eitaa logo
استاد حامد رضا معاونیان
2.7هزار دنبال‌کننده
366 عکس
308 ویدیو
22 فایل
┄┅✿🍃❁﷽❁🍃✿┅┄ ❀ ارائه گلچینے از بیانات؛ سخنرانےها و اشعار و ڪلیپ های صوتے و تصویـــرے از استاد معاونیان ✍️این کانال توسط دوستداران استاد اداره می شود ارتباط : @Bigharar2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 به دعانویس و جن‌گیر و طلسم‌نویس مراجعه نکنید 🎤 🆔‌‌‌‌@moaveniiyan ‌‌‌‌ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
-به بهانه‌ی سالمرگ متوکل عباسی ملعون منطق ارسطو را حنین بن اسحاق ترجمه کرد و اکنون عین ترجمه موجود است. محققانی که به زبان یونانی آشنا هستند و ترجمه حنین ابن اسحاق را با سایر ترجمه‌های مقایسه کرده‌اند مدعی شده‌اند که ترجمه حنین از دقیقترین ترجمه‌هاست.(آشنایی با علوم اسلامی-منطق،مرتضی مطهری) و اما حنین ابن اسحاق کیست؟ در بغداد زاده شد و در شام تحصیلات مقدماتی خود را انجام داد. در جوانی به بغداد بازگشت و در محضر یوحنا ابن ماسویه، پزشک و مترجم دربار هارون الرشید و مدیر بیت الحکمه، علم آموزی می‌کرد. از آنجا که بسیار باهوش بود اغلب با استاد به جدل می‌پرداخت که زیاده روی در اینکار باعث اخراج او شد.[۱] سپس به یادگیری زبان یونانی پرداخت و به بصره نزد زبان‌شناس مشهور خلیل ابن احمد رفت.[۲] در ۲۱۱ ق به بغداد بازگشت و به خدمت جبرئیل بن بختیشوع طبیب مأمون درآمد. به سفارش جبرئیل و یوحنا بن ماسویه، کتابهای جالینوس از جمله «اصناف الحمیات» و «کتاب فی القوی الطبیعة» را از یونانی به عربی ترجمه کرد. در بغداد همزمان اقدام به مطالعه کتب پزشکی نموده و در علم طب متخصص شد.[۳] سپس در دربار متوکل پزشکان مخصوص وی شده و به ریاست گروه اطبای بغداد منصوب شود. بدستور متوکل گروهی برای ترجمه تشکیل شد و حنین به ریاست آن منصوب گردید و مترجمانی چون اصطفن بن بسیل و موسی بن خالد در این گروه همکاری داشتند. کار ترجمه حنین عضو دارالحکمه بغداد بود که مرکز ترجمه آثار علمی جهان بود. وی مهمترین مترجم نهضت ترجمه محسوب می‌شود که روش جدید مختص به خود داشته در اغلب ترجمه‌ها توضیحات اضافه می‌کرده تا خواننده را بهتر متوجه موضوع کند.[۴] او از کشورهای یونانی‌زبان دیدار کرد و دست‌نوشته‌ها را گرد آورد و در دورهٔ مأمون، سرپرستیِ آماده ساختن ترجمه‌ها را بر عهده داشت. حنین بن اسحاق مسیحی بود، واقعیتی که گواه آسان‌گیریِ در خور توجه دورهٔ خلفای عباسی است.[۵] صفدی نقل کرده‌است، که مأمون در مقابل هر ترجمه‌ای که حنین انجام می‌داد، به مقدار وزن آن طلا پرداخت می‌کرد.[۶] قاضی صاعد اندلسی می‌گوید: ترجمه‌های خوب و گرانسنگ حنین سبب شد تا بسیاری از مسائل و مشکلات کتاب‌های بقراط و جالینوس برای ما روشن گردد[۷] ابن خلکان می‌نویسد: اگر ترجمه‌های حنین نبود بسیاری از علوم یونانی در منطقه خود مهجور مانده به دست ما نمی‌رسیدند[۸] حتما عزیزان مطالعه‌ای پیرامون ورود فلسفه و منطق به اسلام بخصوص در زمان بنی عباس و بخصوص در زمان مامون داشته باشید تا ببینید چگونه این عناوین در جهان اسلام رشد کرده است؟ منابع ۱. عیون الأنباء فی طبقات الأطباء نویسنده: ابن أبی أصیبعة جلد: 1 صفحه: 257. ۲. الاعلام للزرکلی نویسنده: الزرکلی، خیر الدین جلد: ۲ صفحه: ۲۸۷. ۳.عیون الأنباء فی طبقات الأطباء نویسنده: ابن أبی أصیبعة جلد: ۱ ص ۲۶۲. ۴. مجله تاریخ علم- پاییز و زمستان 1384 شماره 4 نویسنده :سید احمد هاشمی. ۵.تاریخ تمدن، هنری لوکاس، ترجمه ع. آذرنگ، جلد اول، فصل هیجدهم، صفحه 361 ۶. الوافی بالوفیات نویسنده: الصفدی ج۱۳ ص۱۳۱. ۷. بن‌صاعد اندلسی، صاعد بن احمد، التعریف بطبقات الامم، ص۱۹۲. ۸.وفیات الأعیان نویسنده: ابن خلکان ج۲ص۲۱۷. ۹.الفهرست نویسنده: ابن الندیم جلد: 1 صفحه: 356. ۱۰. هدیة العارفین نویسنده: البابانی جلد: 1 صفحه: 339. ۱۱. حاله، عمر رضا، المستدرک علی معجم المؤلفین، ص۲۲۵. @behareteqadat
4_5852702159883210288.mp3
1.1M
🎙کلیپ صوتی : استاد معاونیان 📋موضوع : آیا با انجام بندگی خدا رویت امام عصر علیه السلام تضمینی است؟ 🆔‌‌‌‌@moaveniiyan ‌‌‌‌ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 امام عصر (عج) اکرم الناس است 🆔‌‌‌‌@moaveniiyan ‌‌‌‌ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
⚠️⚠️ آثار و عواقب تهمت به برادر ایمانی 1) عَنِ النَّبِیُّ صلّی الله علیه و آله قالَ: أَمَّا عَلَامَةُ الْفَاسِقِ‏ فَأَرْبَعَةٌ اللَّهْوُ وَ اللَّغْوُ وَ الْعُدْوَانُ وَ الْبُهْتَان‏. (تحف العقول، ص22) رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: فاسق، چهار نشانه دارد: (اشتغال به) لهو، لغو، دشمنی و بهتان. 2) عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِيمَانُ مِنْ قَلْبِهِ‏ كَمَا يَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ. (الكافي، ج‏2، ص361) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرگاه یک مؤمن، نسبت ناروایی به مؤمنی دهد، ایمان در قلبش آب می شود، همان گونه که نمک در آب، حل می شود و از بین می رود. 3) عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام نَاقِلًا عَنْ حَكِيم‏ قَالَ:‏ الْبُهْتَانُ‏ عَلَى‏ الْبَرِيِ‏ أَثْقَلُ مِنَ الْجِبَالِ الرَّاسِيَات‏. (امالی صدوق، ص245) حضرت صادق علیه السلام از حکیمی نقل می فرمایند که گفت: تهمت زدن به بی گناه، از کوه های عظیم، سنگین تر است. 4) عَن امیرالؤمنین علیه السلام قالَ: لَا قِحَةَ كَالْبُهْت‏. (غررالحکم، ص221، ح4438) امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هیچ بی شرمی و وقاحتی چون بهتان زدن نیست. 5) عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ‏ مَنْ بَهَتَ‏ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً بِمَا لَيْسَ فِيهِ، بَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي طِينَةِ خَبَالٍ‏ حَتَّى يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ. قُلْتُ: وَ مَا طِينَةُ الْخَبَالِ؟ قَالَ: صَدِيدٌ يَخْرُجُ مِنْ فُرُوجِ الْمُومِسَات‏. (الكافي، ج‏2، ص357) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس به مرد یا زن مؤمنی، تهمت زند، خداوند وی را در طینت خبال مبعوث می کند تا آن که حرف خود را پس گیرد. ابن ابی یعفور گفت: عرض کردم: طینت خبال چیست؟ فرمود: چرک و زردابه ای است که از شرمگاه زنان فاحشه بیرون می آید. 6) عن امیرالؤمنین علیه السلام قالَ:‏ الْمُؤْمِنُ‏ لَا يَغُشُُّ أَخَاهُ‏ وَ لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَخْذُلُهُ وَ لَا يَتَّهِمُهُ وَ لَا يَقُولُ لَهُ: أَنَا مِنْكَ بَرِي‏ءٌ. (الخصال، ج‏2، ص622) امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: مؤمن با برادر ایمانی اش فریبکاری نمی کند، به او خیانت نمی ورزد، او را خوار نمی کند و به او تهمت نمی زند و به او نمی گوید که من از تو، بری هستم. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_5936222914259979572.mp3
1.44M
🎙کلیپ صوتی : استاد معاونیان 📋موضوع : وظیفه ما نسبت به امام عصر علیه السلام در زمان غیبت?! ✅ تقوا داشتن @moaveniiyan
51.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹چهل سال توی هیات استکان شستم استاد شیخ حامدرضا معاونیان🎙 @moaveniian
4_5839256537129813562.mp3
51.61M
📑 استاد شیخ حامدرضا معاونیان🎙 @moaveniiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رُوِيَ عَنْ عَبْدِ اَلْعَظِيمِ اَلْحَسَنِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَال: يَا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِيَائِی السَّلَامَ و ... مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ ، وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ ، فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَیّ . امام رضا علیه السلام به حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام فرمودند: ای عبدالعظيم سلام مرا به دوستانم برسان ... و دستورشان ده كه راستگو وامانت دار باشند ، و دستورشان ده كه خاموشی گزينند ، و از مجادلات بيهوده بپرهيزند ، و به هم روى آورند و با يكديگر ديدار كنند ، كه موجب نزديكى به من است . 📚الاختصاص .ص ۲۴۷ @moaveniiyan 📌” در نشر معارف ائمه (ع) سهیم باشیم”
جایگاه و مقام حضرت حمزه و حضرت جعفر سلام الله علیهما يوسف بن ابو سعيد مى‌گويد:روزى در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه آن حضرت به من فرمود:آن گاه كه رستاخيز فرا رسد و خداى تبارك مردمان را گرد آورد نخستين كسى كه خوانده شود حضرت نوح عليه السّلام باشد و به او بگويند:آيا رسالت خود را رساندى‌؟او در پاسخ مى‌گويد:آرى.به او مى‌گويند:چه كسى گواه تو باشد؟پاسخ دهد: محمّد بن عبد اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم فرمود:پس نوح پيش بيايد و پا بر دوش مردم نهد تا به محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم رسد و اين در حالى است كه حضرت محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم بر پشته‌اى از مشك قرار دارد و على عليه السّلام نيز همراه اوست و اين مفهوم سخن پروردگار است: « فَلَمّٰا رَأَوْهُ‌ زُلْفَةً‌ سِيئَتْ‌ وُجُوهُ‌ اَلَّذِينَ‌ كَفَرُوا» . پس نوح به محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم گويد:اى محمّد!همانا خداى تبارك و تعالى از من پرسيد كه آيا رسالتم را رسانده‌ام و من پاسخ دادم آرى،پس فرمود: كيست كه گواه تو باشد؟گفتم:محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم. پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم مى‌فرمايد: اى جعفر و اى حمزه! برويد و براى نوح گواهى دهيد كه او رسالت خويش را رسانده است. امام صادق عليه السّلام فرمود: پس جعفر و حمزه دو گواه پيامبران هستند در تبليغ رسالتشان.   من عرض كردم: قربانت گردم پس على عليه السّلام كجاست‌؟ فرمود:جايگاه او بسى والاتر از اينهاست. البرهان في تفسير القرآن ج ۵، ص ۴۴۵ الکافي ج ۸، ص ۲۶۷ عَنْ يُوسُفَ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ذَاتَ يَوْمٍ فَقَالَ لِي إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ وَ جَمَعَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْخَلاَئِقَ كَانَ  نُوحٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ أَوَّلَ مَنْ يُدْعَى بِهِ فَيُقَالُ لَهُ هَلْ بَلَّغْتَ فَيَقُولُ نَعَمْ فَيُقَالُ لَهُ مَنْ يَشْهَدُ لَكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ فَيَخْرُجُ  نُوحٌ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَيَتَخَطَّى اَلنَّاسَ حَتَّى يَجِيءَ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ عَلَى كَثِيبِ اَلْمِسْكِ وَ مَعَهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلَمّٰا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ اَلَّذِينَ كَفَرُوا » فَيَقُولُ  نُوحٌ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَأَلَنِي هَلْ بَلَّغْتَ فَقُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ مَنْ يَشْهَدُ لَكَ فَقُلْتُ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَيَقُولُ يَا جَعْفَرُ يَا حَمْزَةُ اِذْهَبَا وَ اِشْهَدَا لَهُ أَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَجَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ هُمَا اَلشَّاهِدَانِ لِلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ بِمَا بَلَّغُوا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَعَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَيْنَ هُوَ فَقَالَ هُوَ أَعْظَمُ مَنْزِلَةً مِنْ ذَلِكَ .
4_5879635629213483958.mp3
32.25M
شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام 🎙 استاد معاونیان 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🤲 اللّهُمَّ عَجِّل‌ْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج 🤲 @moaveniiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ◾️ بمناسبت گرامیداشت چهلمین روز درگذشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم مدرس زاده، والده مکرمه استاد بزرگوار، حجةالاسلام معاونیان زید عزه مجلس ختم و یادبودی برگزار می‌گردد. حضور پر برکت علمای اعلام، دوستان و شاگردان استاد، موجب تسلیت بازماندگان و شادی روح آن فقیده می‌باشد. 🕠 زمان: عصر یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷.۳۰ تا ۱۹ 🕌 مکان: قم : بلوار امین بین کوچه ۱۸ و ۲۰ مسجد چهارده معصوم علیهم السلام از طرف جمعی از شاگردان و دوستان
قال مولانا الرضا علیه السلام : مَن زَعَم أَنّ اَللَّه يَفعَل أَفعالَنَا ثُم يُعَذبنَا عليْها فَقد قال بِالْجَبْرِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ أَمْرَ اَلْخَلْقِ وَ اَلرِّزْقِ إلى حُجَجِه عَلَيهِم السّلاَم فَقَد قَال بِالتَّفْوِيضِ وَ اَلْقَائِل بِالْجَبرِ كَافِر وَ اَلْقائِلُ بِالتَّفْوِيضِ مُشْرِكٌ امام رضا علیه السلام فرمودند : كسى كه گمان كند خداوند كارهاى ما را انجام مى‌دهد و سپس به خاطر آنها ما را عذاب مى‌كند،قائل به جبر شده است،و كسى كه گمان كند خداوند مسألۀ خلق و رزق و روزى دادن به مخلوقات را به ائمّه عليهم السّلام واگذار نموده است،قائل به تفويض شده است،و قائل به جبر كافر و قائل به تفویض مشرک است. 📚عیون اخبار الرضا .ج۱.ص۱۲۴ 📌” در نشر معارف ائمه (ع) سهیم باشیم” 🆔‌‌‌‌@moaveniiyan ‌‌‌‌ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🥀عمرم سپري شد به خيال مهدي ماييم و حسرت وصال مهدي يارب چه شود اگر كه روزي بشود بينيم همه نور جمال مهدي حامد رضا معاونیان 🆔‌‌‌‌@moaveniiyan ‌‌‌‌ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
4_6016927037673966876.mp3
780K
🎙کلیپ صوتی : استاد معاونیان 📋موضوع : مداومت در خواندنِ زیارت آل یاسین 🆔‌‌‌‌@moaveniiyan ‌‌‌‌ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ کسی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید این سه خصلت را داشته باشد... شیخ صدوق رحمه‌الله به اسناد خود از لسان مبارک حضرت عليه‌السلام روایت می‌کند که فرمودند: 🌿 «همانا فقط كسى مى‌تواند امر به معروف و نهى از منكر کند، كه در او سه خصلت باشد: 1️⃣ به آنچه امر مى‌كند، خودش عمل نماید و آنچه را نهى مى‌كند، خودش ترک‌کنندۀ آن باشد؛ 2️⃣ در آنچه امر يا نهى مى‌كند، عدالت و میانه‌روی را رعايت نمايد؛ 3️⃣ در آنچه امر يا نهى مى‌كند، از خود نرمى و مدارا نشان دهد.» 💠 «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَامِلٌ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ وَ تَارِكُ لِمَا يَنْهَى عَنْهُ عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُرُ عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ وَ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى.» 📚 خصال (شیخ‌صدوق)، ج۱، ص۱۰۹ تحف العقول (علامه‌حرانی)، ص۳۵۸ 🍂 «یارب فرج صاحب ما را برسان.» @moaveniiyan
مادرم رفتي از دستم آسان از فراق تو من بيقرارم رفتي اغاز سال و ز داغت فصل پاييزِ غم شد بهارم جز صبوري مرا چاره اي نيست من به داغ فراقت دچارم لحظه اي كه به خاكت سپردم گفتمت كه به حق مي سپارم وه چه آسان ز ما دل بريدي بيخبر رفتي تو از كنارم روز من بي تو شب گشته مادر شب نمي خوابم و بيقرارم عالم برزخ تو چگونه است؟ كاش از كار تو سر درآرم جاي دامن پر مهرت اكنون سر به سنگ مزارت گذارم آه مادر ! بدون تو تلخ است كامم و شد سيه روزگارم آه مادر دلم تنگ تنگ تست شوق ديدار تو زد شرارم رفت ديدار ما تا قيامت وه چه دير است ! طاقت ندارم اي تو گريه كن روضه هايم اي تو اصل وجود و تبارم پر زدي رفتي و مات ماندم گيج گيج ام در كار و بارم هر چه بيمار بودم بتَر شد بس وخيم است حال نزارم كس نداند نفهمد غمم را مادرم مرده ! من داغدارم مانده بغض غمت در گلويم كاش اشكي چو باران ببارم حيف از دست من رفتي مادر خاطرات تو را ميشمارم اربعينت رسيد و هنوزم رفتن ات را به باور نيارم سخت سخت است بي مادري واي سرد سرد است ليل و نهارم من صبورم رضا بر قضايم راضي بر حكم پروردگارم ما ز اوييم و حق است مردن بوده تقدير از كردگارم بي تو زشت است گل هاي قمصر بي تو پژمرده باغ بهارم مادرم ! حامدت را دعا كن تا ز بعد تو طاقت بيارم چهلمين روز رحلت مادر ١٤٠٢/٢/١٣ مشهد
.✅فرمایش ☀حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام در مورد صوفیه 💠 مرحوم محدّث قمي (ره) در سفينة البحار، ذيل مادّه‌ي«صوف» از مرحوم محقّق اردبيلي‌(ره) كه به سند معتبر خودشان ☀ از امام ابوالحسن هادي (علیه السلام) روايت كرده‌اند، نقل مي‌ كنند كه راوي گفت: در مسجد مدينه در خدمت امام هادي (علیه السلام) نشسته بوديم. در اين اثنا، ديديم جماعتي از صوفيّه وارد شدند؛كساني كه ادّعا مي‌كردند عرفان دارند و تصفيه و تهذيب نفس كرده‌اند. اين عدّه به گوشه‌ي ديگر از مسجد رفتند و حلقه‌وار نشستند و ذكر مخصوص خود را مي‌خواندند و با صداي بلند مي‌گفتند: لا اِلهَ اِلَّا الله. اين امر جلب توجّه كرد و كساني كه در خدمت امام بودند، سر به طرف آنها گرداندند. امام ناراحت شدند و با تندي به آنها ☀فرمودند: لا تَلْتَفِتُوا اِلي هؤُلاءِ الْخَدّاعينَ؛ به اين مردم فريبكار اعتنا نكنيد. فَاِنَّ هُمْ حُلَفاءُ الشَّياطينَ؛ اينها هم پيمانان شيطانند. مُخَرِّبُوا قَواعِدِ الدّين؛ اينها ويران‌كنندگان ستون‌هاي دينند. اگر چه اظهار دين و محبّت به اولياي خدا مي ‌كنند .علي علي هم زياد مي ‌گويند. «لا يُهَلِّلُونَ اِلّا لِغُرُورِ النّاسِ»؛ ذكر لا اله الاّ الله را با صداي بلند فقط براي گول زدن مردم و فريب دادن ساده ‌لوحان به زبان مي‌آورند. لا يَتَّبِعُهُمْ اِلاَّ السُّفَهاءُ وَ لا يَعْتَقِدُ بِهِمْ اِلاَّ الْحَمْقي؛ دنبال آنان نمي ‌روند مگر كم ‌خردان و اعتقاد به آنها پيدا نمي ‌كنند مگر ابلهان. الصُّوفِيَّةُ كُلُّهُمْ مِنْ مُخالِفينا؛ صوفيّه عموماً از مخالفين ما هستند. وَ طَريقَتُهُمْ مُغايِرَةٌ لِطَريقَتِنا؛ راهشان مغاير با راه ماست. اُولئِكَ الَّذينَ يَجْهَدُونَ في اِطْفاءِ نُورِ الله؛ اينها مي ‌كوشند نور خدا را خاموش كنند. هر چند به قول خود در مسير دينند و ادّعا مي ‌كنند به مراتب عالي دين نيز دست يافته‌اند؛ ولي تمام همّشان خاموش كردن نور خداست. اِنَّهُمْ يَتَحَلَّقُونَ لِلذِّكْرِ يَرْفَعُونَ اَصْواتَهُمْ؛ اينها حلقه مي ‌زنند و دور هم جمع مي‌شوند و با صداي بلند اذكاري مي‌گويند. فَيَظُنُّونَ اَنَّهُمْ عَلي طَريقَتِنا؛ پيش خود مي‌پندارند كه به راه ما مي ‌روند. بَلْ هُمْ اَضَلُّ مِنَ الْكُفّارِ؛ امّا اينها از كفّار گمراه‌ترند. هُمْ اَهْلُ النّارِ؛ اينها اهل آتشند. فَمَنْ ذَهَبَ اِلي زِيارَةِ اَحَدٍ مِنْهُمْ حَيّاً اَوْمَيِّتاً فَكَاَنَّما ذَهَبَ اِلي زِيارَةِ الشَّيْطانِ؛ هر كس به زيارت و ديدار يكي از اينها برود، چه در حال حياتشان چه پس از مرگشان، مانند كسي است كه به زيارت شيطان رفته است. مَنْ اَعانَ اَحَداً مِنْهُمْ؛ هر كس به يكي از آنها كمك كند [يا مَرام و مسلك آنها را ترويج كند]؛ فَكَاَنَّما اَعانَ يَزيدَ وَ مُعاوِيَةَ وَ اَباسُفْيانِ؛ همانند اين است كه به يزيد و معاويه و ابوسفيان كمك كرده است. اَلا فَمَنْ مالَ اِلَيْهِمْ فَلَيْسَ مِنّا وَ اِنّا مِنْهُ بُرَءاءٌ؛ آگاه باشيد، هر كس به سوي آنها گرايش پيدا كند از ما نيست و رابطه‌اش با ما قطع شده است. وَ مَنْ اَنْكَرَهُمْ وَرَدَّ عَلَيْهِمْ؛ هركس در مقابل آنها بايستد و مرام و مسلك آنها را ابطال كند و مردم را از رفتن به دنبال آنان باز دارد، مانند كسي است كه همراه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم با كفّار جنگيده است. 📚برگرفته از سخنان حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (تفسیر سوره انفال صفحه 121 ) . أللهمّ عجّل لوليّك الفرج @moaveniiyan
26.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴مقایسه کرامت و جود اهل بیت علیهم السلام و مکتب صوفیه و اقطاب آنان مانند ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی لعنهم اللّٰه تعالی در بحث و تفسیر آیه مبارکه ۸ سوره انسان: وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً 🎤استاد (حفظه اللّٰه تعالی) @moaveniiyan