🔎اثبات ولایت+سند؟(3)
3⃣خلافت حضرت علي (ع) در قرآن‼️‼️
❌پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام تنها مذهبي هستند كه براي اثبات حقانيت مذهب خود، از قرآن، سنت، عقل و اجماع دليل قطعي دارند كه ما به اختصار به چند دليل اشاره مي كنيم:
📚آيه ولايت👇
{إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَ كِعُونَ}.
سرپرست و صاحب امر شما، تنها خدا، پيامبر او و كساني هستند كه ايمان آورده اند؛ همانها كه نماز را بر پا مي دارند، و در حال ركوع، زكات مي دهند
📜المائدة: 55.
🔴طبري در تفسير خود به نقل از مجاهد نوشته است:
{إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} الآية. نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راكع.
اين آيه در باره علي بن أبي طالب عليه السلام نازل شده است و او در حال ركوع صدقه داده است.
📜تفسير الطبري ج 6 ص 390
🔴همچنبن ابن أبي حاتم در تفسير خود از عتبة بن أبي حكيم همين مطلب را نقل كرده است:
📜تفسير ابن أبي حاتم ج 4 ص1162
🔴ابن تيميه در باره تفسير طبري و تفسير ابن أبي حاتم گفته:
تفاسيرهم متضمّنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير.
تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است كه روايات نقل شده در آن ها، در تفسير قرآن قابل اعتماد هستند.
📜منهاج السنة، ج7، ص179
🔴آلوسي در باره شأن نزول اين آيه گفته است:
وغالب الأخباريّين علي أنّ هذه الآية نزلت في علي كرّم اللّه وجهه.
اكثر صاحبان روايت، بر اين باور هستند كه اين آيه در باره علي كرم الله وجهه نازل شده است.
📜روح المعاني، ج6، ص167
🔴و همچنين گفته است:
والآية عند معظم المحدثين نزلت في علي.
از ديدگاه بيشتر محدثين، اين آيه در باره علي بن ابي طالب عليه السلام نازل شده است.
📜روح المعاني، ج6، ص186.
📚آيه ابلاغ👇
{يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ}
اي پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن؛ و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام ندادهاي. خداوند تو را از (خطرات احتمالي) مردم، حفظ مي كند.
📜المائدة: 67.
🔴ابن أبي حاتم در تفسير خود از ابو سعيد خدري نقل كرده است:
نزلت هذه الآية... في علي بن أبي طالب.
اين آيه در باره علي بن ابي طالب نازل شده است.
📜تفسير ابن أبي حاتم، ج 4 ص1172.
🔴آلوسي در تفسير خود مي نويسد:
روي ابن مردويه عن ابن مسعود قال كنا نقرأ علي عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ عليّاً وليُّ المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.
ابن مردويه از ابن مسعود نقل مي كند كه ما در زمان رسول الله صلي الله عليه واله وسلم اين آيه را اينگونه مي خوانديم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كه «علي ولي مومنين است» را به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن، و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده اي.
📜روح المعاني، ج6، ص193
🔴و سيوطي اين روايت را اين چنين نقل كرده است:
بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ علياً مَولَي المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.
آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كه «علي مولاي مومنين است» را به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن، و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده اي.
📜الدر المنثور ج2ص298
📜فتح القدير ج 2 ص60
📜المنار: ج 6ص463.
📚آيه اكمال دين👇
{أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمْ الاِْسْلاَمَ دِيناً}.
امروز، دين شما را برايتان كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم.
📜المائدة: 3
🔴خطيب بغدادي با سند معتبر نقل كرده است كه اين آيه بعد از معرفي اميرمؤمنان عليه السلام در غدير خم، نازل شده است:
وَهُوَ يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِيُّ (ص) بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؟ "، قَالُوا: بَلَي يا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ كُنْتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَكَ يَابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلايَ وَمَوْلَي كُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ}.
روز غدير خم، زماني كه پيامبر دست علي بن ابي طالب را گرفت، سپس فرمود: آيا من سرپرست مومنان نيستم؟ گفتند: بله اي رسول خدا! فرمود: هركس كه من مولاي او هستم پس علي مولاي اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبريك تبريك بر تو اي فرزند ابي طالب ؛ زيرا از اين پس تو مولاي من و مولاي كل مسلمانان هستي، سپس اين آيه نازل شد: امروز، دين شما را برايتان كامل كردم.
📜تاريخ بغداد ج8
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ #فضائل_امیرالمومنین
📽علی علیهالسلام محور حق
🔻در تمام منابع اهل سنت آمده، از #عایشه پرسیدند رسول خدا چه کسی را از همه بیشتر دوست داشت؟ قالت: #فاطمه علیهاالسّلام
🔊 #حجت_الاسلام_مرادی
💥ببینید و انتشار دهید
🔎اثبات ولایت+سند؟(4)
4⃣ولايت علي بن ابي طالب درسنت‼️‼️
الف:حديث ولايت
❌علماي اهل سنت با سندهاي صحيح نقل كرده اند كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود:
إنّ عليّا منّي وأنا منه وهو وليّ كلّ مؤمن بعدي.
به راستي علي از من است و من از او هستم و او سرپرست همه مؤمنان، پس از من است.
🔴حاكم نيشابوري پس از نقل اين روايت گفته:
صحيح علي شرط مسلم.
اين روايت صحيح است و شرايط صحيح مسلم را دارد.
📜المستدرك ج 3 ص 110.
🔴شمس الدين ذهبي نيز در تلخيص المستدرك اين روايت را «صحيح» دانسته است.
محمد ناصر الدين الباني نيز در باره اين روايت گفته:
صحّحه الحاكم الذهبي وهو كما قالا.
اين روايت را حاكم و ذهبي تصحيح كرده اند. اين روايت، صحيح است همان گونه است كه حاكم و ذهبي گفته اند.
📜السلسلة الصحيحة، ج5، ص222.
ب: دلالت كلمه ولي بر خلافت
🔴براي فهم دقيق معناي كلمه «ولي» بايد به سراغ كلمات خلفاي اهل سنت در صدر اسلام برويم كه آن ها از اين معنا چه فهميده است. ابن كثير در البدايه والنهايه گفته است:
قال ابوبكر: قد وُلِّيتُ أمركم ولست بخيركم. إسناد صحيح.
ابوبكر (در نخستين سخنراني خود بعد از خلافت) گفت: من حاكم شما شدم؛ و حال آن كه از شما بهتر نيستم.
📜البداية والنهاية ج 6 ص 333.
🔴مسلم در صحيح خود نقل كرده است كه عمر بن خطاب گفت:
فلمّا توفّي رسول اللّه قال أبو بكر: أنا وليّ رسول اللّه (ص)... ثُمَّ تُوُفِّيَ أَبُو بَكْر وَأَنَا وَلِيُّ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَوَلِيُّ أَبِي بَكْر.
زماني كه رسول خدا وفات كرد ابوبكر گفت: من جانشين رسول خدا هستم.... بعد ابوبكر فوت كرد من جانشين رسول خدا و جانشين ابوبكر شدم.
📜مسلم ج5 ص 152 ح 4468.
❌روشن است كه نمي توان معناي كلمه «ولي» را در اين روايات به معناي «دوست»، «ناصر» و... گرفت؛ بلكه تنها مي توان به معناي حاكم، خليفه، سرپرست گرفت؛ زيرا اگر به معناي دوست باشد، اين معنا استفاده مي شود كه ابوبكر و عمر گفته اند كه تا رسول خدا زنده بود، ما با شما دوست نبوديم و الآن دوست شده ايم.
ج: حديث خلافت
🔴ابن أبي عاصم در كتاب السنهء مي نويسد كه رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:
وأنت خليفتي في كلّ مؤمن من بعدي
تو پس از من، جانشين من در ميان همه مؤمنان هستي
‼️الباني در باره سند اين روايت گفته:
إسناده حسن.
سند اين روايت «حسن» است.
📜كتاب السنة لابن أبي عاصم، ص551.
🔴حاكم نيشابوري اين روايت را اين چنين نقل كرد است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:
إِنَّهُ لا يَنْبَغِي أَنْ أَذْهَبَ إِلا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي.
شايسته نيست كه من از ميان مردم بروم؛ مگر اين كه شما جانشين من باشي.
📜المستدرك ج3 ص133.
‼️الباني وهابي در باره سند اين روايت مي گويد:
صحّحه الحاكم والذهبي وهو كما قالا.
اين روايت را حاكم و ذهبي تصحيح كرده است و اين روايت صحيح است، همان گونه حاكم و ذهبي گفته اند.
📜السلسلة الصحيحة ج 5 ص222.
د: حديث امامت
🔴ابونعيم اصفهاني با سند معتبر در كتاب معرفهء الصحابه نقل كرده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود:
انْتَهَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَي السِّدْرَةِ الْمُنْتَهَي، فَأُوحِيَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بِثَلاثٍ: «أَنَّهُ إِمَامُ الْمُتَّقِينَ، وَسَيِّدُ الْمُسْلِمِينَ، وَقَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ إِلَي جَنَّاتِ النَّعِيمِ».
هنگامي كه در شب معراج به سدرة المنتهي رسيدم، خداوند به من در باره علي (ع) سه چيز وحي كرد:
به راستي كه او پيشواي پرهيزگاران، سردار مسلمانان و جلودار روسفيدان به سوي بهشت سرشار از نعمت خداوند است.
📜معرفة الصحابة، ج 3 ص 1587،
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سخن درست مولوی محمد عثمان قلندرزهی
🔹مولوی قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش در بخشی از سخنانش در روز جمعه، مطالب درستی بیان کرد. وی گفت: «مردم استان سیستان و بلوچستان امنیت می خواهند و به دنبال امنیت هستند و کسانی که اختلاف می اندازند، خیرخواه ملت و مملکت نیستند.»
🔹ایجاد اختلاف و تفرقه از سوی هر کسی باشد، نادرست است، خواه آن شخص یک عالم دین در بلوچستان باشد یا یک شخص دیگر در منطقه ای دیگر از جغرافیای ایران. هر کسی که با ایجاد اختلاف و تفرقه به ناامنی کمک کند، عامل دشمن است؛ زیرا دشمن می خواهد با ایجاد اختلاف، امنیت را در کشور و خصوصا منطقه جنوب شرق از بین ببرد.
🔹شبکه های ماهواره ای صهیونیستی و وهابی همین خط فکری را دنبال می کنند و با برجسته کردن اختلافات سعی در ناامن کردن کشور دارند. از این رو لازم است کسانی که با این شبکه ها مصاحبه می کنند به این مطلب توجه داشته باشند.
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ #رد_وهابیت
🎥 کتک زدن زنان توسط #عمر_بن_خطاب
💢 کارشناس وهابی، ادعا میکند که #خلیفه_دوم در #عدالت و عدل گستری زبانزد بوده است!! و به همین دلیل کتک زدن و خشونت وی علیه #زنان قابل قبول نیست.
✅ اما با مراجعه به منابع #اهل_سنت و ورق زدن کتاب های آن ها، روایات جالبی درباره برخورد #عمر_بن_الخطاب با زنان را می توان پیدا کرد که در این کلیپ #استاد_شریفی و #استاد_مرعشی به نمونه هایی از آنها پرداخته اند.
💥ببینید و انتشار دهید
🍃 محمد بن ریّان گوید: نامه ای به امام هادی (علیه السلام) نوشتم و از آن حضرت دعایی خواستم برای رهایی از سختی ها و بلاهایی که نازل می گردد و مشکلاتی که دست و پا گیر انسان می شود ، و در نامه ام تأکید کردم :همان گونه که پدران گرامیشان به دوستانشان مطالب خاصّی را می آموختند ، به من نیز دعایی مخصوص بیاموزند ( که از آن بهره فراوان ببرم )
🍃حضرت در جواب چنین فرمودند: همیشه و در همه حال با استغفار همراه باش ( و آن را تلاوت کن )!
🔥 تبری
⚠️ #حکم_بغض_نسبت_به_امیرالمومنین علی (سلام الله علیه) در کلام پیامبر(صلی الله علیه وآله)
⛔️ پیامبر(صلی الله علیه وآله)مردم را از #دشمنى_با_امیرالمومنین(علیه السلام) منع کرد‼️
👈 پیامبر(صلى الله علیه وآله) حکم بغض و دشمنی نسبت امیرالمومنین علی(علیه السلام) را چگونه بیان فرموده اند؟
🔰 پیامبر(صلی الله علیه وآله) عموم مردم را از بغض و دشمنى با حضرت على(سلام الله علیه) منع کرده و در موارد متعدد می فرمود: #هر_کس_على_را_دشمن_بدارد به طور حتم #مرا_دشمن_داشته و هر کس مرا دشمن بدارد به طور حتم #خدا_را دشمن داشته است»،
🍃 «اى على تو آقاى در دنیا و آقاى در آخرتى، #دشمن_تو_دشمن_من_است و دشمن من دشمن خداست و واى بر کسى که بعد از من تو را دشمن بدارد»،
🍃 «بار خدایا! #دشمن_بدار_هر کس_که_على_را_دشمن_دارد»،
🍃 «#دوست_ندارد تو را مگر مؤمن و #دشمن_ندارد تو را مگرمنافق» و ... .
🔥 با مراجعه به #روایات_اهل_سنت پى مى بریم که پیامبر(صلى الله علیه وآله) عموم مردم را از بغض و عداوت و دشمنى با حضرت امیرالمومنین على (علیه السلام) منع کرده است. اینک به ذکر برخى از روایات اشاره مى کنیم:
👈 1 ـ #ابو_رافع مى گوید: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) على را به عنوان امیر بر یمن فرستاد، با آن حضرت، شخصى از قبیله اسلم به نام #عمرو_بن_شاس_اسلمى حرکت کرد.
عمرو از یمن بازگشت؛ در حالى که على (علیه السلام) را مذمّت نموده و شکایت مى کرد.
🍂 رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کسى را به سوى او فرستاد و فرمود: #ساکت_شو اى عمرو! آیا از على ظلمى در حکم یا لغزشى در تقسیم مشاهده کردى؟
🍂 او گفت: هرگز. حضرت فرمود: پس براى چه، مطلبى را مى گویى که به من رسیده است؟ او گفت: جلوى بغضم را نمى توانم بگیرم.
❌ حضرت چنان #غضبناک شد که نتوانست جلوى خود را بگیرد به حدّى که #غضب در چهره او نمایان شد، آن گاه فرمود: «#من_أبغضه_فقد_أبغضنی_و_من_أبغضنی_فقد_أبغض_الله، و #من_أحبّه_فقد_أحبّنی_و_من_أحبّنی_فقد_أحبّ_الله تعالى»(1)؛ (هر کس على را دشمن بدارد به طور حتم مرا دشمن داشته و هر کس مرا دشمن بدارد به طور حتم خدا را دشمن داشته است. و هر کس على را دوست بدارد به طور حتم مرا دوست داشته است و هر کس مرا دوست بدارد به طور حتم خدا را دوست داشته است).
👈 2 ـ رسول خدا(صلى الله علیه وآله)فرمود: «یا علیّ! أنت سیّد فی الدنیا، سیّد فی الآخرة، #حبیبک_حبیبى و #حبیبی_حبیب_الله و عدوّک عدوّی، و عدوّی عدوّ الله، والویل لمن أبغضک بعدی»(2)؛ (اى على تو آقاى در دنیا و آقاى در آخرتى، دوستدار تو دوستدار من است و دوستدار من دوستدار خداست و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خداست و واى بر کسى که بعد از من تو را دشمن بدارد).
👈 3 ـ و نیز فرمود: «یا علی! #طوبى_لمن_أحبّک و صدق فیک و ویل لمن أبغضک وکذب فیک»(3)؛ (اى على! خوشا به حال کسى که تو را دوست داشته و در مورد تو راست بگوید. و واى بر کسى که تو را دشمن داشته و در مورد تو دروغ بگوید).
👈 4 ـ هم چنین به سند صحیح از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که بعد از حدیث غدیر و ابلاغ ولایت حضرت على (علیه السلام) فرمود: «#اللّهمّ_وال_من_والاه، و عاد من عاداه ....» (4)؛ ( بار خدایا! دوست بدار هر کس که على را دوست بدارد و دشمن بدار هر کس که على را دشمن دارد...).
👈 5 ـ و نیز فرمود: «#عادى_الله_من_عادى_علیّاً»(5)؛ (خدا دشمن بدارد کسى را که على را دشمن بدارد).
👈 6 ـ #ابن_عساکر از محمّد بن منصور نقل کرده که گفت: ما نزد 👈#احمد_بن_حنبل👉 بودیم که شخصى به او گفت: اى اباعبدالله! چه مى گویى درباره حدیثى که روایت مى شود که على (علیه السلام) فرمود: 🍃#من_تقسیم_کننده_آتشم؟ او گفت: چه چیز باعث شده که این حدیث را انکار مى کنید؟ آیا براى ما روایت نشده که پیامبر (صلى الله علیه وآله) خطاب به على (علیه السلام) فرمود:
🍃«#لایحبّک_إلاّ_مؤمن_و_لا_یبغضک_إلاّ_منافق»؛ ( دوست ندارد تو را مگر مؤمن و دشمن ندارد تو را مگرمنافق).
🍃ما گفتیم: آرى. احمد گفت: پس مؤمن کجاست؟ گفتند: در بهشت. گفت: و منافق کجاست؟ گفتند: در آتش. احمد گفت: پس على تقسیم کننده آتش است(6).(7)
📚 پی نوشت:
(1). مجمع الزوائد، ج 9، ص 174، ح 14737.
(2). مستدرک حاکم، ج 3، ص 138، ح 4640.
(3). مستدرک حاکم، ج 3، ص 145، ح 4657؛ مسند ابى یعلى، ج 2، ص 259، ح 1599.
(4). سنن ابن ماجه، ج1، ص43،ح116؛ مسنداحمد، ج6، ص401، ح18506؛ مستدرک حاکم، ج3، ص118، ح4576.
(5). کنز العمال، ج 11، ص 601، ح 32899.
(6). تاریخ دمشق، ج 42، ص 301، ح 8832؛ طبقات الحنابله، ج 1، ص 320.
(7). گردآوری از کتاب:سلفی گری و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ پنجم، ص 147.
#حضرت_ام_البنین
◼ گریههای دشمن اهل بیت علیهم السلام از نوحههای حضرت #ام_البنین سلام الله علیها
💥ببینید و انتشار دهید
#مناظره
◾️مناظره جالب #علامه_امینی با عالم اهل سنت درباره اینکه امام علی علیهالسلام #عین_الله و #یدالله است
💥ببینید و انتشار