چرا عید فطر را فطر نامیدند؟
فطر و فطرت و فطير و فاطر و مفطر به معنای نيروها و قوائی است كه به امر خداوند متعال در نهاد انسان و يا موجودات ديگر قرار می گيرد و آنها را در يك خاصيت معين جلوه می دهد. خداوند می فرمايد: ذات انسانها به نور توحيد و به نيروي دين فطير شده است. يعنی نيروی دين و ايمان و خداجوئی با ذات انسانها خمير و عجين شده است. در اصطلاح فارسی هم وقتی روغن با آرد گندم و برنج مخلوط می شود و از آن خميری بوجود می آيد آن خمير را فطير می نامند. همانطور كه آرد با روغن آميخته می شود، نور حيات و ايمان هم با ذات انسان آميخته می شود كه از اين آميختگي تعبير به فطرت می كنند و به همين مناسبت خدا خود را به صفت فاطريت معرفی می كند. در آنجا كه می فرمايد: الحمدالله فاطر السموات والارض جاعل الملائكه رسلا. يعنی ستايش مخصوص خدائی است كه آفريننده آسمان ها و زمين هاست و فرشتگان را مأمور خود قرار داده است. كلمه فطرت و فاطر به معنای ذات بوجود آوردن و جان دادن به مخلوقات و موجودات است. اين عمل ساخت فطرت مخصوص خداوند متعال است و با اراده او پيدا می شود. فقط اوست كه می خواهد و ميتواند ذات انسان را بپروراند و عقل و رشد او را كامل كند و در او نيروی ايمان و استعداد و حيات جاودانی بوجود آورد. از این رو خداوند متعال با جعل قانون صيام انسان را متوجه می كند كه آفرينش تو مربوط به خوردن و خوابيدن و شكم پر كردن و افراط و در ساير اعمال نيست بلكه پرورش تو مربوط به اراده و مشيت خداست. اوست كه ميتواند در نهاد تو ای انسان نيرو و حيات بوجود آورد، تو را تقويت كند و قدرت بدهد و تو را در جهات مادی و معنوی بپروراند در نتیجه راه پرورش و پيدايش عقل و ايمان در اطاعت و بندگی خداست نه در خوردن و آشاميدن و خوابيدن و كارهای ديگر. خداوند متعال در برابر همين امساك و خودداری از مفطرات قلب او را به نور ايمان روشن تر ميكند تا جائی كه اين روشنائی در اعضاء و جوارح او هم اثر می گذارد و صاحب اراده قوی و همت عالي ميشود. با يك چنين اراده و قدرت در مبارزه با عوامل طبيعت و يا در برابر حوادث و در ميدان جنگ، استقامت نشان می دهد و بر همه مشكلات فائق می شود. همين نورانيت و نيروئی که در اثر اطاعت خدا در او بوجود آمده، ذات و فطرت او را نورانی و نيرومند ساخته و سپری شده برابر آتش جهنم. این است که پایان ماه رمضان را با نام عید سعید فطر جشن می گیرند. (شرح حدیث عقل و جهل- صوم و افطار ؛ آیت الله غفاری ره)
🖥 گسترش شبکه ملی اطلاعات، ضرورتی اجتناب ناپذیر:👇
👈ایران اسلامی از بدو تولد به خاطر استقلال طلبی و ماهیت ضداستکباری خود در معرض تهدید قرار داشته است.
👈تاکنون این تهدیدات در قالب جنگهای ترکیبی (هیبریدی) در عرصه ها و موضوعات مختلف بروز یافته است.
👈شبیخون فرهنگی از طریق فضای مجازی و حملات سایبری یکی از عرصه های نبرد با ایران اسلامی است که چند سالی است تشدید شده است.
👈اگرچه دشمن در این عرصه ها به خصوص در جنگ سایبری در اکثر موارد ناکام مانده و متقابلا مورد حمله قرار گرفته، اما قطعٱ دست از اقدامات مخرب خود در این زمینه برنخواهد داشت.
👈تکمیل و توسعه «شبکه ملی اطلاعات» (اینترنت ملی) یکی از راه کارهای مهمی است که می تواند تا حد زیادی مانع از تحقق اهداف خصمانه دشمن در این عرصه شود.
👈در یادداشت ذیل این موضوع به اجمال مورد اشاره قرار گرفته است. 👇
👈حالا که ایجاد دولت الکترونیک سرعت گرفته:👇
http://rahtooshe.com/?p=9320
✴️سایت ره توشه
rahtooshe.com
@mmenhaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظ ای سفره سبز افطار
🌸🌸🌸 عید فطر بر روزه داران خدا مبارکباد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر دولت فقر را به صفر و عدالت را به بالاترین حد خود برساند، باز هم میگویند این نظام کارآمد نیست.
#نشست_روایت_امید
ــــــــــــــــــــــــ
حجت الاسلام والمسلمین راجی:
ماهواره امارات را آمریکا طراحی کرد، انگلیس ساخت و ژاپن پرتاب کرد. همه به امارات گفتن باریکلا. اما ده سال قبل از آن ایران اولین ماهواره خود را به فضا فرستاد اما چهکسی از آن به عنوان دستاور یاد کرد.
ــــــــــــــــــــــــ
فیلم کامل بیانات در آپارات #شمع
aparat.com/v/6eXsI
ــــــــــــــــــــــــ
🚦مهارت مقابله با شایعه
📍شایعه در اصطلاح:
شایعه، خبر یا اطلاعات تأیید نشدهای است که مورد توجه گروه یا جمعیت خاصی بوده و برای ایجاد باور نزد دیگران معمولاً از فردی به فرد دیگری به طور شفاهی بدون هیچگونه اطمینان و دلیل و مدرک کافی انتقال مییابد.
▪️ در ارتباطات اجتماعی خواسته یا ناخواسته بخشی از محاورههای روزانهی ما را شایعات یا چیزهای ساختگی تشکیل میدهد.
▪️ در جوامعی که فقر اطلاعرسانی حاکم باشد شایعات رواج دارد.
▪️ همچنین در بین جمعیتهایی که به لحاظ سادگی و زودباوری و تأثیرپذیری آمادگی روانی بیشتری برای دریافت و انتقال شایعه دارند، شایعه رونق بیشتری دارد.
▪️ می گویند:
شایعه چون آب دریاست یعنی هرچه نوشیده شود، بیشتر ایجاد عطش می کند.
چرا که معمولا شایعه ایجاد ترس و نگرانی در جامعه می نماید و مردم به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می برند و آن را دهان به دهان نقل می کنند و گاه بر آن می افزایند.
🔹 ویژگیهای انسانهای شایعه گو:
▫️ ساده لوح هستند
▫️ ناامنی و زودبرانگیختگی خاصی دارند.
▫️ گزافه گویی می کنند.
▫️ ایستایی شخصیت دارند(دچار نوعی اختلال شخصیت هستند)
▫️ کژاندیشی انها بالا می باشد.
▫️ دروغ گویی در انها زیاد است.
▫️ دارای رشد اجتماعی بالایی نیستند.
▫️ انسان های فرصت طلبی هستند.
▫️ دنبال مقاصد و منافع شخصی و گاه غیرانسانی هستند.
▫️ دارای رشد اخلاقی بالایی نیستند.
🔹 در شرایط زیر شایعات انتشار مییابد:
1. اهمیت خبر
2.ابهام در جامعه
3.نگرانی و اضطراب شخصی و اجتماعی
4. استعداد شایعه پذیری:
(افرادی که سلامت روان و اندیشهی متعادل و خلاق داشته و هنگام مواجه شدن با سخن لغو، بدون تعییر وضعیت روانی و نشان دادن حالات احساسی و هیجانی و تأیید یا تکذیب آنی، با تأمل و تأنی بهصورت مستقیم و غیر مستقیم در پی وارسی شواهد علمی و دلایل منطقی و مدارک بر میآیند کمتر دچار پذیرش شایعات میشود.)
🔹 عواملی که در شایعه موثرند عبارتند از:
الف) عوامل فردی🔻
1- بی خبر از خبرهای درست و مطمئن
2- پرکردن اوقات و انواع سرگرمی ها
3- جلب توجه دیگران که می توانند از اختلالات شخصیت هم نشات بگیرد.
4- ایجاد قدرت یا تسلط بر شنونده و غلبه بر آنها
5- وصول به منافع شخصی و مطامع شخصی و نفسی خود
ب) عوامل اجتماعی🔻
1- خلاء خبری و تشنگی در شنیدن خبر و رویدادهای مهم
2- انواع ابهامات در خبر و رویدادها در موقعیت های مورد نظر
3- نیازمندی انسان ها به انواع تنوع ها
4- انواع ترس های اجتماعی
5- ارضای نیازهای کاذب
6- وجود انواع رخداد مهم اجتماعی در موقعیت های خاص
7- نوعی پرخاشگری نسبت به فرد، گروه یا قشری از جامعه (به معنای اعتراض اجتماعی)
8- ترور شخصیت و زیر سوال بردن برخی شخصیت های اجتماعی
9- ایجاد نوعی وجهه برای خود و گروه خود
✅ راهکارهای پیشگیری و مقابله ای
1) در مقابل شخص شایعه گو، این چند سوال لزوماً پرسیده شود:
- آیا میتوانید شخصاً صحت آن را ثابت کنید؟
- مستندات شما در ارتباط با این خبر چیست؟
- از کدام منبع شنیدهاید؟
2) آگاه نگه داشتن مردم نسبت به رویدادهای اجتماعی، اطلاعرسانی سریع و صحیح
3) تلاش در جهت زدودن اضطراب و نگرانی عمومی مانند رفع بعضی از نگرانیهای عمومی، نظیر دسترسی به مراکز بهداشتی و خدمات درمانی، برخورداری از تصویری مثبت و روشن به آیندهی خود و..
4) دانشافزایی عمومی و تعمیق بینش مردم در مورد شایعه
5) هماهنگی و استمرار در ارائهی اطلاعات صحیح
6) بی توجهی به شایعهها و عدم تکرار آن
7) شناسایی منابع و افراد شایعه ساز و بی اعتبار کردن منبع آن
8) پرورش تفکر و اندیشه منطقی در مقابله با انواع افکار سطحی مانند شایعه و دروغ و ..
9) تقویت روح اخلاق محوری در امور فردی و اجتماعی
👇 در فضای مجازی حرفهای زندگی کنید
http://eitaa.ir/joinchat/225181696C454655872b
@mmenhaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا ماکارونی گران شد؟
@mmenhaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز جمهوری اسلامی حرم است
⛔️9 مخرج مشترک ویرانگر
رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند که برای مطالبه گری مراقبت کنید با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنید. اما در مراقبت از این مخرج مشترک شوم چه باید کرد؟
✅این 9 مورد را مرور کنیم:
1⃣یکم. مطالبه گری بی مبنا
شعار عدالتخواهی را چه کسی در این عصر به بروز و ظهور کشاند؟ امام خمینی با شکل گیری انقلاب. پس پی گیری چنین ارزشی را هم باید از مکتب امام گرفت. با این توضیح لازمست پیش از مطالبه گری، نظام اندیشه و مبانی انقلابی مان را تقویت کنیم. نسبت ولایت با عدالتخواهی. نسبت قانون با عدالتخواهی. نسبت مصلحت با عدالت خواهی و ...
در غیر این صورت عدالتخواهی شبه مارکسیستی یا عدالتخواهی خوارجی و متحجرانه، در دامن مخرج مشترک با دشمن خواهد نشست.
2⃣دوم.مطالبه گری غیراخلاقی
مطالبه گری که در آن اخلاق رعایت نشود بدون تردید همسفره با شیطان است؛ ولو با نیت های خیرخواهانه و انقلابی باشد. روح و معنای مطالبه گری انقلابی همین اخلاق و شریعت است. کسی که بی اعتنا به اخلاق باشد، عدالتخواهی اش ظالمانه است.
3⃣سوم. مطالبه گری کور
مطالبه گری که به علت های عمیق و اصلی توجه نمی کند و تنها مصادیق را فریاد می کند، مطالبه اش کور است. این مدل مطالبه گری چون علت ها را نمی بیند قدرت فهم اصل و فرع را ندارد و فرع را جای اصل و برعکس فریاد می کند. چنین مطالبه گری تنها به یک داد زن تقلیل می یابد.
4⃣چهارم. مطالبه گری خیال انگیز
مطالبه گری خیال انگیز، آرمانگرایی بدون واقع بینی است. کسانی که بی اعتنا به واقعیت ها برای رسیدن به آرمان ها، فریاد می کشند سهم بالایی در ناامیدی خود و دیگران دارند. این دسته کمک می کنند غرض دشمن محقق شود و آنهم ناامیدی از اصلاح و حرکت است.
5⃣پنجم. مطالبه گری در بن بست
مطالبه گری که در آن هیچ راه حل معقول و متکی بر واقعیت و کارشناسی ارائه نمی شود، مطالبه گری در بن بست است. مدلی که هیچ روزنه روشن و شفافی از امکان اصلاح نشان نمی دهد.
6⃣ششم. مطالبه گری کاریکاتوری
این مدل مطالبه گری فقط سیاهی ها را می بیند و قدرت دیدن سیاهی در کنار زیبایی ها و دارایی ها را ندارد. از منظر این مطالبه گری آدم ها یا صفرند یا یک و با هر خطا شمر می شوند و در نتیجه جز معصوم کسی در دایره جبهه حق نمی ماند.
7⃣هفتم. مطالبه گری شتابزده
مطالبه گری که هرچی دید و هرچه دستش رسید را سر دست می گیرد و پیش از آنکه نسبت به درستی آن علم پیدا و تحقیق کند دست به افشاگری می زند.
8⃣هشتم. مطالبه گری سوپرمنی
مطلبه گری که هدفش تنها و تنها شهرت و لایک و فیو و ممبر است. این نوع مطالبه گری هدف نهایی اش اینست که بت من و سوپرمن شود و برای این راه تلاش می کند همه نهادهای نظارتی و قضائی را تعطیل معرفی کند تا از خود یک قهرمان دست ساز بسازد.
9⃣نهم. مطالبه گری فریبنده
این نوع مطالبه گری یک فریب بزرگ برای ایجاد خطای ادراکی است چرا که با ساخت تعمیم های ناروا، یک جز و مصداق را گرفته و به کل تعمیم می دهد. این مدل مطالبه گری روش اصلی خناسان و رسانه های شیطانی است که با کنار هم قرار دادن چند مصداق تلاش می کنند همه چیز را سیاه تصویر کنند.
✅و در نهایت؛ اگر قرار باشد این 9 خطای فاحش را در یک گزاره خلاصه کنم چنین خواهد بود:
اگر نقطه پایان یک مطالبه را گذاشتیم و در نهایت مخاطب از گذشته و آینده انقلاب ناامید شد بدانیم که به اسم عدالت و عدالتخواهی، بزرگترین ظلم را رقم زده ایم. فرقی هم نمی کند نیت مان عدالتخواهی یا انقلابی گری یا اصولگرایی یا اصلاح طلبی است؛ هرچه باشد مخرج مشترکش، طاغوت است ولاغیر.
محسن مهدیان
🌷چیستی سواد رسانه ای🌷
☘️قسمت (10)
🍂رسالت آموزشی رسانه ها 🍂
علی کنگاوری
🌸یکی از رسالت ها و نقش رسانه ها یادگیری و آموزش است؛
🌹رسانه ها با توجه به ماهیت هنری، فنی، ارتباطی و داده پردازی و اطلاع رسانی که دارند، می توانند نقش ویژه ای در آموزه ها و انتقال تجارب و آموزش مخاطبین داشته باشند که این امر از طُرق زیر قابل تحقق است:
1) دسترسی نامحدود به اینترنت
2) هموارکردن مسیر برای شکوفایی مهارت های پردازشی و تحلیلی
3) ایجاد دسترسی مطلوب به روش های ارزیابی، تحلیل و پرورش اخبار و اطلاعات
4) استفاده از ابزارهای فنی چند رسانه ای
5) یادگیری نامحدود و در سطح جهانی
6) در اختیار گذاشتن منابع یاد گیری نامحدود
7) عدم محدویت سن در یاد گیری مطالب و ... و دسترسی آزاد
8) ارایه معیارهای ارزیابی و قضاوت درست
9) تبادل دو طرفه اطلاعات
10) یادگیری جمعی و پروژه ای
🪴ملاحظه : 🪴
1) به رغم وجود مزایای فوق در یادگیری از طریق رسانه ها؛ با در نظر گرفتن دو عنصر «محتوای اطلاعات مورد تبادل» (ملهم از فرستنده) و «شرایط مخاطب با توجه به فضای حاکم بر وی» رسانه ها در چگونگی جذب و بهره برداری از اطلاعات در گردش نقش مستقیم دارند.
2) بدیهی است؛ اگر تبادل اطلاعات در فضایی صورت پذیرد که مخاطبین با روحی آرام، نگرشی خوش بینانه، برخورداری از استدلال و شیوه های علمی در تحلیل؛ به دور بودن از پیش داروی های ذهنی و چالش برانگیز، برخورداری از فرضیات ذهنی اصولی، علمی و منطقی، قرار نگرفتن در فضای القایی ناخواسته ناشی از تبادل اطلاعات غلط، برخورداری از سواد اجتماعی و فرهنگی کافی و سواد رسانه ای در معرض اخبار قرار گیرند، تقش آموزشی و تربیتی رسانه ها به جدّ محقق خواهد شد.
3) این درحالی است که نباید فراموش کرد؛ موارد زیر رسالت آموزشی رسانه ها را به ویژه در کشور ما، به چالش می کشند:
الف) رسانه های امپریالیستی سهم زیادی در تبادل اخباری دارند که علیه ارزش ها و مواضع حاکمیتی و ارزش های نظام ج.ا.ا است.
ب) تحریکات ایجاد شده در فضای تبادل اطلاعات به ویژه در شبکه های اجتماعی در ایران در افکار عمومی التهابی را ایجاد می کند که موجب پرورش فرضیه ها و پیشداوری های ذهنی جهت دار و غلط در مخاطبان می شود .
ج) سیاسی شدن بی رویه افکار عمومی و غیر تخصصی و جهت دار بودن گردش اطلاعات و گره زدن آن با مشکلات اقتصادی جامعه، چالش هایی را در افکار عمومی در فضای سایبر مانند شبکه های اجتماعی و ماهواره ها به وجود می آورد که کور کننده منطق و بعضا عقلانیت در فضای تبادل اطلاعات عمومی است.
د) در تبادل اطلاعات به ویژه در کشورهای در حال توسعه احساسات و عواطف بر عقل و منطق غلبه دارد.
ه) در زمینه های فرهنگی و اجتماعی فضای تخریب، شانتاژ، بدبینی، منفی گرایی بر سازندگی و مثبت گرایی غلبه دارد.
و) اهداف رسانه ای و صاحبان رسانه ها؛ مبتنی بر تامین منافع سیاسی، اقتصادی، حزبی و جناحی استوار شده است.
ز) جنبه های تبلیغاتی تبادل اطلاعات با استفاده از شیوه های بی رویه افراطی متقاعد سازی، بر روش های علمی و هنری سالم و طبیعی آن غلبه دارد.
چرا اظهارات مسئولان دیده نمیشود؟!
✅ ساداتی نژاد؛ وزیر کشاورزی
🔹وزیر کشاورزی: برای جبران افزایش قیمت آرد و بهتبع آن گرانی ماکارونی و...، طی روزهای آینده دولت با واریز یارانه این افزایش قیمت را جبران خواهد کرد که بیشتر از هزینه ناشی از این گرانی خواهد بود.
🔹یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در ایران ۳۸ هزار تومان است که در آن سوی مرزها تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همین باعث قاچاق زیاد آن شده بود.
🔹آزادسازی آرد برای نان فانتزی و ماکارونی و امثالهم، هرچند تصمیم سختی بود اما جلوی فساد را خواهد گرفت و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، هزینه تحمیلشده جبران خواهد شد.
🔹وزیر کشاورزی: شرایط جدیدی در امنیت غذایی جهان ایجاد شده، برای امنیت غذایی کشورمان به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفتیم.
✅ میرکاظمی؛رئیس سازمان برنامه و بودجه
🔹برای نانواییهایی که نان مردم را تهیه میکنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده است و کمافی السابق قیمت آرد نانواییها ثابت است.
🔹این افزایش اخیر قیمت برای بخش صنف و صنعت بوده که هیچ قیمتگذاریای روی کالاهای آن نمیشده است.
🔹وقتی یارانهای چندین سال به این صورت تخصیص مییابد، فساد آن هم سیستمی میشود. بهترین راه این است که اثربخشی یارانهها را خود مردم بهصورت مستقیم ببینند و یارانه بهصورت سر راست به خود مردم پرداخت شود.
🔹اگر این اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و پرداخت یارانه، نه حذف یارانه، بلکه پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم انجام شود، بسیاری از این ظرفیتها برای کشور فعال خواهد شد.
🔹ما یارانهها را حذف نمیکنیم، بلکه آن را بهصورت بهینه بازتوزیع میکنیم یا به عبارت بهتر، آنها را اثربخش میکنیم، یعنی از حالتی که طی آن یارانهها به شبکههای غیراثربخش میرود و به دست مردم نمیرسد، این فرایند را اصلاح میکنیم تا یارانهها را مستقیماً به دست مردم برسانیم.
🔹همینجا بار دیگر تأکید کنم که درباره نان، تا امروز هیچ تغییری در قیمت آرد نانواییها صورت نگرفته است.
✅ خاندوزی؛وزارت اقتصاد
🔹با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت میکنند و مابهالتفاوت آن را دولت پرداخت میکند. مزیت این کار این است که افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. برای هر کد ملی یارانه نان ثبت میشود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود دارد.
✅ رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم
🔹با حذف ارز یارانه ای انواع نانهای فانتزی، از این به بعد قیمت این محصولات به صورت عرضه و تقاضا و رقابتی است و نرخ نامه یاد شده در فضای مجازی صحت ندارد.
◀️ چرا از انتشار اظهارات مسئولان صرف نظر میکنید؟!
◀️ چرا اظهارات مسئولان دیده نمیشود؟!
◀️ چرا در تحلیلها و اظهارنظرها، سخنان مسئولان لحاظ نمیشود؟!!!
💬 سید احمد رضوی
#تهاجم_ترکیبی
#جنگ_اقتصادی
#جنگ_رسانه_ای