هدایت شده از روزنامه جوان
📘 «رسانه انقلاب» رونمایی شد
کتاب «رسانه انقلاب» به قلم مدیرمسئول روزنامه جوان روانه بازار نشر شد.
🔸 همزمان با سالروز میلاد بزرگ پیامآور نهضت عاشورا حضرت زینب کبری (س)، کتاب «رسانه انقلاب» با موضوع «رسالت و مسئولیت اصحاب رسانه» از دیدگاه امامین انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
🔹 این کتاب که دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) در مورد رسالت و مسئولیت اصحاب رسانههای انقلاب اسلامی در آن گردآوری شده است، در سالروز میلاد حضرت زینب کبری (س) منتشر گردید. نویسنده این اثر دکتر محمدجواد اخوان، مدیرعامل و مدیرمسئول روزنامه جوان است و در ۴۶۴ صفحه و ۱۰ فصل تقدیم مخاطبان گردیده است.
🔸«شناخت رسانه»، «اخلاق رسانه» «حقوق و تکالیف رسانه»، «مأموریت خبری تحلیلی»، «مأموریت فرهنگی تربیتی»، «نقشآفرینی تبیینی ترویجی»، «سیاستهای محتوایی»، «مدیریت رسانه» و «رسانه در جنگ نرم» عناوین فصول دهگانه کتاب «رسانة انقلاب» هستند.
☎️ علاقهمندان جهت تهیه این کتاب میتوانند با شماره تلفنهای ۳- ۸۸۴۹۸۴۶۲ تماس حاصل نمایند.
🌎 @NewsJavan
هدایت شده از روزنامه جوان
توضیحات تکمیلی رصدخانه مهاجرت ایران نسبت به گزارش «جوان»
مهاجرت ۳/۳ درصدی نرخ ورودیهای به ایران است
پس از انتشار گزارش «جوان» با عنوان «وزارت علوم، کارخانه صادرات ارزان تحصیلکردههای گران!»، رصدخانه مهاجرت ایران توضیحات تکمیلی را به دفتر روزنامه ارسال داشتهاست.
متن توضیحات رصدخانه مهاجرت ایران نسبت به گزارش «جوان» به این شرح است:
روزنامه «جوان» در مطلبی به نقل از سازمان بینالمللی مهاجرت ادعا کرد که تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از ایرانیان یعنی ۳/۳ درصد از جمعیت کشور به خارج از کشور مهاجرت کردهاند. این درحالی است که عدد ذکر شده مربوط به جمعیت مهاجران ورودی به کشور (جمعیت تجمعی) طی سالهای گذشته است و این عدد به هیچوجه نشاندهنده جمعیت ایرانیان مهاجر در خارج از کشور نیست.
لازم به ذکر است که جمعیت ایرانیان (افراد متولد ایران) در ۲۰ کشور با بیشترین جمعیت ایرانی در جهان، با استفاده از آخرین دادههای موجود از منابع سازمانهای بینالمللی یا از سرشماریهای جمعیتی منتشر شده در مراکز آماری کشورهای مقصد، حدود ۲ میلیون نفر تخمینزده میشود. همچنین سهم مهاجران ایرانی از کل جمعیت ایران حدود ۲/۲ درصد و سهم مهاجران خارجی ساکن در ایران از جمعیت کشور در حدود ۳/۳ درصد است.
شایان ذکر است آماری که روزنامه جوان به آن استناد کرده بود به نقل از خبری بود که «خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)» در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ با کد خبری «۸۴۸۹۴۲۱۷» منتشر کرده است.
🔗 Javann.ir/1120474
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🌎 @NewsJavan
هدایت شده از روزنامه جوان
لینک صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3614
پنجشنبه | ١٧ آذر ١۴٠١ 📆
🌎 @NewsJavan
21.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر صداوسیما
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱
قسمت ۱
@mjakhavan
21.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر صداوسیما
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱
قسمت ۲
@mjakhavan
17.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر صداوسیما
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱
قسمت ۳
@mjakhavan
ازجمله تناقضات معمول #ضدانقلاب اینکه به جمهوری اسلامی تهمت وابستگی به چین میزدند وحالا سفر رئیس جمهور #چین به #عربستان رابه سر ما میزنند ومیگویند که چین هم شما رافروخته!
اگه مابرده چین بودیم برای چی مارا از دست بدهد؟
خیلی خوب اصلا فروخته! دیگه برده چین نیستیم؟ پس لطفا خفه شوید!
https://twitter.com/mjakhavan/status/1601225188896477185
اصول بازسازی انقلابی فرهنگ عمومی
#سرمقاله #روزنامه_جوان
✍️ محمدجواد اخوان
از محتوای حکم دوره کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی و توصیههای رهبر معظم انقلاب اسلامی به اعضای این شورا چنین بر میآید که انتظار از این شورا در دوره جدید قرار گرفتن در کانون مدیریت تحولات فرهنگی، خصوصاً حوزه فرهنگ عمومی است. این مطالبه در ذیل راهبرد کلان «بازسازی انقلابی فرهنگ» تعریف میشود و شورا باید در کانون اصلی تحقق این راهبرد قرار گیرد.
اما شورا برای بازسازی فرهنگی چه باید بکند؟ نخست باید محیط امروزین فرهنگ عمومی و ویژگیهای آن را در مقایسه با گذشته شناخت. نمیتوان انکار کرد که فرهنگ عمومی دیگر، چون گذشته تنها متأثر از عوامل درونزای جامعه نبوده و عوامل خارج از کنترل، چون صنایع فرهنگی، فضای مجازی و رسانهها در شکلگیری باورها، هنجارها و رفتارها مؤثرند.
از این رو نخستین نیازمندی هرگونه اقدام مؤثر و راهبردی در این حوزه رصد مداوم تغییرات و تحولات موجود است. باید بخشی از ظرفیتهای موجود نهادهای ذیربط به این رصد و پایش مداوم اختصاص یابد و در صورت نیاز ظرفیتهای جدیدی نیز به کارگیری شود. باید شاخصها و سنجههای مختلفی، چه در حوزه نگرش و چه در حوزه رفتار، تعریف گردد و مرتباً در سطح جامعه مورد پایش قرار گیرد.
مرحله بعد گویاسازی و معنادهی به نتایج پایشها است. باید معلوم شود کدام باور و رفتارهای ارزشمند و در مقابل آن کدام باور و رفتار ضدارزش در حال کاهش یا افزایش است و دلایل هرکدام بررسی شود. با تبیین دلایل و عوامل مؤثر بر تغییرات فرهنگی، راهبرد اساسی بر اساس تقویت نقاط قوت و تضعیف نقاط ضعف ترسیم و در هر یک از ساحات اجتماعی برنامههای اجرایی مداومی تهیه شود. در این گام با «نگاشت نهادی» تکالیف دستگاههای مسئول، چه فرهنگی و چه غیرفرهنگی، در تحقق راهبردهای طراحی شده مشخص گردیده و انتظارات بر اساس ظرف زمانی مشخص از آنها تعیین میشود.
کار اساسی و فرادبیرخانهای از همین جا شروع میشود که باید شورا در قامت راهبر اصلی مدیریت فرهنگی به میدان آمده و بر حسن اجرای تدابیر نظارت نماید. شاید مهمترین نقطه تأثیر که تاکنون در مورد آن غفلت شده همین بخش و در واقع «ضمانت اجرا»ی تصمیمات است. شورا با توجه به ماهیت فراقوهای و حضور سران قوا در آن ظرفیت بالفعلنشده نظارت فرهنگی را هم دارد. باید برای تک تک تدابیر اتخاذ شده سازوکار نظارتی مشخص تعریف شود و در نهایت موفقیت یا ناکامی آن را نه با گزارش عملکرد دستگاه، بلکه با پایش میدانی در جامعه سنجید. اگر برنامهای قرار است به تقویت یک باور و رفتار ارزشمند منتهی شود، نتیجه آن را باید در کف خیابان و با نگرش سنجی یا پایش رفتار اجتماعی افراد جامعه سنجید.
چنین نظارتی نباید پسینی و مثلاً بعد از گذشت ماهها و سالها باشد. تغییرات حوزه فرهنگ به دلایل ذاتی، ماهیتی تدریجی و آرام دارد و اگر در مورد آن قصور یا غفلتی رخ دهد، خسارتهای گاه جبرانناپذیر آن مدتها بعد خود را نشان خواهد داد. سازوکارهای نظارتی هوشمند باید بهگونهای تدبیر شود که حسن اجرای تدابیر فرهنگی را در حین اقدام پایش نماید و در صورت انحراف یا ضعف بهموقع اصلاح گردد. همچنین آثار تخریبی تهاجم فرهنگی دشمن بر جامعه نیز باید بهصورت مداوم مورد رصد قرار گیرد و تدابیر پویا و متناسب با تحولات اجتماعی اتخاذ شود.
امروزه مهمترین آسیب تدابیر فرهنگی – چه ایجابی و چه سلبی- «تصلب در تدابیر» است. وقتی دشمن شما هر لحظه از حربه جدیدی در این حوزه رونمایی میکند و آوردگاه را به عرصهای جدید میکشاند، نمیتوان با تدابیر –هرچند موفق- گذشته در برابرش ایستاد. امروز تحولات فرهنگی بر بستر فناوریهای نوین مستقر شده و همین پیچیدگیها، «پویایی و هوشمندی» در تدابیر را میطلبد. از هیچ عرصه جدید نباید غافل شد و حتی با «آیندهپژوهی» گامهای بعدی را شناسایی و برای آن طراحی کرد. هرچند به لحاظ موازنه امکانات خصوصاً در عرصه صنایع فرهنگی و رسانههای نوین بههیچروی قابلیت رقابت با نظام سلطه را نداریم، اما همانگونه که امیرالمؤمنین علی (ع) میفرماید: «التَّلطُّفُ فی الحِیلَه أجْدی مِن الوَسیلَه» (ظرافت و دقت در برنامهریزی، از [کثرت]امکانات مؤثرتر است.) با هوشمندی و پویایی در تدابیر میتوان نقایص نابرابری امکاناتی را جبران و سبکی نوین در «نبرد نامتقارن فرهنگی» را ارائه کرد.
💠 @mjakhavan
هدایت شده از روزنامه جوان
لینک صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3619
چهارشنبه | ٢٣ آذر ١۴٠١ 📆
🌎 @NewsJavan
هدایت شده از روزنامه جوان
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3620
پنجشنبه | ٢۴ آذر ١۴٠١ 📆
🌎 @NewsJavan
هدایت شده از روزنامه جوان
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3621
شنبه | ٢۶ آذر ١۴٠١ 📆
🌎 @NewsJavan
جهاد کبیر در برابر سقوط اخلاقی بشر
#سرمقاله #روزنامه_جوان
✍ محمدجواد اخوان
جامجهانی ۲۰۲۲ قطر در حال پایان یافتن است و صحبت از حواشی ورزشی و سیاسی آن نیز کمکم فروکش میکند. در کنار اینها این جام البته حواشی فرهنگی بیسابقهای نیز داشت که نمیتوان بهسادگی از کنار آن گذشت. از جمله حواشی فرهنگی این رویداد ضوابط روشن فرهنگی دولت قطر بود که به مذاق غربیها چندان خوش نیامد. مسئله، اما عمیقتر از خوش نیامدن چند ضابطه برای تماشاچیان جامجهانی است، در واقع فاصله معنادار دو نوع نگاه به «انسان» در این ماجرا بهخوبی قابلمشاهده است.
اعتراض غربیها به مقررات داخلی قطر در این مسابقه حتی صدای رئیس فیفا را هم درآورد. او در پاسخ معترضان به ممنوعیت شرب خمر در ورزشگاههای قطر گفت: «اگر سه ساعت مشروب نخورید، نمیمیرید!» در واقع این کنایه او حاکی از آن بود که در بیرون استادیومها این امکان هست، فقط در ورزشگاه ممنوع است. اما انسان غربی حتی سه ساعت هم حاضر نیست تفریح نفسانی خود را به تعویق بیندازد. میدانیم در برخی کشورهای شمال اروپا در فصل تابستان طول روز نزدیک به ۲۰ ساعت میشود و در همین کشورها، مسلمانانی زندگی میکنند که در ماه مبارک رمضان نه سه ساعت، بلکه ۲۰ ساعت، نه یک نوشیدنی حرام، که کلاً لب به آب و غذا نمیزنند. مقایسه کنید انسانی که تمدن غربی بار آورده با انسانی که دین انسانساز اسلام تربیت کرده است. شاید هر دو هم در یک نقطه جغرافیایی زندگی کنند، اما فاصله میان آمال، آرمانها و رفتارهایشان، بسان فاصله زمین تا ماه گردون است.
روشن است که وقتی از «غرب» سخن میگوییم، لزوماً منظور غرب جغرافیایی یا سیاسی نیست، بلکه غرب فرهنگی منظور است. چهبسا انسانهای غربباوری که در جهان اسلام زندگی میکنند و آرزویشان زندگی به سبک غربی است و در واقع بهتر است بگوییم قله زندگی برایشان «حیات حیوانی» است. چه زیبا استاد سخن سعدی شیرازی گفته «خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت/ حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت». بشری که تمدن غرب آن را الگو ساخته و به دنیا معرفی میکند در لذات مادی در نقطه اوج است، اما از حظ معنوی بهرهای ندارد و چنان لذتجو است که طاقت حتی چند ساعت دوری از التذاذ باطل را ندارد. او اصلاً درکی از حظ معنوی نیافته که در پی آن باشد و این بزرگترین گناه تمدن نفسانی غرب است.
بزرگترین جنایت فرهنگی غرب در یک سده گذشته آن بوده که تلاش کرده نهفقط شهروندان کشورهای غربی بلکه با تحمیل معیارهای فکری و رفتاری خود، کل بشریت را به انحطاط بزرگ فرهنگی بکشاند. در واقع اینجا جنایتی علیه نوع «انسان» رخ داده است. دیدید که چگونه در امریکا، عمل شنیع قوم لوط را رسمیت بخشیدند؟ این همان امریکایی است که برخی با استناد به پیشینه «پیوریتنها» آن را جامعهای مذهبی قلمداد میکردند. البته تمدن غربی حتی به ادیان الهی هم رحم نمیکند و کار به جایی رسید که «پاپ» هم پیشتر به چنین اعمالی تلویحاً رضایت داد!
روشن است که کارویژه اصلی فرهنگی تمدن غرب، ارائه تصویری تکساحتی (بخوانید حیوانی) از انسان و تحمیل آن به کل بشریت است و با هرچه که در برابر این انحطاط اجتماعی مقاومت کند، ستیز خواهند نمود. اگر در سه دهه گذشته مهمترین چالش غرب در کره خاکی، اسلام بوده، به خاطر ایستادگی اسلام بر همین رکن حساس تاریخ بشر یعنی حفاظت از نوع «انسان» در برابر سقوط اخلاقی و فرهنگی است. روزبهروز واقعیت این میدان منازعه آشکارتر میشود و جریان ضداخلاق غربی از بستر پیشرفتهای فناوری بهپیش میآید. شاید امت اسلامی آخرین سنگر انسانهایی باشد که در برابر این انحطاط مقاومت کرده و به آن تن ندادهاند. هرچند در درون جهان اسلام نیز اقلیتی از مردم مایلاند از روی دیکته غربی رونویسی کنند.
هرچند غرب در ظاهر بر پیشرفتهای فناورانه و رفاه اقتصادی تأکید میکند، اما اینها پوسته تمدن غرب است و ذات تمدن غرب چیزی جز پرورش حیوانی بشر نیست. پوسته تمدنی غرب، زرقوبرقی برای آن فراهم آورده که چشم جهانی را بدان خیره ساخته، اما پوکی درون آن (که روزبهروز بیشتر میشود) روزی به این پوسته خواهد رسید. امروز مهمترین جهاد بشر ایستادگی در برابر این روند قهقرایی تحمیلشده بر نوع انسان است. اگر خداوند متعال فرموده «فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا»، امروز مهمترین مصداق «جهاد کبیر» برای هر مسلمان عدم تبعیت از نُرمها و معیارهای فکری و رفتاری تحمیلی غرب بر بشریت است.
💠 @mjakhavan