eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
418 عکس
455 ویدیو
54 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☄ علم و معنویت در نگاه آیت الله مشکینی 🌀تاثیر معنویات بر فعالیت های علمی و اجتماعی 🔹دلمان برای درس اخلاقهای مرحوم حضرت آیت الله مشکینی با آن صدای گرم، معنوی و دلنشینش تنگ شده است. دقایقی چند، گوش جان بسپریم به معارف اخلاقی و آسمانی که نیاز امروز همه ماست در زندگی پر تلاطم معاصر. واقعا شنیدنی است.... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿 🆔@mjafari_ir
🔰لعن های کذایی 💠سیره علماء حاج آقا رضا صدر از حاج انصاری مرحوم، واعظ معروف و ایشان از مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکرده: دریکی از ملاقاتهای عمومی میرزای بزرگ شیرازی میبینند که نظر ایشان به یک شخص معین معطوف است. هرچه اشخاص جلو می آیند و بعد از دستبوسی میرزا میروند، بازهم توجه میرزا به همان شخص و همان نقطه است؛ تا اینکه بالاخره نوبت به آن شخص موردنظر میرزا میرسد و می آید دست میرزا را می بوسد. میرزا از او سؤال میکند اهل کجایی؟ میگوید: اهل کربلا. می پرسد برای چه اینجا آمده ای؟ میگوید: آمده ام تا در سامرا درس بخوانم. میرزا میفرماید: من به شما حکم میکنم که همین حالا مراجعت کنید به کربلا و شهریه و حقوقی هم که در اینجا به طلبه ها داده میشود در کربلا به شما داده می شود و همین حالا برگردید. میرزا نوکرش را صدا میزند و به او میگوید: قطار کی حرکت میکند؟ میگوید مثلاً نیم ساعت دیگر. می فرماید این آقا را الآن ببرید پای قطار و آنجا باشید تا ایشان مشرف شوند کربلا و بعد مراجعت کنید. نیم ساعت بعد میرزا مرتب می پرسد: خادم نیامد؟ همینطور منتظر بوده و دقیقه شماری میکرده که خادم برگردد. بالاخره خادم برمیگردد، میرزا میگوید: او را راه انداختی؟ میگوید بله. میگوید: خودت آنجا بودی موقع حرکت قطار؟ میگوید بله. میگوید: قطعی شد حرکتش؟ میگوید: بله. میرزا خیلی استنطاق میکند تا قطعی شود که آن شخص به کربلا برگشته است. بعداً بعضی از اصحاب از ایشان می پرسند: چرا این شخص را با این اهتمام به کربلا برگرداندید؟ ◀️میرزا میفرماید: «از خصوصیات این شخص فهمیدم که اگر در اینجا بماند کار دست ما می دهد و از آن لعن های کذایی می خواند و ما که زحمت کشیدیم مشکله اختلاف بین شیعه و سنی را به زحمت حل کردیم، او با یک عملش ممکن است این زحمات را از بین ببرد، یک لعن در حرم بخواند و تمام این زحمات به هدر رود». (آیت الله العظمی شبیری زنجانی، جرعه ای از دریا، ج 1، ص 120-119) •┈┈••••✾•🌿🌺 🆔@mjafari_ir
بخشی از کتاب انسان ٢۵٠ساله در بخش بعد از سقیفه و سکوت امیرالمؤمنین در غصب خلافتش👇👇 یکی از نویسندگان تاریخ، ماجرایی را نقل می کند، می گوید دوتا زن آمدند پیش امیرالمؤمنین سر یک دعوایی، یک بچه ای را آورده بودند. این زن میگفت: آقا این بچه برای من است، من او را زاییدم. آن یکی میگفت: نه خیر، برای من است ، دروغ می گوید، این برداشته. دعوا سر یک بچه، بین دو مادر، دو مدعی مادری. بالاخره هرکسی یک دلیل، استدلال، بينه ، روشن نشد؛ روی مبادي قضای شرعی معلوم نشد که بالاخره بچه برای این است یا برای آن است. خب، قاضی باید برطبق بينه و دلیل شرعی حکم کند. برطبق نقل این شخص و این مورخ، امیرالمؤمنین فرمود: من حالا دعوا را فیصله میدهم. شما دعوا دارید سر این بچه، صلح هم نمی کنید، کنار هم که نمی‌آیید، بنده بچه را نصف میکنم برایتان، نصف بچه برای تو، نصف بچه برای تو؛ وقتی کنار نمی آیید راه همین است دیگر. شمشیرش را کشید، تا امیرالمؤمنین شمشیر را کشید بیرون، یکی از این دوتا زن گفت که آقا من از حق خودم صرف نظر کردم، بچه را نکشید، برای او باشد، بچه زنده باشد، دست من نباشد. امیرالمؤمنین فرمود بچه برای توست بردار و برو. این مادر بود که حاضر نشد بچه اش نصف بشود، این مادر بود که گفت بچه بماند، ولو دستم من نماند، دست دیگری بماند. بعد این نویسنده میگوید که ای علی! ای علی عزیز! ای علي مظلوم ! مادر اسلام تو بودی. تو بودی که وقتی مدعیان مادری، مادرها و عزیزهای بی جهت، آمدند خلافت را و اسلام را و جامعه را به طرف خود بردند، تو از حق خودت صرف نظر کردی، گفتی برای شما؛ اسلام بماند، ولو رياستش دست من نماند؛ جامعه اسلامی بماند، ولو دیگران در آن حکومت کنند. تو بودی آن مادر دلسوز، و حاضر نشدی تجزیه بشود. اینجا امیرالمؤمنین صبر کرد. صَبرتُ و في العين قذيََ و في الحلق شجََا، پس صبر کردم درحالی‌که در چشمم خار و درگلویم استخوانی بود. (نهج البلاغه خطبه ٣،معروف به خطبه شقشقیه) بیست و پنج سال، امیرالمؤمنین به خاطر وحدت امت اسلامی و انسجام جامعه اسلامی و برقراری حکومت اسلامی، از حق خود - که آن را برای خود مسلم میدانست - هیچ نگفت. اینها شوخی است؟ اینها آسان است؟ اینهاست که یک انسان را این طور بر قله آفرینش بنی بشر می نشاند. اینهاست که انسان را تبدیل میکند به یک خورشید فروزان در طول تاریخ بشری، که غروب ندارد. بخشی از کتاب انسان ٢۵٠ساله نوشته مقام معظم رهبری صفحه 131 •┈┈••••✾•🌿🌺 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حجت الاسلام قرائتی 🔻آیا زنها ناقص العقل هستند؟! 🔻پاسخ بسیار جالب حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به شبهه معروف درباره ناقص بودن عقل زنان •┈┈••••✾•🌿🌺 🆔@mjafari_ir
1_6941976207.mp3
51.13M
🎧 🔋 حجم فایل 12 مگابایت ⏳مدت زمان: 54 دقیقه 📆در تاریخ چهارشنبه 5 مهر 1402 ✍🏼در این برنامه استاد جعفری به این شبهه پاسخ می دهند که دین برای زندگی سنتی و قبیله‌ای گذشته بوده و برای زندگی توسعه یافته و مدرن امروز، نمی تواند برنامه ای داشته باشد!! برای مشاهده فیلم کامل برنامه به آدرسهای ذیل مراجعه نمایید : 👇👇 💻در کانال : https://aparat.com/v/Wof17 💻در کانال : https://youtu.be/_MzxcOxPHzw 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 متاسفانه در سال‌های اخیر با پدیده ای با عنوان حجاب استایلها، مواجه شده ایم که در ظاهر گویا، مقید به رعایت پوشش و حجاب اسلامی هستند اما در واقع باوری ایمانی و عمیق به آن نداشته و به حجاب و پوشش و حجاب اسلامی به عنوان ابزاری برای زینت و زیبایی و تفاخر نگاه می کنند و لذا متاسفانه تنوع طلبی و مصرف گرایی و ظاهر نمایی در رفتار و گفتار آنها دیده می شود. در چالش‌هایی که در یک ساله اخیر در مورد الزام حجاب مطرح شد، برخی از این حجاب استایلها، ضعف اعتقادی و فکری خودشان را بروز داده و به حجاب قانونی حمله ور شدند. در کلیپ فوق به یک نمونه از این شبهات و پاسخ آن اشاره شده است. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تغییرات جمعیتی ادیان و مکاتب از سال ۱۹۰۰ میلادی تا ۲۱۰۰ میلادی 💢 اسلام بالاترین سرعت رشد را در بین تمام ادیان جهان دارد. 🖥️سایت live science https://www.livescience.com/50370-worlds-religious-population-will-grow.html 💢 مطالعات نشان می دهد که اسلام تا سال 2075 به بزرگترین دین جهان تبدیل می شود. 🖥 سایت گاردین https://www.theguardian.com/world/2017/apr/05/muslim-population-overtake-christian-birthrate-20-years 🆔@mjafari_ir
✍️ محمد جعفری 🔰سخنی در باب تنجیم طبی و رفتار مبتنی بر ستاره شناسی 🔷این روزها شاهد هستیم که در فضای مجازی ، از سویی خبر برگزاری دوره های مختلف آموزشی در عرصه طب تنجیمی و نجوم احکامی به وفور دیده می شود که مدعی تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی و مدیریت سلامتی انسانها بر اساس حرکت بروج و کواکب هستند و از سوی دیگر در طرف مقابل، برخی هم به صورت مطلق تاثیر کواکب و گردش زمین را در رفتار و کردار آدمیان، نفی و انکار می کنند. 🔸نگارنده این سطور هر دو حرکت را نادرست و دو سویه افراط و تفریط می داند . نه ترویج این مباحث درست است و نه نفی و انکار مطلق آنها صحیح و منطقی . ما باید امور زندگی و معیشتی خود را بر اساس تدبیر و توجه به علل و اسباب مادی و معنوی ساماندهی کنیم و اصل را بر اختیار و اراده صحیح مبتنی بر گزینش عقلانی و دینی بگذاریم و نه تکیه بر گردش افلاک و حرکت وضعی و انتقالی آنها . البته بدیهی است که نمی توان تاثیر اعدادی و نه ضروری زمان را بر کارهایمان منکر شویم . بدیهی است که در مصادیق این تاثیر اعدادی هم صرفا باید به ادله متقن عقلی و نقلی تکیه کرد . 🔸حضرت استاد جوادی آملی در پایان کتاب دل انگیز مفاتیح الحیات ، بابی را برای این بحث گشوده و مطالبی در خور و ذهن برانگیر طرح نموده اند که نقل برخی از آن عبارات از زبان آن حکیم متاله برای شاهد مدعا کفایت می کند:👇👇 🔸پیدایش زمان محصول وقوع کره زمین به طور خاص در قبال کره دیگر از منظومه سپهری است و اثر گذاری این مجموعه منسجم در یکدیگر و اثر پذیری آنها از یکدیگر کاملا محتمل است ؛ چه این که نسبت آنها با همه اشخاص و اشیا و افعال یکسان نبوده و نیست .... پس اگر دلیل نقلی معتبر نسبت به بعضی از این امور یاد شده وارد شد، نمی توان آن را مردود پنداشت... و لذا پذیرفتن همه جانبه یا رد کردن همه جانبه این امور ( تاثیر افلاک و نجوم) برهانی نیست و دلیلی ندارد . البته در همه این موارد تاثیر به عنوان سبب اعدادی و زمینه ساز است نه ایجابی و حتمی؛ زیرا موثر حقیقی خداست . ( مفاتیح الحیات ، ص 761) 🔸انسان و اوصاف و اخلاق و اعمال وی جزئی از نظام تکوین است و هرگز اجزای یک نظام عینی هماهنگ از هم گسیخته نبوده و بی ارتباط نیستند؛ بنابراین امکان تاثیر افعال انسان در برخی رخدادهای جهان عینی پذیرفتنی است ، چه این که امکان تاثیر حوادث خارحی در رفتار و گفتار و کردار انسان مطلبی است معقول . 🔸گاهی برخی زمان ها یا زمین ها بر اثر رخداد مبارک و مانا در آنها سهمی از برکت برده و سبب مادی و علت اعدادی دریافت فیض الهی یا صیانت از حوادث روزگار خواهند بود و چنین مطلب ممکنی برای تحقق نیازمند برهان عقلی یا دلیل نقلی معتبر است زیرا با هر کدام از این دو چراغ که حجت شرعی اند، می توان اثر مثبت یا منفی آن زمان یا زمین را ثابت کرد و در محدودة دلالت آن برهان یا این قرآن عمل نمود ( مفاتیح الحیات ، ص 762). 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعد از افاضات شورای عالی اجتهاد در انگلیس!!! که فتوا به طهارت سگ داد، هر از گاهی، اشخاصی با ادعای سواد دینی، با نگارش کتاب یا مقاله ای، دست به اجتهاد در برابر نص و اجماع علمای دین می زنند. یکی از پیامدهای این نوشتجات، خواسته و یا ناخواسته، تجویز سگ بازی است. مٰا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈چرا اسلام قدیمی و ناکارآمد نمیشه؟⁉️🧐 پاسخ جالب استاد جعفری به شبهه ی رایج قدیمی و ناکارآمد بودن ارزش ها و معیارهای اسلامی برای جامعه ی امروزی و مدرن🧐 این کلیپ رو با دقت ببینید و منتشر کنید🙏 🎙استاد : 1402.07.05 ✅ 🔰 @velayattv 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡 "چــــــراغ" 🎙کارشناس این هفته : استاد دکتر محمد جعفری 📤بامــــــوضوع : پاسخ به شبهات دین ستیزان ⏱ روز چهارشنبه 12 مهرماه ساعت پخش: 19:30 به وقت تهران 🔹این برنامه از طریق سایت شبکه ولایت به صورت زنده پخش می شود. 👇👇 https://velayat.tv/ 🆔@mjafari_ir
🔰 تأثیرگذارترین فرد تاریخ بشریت 🖋 دیوید جورج هوگارت، باستان شناس، نویسنده و متولی بریتانیایی موزه آکسفورد درباره پیامبر صلی الله علیه و آله مینویسد: 📚 هیچ کس را در نژاد بشری نمیتوانید پیدا کنید که بتوان از او مانند پیامبر اسلام (ص) پیروی و تقلید کرد. رفتار و سلوک بنیانگذار مسیحیت تاثیر زیادی بر زندگی روزمره پیروانش نداشته است. علاوه بر آن بنیانگذار هیچ مذهبی به اندازه رسول گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله ) منحصر به فرد و ممتاز نمی باشد. 📚 کتاب تاریخ عربستان ؛ نوشته جورج هوگارت ، صفحه ۵۲ ، انتشارات آکسفورد 🆔@jahad_u 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبلا در همین کانال به تطورات و تحولات فکری عجیب و غریب آقای نصیری اشاره کرده بودیم. در برنامه پاورقی به بهانه برخی اظهارات اخیر وی، به پاره ای از اندیشه های غیر عقلانی او با زبان طنز اشاره شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بیست و دو سه سال پیش بود که برای حضور در یک جلسه گفتگوی ادیان به کلیسای کاتدرال شیلی دعوت شدم. طلبه جوانی بودم و پیش خودم گفتم من چه حرف مهمی می‌توانم در این تریبون بزنم به جز آنچه از معصوم به ما رسیده؟ و شروع کردم به خواندن دعایی منسوب به امام زمان علیه‌السلام که دعا برای اقشار مختلف از مضامین آن است. 🔸بعد از خواندن دعا و پایین آمدن، یکی از کشیش‌هایی که در جلسه مسئولیتی داشت از من خواست این متن را به او برسانم. این کار را کردم و توضیحی هم دادم. بعد از مدتی از من دعوت کردند تا به عنوان نماینده مسلمانان در روز استقلال شیلی و در حضور رییس جمهور این کشور سخنرانی کنم. 🔸از آن روز به بعد، سخنرانی عالم شیعه در مراسم رسمی روز استقلال شیلی از برنامه‌های ثابت این جلسه شد و امسال نیز برادر عزیزم استاد شیخ فیصل مرهل مهمان مراسم دولت شیلی بودند و همان دعای امام عصر روحی فداه را خواندند. 💬 سهیل اسعد 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجهه با صحنه مرگ، یکی از مهیبترین صحنه های زندگی بشر است که بسیاری از انسانها، حتی از تصور این تجربه گریزانند. اما آنها که بر اساس جهان بینی الهی و عرفانی، همه حوادث عالم را زیبا می بینند، این صحنه را برای خود، زمینه و بستر رشد، کمال و تحول می یابند و لذا خودشان قبل از تجربه آن، این صحنه را برای خویش بازسازی می کنند. داستان فوق اشاره ای به نگاهی از این زاویه است. ✅ تا آخر ببینید، شاید زندگی و نگاه شما را هم متحول کرد. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 🌀 پارادوکسهای فکری و شخصیتی 🔹آقای مصطفی ملکیان سالها قبل گفته بود امروزه دیگر، دوره جزم گرایی و قطعیت گذشته و کسی نمی تواند خود را مالک حقیقت بداند. ما می توانیم به حقیقت نزدیک شویم اما نمی توانیم ادعا کنیم که به صورت قطعی واجد آن شده ایم. البته این نظرات ملکیان تا وقتی است که کار به مسائل دینی و سیاسی کشیده نشده باشد. وقتی سخن از دین می رود، ایشان با قاطعیت می گوید که دوره دینداری گذشته و به دلایلی چند، نمی توان امروزه دیندار بود و وقتی بحث به مسائل سیاسی کشیده می شود، ایشان بدون هیچ تردیدی، نظرات سیاسی خود را به صورت صد درصدی مطرح نموده ! و با قاطعیت تمام، آن را به کل مردم جامعه هم نسبت می دهد! این پارادوکسها فقط محدود به ایشان نمی شود. جناب مجتهد شبستری هم سالیان قبل نظریه قرائت‌های مختلف دینی را طرح کرد و این که باید همه برداشتها را از دین پذیرفت و البته تنها قراءتی که دیگر اعتبار ندارد، قراءت غیر مدرن عالمان از دین است !! یا آقای نصیری، کتاب عصر حیرت می نویسد و مدعی می شود که ما در دوره غیبت معصوم، در حیرتیم و نمی توانیم به درک روشنی از وظایف و تکلیفمان برسیم و لذا نباید روی اجرای احکام اجتماعی دین، اصراری داشته باشیم تا خود امام معصوم بیاید و در این مورد تصمیم بگیرد. اما شخص ایشان بدون هیچ تحیر و سرگشتگی، برخی احکام الهی و پاره ای مناسک دینی مانند پیاده روی اربعین را بی پایه می خواند! با این توصیف باید این نظریات فلسفی و دینی را بیشتر متاثر از برخی انگیزه های عاطفی، گرایشات سیاسی و تفکرات سلیقه ای دانست تا نظریه پردازی اندیشه ای! 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈اینکه دین ما انسانیت باشه چه ایرادی داره؟🧐⁉️ سوال مجری شبکه ی معاند از و پاسخ ایشان که می گویند میتوان بدون دین و صرفا با رفتارهای انسانی به رستگاری رسید🧐‼️ و اما پاسخ استاد جعفری به شبهه ی دین ما انسانیت است رو از دست ندید. 🎙استاد : 1402.07.12 ☑️کانال رسمی شبکه جهانی ولایت👇 🔰 @velayattv 🆔@mjafari_ir
فکر می کنم صهیونیست‌ها، اربابان آنها و برخی وادادگان داخل کشور که فروپاشی اسرائیل را باور ندارند، از این پس، مطالب، بیانات و تحلیل‌های رهبر معظم انقلاب را جدی تر بگیرند. ایشان چهار روز قبل گفتند حال این رژیم وخیم است و سرمایه گذاری روی آن، قمار روی اسب بازنده است! 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
توییت آقای جعفریان با وجود این همه نام دانشمندان تجربی در خیابان‌های مشهد، نشان از چه دارد!؟ گاهی متاسفانه حب و بغضهای شخصی وسیاست زدگی، پرده بر اندیشه و تفکر انسان می اندازد و باعث اختلال شناختی می شود. آقای جعفریان! خدمات علمی شما، قابل تقدیر است. از اعتبار علمی خودتان بیشتر مراقبت کنید. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈امانیسم غربی بهتره یا اسلام امیرالمومنین(ع)؟🧐⁉️ کارشناس شبکه ی معاند ادعا می کنه: ما ارزشها و ایدئولوژی ها بر اساس خدمت به بشریت می سنجیم ،اما پیشوایان اسلامی مثل امام علی(ع) کل بشریت را با ایدئولوژی خودش ارزش گذاری می کنند😳😳‼️ پاسخ استاد جعفری به تهمت این کارشناس نسبت به امیرالمومنین(ع) و نقدی به ایدئولوژی هایی که این شخص مدافع اونهاست رو میبینید🧐 🎙استاد : 1402.07.12 🔰 @velayattv 🆔@mjafari_ir
KALAM_Volume 1_Issue 1_Pages 7-28.pdf
9.26M
💢 نقش مناسک دینی در معنویت ✍️ نویسندگان: مهدی یار محمدی و محمد جعفری پیدایش عرفان­های نوظهور در دنیای مدرن سبب شده است که اندیشمندان دینی نگاهی دوباره به میراث معنوی خویش داشته باشند. ایشان موظفند ضمن نقد عرفان­های نوظهور و بیان نقایص و انحرافات آن، به شکل ایجابی نیز معنویت اصیل دینی را ترویج کنند. نویسندگان این سطور با شیوه تحلیلی توصیفی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای در تلاش بوده تا با واکاوی مناسک مذهبی و رصدِ عناصر ومؤلفه های اصلی تأثیر گذار آنها در ایجاد معنویت، برتری مناسک شریعتی اسلام بر سایر مکاتب معنوی را به اثبات رساند. توجه به نیت، ریخت­مندی، زمان­مندی، رمزوارگی، پرهیز از افراط و تفریط و ...، شاخصه هایی است که معنویت دینی با لحاظ آنها، نسبت به مناسک سایر مکاتب و معنویت برآمده از آنها برتری دارد. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ آیا نظریه تکامل داروین با خلقت خداوند و وجود ناظم، ناسازگار است؟ ⏮ در کلیپ بالا، پاسخی ساده و کوتاه به این سوال داده می شود. 🆔@mjafari_ir