🛑سوال اول
معنای دین چیست؟
🛑سوال دوم
بهترین و کاملترین روش در زندگی برای رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت چیست؟
🛑سوال سوم
اثر عید غدیر خم در زندگی فردی و اجتماعی را به طور خلاصه بیان کنید؟
🛑سوال چهارم
چند مرتبه جبرائیل برای نصب امیرالمومنین علیه السلام از طرف خدا بر پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و دلیل عدم اعلام در بین راه توسط پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چه بود؟
🛑سوال پنجم
دو مورد از تخلفهای منافقین در راه مکه تا غدیر خم برای مانع شدن اعلام جانشینی امیرالمومنین علیه السلام را بفرمایید؟
🛑سوال ششم
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مورد ارتباط آیات ۶۷ و ۵۵ سوره مائده نسبت به حضرت علی علیه السلام چه فرمودند؟
🛑سوال هفتم
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چند نفر را برای تمیز کردن زیر درختان غدیر خم فرستادند و نام آنها چه بود؟
🛑سوال هشتم
ثواب زینت کردن از قبیل خانه تکانی و لباس نو پوشیدن برای عید غدیر خم چه میباشد؟
🛑سوال نهم
طبق کلام امام رضا علیه السلام مثل پذیرندگان ولایت امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر خم و افرادی که ولایت امیرالمومنین علیه السلام را در روز غدیر را قبول نکردند و از آن سر باز زدند چگونه است؟
🛑سوال دهم
از آنجایی که هر چیز توسط سرمایهاش شکل میگیرد بفرمایید که طبق کلام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز عید غدیر خم سرمایه امر به معروف و نهی از منکر چه میباشد؟
🔰نکته: مهلت ارسال جواب سوالات تا بیست و هشتم ذیالحجه الحرام میباشد
🔰مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
پیامی که میتونید با ارسال آن به همراه صوت برای ۲۰ نفر در قرعه کشی شرکت کنید👇👇👇👇👇👇👇👇
سلام دوست عزیز 👋
اگر تو هم میخوای مستقیماً و بدون جواب دادن به سوالات دوره برگزار شده، در قرعه کشی جوایز عید غدیر خم کانال معرفان حقیقت شرکت کنی، این پیام رو به ۲۰ نفر از مخاطبینت ارسال کن و عکس اون ارسال رو برای آدمین کانال ما بفرست و عضو کانال شو، تا شما هم در قرعه کشی ما شرکت نمایید. 😊
میخوام یه کانالو بهت معرفی بکنم که: توی این کانال ، به بسیاری از مشکلات خانواده
(چه بین زن و شوهر🧔🧕)
و
(چه برای تربیت فرزند👦🧒👱)
و
(چه مشکلات در رابطه با مسائل قبل و بعد ازدواج🧑⚖👸🧖♀) پرداخته میشه.
تازه در رابطه با مسائل اعتقادی و اصول دین هم برنامههای جالب و کاربردی داره😍 الان هم دارن با تصویرهای بینظیر اتفاقات حجت الوداع از مکه تا غدیر خم رو به تصویر میکشند.
و یک کار عالی هم که داره شروع میکنه این هستش که به مناسبت عید غدیر اگر کسی مشکلی هم داشته باشه در زمینه خانواده و ازدواج و مسائل اعتقادی به شما مشاوره هم میدن😍
خدا رو چه دیدی شاید امروز اون روزیه که گره مشکل تو هم باز بشه.👌
امتحانش ضرری نداره وارد این کانال شو و پیامهای سنجاق شده رو هم حتماً ببین
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
لطفاً اگر مایل به شرکت در قرعه کشی به طور مستقیم بدون شرکت در سوالات مسابقه هستید این صوت و پیام قبل از آن را برای ۲۰ نفر ارسال کرده و عکس آن را برای آدمین ارسال کنید.
سلام علیکم.
دیروز(۲۳ ذی الحجة الحرام) و روز
﴿مباهله﴾ نامیده شده است.
در معرفی این روز بزرگ برای دفاع از حریم اهل بیت ( علیهم السلام )
با ما همراه باشید.🌹
ایفوگرافی روز مباهله
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
#اینفوگرافی_روز_مباهله
📜 آیه ای که هنگام رخ دادن این اتفاق نازل شد :
{فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ}
📌پس هر كه با تو {درباره حضرت عیسی
(علی نبینا و آله و علیه السلام)، پس از آنكه بر تو به واسطه وحی، نسبت به احوال وی آگاهی آمد،} گفتگوی بیمنطق كند، بگو: بیایید ما پسرانمان و شما پسرانتان، و ما زنانمان و شما زنانتان، و ما نَفْسِ خودمان و شما نفس خودتان را دعوت كنیم؛ سپس یكدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
سوره آل عمران آیه(۶۱)
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
#مباهله
#روز_مباهله
#آیه_مباهله
#آیه_مباهله_توضیح_و_تفسیر_۶۱_آل_عمران
📜 روایتی در مورد این اتفاق ، و نزول آیه مباهله ( ۶۱ آل عمران )
از سوی شیعه :
📌 امام حسن (علیه السلام) فرمود: هنگامی كه كافران كتاب محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) را انكار كردند و با او به مجادله پرداختند، خداوند متعال به محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
«فَقُلْ تَعالَوْاْ نَدْع أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعل لَّعنَةُ اللّهِ علَی الْكَاذِبِینَ.»
آن گاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از «أَنفُس» پدرم را و از «أَبناء» من و برادرم و از «نساء» فاطمه، مادرم را همراه خود برد. ما، خانواده و گوشت و خون و نفس او هستیم. ما از او هستیم و او از ما
(( تفسیر البرهان ، در تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران ))
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
#مباهله
#روز_مباهله
#آیه_مباهله_توضیح_و_تفسیر_۶۱_آل_عمران
توضیح و تفسیر این آیه ( مباهله ) از غیر شیعه:
(فخر رازى در تفسير آيه مباهله بعد از آنكه مىگويد كه از آن استفاده مىشود كه على (علیه السلام) نفس رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) بوده است و لازمهاش آن است كه چون رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) از جميع انبياء افضل و اشرف بوده است على (علیه السلام) نيز بايد از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) گذشته از بقيّۀ انبياء افضل و اشرف باشد، مىگويد: و اين استدلال به آيۀ را تاييد مىكند حديثى كه موافق و مخالف بر آن اتّفاق دارند كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: من اراد ان يرى آدم فى علمه، و نوحا فى طاعته، و ابراهيم فى خلته، و موسى فى هيبته، و عيسى فى صفوته فلينظر الى على بن أبيطالب.
«هر كس بخواهد آدم را، در علمش و نوح را در طاعتش، و ابراهيم را در خُلَّتش، و موسى را در هيبتش، و عيسى را در برگزيدگى و خلوصش ببيند بايد على بن أبىطالب (علیه السلام) را ببيند.»
و سپس گويد: اين حديث دلالت دارد كه تمام كمالاتى كه در آن پيمبران جدا جدا و متفرّق بوده در على بن أبىطالب (علیه السلام) جمع شده است، و اين دلالت دارد بر آنكه على (علیه السلام) از تمام پيمبران افضل است.و امّا شيعيان از قديم الايّام تا اين زمان به آيۀ مباهله استدلال مىكنند كه على (علیه السلام) از همۀ اصحاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) افضل است، چون آيۀ دلالت دارد كه على(علیه السلام) مثل نفس محمّد "(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) " است مگر در آنچه كه دليل، تخصيص زده است، و نفس محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) از جميع اصحاب افضل بوده است پس واجب است كه على(علیه السلام) از همه اصحاب افضل باشد.
(( این مطلب در کتاب گرانسنگ امام شناسی تالیف سید الطائفتین حضرت علامة طهرانی (رحمة الله علیه) به نقل از کتابِ تفسیر فخر رازی ج۷ ص۸۶ بیان شده است))
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
#مباهله
#روز_مباهله
#آیه_مباهله_توضیح_و_تفسیر_۶۱_آل_عمران
📌 معرفی مبحث مباهله را با دو روایت زیبا و کاربردی به پایان میرسانیم. 💐
1⃣
📝 مأمون عباسی در گفتوگویی که با امام رضا(علیه السلام) داشت، از حضرتشان پرسید: در قرآن کریم، چه دلیلی برای جانشینی امیرالمؤمنین(علیه السلام) میتوان یافت؟!
📌 امام رضا(علیه السلام) در پاسخ به آیهی 61 سوره آلعمران و یا همان آیه مباهله اشاره کرد:
📖 «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَک مِنَ الْعِلْمِ، فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکمْ، ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ»؛
اگر پس از دانشی که (درباره مسیح علیه السلام) به تو رسید، باز هم کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید هم ما و هم شما، فرزندان و زنان و خودمان را گرد هم آورده، آنگاه مباهله نموده و از خدا بخواهیم تا نفرین خود را شامل حال دروغگویان نماید».
📍و سپس در ادامه فرمود:
پس بر اساس آنچه خداوند در این آیه ابلاغ فرمود، پیامبر(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) را به عنوان دو فرزندش به همراه آورد و به عنوان نماینده بانوانی که در آیه به آوردنشان توصیه شد، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را همراه خود نمود و علاوه بر آنها امام علی(علیه السلام) را نیز به همراه آورد. پس نتیجه میگیریم که او نفس و جان پیامبر(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) است و با توجه به اینکه کسی برتر از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) نیست، نتیجه میگیریم که کسی برتر از فردی نخواهد بود که قرآن او را نفس پیامبر(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) اعلام کرده است!
❌ مأمون اشکالی را مطرح کرده و خطاب به امام هشتم(علیه السلام) گفت:
خداوند در این آیه واژههای «أَبناء» و «نساء» را (به صورت جمع) آورده (که هرکدامشان دست کم باید شامل سه نفر باشد)، ولی پیامبر تنها دو پسر و یک دخترش را همراه خود برده است. پس چرا احتمال نمیدهید که منظور خداوند از واژه «أنفسنا» (که آن نیز به صورت جمع است) نیز تنها خود پیامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) بوده (و شامل فرد دیگری نشود) که در این صورت، آیه مباهله نمیتواند فضیلت امام علی(علیه السلام) را نشان دهد؟!⁉️
✅ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: اشکالی که مطرح کردید صحیح نیست؛ چرا که (خدا به پیامبرش فرمود تا به افرادی دستور دهد همراهش بیایند و) دستور دهنده تنها به افرادی غیر از خودش میتواند دستور دهد؛ اما منطقی نیست که به خودش دستور دهد. و از آنجا که رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)تنها امام علی(علیه السلام) را با خود همراه کرد، بنابراین، مشخص میشود که امام علی(علیه السلام) همان فردی است که مراد خدا در قرآن بوده و او را نفس حضرت پیامبر(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) قلمداد کرده است.
⭕️مأمون گفت: با این پاسخ دیگر پرسشی باقی نمیماند.
📎شیخ مفید، الفصول المختارة، محقق، مصحح، میر شریفی، علی، ص 38، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
#مباهله
#روز_مباهله
#آیه_مباهله_توضیح_و_تفسیر_۶۱_آل_عمران
2⃣
📌علامه طباطبائی در تفسیر قرآن خود به این روایت اشاره کرده و از نگاهی دیگر اینگونه نگاشته است:
🛑 مأمون از آنحضرت پرسید: چه دلیلی بر خلافت جدتان علی بن ابیطالب(علیه السلام) وجود دارد؟ امام رضا(علیه السلام) فرمود: آیه «اَنفُسَنا». مأمون گفت: بلی اگر کلمه «نِساءَنا» در آیه وجود نداشت کلام شما صحیح بود. امام(علیه السلام) فرمود: بله اگر«اَبنائَنا» در آیه نبود، حرف شما درست بود.
📍به عبارت دیگر، امام(علیه السلام) در پاسخ مأمون فرمود: «اَنفُسَنا» یعنی خدای تعالی در این کلمه نفس علی(علیه السلام) را مانند نفس پیامبرش دانسته است.
🛑 و اما اشکالی که مأمون کرد و گفت: بلی! اگر «نِساءَنا» نبود، منظورش این بود که کلمه «نِساءَنا» در آیه دلیل بر این است که منظور از «انفس» مردان است؛ چون در مقابل کلمه «نساء» کلمه «رجال» قرار میگیرد؛ لذا کلمه «انفس» باید به معنای رجال باشد. در نتیجه معنای آیه تا اینجا این است که بیائید تا مردان و زنان خود را بخوانیم، پس دیگر کلمه «اَنفُسَنا» دلیل بر فضیلت نمیشود؛ اما امام(علیه السلام) در پاسخ از اشکال مأمون فرمود: بلی اگر کلمه «اَبنائَنا» نبود، منظور آنحضرت(علیه السلام) این بود که وجود کلمه «اَبنائَنا» در آیه بر خلاف مقصد تو دلالت میکند، برای اینکه اگر مراد از کلمه «انفس» مردان بود، شامل امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) و همه پسران هم میشد، دیگر حاجتی نبود که کلمه «اَبنائَنا» را بیاورد، پس آوردن این کلمه دلیل بر این است که منظور از کلمه «انفس» همه رجال و مردان نیست.
📎 سید محمد حسین طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 3، ص 230 – 231، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق؛
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
#مباهله
#روز_مباهله
#آیه_مباهله_توضیح_و_تفسیر_۶۱_آل_عمران