eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
491 عکس
525 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 فرازی از زیارت اربعین اَشْهَدُ اَنَّكَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ 🏴 10 روز تا اربعین حسینی ✨صلی‌الله علیک یا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) 🆔@mjafari_ir
🛑 اگر شیعه‌ای پس چرا کربلا نمی‌روی؟ 👈 تعجّب امام صادق (ع) از کسانی که خود را شیعه می‌دانند، ولی کربلا نمی‌روند! 💥حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: " در تعجّبم از گروهى که تصور می‌کنند شیعه هستند ولى روزگار بر ایشان مى‏‌گذرد و هیچ کدام از آنها به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام نمى‏‌روند؛ چه از روى جفا بوده و چه تنبلى و سستى کرده و چه عاجز و ناتوان باشند و چه کسلى و بى‏‌حالى منشأ آن باشد، به خدا سوگند اگر مى‏‌دانستند در زیارت آن حضرت چیست هرگز تنبلى و کسلى را به خود راه نمى‏‌دادند". 📚 کامل الزیارات، ابن قولویه، ترجمه سید محمدجواد ذهنی تهرانی، ص ۸۸۳. 🆔@mjafari_ir
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ⚠️ اربعین، رهزنان اعتقادی در کمین‌اند... 💡 🔆 @Haghpajohi 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👏👏👏 داشتن اصالت دینی و فرهنگی در ایام المپیک متاسفانه شاهد بودیم برخی ورزشکاران مذهبی و خوبمان هم در برابر مقوله دست دادن با زنها تحت تاثیر جو قرار گرفته و منفعلانه عمل کردند و برخی هم در تایید این موارد، فتواهای روشنفکرانه صادر می کنند. صحنه فوق نشان می دهد هیچ بهانه ای نمی تواند مجوز زیر پا گذاشتن احکام خدا شود و می شود اصالت فرهنگی و دینی ایرانی را با حفظ احترام دیگران حفظ نمود. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا بریم زیارت اربعین و حج و... به‌جاش بیمارستان و مدرسه بساز 🎙 پاسخ شهید مطهری(ره) 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ همایش عظیم پیاده روی اربعین جلوه ای از دوران ظهور است. ملیونها نفر من الامام ( امیر المومنین) و الی الامام (سید الشهدا) با همدلی، مشارکت و اخلاص تمام، حرکت می کنند. کسی خود را نمی بیند و همه دلها متوجه یک هدف والا و آن اعتلای کلمه الله است. این کنگره اعجاز آمیز که مردم نهاد است، نمونه و نمادی از جامعه مهدوی است. 🔹فرهنگ اربعین، تجلی همه ارزش‌های الهی و انسانی است و ترویج این فرهنگ در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما، ضرورتی است غیر قابل انکار. https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلم برای جمهوری اسلامی سوخت! آقای ظفرقندی باید محاکمه شود نه معرفی برای وزارت! کسی که به کشورش چنین تهمت غیراخلاقی می‌زند و این میزان خسارت مالی و جانی می‌سازد، می‌تواند حافظ جان مردم باشد؟ 🔹هر کسی از فتنه صهیونیستی- آمریکایی پاییز ۱۴۰۱ حمایت کرد، در جنایت قاتلان این شهدای مظلوم شریک است و صلاحیت مدیریت در ایران اسلامی و جمهوری اسلامی را ندارد. 🆔@mjafari_ir
25.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ عین خواب زیبا و دلنشین🏴 نگویید جا مانده‌ایم! کسی که ‎قلب و روحش رفته جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت ‎ به ذهنش هم نمی‌رسد و علاقه‌ای ندارد. اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید. شاکر باشید و نگویید جامانده ایم. خود اهل بیت فرمودند نیت مومن از کارش برتر و بالاتر است. @maddahy8 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به دو نفر زیاد محبت کن، تا هیچ وقت فقیر و درمونده نشی! {وَ اْحرِصْ في الدنيا على الاِثنين} 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ همایش اربعین در پیش است و در مورد اهمیت و عظمت و ابعاد معنوی، هویتی، اجتماعی و سیاسی آن زیاد می توان سخن گفت. اما جالب است که رهبر معظم انقلاب، 50 سال قبل، یعنی پیش از انقلاب اسلامی و در زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، به‌ مناسبت تقارن با شب اربعین حسینی ، در مورد ظرفیت این کنگره عظیم، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی زیارت اربعین ارائه داده اند و نام کنگره جهانی اربعین را بر آن نهاده اند. 🔻مشروح بیانات ایشان را زیر می‌خوانیم: 🔹می‌دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کرده‌ام، واقعش هم این است که احتمال می‌دهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان می‌شود؛ امّا اگر این احتمال هم که من می‌گویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین». 🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود. 🔹مثل دانه‌های تسبیح یک رشته و یک نخ همه این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. 🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می‌دیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع). 🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنباله‌روی عاشورای حسین است. این هم که می‌بینی همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. 🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است‌، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بین‌المللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره‌ها است‌، خاطره‌های باشکوه‌، خاطره‌های عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. 🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند. ⏰ سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲ 🆔@mjafari_ir
مجلسیان حق داشته و دارند که به هر وزیری که صلاح دانستند، رای دهند اما ما هم حق داریم که رای اعتماد مجلس به وزرای حاضر در های گذشته را نقد کنیم. نمی تواند و نباید به شاخصه های یک جمهوری اسلامی ( 12 معیار مورد اشاره رهبر معظم) بی توجه باشد. باشد که در نظارت جبران کنند. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
🔻نقلیّاتِ‌ رأی‌ساز و شبهه‌تراش: استفاده‌ی ابزاری از رهبر انقلاب 🖊مهدی جمشیدی ۱. رهبر انقلاب در در طول دهه‌های گذشته، بارها تصریح کرده‌اند که بنای ورود در امور اجرایی را ندارند و ولایت فقیه، به معنی «هدایت کلّی انقلاب» است و نه به معنی حضور در جزئیّات. رهبر انقلاب به دلیل «مطلقه‌بودنِ» ولایت فقیه، از حق مداخله برخودار است و می‌تواند در همه‌ی امور حضور یابد و نباید تصوّر کرد که اختیارهای ولیّ‌فقیه، محدود به مواردی است که در اصل صدوده قانون اساسی آمده است، اما مسأله این است رهبر انقلاب می‌خواهد قانون و کارگزاران، تعیین‌کننده باشند و ساختار سیاسی، وابسته به شخص نباشد و بتواند به صورت طبیعی و روندی، به حرکتش ادامه بدهد. از طرف دیگر، بر اساس نظریه‌ی «مردم‌سالاری دینی»، برخی از انتخاب‌ها و تصمیم‌ها به مردم واگذار شده و رهبر انقلاب در این قلمرو، به نظر مردم احترام می‌گذارد و به تعبیر خودشان، از نظر مردم، «پیروی» می‌کند. ایشان نمی‌خواهد بخش‌های مختلف حاکمیّت، بی‌اختیار و بی‌اراده باشند و همه‌چیز، از یک شخص برخیزد و مردم نیز از اثرگذاری واقعی، برکنار بمانند. ولیّ‌فقیه می‌خواهد هم حاکمان و هم مردمان، رشد سیاسی بیابند و این از مسیر تجربه و نظرورزی و مسئولیّت و اختیار، ممکن است. این نظامِ سلطنت است که شاه، به جای همه فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد و برای هر امری باید به سراغ شاه رفت. ولایت فقیه، صورتِ‌ دینیِ ‌سلطنت نیست و استبداد آشکار و پنهان، هرگز با ولایت فقیه جمع نمی‌شود. ۲. ارجاعات متعدّد و صریح رئیس‌جمهور به رهبر انقلاب در جلسه‌ی رأی اعتماد، توانست بسیاری از نمایندگان را منفعل سازد و در نهایت، همه‌ی وزرای پیشنهادی رأی آوردند؛ چنان‌که متأسفانه حتی وزیر خارجه‌ی پیشنهادی نیز خودش را به رهبر انقلاب ارجاع داد و مخالفت با خودش را به معنی ناولایی بودن مجلس تفسیر کرد. من از جلسه‌ی خصوصیِ رهبر انقلاب با رئیس‌جمهور، اطلاعی ندارم، اما می‌دانم سنّت و سیره‌ی رهبر انقلاب، هیچ‌گاه مبتنی بر «فضاسازی» در برابر اختیارهای قانونیِ‌ مجلس نبوده و ایشان نخواسته با بیان نظراتش، مسیر و مدار انتخاب واقعی و تصمیم مستقل را تغییر بدهد؛ اما کسانی همواره کوشیده‌اند با بیان «نقلیّات» و «شنیده‌ها» از ایشان، به تصمیم‌گیری‌هایی که در مدار رایج قانونی هستند، جهت بدهند و به نام «اراده‌ی رهبر انقلاب»، اراده‌ی خودشان را حاکم کنند. دراین‌حال، روشن است که رهبر انقلاب، هزینه‌ی گرایش‌ها و سلایق سیاسی می‌شوند و اگر حاصل این تصمیم‌ها ناصواب باشد، ایشان نیز در افکار عمومی، «شریک» و «سهیم» شمرده خواهند شد. از این گذشته، اثرگذاری نقلیّات از رهبر انقلاب بر مجلس در جایی که امور، مطابق قانون در حال انجام هستند و مجلس باید از اختیار خویش استفاده کند و آزادانه و مستقل نظر بدهد، به «صوری»‌ و «سفارشی» شدن مجلس خواهد انجامید. تصمیم‌هایی که در سایه‌ی این نقلیّات گرفته می‌شوند، دیگر تصمیم نیستند و دیری نخواهد گذشت که جریان روشنفکریِ سکولار بر اساس همین بدعت‌های ناصواب، این‌گونه تصویرسازی خواهد گرفت که در پشت‌صحنه‌ی سیاست ایران، رهبر نشسته و کارگزاران، همچون «عروسک‌های خیمه‌‌شب‌بازی» هستند و «جمهوریّت» با نظریه‌ی ولایت فقیه، سازگار نیست. ۳. در دوره‌ی حاکمیّت اصلاح‌طلبان بارها گفته شد که رهبر انقلاب، عملکرد فراقانونی دارد و ولایت فقیه، قانون را بلعیده و نهادهای انتصابی، نهادهای انتخابی را تهی کرده‌اند و جمهوریّت، به یک انتخابات حداقلی فروکاهیده شده است و دولت و رئیس‌جمهور، بیش از یک تدارکات‌چی نیست. نیروهای فکری جریان اصلاحات، با تعابیری همچون «دولت پنهان» و «هسته‌ی سخت قدرت» و «سلطانیسم»، به رهبر انقلاب کنایه زدند و ایشان را در برابر مردم‌سالاری تعریف کردند. این‌که در اغتشاش‌های اخیر، نسبتِ «دیکتاتوری» به ایشان داده شد، حاصل بذری بود که دهه‌ها، رسانه‌های اصلاح‌طلبیِ‌سکولار در ذهن برخی کاشته بودند. ادعای جریان اصلاح طلبی سکولار این است که رهبر انقلاب، «مداخلات پنهان» دارد، اما «مسئولیّت تصمیم‌ها» را متوجّه دیگران می‌کند. 🆔@mjafari_ir