فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر گناهی که کردی توبه...
#درس_اخلاق
#آیتالله_خوشوقت
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خطر انحراف نظام اسلامی
🔸 اگر بخواهیم نظام اسلامی -همین نظامی که الان تشکیلاتی دارد، قوای سهگانهای دارد، نیروهای مسلّحی دارد، دستگاهها و سازمانهای گوناگونی دارد- انقلابی بماند، اسلامی بماند، #حوزه_قم باید انقلابی بماند؛ اگر حوزهی قم #انقلابی نمانَد، حوزههای علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.
🔸 من این را به شما عرض کنم: حوزهی قم پشتوانه است. حرف من این است که میگویم حوزهی علمیّهی قم بایستی بهعنوان یک حوزهی انقلابی، بهعنوان #مهد_انقلاب، بهعنوان آن کورهی آتشفشانی که همینطور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد.
🗓 ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
#حوزه_و_روحانیت
#حوزه_انقلابی
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
#اطلاعیه
🔰عمار انقلاب روایتی جامع و جدید از زندگانی و کارنامه سیاسی علامه مصباح یزدی وارد بازار نشر شد
📝«عمار انقلاب؛ حیاتنامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی» در هفت فصل و 824 صفحه به بازار نشر عرضه شد. چاپ اول این کتاب با استقبال نخبگان روبرو و چاپ دوم این کتاب با تقریظ ریاست محترم مجلس خبرگان آیتالله احمد جنتی، آیتالله تحریری و آیتالله سیفی مازندرانی منتشر شد.
🔸سرفصلهای کتاب:
فصل اول: تولد و تحصیلات
فصل دوم: ایدهپردازی برای اصلاح حوزه و فعالیتهای پیش از آغاز مبارزه
فصل سوم: آغاز مبارزات سیاسی
فصل چهارم: در سنگر مبارزات نرم
فصل پنجم: مبارزات سیاسی پس از تبعید
فصل ششم: حضور در سنگر کادرسازی و مرزبانی عقیدتی
فصل هفتم: حضور در سنگر مبارزات سیاسی در دهه پنجاه
🔹گفتنی است ارسال این کتاب به سراسر کشور رایگان خواهد بود. فرهیختگان ارجمند میتوانند از راههای ارتباطی ذیل اقدام به تهیه کتاب نمایند:
🖋ارسال پیام به:
@nasrollahabadi
📞تماس:
دفتر بنیاد تاریخپژوهی - تهران : ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
دفتر بنیاد تاریخپژوهی - قم: 32904231-025
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔰زمینه ظهور را باید با حاکمیت قرآن و اسلام آماده کرد
📝ما آن وقتی میتوانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای #ظهور_مهدی_موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است.
🔸 همانطور که عرض کردم، فرمودهاند: «واللَّه لتمحّصنّ» و «واللَّه لتغربلنّ»؛ این تمحیص و این امتحان بزرگ که مریدان و شیعیان ولىّعصر(ارواحنافداه) با آن مواجه هستند، همان امتحان تلاش برای حاکمیت اسلام است. برای #حاکمیت_اسلام باید کوشش کنید؛ ملت بزرگ ما این یک قدم را برداشتند.
🗓 ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
#مهدویت
#امام_شناسی
#جمعه_های_مهدوی
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔰 آمیختگی نوروز ایرانی با معنویت
📝 شاید در بین اعیاد اول سال و بین ملتها، آمیختگی عید ملی با ذکر و نیایش شاید چیز کم نظیری باشد که عید را مردم -این عید ملی را- همراه میکنند با دعا و ذکر و نیایش و معنویت و اظهار ارادت به ساحت پروردگار.
🔹 دیشب در لحظه تحویل سال، همه آحاد مردم شاید و قشرهای مختلف، سالخوردگان، برجستگان، دانشمندان، فعالان عرصههای گوناگون علمی، عرصه موشک، عرصه نانو، عرصه زیستشناسی و غیره تا جوانان وارد در اردوهای جهادیای که عید را در روستاهای دورافتاده میگذرانند و از خانوادهها دورند برای خدمت به مردم، همه و همه این لحظه تحویل را با یا محول الحول و الاحوال آغاز کردند. با خدا سخن گفتند از خدا طلب کردند و دل خود را با یاد خدا شستشو دادند.
🗓 ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
#مناسبتی
#عید_نوروز
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🖼بخشی از پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال
🌺عید نوروز را تبریک عرض میکنم به یکایک آحاد ملّت ایران، مخصوصاً خانوادههای معزّز شهیدان، جانبازان، ایثارگران، خدمتگزاران به زندگی مردم و همچنین به دیگر ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند و به آن اهمیّت میدهند. انشاءالله که بر همهی شماها این عید شریف مبارک باشد🌺
🗓 ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
#مناسبتی
#عید_نوروز
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهادت شوخی نیست...
🔸قلبت را بو میکند اگر بوی دنیا داد، رهایت میکند...
شهید حاج قاسم سلیمانی:
🔹خدایا امسال را سال شهادت من قرار بده.
🔹به مناسبت سالروز تولد شهید حاج قاسم سلیمانی (۱۳۳۵/۱/۱)
#حاج_قاسم
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔰 قدر این ماه رمضان را بدانیم...
📝 هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم؛ حالا در بین این میلیاردها ماه رمضان تاریخ، ما در چند ماه یا چند ده ماهش هستیم، توفیق به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دورهی تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعهی ماه رمضانهای تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همینها را قدر بدانیم.
🔸پارسال در همین ماه رمضان، کسانی بودند از دوستان ما و از نزدیکان ما که امسال نیستند. نمیدانیم سال دیگر کدامِ از ما خواهیم بود، کدام نخواهیم بود؛ این ماه رمضان را قدر بدانید. #ماه_استغفار است، ماه توبه است، ماه تذکّر است، ماه توجّه به خدای متعال است، ماه عبادت است، ماه گریه است، ماه دلبستن به معنویّات است.
🗓 ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
#ماه_رمضان
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔰 توضیحاتی پیرامون "بسم الله"
📝 این سوره[سوره حمد] مثل همه سورههای دیگر به جز سوره برائت شروع میشود به نام خدا. علت این که سوره برائت با این جملهی بزرگ شروع نمیشود به طور اجمال این است که "#بسمالله" حاکیست از رحمت و لطف و عنایت و آیات اول سوره بر برائت حاکی از خشم قهّاریت و انتقام برائت و بیزاری است لذا آن سوره با "بسمالله" مناسبتی ندارد.
🔸 اگر در سیر تفسیر قرآن به آن سوره رسیدیم در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد. چرا سورههای قرآن و هر کاری در اسلام، هر سخنی و هر حرکتی و عملی با نام خدا شروع میشد؟ شروع به نام خدا نشاندهنده #جهتگیری و تعلق این کار و این سخن است همچنانکه شروع به نام هرکس و هر چیز دیگر نیز همین خاصیت را دارد وقتی شما کاری را با نام خدا شروع میکنید میفهمانید که این کار متعلق به خداست. همچنانکه میفهمانید که رجوع این کار نیز به خدا است یعنی جهتگیری این کار به سمت خدا است.
🔸 بنابراین وقتی سورهای را -مجموعه کلمات نورانی را- با نام خدا شروع میکنید یعنی این سخن متعلق به خداست و به سمت خدا است و در جهت معرفت خداست، "بسمالله".
🔸 باء "بسم الله" یعنی با استعانت به این اسم، باء همان بائی است که تقریباً در فارسی هم به همین معنا به کار میرود اسم هم همینطور «باسم» یعنی «به نام»، "بسمالله" یعنی بنام خدا، با استعانت از این نام یا به مصاحبت با این نام یا با توجه به این نام.
🔸 "الله" اسم خداست. بعضی گفتهاند الله همان الاله بوده است الف و لام تعریف بر سر اله آمده است، اله یعنی معبود، یعنی کسی که دلها و جانها متحیر اوست و متوجه به اوست و الف و لام حرف تعریف است یعنی که آن اله و معبود مشخص که خالق آسمان و زمین و همه موجودات است به تدریج در هم ادغام شده و ترکیب شده است، شده الله. بعضی هم میگویند الاله نبوده بلکه خود این کلمه الله وضع شده برای نام خدا و ذات مقدس پروردگار اسمهائی که برای خدا میخوانیم صفات خدا مستند این خود خدا است الله نام خدا است پس بسم الله یعنی به نام خدا.
🗓۱۳۶۹/۱۲/۲۲
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته 1️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیان خاطرهای از #شهید حجتالاسلام محمدحسن شریفقنوتی در موضوع #لباس_روحانیت
#شهدای_روحانیت 1️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔰 بیان آیه ۱۴۳ سوره مبارکه بقره
🔆"وكَذٰلكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وسطًا لِتَكونوا شُهداءَ عَلَى النّاسِ وَيَكونَ الرَّسولُ عَلَيكُم شَهيدا وَما جَعَلنَا القِبلَةَ الَّتي كُنتَ عَلَيها إلّا لِنَعلمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلىٰ عَقِبَيه وَإن كانَت لَكَبيرَةً إلّا عَلَى الَّذينَ هَدَى اللَّهُ وَما كانَ اللَّهُ لِيُضيعَ إيمانَكُم إنَّ اللَّهَ بِالنّاسِ لَرَءوفٌ رَحيمٌ" ﴿بقره؛ ۱۴۳﴾
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📝به دوستان و برادران محترم خودمان در مشاغل گوناگون سیاسی و دولتی و غیر دولتی و مانند اینها تأکید میکنم؛ از #ادبیّات_دشمن استفاده نکنید.
🔸 #دشمنان_انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات #تندرو و #میانهرو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانهرو است. آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها #امام_بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بندهی حقیر هستم.
🔸 میانهرو حرف قشنگی است امّا اسلام اینجوری حرف نمیزند؛ بفهمیم معارف اسلامی را. اسلام، طرفدار میانه و طرفدار «وسط» است: وَ کَذلِکَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا. امّا «وسط» در اسلام چیست؟ در مقابل تندرو است؟ نه، «وسط» در مقابل منحرف است: اَلیَمینُ وَ الشِّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّریقُ الوُسطیٰ هِیَ الجادَّة؛ این #نهجالبلاغه است. راه میانه یعنی راه مستقیم، راه جادّه. اگر از این راه مستقیم منحرف شدید -چه به این طرف و چه به آن طرف- این غیر میانه است.
🔸 پس در مقابل میانهرو تندرو نیست؛ در مقابل میانهرو منحرف است. آن کسی میانهرو نیست که منحرف از راه و منحرف از جادّه است؛ امّا در جادّه، بعضیها تندتر میروند و بعضیها کندتر میروند. تند رفتن در صراط مستقیم چیز بدی نیست؛ سابِقوا اِلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم؛ جلوتر بروید. آنهایی که امروز در بیرون از مرزهای کشور میگویند تندرو، مقصودی دارند و معنایی مورد نظرشان است. دوستان ما و برادران ما در داخل مراقب باشند آنچه مقصود او است تکرار نکنند. آنهایی که میگویند تندرو، منظورشان کسانی است که در #راه_انقلاب مصمّمتر و پایدارترند؛ حزباللّهیها را میگویند تندرو. میانهرو [هم] کسی است که در مقابل آنها تسلیم باشد. در ادبیّات سیاسی آمریکا و انگلیس و امثال اینها، معنای تندرو و میانهرو این است: تندرو کسی است که پایبند #انقلاب است، میانهرو کسی است که در مقابل خواستههای آنها تسلیم است.
🔸 حالا چه کسی در مقابل آنها تسلیم است؟ خوشبختانه خودشان هم اعتراف دارند و میگویند در ایران میانهرو نداریم، همه تندروند. این حرف حرف درستی است؛ در ملّت ایران هیچکس طرفدار وابستگی به اینها نیست. گاهی غفلت میشود، لغزش بهوجود میآید و بعضی اشتباه میکنند، امّا قاطبهی ملّت ایران طرفدار انقلابند، دنبالهروِ انقلابند و پافشاری بر انقلاب میکنند؛ آنها به این میگویند تندرو.
🔸 چرا ما تکرار کنیم حرف آنها را؟ به داعش هم میگویند تندرو؛ داعش تندرو است؟ داعش منحرف است؛ منحرف از اسلام است، منحرف از قرآن است، منحرف از صراط مستقیم است. ما به این معنا تندرو نداریم. توجّه کنند ادبیّاتی که دشمن به کار میبرد و معنای خاصّی را که در نظر دارد ما تکرار نکنیم.
🗓 ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته 2️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔰 ایستادگی در مقابل انحرافات
📝 [بعضیها]جوان را به آینده بیاعتماد میکنند، به #انقلاب بیاعتماد میکنند، جوان را از نفَس گرم #امام دور میکنند؛ خب این خراب میشود دیگر؛ آنوقت از زمانه هم مینالند! از زمانه هم مینالند. #زمانه را چه کسی میسازد؟ به قول صائب: جُرم زمانهساز فزون از زمانه است؛ زمانه را چه کسی میسازد؟ زمانه را من و شما میسازیم؛ ما زمانهسازیم. اگر زمانه بد باشد، به من و شما باید نگاه کرد؛ ما هستیم که زمانه را میسازیم.
🔻 ما وقتیکه گامهایمان را محکم برنداشتیم، ما وقتیکه #توصیه_امام را ندیده گرفتیم -آن چشم تیزبین، آن دل حکیم، دل سرشار از حکمت؛ خوب میدید، خوب میفهمید، درست تشخیص میداد؛ راه را برای ما روشن کرده؛ وصیّتنامهی امام دمِ دست ما است؛ خب، آن کسانی که تردید دارند این وصیّتنامه را نگاه کنند؛ ببینند چه گفته امام- وقتی مردم را از اینها دور میکنیم، جوانها را از اینها دور میکنیم، جوان را به لاابالیگری سوق میدهیم، جوانی را که تمایل به عفّت دارد، بهسمت بیمبالاتی نسبت به مسائل عفّتی و مانند اینها سوق میدهیم، خب معلوم میشود نتیجه بد خواهد شد، زمانه خراب خواهد شد.
🔻 البتّه خوشبختانه تا امروز نتوانستهاند و نخواهند هم توانست؛ جوان ما خیلی خوب است. [اگر] به اسم #آزادی، لاابالیگری را تزریق کنیم، به اسم عقل و نگاه عقلائی، سازش و تسلیم در مقابل دشمن را القا کنیم، خب زمانه خراب میشود دیگر؛ این راه را بایست با استحکام ادامه داد.
🔻 امیرالمؤمنین در #نهجالبلاغه میفرماید: "فَتَزیغُ قُلوبٌ بَعدَ استِقامَةٍ وَ تَضِلُّ رِجالٌ بَعدَ سَلامَة"؛ بعضی از دلها یک روزی مستقیم بودند، در راه راست قرار داشتند، درست حرکت میکردند امّا بعد برگردانده شدند.
🔻 زیغ، یعنی واژگونه شدن؛ "رَبَّنا لا تُزِغ قُلوبَنا" -که در قرآن هست- یعنی خدایا! دلهای ما را واژگونه نکن؛ [اگر] درست میفهمیدیم، ما را دچار بدفهمی و کجفهمی نکن. امیرالمؤمنین میگوید: بعضیها یک روزی درست حرکت میکردند، امّا دلهایشان واژگونه شد. حالا چرا واژگونه میشود؟ خدا که به کسی ظلم نمیکند؛ خودمان هستیم که آلودهی دنیا میشویم، آلودهی محبّتهای بیجا میشویم، آلودهی جاهطلبی میشویم، آلودهی رفیقبازی میشویم، آلودهی جناحبازی و حزببازی میشویم، دلمان واژگونه میشود و از آن راه درست، از آن استقامت اوّلی بر میگردیم. "وَ تَضِلُّ رِجالٌ بَعدَ سَلامَة"؛ یک روزی سالم بودند، بعد گمراه میشوند. آفت اینها است؛ جلوی اینها را بایستی گرفت و از اینها باید به خدا پناه برد.
🗓 ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
🔻 بایستی ارتباط خود را با خدا حفظ کنیم، مستحکم کنیم. خاصیت یک حرکت الهی همین است: همتهای مردم، کارهای مردم، عزم و ارادهی مردم، حضور مردم، در کنار توجه به خدا، در کنار دلهای آمادهی برای تضرع؛ اینها خیلی مهم است. ارتباط خود را با خدا قوی کنیم. نگذاریم دلهای ما متمایل به سمتی شود که ما را از راه خدا دور کند؛ "ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة"؛ این دعائی است که قرآن به ما یاد میدهد.
🗓 ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته3️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔆"يُريدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُم وَيَهدِيَكُم سُنَنَ الَّذينَ مِن قَبلِكُم وَيَتوبَ عَلَيكُم ۗ وَاللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ"﴿النساء؛۲۶﴾
🔰 تلاش صاحبان قدرت برای ایجاد غفلت در مردم
📝قرآن میخواهد مردم مسلمان #غافل نباشند، بلکه متوجّه باشند. نقطه مقابل این خواستِ الهی و قرآنی، خواستِ کسانی است که مست #قدرت یا #شهوتند، که در آیه شریفه قرآن در سوره «نساء» نسبت به اراده پروردگار، این گونه میفرماید: «يُريدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُم وَيَهدِيَكُم سُنَنَ الَّذينَ مِن قَبلِكُم وَيَتوبَ عَلَيكُم ۗ وَاللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ» یعنی خدا میخواهد که شما #هدایت شوید؛ راه را پیدا کنید؛ چشمهای شما ببیند و قلب شما آگاه باشد.
🔸اما در آیه بعد، نقطه مقابل این است «و یرید الّذین یتّبعون الشّهوات ان تمیلوا میلاً عظیماً» اما کسانی که مست قدرت و شهوتند، دچار #غفلت هستند و میخواهند شما هم مثل آنها در غفلت به سر ببرید و متوجّه نباشید و راهتان را پیدا نکنید. لذا، صاحبان قدرت و گردنکلفتهای عالم که قدرت و شهوت و مقام و همه موجبات غفلت را با همدیگر دارند، هر جا به مردم و کسانی که بیدارند و دلهایشان به هدایت الهی نورانی است برخورد میکنند، میخواهند آنها را هم مانند خود دچار غفلت کنند و از راه راست منحرف نمایند.
🔸خدای متعال، بر ما به عنوان #یکملت، منّت گذاشته و بیدارمان کرده است. ما هم قبلاً در خواب غفلت بودیم. ما هم در سایه نامبارک نظامهای #طاغوتی و #سلطنتی، راه را نمیشناختیم. ما هم از اخلاق اسلامی برکنار بودیم. خدا بر ما منّت نهاد، بیدارمان کرد و دلهایمان را روشن نمود.
🗓 ۱۳۷۳/۰۱/۰۱
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته4️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔆"الَّذينَ يَتَرَبَّصونَ بِكُم فَإِن كانَ لَكُم فَتحٌ مِنَ اللَّهِ قالوا أَلَم نَكُن مَعَكُم وَإِن كانَ لِلكافِرينَ نَصيبٌ قالوا أَلَم نَستَحوِذ عَلَيكُم وَنَمنَعكُم مِنَ المُؤمِنينَ ۚ فَاللَّهُ يَحكُمُ بَينَكُم يَومَ القِيامَةِ ۗ وَلَن يَجعَلَ اللَّهُ لِلكافِرينَ عَلَى المُؤمِنينَ سَبيلًا" ﴿نساء؛ ۱۴۱﴾
🔰 برگشت به اسلام ناب ، نسخه ی درمان امت اسلامی
📝 امروز دنیای اسلام برای به دست آوردن عزّت و موجودیّت و هویّتِ خود یک راه بیشتر ندارد و آن برگشت به #اسلام است؛ البته #اسلام_واقعی، نه یک اسلام متحجّرِ آمیخته با خرافات که دشمنان اسلام تبلیغ میکنند و میگویند اسلام این است -اینطور اسلامی کارآمد نیست- و نه اسلامِ تطبیق داده شدهی با اصول امریکایی و مورد نظر غربیها که آن هم اسلام نیست؛ هر دوی اینها #اسلام_امریکایی است، که امام بزرگوار ما تقابل ایجاد کردند و فرمودند: «اسلام امریکایی» و «اسلام ناب محمّدی».
🔸 #اسلام_ناب و خالص، اسلامِ توحید و وحدت بین امّت اسلامی، اسلامِ «و لن یجعل اللَّه للکافرین علی المؤمنین سبیلا»، اسلامِ «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه»، اسلامی که میگوید: «و لو انّ اهل القری امنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء والأرض». برگشت به این اسلام، تنها علاج و نسخهی درمان #امّت_اسلامی است و این ممکن است.
🔸 امروز حرکت به سمت این اسلام، از شرق تا غرب دنیای اسلام، همه جا را فراگرفته و این همان چیزی است که دشمنان اسلام را دستپاچه کرده است.
🔸 به هیاهوی تبلیغاتی #استکبار و جنجال و قدرتنماییای که میکنند، نگاه نکنید؛ آنها از اسلام ترسیدهاند و حرکت عظیم اسلامی، آنها را سراسیمه کرده است؛ لذا مجبورند به قوّهی قهریّه متوسّل شوند. قوّهی قهریّه هم به دردشان نمیخورد و کارشان را علاج نمیکند. قوّهی قهریّه میتواند دولتها و حکومتها را از بین ببرد، ولی نمیتواند حرکت عظیم اسلامی و مردمی را از بین ببرد. امّت اسلامی در حال بیدار شدن و برخاستن است؛ آنها این موضوع را فهمیدهاند. آیندهی امّت اسلامی، آیندهای است که اسلام ترسیم کرده است. ما به عنوان روشنفکر، به عنوان عالمِ دین، به عنوان مأمور دولت و مسؤول سیاسی موظّفیم این آینده را ترسیم کرده و این پیشرفت را تسریع و تسهیل کنیم.
🗓 ۱۳۸۲/۰۲/۲۹
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته 5️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
💠 تقابل استعمار با روحانیت و #علمای_مبارز 1️⃣
📝و امّا مطلب اصلى راجع به #روحانیّت و #علماى_دین است. سعى #استعمار در تمام عالَم اسلام این بود که علماى دین را از صحنه خارج کند؛
🔸 #استعمار که میگوییم یعنى از همین ۲۰۰ سال، ۱۸۰ سال، ۱۷۰ سال -به اختلاف- به این طرف؛ قبل از آن عوامل دیگرى بود: دستهاى استبدادِ سلاطین جُور و قدرتهاى زراندوز و مستبد و دیکتاتور داخلى.
🔸 از وقتى استعمار وارد دنیاى اسلام شد -یعنى این کشورها و دولتهاى اروپایى به ایران، به شبهقارّه، به کشورهاى عربى، به کشورهاى آفریقایى، به قلمرو وسیع عثمانى و جاهاى دیگر وارد شدند و #دوران_استعمار آغاز شد- از اوّلین سالهاى ورود روى یک نکته تکیه کرد و درست هم فهمیده بود و آن این بود که باید #علماى_دین را بیخاصیّت کرد؛ یا از بینشان برد -اگر بشود- وَالّا #هویّت واقعیشان را از بین برد و بیخاصیّتشان کرد.سالهاى متمادى روى این کار کردند.
🔸 در بعضى از جاها، جامعهی علمائى و روحانى را به یک چیزِ خیلى کوچک و ضعیفى که هیچ حیثیّتى و هویّتى نداشته باشد -بهصورت یک دفتر کوچکى یا یک مرکز کوچکى براى بعضى از کارها؛ آن هم نه کارهاى زندگى، کارهاى بیشترْ مربوط به مرگومیر- تبدیل کردند؛ و بعضى جاها -از کشورهاى اسلامى- دست قدرت حاکم توانست این کار را بکند. سالهاى متمادى این کار را کردند.
🔸 روحانى حتّى #تعلیم_دین هم دیگر نمیتوانست بکند. در همهی کشورهاى اسلامى نتوانستند این کار را بکنند، در بعضى از کشورها توانستند؛ بنده آن کشورها را میشناسم، شما هم میشناسید.
#ادامه🔻🔻🔻
حوزه و انقلاب اسلامی
💠 تقابل استعمار با روحانیت و #علمای_مبارز 1️⃣ 📝و امّا مطلب اصلى راجع به #روحانیّت و #علماى_دین است.
#ادامه 🔻🔻🔻
💠 تقابل استعمار با روحانیت و #علمای_مبارز 2️⃣
🔸 بعضى جاها -که نمیشد بکلّى جامعهی علمى را از بین ببرند یا آنقدر ضعیفشان بکنند که مثل نبودن باشد- از راه دیگرى وارد شدند؛ سعى کردند #جامعهی_علمى را #وابسته کنند به قدرتها، به دربارهاى فاسد، به حکومتهاى جائر. همین آخوندهاى وابستهی درباریاى که در بیانات امام عزیزمان در طول دوران مبارزه و بعد از پیروزى انقلاب، مکرّر به بدى و نفرت از اینها یاد شده، به اسلام و مسلمین خیلى خیانت کردند.
🔸 همانطور که امام چهارم، امام سجّاد (علیه الصّلاة و السّلام) به آن شخص نامآور زمان خودش فرمود که میبینم گردن خودت را محور و میلهی آسیایى قرار دادى براى ظَلَمه و ستمگران که آنها آسیاى مظالمشان را بر روى میلهی گردن تو دارند میگردانند و با تکیهی به تو ظلم میکنند.
🔸 آن عالِمى که توجیهکنندهی ظلم دستگاههاى فاسد باشد، از خود آن دستگاهها خطرناکتر است؛ آن روحانیّتى که اهداف #استکبار را در جامعه عمل کند، زشتترین و پلیدترین ایادى استکبار است؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند. این چیزِ بسیار خطرناکى است و این آن کارى بوده که استکبار، با #پول، با #تطمیع، با #فشار سعى کرد در طول این صد و چند ده سالِ اخیر در کشورهاى اسلامى انجام بدهد.
🔸 البتّه اگر بگوییم موفّق شد، نه، حرف درستى نیست؛ استکبار بهطور کامل هم موفّق نشد؛ براى خاطر اینکه در تمام دنیاى اسلام و مخصوصاً در ایران، جامعهی علمى و اسلامى -یعنى روحانیّت اسلام- در مواضع حق و قاطع خود ایستاد، این #انقلاب_عظیم را به راه انداخت و این جمهورى و نظام مرتفع را به وجود آورد و پرچم اسلام را در دنیا برافراشت و اسلام را عزیز کرد. این پیشقراولىِ روحانیّت بود؛ و اگر روحانیّت در کشور ما جلودار این قضیّه نمیشد، نهضت همهگیر نمیشد، ایمانهاى مردم متوجّه آن نمیشد و نیروهایشان در راه آن به کار نمیافتاد.
🔸 در دنیاى اسلام هم حقّاً و انصافاً ما علمائى را میشناسیم که حق را گفتند در سختترین شرایط، دنبال حق حرکت کردند در دشوارترین فشارها؛ و اینها اجرشان خیلى بالا است.
🗓 ۱۳۶۸/۰۴/۰۴
#علمای_مبارز
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔆"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ للَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ ألّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أقرَبُ لِلتَّقوىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إنَّ اللَّه خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ" ﴿مائده؛ ۸﴾
🔰 رعایت عدالت حتی در برابر مخالفان سیاسی
📝 اگر به نام #عدالتخواهی و به نام #انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کردهایم؛ از خط امام منحرف شدهایم. اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالتخواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما میدانیم که به #اصل_نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شدهایم.
🔸 اگر بخواهیم به نام انقلابیگری و رفتار انقلابی، امنیت را از بخشی از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شدهایم.
🔸 در کشور آراء و عقاید مختلفی وجود دارد. اگر چنانچه یک عنوان مجرمانهای بر یک حرکتی، بر یک حرفی منطبق شود، این عنوان مجرمانه البته قابل تعقیب است؛ دستگاههای موظف باید تعقیب کنند و میکنند؛ اما اگر عنوان مجرمانهای نباشد، کسی است که نمیخواهد براندازی کند، نمیخواهد خیانت کند، نمیخواهد دستور #دشمن را در کشور اجرا کند، اما با سلیقهی سیاسی ما، با مذاق سیاسی ما مخالف است، ما نمیتوانیم امنیت را از او دریغ بداریم، عدالت را دریغ بداریم؛
🔸 «و لایجرمنّکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا». قرآن به ما دستور میدهد و میگوید: مخالفت شما با یک قومی، موجب نشود که عدالت را فرو بگذارید و فراموش کنید. «اعدلوا»؛ حتّی در مورد مخالف هم عدالت به خرج دهید. «هو اقرب للتّقوی»؛ این عدالت، نزدیکتر به تقواست. مبادا خیال کنید تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند؛ نه، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است. همه هوشیار باشیم، همه بیدار باشیم. این بُعد هم نباید ابعاد دیگر را در سایه قرار بدهد.
🗓 ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته 6️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔰 به جا آوردن حق بندگی خدای متعال با مجاهدت در راه خداوند
📝 برادران عزیز! تلاش، #جهاد و مجاهدت، از همه پسندیده و زیباست؛ بخصوص از کسی که ابزارِ این کار در اختیار اوست و میتواند این جهاد را در بهترین جایگاه خود قرار دهد و از آن بهره ببرد.
🔻 بهرهی مورد نظر چیست؟ آن بهره دو بخش دارد:
یک بخشِ شخصی دارد که این اصلِ قضیه است. (این را توجّه کنید!) قسمت اعظمِ مجاهدت در راه خدا، برای شخصِ خودِ شماست. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ اذ اهدیتم» اصل قضیه این است که ما باید به عنوان یک بندهی خدا، از عهدهی بندگی خدا برآییم.
🔻 یا میتوانیم که در این صورت، سر بلند و سعادتمند خواهیم شد؛ یا نمیتوانیم که در این صورت، شقاوت است. تلاش و جهادی که میکنیم، سازندگی، #خودسازی و #دیگرسازی، که به دنبالشان میرویم، خدمتی که به خلق میکنیم، #اقامه_عدلی که میکنیم، حکومتی که به راه میاندازیم، همه در درجهی اوّل، برای این است که پیشِ خدای متعال به عنوان یک بنده بتوانیم عرض کنیم: «پروردگارا! ما حقّ بندگی تو را تا حدّی که توانستیم بهجا آوردیم.»
🔻 در دعا هست که «و جعل من ظنَّ به علی عباده فی کفاء لتعزیة حقّه.» دعای خوبی هم هست. احتمال اینکه صادر از معصوم باشد، زیاد است. (حالا سند دعا را درست نمیدانم.) «و جعل من ظنّ به علی عباده فی کفاء لتعزیة حقّه.» یعنی «اگر آنچه را خدا منّت گذاشته و به ما داده است، بهکار بیندازیم، کافی است که بتوانیم حقی را که بر گردن ماست، ادا کنیم.» پس در درجهی اوّل، تلاش مورد نظر است.
🗓 ۱۳۷۳/۰۶/۲۹
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته 7️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طلبه در میدان جهاد
🔸 ما امروز در بین طلّاب جوان، در بین فضلای جوان احتیاج به این روحیه داریم که بدانند که #عالِم_دین بودن و ملّای بزرگ بودن و مجتهد عالیمقام بودن، به معنای کنارهگیری و انزوای از میدان جهاد نیست بلکه عالِم دین، مرجع تقلید، استاد برجستهِی درجهی یک حوزهی علمیّه، مثل #امام_بزرگوار ما، وارد میدان جهاد شد و آن #جهاد_عظیم را ایشان انجام داد که در طول تاریخ شیعه یک چنین جهادی با این عظمت و با این نتایج وجود ندارد.
🗓 ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
#حوزه_و_روحانیت
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔆"وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرىٰ آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلٰكِن كَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما كانوا يَكسِبونَ" ﴿أعراف؛ ۹۶﴾
🔰 برگشت به اسلام ناب، نسخه ی درمان امت اسلامی
📝#امّت_اسلامی چگونه میتواند چشم خود را ببندد؟ اینها تجربه است. امروز دنیای اسلام برای به دست آوردن عزّت و موجودیّت و هویّتِ خود یک راه بیشتر ندارد و آن برگشت به اسلام است؛ البته اسلام واقعی، نه یک اسلام متحجّرِ آمیخته با خرافات که دشمنان اسلام تبلیغ میکنند و میگویند اسلام این است -اینطور اسلامی کارآمد نیست- و نه اسلامِ تطبیق داده شدهی با اصول امریکایی و مورد نظر غربیها که آن هم اسلام نیست؛ هر دوی اینها #اسلام_امریکایی است، که امام بزرگوار ما تقابل ایجاد کردند و فرمودند: «اسلام امریکایی» و «اسلام ناب محمّدی».
🔻 #اسلام_ناب و خالص، اسلامِ توحید و وحدت بین امّت اسلامی، اسلامِ «و لن یجعل اللَّه للکافرین علی المؤمنین سبیلا»، اسلامِ «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه»، اسلامی که میگوید: «و لو انّ اهل القری امنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء والأرض». برگشت به این اسلام، تنها علاج و نسخهی درمان امّت اسلامی است و این ممکن است.
🔻 امروز حرکت به سمت این اسلام، از شرق تا غرب دنیای اسلام، همه جا را فراگرفته و این همان چیزی است که دشمنان اسلام را دستپاچه کرده است.
به هیاهوی تبلیغاتی #استکبار و جنجال و قدرتنماییای که میکنند، نگاه نکنید؛ آنها از اسلام ترسیدهاند و حرکت عظیم اسلامی، آنها را سراسیمه کرده است؛ لذا مجبورند به قوّهی قهریّه متوسّل شوند.
🔻 قوّهی قهریّه هم به دردشان نمیخورد و کارشان را علاج نمیکند. قوّهی قهریّه میتواند دولتها و حکومتها را از بین ببرد، ولی نمیتواند حرکت عظیم اسلامی و مردمی را از بین ببرد. امّت اسلامی در حال بیدار شدن و برخاستن است؛ آنها این موضوع را فهمیدهاند.
🔻 آیندهی امّت اسلامی، آیندهای است که اسلام ترسیم کرده است. ما به عنوان روشنفکر، به عنوان عالمِ دین، به عنوان مأمور دولت و مسؤول سیاسی موظّفیم این آینده را ترسیم کرده و این پیشرفت را تسریع و تسهیل کنیم.
🗓 ۱۳۸۲/۰۲/۲۹
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته 9️⃣
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید ا حضرت خدیجه سلاماللهعلیها، مادر مظلوم امت
🏴 قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگىاى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، ایشان #انفاق کردند؛ هم #مالشان را، هم #جانشان را، هم #راحتشان را. خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است؛ اینها مغفولٌعنه مانده؛ حضرت، مظلومه است؛ این بزرگوار واقعاً مظلومه است.
🗓 ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
#مناسبتی
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔰 دوازدهم فروردین، تفسیر جمهوری اسلامی
📝دوازدهم فروردین -#روز_جمهوری_اسلامی- است که دنیا حکومتی به این نام و با این خصوصیات را مشاهده کرد🇮🇷
جمهوری اسلامی، از لحاظ معنای تحتاللفظی، بر دو پایه استوار است:
1️⃣یکی #جمهور_مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور. اینها هستند که امر ادارهی کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین میکنند.
2️⃣و دیگری #اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایهی تفکر اسلام و شریعت اسلامی است.
این، یک امر طبیعی است. در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن هم مسلمان مؤمن و معتقد و عامل، که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کردهاند و نشان دادهاند، در چنین کشوری، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم است.
مردم اسلام را میخواهند، این از روز اول گفته شد و در طول سالهای متمادی نیز تجربه گردید. امروز هم واضحترین حقیقت در نظام ما این است که آحاد و تودهی مردم، از نظام حاکم بر کشور میخواهند که مسلمان باشد و مسلمانی عمل کند و اسلام را در جامعه تحقق ببخشد.
این حکومت و این نظام، با این نام در دنیا اعلام شد و تشکیل گردید؛ مردم هم رأی دادند. رأی را هم -همانطور که عرض کردم- در حقیقت مردم به اسلام دادند و نام جمهوری اسلامی را حاکی از اسلام دانستند؛ لذا آرایشان را به نام جمهوری اسلامی در صندوق ریختند.
🗓 ۱۳۶۹/۰۱/۱۰
🖇 دوازدهم فروردین، روز #جمهوری_اسلامی گرامی باد🇮🇷
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید
🔆"وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ" ﴿انفال؛ ۴۶﴾
🔰 عدم تنازع مذاهب، معنای وحدت اسلامی
📝مراد ما از #وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی -هر فرقهای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت- میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی میتواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد.
🔻 مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «ولاتنازعوا فتفشلوا».تنازع نباشد، اختلاف نباشد.
🗓 بیانات در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی
#در_محضر_قرآن #سیروز_سینکته 🔟
┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈
👈 به حُـوزِهوإنْقِلٰابِـــــإســـلٰامِی بپیوندید