🔰#اصول
💠 بیان سه اشکال به تبویب مباحث علم اصول مرحوم آخوند
👤#استاد_مروی
محققان بعد از مرحوم #آخوند بر شیوه نگارش ایشان اشکالاتی مطرح کردهاند:
اشکال اول: به ایشان اشکال شده که شما چرا و به چه مناسبتی، #استلزامات عقلی و دلالتهای #عقلی را ذیل مباحث #الفاظ و #دلالت وضعی مطرح کردهاید؟ دلالت عقلی و دلالت #وضعی را شما قسیم هم میدانید، که در مقدمه هم گفتیم، چرا شما در نگارش، دلالات وضعی لفظی را بررسی میکنید و به تبع آنها دلالات عقلی را بررسی میکنید؟ اینکه وجوب شئ مثلا مستلزم وجوب مقدمهاش است، امر به شئ عقلا مستلزم نهی از #ضد است، این دلالات عقلی را در پوشش دلالت لفظی مطرح میکنید. در حالی که اینها قسیم هم هستند چرا اینگونه مباحث را مطرح کردید؟.....
📚درس خارج اصول، ۲ آبان ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3649
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
تفاوت روایات احمد بن هلال با واقفیه.mp3
2M
🔸 #رجال
💠 تفاوت در برخورد با روایات واقفیه و احمد بن هلال
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3598
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠بررسی نظریهی تعویض السند
👤 #استاد_شهیدی
مراد از نظریه #تعویض سند این است که مثلا شیخ #طوسی در #فهرست نسبت به بعضی از روات فرمودهاند: «اخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» یا «اخبرنا بکتبه و روایاته» که از جملهی این روات #حریز بن عبدالله و سعد بن عبدالله است و بعضی از طرقی که ایشان به این کتب ذکر میکند صحیح هستند، اگر در کتاب حدیثی یک #حدیث با سند #ضعیف به حریز بن عبدالله یا سعد بن عبدالله میرسید به جای این سند ضعیف آن سندی که شیخ طوسی در فهرست به جمیع کتب و روایات سعد بن عبدالله یا حریز ذکر کردند، جایگزین میشود. این را نظریهی تعویض #سند میگویند....
📚 درس خارج اصول، ۱و۲ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3630
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔶 #اصول_کاربردی
💠 بررسی ثمرات بحث از حرمت تجری
📝 از جمله مباحث مهمی که در ذیل بحث از #قطع قابل طرح است و اصولیان در کتب خویش بدان پرداختهاند، مسئله #تجری است. این مسئله از جهات مختلفی قابل بررسی است که یکی از آن جهات، مسئله حکم تکلیفی آن به معنای #حرمت یا عدم حرمت آن است.
ثمرۀ اول
اگر تجری حرام باشد، اتیان مصداق #واجب در ضمن فعل متجریٰبه، در بحث #اجتماع امر و نهی داخل میشود؛ ولی اگر تجری حرام نباشد، حتیٰ بنا بر #امتناع اجتماع #امر و #نهی نیز #امتثال امر مشکلی ندارد و فعل متجریٰبه میتواند مصداق #واجب باشد؛
لذا مرحوم #خویی که قائل به امتناع اجتماع امر و نهی است فرمودهاند....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20503/#ZOsoulK
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#رجال
💠 مصدر شناسی حدیث رفع
👤#استاد_سیداحمد_مددی
قدیمی ترین #مصدر نقل این حدیث #نوادر احمد #اشعری و #محاسن برقی است که هم عصر بوده اند نوادر متن ۶ فقره ای و محاسن متن ۳ فقره ای روایت را آورده اند.
محاسن از امام کاظم علیه السلام نقل میکند که سندش هم #صحیح است اما از شواهد #حدیث کاملا معلوم است که حدیث برای مقام #تقیه صادر شده است و لسانش لسان #تقیه است مصدر بعدی فقه الرضا علیه السلام است که عبارت (و ما جهلوا) دارد. در کتاب #عیاشی هم آمده است که #کافی از ایشان نقل میکند. مصدر بعدی کافی است....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3628
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠معنای حرمت قِران بین سورتین در نماز
👤#استاد_گنجی
در مورد #حرمت سه #احتمال بیان شده:
الف- حرمت #تکلیفی، یعنی #جمع بین #سورتین دارای #مفسده و مبغوضیت است و شارع مقدس به دلیل همین مفسده، از جمع بین سورتین #نهی تحریمی کرده باشد.
به نظر میرسد این معنا فی نفسه #بعید است. عرف از لاتجمع بین السورتین، مفسده و #بغض عند المولی را متوجه نمیشوند. خصوصا که این نهی در #اجزاء و #شرایط است و مرحوم #آخوند فرمود #ظهور #اوامر و #نواهی متعلق به اجزاء و شرایط، از وجوب و حرمت تکلیفی زائل شده بلکه در حال بیان جزئیت و شرطیت است....
📚درس خارج فقه، ۸ آبان ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3657
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
Kashani-14030718-MaziyateTalabegi-Hkashani_Com.mp3
37.95M
🔰 #سخنرانی
💠 مزیت طلبگی
👤#استاد_حامد_کاشانی
سخنرانی بسیار مهم استاد حامد کاشانی برای #طلاب
خصوصا طلابی که دچار مشکل انگیزه هستند گوش بدهند
📆 چهارشنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۳
▪️ مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔶 #رجال
💠 ادلۀ شیعه بودن سکونی
📝 دلایلی را برای شیعه بودن اسماعیل بن ابیزیاد معروف به سکونی میتوان اقامه نمود که دو دلیل مهم آن عبارت است از:
1- محتوای روایات او که موافق احکام و باورهای شیعی و یا نکوهش مخالفان و بزرگان عامه است. این دلیل را مجلسی اول و حاجی نوری برای اثبات شیعه بودن سکونی ارائه کرده و برخی از روایات در این خصوص را آوردهاند.
2- امام صادق علیه السلام از تعابیری برای سکونی استفاده کرده که مخصوص اصحاب شیعی است.
لازم به یادآوری است بر اساس بررسی انجام شده، بیشترین احادیث سکونی در رابطه با مسائل غیر فقهی و کلامی است؛ به عنوان نمونه در کتاب کافی، ۵۹ روایت از او در کتاب ایمان و کفر، ۴۴ روایت از او در کتاب اطعمه و اشربه، و ۳۸ روایت در کتاب المعیشة وجود دارد که از نظر تعداد روایات سکونی، این سه بخش از سایر بخشهای کافی با اختلافی معنادار، پیشی گرفتهاند. بررسیها نشان میدهد ۳۵ درصد احادیث سکونی....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید.👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20436/#ZRejal
#سکونی #اسماعیل_بن_ابی_زیاد #وثاقت #شیعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#فقه
💠تقدیم روایت مطلق مشهور بر روایت مقید شاذ و اخذ به مطلق
👤#استاد_قائینی
اگر #شاهد در زمان #تحمل شهادت، یکی از شروط را دارا نباشد مثلا مسلمان یا #حر نباشد، اما در زمان #ادای شهادت، واجد آن شرط شود، #شهادت او پذیرفته می شود. این مطلب مطابق نظر مشهور فقهای شیعه و مطلقات پذیرش #شهادت است لکن در مورد رد شهادت عبد، روایت خاص #سکونی وجود دارد که قاعدتا باید #مطلقات را #تقیید زند اما در این مورد مطلقات بر #مقید مقدم می شوند به دلیلی که در ادامه بیان شده است...
📚درس خارج فقه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3660
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 دو نکته در کلام صاحب منتقی در مساله نقل از یک راوی به صورت باواسطه و بدون واسطه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻گاهی مشاهده میشود که یک #روایت توسط یک #راوی دو #نقل دارد که یکی با واسطه و دیگری بدون واسطه است.
صاحب #منتقی بیان کرده است به جهت دو نکته ممکن است یک راوی که روایتی را بدون واسطه از راوی دیگر نقل نموده، با واسطه نیز نقل کند...
📚درس خارج فقه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3579
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 نمازهای حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
مدتی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها پنج نماز صبح برگزار میشد؛
ابتدا آقانجفی نماز میخواند. آقانجفی بلافاصله با شروع اذان صبح رادیو نماز میخواند و بعداً گروهی تحقیق کردند و گفتند اذان صبح حداقل در برخی فصول سال، قبل از دخول وقت بوده و آقای آذری قمی در حرم اعلام کرد از فلان تاریخ تا فلان تاریخ هر کس بلافاصله بعد از اذانِ رادیو نماز خوانده، نمازش را اعاده کند.
نماز دوّم، نماز مرحوم آسیّد محمدباقر قزوینی بود که بعد از وفاتش آقای گلپایگانی به جای ایشان نماز برگزار میکرد. نماز آقای گلپایگانی اوّلین نمازی بود که یقیناً در وقت برگزار میشد.
سوّمین نماز، نماز حاج آقای والد بود.
نماز چهارم، نماز آسید محمد صدر العلماء....
✅ ادامه مطلب این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20441/#ZJore
#نماز #وقت_نماز #نماز_حرم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 دو تصویر برای بیان حق سرقفلی
👤#استاد_شوپایی
صورت اول (که عمده کلمات ناظر به این صورت است) این است که در #اجاره اعیانی مثل مغازه یا کارخانه که به صورت مستمر مثلا سالانه اجاره داده می شود، آیا در این موارد غیر از ملکیة العین (که مربوط به #مالک است) و ملکیة #المنفعه (که مربوط به مستاجرِ در هر سال است)، امر سومی هم به نام #حق #سرقفلی وجود دارد یا نه؟ حق سرقفلی در تصویر اول، عبارت است از این که شخص #حق داشته باشد #عین را اجاره دهد برای مالک به #اجرت معینی...
📚درس خارج فقه، ۲۰ آبان ۱۴۰۰
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3647
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
📌 شماره 106 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20898
✅ مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔 @mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 عدم حجیت ارتکاز
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻برخی از معاصرین معتقند که حجیت #سیره شامل #حجیت ارتکاز هم می شود اما اشکال این است که #ارتکاز بما هو ارتکاز چه حجیتی دارد؟
حسن بن علی الوشاء وقتی به امام کاظم علیه السلام گفت آیا وقتی ما سؤال می کنیم، شما موظف به جواب هستید؟ حضرت فرمودند:
الْحُسَینُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاک فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِنْ کنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ فَقَالَ نَحْنُ أَهْلُ الذِّکرِ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ قُلْتُ فَأَنْتُمُ الْمَسْئُولُونَ وَ نَحْنُ السَّائِلُونَ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ حَقّاً عَلَینَا أَنْ نَسْأَلَکمْ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ حَقّاً عَلَیکمْ أَنْ تُجِیبُونَا قَالَ لَا ذَاک إِلَینَا إِنْ شِئْنَا فَعَلْنَا وَ إِنْ شِئْنَا لَمْ نَفْعَلْ أَ مَا تَسْمَعُ قَوْلَ اللَّهِ تَبَارَک وَ تَعَالَى- هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِک بِغَیرِ حِسابٍ. (الکافی جلد۱ صفحه ۲۱۰)
وقتی شخص سؤال می کند، امام موظف به جواب نیست، فضلا از فعل و فضلا از ارتکاز. در صورتی اینها می توانند حجیت پیدا کنند که اتمام حجت از ناحیه دیگری انجام نشده باشد. اگر شارع با آیه یا روایت دیگری حجت را تمام کرده باشد، اگر آن ارتکاز خطا هم باشد، شارع موظف به تصحیح آن نیست.
📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3655
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
عدم حجیت ارتکاز.mp3
2.4M
🔸 #اصول
💠 عدم حجیت ارتکاز
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3655
#ارتکاز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠بررسی وثاقت احمد بن محمد بن یحیی العطار
👤 #استاد_شهیدی
در #وثاقت احمد بن محمد بن یحیی العطار اختلاف است زیرا ایشان #توثیق خاص از قدماء ندارد و به همین جهت مرحوم #خویی ایشان را #مجهول میدانند، ولی از چند طریق ممکن است وثاقت ایشان اثبات شود:
طریق اول: ترضی شیخ #صدوق رحمه الله نسبت به ایشان
شیخ صدوق رحمه الله در موارد مختلف نسبت به ایشان ترضی کردند. و زیاد ترضی کردن شیخ صدوق نسبت به مشایخ خود موجب وثوق میشود به این که این شخص نزد شیخ صدوق رحمه الله حسن ظاهر داشته است و حسن ظاهر نیز علامت #عدالت است....
📚 درس خارج اصول، ۲ و ۳ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3629
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
♻️ مناظره ی جالب بین #مقدس_اردبیلی و #شیخ_بهائی ( تغمدهما الله برحمته)...
🔺️ شیخ #بهایی با مقدس #اردبیلی در زمان شاه عباس به نجف مشرف می شوند.
در مجلسی بین شیخ بهایی و مقدس اردبیلی سر موضوعی مباحثهای شد. شاه آنجا در مجلس نشسته بود و نگاه می کرد.
با اینکه حق به جانب مقدس اردبیلی بود، او حق را به جانب #شیخ_بهایی می دهد و جلوی شاه عباس عرض اندام نمی کند.
بین آن دو مباحثه می شود و مجلس به نفع شیخ بهایی تمام می شود.
🔺️ فردا در کوچه مقدساردبیلی به شیخ بهایی بر میخورد و دیگر شاه نزد آنها نبود.
به او می گوید که آن مطلب که دیشب فرمودید به این دلایل آن نبوده و این است که من می گویم.
شیخ بهایی می گوید چرا دیشب نفرمودید؟!!
✅ مقدس اردبیلی میگوید: دیشب می توانستم بگویم اما چون تو شیخ الاسلام ایران بودی و نزد شاه محترم بودی، اگر من می خواستم جلوی شاه شما را کوچک کنم ، این به #ضرر اسلام بود.
🔅 و لذا حاضر شده بود که خودش را خرد کند که شیخ بهایی کوچک نشود. این ها درس #اخلاق است. عیب کار این است که #نفس وقتی که استاد اخلاق نبیند، تربیت نمی شود، به این چیزها اهمیت نمی دهد.
🎙 #آیت_الله_مجتهدی( رحمة الله عليه)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 شمول قاعده لا حرج نسبت به محرمات و واجبات
👤#استاد_گنجی
بعضی قائل هستند که #لاحرج مختص به #واجبات است زیرا در ما جعل علیکم فی الدین من #حرج، باید بررسی کرد که آن مواردی که در دین قرار گرفتند، به چه صورت #وضع شدند تا این آیه بتواند آنها را بردارد. در #شریعت، #افعال بر عهده مکلفان قرار گرفته است. کتب علیکم الصیام ... وضع و کتب در حال جعل فعل است و در #استعمالات عرفی نیز، الزام به فعل است و عرفی نیست که به #تروک الزام کنند. در نتیجه ما جعل علیکم فی الدین من #حرج یعنی همان افعالی که بر عهده شما گذاشتیم، اگر حرجی شد، رفع میکنیم.
اما ....
📚درس خارج اصول، ۷ آبان ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3656
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 بررسی دلالت روایتی در باب نماز آیات بر تداخل اسباب و مسببات
👤#استاد_قائینی
برای اثبات تداخل #اسباب و #مسببات میتوان به #اطلاق مقامی روایت محمد بن مسلم در باب اسباب نماز #آیات تمسک کرد:
حَمَّادٌ، عَنْ حَرِيزٍ، عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، قَالَا: قُلْنَا لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: هٰذِهِ الرِّيَاحُ وَ الظُّلَمُ الَّتِي تَكُونُ هَلْ يُصَلّىٰلَهَا؟
فَقَالَ: «كُلُّ أَخَاوِيفِ السَّمَاءِ مِنْ ظُلْمَةٍ أَوْ رِيحٍ أَوْ فَزَعٍ، فَصَلِّ لَهُ صَلَاةَ الْكُسُوفِ حَتّىٰ يَسْكُنَ»
توجه به این مطلب نیز لازم است که معمولا این آیات مثل باد و ظلمت همراه یکدیگر واقع میشوند خصوصا که اموری مثل صاعقه و ... به دفعات متعدد و نزدیک به یکدیگر اتفاق میافتند و متفاهم از این روایت این است که اگر این موارد اتفاق افتاد نماز بخوان نه نماز متعدد بخوان. بله روایت دلالت دارد که هر کدام از این موارد سبب #مستقل است اما اینکه برای هر #سبب باید نماز مستقلی به جا آورد خلاف #ظهور این روایت است؛ چون در آن فقط #امر به نماز شده است نه #تعدد نماز و اگر نماز متعدد #واجب بود باید تذکر داده میشد؛ چون از مواردی است که در معرض غفلت شدید است و لذا #اطلاق_مقامی روایت اقتضاء میکند که نماز واحد کافی است.
📚درس خارج اصول، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3561
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔶 #رجال
💠 نگاهی به تفسیر منتسب به سکونی
📝 یکی از آثار اسماعیل بن ابی زیاد السکونی که در منابع شیعی و سنی از آن یاد شده، تفسیر او است؛ اما این تفسیر اکنون در دست نیست و طبق تحقیق عادلزاده، قسمتهایی از آن از طریق برخی کتب از جمله «زهر الفردوس»، «التلویح الی شرح الجامع الصحیح»، «شرح سنن ابن ماجه»، «اللئالی المصنوعة»، «الزیادات علی الموضوعات»، «جمع الجوامع»، «قوت القلوب» و… نقل شده است.
یکی از مهمترین آثار در این زمینه، کتاب «البیان فی نزول القرآن»، نوشتۀ «محمد بن علی بن عبدالملک فسوی» است. نویسنده در مقدمۀ کتاب چنین نوشته که در کتابش کلمات غریبی وجود دارد که در تفسیرهای دیگر یافت نمیشود و برای اینکه خودش را از اتهام دروغگویی دور نگه دارد، تأکید میکند که تمام کتابش را فقط از تفسیر اسماعیل بن ابی زیاد شامی استخراج کرده است. در همین مقدمه آمده است که کتاب به درخواست محمد بن علی بن عمر نسوی نوشته شده است، او از فسوی درخواست کرده بود....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید.👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20441/#ZRejal
#تفسیر #سکونی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 نافلۀ عصر
از ویژگیهای جالب آقای حاج سید جواد #خامنهای، تقیّدشان به نافلهٔ عصر در نماز جماعتشان بود. چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، #نافله خوانده نمیشود.
مرحوم حاج آقای والد، نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش میخواند و میگفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای اینکه همه یقین کنند، نافله ظهر را میخوانم. ولی دربارهٔ نافلهٔ عصر میگفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمیخوانم. ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافلهٔ عصر را میخواند.
چند سال پیش طلبهای به من گفت: خوب نیست که این سنّت را (که در بیشتر نماز جماعتها ترک شده است) ما نیز انجام ندهیم. گفتم: افراد آمادگی ندارند؛ ولی اگر اکثریت آماده باشند، من میخوانم. شما از مأمومین سؤال کنید. بعداً آن طلبه آمد و گفت: من سؤال کردم، بیشتر آمادگی دارند. لذا از آقای حاج سیّد جواد پیروی کردم و از آن به بعد نافله را در مدرسهٔ فیضیه میخوانم، البته با حذف مستحبات آن بهگونهای که زمان آن تقریباً با زمان تعقیبات عصر چندان تفاوت ندارد.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20436/#ZJore
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 امکان تغییر دامنه خمس توسط ولی فقیه
👤#استاد_سیداحمد_مددی
در #خمس دو گونه #سنت داریم:
یک: سنن #ثابت داریم که #ارباح مکاسب است که روایت امام صادق (علیه السلام) است.
دوم: یکی هم حکم #ولائی که روایت امام جواد (علیه السلام) است: مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ:«كَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ قَرَأْتُ أَنَا كِتَابَهُ إِلَيْهِ فِي طَرِيقِ مَكَّةَ قَالَ الَّذِي أَوْجَبْتُ فِي سَنَتِي هَذِهِ وَ هَذِهِ سَنَةُ عِشْرِينَ وَ مِائَتَيْنِ فَقَط ...در همین سال فقط (سال ۲۲۰) مقداری را قرار می دهند که باید خمسش داده شود...
اگر این مطالب تمام باشد عین این در زمان ما هم صدق می کند...
📚درس خارج فقه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3646
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها یا وفات ایشان
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیا «مات» دال بر مرگ حتف انف است یا دالّ بر اعم از مرگ حتف انف و مرگ بالقتل میباشد. مرحوم آقای عسکری در کتاب عبدالله بن سبا پیرامون واقعیّت داشتن عبدالله بن سبا بحثهای مفصلی را مطرح نمودهاند. ایشان در موضعی از کلامشان به این نکته اشاره میکنند که «مات» به معنای مرگ حتف انف است و قتل را شامل نمیشود. ایشان در ادامه نتایجی را بر این مطلب مترتب میکنند که قصد ورود به آن را نداریم. ایشان بر مدعای خود چنین استشهاد نمودهاند که در آیۀ شریفۀ ﴿أ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ ...
اما پاسخ این است که ...
📚 درس خارج اصول، ۸ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شهادت
#فاطمیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa