eitaa logo
محمدمهدی سیار
1.2هزار دنبال‌کننده
44 عکس
48 ویدیو
0 فایل
📚 🔺️یادآوری (شهرستان ادب) 🔺️رودخوانی (شهرستان ادب) 🔺️حق السکوت (فصل پنجم) 🔺️بی‌خوابی عمیق (سوره مهر) ارتباط: @Adminn1402 بله: https://ble.ir/mm_sayyar روبیکا: https://rubika.ir/mmsayyar اینستاگرام: instagram.com/mohammadmahdisayyar1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اشعاری با رنگ و بوی حکمت از محمدمهدی سیّار 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
محمدمهدی سیار
اشعاری با رنگ و بوی حکمت از محمدمهدی سیّار 🔹«محمدمهدی سیار» شاعر نام‌آشنایی است که در بین مخاطبانِ جدی شعر با غزل‌ها و نیمایی‌هایش شناخته می‌شود و در بین عموم مردم با ترانه‌ها و نوحه‌هایش. «حالا که می‌روی» و «گزینه‌های روی میز» و «مرگ بر آمریکا» از ترانه‌های معروف او در خاطر مردم است. او فارغ‌التحصیل دکترای فلسفه است و به تدریس در دانشگاه اشتغال دارد. چندین سال قبل در مصاحبه‌ای خبر از چاپ کتابی با عنوان «بوطیقای صدرایی» داده بود که نظریه ادبی مبتنی بر حکمت متعالیه صدرا بود، اما هنوز منتشر نشده است. 🔹در عمده اشعار سیّار، نحوی از جهان‌بینی توحیدی را حس می‌کنیم یا نوعی از نگاه فسلفی عرفانی. این نگاه لزوما اصطلاحات علمی فلسفی یا عرفانی نیست (گرچه در برخی اشعار همین را هم شاهد هستیم)، بلکه یک نحوه‌نگاه به جهان هستی و اتفاقات پیرامونیِ شاعر است. 🔹در روز حکمت و فلسفه، بافتار به سراغ برخی از اشعار محمدمهدی سیّار رفته که رنگ و بوی از حکمت و فلسفه دارد و شاید به تعبیر دقیق‌تر می‌توان آنها را عرفانی قلمداد کرد. البته حکمت و عرفان، لایه‌ها و سطوح مختلفی دارند و ظهور آن‌ها در شعر نیز می‌تواند به گونه‌های بسیار متفاوتی رخ دهد. شعر حکمت‌آمیز در اینجا لزوماً آن شعری نیست که با زبانی پیچیده و آمیخته با اصطلاحات فلسفی و عرفانی سروده شود یا حکیمانه بودن خود را جار بزند! اما آشنایی و انس با میراث تفکر و فلسفه‌ اسلامی می‌تواند برای شاعر، بسیار مفید و الهام‌بخش باشد و به صورت مکنونی در اشعار او هویدا شود. 🔹 برای فهم و حظ بیشتر از جهان معنایی شاعر، نیاز است که شعر کاملِ ابیات گلچین‌شده را بخوانید. اشعار از کتاب‌های «رودخوانی»، «یادآوری»، «بی‌خوابی عمیق» و «حق‌السکوت» انتخاب شده‌اند. منبع: (رسانه بافتار) 🔗کانال محمدمهدی سیار 🔺️@mmsayyar
🌺 زخم ناگهان 🌺 خاموش لب به هجو جهان باز كرده است اين زخمِ ناگهان كه دهان باز كرده است   چشمم بساط چشم فرو بستن از جهان در اين جهان چشم‌چران باز كرده است   اشكم بر آمد از پس گفتن، چه خوب هم... طفلك اگرچه دير زبان باز كرده است   اين چاكِ پيرهن كه از آن شرم داشتيم خود لب به پاك بودنمان باز كرده است من خود به چشم خويش شنيدم هزار بار هر غنچه‌ای لبی به اذان باز كرده است 🔗کانال محمدمهدی سیار 🔺️@mmsayyar
🇮🇷پیشنهادی برای یک ۲۲ بهمن متفاوت؛ 🔺️هم‌خوانی ملی سرود ملی ✏محمدمهدی سیار | قبول دارم که ۲۲بهمن بزرگترین اجتماع سالانه مردم ایران است و مثل و مانندی در تاریخ و جغرافیای این سرزمین ندارد. اما یک نقطه ضعف بزرگ در آن می‌یابم: این «همراهی» به «هم‌صدایی» منتهی نمی‌شود و ما در آن نیمروز مجموعه‌ای پراکنده و همهمه‌وار از اصوات و شعارها را می‌شنویم. حالا تصور کنید از پیش قرار بگذاریم و رسماً هم اعلام شود که در ساعت و دقیقه‌ای مشخص (مثلاً رأس ساعت ده و پانزده دقیقه) همه بایستیم و سرود ملی‌مان را هم‌خوانی کنیم... حتی تصورش هم مو به تن آدم سیخ می‌کند: یک اجرای چند ده میلیونی از سرود ملی؛این «ذکر جمعی» ایرانیان. 🔗کانال محمدمهدی سیار 🔺️@mmsayyar
Mohammad Motamedi - Hagh Hou Hala [320].mp3
8.29M
🎙قطعه‌ی"حق هو هلا" خواننده: موسیقی:  تنظیم:  شاعر: [حق هو هلا من مرد میدانم از سرزمین تک سوارانم گر شعله از هر سو ببارد باز من تا ابد پای تو می‌مانم] 🔗کانال محمدمهدی سیار 🔺️@mmsayyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سرو آزاد 🎼خواننده و آهنگساز: ✏شاعر: [آره باهم فرق داریم..‌.] 🔗کانال محمدمهدی سیار 🔺@mmsayyar
🎙بزرگترین همخوانی سرود ملی ایران؛ 📍فردا ۲۲ بهمن ماه ساعت ۱۱ و ۲۲ دقیقه 📍سراسر کشور 🔗کانال محمدمهدی سیار 🔺️@mmsayyar
❄ سپید ❄ هوهو زنان بیا نفست حق! پیر سپیدجامه رقصان! ای برف!... ای شگرف! آن کثرت همیشگی شیء و رنگ را               یک باره از بسیط زمین پاک کرده ای                                       کولاک کرده ای! 🔗کانال محمد مهدی سیار 🔺@mmsayyar
🕯نشد طلوع کنی🕯 هنوز اسیر سکوت تواند زندان‌ها و پایبند نگاهت دل نگهبان‌ها تو مثل یک نفس تازه حبس می‌گشتی تویی که در نفست گم شدند طوفان‌ها «چه خلوت خوشی» آرام زیر لب گفتی و سجده کردی؛ جای تمام انسان‌ها نشد طلوع کنی تا تو را طواف کنند تقیّه‌کار شدند آفتاب‌گردان‌ها تو یوسفی و مجازات یوسفی این است چنین دهند گواهی تمام قرآن‌ها 🔗کانال محمدمهدی سیار 🔺️@mmsayyar
35.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬نماهنگ 🔺️بمناسبت مبعث پیامبر مهربانی ها [ای ماه فلک، گِرد رُخت، آینه گردان ای جلوه عشق، آیت حُسن، آینه جان] ✏شاعر: 🎙خواننده: 🎼تنظیم: 🔗کانال محمدمهدی سیار 📍@mmsayyar
1493311235_-2069769209.mp3
8.43M
🎙قطعه 🔺️بمناسبت مبعث پیامبر مهربانی ها [ای عاشقان تا آسمان راهی نمانده با آب و تاب این مژده را باران رسانده راهی گشودند از زمین تا اوج افلاک دیگر نمانید این چنین زندانی خاک ایمان به لبخند تو دارم هرکه هستم دل را به مهرت می‌سپارم هرچه هستم پلکی بزن ای چشم تو باب تماشا دل می‌بری، دل می‌بری بی حرف و حاشا تو ببر دل ما برسان به خدا] ✏شاعر: 🎙خواننده: 🎼تنظیم: 🔗کانال محمدمهدی سیار 📍@mmsayyar
[شعرِ امروزِ فارسی] ✏محمدمهدی سیار 🔺️مدتی است با این پرسش درگیرم که اگر بخواهیم شعر فارسی را در قرنی که تازه تمام شده داوری کنیم و با هر یک از قرون قبلی بسنجیم، به چه نتیجه‌ای می‌رسیم؟ بر خلاف بسیاری از داوری‌های شتابزده و تحقیرآمیز و بر خلاف آن شعر معروف دکتر شفیعی کدکنی (ای شعر پارسی! که بدین روزت اوفکند؟...)؛ می‌گویم و از عهده برون می‌آیم که قرن چهاردهم از درخشان‌ترین دوران‌های این هزار و یکصد سال بوده است...قرنی پر از اتفاقات بزرگ، چهره‌های ماندگار و شعرهای شاخص و تأثیرگذار. قرنی که در آن، شعر فارسی خودش را در برابر رقبای گردن‌کلفتی چون سینما و فوران تصویرش، رمان مدرن و جذابیت مسحور کننده‌اش، رسانه‌‌های مدرن و فضای پر شور و شر مجازی نباخت و ثابت کرد همچنان هنر اول ایرانیان است. در و به میزبانی استاد این بحث را پیش کشیدم و از قضا او را نیز در این مدعا هم‌داستان یافتم. این گفتگو را ببینید: https://telewebion.com/episode/0x542f616 🔗کانال محمدمهدی سیار 📍@mmsayyar
[ تفال ] دلم امروز گواه است کسی می آید حتم دارم خبری هست...گمانم باید... فال حافظ هم، هر بار که می گیرم باز «مژده ای دل که مسیحا نفسی...» می آید! باید از جاده بپرسم که چرا می رقصد؟ مست موسیقی گامی شده باشد شاید ماه در دست، به دنبال که این گونه زمین مست می گردد و یک لحظه نمی آساید؟! گِله کم نیست، ولی لب ز سخن خواهم بست اگر آن چهره به لبخند لبی بگشاید 🔗کانال محمدمهدی سیار 📍@mmsayyar
🎙محمدمهدی سیار در گفت‌وگو با ایبنا: 🔖نیازمند مدرسه‌ی حرفه‌ای نقد هستیم 🔺️یکی از دلایل اصلی ترجمه نشدن رمان‌های ایران، ضعف موجود در حوزه نقد ادبی ماست و مخاطب توقع دارد با اثری مواجه شود که می‌تواند وی را با فضایی تازه از ادبیات و فرهنگ آشنا کند و منحصر به‌فرد باشد. نقد ادبی جدی را می‌توان فعل ادبی و بخشی مهم از ادبیات دانست. بنابراین تحلیل‌های ساده بر متون را نمی‌توان نقد دانست! 🔺️امروز با چرخه‌ای طنزآمیز و ناکارآمد مواجهیم که نظریه‌ای خلق می‌شود و مبتنی برآن متن تولید می‌کنند. این چرخه طنزآمیز باعث می‌شود، نقد ادبی کارکرد اصلی خود را نداشته باشد. 🔺️آنچه به عنوان نقد ادبی درنظر گرفته می‌شود، نقدی کارگاهی و دوستانه همراه با تعارف و بده بستان است و با نقد فرمی و محتوایی که به بررسی جایگاه واقعی یک اثر در فضای ادبیات ایران و دنیا بپردازد فاصله داریم. لینک گفت‌وگوی کامل 🔗کانال محمدمهدی سیار 📍@mmsayyar
Hojat Ashrafzadeh - Barf Bi Seda Mibarad.mp3
8.84M
🎼قطعه‌ی 🎙خواننده: 🎶آهنگساز: ✏شاعر: [حالم را، تو که میدانی دل دادم به پریشانی آرام من و این شب باش می‌ماندی نفسی ای کاش... آتش بزن جان مرا، پروانه کن خاکسترم را باران منم تا می‌نهم بر شانه‌ی یادت سرم را تا دیده‌ام چشم تو را دور تو می‌گردد جهانم عاشق مشو، باشد ولی...بگذار من عاشق بمانم! نیمه جان تو را... تو را... صدا زدم گرچه باز به خاطرت نیامدم...] 🔗کانال محمدمهدی سیار 📍@mmsayyar
شد دو تا... سال گذشته به‌خاطر ترانه (با صدای و آهنگسازی ) و امسال با ترانه (با صدای ) 🔗کانال محمدمهدی سیار 📍@mmsayyar