‼️جا به جا گفتن ذکر رکوع و سجده
🔷س 5540: اگر #ذکرهای_رکوع و #سجده را به جای یکدیگر بگوییم، اشکال دارد؟
✅ج: در صورتی که سهواً باشد اشکال ندارد، همچنین اگر عمداً و به #قصد_مطلق_ذکر خداوند (عزوجل) بگوید، نماز صحیح است اما #ذکر_مخصوص_رکوع و یا سجده را نیز باید بگوید.
#احکام_نماز #اذکار_نماز
┏━💠💠🆔💠💠━┓
@mmmsssjjjd
✅✅✅✅✅✅
*⛔ واکنش عجیب دولتی ها به ترور*
*حمید رسایی نوشت: امروز بعد از ظهر در منطقه آبسرد دماوند، آقای محسن فخریزاده، دانشمند برجسته هستهای و موشکی کشورمان ترور شد و به شهادت رسید! یعنی یک روز پس از تبادل جاسوس اسرائیلی و در سالگرد ترور شهید شهریاری که فرداست!*
*بلافاصله سخنگوی سازمان انرژی اتمی دولت روحانی با وقاحت تمام، منکر ارتباط این شهید با موضوع هستهای شده و اظهار کرده که همه دانشمندان هستهای ما در سلامت کامل هستند! پس از این، در زیرنویسهای خبری صدا و سیما پسوند "دانشمند هستهای" از کنار نام این شهید حذف میشود!*
*ناباورانه خطی در حال تلاش است تا این ترور را کوچک جلوه دهد و آن را بیارتباط با مسأله هستهای کشور معرفی کند؟ در حالی که شهید فخریزاده استاد شهید شهریاری و همان چهرهای بود که نتانیاهو سال۲۰۱۸ با انتشار تصویرش، درباره اهمیت او در دانش هستهای ایران سخنرانی کرد.*
*اما چرا ؟ روشن است چون همان خطی که برای آمدن جو بایدن و مذاکره مجدد با او له له میزد، این ترور را ضربهای به پروژه مذاکراتیاش با آمریکا میداند باید گفت که* *#تف_بر_مذاکره_و_مذاکره_کننده_با_آمریکا وقتی تا این حد رذالت دیده میشود.*
*از نظر این جماعت اتفاقی نیفتاده، یک نفر ترور شده، #برجام_که_نقض_نشده!*
*از یاد نبریم که #خانه_امن با ساختن سریال تلویزیونی ایجاد نمیشود تا وقتی #کلید در اختیار افرادی ناامن است.*
@mmmsssjjjd
بیانیه کانون فرهنگی مسجد حضرت بقیه الله(عج):
مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا.
در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستادهاند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.
خبرناگوارترور سرباز ولایت، دانشمندخدوم ،افتخار ایران زمین ، شهید محسن فخری زاده موجب تالم وتاثر قلبی گردیدودشمن قسم خورده انقلاب راشاد گرداند ،ضمن عرض تسلیت از دست دادن این مرد بزرگ ،مقام شهادت رابه ایشان ومحضر مقام معظم رهبری وامت حزب الله تبریک عرض می نماییم وباتاسی از فرمایش قهرمان کربلا (وما رایت الا جمیلا) شهادت رابه دیده زیبایی می نگریم وآنرا سندحقانیت ملت ایران میدانیم بطوری که اگر شخصیت هایی امثال سلیمانی ، فخری زاده،احمدی روشن وغیرهم به اشرف درجه موت ازاین دنیا رخت برنمی بستند ماباید درصحت انقلاب ونظام شک می کردیم. دشمنان داخلی وخارجی ایران اسلامی بدانند با اندک اشاره رهبرمعظم انقلاب انتقام سختی درانتظارشان هست وسیلی محکمی ازملت ایران خواهند خورد.
لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم .
کانون فرهنگی مسجد حضرت بقیه الله(عج).
۸/۹/۹۹
اندیشه فاز۳
سوره ممتحنه- آیه ۱
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّى وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَآءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ کَفَرُواْ بِمَا جَآءَکُم مِّنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِیَّاکُمْ أَن تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِن کُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَاداً فِى
سَبِیلِى وَابْتِغَآءَ مَرْضَاتِى تُسِرُّونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَاْ أَعْلَمُ بِمَآ أَخْفَیْتُمْ وَمَآأَعْلَنتُمْ وَمَن یَفْعَلْهُ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِیلِ
ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده اید! دشمن من و دشمن خود را دوست نگیرید. شما با آنان طرح دوستى مى افکنید، در حالى که آنان نسبت به حقّى که براى شما آمده است، کفر ورزیده اند. (علاوه بر آن که) آنان شما و پیامبر را به خاطر ایمان به خدا که پروردگار شما است، (از مکّه) اخراج و آواره نموده اند. اگر شما براى جهاد در راه من وطلب رضاى من (از وطن) بیرون آمده اید (با آنان دوستى نکنید). شما مخفیانه دوستى خود را به آنان مى رسانید در حالى که من به آنچه مخفیانه و آنچه آشکارا انجام دهید آگاه ترم و هر کس از شما چنین کند، قطعاً از راه راست گم گشته است.
کلمه «عدّو» هم به یک نفر و هم به گروهى از افراد اطلاق مى شود، ولى در اینجا مراد، گروه است؛ زیرا در مقابل آن، کلمه «اولیاء» که جمع است، به کار رفته است.
مراد از اخراج پیامبر و مسلمانان، بدرفتارى با آنان بود تا جایى که پیامبر و مسلمانان براى رهایى از بدرفتارى کفّار، خودشان از مکّه خارج شدند.
در تفاسیر مى خوانیم: یکى از یاران پیامبر، نامهاى را به زنى داد تا براى مشرکان مکّه ببرد و آنان را از تصمیم پیامبر مبنى بر فتح مکّه آگاه کند.
جبرئیل، موضوع را به رسول اکرم خبر داد و پیامبر، حضرت على (ع)، و جمع دیگرى را براى پس گرفتن نامه از آن زن، به سوى مکّه فرستاد و فرمود: «در فلان منطقه آن زن را خواهید یافت». گروه اعزامى حرکت کردند و در همان نقطه اى که پیامبر فرموده بود، آن زن را یافتند و سراغ نامه را از او گرفتند. زن از وجود چنین نامه اى اظهار بى اطلاعى کرد. بعضى از اصحاب، سخنان زن را باور کردند و خواستند به مدینه برگردند، امّا حضرت على (ع) فرمود: «نه جبرئیل به پیامبر دروغ گفته و نه آن حضرت به ما، بنابراین قطعاً نامه مورد نظر در نزد این زن است». سپس شمشیر کشید که نامه را بگیرد. زن که مسئله را جدّى دید، نامه را از میان موهاى سرش بیرون آورد و آن را تحویل داد.
نامه را نزد پیامبر آوردند. حضرت، نویسنده نامه - حاطب بن ابى بلتعه - را احضار و او را توبیخ کرد. حاطب گفت: من خائن نیستم ولى از آنجا که بستگانم در مکّه و در میان مشرکان به سر مىبرند، خواستم دل مشرکان را به دست بیاورم تا بستگانم در آسایش به سر برند. پیامبر او را بخشیدند و این آیات نازل شد.
جالب این که این زن از مکّه به مدینه آمد و از پیامبر اکرم تقاضاى کمک کرد. حضرت از او پرسید: آیا به اسلام ایمان آورده اى؟ گفت: نه. فرمود: آیا از مکّه هجرت کرده اى تا به مهاجران ملحق شوى؟ گفت: نه. پرسید: پس چرا به مدینه آمده اى؟ گفت: براى دریافت کمک از شما. حضرت فرمود: پس جوانانى که در مکّه دور تو بودند، چه شدند؟ (اشاره به این که تو در مکّه خواننده بودى و مشتریان جوان داشتى)! گفت: بعد از شکست مردم مکّه در جنگ بدر، دیگر کسى به سراغم نیامد (کنایه از عمق تأثیر شکست در روحیه مردم). حضرت دستور داد تا به او کمک کنند. (آرى، دستور کمک به غریبه گرچه کافر باشد).
از این ماجرا معلوم مى شود که حفظ اسرار نظامى به قدرى لازم است که حضرت على (ع) حامل نامه را به کشتن تهدید کرد و فرمود: «لاَردنَّ رأسک الى رسول اللّه سرت را براى رسول خدا مى فرستم!
دشمن شناسى
قرآن در آیات متعدّدى از برنامه ها و توطئه هاى دشمن خبر مىدهد و وظیفه مسلمانان را به آنان گوشزد مى نماید:
الف) افکار و آرزوهاى دشمن:
«لتجدنّ اشدّ النّاس عداوةً للّذین آمنوا الیهود والّذین أشرکوا»قطعاً سختترین دشمنان اهل ایمان را یهودیان و مشرکان خواهى یافت.
«ما یودّ الّذین کفروا من أهل الکتاب و لا المشرکین أن ینزل علیکم من خیر من ربّکم» نه کفّار از اهل کتاب ونه مشرکان، هیچ کدام دوست ندارند که از طرف پروردگارتان به شما هیچ خیرى برسد.
«ودّوا لو تدهن فیدهنون» آرزو دارند که شما نرمش نشان دهید تا با شما سازش کنند.
«ودّوا ما عنتم» آرزو دارند که شما در رنج قرار گیرید.
«ودّ الّذین کفروا لو تغفلون عن أسلحتکم و امتعتکم...» آرزو دارند که شما از اسلحه و سرمایه خود غافل شوید.
ب) توطئه هاى دشمن:
«انّهم یکیدون کیداً» مخالفان، هرگونه توطئهاى را بر ضدّ شما به کار مىبرند.
«یشترون الضّلالة و یریدون ان تضلّوا السّبیل» آنان گمراهى را مى خرند و مى خواهند شما نیز گمراه شوید.
ج) رفتار دشمن:
«انّ الکافرین کانوا لکم عدوّاً مبیناً» کافران دشمنان آشکار شمایند
.
«یخادعون اللّه والّذین آمنوا» با خدا و مؤمنان خدعه مىکنند.
«ان یثقفوکم یکونوا لکم اعداء» اگر بر شما مسلّط شوند، دشمن شما مىگردند.
«آمنوا بالّذى انزل على الّذین آمنوا وجه النهار واکفروا آخره لعلّهم یرجعون» به آنچه که بر مؤمنان نازل شده صبحگاهان ایمان بیاورید و شامگاهان از ایمان برگردید (تا شاید مؤمنان نیز در حقانیّت دین مردّد شده و) برگردند.
د) وظیفه مسلمانان در برابر دشمن:
«هم العدوّ فاحذرهم» آنان دشمنند پس از آنان حذر کن.
«واعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة...» آنچه توان دارید براى مقابله با دشمن آماده کنید.
«لا تتّخذوا بطانة من دونکم لایألونکم خبالاً» غیر خودىها را محرم اسرار نگیرید که رعایت نمىکنند.
پیام ها
۱- جامعه ایمانى حق ندارد با دشمنان خدا، رابطه دوستانه و صمیمانه داشته باشد. «یا أیّها الّذین آمنوا لاتتخذوا عدوّى و عدوّکم أولیاء»
۲- ایمان به خداوند با برقرارى پیوند دوستى با دشمن خدا سازگار نیست.
«یا ایّها الّذین آمنوا لاتتّخذوا عدوّى... أولیاء»
۳- دشمن خدا در حقیقت دشمن مؤمنان نیز هست. «عدوّى و عدوّکم»
۴- گرچه کفّار دشمن ما هستند، ولى دلیل اصلى متارکهى ما با آنان، دشمنى آنها با خداست. کلمه «عدوّى» قبل از «عدوّکم» آمده است.
۵ - القاى مودّت و ابراز دوستى با دشمنان، جرأت آنان را در برابر مؤمنان بیشتر مى کند. «تلقون الیهم بالمودّة و قد کفروا بما جاءکم من الحقّ»
۶- اوامر و نواهى خود را به طور مستدل بیان کنید. «لاتتخذوا... قد کفروا... یخرجون الرسول و ایّاکم»
۷- در سیاست خارجى، برقرارى رابطه و قطع روابط باید بر اساس ملاکهاى دینى باشد. «لاتتخذوا عدوّى و عدوّکم أولیاء»
۸ - دین از سیاست جدا نیست. (فرمان قطع رابطه با دشمنان یک دستور سیاسى است که در متن قرآن آمده است). «لاتتخذوا عدوّى و عدوّکم أولیاء»
۹- کفّار تنها در عقیده مخالف شما نیستند، بلکه کمر به حذف شما بستهاند. «کفروا... یخرجون الرّسول و ایّاکم»
۱۰- دشمنى کفّار با شما به خاطر ایمان شما به خداست. «أن تؤمنوا باللّه ربّکم»
۱۱- برقرارى رابطه با کفّار در صورتى جایز است که آنها به ارزشهاى شما احترام بگذارند و در صدد توطئه نباشند. «لاتتخذوا... قد کفروا... یخرجون الرّسول»
۱۲- اسلام خواهان عزّت مسلمانان است. (اظهار مودّت به گروهى که به مکتب شما کافرند و بر ضدّ شما توطئه مى کنند، ذلّت است). «تلقون الیهم بالمودّة و قد کفروا بما جاءکم من الحق»
۱۳- یک دل، دو دوستى بر نمى دارد. «ان کنتم جهاداً فى سبیلى وابتغاء مرضاتى تسرون الیهم بالمودّة»
۱۴- جهاد باید خالصانه و براى خدا باشد. «جهاداً فى سبیلى وابتغاء مرضاتى»
۱۵- خداوند از ارتباطات مخفیانه با کفّار آگاه است. «أنا أعلم بما أخفیتم»
۱۶- توجّه به علم خداوند، سبب کاهش گناهان است. «أنا أعلم بما أخفیتم»
۱۷- در تربیت، هم امر و هم نهى، «لاتتخذوا» هم استدلال، «عدوى و عدوکم» هم انگیزه. «یخرجون الرسول و ایّاکم» و هم تهدید. «و أنا أعلم بما أخفیتم»
۱۸- چه بسیارند مؤمنانى که بد عاقبت مىشوند. «الّذین آمنوا... ضلّ سواء السّبیل»
۱۹- چه بسیارند افرادى که در آغاز رزمنده بودند، ولى در اثر رابطه با دشمنان، بد عاقبت شدند. «خرجتم جهاداً فى سبیلى و ابتغاء مرضاتى... ضلّ سواء السّبیل»
۲۰- فکر تأمین منافع از طریق روابط سرّى با دشمنان دین، بیراهه رفتن و حرکتى بىفرجام است. «و من یفعله منکم فقد ضلّ سواء السّبیل»
@mmmsssjjjd
⛔️ شبهه
چرا مردم بعد از انقلاب بیدینتر شده اند؟
آیا این نشانه ناکارآمدی انقلاب نیست؟
❇️پاسخ
🔰علامه مصباح یزدی:
🔹آیاامیرالمؤمنین وقتی به شهادت رسید مردم دیندارتر شده بودند از روز اولی که با او بیعت کرده بودند یا بیدینتر شده بودند؟
اگر بگوییم بیدینتر شده بودند، پس باید بگوییم حکومت علی بیدینی آورد! بنابراین این حرفها دلیل نمیشود برای ناکارآمد نشان دادن حکومت؛ اینها حرفهایی بچهگانه است.
🔸یک حکومت، مخصوصاً حکومت اسلامی، ساحتهای مختلفی دارد. انگیزههای مختلفی در مردم وجود دارد، شرایط مختلف داخلی جامعه و جامعه جهانی تفاوت میکند. اینکه گفتیم نسبی است یعنی باید مجموع اینها را با هم سنجید.
🔹باید بگوییم در این شرایط، با این موانع، و با این دشمنیها، ما چقدر به اهدافمان رسیدهایم؟ فرض کنید اگر بتوانیم کیفیت را تبدیل به کمیت کنیم، یک درصدی را مثلا نشان بدهیم، و بگوییم در این سطح ما موفق هستیم.
🔸ولی اگر جواب حقیقی بخواهیم، باید بخشها را از هم تفکیک کنیم؛ بگوییم در این بخش مثلاً 100% موفق بودیم؛ در یک بخشی هم ضعیف بودیم زیر 50%، در یک بخشی هم نسبی بوده، زیرا اشکال از یک شخص بوده، اشکال از یک طرز تفکر بوده، یا اشکال از یک حزب یا جناح بوده است.
#مصباح_یزدی
#دینداری
#انقلاب
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
@mmmsssjjjd
گفتگوی صمیمانه امام جماعت مسجد حضرت بقیه الله (عج) شهر اندیشه با کسبه و بازاریان محل
طرح: (محله امام محور)
@mmmsssjjjd
1_685727597.mp3
2.75M
🔊 كليپ صوتی
🎙🌸استاد آيت الله #ضیاء آبادی
موضوع : تلاش برای آخرت
🔴 پست ویژه برای تمام برادران و خواهران
⚛ #درس_اخلاق ⚛ #آخرت
بسیار شنیدنی حتما گوش کنید👌
استاد آیت الله ضیاء آبادی
🔴👈 موضوع "تلاش برای آخرت"
آن کسی که طالب آخرت است برای آخرتش تلاش می کند. انسان های آخرت طلب هم دنیا را دارند و هم در مسیر آخرت قدم بر می دارند.
🔵👈در اصل دنیا مسیر آخرت است که مانند پلی برای رسیدن به آخرت است. آخرت سعی و تلاش می خواهد و تنها آرزو کافی نیست. انسان آخرت طلب باید در نگاه، #رفتار، #اخلاق و #گفتار خود مراقبت کند.
@mmmsssjjjd
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی نماز جمعه شهر اندیشه ✅
💠🔸️بازدید ائمه جماعت مسجد بقیه الله(عج) و حضرت ابالفضل علیه السلام از قرارگاه مواسات و همدلی شهر اندیشه
@andishehnamazjomeh
قرارگاه فرهنگی نمازجمعه شهراندیشه