eitaa logo
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
463 دنبال‌کننده
816 عکس
103 ویدیو
22 فایل
و انسان آفریده شد. آزاد و مختار، تا حدی که در اعتقادش حتی خدای خودش را هم قبول نکند. و اما حقیقت چیست؟ راه درست کدام است؟ ما معرفان حقیقت هستیم.🌹 آدمین کانال @montazeran_zohur_2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺از وقار تا حیا آنچه همه صالحان عالم دستور العمل قرار داده اند مشابهت کاملی با یکدیگر دارد؛ چه نیکیهایی که باید عملی شود و چه بدی هایی که باید اجتناب گردد. حضرت صادق علیه السلام در این باره میفرمایند: بر شما باد بر آرامش و وقار و سکون و بر شما باد بر شرم و حیا و از آنچه مردمان شایسته پیش از شما دوری کرده اند شما هم دوری کنید. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺کیفیت برخورد با اهل باطل وقتی قدرت مقابله با اهل باطل نداشتیم باید با حسن سیاست در رفتار خود را از گرفتاری در دست و زبان آنان حفظ کنیم؛ و باعث شادی دشمن نشویم. امام علیه السلام این راهکار را به ما می آموزند و میفرمایند: با اهل باطل مدارا کنید و ستمشان را تحمل کنید و مبادا با آنها ستیزه جویی .کنید هنگام نشست و برخاست و و همنشینی و گفتگو با آنان راه تقیه را پیشه کنید چرا که از مجالست وهمنشینی و رو در رو شدن با آنها ناچارید همان راهی که خداوند دستور داده که هنگام برخورد با آنها آن را در پیش گیرید. هرگاه گرفتار معاشرت با آنها شوید آنان شما را آزار میدهند و ناراحتیشان را درچهره هایشان به خوبی خواهید دید. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺ذات پاک و خبیث دشمنان اهل بيت عليهم السلام در اصل راهی که انتخاب کردهاند با ما متفاوتند و هرگز نمیتوانند نسبت به ما محبت حقیقی داشته ،باشند و اگر بتوانند مایلند ما را هم به راه خود بکشانند، اما ما موظفیم با صبر و بردباری مانع اهداف آنان شویم رهنمون حضرت صادق علیه السلام را بخوانیم: اگر نبود که خدای تعالی شر آنها را از شما دفع میکند آنان به شما یورش میبردند. آن دشمنی و خشمی که از شما در دل دارند بیش از آن است که به روی شما آورند شما با آنها در یک مجلس جمع میشوید ولی ارواح شما با آنها متفاوت است و با هم جمع نمیشود. هرگز شما آنان را دوست ندارید و آنها نیز شما را دوست ندارند خدای تعالی شما را به داشتن حقیقت گرامی داشته، شما را به راه حق بصیرت داده ولی آنان را شایسته آن ندانسته است. پس با آنها سازش ظاهری داشته باشید و بر رفتارشان صبر کنید که آنها سازش با شما را تحمل نمیکنند و بر هیچ چیزی شکیبایی ندارند حیله و نیرنگشان وسوسههایی است که برخی از آنها در دل برخی دیگر میاندازند؛ چون این دشمنان خدا اگر بتوانند شما را از راه حق باز می دارند، ولی خداست که شمارا از شر آنها نگه می دارد. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺مواظبت از زبان زبان مشکل بزرگ بشر است که مهار آن منافع بسیاری به همراه دارد چه در دنیا و چه در آخرت راهکاری برای کنترل این عضو مشکل ساز از سوی امام علیه السلام چنین ارائه شده است پس از خدا بترسید و زبانهایتان را جز از کلام خیر باز دارید مبادا زبانتان را به گفتار دروغ و تهمت و گناه و دشمنی آلوده سازید، زیرا اگر زبان خود را از آنچه خدا خوش ندارد و از آن جلوگیری کرده باز دارید بهتر است نزد خداوند از اینکه زبان خود بدان بیالایید چون لغزش زبان در آنچه ناپسند خداست و از آن جلوگیری ،فرموده، برای بنده باعث سقوط او نزد خداوند میشود و مورد خشم خدا و کری و کوری و گنگی او در روز قیامت .است در نتیجه چنان شوید که خدا فرموده کر و لال و کورند و باز نگردند یعنی سخن نگویند و به آنها اجازه ندهند تا عذر خواهی کنند. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺تقوی و سکوت همان اندازه که سخن گفتن خطر دارد اگر در امر آخرت باشد هم فایده دارد و هم ثواب این است کلام معصوم علیه السلام که میفرماید: مبادا آنچه خدا نهی فرموده مرتکب شوید و بر شما باد به سکوت مگر در چیزهایی که خداوند شما را در کار آخرتتان بدان سود و پاداش دهد. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺ذکر خدا سخن گفتن بشر اکثرا دنباله ای از وزر و وبال دارد که تا پرتگاه جهنم او را میکشاند و ذکر خداست که میتواند زبان را از هر اشتباهی به خود مشغول کند. این باره حضرت میفرمایند: خداوند را بسیار به یگانگی و پاکی یاد کنید و تسبیح گویید و ستایش کنید و به درگاهش زاری نمایید و آن خیر و خوبی که نزد اوست و کسی قدرش را نمیداند و به حقیقتش نمیرسد از او خواستار شوید. بدین ترتیب زبان خود را با آنها مشغول کنید و رویگردان باشید از سخن در آنچه خدا از آن نهی کرده از گفتار باطل و بیهوده ای که موجب ماندن همیشگی در آتش دوزخ است برای کسی که از آن گفتارها به درگاه خدا توبه نکند و بر آن حال از دنیا برود. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺دعا و تضرع دعا دعوت خداوند است که بندگانش را برای نشان دادن عبودیت فرا میخواند چرا باید بنده در پاسخ به این دعوت کوتاهی کند؟ امام علیه السلام میفرمایند: بر شما باد دعا چرا که مسلمانان به حوائج خود نزد پروردگارشان نمیرسند با وسیله ای که از دعا و توجه به درگاه او و تضرع در پیشگاه او و درخواست از او بالاتر باشد پس شائق شوید بدان چه خداوند بدان تشویقتان ،کرده و بپذیرید آنچه خداوند شما را به سوی آن ،خوانده تا رستگار شوید و از عذاب خدا نجات یابید. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺حفظ حرمت خدا گناه و پیروی از هوای نفس در واقع حرمت شکنی نسبت به خداوند ،است که نتیجه اش فاصله گرفتن از بهشتی است که برای حافظان حریم خدا ذخیره شده است. این نگاه را در کلام حضرت صادق عليه السلام میخوانیم: مبادا شیفته چیزی شوید که خداوند بر شما حرام کرده زیرا هر کس پرده حرمت خدا را در این دنیا بدرد خداوند میان او و بهشت و نعمتها و خوشیها و مقام ارجمند پایدار و دائمی آنجا که برای اهلش مقرر شده برای همیشه جدایی می افکند. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺تقدم رضای خدا بر لذات دنیا اگر ترازویی وجود داشت که نشان دهد وقتی گناهکار معصیت میکند چگونه کفه رضای خدا را سبک میکند هیچکس از شرمساری اقدام به مخالفت با خدا نمی کرد. امام علیه السلام در این باره میفرمایند: بدانید که بد بهره ای است آن بهره که کسی در ترک اطاعت خدا و نافرمانی او به دست می آورد؛ که خوشیهای زوال پذیر و فانی دنیا را به وسیله پرده دری خدا بر نعمت بهشت جاویدان و خوشیها و مقام ارجمند بهشتیان مقدم میدارد وای بر اینان چه بهره بد و بازگشت زیان آور و حال بدی در روز قیامت نزد پروردگارشان دارند به خدا پناه ببرید از اینکه پناه دادنش به شما مانند پناه دادنش به آنها باشد و از اینکه شما را گرفتار کند به آنچه آنان را گرفتار ساخته است و قوتی برای ما و شما جز با خدا نیست. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه مبحث نامه امام صادق علیه السلام 👇👇👇👇👇
🔺ابتلا به تکذیب دشمنان مؤمن اضافه بر ناملایمات دنیا، پرونده ای برای تحمل فشارهای دشمنان دینش دارد. ایمان کامل نمیشود جز با تحمل آن طعنه ها و آزارها و تکذیب های اعداء الله، و باید مؤمن آماده چنین امتحانی باشد. حضرت صادق علیه السلام شیعیانشان را هشداری جدی میدهند و میفرمایند از خدا بترسید ای گروه نجات یافته خدا کامل گردانده برای شما آن نعمتی را که به شما داده، ولی کامل نمیشود این کار تا به شما برسد همانند آنچه به شایستگان پیش از شما رسیده است؛ و تا آزمایش شوید در جان و مال خود و تا بشنوید از دشمنان خدا ناهنجاری بسیار و شکیبایی کنید و آنها را بر خود هموار سازید و تا آنجا که شما را خوار بشمارند دشمن ،دارند و تا آنجا که بر شما تحمیل کنند شما نیز به خاطر رضای خدا و پاداش آخرت ستم ایشان را تحمل ،کنید و تا آنجا که به خاطر خدای عز و جل خشم شدید خود را در برابر آزار آنها که از روی جنایت بر شما انجام دهند فرو خورید و تا آنجا که شما را در باره حق دروغگو شمارند و در این باره با شما دشمنی کنند و کینه شمارا به دل گیرند و شما بر آنها صبر و بردباری کنید  https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺سابقه ابتلای انبیا شیعه باید بداند که تکذیب و آزار دشمنانش پدیده تازه ای نیست و به نص قرآن در زمان همه انبیای الهی وجود داشته است. این سابقه باعث میشود ناملایمات را به خاطر خدا تحمل کنیم و از آنها نهراسیم حضرت می فرمایند: مصداق تمام اینها که گفتیم در کتاب خداست که جبرئیل آن را بر پیامبرتان نازل کرده .است شنیده اید گفتار خدای عز و جل را که به پیامبرتان میفرماید: «صبر کن چنان که پیامبران اولوالعزم صبر کردند و در باره آنان شتاب مکن.» و فرموده: «اگر تو را تکذیب کنند پیش از تو نیز پیامبرانی را دروغگو شمردند ولی آنان بر تکذیب و آزار شکیبایی .کردند بدین ترتیب پیامبر خدا و پیامبران پیش از او مورد تکذیب مردم واقع شدند اضافه بر تکذیب در مورد حق آزار نیز کشیدند https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺اصل کفر و ریشه ایمان فرق مؤمن و کافر در دین خدا و عمل به آن است و هیچکس حق ندارد عمل را به بهانه اعتقاد کنار گذارد امام علیه السلام ما را از این اشتباه بر حذر میدارند و میفرمایند: اگر از فرمان خدا درباره ایشان خوشحال میشوید همان فرمانی که در اصل آفرینش آنها را برای آن ،آفریده یعنی آن کفری که در علم خدا گذشته است که آنان را در اصل برای آن آفریده از کسانی که در کتابش از آنها نام برده، آنجا که میفرماید: «و قرار دادیم از ایشان پیشوایانی که به سوی دوزخ رهبری میکنند پس آنچه را گفتیم تدبر کنید و دریابید و ندانسته نگیرید زیرا هر کس این جریان و مانند آن را از آنچه خدا در قرآنش لازم کرده که بدان امر کرده و یا از آن نهی ،فرموده، ندانسته بگیرد دین خدا را رها کرده و نافرمانی او را مرتکب شده و سزاوار خشم خدا گردیده است و خداوند او را به رو در آتش دوزخ می افکند https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺بطلان قیاس و فتوی به رأی شیعیان که مورد رحمت خدا هستند، باید بدانند قیاس و رأی بشر در دین خدا مساوی با انکار دین .است هشدار حضرت صادق عليه السلام را ببینید أَيتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ الْمُفْلِحَةُ! إِنَّ اللَّهَ أَتَمَّ لَكُمْ مَا آتَاكُمْ مِنَ الْخَيرِ، وَاعْلَمُوا أَنَّهُ لَيسَ مِنْ عِلْمِ اللَّهِ ولا مِنْ أَمْرِهِ أَنْ يَأْخُذَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ فِى دِينِهِ بِهَوًى ولا رَأى ولا مَقَاييس. ای گروه رحمت شده و رستگار خدا کامل کرده برای شما آن خیری را که به شما عطا ،فرموده و بدانید که از علم خدا و دستورش این نیست که کسی از خلق او در دین خود هوای نفس و رأی و قیاس را میزان بگیرد. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺قرآن باطل کننده قیاس و رأی تفسیر به رأی نشانه فقدان علمی است که برای فهم قرآن لازم است امامانی که خدا برای تبیین قرآن معین فرموده این علم را دارند و لذا باید برای فهم قرآن به آنان مراجعه کنیم حضرت میفرمایند: خداوند قرآن را نازل فرمود و بیان هر چیز را در آن قرار داد؛ و برای آموختنش کسانی را مقرر فرمود. آنان که علم قرآن را بدانها داده نمیتوانند از روی میل و سلیقه و قیاس و نظر خود در احکام آن رفتار کنند و خداوند آنان را با دانشی که به آنها داده و بدان مخصوصشان داشته و نزد آنها سپرده از رأی و سلیقه و قیاس بی نیازشان ساخته است. این از روی احترامی بوده که خداوند آنها را بدان گرامی داشته و ایشانند اهل ذکر که خدا این امت را به پرسش از آنان مأمور ،ساخته و اینانند کسانی که هر کس از ایشان سؤالی کند در صورتی که سؤال کننده از کسانی باشد که در علم خدا مقدر شده که آنان را تصدیق نموده و از دستورشان پیروی کند . او را رهبری میکنند و به او از علم قرآن میدهند مقداری که با اجازه و اذن خدا به سوی او راه یابد و به همه راه های حق هدایت شود. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺مخالفان اهل ذکر چگونه ممکن است مؤمن حقیقی معدن علم الهی را رها کند و به نظریه های بشری اعتماد کند؟ اگر منبع علم الهی نباشد حرام و حلال اشتباه میشود و کافر از مؤمن شناخته نمیشود! حضرت صادق علیه السلام این معضل اعتقادی را چنین بیان فرموده اند: آنها همان کسانی اند که روگردان نشود از ایشان و از پرسش کردنشان و از آن دانشی که خداوند آنها را بدان گرامی داشته و در پیش آنان نهاده، جز کسی که در علم خدا در اصل آفرینش و در عالم ارواح شقاوت و بدبختی بر او ثبت شده باشد. چنین کسانی روی میگردانند از پرسش اهل ذکر و آنان که خداوند علم قرآن را به آنها داده و در نزدشان قرار داده و دستور پرسیدن از آنها را صادر فرموده است. همینها هستند که طبق دلخواه و سلیقه و قیاسهای خود رفتار میکنند تا شیطان بر آنها چیره میشود زیرا آنها اهل ایمان را که در علم قرآن مؤمن شناخته شده اند نزد خدا کافر میدانند و گمراهان را که در علم قرآن گمراهند نزد خدا مؤمن میدانند، و تا اینکه حلال خدا را در بسیاری از جاها حرام میکنند و حرام خدا را در بسیاری از موارد حلال میشمرند این نتیجه هوای نفس آنان است. https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
شمارۀ ۵ قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: یا عَلِیُّ!‏ الْمِیزَانُ مِیزَانُک وَ الصِّرَاطُ صِرَاطُک وَ الْمَوْقِفُ مَوْقِفُک وَ الْحِسَابُ حِسَابُک. علی جان! همانا میزان قیامت، میزان تو و صراط قیامت، صراط تو و موقف قیامت، موقف تو و حساب قیامت، حساب تو است. بحار الانوار، ج۲۲، ص۱۴۸. ⊰᯽⊱┈──🌺❊╌──⊰᯽⊱ https://eitaa.com/moarfan_hagheghat ⊰᯽⊱┈──🌺❊╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🌺✨سـ🌷ــلام 🍃✨روزتـــون 🌺✨پر از خیر و برکت 🕊✨امروز سه شنبه↶ ❖ ۲۸ شوال ۱۴۴۵ ه.ق ✧ ۷ مِی ۲۰۲۴ میلادی ✧ ۱۸ ارديبهـشت ۱۴۰۳ ه.ش ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🌺✨↯ ذڪر روز ؛ 🍃✨《 یا اَرْحَمَ الرّاحِمین 》 🌸https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه مبحث نامه امام صادق علیه السلام 👇👇👇👇👇
🔺بطلان آرای مردم اگر پیامبر صلی الله علیه و آله از مردم برای امامت در غدیر عهد و پیمان ،گرفته پس چگونه با رأی مردم خلیفه انتخاب میکنند؟ این تناقض آشکار است این تعجب را از لسان امام علیه السلام بشنویم: رسول خدا صلی الله علیه و آله پیش از مرگش با آنان پیمان بسته بود ولی آنها گفتند: «پس از رفتن رسول خدا صلى الله علیه و آله ما میتوانیم طبق آنچه آراء مردم بدان قرار گرفت رفتار کنیم با اینکه خدای عزوجل رسول خدا صلی الله علیه وآله را از ما گرفت و با آن سفارشی که آن حضرت به ما فرمود و آن دستوری که به ما داد که البته این را به عنوان مخالفت با دستور خدا و رسول او میگویند. چه کسی بر خدا پر جرئتتر و گمراهیش آشکارتر از آن کسی است که این رویه را پیشه کرده و به خیال خود میپندارد که میتواند چنین کاری کند. پیامبر صلی الله عليه وآله سخن خدا را گفت هیچ کس نمی تواند بگوید: پیامبر صلی الله علیه و آله رأی و قیاس خود را به عنوان دین خدا به مردم میگفت. «ما ينطِقُ عَنِ الهوى، إن هُوَ إِلاّ وَحى يوحى». پس اهل قیاس و استحسان چه کاره!اند؟ حضرت این مطلب چنین فرموده اند:
به خدا سوگند خدا را بر خلق خود حقی است که فرمان او را ببرند و از دستورش پیروی کنند چه در زمان حیات محمد صلی الله علیه وآله و چه پس از مرگش آیا این دشمنان خدا میتوانند چنین پندارند که احدی از کسانی که با محمد صلی الله علیه و آلها سلام آوردند به گفتار و رأی و قیاس او عمل کرده اند؟ اگر در پاسخ بگویند: «آری» که بر خداوند دروغ بسته و به جایگاه دوری گمراه گشته اند؛ و اگر بگویند: «نه، کسی را نرسیده که به رأی و دلخواه و قیاسهای خود رفتار کند، پس اینان بر علیه خود اقرار کرده و ملزم گشتهاند و در زمره کسانی هستند که معتقدند بایستی پس از مرگ رسول خدا صلی الله علیه و آله از فرمان خدا پیروی و اطاعت کرد. خدای تعالی نیز میفرماید و گفتارش حق است «محمد صلی الله علیه وآله جز فرستاده ای نیست که پیش از او فرستادگانی آمده و گذشته اند. آیا اگر بمیرد یا کشته شود به عقب باز می گردید و هر کس به عقب بازگردد زیانی به خدا نرسانده و خداوند شکر کنندگان را پاداش خواهد داد». 🍃https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔺امتحان خدا در تسلیم مؤمن مگر چه تفاوتی بین زمان پیامبر صلی الله علیه وآله و بعد از آن است در اینکه باید خدا را اطاعت کرد و بس؟!! پس چرا دشمنان اهل بیت علیهم السلام به خود اجازه میدهند بعد از آن حضرت به رأی خود و به قیاس عمل کنند؟ حضرت صادق علیه السلام در این باره می فرمایند این سخن را بدان جهت گفتیم تا بدانید که اطاعت خدا و پیروی از دستورش لازم است چه در حیات و زندگانی محمد صلی الله علیه وآله و چه پس از مرگش هم چنان که هیچ یک از مردم را نرسیده که با بودن محمد صلی الله علیه وآله به دلخواه و رأی و قیاسهای خود بر خلاف گفته محمد صلی الله علیه و آله رفتار کنند پس از مرگ آن حضرت نیز کسی را نرسیده که طبق دلخواه و رأی و قیاسات خود عمل نماید. 🍃https://eitaa.com/moarfan_hagheghat