.
📌پس همانگونه که خدمت شما عزیزان عرض کردیم، وفای به وعده ، که از طرف خداوند به بندگان داده شده است، اقتضای وقوع معاد را دارد.✅
➖پس در اینجا، معنای کلام محقق طوسی« رحمت الله علیه» را متوجه شدیم که در کتاب کشف المراد، مقصد ششم، مسئله چهارم، میفرماید:
🔰وجوب وفا کردن به وعده و همچنین حکمت، اقتضای وجوب معاد را دارند.✔️
🔺 پس از شرح و توضیح و بیان این مطالب و مقدمات به کلام و دلیل خداوند متعال برای اثبات معاد در قرآن کریم میپردازیم.👇👇
و ان شاءالله ۴ آیه از آیات قرآن را که دربردارنده، این مطالب میباشد ، و خداوند متعال خلف وعده را از خودش دور کرده و معاد را به خاطر وعدههایی که داده است قطعی میشمارد ، خدمت شما عزیزان عرض میکنیم.
🔶اولین آیه :
از سوره زمر آیه ۲۰ میباشد آنجا که خداوند متعال میفرماید:
📖﴿لَٰكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِهَا غُرَفٌ مَبْنِيَّةٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ وَعْدَ اللَّهِ ۖ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ الْمِيعَادَ﴾
(ولی كسانی كه از پروردگارشان پروا داشتند، برای آنان غرفههایی است كه از فراز آنها غرفههایی دیگر بنا شده و از زیر آنها نهرها جاری است. خدا این وعده را داده است؛ خدا خلف وعده نمیكند)
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_سوم
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
🔶آیه دوم
در سوره رعد آیه ۳۱ میباشد آنجا که خداوند متعال میفرماید:
📖﴿وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَىٰ ۗ بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا ۗ أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْ لَوْ يَشَآءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعًا ۗ وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِنْ دَارِهِمْ حَتَّىٰ يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ﴾
و اگر قرآنی بود كه به وسیله آن كوهها به حركت میآمدند،یا زمین پارهپاره میگشت،یا به وسیله آن با مردگان سخن گفته میشد باز هم این كافران لجوج، ایمان نمیآورند، زیرا وقتی با مشاهده قرآن كه بزرگترین معجزه است ایمان نیاورند با مشاهده هیچ معجزهای ایمان نمیآورند!كار هدایت و ایمان اینان ارتباطی به معجزه ندارد بلكه همه كارها فقط در اختیار خداست. پس آیا آنان كه ایمان آوردهاند، ندانستهاند كه اگر خدا میخواست همه مردم را از روی اجبار هدایت میكرد؟! ولی هدایت اجباری فاقد ارزش است و همواره به كافران به كیفر آنچه كه انجام دادند،حادثهای كوبنده و بسیار سخت میرسد یا حادثه نزدیك خانههایشان فرود میآید كه شهر و دیارشان و اطرافش را ناامن میكند تا وعده قطعی خدا كه شكست كامل كافران و عذاب آخرت استفرا رسد؛ بیتردید خدا از وعده تخلف نمیكند
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_سوم
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔶سومین آیه
در سوره آل عمران آیه ۹۱ آنجا که خداوند متعال میفرماید :
📖﴿رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ﴾
(ای پروردگار ما! آنچه را كه به وسیله فرستادگانت به ما وعده دادهای به ما عطا فرما و روز قیامت، ما را رسوا و خوار مكن؛ زیرا تو خلف وعده نمیكنی؟)
🔶آخرین و چهارمین آیه
در سوره آل عمران آیه ۹ آنجا که خداوند متعال میفرماید :
📖رَبَّنَآ إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ
ای پروردگار ما قطعاً تو در روزی كه هیچ شكی در آن نیست، گردآورنده همه مردمی؛ مسلماً خدا خلف وعده نمیكند.
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_سوم
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
🍃پس طبق این آیات قرآن خداوند متعال، به دلیل وعدههایی که به بندگانش داده است و خودش را وجودی معرفی میکند که، ممکن نیست از وعدهای که داده است تخلف کند ، وجود معاد را قطعی دانسته است.💯
🔺و اما مطلب آخری که خود خداوند متعال شخصا در قرآن به آن پرداخته است ، پاسخ به شبهات مخالفان معاد، به صورت رسا و آشکار میپردازد.✔️
و نکتهای که در این آیات قابل دقت و قابل توجه میباشد این است که، در تمام این آیات خداوند بر قدرت و علم بینهایت خودش تاکید میورزد👌،
➖چرا که عمده شبهاتی را که افراد ضعیف الایمان ( دارای ایمان ضعیف ) نسبت به معاد مطرح میکردند 🤨، همه ناشی از غفلت یا جهل🙄 آنان نسبت به قدرت مطلق و علم بینهایت خداوند متعال بود ، زیرا زنده کردن مردگان، از محالات ذاتی نیست و امری نیست که، بگوییم برای خداوند انجامش غیر ممکن است ، پس اگر کسی آن را انکار کرده و یا بعید میشمارد، این انکار و بعید شمردن او از روی جهل به قدرت و علم بینهایت خداوند متعال است .✅
🔸در اینجا به بعضی از این آیاتی که، خداوند متعال در پاسخ به شبهات این مخالفینِ جاهل ، در رابطه با موضوع معاد فرموده را ، خدمتتان عرض میکنیم.⬅️
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#پاسخ_خداوند_متعال_به_شبهات_مخالفان_معاد
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
💠آیه اول
آنجا که خداوند متعال در سوره روم آیه ۲۷ میفرماید :
📖﴿وَهُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ ۚ وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾
اوست كه مخلوقات را میآفریند سپس آنان را پس از مرگشان باز میگرداند؛ و این كار برای او آسانتر است. و برترین وصفها در آسمانها و زمین ویژه اوست؛ و او توانای شكستناپذیر و حكیم است.
📌همانطور که مستحضر هستید، خداوند در این آیه به منکرین معاد میفرماید:« آغاز یک کار و آغاز یک آفرینش از نظر عقل شما تا بازگرداندن آن سخت تر است🧐. چون با سنجش عقل شما انسان ها ، خَلْقِ اولیه بدون بودن و تصورات قبلی انجام میشود،(پس هنگامی که بخواهد دوباره برای مرتبه دوم آن را خلق کند ، یعنی همان حقیقت معاد ) کاری آسانتر خواهد بود» 😏✅
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#پاسخ_خداوند_متعال_به_شبهات_مخالفان_معاد
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
💠آیه دوم
در سوره یٰس آنجا که خداوند متعال در آیه ۷۸ و ۷۹ میفرماید :
📖﴿وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ ۖ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ﴾
(در حالی كه آفرینش نخستین خود را از یاد برده برای ما مثلی زد [و] گفت: چه كسی این استخوانها را در حالی كه پوسیدهاند زنده میكند؟) (۷۸)
📖﴿قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِيٓ أَنْشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ﴾
(بگو: همان كسی كه نخستین بار آن را پدید آورد. زندهاش میكند، و او به هر چیزی داناست) (۷۹)
📌در اینجا بهتر است که شأن نزول این آیه همراه با مطالب و تفسیری که دارد را خدمتتان عرض میکنیم.
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#پاسخ_خداوند_متعال_به_شبهات_مخالفان_معاد
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
👳♂مرد عرب مشرکى که، استخوان پوسیده اى را با خود به خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آورده بود🙄; او فردى به نام ابى بن خلف، یا عاص بن وائل یا امیة بن خلف نام داشت و قطعه استخوانى🦴 را به دست گرفته بود و مى گفت: با این دلیل محکم به مخاصمه با محمّد(صلى الله علیه وآله)مى روم!و سخن او را درباره معاد باطل مى کنم!😏
🍃نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد و صدا زد: چه کسى مى تواند این استخوان را در حالى که پوسیده است از نو زنده کند⁉️
کدام عقل این ادّعا را باور مى نماید، و شاید در همین حال براى تأکید سخنان خود قسمتى از آن استخوان را نرم کرد و روى زمین ریخت. ( قالَ مَنْ یُحْیِى الْعِظامَ وَ هِىَ رَمِیْمٌ) .
📌به دنبال آن قرآن به پیامبر(صلى الله علیه وآله) (ضمن پنج آیه) دستور مى دهد که، پاسخ قاطعى از طرق مختلف به او و امثال او بدهد که، یکى از آنها همین مسأله آفرینش نخستین است که، قرآن آن را به صورت بسیار کوتاه و جالبى مطرح کرده،
مى گوید: ( وَنَسِىَ خَلْقَهُ) : «و آفرینش خود را فراموش کرد!»
📌سپس به شرح آن پرداخته مى فرماید: «بگو: همان کسى آن را زنده مى کند😏 که نخستین بار آن را آفرید.»: ( قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّة):
و اگر تصوّر مى کنى🧐 استخوان هاى پوسیده سرانجام پراکنده مى شود و هر ذرّه اى در گوشه اى مى افتد، و یا اگر تصوّر مى کنى بازگرداندن تمام صفات نخستین به این ذرّات امکان ندارد چون کسى از آن آگاه نیست، اشتباه بزرگى است❌، چرا که او خالق همه چیز است و «و او نسبت به هر مخلوقى دانا است»: ( وَهُوَ بِکُلِّ خَلْق عَلِیمٌ):
«اَنْشَأَها» از ماده «انشاء» به معناى ایجاد و تربیت است، و در این جا گویا اشاره به این حقیقت مى باشد که، آن خدایى که در آغاز او را از هیچ به وجود آورد، مسلّماً مى تواند بعد از خاک شدن زنده کند.👌
🛑در این که منظور از نسیان خلقت در این آیه چیست⁉️
🔹دو احتمال وجود دارد:
🔺نخست این که انسان آفرینش خود را در آغاز از یک نطفه ناچیز و قطره آب بى ارزش به فراموشى سپرده، که در قدرت خداوند در مسأله احیاى مجدّد تردید مى کند.🤨
🔺دیگر این که: اشاره به آفرینش نوع آدم از خاک است. چگونه ممکن است در آغاز او را از خاک بیافریند و بار دیگر چنین امرى محال باشد، چرا که «حُکُمُ الاَْمْثالِ فیْما یَجُوْزُ وَ فیما لا یَجُوْزُ واحِدٌ»: «حکم اشیاى همانند، در ممکن بودن یا نبودن یکسان است.»
➖البتّه نسیان در این جا یا فراموشکارى واقعى و حقیقى است، یا همچون شخص فراموشکار است هرچند فراموش نکرده; چرا که بر طبق تشخیص و آگاهى خود عمل ننموده و در مقام انکار برآمده است
🖇 این دو تفسیر را آلوسى در روح المعانى، جلد 23، صفحه 50 آورده
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#پاسخ_خداوند_متعال_به_شبهات_مخالفان_معاد
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
با وجود آیات متعدد دیگر که هر کدام از جانب خداوند متعال نکته و صفتی بینظیرِ پروردگار را بازگو کرده و پاسخ کوبندهای به منکران معاد میدهد.
(از جمله آیه ۳ سوره سبأ و آیه ۶ سوره حج و آیه ۳ و ۴ سوره ق)
به نظر میرسد که مطالب کافی و وافی در رابطه با معاد و اثبات آن از طرف خداوند متعال گفته شده است.
ان شاءالله و بتوفیق الله در جلسه آینده به عنوان آخرین مطلب بخش مقدمه معادشناسی میپردازیم به پدیدههای مشابه معاد که خداوند متعال این پدیدهها را به عنوان مثال یا داستانی که در همین دنیا اتفاق افتاده و واقع شده است را برای اثبات معاد میفرماید.
در اینجا پایان کلاس مفصل امشب را اعلام میکنیم جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (ارواحنا له الفدا) صلوات جلی ختم بفرمایید.🌹
#پاسخ_خداوند_متعال_به_شبهات_مخالفان_معاد
🌸بـــــــــــســـــم الــــلّــــــــــه الــــرّحمن الــــرحیم🌸
نام های امیرالمومنین علیه السلام در قرآن
6⃣3⃣ هدايتگر به سوى حق:
امام صادق «عليه السلام» مى فرمايد:
🌹امير مؤمنان على «عليه السلام» به حكمى حكم كرد و كسانى كه آن حضرت را از مقامش باز داشتند هدايت نشده و آن را نپذيرفتند، سلمان در اين مورد به على «عليه السلام» عرض كرد: چه چيزى باعث شد تا آنان را به حق ارشاد كنى؟! چرا رهايشان نكردى تا در طغيان خود غوطه ور شوند؟
على «عليه السلام» فرمود: من مى خواستم فقط حق را اظهار نمايم و به آنان برسانم تا اينكه حجّت و دليل بر آنها تأكيد شود، به راستى كه خداوند متعال در قرآن مى فرمايد:
«أَفَمَنْ يَهْدي إلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لايَهِدّي إِلّا أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» [۳] ؛
«آيا كسى كه به سوى حق راهنمايى مى كند براى پيروى شايسته تر است يا كسى كه خود هدايت نمى شود مگر هدايتش كنند؟ براى شما چه شده است؟ چگونه داورى مى كنيد؟ » [۴]
----------📜پاورقی:
[۳]: سوره يونس، آيه ۳۵.
[۴]: بحار الأنوار: ۳۰۰/۴۰ ضمن ح ۷۴.
#فضائل_امیرالمؤمنین
#القاب_امیرالمؤمنین_در_قرآن
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد •┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
لطفاً
۱_نظرات خود را در رابطه با نحوه اجرای موضوعات موجود در کانال و ۲_آنچه در رابطه با این موضوعات ، مورد دلخواهتان میباشد را برای ادمین کانال ارسال نمایید.
خدایا به عشق تو
پرده صبح را از پنجره احساسم
که رو به بیکرانههای آسمان
و دریای توست باز میکنم
و آرامش را از تو طلب میکنم
پس به یادت میگویم
زندگی سلااااااام
صبح یعنی
یک سلام که بوی زندگی بده
صبح یعنی
امید برای شروع روزی زیبا
صبح یعنی
عشق به امام زمان و در انتظار فرجش زندگی کردن
⚘سلام دوستان عزیز⚘
روزتون پر از امید و شادی
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد 🛑
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
. 📌{(وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ)} الی آخر، كلمه (ابتلاء) و بلاء يك معنى دارد، اگر بخواهى ب
سلام و عرض ادب و احترام خدمت اعضای محترم کانال 🌹
ان شاءالله عزیزانی که مباحث امام شناسی را در روزهای دوشنبه دنبال میکنند بهتر است قبل از اینکه جلسه و کلاس امشب شروع شود مطالب هفته گذشته را یک دورهای بنمایند💐
.
📌 ما در آغاز گفتار گفتيم: كه قصه امامت ابراهيم در اواخر عمر او و بعد از بشارت به اسحاق و اسماعيل بوده، ملائكه وقتى اين بشارت را آوردند كه، آمده بودند، قوم لوط را هلاك كنند😰، در سر راه خود سرى به ابراهيم (علیه السلام) زدهاند و ابراهيم در آن موقع پيغمبرى بود، مرسل، پس معلوم ميشود، قبل از امامت داراى نبوت بوده، در نتيجه پس امامتش غير نبوتش بوده است.
➖الفاظى كه در قرآن شريف هست، در انظار مردم مبتذل و بى ارج شده، چون در اثر مرور زمان زياد بر زبانها جارى شده😕، خيال كردهاند كه معناى همه را ميدانند😏، و همين خيال باعث شده بر سر آنها ايستادگى و دقت نكنند.❌
🔺يكى از آن الفاظ لفظ «امامت» است كه، گفتيم: مفسرين آن را همه جا و بطور مطلق به معناى نبوت و تقدم و مطاع بودن، معنا كردهاند، در حالى كه چنين نيست و اشكالش را فهميدید.✔️
🔸(اینکه ثابت کردیم که، امامت حضرت ابراهیم «علیه السلام» در آخر عمر او و بعد از مقام نبوت به او داده شد. پس معنای امامت با معنای نبوت متفاوت است✔️)
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#چرا_توسل_به_امام_تفسیر_آیه۱۲۴بقره_جلسه_سوم
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
✍بعضى ديگر از مفسرين آن را (یعنی معنای امامت را ) بمعناى خلافت و يا وصايت و يا رياست در امور دين و دنيا گرفتهاند و هيچ يك از اينها نبوده، براى اينكه، معناى نبوت اينست كه، شخصى از جانب خدا اخبارى را تحمل كند و بگيرد.
و معناى رسالت هم اينست كه بار تبليغ آن گرفتهها را تحمل كند 👌( و خسته نشود و سرباز نزند و یا در بیان و تبلیغ کلام و وحی و دستورات خدا کوتاهی نکند )🚫
🔺( در اینجا دلیل رد شدن معانی، که بعضاً برای کلمه امامت در نظر گرفتهاند؛ را تک تک مورد بررسی قرار میدهیم )
🔸اول : تقدم و مطاع بودن.
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#چرا_توسل_به_امام_تفسیر_آیه۱۲۴بقره_جلسه_سوم
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•