عاشورا و امروز؛ الهامها و امدادها
✍مهدی جمشیدی
۱. مکتب، دارای «شخصیّت» است و باید آن را همانند یک انسان تصوّر کرد و برایناساس، به آن صفات «زندگی» و «مردگی» را نسبت داد. در دو حالت، مرگ یک مکتب اتّفاق میافتد؛ یکی در حالتی که مکتب، «توان کارکردی» خود را از دست میدهد، یعنی در تحقّق فلسفۀ وجودیِ خود، دچار ناتوانی میشود. هر مکتبی آماده است به سؤالاتی پاسخ دهد و خلأهایی را پُر کند، امّا اگر در مقام عمل نتوانست این کارکردها را ایفا کند، مردم از او رویگردان میشوند و بهاینترتیب، مکتب در زندگی مردم میمیرد. حالت دوّم این است که مکتب، «توانِ رقابتِ کارکردی» خود را از دست بدهد؛ به این معنی که مکتب همچنان کارکردهایی که وعده داده است را ایفا میکند، امّا مردم توانستهاند رقیبی برای آن پیدا کنند که بهتر از مکتب کنونی میتواند احتیاجاتشان را برطرف کند.
۲. خصوصیّت احیاکنندگیِ محرم و صفر، عَرَضی است؛ چون محرم و صفر، پارهای از زمان هستند و زمان هم در ذات خودش فضیلتی ندارد و همیشه چیزی بیرون از زمان به آن - در مقایسه با زمانهای دیگر - اعتبار و ارزش میدهد. در نتیجه، خصوصیّت زندهکنندگیِ محرم و صفر را باید به اتّفاقهایی که در این ماهها افتادهاند، نسبت داد و آن عبارت است از قیام امام حسین(ع) که قیامی اصلاحی بود. اگر مکتب در ذهن و زندگی مردم، دچار اختلال و نابسمانی شود، نیازمند «برخاستن» و «شوریدن» یک مصلح است که پرچم اصلاح را بلند کند؛ چنانکه امام حسین هم میفرمایند: من هدفی از قیام ندارم به جز اصلاح امّتِ جدّم. اصلاح امّتِ جدّم یعنی اصلاحِ دینداری و سبکِ زندگیِ مردمی که پیرو رسول اکرم(ص) بودند.
۳. تعظیم امام حسین، تعظیم قیام امام حسین است و تعظیم این قیام، تعظیم پرچم اصلاحیای است که ایشان برافراشتهاند. این تعظیم، «دلالت عملی» دارد و اینطور نیست که یک امر «باطنیِ محض» یا «تشریفاتی» باشد. ما با تعظیم قیام امام حسین، به «حرکت اصلاحی» در درون جامعۀ اسلامی، اعتبار میبخشیم و تکریم و بزرگداشت ماه قیام امام حسین، خودبهخود حرکتهایی از جنسِ امام حسین را بازتولید و بازسازی میکند. اینکه محرم و صفر، اسلام را «زنده» نگه داشتهاند، به این معنی است که در برابر هر نوع مفسدهای که در جامعۀ اسلامی به وجود آمده است، این نوع «حرکتهای اصلاحی»، ورق را بهنفع اسلام و حقایق آن برگردانده و از مرگ اسلام، جلوگیری کرده است.
۴. انقلاب اسلامی، ریشه در عالمِ معناییِ عاشورا داشت؛ از اساس شکلگیری که از هیئتهای مؤتلّفه و نیروهای مذهبی برآمد و بعد هم که بهتدریج از طریق همین شبکههای اجتماعی در دل مناسبات و مراسم محرم و صفر تداوم یافت و تا سال آخر که عظیمترین تظاهرات انقلابی در مراسم عاشورا و تاسوعا برگزار شد. اینها بیانگر آن است که حرکت انقلابیِ سال پنجاهوهفت، وابستگی جدّی به عالمِ معناییِ عاشورا داشت و این حقیقت در آن، نقشِ «مولّد» و «محرّک» را ایفا کرد. پس از انقلاب، در هشت سال دفاع مقدّس نیز عظیمترین انگیزهای که توانست مردم را در خطّ مقدّم نگه دارد و از تودههای مردم، بسیج اجتماعی بیافریند حماسۀ عاشورا بود؛ چنانکه پُرتکرارترین واژه در وصیّتنامههای شهدا، نام مبارک امام حسین(ع) است. آنچه فتنۀ سال هشتادوهشت را نیز برانداخت، چیزی نبود جز راهپیماییِ نهم دی که آن راهپیمایی هم ریشه در عاشورا داشت. این بدان معنی است که وقایعِ تاریخیِ پیدرپی، همه از «آبشخور عاشورا» تغذیه میکنند و این عاشوراست که در بزنگاههای تاریخی به سراغ جامعه میآید و آن را از ورطۀ سقوط، نجات میدهند.
۵. یکی از نتایجی که از این بحث میتوان گرفت این است که «هیئتهای سکولار»، خصوصیّت حیاتبخشی ندارند؛ چون به نوعی سوگواریِ «شخصیشده» و «باطنیشده» متمایل هستند که هیچ مخالفی ندارد و تغییری را در جامعه رقم نمیزند و کاری با آنچه در بستر جامعه رخ میدهد ندارد. این در حالی است که قیام امام حسین به این دلیل «حیاتبخش» بود که در برابر عواملِ مرگآفرینِ اسلام ایستاد و آنها را برانداخت. اگر هیئتها، این خصوصیّت را نداشته باشند، منجر به احیای اسلام نخواهند شد، بلکه حتّی باید گفت هیئتهای سکولار، تحریفگرِ عاشورا نیز هستند؛ زیرا هستۀ مرکزیِ قیام عاشورا را میگیرند و صورتی تحریفشده و تقلّبی از آن ارائه میدهند که کارکرد و ثمری ندارد. اگر «هیئتهای سکولار» در برابر جوهر و هویت عاشورا ایستادهاند، «هیئتهای غیرانقلابی» نیز چنین حکمی دارند؛ این دو، لبههای یک قیچی هستند که یکی «سیاست» را میراند و دیگری «سیاستبازی» را فرامیخواند. سکولارها، حسین را از «حکومت» تهی میکنند و غیرانقلابیها، از «انقلاب». یکی از حسین، «عارف عزلتنشین» میسازد و دیگری «سیاستمدار اقتضایی».
🔸۵۰۰ خلبان ارتش صهیونیستی اعتصاب کردند
رسانههای اسرائیلی از اعتصاب حدود ۵۰۰ خلبان نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در اعتراض به طرح جنجالی نتانیاهو و توقف فعالیت خود خبر دادند.
این رسانهها اعلام کردند اعلام توقف خدمت این تعداد بسیار زیاد خلبان به زیان ارتش است و توپ اکنون در زمین گالانت (وزیر جنگ) و نتانیاهو است.
🔸سید عمار حکیم: تا وقتی که خون در رگهایمان جریان دارد حسینی میمانیم
«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در جمع عزاداران پرشور حسینی در بغداد با تاکید بر اینکه خون و اندیشه ما حسینی است، گفت: تا وقتی که خون در رگهایمان جریان دارد حسینی میمانیم و هرچه باطل و اعوان آن قوی باشند، درباره حق و اهل حق چانهزنی و کوتاهی نمیکنیم.
وی با تاکید بر اینکه حسین در ضمیر ما جای دارد و عقیده و مسئله و هویت ماست، ادامه داد: حسین در ذهن ما جای دارد و رسالت و امانت و هدایت و مسئولیت ماست، حسین در دلهای ما جای دارد و حرارت و روش ما را تعیین میکند، حسین در چشمان ما جای دارد و اشک و سیرت و مسیر ما را تعیین میکند «و ما را جز حسین وسیلهای نیست».
41.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مداح با بصیرت به این میگن!
گوش کنید چقدر قشنگ و دوستانه تبیین میکنه...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 ذکر حسینی رو همیشه به خاطر بسپارید
🎥حجت الاسلام #رفیعی
#لبیک یاحسین
#لبیک یا خامنه ای
#فاخته۱۱۰_معراج۶۵
16.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ عراقیها به مداحی من ایرانم و تو عراقی... دوری و دوستی سرم نمیشه و...
🌏
پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد:
اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملتهای مسلمان و بسیاری از دولتهای آنان را به سوی خود جلب کرده است.
وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئهگران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشانتر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه
سیدعلی خامنهای
۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
___________
پ.ن؛ چرا از جریانات سکولار مذهبی که دم از قرآن و اهلبیت (ع) میزنند تا سلبریتی هایی که دم از احترام به عقاید دیگران میزنند، خبری نیست؟! چرا شما فقط جایی غیرت دینی دارید که موجب تخریب نظام بشود یا یک انقلابی مطلب اشتباهی از دین بگوید ولی جاهای دیگه بی غیرت هستید؟! چرا فقط جایی دم از احترام به عقاید دیگران میزنید که موجب تخریب نظام بشود؟! چرا اینقدر شما تناقض دارید؟! چرا واقعا؟!...
💢
1402/04/31
🌕 سکه امامی : 27.400.000
🌕 سکه بهار آزادی : 24.700.000
🌕 نیم سکه : 14.750.000
🌕 ربع سکه : 9.750.000
🌕 سکه گرمی : 5.950.000
🌕 مثقال طلا : 10.010.000
🌕 گرم طلا: 2.310.630
🌕 انس طلا : 1962.00
رئیس جدید سازمان خصوصیسازی منصوب شد
با حکم وزیر اقتصاد ، قائم مقام تولیت آستان قدس به عنوان رئیس جدید سازمان خصوصیسازی منصوب شد.
🔹به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به دنبال خداحافظی رسمی حسین قربانزاده از سازمان خصوصی سازی با حکم وزیر اقتصاد، مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به عنوان رئیس جدید سازمان خصوصیسازی منصوب شد.
🔹بر اساس این گزارش، رحمتی دانش آموخته دانشگاه امام صادق و دارای سوابقی چون عضو هیات مدیره و قائم مقام سازمان اقتصادی کوثر، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع و معادن و عضو هیات مدیره چند شرکت دیگر است.
📢 هماکنون؛ #تیتر_یک KHAMENEI.IR
🚨 موضع قاطع رهبر انقلاب اسلامی درمورد حادثه توطئهآمیز جسارت به قرآن مجید
👊🏻 اشد مجازات و تحویل دادن عامل جنایت جسارت به ساحت قرآن
✊🏻 دولت سوئد با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته است
📩 متن کامل پیام:
khl.ink/f/53400
💬 #گزیده_بیانات | جاودانگی اسلام به برکت عاشورا
👈🏻 نگاهی به ثمرات و نتایج قیام اباعبدالله الحسین در مرور بیانات رهبر انقلاب اسلامی
🔻نشریه خط حزب الله به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین برخی از ثمرات و نتایج نهضت عاشورا را براساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای بازخوانی میکند.
🔸سر دادن ندای مظلومیت و حقانیت اسلام
«خطاست اگر کسی خیال کند که امام حسین ، شکست خورد. کشته شدن، شکست خوردن نیست. در جبهه جنگ آن کس که کشته میشود شکست نخورده است. آن کس که به هدف خود نمیرسد، شکست خورده است. هدف دشمنان امام حسین علیه السّلام، این بود که اسلام و یادگارهای نبوّت را از زمین براندازند. اینها شکست خوردند. چون اینطور نشد. هدف امام حسین علیهالسّلام این بود که در برنامه یکپارچه دشمنان اسلام، که همهجا را به رنگ دلخواه خودشان درآورده بودند یا قصد داشتند درآورند، رخنه ایجاد شود؛ اسلام و ندای مظلومیت و حقانیّت آن در همه جا سر داده شود و بالأخره دشمن اسلام، مغلوب شود.» ۱۳۷۱/۴/۱۰
🔸 نابودی حکومت بنیامیّه
«هدف امام حسین این بود که در برنامه یکپارچه دشمنان اسلام، که همهجا را به رنگ دلخواه خودشان درآورده بودند یا قصد داشتند درآورند، رخنه ایجاد شود... خودِ این قیام و شهادت مظلومانه و اسارت خاندان آن بزرگوار، نظام حکومت بنیامیّه را متزلزل کرد. بعد از همین حادثه بود که در دنیای اسلام - در مدینه و در مکه - پیدرپی حوادثی پیش آمد و بالأخره منجر به نابودی سلسله آل ابیسفیان شد. به فاصله سه، چهار سال، سلسله آل ابیسفیان به کلّی برافتاد و از بین رفت. چه کسی خیال میکرد این دشمنی که امام حسین علیه السّلام را مظلومانه در کربلا به شهادت رسانده بود، آنطور مغلوب انعکاس فریاد آن امام شود؛ آن هم در سه یا چهار سال؟!» ۱۳۷۱/۴/۱۰
🔸تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی
«یکوقت مردم که فاسد میشوند، حکومتها هم فاسد میشوند، علما و گویندگان دین هم فاسد میشوند! از آدمهای فاسد، اصلاً دین صحیح صادر نمیشود. قرآن و حقایق را تحریف میکنند؛ خوبها را بد، بدها را خوب، منکر را معروف و معروف را منکر میکنند!... آن وقتی که راه، عوضی شده است و جهالت و ظلم و استبداد و خیانتِ کسانی، مسلمین را منحرف کرده و زمینه و شرایط هم آماده است... امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدیدبنای نظام و جامعهی اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعهی اسلامی است، انجام دهد... البته این کار، گاهی به نتیجه حکومت میرسد؛ امام حسین برای این آماده بود. گاهی هم به نتیجه شهادت میرسد؛ برای این هم آماده بود.» ۱۳۷۴/۳/۱۹
🔸تبدیل روحیه «گریز از مسئولیت» به روحیه «ظلمستیزی»
«بعد از آنکه اسلام، اشرافیّت را قلع و قمع کرده بود، یک طبقه اشراف جدید در دنیای اسلام به وجود آمد. عناصری با نام اسلام، با سمَتها و عناوین اسلامی در کارهای ناشایست و نامناسب وارد شدند... وقتی میگوییم فاسد شدن دستگاه از درون، یعنی این. یعنی افرادی در جامعه پیدا شوند که بتدریج بیماری اخلاقی مسری خود - دنیازدگی و شهوتزدگی - را که متأسفانه مهلک هم هست، همینطور به جامعه منتقل کنند. در چنین وضعیتی، مگر کسی دل و جرأت یا حوصله پیدا می کردکه به سراغ مخالفت با دستگاه یزیدبنمعاویه برود!؟ در چنین زمینهای، قیام عظیم حسینی به وجود آمد، که هم با دشمن مبارزه کرد و هم با روحیهی راحتطلبی فسادپذیر رو به تباهی میان مسلمانان عادی و معمولی. این مهم است. یعنی حسین بن علی ، کاری کرد که وجدان مردم بیدار شد. لذا شما میبینید بعد از شهادت امام حسین ، قیامهای اسلامی یکی پس از دیگری به وجود آمد... حسین بن علی، کاری کرد که در همهی دورانهای حکومت طواغیت، کسانی پیدا شدند و بااینکه از دوران صدر اسلام دورتر بودند، ارادهشان از دوران امام حسن مجتبی ، برای مبارزهی با دستگاه ظلم و فساد بیشتر بود... مرتب در داخل ملتها قیام به وجود آمد. این قیامها را چه کسی به وجود آورد؟ حسین بن علی. اگر امام حسینقیام نمیکرد، آیا روحیهی تنبلی و گریز از مسئولیت تبدیل به روحیهی ظلمستیزی و مسئولیتپذیری میشد؟... تا قبل از شروع قیام امام حسین، خواص هم حاضر نبودند قدمی بردارند. اما بعد از قیام امام حسین، این روحیه زنده شد.» ۱۳۷۱/۱۱/۶
🔍 ادامه👇
.
✍ روزنامه کیهان نوشت :
⛔️ سلبریتی در ترازوی قیاس با نظام؟! هرگز!!
🔰گفتگوی کامل و جنجالی #مهرداد_توکلی با کیهان رو در لینک زیر بخونید 👇👇
🌏 https://b2n.ir/p31641
📣 #با_دقت_ببین_انتشار_بده
#سلبریتی
#خودتحقیرنباشیم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌#سواد_رسانه | عضویت👇
📡 @mtavakoli2
📡 @mtavakoli2