🔸 #اصول
💠 دو ثمره مهم دلالت تنبیه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻دو ثمره برای دلالت تنبیه ذکر می شود که در این موارد وجود دلالت تنبیه باعث ثمرات فراوانی در فقه می شود.
ثمره اول: اینکه در موارد اطلاقات مانند اوفوا بالعقود سلمنا که در مقام بیان ضابطه و قانون باشد گرچه منطوقا اطلاق افرادی دارد اما از منطوق اطلاق احوالی و ازمانی آن روشن نیست اما وقتی به این نکته توجه کنیم که بدون اطلاق احوالی و ازمانی قاعده و قانون معنی ندارد، و قاعده لغو می شود بنابراین باید اطلاق ازمانی و احوالی هم برای قاعده باشد. که این نکته گرچه بین بمعنی الاخص نیست ولی بین به معنی الاعم است و دلالت تنبیه به حساب می آید که کاربرد زیادی دارد.
ثمره دوم که در کلمات شهید صدر وجود دارد این است که پرداختن چندین بار به یک موضوع نشان می دهد که ادله بعدی باید نکته ای اضافه تر از ادله قبلی در بر داشته باشند مثلا ایشان مثال می زند که وقتی با توجه به وجود ادله تنجس جامد به صورت ویژه به ظروفی که سگ و خوک از آن چیز روان خورده اند، پرداخته می شود ، نشان می دهد که این دو علاوه بر متنجس بودن منجس هم هستند.
📚 درس خارج اصول، جلسه۷۴، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3297
#سیاق
#تنبیه #دلالت #ثمره
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 حکم به بطلان معاملاتی که در دفاتر اسناد ثبت نشود
👤#استاد_علیدوست
آیا حاکم میتواند جعل حکم وضعی کند یا نه؟ مثلا میتواند بگوید معاملات غیر منقول باید در دفاتر ثبت اسناد ثبت شود به گونه ای که اگر نشود باطل است و نقل و انتقال صورت نمیگیرد. بعضی از فقها میگویند چون فقها ولایت تشریعی ندارند نمیتوانند. اما به نظر استاد اگر در موردی مصلحت عام اقتضا بکند میتواند جعل حکم وضعی بکند. کما این که مرحوم امام و مرحوم نراقی و شهید صدر چنین نظریه ای دارند....
📚جلسه سخنرانی (کانون سردفتران و دفتریاران استان قم)
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حکم_وضعی
#حاکم #معاملات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ #مرجعیت میرزای شیرازی(ره):
🔹️ استاد الفقهاء #شیخ_انصاری که دارای جایگاه بسیار بلند علمی و خلاقیت و ابتکار و قدرت علم و بیان و محاسن اخلاقی ممتاز بود، شاگردان بسیاری که تعداد آنها به #صدها_نفر میرسید تربیت کرد؛ که در میان آنها مجتهدان مسلم و رجال علم و فضیلت که هر یک چراغ روشنی برای اجتماع آن روز محسوب میشدند وجود داشت.
🔹️ شاگردان او پساز درگذشت شیخ در منزل عالم ربانی و استاد بافضیلت #میرزا_حبیبالله_رشتی بهمنظور تعیین #مرجع اجتماع کردند؛ در بین شاگردان، چند نفر:
۱. میرزاحسن شیرازی ۲.میرزا حبیبالله رشتی ۳. میرزا حسن آشتیانی ۴. آقا حسن تهرانی نجمآبادی ۵. میرزا عبدالرحیم نهاوندی.
دارای برجستگی و شایستگی بیشتری بودند.
🔹️ ایشان با توجه به اوضاع زمان و جهان و اوضاع مخصوص مسلمانان در آن روز و سبک و سنگین کردن شخصیتهای علمی و اجتماعی رجال علمی نجف اشرف #میرزای_شیرازی را بهخاطر #جامعیتی که داشت برای این منصب خطیر یعنی مرجعیت و #زعامت مسلمین برگزیدند؛ او هم به واسطه اصرار آنها درحالیکه اشک از چشمانش سرازیر بود و این موضوع را برای خود بار سنگین و امتحان بزرگی تلقی میکرد در این انتخاب صحّه گذاشت و قبول کرد. و از خداوند تبارک و تعالی با چشم گریان مسئلت کرد که خداوند به او توفیق بدهد تا بتواند به وظایفی که در این راستا متوجه او میشود عمل بکند و این بار سنگین را به منزل برساند.
📚 اسلام مجسم، ج۱، ص۷۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 خصائص و ویژگی های اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
مقصود از خصائص این است که همان طور که شخص حقیقی دارای ممیزاتی از قبیل نام، ملیت و ... است که از دیگران متمایز میشود، در اشخاص حقوقی هم ممیزاتی وجود دارد که یک شخص حقوقی را از شخص حقوقی دیگر تمییز میدهد. از این ممیّزات تعبیر به «خصائص» میشود.
در مورد اشخاص حقوقی سه ویژگی ذکر شده است که دو مورد از آنها مورد وفاق بوده و مورد سوم اختلافی است. این ویژگیها عبارتند از:
1- نام
2- موطن
3- تابعیت
📚 برگرفته از صفحه ۴۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠دو ظهور حال منشا حجیت ظهور
👤 #استاد_شهیدی
شهید صدر فرمودهاند: ظهور تصوری حجت بر کشف #مراد_استعمالی است و بعد از کشف مراد استعمالی، آن حجت بر کشف #مراد_جدی قرار داده میشود. یعنی دو موضوع برای حجیت وجود دارد «أنّ كلتا الدرجتين موضوع للحجيّة فإنّه لا بد أن تجري أوّلا أصالة المطابقة بين المدلول التصوّري و المدلول الاستعمالي، و ينقّح بذلك موضوع أصل ثان و هو أصالة المطابقة بين المدلول الاستعمالي و المدلول الجدّي، فيثبت بذلك المراد الجدّي للمولى.»
بیان این مطالب به عنوان تحلیل این که کلام چگونه کاشف است و ظهور دارد، اشکال ندارند. ظهور تصوری کاشف از مراد استعمالی است و ظاهر حال متکلم این است که ....
📚 درس خارج اصول، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3325
#استعمالی
#جدی #ظهور #مراد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 087= تاریخ 14021116.mp3
3.04M
🔰 #اصول
💠دو ظهور حال منشا حجیت ظهور
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3325
#مراد_استعمالی
#مراد_جدی #ظهور_حال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 انصراف حاصل از تلفیق غلبه وجود و کثرت استعمال
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻غلبۀ وجود به تنهایی منشأ انصراف نیست بلکه غلبۀ وجود به علاوۀ کثرت استعمال منشأ انصراف خواهد شد. گفتنی است که مقصود از کثرت استعمال، کثرت استعمال مطلق و ارادۀ مقید از باب مجاز نیست؛ بلکه کثرت استعمال مطلق و ارادۀ مقیّد از باب تعدّد دالّ و مدلول است؛ خواه دالّ دیگر، لفظ باشد و خواه تناسبات حکم و موضوع باشد.
برای مثال لفظ انسان ولو از باب تعدّد دالّ و مدلول، معمولاً در انسانی به کار میرفته که جنبههای ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#انصراف #استعمال
#تناسبات #ندرت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#فقه
💠بررسی معنای «لمم» در آیۀ ۳۲ از سورۀ نجم از ادلۀ عدم اختلال صغیره به عدالت
👤#استاد_قائینی
یکی از ادلّه ای که برای اثبات عدم اختلال گناه صغیره به عدالت مورد تمسّک واقع شده است، آیۀ ۳۲ سورۀ نجم است که می فرماید: «الذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش الّا اللّمم» که در آن «لمم» از گناهان کبیره تفکیک شده و حکم متفاوتی در موردش بیان شده است. بر اساس تفسیر «لمم» به گناه صغیره از این آیه برداشت کرده اند که فقط گناهان کبیره مخلّ به عدالت هستند اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، این تفسیر صحیح نیست و مراد از «لمم» همان معنای لغوی آن است که گناه صغیره یکی از مصادیق آن می باشد. اما مراد از «لمم» چیست؟ در ادامۀ مطلب توضیح معنای لمم و
شواهدی از روایات برای تایید این معنا و ردّ معنای مذکور (گناه صغیره) را ملاحظه خواهید کرد.
📚درس خارج فقه، بیست و سوم دی ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3269
#لمم
#صغیره #عدالت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 حجیت اخبار صبی از معصوم
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت خبر واحد اصولیون شرطهایی را برای حجیت ذکر کردهاند. از جمله آن شرطها بحث بلوغ است. یعنی اگر صبی خبر از امام معصوم بدهد حجیت ندارد. استاد فرمودند صبی هم اخبارش حجیت دارد به شرط این که وثاقت داشته باشد چرا که ملاک در حجیت بحث وثاقت است و لو این که صبی باشد...
📚درس خارج اصول، جلسه ۸۷، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حجیت
#خبر #صبی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ #شاگرد_پروری میرزای شیرازی(ره)
🔺️ یکی از کارهای مهمی که عالم ربانی و زعیم شیعه، میرزاحسن شیرازی انجام داد #تربیت_شاگردان مبرّز و بافضیلت بود که هر یک از آنها در دنیای آن روز مشعل فروزانی گردیدند.
🔺️ حاج شیخ عباس قمی دراینرابطه میگوید:
بسیاری از علمای بزرگ از خرمن فضیلت و علم او خوشه چینی کردند و او در تربیت آنها کوشش کرد، آنها را از لحاظ اخلاق، #تهذیب نمود که هر یک از آنها پیشوایی مورد اتباع گردیدند و آنان بودند که علم فراوان و فضیلت درخشان میرزای شیرازی را در صفحات کتابها و فراز منبرها و دفاترشان منتشر ساختند.
🔺️ ما در اینجا تعدادی از #مشاهیر این شاگردان را برای نمونه ذکر میکنیم:
۱. حاجآقا رضا همدانی صاحب مصباح الفقیه.
۲. سید اسماعیل عقیلی نوری مؤلف کتاب کفایت الموحدین.
۳. آخوند ملا فتحعلی سلطانآبادی اراکی
۴. حاج شیخ فضلالله نوری.
۵. آخوند ملا محمدکاظم خراسانی #صاحب_کفایه.
۶. آسید عبدالله بهبهانی از رهبران #مشروطیت.
۷. حاج سید احمد کربلایی عالم #اخلاقی معروف.
۸. آقا سید محمدکاظم یزدی صاحب #عروةالوثقی.
۹. آقا سیدمحمد طباطبایی از رهبران مشروطیت.
۱۰ حاج میرزا حسین نوری #محدث و رجالی معروف.
۱۱. حاج شیخ حسنعلی تهرانی.
۱۲ حاج شیخ عبدالکریم یزدی #مؤسس حوزه علمیه قم، و...
📚 اسلام مجسّم،ج۱، ص۱۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم خویی فرمودهاند: ادعای رؤیت در زمان غیبت مسموع نیست و ادعای رؤیت از کسی نباید پذیرفته شود چه ایشان بالمطابقه این مطلب را ادعا کند و چه بالالتزام یعنی به اسم اجماع چنین مطلبی را ادعا کنند . ظاهرا مستند این مطلب، روایت ....
📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3346
#اجماع
#تشرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 094= تاریخ 14021201.mp3
1.51M
🔰 #اصول
💠 اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3346
#اجماع
#تشرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔆 علائم ظهور
● نشانههایی که در احادیث برای ظهور امام عصر عجل الله فرجه ذکر شده، هیچ کدام قطعیالوقوع نیستند. یعنی از آن جهت که این علائم بداءپذیر هستند، ممکن است ظهور آن حضرت بدون ظهور هیچ یک از آن علائم واقع شود یعنی تا قبل از وقوعشان احتمال تغییر یا حذف در مورد آنها منتفی نیست. حتی در مورد خروج سفیانی نیز با اینکه حتمی نامیده شده، اما در روایات به بداءپذیر بودن آن تصریح شده است.
● ابوهاشم جعفری از حضرت جوادالائمه علیهالسلام سوال میکند که با توجه به حتمی بودن خروج سفیانی در روایات، آیا ممکن است خداوند در آن بداء کند؟ (هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُوم) حضرت میفرمایند: «بله»، بعد ابوهاشم اضافه میکند: پس میترسیم در اصل قیام قائم نیز بداء شود!
حضرت میفرمایند:
إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد
همانا قیام قائم از وعدههای خداست و خداوند خُلف وعده نمیکند.
📚 الغيبة للنعماني؛ ص۳۰۳
#مهدویت
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 رد اشکالات آیت الله شبیری در مورد مفهوم علت
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻آیت الله شبیری دو اشکال به مخصصیت مفهوم علت کردند اولا اینکه مقصود از موضوعات در مواردی که تعلیل می آید، طبیعت موضوع نیست بلکه مقصود نوع متعارف موضوع است و ثانیا در سایر موضوعات هم ممکن است که علل دیگری برای این حکم باشد بنابراین نمی توانیم در مواردی که در سایر موضوعات این علت نیست بگوییم که این حکم هم نمی آید. که استاد پاسخ دادند اشکال اول وارد نیست چون از جهت اثباتی برای حمل موضوع بر موضوع متعارف قرینه لازم است و ثانیا چون ما با توجه به بررسی همه ادله موضوع مفهوم می گیریم احتمال وجود علت یا دلیل دیگری برای حکم رد می شود.
📚 درس خارج اصول، جلسه۷۶، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3337
#سیاق
#مفهوم #تعلیل #علت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 ارتباط معنوی واژگان در زبانهای مختلف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیا «تاء» تأنیث در اصل پسوند نسبت _چیزی شبیه «رود و روده» یا «کمر و کمره» یا «دهان و دهانه» یا «پا و پایه»_ نبوده؟ اینها در عربی زیاد است و در فارسی «هاء» پسوند و شباهت داریم؛ آیا بین این دو ارتباط معنوی وجود دارد یا خیر؟
البته بین زبان فارسی و عربی تفاوت جوهری وجود دارد چون زبان فارسی از زبانهای هنداروپایی است که عمدتاً بر نظام پیشوند و پسوند و میانوند استوار است بر خلاف زبان عربی که عمدتاً بر نظام اشتقاقی استوار است؛ ولی همین زبان عربی در خصوص «تاء» تأنیث جنبۀ پسوندی دارد. یعنی هر چند به طور کلی ...
📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#زبان #واژگان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
♨️ آیین رونمایی
📖 «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار»
🖊 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🖊 محمد لطفی پور
🎙 سخنران: استاد دکتر محمد علی مهدوی راد
🔸دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران
🗓 پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۶:۰۰
🏢 مکان: قم، بلوار معلم، مجتمع فرهنگی ناشران، طبقه ۳، سالن همایش (سرای ناشران)
🔹 ارائه کتاب با تخفیف ویژه در مراسم رونمایی
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
👤 #الشخص_الاعتباری
💠 اقسام شخص اعتباری
اصلی ترین تقسیمیکه در مورد اشخاص اعتباری وجود دارد، تقسیم آنها به عام و خاص است.
البته مبنای تقسیم بندی به عام و خاص مورد اختلاف حقوقدانان قرار گرفته است که قهرا اختلاف در مبنا، به تقسیم نیز سرایت خواهد کرد.
برای تقسیم بندی شخص اعتباری به عام و خاص دو مبنا در کلمات حقوقدانان مشاهده شده است:
1- مبنای اول این است که هدف از تأسیس شخص حقوقی معیار خواهد بود.
2- مبنای دوم این است که معیار برای تقسیم بندی، تأسیس کننده شخص حقوقی است؛ یعنی در صورتی که شخص حقوقی توسط دولت ایجاد شده باشد، شخص حقوقی عام خواهد بود ولو اینکه شخص حقوقی دارای مصلحت عمومینباشد و لذا بیمارستان یا مدارسی که برای خصوص فرزندان مسؤولین تأسیس شده است، در عین اینکه دارای مصلحت عمومینیست و برای افراد خاصی است، شخص حقوقی عام محسوب میشود. اما همه اشخاص حقوقی که توسط غیر دولت تأسیس شده باشد، أعم از اینکه دارای منفعت عمومی یا خاص باشند، أشخاص حقوقی خاص خواهند بود.
در حال حاضر مبنای دوم رواج دارد و لذا تعبیر خصوصی مانند بانک یا شرکت، در مقابل دولتی به کار برده میشود.
📚 برگرفته از صفحه 45
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 معانى روایت «انه لم یعص الله و انما عصی سیده»
👤#استاد_قائینی
به روایت «انه لم یعص الله و انما عصی سیده» در دلالت نهی از #معامله تمسک شده است.
دو تفسیر و معنا برای این فقره از روایت در کلمات اصولیین وجود دارد یکی اینکه مراد از عصیان خداوند عصیان حکم وضعی است و دیگری همان عصیان حکم تکلیفی.
استاد قائینی در معنای دیگری معتقدند که مراد از عصیان خداوند در این روایت همان عصیان حکم تکلیفی است، مراد از عصیان سید نیز مخالفت نهی سید است لکن هیچ ملازمه ای بین عصیان سید توسط عبد با عصیان خداوند وجود ندارد....
📚درس خارج اصول، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3357
#نواهی
#اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 تصحیح سند مقبوله عمر بن حنظله (وجه وثاقت عمر بن حنظله)
👤 #استاد_شهیدی
نسبت به مقبوله عمربن حنظله نیز مرحوم خویی فرمودند: سندا ضعیف است زیرا عمر بن حنظله توثیق ندارد. لذا ایشان معتقد هستند که دلیل معتبری بر نصب قاضی در عصر غیبت وجود ندارد و فقط از باب علم به مذاق شارع که راضی به اختلال نظام نیست کشف میشود که در زمان غیبت فقیه عادل نیز میتواند قضاوت کند. زیرا این مقبوله به سبب ضعف سند معتبر نیست و معتبره أبی خدیجه نیز مربوط به قاضی تحکیم است.
این اشکال نسبت به مقبوله عمر بن حنظله تمام نیست زیرا ...
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3351
#عمر_بن_حنظله
#مقبوله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
عمر بن حنظله (1).mp3
788.9K
🔰 #رجال
💠 تصحیح سند مقبوله عمر بن حنظله (وجه وثاقت عمر بن حنظله)
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3351
#عمر_بن_حنظله
#مقبوله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 تفصیل در حجیت روایت حسنه
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت خبر واحد این بحث مطرح میشود که موضوع حجیت خبر چیست؟ آیا عدالت است یا ثقه بودن است... استاد فرمود اگر حجیت خبر واحد را از روایات اخذ کنیم موضوع آنها ثقه بودن است. سوال این است که میتواند شامل روایت حسنه هم بشود یا نه؟ در این مطلب باید تفصیل داد. بعضی از مدح ها کشف از وثاقت میکنند در این صورت خبر حسن هم حجیت دارد ولی اگر مدح کشف از وثاقت نکند حجیت ندارد....
📚درس خارج اصول، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حجیت
#خبر #حسن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 شیوه مشایخی در باب حجیت خبر واحد
👤#استاد_سیداحمد_مددی
در بحث حجیت خبر واحد مبانی مختلفی وجود دارد. بعضی حجیت خبر واحد را از باب شیوه مشایخی قبول دارند.شیوه مشایخی شاید شیوه صدوق; این باشد، خبری حجت است که مثلا مشایخ قم آن را قبول کنند علمای ما منهج مشایخی هم داشته اند یعنی اگر از شیخ می گرفتند قبول می کردند ولو بعدی اش ضعیف باشد. شیخ یعنی کسی که از او، حدیث گرفته می شود و تلقی به قبول می شود....
📚درس خارج فقه
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حجیت
#خبر #واحد #مشایخی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 برائت از أقل در محرمات
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
💠 در أقل و اکثر ارتباطی در واجبات، إتيان به أقل واجب و در اکثر #برائت جاری می شود اما در أقل و اکثر ارتباطی در محرمات قضیه بالعکس است به این معنا که در أقل برائت جاری شده و ترک اکثر در ظرف إتيان به أقل لازم است البته اگر چنانچه نهی از محرمات، نهی از مجموع بوده و انحلالی نباشد توضیح مطلب این است که....
📚 درس خارج اصول، دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اقل
#اکثر #ارتباطی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa