💠 بزرگداشت حضرت معصومه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔹 آقای سید حمید رضا #برقعی، شعری در وصف حضرت #معصومه سروده که بسیار مورد توجه واقع شده، و دو بیت آن بسیار #معروف گشته است:
خوشبخت قوم طایفه، ما مردم قمیم
جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم
اعجاز این ضریح که همواره بیحد است
چیزی شبیه پنجرهفولاد مشهد است
🔹 دو #نکته در رابطه با این دو #بیت قابل توجه است. یکی تعبیر "قوم طایفه" و نکته دوم مراعات حدود توسط #شاعر است. توضیح آنکه بهجز ۱۴ #معصوم هر انسانی هر اندازه قرب و منزلت داشته باشد، با معصومین قابل قیاس نیست. این مساله در #شعر آقای برقعی به خوبی مراعات گشته است. توضیح آنکه ...
📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3622
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 بررسی اتحاد غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی
👤 #آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع...
در #سند این روایت «غیاث بن ابراهیم» قابل بحث است. یکی از بحث ها بررسی اتحاد غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی است.
در #معجم الرجال مرحوم آقای #خویی و برخی کتب دیگر، گمان شده غیاث بن ابراهیم #تمیمی و #نخعی متحد هستند.
اما با توجه به قرائن زیر می توان قائل به تغایر نخعی و تمیمی شد:
۱- بی ارتباطی فامیلی قبیله نخع و تمیم
۲- تغایر کنیۀ نخعی و تمیمی
۳- تغایر زادگاهی نخعی و تمیمی
۴- تغایر مذهب نخعی و تمیمی
پس غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی دو نفر هستند. مورد بحث ما غیاث بن ابراهیم تمیمی صاحب کتاب است؛ پس آنچه عامه در شرح حال غیاث بن ابراهیم نخعی به عنوان نقطه ضعف (جعل حدیث لا سبق إلّا في خفّ أو حافر أو جناح برای خوشایند مهدی عباسی) مطرح کرده اند ربطی به غیاث بن ابراهیم تمیمی ندارد.
📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۲۱۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3623
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 کلام مرحوم بروجردی و لازمه آن (ارشادی بودن اکثر اوامر معصومین)
👤#استاد_فاضل
محقق #بروجردی مطلبی فرموده است که گرچه خودشان آن را نکته ای لطیف دانسته اند اما مرحوم آیت الله #فاضل معتقد است این مطلب حاوی #شبهه ای است که اگر آن را حّل نکنیم، سدّی در #استنباطات #فقهی ایجاد خواهد کرد. آقای بروجردی میفرماید اگر امر از متکلم به عنوان اینکه مولاست صادر شود، موضوع برای حکم عقلاء به #وجوب درست میکند. اما اگر امر از او به عنوان مقام #مولویت صادر نشود حکم آن متفاوت خواهد بود...
📚درس خارج اصول، ۳ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3610
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 روشهای احراز مقام بیان
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 ألف: وضعیت مخاطب. اگر #راوی فقیه و محل مراجعه مردم باشد، به قرینه راوی می گوییم که مقام، مقام إعطاء ضابطه است. اگر امام ضابطه فقهی را به #زراره ندهد، پس به چه کسی بدهد. اما اگر مخاطب، عادی باشد و محل مراجعه نباشد، معلوم می شود از مبتلی به خود می پرسد و اینجا، مقامِ إعطاء #ضابطه نیست.
ب: متن روایت. گاهی متن روایت به گونه ای است که در مقام ضابطه بودن امام مشخص است. مثلا صحیحه ثانیه زرارة در #استصحاب، متن ضابطه ای است و شش نوع فرض را تصور می کند و احکام هر کدام را بیان می کند.
ج: تفریع. گاهی امام آیه ای را بیان می کند و شروع به تفریع کردن از آن می کند مانند لا تأکلوا أموالکم بینکم بالباطل.
📚 درس خارج اصول، ۲ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3602
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
روشهای احراز مقام بیان.mp3
2.16M
🔸 #اصول
💠 روشهای احراز مقام بیان
👤 #استاد_حسینی_نسب.
📚 درس خارج اصول، ۲مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3602
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 فوارق خبر حسی متواتر با اجماع
👤 #استاد_شهیدی
مبنای سوم در اجماع #محصل، اجماع #حدسی است. بعضی اتفاق نظر فقهاء را به #تواتر قیاس کرده و فرمودهاند همانطور که تواتر در خبر #حسی موجب #قطع میشود و آن ملازمهی عقلیه با مطابقت با واقع دارد اتفاق نظر فقهاء نیز تواتر در خبر حدسی است که ملازمهی با وجود #حکم شرعی مطابق با آن دارد.
معنای ملازمهی عقلیه این است که بین اتفاق نظر فقهاء و وجود این حکم شرعی واقعا تلازم است که علم به اتفاق نظر فقهاء سبب علم به لازم آن یعنی ثبوت حکم شرعی میشود.
لکن به نظر ما قیاس اتفاق و اجماع فقهاء به خبر متواتر، مع الفارق است و اجماع فقهاء ملازمهی واقعیه با ثبوت حکم شرعی ندارد. و آن دو از جهاتی با هم فرق دارند...
📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3339
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 ملکات انبیاء
از آقای میرزا هاشم آملی شنیدم آسیّد ابوالحسن بعضی از ملکات انبیاء را داشت.
یکی از ویژگیهای ایشان این بود که هیچکس حق نداشت نامههایی را که اشخاص به او مینوشتند، بخواند. ایشان همه آنها را پاره میکرد تا کسی مطّلع نشود. اگر کسی در نامه اظهار حاجت میکرد یا توهینی به ایشان مینوشت، همه را از بین میبرد تا به دست کسی نیفتد، حتی پسرها و نزدیکترین بستگانش هم حق نداشتند این نامهها را بخوانند.
از دیگر ویژگیهای مسلّم آسیّد ابوالحسن این بود که در قضای حوايج مردم خیلی ساعی بود.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20503/#ZJore
#آسیدابوالحسن #سیره_علما #ملکات_انبیا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#رجال
💠 نحوه تحمل احادیث در کتاب تحف العقول
👤#استاد_سیداحمد_مددی
شواهد موجود حاكی است كه اين #كتاب ها و #مصادري كه در اختيار صاحب #تحف_العقول بوده، به نحو #وجاده به ايشان رسيده است، البته مي شود به اين مطلب با مقدمه اي كه در اول كتاب آمده اشكال كرد؛ چون ايشان در مقدمه نوشته است: «واسقطت الأسانيد تخفيفاً و إيجازاً و إن كان أكثره لي سماعا» ايشان تعبير كرده كه اكثر اين كتاب را من به نحو #سماع #تحمل كردم، و اين با وجاده نمي سازد، اما ظواهر نشان نمي دهد كه ايشان در حوزه هاي عليمه ي آن زمان حضور فعالي داشته اند....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3635
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 بررسی جریان لا تعاد در فرض اضطرار
👤#استاد_گنجی
مرحوم #نائینی فرموده لا تعاد گر چه #جاهل را شامل نیست ولی در فرض #اضطرار جاری است و لا تعاد یعنی نماز را از هر چیزی که به دست خودت نیست، #باطل نکن و #سهو و اضطرار به ید مکلف نیست.
اما به نظر میرسد این یک #استظهار از حدیث لا تعاد است که نمیتوانیم آن را به صورت قطعی بپذیریم. لاتعاد شامل نسیان و جهل میشود ولی اینکه از عذر به مطلق عذر تعدی کنیم و بگوییم هر چند مکلف #ملتفت است ولی مثلا مضطر شده و مجبور شده که تکلم کند و هر مانعی را اینگونه توجیه کنیم، عرفی نیست....
📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3625
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠عدم توقف پذیرش شهادت قاذف بر اجرای حدّ
👤#استاد_قائینی
مرحوم صاحب جواهر می فرماید پذیرش #شهادت #قاذف، علاوه بر توبه و تکذیب نفس، نیاز به #اجرای #حدّ نیز دارد و این مطلب از روایاتی برداشت می شود و ظاهر برخی روایات مثل روایت قاسم بن سلیمان و مرسلۀ یونس و روایت ابن سنان و سماعه اشتراط #اجرای #حدّ است. اما استاد قائنی دلالت هیچ کدام از این روایات را نمی پذیرند به نکته و بیانی که در ادامۀ مطلب بیان شده است. برای مشاهدۀ متن این روایات به همراه وجه استناد به آنها و پاسخ استاد قائنی، ادامۀ مطلب را مشاهده بفرمایید.
📚درس خارج فقه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3586
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 معنای غناء نزد مشهور و آیت الله العظمی خامنهای مدظله العالی
📝 حرمت فی الجمله اصل #غناء در بین فقه #شیعه مسلم است؛ لکن حدود این موضوع نیاز به رفع ابهام دارد.
مفهوم غناء در لغت
لفظ «الغناء»، همانگونه که برخی از فقها به آن تصریح کردهاند، دارای #حقیقت شرعیه نبوده و باید برای فهم معنای آن به #عرف رجوع کرد. لغویها در معنای غناء، کلمات به ظاهر متشتت و مختلفی دارند.
اقوال مطرح در کلام لغویون
- صوت
- تطریب
- بالا بردن صدا و متابعت و پشت سر هم آوردن آن
- تحسین و ترقیق صوت
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20503/#ZFeqh
#غناء #تطریب #صوت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 علل مطلقنهادن عناوین مشترک، در اسناد روایات
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در مساله تمییز مشترکات، یک امر مهم آن است که بررسی شود چه عاملی سبب ذکر این #عنوان #مشترک شده است. به عنوان مثال وقتی #کلینی دو #استاد به نام «علی بن محمّد» دارد، وجه آنکه این عنوان را به صورت #مطلق بیان میکند، چیست؟ اگر تنها یک استاد با این نام داشت، وجهی برای #اطلاق بود، مثل محمّد بن یحیی که تنها استاد کلینی به این نام است، ولی وقتی دو استاد به این نام وجود دارد باید نکتهای برای اطلاق وجود داشته باشد.
پاسخ آن است که برخی از عوامل برای اطلاق وجود دارد. بسته به آنکه این عامل چیست، روش حلّ این عنوان مشترک، متفاوت میشود...
📚درس خارج فقه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3580
#تمییز_مشترکات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 مساله تعدیل قراردادها و اقسام آن
👤#استاد_شوپایی
مسئلۀ #تعدیل #قراردادها از اینجا پیدا شده است که در بعضی از موارد قرارداد و #عقدی که از ناحیۀ #متعاقدین منعقد میشود، در حین حدوثش مشکلی ندارد ولی با طروّ حوادثی #ابقاء این قرار داد به حالت اولی خودش به نحوی است که احد الطرفین مبتلا به #ضرر فاحشی میشود، لذا در این موارد به دنبال راهی برای نجات این شخص از آن قراردادی که به نحو اولی بسته شده است گشته اند و به این نحو بحث از تعدیل قراردادها مطرح شده است....
📚درس خارج فقه، ۹ آبان ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3626
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
🍀 مرحوم #نخودکی_اصفهانی (ره) به #امام_خمینی(ره) و آیت الله #سید_احمد_زنجانی(ره) برای سامان دادن به زندگی، چه دستورالعملی داد؟؟؟
✍ برگرفته از کتاب جرعه ای از دریا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 بیان سه اشکال به تبویب مباحث علم اصول مرحوم آخوند
👤#استاد_مروی
محققان بعد از مرحوم #آخوند بر شیوه نگارش ایشان اشکالاتی مطرح کردهاند:
اشکال اول: به ایشان اشکال شده که شما چرا و به چه مناسبتی، #استلزامات عقلی و دلالتهای #عقلی را ذیل مباحث #الفاظ و #دلالت وضعی مطرح کردهاید؟ دلالت عقلی و دلالت #وضعی را شما قسیم هم میدانید، که در مقدمه هم گفتیم، چرا شما در نگارش، دلالات وضعی لفظی را بررسی میکنید و به تبع آنها دلالات عقلی را بررسی میکنید؟ اینکه وجوب شئ مثلا مستلزم وجوب مقدمهاش است، امر به شئ عقلا مستلزم نهی از #ضد است، این دلالات عقلی را در پوشش دلالت لفظی مطرح میکنید. در حالی که اینها قسیم هم هستند چرا اینگونه مباحث را مطرح کردید؟.....
📚درس خارج اصول، ۲ آبان ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3649
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
تفاوت روایات احمد بن هلال با واقفیه.mp3
2M
🔸 #رجال
💠 تفاوت در برخورد با روایات واقفیه و احمد بن هلال
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3598
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠بررسی نظریهی تعویض السند
👤 #استاد_شهیدی
مراد از نظریه #تعویض سند این است که مثلا شیخ #طوسی در #فهرست نسبت به بعضی از روات فرمودهاند: «اخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» یا «اخبرنا بکتبه و روایاته» که از جملهی این روات #حریز بن عبدالله و سعد بن عبدالله است و بعضی از طرقی که ایشان به این کتب ذکر میکند صحیح هستند، اگر در کتاب حدیثی یک #حدیث با سند #ضعیف به حریز بن عبدالله یا سعد بن عبدالله میرسید به جای این سند ضعیف آن سندی که شیخ طوسی در فهرست به جمیع کتب و روایات سعد بن عبدالله یا حریز ذکر کردند، جایگزین میشود. این را نظریهی تعویض #سند میگویند....
📚 درس خارج اصول، ۱و۲ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3630
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔶 #اصول_کاربردی
💠 بررسی ثمرات بحث از حرمت تجری
📝 از جمله مباحث مهمی که در ذیل بحث از #قطع قابل طرح است و اصولیان در کتب خویش بدان پرداختهاند، مسئله #تجری است. این مسئله از جهات مختلفی قابل بررسی است که یکی از آن جهات، مسئله حکم تکلیفی آن به معنای #حرمت یا عدم حرمت آن است.
ثمرۀ اول
اگر تجری حرام باشد، اتیان مصداق #واجب در ضمن فعل متجریٰبه، در بحث #اجتماع امر و نهی داخل میشود؛ ولی اگر تجری حرام نباشد، حتیٰ بنا بر #امتناع اجتماع #امر و #نهی نیز #امتثال امر مشکلی ندارد و فعل متجریٰبه میتواند مصداق #واجب باشد؛
لذا مرحوم #خویی که قائل به امتناع اجتماع امر و نهی است فرمودهاند....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20503/#ZOsoulK
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#رجال
💠 مصدر شناسی حدیث رفع
👤#استاد_سیداحمد_مددی
قدیمی ترین #مصدر نقل این حدیث #نوادر احمد #اشعری و #محاسن برقی است که هم عصر بوده اند نوادر متن ۶ فقره ای و محاسن متن ۳ فقره ای روایت را آورده اند.
محاسن از امام کاظم علیه السلام نقل میکند که سندش هم #صحیح است اما از شواهد #حدیث کاملا معلوم است که حدیث برای مقام #تقیه صادر شده است و لسانش لسان #تقیه است مصدر بعدی فقه الرضا علیه السلام است که عبارت (و ما جهلوا) دارد. در کتاب #عیاشی هم آمده است که #کافی از ایشان نقل میکند. مصدر بعدی کافی است....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3628
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠معنای حرمت قِران بین سورتین در نماز
👤#استاد_گنجی
در مورد #حرمت سه #احتمال بیان شده:
الف- حرمت #تکلیفی، یعنی #جمع بین #سورتین دارای #مفسده و مبغوضیت است و شارع مقدس به دلیل همین مفسده، از جمع بین سورتین #نهی تحریمی کرده باشد.
به نظر میرسد این معنا فی نفسه #بعید است. عرف از لاتجمع بین السورتین، مفسده و #بغض عند المولی را متوجه نمیشوند. خصوصا که این نهی در #اجزاء و #شرایط است و مرحوم #آخوند فرمود #ظهور #اوامر و #نواهی متعلق به اجزاء و شرایط، از وجوب و حرمت تکلیفی زائل شده بلکه در حال بیان جزئیت و شرطیت است....
📚درس خارج فقه، ۸ آبان ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3657
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
Kashani-14030718-MaziyateTalabegi-Hkashani_Com.mp3
37.95M
🔰 #سخنرانی
💠 مزیت طلبگی
👤#استاد_حامد_کاشانی
سخنرانی بسیار مهم استاد حامد کاشانی برای #طلاب
خصوصا طلابی که دچار مشکل انگیزه هستند گوش بدهند
📆 چهارشنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۳
▪️ مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔶 #رجال
💠 ادلۀ شیعه بودن سکونی
📝 دلایلی را برای شیعه بودن اسماعیل بن ابیزیاد معروف به سکونی میتوان اقامه نمود که دو دلیل مهم آن عبارت است از:
1- محتوای روایات او که موافق احکام و باورهای شیعی و یا نکوهش مخالفان و بزرگان عامه است. این دلیل را مجلسی اول و حاجی نوری برای اثبات شیعه بودن سکونی ارائه کرده و برخی از روایات در این خصوص را آوردهاند.
2- امام صادق علیه السلام از تعابیری برای سکونی استفاده کرده که مخصوص اصحاب شیعی است.
لازم به یادآوری است بر اساس بررسی انجام شده، بیشترین احادیث سکونی در رابطه با مسائل غیر فقهی و کلامی است؛ به عنوان نمونه در کتاب کافی، ۵۹ روایت از او در کتاب ایمان و کفر، ۴۴ روایت از او در کتاب اطعمه و اشربه، و ۳۸ روایت در کتاب المعیشة وجود دارد که از نظر تعداد روایات سکونی، این سه بخش از سایر بخشهای کافی با اختلافی معنادار، پیشی گرفتهاند. بررسیها نشان میدهد ۳۵ درصد احادیث سکونی....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید.👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20436/#ZRejal
#سکونی #اسماعیل_بن_ابی_زیاد #وثاقت #شیعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#فقه
💠تقدیم روایت مطلق مشهور بر روایت مقید شاذ و اخذ به مطلق
👤#استاد_قائینی
اگر #شاهد در زمان #تحمل شهادت، یکی از شروط را دارا نباشد مثلا مسلمان یا #حر نباشد، اما در زمان #ادای شهادت، واجد آن شرط شود، #شهادت او پذیرفته می شود. این مطلب مطابق نظر مشهور فقهای شیعه و مطلقات پذیرش #شهادت است لکن در مورد رد شهادت عبد، روایت خاص #سکونی وجود دارد که قاعدتا باید #مطلقات را #تقیید زند اما در این مورد مطلقات بر #مقید مقدم می شوند به دلیلی که در ادامه بیان شده است...
📚درس خارج فقه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3660
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 دو نکته در کلام صاحب منتقی در مساله نقل از یک راوی به صورت باواسطه و بدون واسطه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻گاهی مشاهده میشود که یک #روایت توسط یک #راوی دو #نقل دارد که یکی با واسطه و دیگری بدون واسطه است.
صاحب #منتقی بیان کرده است به جهت دو نکته ممکن است یک راوی که روایتی را بدون واسطه از راوی دیگر نقل نموده، با واسطه نیز نقل کند...
📚درس خارج فقه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3579
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir