✍️ محمد جعفری
✅ پرده ای از عقلانیت در مناظرات امام رضا علیه السلام
مناظرات اهل بیت را باید یکی از سرفصهای افتخار آفرین برای مانور عقلانیت دانست. آن فرزانگان، در گفتگوهای علمی و دینی که با ارباب ملل و نحل داشتند، تلاش می کردند با منطقی قوی،معرفتی عمیق و روشی اقناعی و عقلانی، با مخالف فکری خود به بحث بپردازند و او را نسبت به لغرش فکریش مجاب نمایند. یکی از روشهای به کار گرفته در این عرصه هم استفاده از جدل احسن است که امام با تکیه بر اخلاق نقد، با تمسک به مسلمات فکری خود شخص، او را متوجه انحراف و ضعف اندیشه اش می نمایند؛ روشی که دیگر هیچ جای چون و چرا برای شخص باقی نمی گذارد . گفتگوی امام رضا علیه السلام با رهبران دینی مخالف در مجلس مأمون، یکی از مصادیق بارز مناظرات عقلانی اهل بیت است . شاید یکی از زیباترین پرده های این مناظره را باید گفتگوی امام با جاثلیق مسیحی دانست که امام از روش جدل احسن در گفتگو با او بهره می برد :👇👇
ما ننقم على عيسى شيئا إلا ضعفه و قلة صيامه و صلاته قال الجاثليق أفسدت و الله علمك و ضعفت أمرك و ما كنت ظننت إلا أنك أعلم أهل الإسلام قال الرضا ع و كيف ذلك قال الجاثليق من قولك إن عيسى كان ضعيفا قليل الصيام و الصلاة و ما أفطر عيسى يوما قط و ما نام بليل قط و ما زال صائم الدهر قائم الليل قال الرضا ع فلمن كان يصوم و يصلي فخرس الجاثليق و انقطع (احتجاج طبرسي، جلد دوم، ص 418).
جاثلیق، بزرگ و عالم مسیحیان در زمانه خویش است و مسیحیان عیسی را فرزند خدا می دانند . امام رضا به او می گوید که ما به حضرت عیسی این اشکال را داریم که در نماز و روزه کوتاهی می کرد. جاثلیق که از این حرف شگفت زده شده، رو به امام می نماید و می گوید که من تصور می کردم که شما عالمترین شخص در میان مسلمانان هستید، اما الان برایم واضح شد که از نظر علمی بسیار ضعیف هستید ! ☺️
امام می فرمایند چطور!؟ جاثلیق ادامه می دهد زیرا می گویی عیسی در نماز و روزه کوتاهی داشت و حال آن که عیسی هر روز، روزه بود و هر شب تا به صبح عبادت می نمود . امام با خونسردی تمام رو به جاثلیق نمود و فرمود : عیسی برای چه کسی به نماز و روزه می پرداخت ؟! این جا بود که تازه جاثلیق متوجه شد که امام او را دور زده است و با روش جدل از کلام خود او، بطلان اندیشه مسیحیت را بیرون کشیده است . آری اگر عیسی ابن الله بود که دیگر نیازی به نماز و روزه نداشت! آیا خدا برای خود به عبادت می پردازد؟!
امید است سیره عقلانی اهل بیت در مواجهه با اندیشه های نادرست ، همیشه در منظر ما بوده باشد و بدون شعار زدگی و برخورد احساسی، به عمق بخشی به معارف دینی خود و دیگران بپردازیم.
#امام_رضا_علیه_السلام
#مناظرات
🆔@mjafari_ir
🔖 نکته معرفتی...
یکی از شواهد آشکار بر عقلانیت تفکر شیعی، اعتدال در منش و روش و توجه به همه نیازهای روحی و روانی انسان از جمله حزن در وقت عزا و شادی به وقت سرور است. ماه ربیع آمده،ماهی که به عنوان فصل شادی اهل بیت شناخته می شود و ما هم به شادی آنها، مسروریم. دهه سازی های ادعایی و تداوم حزن و بکاء، خلاف سیره و عقلانیت اهل بیت است و آسیب آن،تضعیف و کوچک شماری اهمیت ماههای محرم و صفر است.
#ماه_ربیع
🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇
https://virasty.com/MJafari_ir
32.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امروزه، ما با نسلی جدید به عنوان نسل دیجیتال روبرو هستیم که به راحتی زیر بار ارزشهای جامعه خصوصا ارزشهای دینی نمی رود. یکی از دغدغه های جدی خانواده های این طیف از دختران، عدم موفقیت و ناکامی در اقناع عقلانی و فکری دختران نوجوان و جوانشان در مورد حجاب است.
تحلیل فوق یکی از بهترین تحلیلهای ارائه شده در مورد چرایی حجاب در جامعه است که می تواند در تغذیه و توجیه فکری این نسل، والدین ما را یاری می دهد.
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 مدیر یک پیامرسان چقدر قدرت دارد؟
▫️برای اینکه بدانید مدیر یک پیامرسان چه قدرتی دارد، میتوانید کمی به سوالاتی که در کلیپ مطرح میشود فکر کنید.
🎙بهبیان: حجتالاسلام مصطفی طالبی
🆔@mjafari_ir
🔶 آزادی بیان به سبک #غرب
انزو استرنال از تیم ملی جوانان فرانسه اخراج شد. استرنال متولد 2007، بهتازگی به دلیل «مشکلات رفتاری» از تیم زیر 16 سال فرانسه اخراج شده است. در واقع، این بازیکن پس از گلزنی پیام «Allah is great» (خدا بزرگ است) را به نمایش گذاشت.
یک ژنرال ایتالیایی نیز، چون در نقد همجنسبازی مطلبی نوشته بود،از کار اخراجش کردند.
بله آزادی بیان فقط برای اهانت به اسلام و سوزاندن قرآن به کار می آید. کافی است در مورد هولوکاست و همجنسباز، سخن بگویید تا از هستی ساقط شوید. 😊
#آزادی_بیان_در_غرب
🆔@mjafari_ir
#معرفی_کتاب
📚 کتاب نقد معنویت مدرن
🖌نوشته حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
موضوع کتاب فوق ، نقد و ارزیابی پاره ای از اندیشه های جدید مطرح شده در حوزه دین پژوهی و شبهات مربوط به «معنویت مدرن» و نقد دیدگاه های روشنفکران دینی در این زمینه است.
نویسنده دیدگاه های برخی از روشنفکران دینی را در مورد مؤلفه های مدرنیسم و کیفیت دینداری در عصر مدرن و معنویت مدرن که از دیدگاه آنان نوعی جمع میان سنت و تجدد است را مطرح کرده و ابعاد مختلف این نظریه را مورد مطالعه قرار داده است.
هم چنین در این اثر، وجوه ایجابی و سلبی دیدگاه مبتنی بر معنویت مدرن و شاخصه های آن، مورد تجزیه و تحلیل و نقد قرار گرفته و از آنجایی که این دسته از افراد ایمان را مقوله ای ناواقع گرایانه پنداشته اند، نویسنده وجود معنویت را در چنین تفکری، امری منتفی دانسته است.
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ محمد جعفری
📮تأملاتی چند در مورد دین انسانیت
🔶 امروزه دین انسانیت، ورد زبان افرادی از جامعه ما شده است و این که پابندی به آیین انسانیت، بهتر از التزام به شریعت الهی است. در ذیل به برخی نکات و چالشها در این مورد توجه می دهم؛ امیدوارم ذهن این دوستان را برانگیزد. 👇👇
1. در دین انسانیت سخن از انسان است و هویت و ارزشهای وجودی او. دقیقا مساله و چالش ما هم همین جاست :
این انسان کیست و ارزشهای او چیست؟ آیا بدون تکیه بر دین الهی و صرفا با مراجعه به عقلانیت بریده از دین، می توان انسان را شناخت؟!
بسیاری از فلاسفه و حتی دانشمندان تجربی اذعان کرده اند که هنوز که هنوز است بسیاری از ابعاد وجودی انسان برای ما ناشناخته است!
2. شریعت و رعایت خط قرمزها و محرمات دینی در دین انسانیت، مورد بی توجهی است. سوال این جاست که آیا اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران، اخلاق کامل را رعایت کند؟
3. تاکید دین انسانیت بر رعایت اخلاق و ارزشهای اخلاقی در جامعه است. حال سوال این جاست که با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در فرد و جامعه وجود دارد؟
4_ انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودیش را برطرف کند. لذا انسان با عبودیت، عبادت و مناجات و مناسک روح فزای دین، جان تشنه خود را سیراب نموده و مراتب و درجات کمال را طی می نماید. آیا دین انسانیت این خلا را می تواند پوشش دهد؟!
🔺کلیپ بالا را هم حتما تا آخر ببینید.
🆔@mjafari_ir
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نام موسسه گمان، اولین بار سالها قبل با انتشار آماری در مورد وضعیت دینداری در ایران، در مجامع علمی مطرح شد که عمدتا با نگرشی منفی نگرانه، پیمایش جهت داری را برای القای کاهش دینداری در ایران منتشر نمود و متاسفانه مورد ارجاع برخی هم قرار گرفت.
🔹 یکی از راههای مشروعیتسازی و تنفس مصنوعی به جریان گفتمان ضد فرهنگ اسلامی _ ایرانی، نظرسازیکردن سفارشی در موسساتی نظیر موسسه گمان با ظاهری علمی و روشمند است.
🎥 در فیلم فوق، به برخی از پشت صحنه های سیاسی و مالی این موسسه، اشاره ای شده است.
🆔@mjafari_ir
✍️ محمد جعفری
📮آسیب شناسی آثار فردی و اجتماعی دو ماه مناسک عزا
🔶 در تمام رواياتى كه سخن از فلسفه احكام به ميان آمده، اشاره به تأثير عبادت در تهذيب نفوس و پالايش روح و صفاى دل شده است؛ از جمله، در كلمات قصار اميرمؤمنان على(عليه السلام) آمده است: «فَرَضَ اللّهُ الاْيِمانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّركِ، وَالصَّلوةَ تَنْزيهاً عَنِ الْكِبْرِ وَ الزَّكاةَ تَسْبيباً لِلرِّزْقِ، وَ الصِّيامَ اِبتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ»( نهج البلاغه، کلمات قصار)؛ خداوند ايمان را براى تطهير دل از شرك واجب فرموده، و نماز را براى پاك شدن از تكبّر، و زكات را سبب روزى قرار داده، و روزه را وسيله اى براى پرورش اخلاص بندگان ...
شبيه همين معنى با مختصر تفاوتى در خطبه معروف بانوى اسلام فاطمه زهرا(عليها السلام) ديده مى شود آنجا كه مى فرمايد: «فَجَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّركِ، وَ الصَّلوةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْرِ، وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِى الرِّزْقِ، وَ الصِّيامَ تَثْبِيتاً لِلاِْخْلاصِ ... »( بحار الانوار، جلد 43)؛ خداوند ايمان را سبب پاكسازى شما از شرك قرار داده است و نماز را وسيله اى براى تطهير قلوب از كبر، و زكات را موجب تزكيه نفس [از بخل و حرص و دنيا پرستى] و نموّ روزى، و روزه را عامل تثبيت خلوص نيّت.
با این وصف، ارزش و تاثیر اعمال عبادی، باید در آثار و پیامدهای فکری و عملی پس از آن دیده شود.
🔺 بی تردید دو ماه عزاداری محرم و صفر، از برکات و اختصاصات سبک زندگی دینی ما در مذهب شیعه امامیه است که به پیرایش و پالایش معرفتی، اخلاقی و رفتاری ما بسیار کمک می نماید. اما آن چه موجب دغدغه است، عدم توازن و تناسب رفتار و عملکرد افراد جامعه ما با انتظارات برآمده از معارف و مناسک محرم و صفر است.
مراد و منظورم مشخصا این است که هم از جنبه فردی، باید اخلاق و عمل ما بعد از این دو ماه تغییر محسوس یابد و هم در بعد اجتماعی باید، آثار روشن و محسوسی را در جامعه از نظر تحول در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی احساس کنیم که مع الاسف احساس نمی کنیم.
توجه داریم و دارید که قطعا امتداد خط مشی حسینی و اربعینی پس از این دو ماه در فرد و اجتماع ما قابل انکار نیست؛ اما سخن در حجم و وزن و کم و کیف آن است که با انتظارات فاصله دارد.
🔶 با این توصیف، مضاف بر ضرورت بازبینی که تک تک ما باید در تحول اخلاقی و رفتاری مان در عرصه زندگی فردی و اجتماعی ( خصوصا خانوادگی) داشته باشیم، بر دین اندیشان وفرهنگ پژوهان لازم است که آسیب شناسی دقیق و عمیقی نسبت به چرایی این فاصله و چگونگی حل و اصلاح آن داشته باشند.
بعدا هم در کانال، این مساله و دغدغه را دنبال خواهیم نمود.
🆔@mjafari_ir