eitaa logo
مهدویت🇵🇸🇮🇷۳۱۳
505 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
3.2هزار ویدیو
28 فایل
《بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ کانال با هدف آشنایی منتظران با فرهنگ ناب مهدویت و جهت تعجیل در ظهور راه اندازی شده ما در این کانال قصد داریم شما را به اقیانوس بی کران امام زمانمان متصل کنیم 📞آیدی ارتباط با مدیر: @seyeddd313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و چهل و ششم ❇️ انتخاب اجباری ابوموسی اشعری 🔸من به حکمیت ابوموسی راضی نیستم! [ قاریان قرآن از اهل عراق و اهل شام در میان دو صف لشکریان قرار گرفتند و به قرائت قرآن و بحث در آیات آن پرداختند و همگی خود را به حکم قرآن ملتزم دانستند. اهل شام گفتند: ما عمرو‌بن‌عاص را برای نمایندگی خود در این حکمیت انتخاب کردیم. اشعث و آن دسته از قاریان قرآن که بعدها خوارج شدند، گفتند: ما هم ابوموسی اشعری را به نمایندگی خود در حکمیت انتخاب برگزیدیم! من به آنان گفتم: ] 🔻من به حٓکمیت ابوموسی راضی نیستم و مصلحت نمی‌دانم که چنین مسئولیتی بر عهدهٔ وی گذاشته شود! [ اشعث و چند تن دیگر به همراه قاریان قرآن اصرار ورزیدند که ما به غیر او رضایت نمی‌دهیم؛ زیرا قبل از اینکه در این مصیبت‌ها واقع شویم، او ما را برحذر داشته بود! به آنان پاسخ دادم: ] 🔻من به این انتخاب راضی نیستم. ابوموسی کسی است که از من جدا شده بود و مردم را از همراهی با من باز می‌داشت. او حتی مدتی گریخت تا اینکه من پس از چند ماه به او امان دادم! ولی ابن‌عباس را برای این کار شایسته می‌دانم. [ پاسخ آنها شگفت آور بود! گفتند: به خدا سوگند، ما بین تو و ابن‌عباس فرقی نمی‌بینیم ما به دنبال مردی هستیم که نظرش به تو و معاویه یکسان باشد و به هیچ‌یک از شما دو نفر نزدیک‌تر از دیگری نباشد! به آنها پیشنهاد کردم: ] 🔻من مالک اشتر را برای این کار برمی‌گزینم. [ این بار نیز اشعث مخالفت کرد و گفت همین "اشتر" است که زمین را بر ما تنگ کرده و همه آتش‌ها از ناحیهٔ او افروخته شده است! چرا ما باید تحت امر اشتر باشیم؟ او فقط به‌دنبال این است که شمشیر برکشیم و بریکدیگر بتازیم تا خواست تو و او واقع شود! ] 🔸عبدالله‌بن عباس را برگزینید [ به سپاهیانم گفتم: ] 🔻معاویه برای این کار حتماً معتمدترین و موثق‌ترین فرد را انتخاب می‌کند و او کسی جز عمرو‌بن‌عاص نیست؛ زیرا معاویه به رأی او اطمینان کامل دارد. مصلحت نیست که در مقابل او که از قریش است، فرد دیگری غیر از قریش انتخاب شود. پس شما هم عبدالله‌بن‌عباس را برگزینید و وی را در مقابل عمرو‌بن‌عاص قرار دهید؛ زیرا توانایی عبدالله به قدری است که هر گرهی را عمرو ببندد، او از گشودنش درمانده نشود و گرهی نیست که عمرو بگشاید و عبدالله از بستنش عاجز بماند و هر امری که عمرو محکمش کند، عبدالله توان سست کردن آن را دارد و هرچه او تضعیف کند، عبدالله می‌تواند تقویتش کند. [ اشعث پاسخ داد: نه، به خدا سوگند، تا برپایی قیامت در میان ما، دو تن از قبیله "مُضَر" داوری نخواهند کرد. اگر معاویه مردی از قبیله "مُضَر" را انتخاب کرده است، تو نیز مردی از اهل یمن را انتخاب کن! به او گفتم: ] 🔻 من نگرانم که فرد منتخب شما که اهل یمن است، فریب بخورد؛ زیرا عمرو فردی است که هرگاه به دنبال هوای نفس خویش باشد، هرگز خدا را در نظر نمی‌گیرد. [ اما اشعث پاسخ داد: به خدا سوگند، آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که نماینده ما اهل یمن باشد؛ حتی اگر حکمی که صادر می‌کند، در برخی مواقع ناخوشایند ما باشد؛ اما اگر هر دو مُضَری باشند و حکمشان نیز به نفع ما باشد، ما نمی‌پسندیم! از آنان پرسیدم: ] 🔻آیا از پذیرفتن کسی جز ابوموسی امتناع می‌ورزید؟ [ گفتند: آری، من نیز گفتم: ] 🔻پس هرچه خواهید انجام دهید. 📚منابع: ۱. وقعة صفین، ص۴۹۹ ۲. أنساب الاشراف، ج۲، ص۳۳۳ ۳. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۶ ۴. مروج الذهب، ج۲، ص۴۳۴ ۵. تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۸۹ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد... 🆔@nahjolbalaghekhanii313
مثلث ظهور.mp3
5.92M
☆ فلسطین کلید رمزآلود ظهور ! 💥 حوادث فلسطین، برای کسانی که احوالات آخرالزمان را می‌شناسند؛ یک بشارت است! 💢 رهبر انقلاب؛ هیچ کس نمی‌تواند بگوید؛ ظهور نزدیک نیست! 🎤 🆔@nahjolbalaghekhanii313
🔴 به کسی که به تو علاقه‌ای نداره، دل نبند. 🌱 📒 ، نامه ۳۱ 💌 🆔@nahjolbalaghekhanii313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۸۵ بخش دوم.mp3
4.12M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ ویژگیهاى اعتقادى امام على (علیه السّلام) 🎙حجت الاسلام 🆔@nahjolbalaghekhanii313
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 ویژگیهاى اعتقادى امام (علیه السّلام )(2) 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند و هرگز گمراه نشدم و كسى به وسيله من گمراه نشده است. 🔻 بنابراین اگر کسی به امیرالمؤمنین (علیه السلام) نسبت بدهد که درست متوجه حقایق نشده، در واقع دارد پیغمبر اسلام ( صلی الله علیه و آله سلم ) را متّهم به کذب می کند. برای درک این حقیقت کافی است از زبان حضرت علی(علیه السلام) در نهج البلاغه، نسبت و رابطه استثنایی و ویژه حضرت علی با پیامبر را بشنویم. 🔻مولا علی(علیه السلام) در خطبه ۱۹۲ بند ۱۷ در این باره می فرمایند: "شما موقعيّت مرا نسبت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در خويشاوندی نزديک و در مقام و منزلت ويژه می دانيد. پيامبر مرا در اتاق خويش می نشاند در حالیکه کودک بودم، مرا در آغوش خود می گرفت و در بستر مخصوص خود می خواباند. بوی پاکيزه او را استشمام می کردم و گاهی غذايی را لقمه لقمه در دهانم می گذارد. هرگز دروغی در گفتارم و اشتباهی در کردارم نيافت. از همان لحظه ای که پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) را از شير گرفتند، خداوند بزرگ ترين فرشته خود (جبرئيل) را مأمور تربيت پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) کرد تا شب و روز او را به راه های بزرگواری و راستی و اخلاق نيکو راهنمايی کند و من همواره با پيامبر بودم، مانند فرزندی که همواره دنبال مادر خویش است. پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هر روز نشانه تازه ای از اخلاق نيکو را برايم آشکار می فرمود و به من فرمان می داد که به او اقتدا نمايم. پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) چند ماه از سال را در غار حراء می گذراند، تنها من او را مشاهده می کردم و کسی جز من او را نمی ديد. در آن روزها در هيچ خانه ای اسلام راه نيافت، جز خانه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) که خديجه هم در آن بود و من سوّمين آنان بودم. من نور وحی و رسالت را می ديدم و بوی نبوّت را می بوييدم. من هنگامی که وحی بر پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) فرود می آمد ناله شيطان را شنيدم، گفتم: ای رسول خدا! اين ناله کيست؟ گفت: شيطان است که از پرستش خويش مأيوس گرديد و فرمود: علی! تو آنچه را من می شنوم، می شنوی و آنچه را که من می بينم، می بينی، غیر از اينکه تو پيامبر نيستی بلکه وزير من هستی و به راه خير می روی". 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔@nahjolbalaghekhanii313
ویژگیهای اعتقادی کارگزاران 2⃣1⃣ 🔴 کارگزار منافق؛ تهدیدی برای جامعه اسلامی 💠 امیرالمؤمنین‌ (علیه السلام) فرمودند: ای بندگان خدا!... شما را از منافقان می ترسانم؛ زیرا آنها بر بلاء و گرفتاری مردم می افزایند و امیدواران را ناامید می کنند. 📚 ، خطبه ۱۹۴ 🆔@nahjolbalaghekhanii313
ختم روزانه نهج البلاغه(5).mp3
3.53M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۹۱ قسمت ۱ تا ۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 🆔@nahjolbalaghekhanii313
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۹۱ بخش ۱ تا ۳ ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄ 📜 ( خطبه اشباح ) (مسعدة بن صدقه از امام صادق عليه السّلام نقل كرد؛ روزی در مسجد كوفه شخصی به امام علی عليه السّلام گفت خدا را آنگونه توصيف كن كه گويا با چشم سر او را ديده ايم، تا عشق ما به خداوند بیش از پیش شود. امام علیه السلام خشمگین شد و با صدای بلند فرمود: همه برای نماز جماعت حاضر شوند. مردم آنچنان حضوری پیدا کردند که مسجد پر از جمعیت شد. امام بالای منبر رفت و در حالی که خشمگین بود و رنگ صورت امام تغییر کرده بود، فرمود:) 1⃣ خدا شناسی ♦️ستايش خدايی را سزاست که نبخشيدن بر مال او نيفزايد و بخشش او را فقير نسازد، زيرا هر بخشنده ای جز او اموالش کاهش يابد و جز او هر کس از بخشش دست کشد مورد نکوهش قرار گيرد. اوست بخشنده انواع نعمت ها و بهره های فزاينده و تقسيم کننده روزی پديده ها، مخلوقات همه جيره خوار سفره اويند که روزیِ همه را تضمين و اندازه اش را تعيين فرمود. به مشتاقان خويش و خواستاران آنچه در نزد اوست، راهِ روشن را نشان داد. سخاوت او در آنجا که از او بخواهند، با آنجا که از او در خواست نکنند، بيشتر نيست. خدا اوّلی است که آغاز ندارد، تا پيش از او چيزی بوده باشد و آخری است که پايان ندارد تا چيزی پس از او وجود داشته باشد. مردمک چشم ها را از مشاهده خود بازداشته است. زمان بر او نمی گذرد تا دچار دگرگونی گردد و در مکانی قرار ندارد تا پندار جابجايی نسبت به او روا باشد. اگر آنچه از درون معادن کوه ها بيرون می آيد و يا آنچه از لبان پُر از خنده صدف های دريا خارج می شود، از نقره های خالص و طلاهای ناب، دُرهای غلطان و مرجان های دست چپن همه را ببخشد، در سخاوت او کمتر اثری نخواهد گذاشت و گستردگی نعمت هايش را پايان نخواهد داد. در پيش او آن قدر از نعمت ها وجود دارد که هر چه انسان ها درخواست کنند تمامی نپذيرد، چون او بخشنده ای است که درخواست نيازمندان، چشمه جود او را نمی خشکاند و اصرار و درخواست های پياپی، او را به بُخل ورزيدن نمی کشاند. ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄ 🆔@nahjolbalaghekhanii313
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۹۱ بخش ۱ تا ۳ ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄ 📜 (خطبه اشباح) 2⃣ صفات خدا در قرآن ♦️ای پرسش کننده! درست بنگر آنچه را که قرآن از صفات خدا بيان می دارد به آن اعتماد کن و از نور هدايتش بهره گير و آنچه را که شيطان تو را به دانستن آن وامی دارد و کتاب خدا آن را بر تو واجب نکرده و در سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان هدايتگر نيامده، رها کن و علم آن را به خدا واگذار که اين نهايت حقّ پروردگار بر تو است. بدان! آنها که در علم دين استوارند، خدا آنها را از فرو رفتن در آنچه که بر آنها پوشيده است و تفسير آن را نمی دانند و از فرو رفتن در اسرار نهان بی نياز ساخته است و آنان را از اين رو که به عجز و ناتوانی خود در برابر غيب و آنچه که تفسير آن را نمی دانند اعتراف می کنند، ستايش فرمود و ترک ژرف نگری آنان در آنچه که خدا بر آنان واجب نساخته را راسخ بودن در علم شناسانده است.پس به همين مقدار بسنده کن! و خدا را با ميزان عقل خود ارزيابی مکن تا از تباه شدگان نباشی. اوست خدای توانايی که اگر وهم و خيال انسان ها بخواهد، برای درک اندازه قدرتش تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غيب ملکوتش را درنوردد و قلب های سراسر عشق مشتاقان، برای درک کيفيّت صفات او کوشش نمايد و عقل ها با تلاش وصف ناپذير از راه های بسيار ظريف و باريک بخواهند ذات او را درک کنند، دست قدرت بر سينه همه نواخته بازگرداند، در حالیکه در تاريکی های غيب برای رهايی خود به خدای سبحان پناه می برند و با نااميدی و اعتراف به عجز از معرفت ذات خدا، باز می گردند که با فکر و عقل نارسای بشری نمی توان او را درک کرد و اندازه جلال و عزّت او در قلب انديشمندان راه نمی يابد. خدايی که پديده ها را از هيچ آفريد، نمونه ای در آفرينش نداشت تا از آن استفاده کند و يا نقشه ای از آفريننده ای پيش از خود که از آن در آفريدن موجودات بهره گيرد و نمونه های فراوان از ملکوت قدرت خويش و شگفتی های آثار رحمت خود که همه با زبان گويا به وجود پروردگار گواهی می دهند را به ما نشان داده، که بی اختيار ما را به شناخت پروردگار می خوانند. در آنچه آفريده آثار صنعت و نشانه های حکمت او پديدار است که هر يک از پديده ها حجّت و برهانی بر وجود او می باشند، گرچه برخی مخلوقات به ظاهر ساکت اند، ولی بر تدبير خداوندی گويا و نشانه های روشنی بر قدرت و حکمت اويند! خداوندا! گواهی می دهم، آن کس که تو را به اعضای گوناگون پديده ها و مفاصل به هم پيوسته که به فرمان حکيمانه تو در لابلای عضلات پديد آمده، تشبيه می کند، هرگز در ژرفای ضمير خود تو را نشناخته و قلب او با يقين اُنس نگرفته است، و نمی داند که هرگز برای تو همانندی نيست و گويا بيزاریِ پيروانِ گمراه، از رهبران فاسدِ خود را نشنيده اند که می گويند: «به خدا سوگند! ما در گمراهی آشکار بوديم که شما را با خدای جهانيان مساوی پنداشتيم.» دروغ گفتند مشرکان که تو را با بُت های خود همانند پنداشتند و با وَهم و خيال خود گفتند پيکری چون بُت های ما دارد و با پندار نادرست تو را تجزيه کرده و با عقل های ناقص خويش، تو را با اعضاء گوناگون مخلوقات تصور کردند. خدايا! گواهی می دهم آنان که تو را با چيزی از آفريده های تو مساوی شمارند از تو روی برتافته اند و آن که از تو روی گردان شود بر اساسِ آياتِ محکمِ قرآن و گواهی براهين روشن تو، کافر است. تو همان خدایِ نامحدودی هستی، که در انديشه ها نگُنجی، تا چگونگی ذات تو را درک کنند و در خيال و وهم نيايی تا تو را محدود و دارایِ حالاتِ گوناگون پندارند. ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄ 🆔@nahjolbalaghekhanii313
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۹۱ بخش ۱ تا ۳ ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄ 📜 (خطبه اشباح) 3⃣ وصف پروردگار در آفرينش موجودات گوناگون ♦️آنچه را آفريد با اندازه گيری دقيقی استوار کرد و با لطف و مهربانی نظمشان داد و به خوبی تدبير کرد. هر پديده را برای همان جهت که آفريده شد به حرکت درآورد، چنان که نه از حدّ و مرز خويش تجاوز نمايد و نه در رسيدن به مراحل رشد خود کوتاهی کند و اين حرکتِ حساب شده را، بدون دشواری به سامان رساند تا بر اساس اراده او زندگی کند. پس چگونه ممکن است سرپيچی کند در حالی که همه موجودات از اراده خدا سرچشمه می گيرند؟ خدايی که پديدآورنده موجودات گوناگون است. بدون احتياج به انديشه و فکری که به آن روی آورد، يا غريزه ای که در درون پنهان داشته باشد و بدون تجربه از حوادث گذشته و بدون شريکی که در ايجاد امور شگفت انگيز ياريش کند، موجودات را آفريد، پس آفرينش کامل گشت و به عبادت و اطاعت او پرداختند، دعوت او را پذيرفتند و در برابر فرمان الهی سستی و درنگ نکردند و در اجرای فرمان الهی توقّف نپذيرفتند. پس کجی های هر چيزی را راست و مرزهای هر يک را روشن ساخت و با قدرت خداوندی بين اشياء متضاد هماهنگی ايجاد کرد و وسايل ارتباط آنان را فراهم ساخت و موجودات را از نظر حدود، اندازه و غرايز و شکل ها و قالب ها و هيئت های گوناگون، تقسيم و استوار فرمود و با حکمت و تدبيرِ خويش، هر يکی را به سرشتی که خود خواست درآورد. ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄ 🆔@nahjolbalaghekhanii313
شرح کلی و ساختاری خطبه ۹۱ بخش ۱ تا ۳.mp3
3.45M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۹۱ بخش ۱ تا ۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 🆔@nahjolbalaghekhanii313
🔻 فرمان خدا را برپا ندارد جز آن كس كه در اجرای حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد.(۱) 🔻نامزدهای محترم تصمیم بگیرند که اگر چنانچه پیروز شدند و توانستند به مقصود برسند، خودشان را متعهّد بدانند به مبارزه‌ با فساد؛ بدون رودربایستی، بدون ملاحظه، خودشان را متعهّد بدانند به این که با فساد مبارزه کنند. (۲) (۱) حکمت ۱۱۰ نهج البلاغه (۲) امام خامنه ای ۱۴۰۰/۳/۱۴ 🗳 🆔 @mahdavi_arfae 🆔@nahjolbalaghekhanii313
شاخصه های نماینده طراز 28-11-98.mp3
572.5K
🔈 با کدوم تخصص اومدی کاندید شدی؟! 🎙 حجت الاسلام 🗓 ۲۸ بهمن ۹۸ ⏱مدت زمان: ۲:۲۰ ثانیه 📥دریافت صوت کامل سخنرانی با موضوع: «شاخص ها و ویژگیهای یک نماینده تراز و یک کارگزار شایسته اسلامی »👇👇 https://eitaa.com/asaremahdavi_arfae/3279 🆔 @mahdavi_arfae 🆔@nahjolbalaghekhanii313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرالمومنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و چهل و هفتم 🔸در انتخاب داور مخالفت نکنید [ برای چندمین بار سپاهیان را نصیحت کردم و موقعیت حساس تصمیم‌گیری را برایشان توضیح دادم: ] 🔻در مورد خصوصیات اهل شام؛ که مردمی درشت خوی و پست و رذل و بردگانی فرومایه هستند و از گروه‌های مختلفی ترکیب یافته‌اند و باید با احکام و آداب آشنا شوند و دانش را فرا گیرند، توضیحاتی دادم. 🔻مجدداً عبدالله‌بن‌عباس را برای رودر‌رویی با عمرو‌بن‌عاص، به آنها پیشنهاد کردم و اینکه باید از فرصت ها خوب بهره ببرند و مرزهای دوردست کشور اسلامی را حفظ کنند. برای آنها یادآور شدم که ابوموسی در مقابل فریب‌کاری‌های عمرو، ناتوان و ضعیف است و از عهده این کار بر‌نمی‌آید و توان لازم را ندارد. ولی عبدالله‌بن‌عباس بر این کار تواناست. 🔻[ اما اشعث و یارانش نپذیرفتند و با نمایندگی مالک اشتر نیز مخالفت کردند! ] ❇️ نوشتن معاهده حکمیت 🔸تکرار تاریخ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله برای من! [ هنگامی که متن معاهده نوشته می‌شد، نویسنده در ابتدای آن، نام مرا با عنوان امیرالمؤمنین نوشت و معاویه اعتراض کرد که اگر من او را امیرالمومنین می‌دانستم، با او نمی‌جنگیدم. به من مراجعه کردند و من گفتم عبارت امیرالمؤمنین را حذف کنید! احنف اصرار کرد که کلمه امیرالمؤمنین بماند، حتی اگر به جنگ جدیدی منجر شود؛ ولی اشعث به مخالفت با احنف برخاست. به آنها گفتم: ] 🔻لا اله الّا الله و الله اکبر. آنچه برای رسول خدا صلی الله علیه وآله اتفاق افتاده است، برای من نیز تکرار می‌شود! 🔻به خدا سوگند، همین ماجرا به دست من در صلح "حُدَیبیه" اتفاق افتاد، آنگاه که با خط خود نوشتم: این پیمانی است که محمّد، رسول خدا، و سهیل‌بن‌عمرو بر اساس آن مصالحه می‌کنند. سهیل گفت: من با عهد‌نامه‌ای که در آن خود را رسول خدا نامیده‌ای موافقت نمی‌کنم؛ زیرا اگر تو را فرستاده خدا می‌دانستم، با تو نمی‌جنگیدم و اگر بپذیرم که تو پیامبر خدایی و در عین حال مانع از طواف تو به خانه خدا شوم، از ستمکاران خواهم بود. بنویس" محمّد‌بن‌عبد‌الله" تا من نیز موافقت کنم. رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمودند: " ای علی، من هم رسول خدایم و هم محمّد فرزند عبدالله هستم. اگر در این عهدنامه نوشته شود "محمّد فرزند عبدالله"، رسالت مرا مخدوش نمی‌سازد؛ پس بنویس: محمّد فرزند عبدالله." 🔻آن روز من در‌ این‌باره با مشرکان بحث و گفت‌وگو کردم و امروز نیز همانند آن روز برای فرزندان آنان می‌نویسم، مانند آنکه رسول خدا صلی الله علیه و آله برای پدران آنان نوشت. و این‌گونه تاریخ تکرار می‌شود. [ عمرو‌بن‌عاص از شنیدن این خاطره ناراحت شد و گفت: سبحان‌الله، تو با این تمثیل ما را به کافران تشبیه می‌کنی، حال آنکه ما از مؤمنان هستیم! به وی گفتم: ] 🔻ای پسر نابغه( "نابغه"، نام مادر عمرو است که به بدنامی شهره بود)، تو در کدام موقعیت، دوست کافران و بدخواه مسلمانان نبودی؟ تو شبیه مادرت هستی که تو را زاده است! [ عمرو برخاست و گفت: به خدا سوگند، از این پس هرگز در مجلسی با تو در یک جا نخواهم نشست. من نیز در پاسخش گفتم: ] 🔻به خدا سوگند، امیدوارم خداوند مجلس مرا از وجود تو و امثال تو تطهیر کند. 📚منابع: ۱. نهج البلاغه، خطبه ۲۳۸ ۲. الفصول المهمة، ص۹۶ ۳. الامامة و السیاسة، ص۱۵۱ ۴. الکامل، ج۳، ص۳۲۰ ۵. تاریخ طبری، ج۴ ص۳۷ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد... 🆔@nahjolbalaghekhanii313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اینگونه نباش! 💠 از کسانی نباش که دیگران را هدایت و خود را گمراه می سازد. 📔 حکمت ۱۵۰ 📔 🆔@nahjolbalaghekhanii313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۸۵ نهج البلاغه بخش سوم.mp3
1.77M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ ویژگیهاى اعتقادى امام على (علیه السّلام) 🎙حجت الاسلام 🆔@nahjolbalaghekhanii313
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 ویژگیهاى اعتقادى امام (علیه السّلام )(3) 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند و هرگز گمراه نشدم و كسى به وسيله من گمراه نشده است. 🔻خوب کسی که به امیرالمؤمنین (علیه السلام) توهین کذب می زند، در واقع به پیامبر توهین کذب می زند و کسی که پیامبر را متهم به کذب می کند، با توجه به اینکه حضرت فرمود: خدا جبرئیل را مأمور فرمود که پیامبر را تربیت کند؛ در واقع دارد به خداوند متعال نسبت کذب می دهد. 🔻 همچنین در خطبه ۱۷۵ بند ۲ می خوانیم: سوگند به خدا! اگر بخواهم می توانم هر کدامِ شما را از آغاز تا پايان کارش و از تمام شئون زندگی اش آگاه سازم؛ امّا از آن می ترسم که با اينگونه خبرها نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) کافر شويد. آگاه باشيد، که من اين اسرار گرانبها را به ياران رازدار و مورد اطمينان خود می سپارم. سوگند به خدايی که محمّد(صلی الله علیه و آله وسلم) را به حق برانگيخت و او را برگزيد،جز به راستی سخن نگويم_ من دروغ نمیگویم. چرا؟_ پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) همه اطّلاعات را به من سپرده است و از محلِ هلاکت آن کس که هلاک می شود و جای نجات کسی که نجات می يابد و پايان اين حکومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاه کرده است. هيچ حادثه ای بر من نگذشت جز آنکه پیامبر در گوشم نجوا کرد و مرا مطّلع ساخت. 🔻بنابراین مولا علی(علیه السلام) هرچه می گویند دستورات پیامبر است؛ نه دروغ میگوید و نه به او دروغ گفته شده است. بنابراین مولا علی(علیه السلام) در خطبه ۱۶ نهج البلاغه که اولین سخنرانی ایشان بعد از بیعت مردم با ایشان است می فرمایند: «وَ اللَّهِ مَا كَتَمْتُ وَشْمَةً وَ لَا كَذَبْتُ كِذْبَةً». به خدا سوگند! من هيچ گاه دروغی نگفته ام. یا در خطبه ۳۷ بند ۲ اینگونه می فرمایند: آيا خیال مي كنيد من بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) دروغی بسته ام؟ به خدا قسم من قطعاً اولین کسی هستم که او را تصديق کردم، پس هرگز اوّلین کسی نخواهم بود که او را تکذیب کنم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔@nahjolbalaghekhanii313
ویژگی‌های اعتقادی کارگزاران 3⃣1⃣ 🔴 خطر نفوذ کارگزار منافق در بدنه حکومت 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ای بندگان خدا!... شما را از منافقان می ترسانم؛ زیرا آنها برابر هر حقی باطلی و برابر هر دلیلی شبهه ای و برای هر دری کلیدی تهیه کرده اند... آنها یاوران شیطان و زبانه های آتش جهنم می باشند. 📚 ،خطبه۱۹۴ 🆔@nahjolbalaghekhanii313
🔰 انتخاب کارگزاران و شایسته سالاری ✅ ویژگی های کاندیدای اصلح از منظر نهج البلاغه (۵) 🔻«بدترین وزیران تو کسی است که پیش از تو وزیر بدکاران بوده و در گناهان آنان شرکت داشته، پس مبادا چنین افرادی محرم راز تو باشند زیرا آنان یاوران گناهکاران و یاری دهندگان ستمکاران‌اند. تو باید جانشینانی بهتر از آنان داشته باشی. کسانی که قدرت فکری آنان را داشته اما گناهان و کردار زشت آنها را نداشته باشند. آنان را از خواص و دوستان نزدیک و رازداران خود قرار ده. 🔻سپس از میان آنان افرادی را که در حق گویی از همه صریح‌ترند و در آنچه خدا برای دوستانش نمی‌پسندد تو را مددکار نباشند، انتخاب کن. چه خوشایندت باشد چه ناخوشایند» 📒 نامه ۵۳ 🆔 @mahdavi_arfae 🆔@nahjolbalaghekhanii313
ختم روزانه نهج البلاغه(6).mp3
3.58M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۹۱ قسمت ۴ تا ۸ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 🆔@nahjolbalaghekhanii313