eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
210 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحثات/به بهانه‌ی انتخاب مسئول جدید دفتر مقام معظم رهبری در قم، 🔹در انتظار دفتری حوزوی برای رهبری سید فرید حاجی سید جوادی 🔸رهبری نظام، که مشروعیت حاکمیت را برمبنای ولایت فقیه تامین می‌نماید، بیش از دیگر ارکان نظام به دستاوردهای معرفتی و تربیت‌شدگان حوزه‌های علمیه برای طرح‌ریزی و پیاده‌سازی دولت و نظام اسلامی نیازمند است. زیرا مهمترین شئون مذهبی جمهوری اسلامی با تدبیر رهبری تمشیت می‌شود و اجرای عمده تدابیر ایشان نیز برعهده روحانیونی است که با نظر ولی‌فقیه تعیین و منصوب می‌شوند. 🔸سیاست جوانگرایی که در انتصابات اخیر رهبری نمایان شده است، مستلزم فرآیندی است که با شناسایی افراد مستعد و زمینه‌سازی برای رشد و کسب تجربه ایشان، گزینه‌های مناسبی را برای پذیرش مسئولیت آماده سازد. یکبار در دهه ۷۰ دفتر رهبری چنین فرآیندی را پیگیری نمود و از نتایج آن نیز تاکنون بهره برده است. اما پس از آن فرآیند شناسایی و رشد طلاب و فضلای مستعد برای استفاده در مناصب مرتبط با نهاد رهبری پیگیری نشده است. 🔸برای آنکه زمینه رشد نسل جدیدی در حوزه‌ها فراهم آید، ایجاد رابطه فعال با طلاب و فضلای جوان حوزه ضرورت دارد. صرف وقت کافی از سوی مسئولان دفتر قم برای نشست و برخاست با اساتید و مدرسان جوان حوزه، درگیر کردن فضلای جوان با مسائل حوزه و نظام و کارسپاری به ایشان می‌تواند حلقه جدیدی از استعدادهای حوزه را برای پذیرش مسئولیت‌های علمی، مذهبی و سیاسی حوزه و نظام آماده سازد. 🔸دفتر مقام معظم رهبری در قم مسئولیت سنگینی در تنظیم روابط و مناسبات مراجع و علمای حوزه با رهبری و بهره‌مندسازی نظام از حمایت‌های دلسوزانه بزرگان حوزه برعهده دارد. این دفتر باید بتواند تبیین درست و موجهی از خط‌مشی‌های اصلی نظام که رهبری اتخاذ می‌فرمایند، به محضر مراجع تقلید و علما ارائه نماید. این مهم نیازمند شناخت دقیق و کامل از بینش‌ها و حساسیت‌های مذهبی و فرهنگی بزرگان حوزه است و برای رسیدن به این شناخت ارتباط مستقیم، صمیمانه و مبتنی بر اعتماد ضرورت دارد. 🔸شاید مهمترین ضعف سالیان اخیر دفتر مقام معظم رهبری در قم، غلبه فرهنگ اداری بر آن باشد. تجمیع هویت سیاسی رهبر معظم انقلاب با جایگاه مرجعیتی ایشان موجب شده مناسبات دفتر قم، میان اقتضائات این دو شأن سرگردان شود. 🔸موفقیت دفتر مقام معظم رهبری در قم منوط به هماهنگی با آدابی است که مناسبات علما و اساتید حوزه با آن سامان می‌یابد. عدول از سنت حوزوی و تبدیل شدن آن به ارتباطات کاری و سازمانی دامنه تاثیر و میزان توفیق دفتر رهبری را محدود می‌سازد. متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/18615 🔻🔻🔻 @MOBAHESAT
قسمت سوم - دوراهی روحانیت.mp3
13.22M
مباحثات/ 🔹پادکست معرفی کتاب 🔸قسمت سوم:《دو راهی روحانیت》 تالیف:کمال رضوی (نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ حوزویان و رسالت اجتماعی(۵) حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا: روحانیون موثرترین گروه را در تحقق این انقلاب اسلامی داشته‌اند/ اکثریت مردم به شیطنت‌هایی که علیه روحانیت می‌شود، بی‌توجه هستند 🔸«مباحثات» پرونده‌ای را با موضوع «مشارکت اجتماعی طلاب» به بهانه‌ی سیل اخیری که در برخی از شهرهای وطن عزیزمان رخ داده است، دنبال می‌کند. در این مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید. 🔹مسئولیت‌های ذاتی روحانیت، تبلیغ دین است و هر نوع کم و کاستی در این بخش، موجب زیر سوال رفتن کارکرد روحانیت خواهد بود. 🔹روحانیون موثرترین گروه را در تحقق این انقلاب اسلامی داشته‌اند، از آنها بیشترین انتظار وجود دارد. لذا، وقتی جنگ ۸ ساله بر ایران تحمیل شد، روحانیون نگفتند که وظیفه‌ی روحانیت فقط تبیین و تبلیغ دین است و ما نباید در دفاع از وطن مشارکت داشته باشیم؛ اتفاقاُ روحانیت از اقشاری بود که وارد شد و شهدای زیادی نیز تقدیم کشورمان کرد. لذا، با توجه به ضرورتی که برای آن دوره‌ی خاص به وجود آمده بود، موجب شد روحانیت پای کار باشد. در واقع ضرورت زمانی می‌تواند بعد جدیدی از مسئولیت‌های روحانیت را ـ که البته با شأن و اولویت‌های کارکردی او در تضاد نباشد ـ نمایان کند. 🔹روحانیت با تدبیری که دارد می‌تواند وظایف تبلیغی و تبیینی خود را نیز به‌ صورت هم‌زمان پیگری کند و انصافاً اکثریت مردم نیز به شیطنت‌هایی که علیه روحانیت می‌شود، بی‌توجه هستند و تلاش‌های دل‌سوزانه‌ی روحانیون را نظاره‌گر می‌باشند. روحانیت در اثنای همین کمک‌رسانی‌های عملی خود می‌تواند با بیان و زبان خود به شبهاتی که در مدت‌های اخیر در جامعه ـ در مورد ارتباط خشک‌سالی و گناهان صورت گرفته در یک سرزمین ـ رواج یافته پاسخ دهد. 🔹اصل حضور روحانیت در چنین عرصه‌هایی می‌تواند تا حد زیادی رافع شبهاتی که در مورد ناکارآمدی روحانیت و یا نظام اسلامی مطرح می‌شود، باشد.چرا که در زمانی که هنوز نظام اسلامی را نتوانسته بودیم بنا نماییم، روحانیون و مراجع در کارهای عمرانی و سازندگی و گونه‌های دیگر مشارکت‌های اجتماعی، فعال بودند. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 mobahesat.ir/18624 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ گزارش نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن 🔸روز ۲۹ فروردین ۱۳۹۸، نشست «تجلیل و نکوداشت مقام پروفسور گری کارل(محمد) لگنهاوزن در موسسه‌ علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد. در ادامه، گزارشی از این نشست را می‌خوانید. 🔹 آیت‌الله علی اکبر رشاد: آقای دکتر لگنهاوزن شخصیتی پرسش‌گر و جست‌و‌جوگر داشته و دارند و هم‌چون حضرت سلمان وارد دیار اسلام و مسلمانی شدند. تلاش‌های ایشان زمینه‌ آغاز مباحث ارزش‌مند درحوزه و مراکز علمی شده است. فلسفه‌ دین هنوز در جامعه علمی ایران، آن میزانی که لازم است، شناخته شده نیست و کاربرد آن برای اهالی علم، معرفی نشده است و حتی در حوزه‌ علمیه نیز آن مقداری که انتظار می‌رود، به آن نپرداخته‌ایم. علمای محترم حوزوی، می‌بایست این نکته را مدنظر داشته باشند که بستر تحول دانش‌های حوزوی، در گروی توجه به فلسفه‌ مضاف می‌باشد. تحول در مسائل مختلف، در گروی توجه به فلسفه‌ دین است و تحول در فقه و اجتهاد، نیازمند توجه به فلسفه دین می‌باشد، نیل به غایت فقه، در گروی توجه به غایت دین است و بر همین اساس است که در دنیای امروز، چالش اصلی، کلام نمی‌باشد، بلکه فلسفه‌ دین است و نیل به این هدف که فقه، مدیریت جامعه را به عهده بگیرد و فقه ما حکومتی شود، بدون توجه به فلسفه‌ دین دست‌یافتنی نخواهد بود و نمی‌توان از فقه، انتظار نظام‌سازی داشته باشیم. 🔹پروفسور لگنهاوزن: بنده بر این باورم که کار فلسفه، جاروی فکر است و کار فلسفه، در حوزه‌ دین، مربوط به زیارت است؛ یعنی لازم است که با تلاش‌های علمی و معرفتی‌مان، اندیشه‌های منحرف را کنار بزنیم و به حقیقت زیارت ناب، نائل شویم تا قلب ما توجه به حقیقت و درستی داشته باشد. 🔹 آیت‌الله مصباح یزدی: اگر دکتر لگنهاوزن نبودند، شاهد تحولات مطلوب کنونی در حوزه‌ فلسفه دین در ایران نبودیم. ایشان از شخصیت‌هایی می‌باشند که پس از چهل سال پژوهش در مسائل گوناگون، با شجاعت و صراحت می‌گوید موضوع حقوق بشر، موضوعی سیاسی و در راستای منفعت‌جویی جهان غرب است و دلیل عقلی و پشتوانه علمی ندارد. در راستای نشر و گسترش حقایق دین، وظیفه‌ای خطیر و رسالتی سنگین داریم و غفلت از آن، بخشودنی نخواهد بود و لازم است بدانیم که اسلام، فقط در ایران نیست و این دین کامل، در دنیا خواهان دارد و زمانی ما می‌توانیم به هدف‌مان در ترویج اسلام دست یابیم که آن را به درستی نشر دهیم. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18636 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/شبکه‌های اجتماعی سیدیاسر تقوی در کانال تلگرامی خود نوشت: 📌یکی از مشکلات تشیع انگلیسی آن است که نمی‌تواند میان پایبندی به برخی اصول [مذهب] و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و محترمانه با دگراندیشان [سنی] توازن برقرار کند. لذا نفس تحرکات مذهبی او، تنش را میان جامعه اسلامی افزایش می‌دهد و فرصتی برای گفتگو باقی نمی‌گذارد. در حمایت از «حوزه انقلابی»، مثل «لندنی‌ها» رفتار نکنیم! @sedyaser 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ حوزویان و رسالت اجتماعی(۶): حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا معنای اینکه طلبه‌ها با عمامه بر سر و بیل به دست به سیل‌زدگان کمک می‌کنند، برای جامعه این است که برای ارتقای وجاهت صنفی حوزوی‌شان، چنین می‌کنند و این، از خالص بودن عمل، می‌کاهد/ کمک به سیل زدگان، از وظایف ذاتی طلبگی نیست. 🔸«مباحثات» پرونده‌ای را با موضوع «مشارکت اجتماعی طلاب» به بهانه‌ سیل اخیری که در برخی از شهرهای وطن عزیزمان رخ داده است، دنبال می‌کند. در این مصاحبه با حجت‌الاسلام دکتر مهراب صادق‌نیا گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید. 🔹مشارکت طلبه‌ها در کمک‌رسانی به سیل‌زده‌ها، از جمله‌ وظایف ذاتی طلبگی ایشان به شمار نمی‌رود. کمک کردن به مردم در چنین صحنه‌هایی لزوما نباید با بر سر گذاشتن عمامه، همراه باشد؛ زیرا چنین عملی نشان دهنده‌ این است که طلبه‌ها فقط به منظور کمک‌رسانی نیامده‌اند و بلکه آمده‌اند تا با استفاده از این شرایط، موقعیت صنفی خود را ارتقاء داده و آن را موجه‌تر جلوه دهند و همین، از خلوص و ناب بودنِ کار می‌کاهد. 🔹واقعیت این است که نمی‌توان پذیرفت در جایی که باید کار گِل کرد و تا زانو در گِل فرو رفت و بیل زد، بتوان عمامه بر سر نگه دارم. این، هیچ معنایی ندارد جز اینکه من می‌خواهم موقعیت صنفی خود را ارتقاء دهم. حوزه باید در چنین صحنه‌هایی وارد شود و سعی کند با استفاده از آموزه‌های دینی، از نظر روحی و روانی آلام رنج دیده‌ها را بکاهد؛ البته حوزه، الان چنین قابلیتی را ندارد. زیرا حوزه‌ علمیه، هیچ چاره‌ای برای این بخش، نیاندیشیده است. 🔹اصلاً کار صحیحی نیست که طلبه‌ای در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کند و تلاش کند برای توجیه کاستی‌هایی که به مردم روا می‌شود، اقدام نماید. زیرا وقتی جامعه‌ای با یک سوگ عمومی مواجه می‌شود، دچار بی‌معنایی می‌شود. 🔹حوزه در این سال‌ها طوری طی مسیر کرده که خود را از نمایندگی مردم، جدا کرده است و ذهنیت عموم مردم به این شکل شده است که عموم حوزویان و رویکرد کلی آنها این است که کمتر از طرف آنها زبان به سخن بگشایند و قبل از تلاش برای حل مشکلات مردم، سعی دارد مشکلات حاکمیت و یا دولت را حل کند. لذا، در فضاهایی چون حوادث سیل اخیر واقعاً پذیرش نصایح و دعوت به‌ صبری که توسط حوزویان انجام می‌شود، از طرف مردم سخت و چه بسا غیرممکن می‌شود. زیرا مردم حس می‌کنند حوزویان آمده‌اند که کوتاهی‌های حکومت و احیاناً دولت را توجیه کنند. 🔹جامعه‌ امروز ایران، انتظار دیگری از روحانیونش دارد که این انتظارات، با انتظارات نسل‌های پیشین، متفاوت است. عدم فهم این انتظارات، منجر به ایجاد فاصله میان مردم و روحانیون دینی خواهد شد. ما باید روحانیون را برای وضعیت جدید، تربیت کنیم. معنا ندارد که طلبه در حوزه، رسائل و مکاسب صد سال پیش را بخواند، ولی نقش‌های جدید اجتماعی را به او بسپاریم. برای اینکه طلبه، نقش جدیدی را در اجتماع بپذیرد باید به او آموزش‌های متناسب با آن نقش‌ها و دنیای جدید نیز داده شود.   ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18656 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/حوزویان و رسالت اجتماعی(۷): یادداشت وارده 🔸فرصتی ناب برای بازاندیشی در نسبت روحانیت و جامعه حامد رضایی 🔹اگر تجربه کمک‌رسانی در سیل این نکته را به روحانیون ما آموخته باشد که برای اقبال مردم به دین، قبل از تبلیغ آن، باید برادری اصحاب دین برای مردم اثبات شده باشد، انقلابی عظیم در جنس فعالیت‌های این قشر به وجود خواهد آمد. در این صورت آنها دیگر خود را صرفا متولی منبر رفتن و سخنرانی کردن و کلاس برگزار کردن نمی‌دانند و در عوض به فعالیت‌های اجتماعی ضریب بیشتری خواهند داد. 🔹تا مردم کارکرد مثبت اصحاب دین را در زندگی روزمره خود نچشیده و لمس نکرده باشند، دل و دماغی برای گوش سپردن به نصایح و پند و اندرزهای آنان نخواهند داشت و یا حداقل تاثیر چندانی از این نصایح نخواهند پذیرفت. 🔹متاسفانه تاکنون عمده روحانیون ما فعالیت‌های خود را در حیطه‌های انتزاعی و خارج از مسئله‌های عینی و روزمره مردم سامان می‌دادند. گویی مشکلات مردم ربطی به آنها نداشت و وظیفه آنها صرفا کار کردن روی «اذهان» توده‌ها و وارد کردن مفاهیمی در مغز آنان بوده و بس! انگار پله‌های بلند منابر سبب شده تا آنها نه روی زمین که در آسمان‌ها سیر کنند و خبر نداشته باشند که روی زمین چه می‌گذرد! اما شاید وقت آن رسیده است که اصحاب دین پای روی زمین بگذارند و عینی‌تر و واقعی‌تر فکر کنند و عمل کنند. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 mobahesat.ir/18709 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ حوزویان و رسالت اجتماعی(۸): حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان طلبه و روحانی، منهای مردم، کارآیی نخواهد داشت/ الان ما طلاب یک صف‌کِشی برای خودمان انجام داده‌ایم و خودمان را در هاله‌ای از نور تصور کرده‌ایم و مردم هم که راه خود را می‌روند 🔸به بهانه‌ سیل اخیر، «مباحثات» پرونده‌ای را با موضوع «مشارکت اجتماعی طلاب» دنبال می‌کند و سعی دارد با اساتید و صاحب‌نظران حوزوی، این موضوع را در میان بگذارد. در این مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید. 🔹همین مقدار که مشارکت‌های خالصانه‌ اجتماعی این چنینی برای مردم و خودِ روحانیت مفید است، به همان مقدار اگر این مشارکت‌ها با هدف دیگری به‌ خصوص با اهداف و اغراض سیاسی و انتخاباتی صورت پذیرفته باشد، مضر خواهد بود و غیر از بدبینی، نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ حتی اگر این مداخله‌های سیاسی به منظور حمایت از یک جریان سیاسی خوش‌نام و خوب، صورت پذیرفته باشد. 🔹 الان ما طلاب یک صف‌کِشی برای خودمان انجام داده‌ایم و خودمان را در هاله‌ای از نور تصور کرده‌ایم و مردم هم که راه خود را می‌روند. در حالی‌که روحانیون می‌توانند با  مشارکت اجتماعی و حضور در محافلی که مباح هستند، از غلتیدن مردم به سمت مُحرمات جلوگیری کنند و از این راه، این مفهوم را به جامعه انتقال دهند که استفاده و شرکت در چنین محفل‌هایی بلا اشکال است. اگر روحانیون در محافلی هم‌چون سینما و یا کنسرت‌هایی که مشکل شرعی ندارند، حضور یابند، می‌توانند مردم را به این موارد تشویق نمایند و از رفتن آنها به سمت موارد منفی، حرام و آسیب‌زا، جلوگیری کنند. حضور طلبه‌ها در چنین محافلی هم با ذات طلبگی سازگار است و هم می‌تواند برای انتقال مفهوم خاصی به جامعه، صورت پذیرد، ولی متأسفانه اکثریت روحانیون هاله‌ای از نور را به دور خود کشیده‌اند و از بسیاری از مشارکت‌های اجتماعی می‌پرهیزند. 🔹در بحث مشارکت‌های اجتماعی حوزه باید آموزش‌های لازم را به طلبه‌هایی که قصد مشارکت‌های این چنینی دارند را داده باشد، ولی نباید اجازه دهد که کار، به مسائل باندی و حزبی و گروهی و جناحی و سیاسی کشیده شود. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18673 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/ 🔹در جلسه روز گذشته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رای‌گیری برای انتخاب هیات‌رئیسه برگزار شد. براساس رای اعضا آیت‌الله محمد یزدی ریاست، آیت‌الله حسینی بوشهری نائب‌رئیس اول و آیت‌الله سیداحمد خاتمی نائب رئیس دوم خواهند بود. آقایان محسن اراکی و محمود عبداللهی نیز منشی اول و دوم انتخاب شدند. همچنین آیت‌الله مقتدائی که سال گذشته قائم‌مقام انتخاب شده بود تا پایان دوره همچنان در این سمت خواهد بود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔مباحثات/ حوزویان و رسالت اجتماعی(9): گزارش نشست علمی 🔸پنجم اردیبهشت ۱۳۹۸، نشست «الگوی خدمت‌رسانی حوزویان در حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی» در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. گزارشی از این نشست را در ادامه می‌خوانید. 🔹حجت‌الاسلام روستا آزاد: اگر قصد این را داریم که حضور طلاب را در این‌گونه خدمات اجتماعی پوشش خبری دهیم، می‌بایست خیلی تأکید بر حضور طلبه‌ها نداشته باشیم. بهترین نوع تبلیغ، این است که طلبه‌ها در قاب‌های متفاوت و در کنار مردم، دیده شوند. در واقع نیاز نیست که خیلی روی حضور طلبه‌ها مانور دهیم. نباید این کمک‌رسانی‌ها، منقطع باشد و باید سعی بر این باشد که طلاب بومی به این مناطق اعزام شوند، زیرا از این به بعد هم نیاز به حضور روز افزون طلاب در مناطق آسیب دیده هستیم. 🔹حجت‌الاسلام فاطمی: نسل طلاب جوان امروزی، به مراتب انقلابی‌تر و مجاهد است و این مدیران مدارس هستند که می‌بایست مقداری بیشتر، به زیرساخت‌های حضور طلاب در عرصه‌های اجتماعی توجه داشته باشند.متأسفانه غالب روحانیون از حضور اجتماعی خود، غفلت کرده‌اند.امروز در حوزه‌ی علمیه، روند کلی و فرآیند تربیت طلاب، متأسفانه به سمت عرصه‌های خدمات اجتماعی نیست و اگر هم کاری انجام می‌شود، توسط طلبه‌های جوانی است که خودشان و به‌صورت خودجوش احساس وظیفه کرده‌اند. طلبه‌ها، کار فرهنگی فراوانی انجام می‌دهند؛ اما کار فرهنگی طلبه‌ها، پیوست اجتماعی ندارد. امروزه در سطح مدیران انقلابی حوزه‌ی علمیه، شاهد حضور مدیران سنتی‌ای هستیم که به اقتضای زمان توجهی ندارند و طلاب را به‌گونه‌ای تربیت می‌کنند که می‌بینیم با وجود گذشت سال‌ها پس از مدیریت، دغدغه‌ی مدیر مدرسه، هم‌چنان تلفن همراه طلبه است! این، فاجعه است که متوجه این نباشیم که همین تلفن همراه می‌تواند اسلحه‌ی طلبه و ابزار کار او باشد. ما امروز به مدیریت جهادی نیاز داریم تا بتوانند طلبه‌ها را در راستای اهداف انقلاب اسلامی تربیت کنند. مدیران و مسئولان حوزه باید طلاب را نسبت به حضور در کارهای جهادی، دغدغه‌مند تربیت کنند. نباید از وظایف طلاب در عرصه‌ی خدمات اجتماعی غفلت کنیم که در غیر این صورت، طلاب، دچار انفعال خواهند شد. 🔹حجت‌الاسلام داود صالحی: مردم، حاضرند به طلبه‌ها اعتماد کنند، مردم، دارای اموال زیادی هستند که می‌خواهند در راستای کمک‌رسانی به دیگران از آن، استفاده کنند. ما باید بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم که ما را رابط بین خودشان و نیازمندان قرار دهند و ما باید از ظرفیت‌های لازم، بهره ببریم. 🔹حجت‌الاسلام امینی موحد: در مورد بحث سیل و رسانه، متأسفانه آنچه که در حوزه‌ی علمیه از آن غافل بوده‌ایم، عدم توجه به رسانه بوده است؛ در حالی‌که باید حوزه و طلاب به سمت مستندسازی حرکت کنند.اگر حوزه می‌توانست سفیران رسانه‌ای و مستندساز تربیت کند، حضور طلاب در حوادث غیرمترقبه هم‌چون سیل اخیر، بسیار موثرتر می‌بود. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18727 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب به زودی جایگزین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسگر و نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت خواهد شد. عبدالفتاح نواب متولد ۱۳۳۶ در شهرضای اصفهان هفت سال نمایندگی بعثه رهبری در کشور عربستان و سه‌سال مسئولیت امور روحانیون حج و زیارت را بر عهده داشته‌است.وی همچنین یازده‌سال مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه بوده‌است. در روزهای اخیر رسانه‌های خبری از استعفای حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر خبر داده‌بودند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ قتل‌های سریالی روحانیون روح الله جلالی 🔹قتل طلبه همدانی، همچون قتل طلبه مشهدی و پیش از آن قتل طلبه تهرانی در متروی شهر ری، نه نشانه "سقوط اعتبار روحانیت" در انظار مردم است و نه به دلیل معضلات موجود در جامعه سیاسی و روحانیت ایران می‌باشد. نکته جالب سیل حمایت اکانت‌های فیک و جعلی از این اقدامات و قهرمان‌سازی از آنان است که لااقل وجهه ظاهری را نیز نمی‌توانند حفظ کنند و با شعف از این قتل‌ها و ترورهای کور یاد می‌کنند. پر واضح است که چنین افرادی به محض رسیدن به قدرت، چه قتل‌عامی از اصناف مختلف به راه بیندازند. 🔹بلاشک عملکرد نظام ج.ا.ا و جامعه روحانیت در فراز و فرود اعتبار روحانیون موثر است، قطعا جامعه اعتراضات ریز و درشتی به روحانیون داشته و دارند و خواهند داشت که خود ما هم داریم، اما مردم هنوز هم بیش از هر صنفی به روحانیونی که به معنای واقعی کلمه روحانی باشند و دارای سه صفت علم، تقوا و منطق باشند را نه فقط علاقه که رابطه مرید و مرادی دارند. به طور مثال، هنوز هم سنگین‌ترین تشییع جنازه‌های ایران برای بزرگان این صنف توسط مردم انجام می‌پذیرد. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18751 🔻🔻🔻 @mobahesat  
چهار - آینده روحانیت و جهان معاصر.mp3
12.08M
مباحثات/ 🔹پادکست معرفی کتاب قسمت چهارم:«آینده روحانیت و جهان معاصر» تالیف:دکتر بیژن عبدالکریمی 💥(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔸پادکست‌های تورق را می‌توانید در ناملیک هم پیگیری کنید http://yon.ir/y70s4 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/شبکه‌های اجتماعی جواد موگویی از نویسندگان و فعالان رسانه‌ای که از ابتدای حادثه سیل در مناطق آسیب‌دیده حضور دارد یادداشتی توصیفی، انتقادی درباره برگزاری یک مراسم به میزبانی آیت‌الله جزائری در اهواز نگاشته‌است. مشاهده پست: https://www.instagram.com/p/Bw1p6-7H5tk/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=imz166kacqzk 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ حوزویان و رسالت اجتماعی(۱۰) حجت‌الاسلام محمدرضا جوان آراسته:طلبه‌ها بواسطه‌ی لباسی که دارند می‌توانند اداره کننده‌ی معنوی متاطق اسیب‌دیده باشند مصطفی صالحی 🔹حضور روحانیون در مقام امدادرسان برای مردم دلگرمی می‌آورد. این دلگرمی، نگرانی و اضطراب آن‌ها را نسبت به چنین سؤال‌هایی کم و او را آرام می‌کند. بعد از این دوران وقتی که کار جدی تمام شد، وقتی کارهای جهادی قدری فروکش کرد، همچنان حضور روحانیون لازم است. منتها این بار برای کارهای تبلیغی و امید دادن و پاسخ دادن به سؤالات و تقویت این جنبه دینی در مردم. 🔹موقعیت‌شناسی و مخاطب شناسی برای هر طلبه‌ای در کار تبلیغی‌اش ضروری است. اساساً اینکه طلبه‌ها با لباس بیایند، یک نیاز روانی مردم منطقه را پاسخ می‌دهند. اینکه ببیند طلبه‌ها کنارشان هستند، طلبه‌هایی که حرف می‌زنند اگر جایی لازم باشد عمل هم می‌کنند. این برای مردم خوب است. برای حوزه هم خوب است. مردم دلگرم می‌شوند. حوزه هم اعتبار بیشتری پیدا می‌کند. در مواقع زیادی این اتفاق رخ می‌دهد که در چنین موقعیت‌هایی بعضی‌ها سردرگم‌اند. بعضی نیروهای جهادی و امدادی کاری انجام می‌دهند، ولی بهینه نیست. طلبه‌ها به‌واسطه لباسی که دارند می‌توانند مدیریت‌کننده حوادث طبیعی باشند. 🔹اساساً یک هنجاری در جامعه شکل‌ گرفته است. هنجاری مبتنی بر مشارکت اجتماعی در بلایای طبیعی. آن چیزی که برای حضور همه اقشار در چنین اتفاقاتی انگیزه است، همان هم انگیزه حضور طلبه‌ها است و نه یک دلیل خاص و ناشی از رسالت حوزوی یا دغدغه‌های دینی. این هنجار عمومی جامعه همه را به سمت خدمت‌رسانی از جمله طلبه‌ها سوق داده است. دعوت طلبه‌ها برای حضور در چنین موقعیت‌هایی و نشستن کنار مردم و کمک‌رسانی خودش یک درس بزرگ دارد. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18757 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ شبکه‌های اجتماعی حجت‌الاسلام رفیع‌پور در استوری اینستاگرام خود از سفر هر هفته‌ی استاد عندلیب همدانی به منطقه همدان و برنامه‌های تبلیغی و علمی ایشان گفته است... 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/یادداشت شفاهی ✔️دیدار رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب به روایت استاد مهدوی‌راد 🔸رهبر معظم انقلاب روز گذشته از نمایشگاه کتاب بازدید کردند. همچون سال‌های گذشته حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد در کنار سایر مسئولین ایشان را در این بازدید همراهی می کردند. از استاد درخواست کردیم روایت خود از این دیدار را برایمان بازگو کنند که با لطف ایشان این مطلب در قالب یادداشت شفاهی تقدیم می شود: 🔹برخی از کتاب‌ها را ورق زدند و مجموعه‌ای که ناشر، کتاب‌ها را تقریباً مورد توجه و قابل نشر، میان جیبی و رقعی تنظیم کرده بود که یکی از آن‌ها، کتاب شعری بود، آقا برداشتند و نگاه کردند. چون عکس شاعر روی جلد بود و از شاعران بلندآوازه‌ی ایران هست(احمد شاملو)، در صفحات مجازی انعکاس مختلفی پیدا کرده است. اما به نظر من خیلی طبیعی بود؛ به هرحال کتاب جلوی آقا بود و برداشتند. من در گفت‌وگوی دیگری هم گفتم، اگر بخواهیم خیلی دقیق صحبت کنیم و تسامح نکنیم ایشان بهترین کسی است که شعر را می‌شناسد و طبیعتاً شعر هم توجه ایشان را جلب می‌کند. 🔹کتاب‌های اخیر آقای شفیعی را «انتشارات سخن» نشر می‌دهد، اما قبلاً یک مجموعه‌ی زیادی را یک ناشر دیگر، چاپ کرده است که اخیراً همه را جلد یکسانی زده و بسیار به چشم می‌آید، این‌ها را کنار هم گذاشته بود و آقا یکی را برداشتند و بعد گفتند همه‌ی این‌ها متعلق به آقای شفیعی است؟ یعنی کمی اعجاب کردند، ناشر گفتند بله همه آثار آقای شفیعی است، و ایشان از آقای شفیعی کدکنی تجلیل کردند. 🔹کتاب «مستدرکات علم‌الرجال» مرحوم شیخ علی نمازی را دست گرفتند. من عرض کردم که از جهتی بسیار خوب است و بسیار از راویان مجهول با این کتاب از جهالت درآمدند و بسیار از راویان مهمل از اهمال خارج شدند. بعد ایشان تأمل کردند و فرمودند چطور زمانی که آقایان می‌گویند یک راوی مجهول است، به این معناست، یک توضیح فنی و مفصلی دادند که یعنی ایشان در این کتاب چه کار کردند که این اتفاق افتاده است؟ من هم خدمتشان عرض کردم در مشهد که خدمت شما بودیم نکته‌ای می‌فرمودید که به نظرم–هم در تاریخ تشیّع و هم در شناخت رجال- نکته‌ی بسیار کلیدی است و آن اینکه می‌فرمودید بین داوری‌های تاریخی ما با داوری‌های رجالی ما بسیار فاصله است؛ گاهی یک شخصیتی از شخصیت‌های صحابی در تاریخ بسیار مهم است؛ اما در رجال مبهم شده مثل «معلی‌بن خنیس» به هرحال شما حتی می‌فرمودید که زمانی که شخصیتی در تاریخ، روابط و اجتماعیاتش همه به نوعی مورد توجه قرار می‌گیرد، آن زمان معلوم می‌شود که این در همان مقطع هم خیلی اثر می‌گذارد، گفتند بله همینطور است، حالا آقای نمازی این کار را کرده است و با این کتاب این اتفاق می‌افتد؟ گفتم بله. مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/18780 🔻🔻🔻 @mobahesat
پنج - نخل و نارنج.mp3
10.13M
مباحثات/ 🔹پادکست معرفی کتاب قسمت پنجم:«نخل و نارنج» تالیف:دکتر وحید یامین‌پور 💥(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔸پادکست‌های تورق را می‌توانید در ناملیک هم پیگیری کنید http://yon.ir/y70s4 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ حوزویان و رسالت اجتماعی(۱۱) یادداشت وارده جامعه روحانیت، مجری و آموزگار دین در جامعه است 🔸«مباحثات» پرونده‌ای را با موضوع «مشارکت اجتماعی طلاب» به بهانه‌ سیل اخیر، دنبال می‌کند. چندی پیش مباحثات در مصاحبه‌ای اختصاصی دیدگاه‌های حجت‌الاسلام دکتر مهراب صادق‌نیا را در این زمینه منتشر کرد. متن حاضر پاسخ روح‌الله رضوی، محقق مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه به دیدگاه‌های ایشان می‌باشد، که در ادامه می‌خوانید. 🔹روحانیت، مجریان و آموزگاران دین در جامعه هستند، همان‌گونه که دین در همه عرصه‌ها حضور دارد، ایشان نیز ماهیت خود را در تمام عرصه‌ها حفظ می‌کنند. حضور روحانیان در حرکت‌های اجتماعی مهر تاییدی بر آن است و استنباط ریاکاری یا تلاش برای ارتقاء جایگاه صنفی یک قیاس باطل و تقلیل حیثیت روحانی بودن در حد اصناف مشاغل است و منادی خطر ریشه دواندن تفکر خزنده سکولار در ذهن برخی روحانیان است. 🔹در حرکت اخیر که روحانیان غیور با عمامه بر سر و بیل در دست در صف مقدم خدمت‌رسانی به سیل‌زده‌ها بودند، خاطرات دلنشین حضور در جبهه‌ها را تداعی می‌کردند که قطعا اینگونه کارها علاوه‌بر اجر اخروی موجبات تقویت ارتباط روحانیت و مردم را فراهم می‌کند. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18777 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/یادداشت وارده 🔸در سوگ فرهنگ درون‌گفتمانی حوزه‌های علمیه 🔹در روزهای اخیر چند اتفاق جالب توجه در فضای حوزه علمیه رخ داد که از نگاهی متفاوت پیام مهمی دارد. – تعدادی از طلاب معترض به برنامه‌های مدیریتی حوزه علمیه اصفهان بازداشت شدند – در پی اعتراض برخی کانال‌های حوزوی به برنامه سخنرانی آیت‌الله اعرافی در یک نشست علمی، وی از حضور در این برنامه صرف‌نظر کرد – یکی از طلاب مدرسه علمیه حقانی در اعتراض به حضور استاد علیدوست و برخی انتقادها به نشست دوره‌ای اساتید – و به روایتی معمم شدن بدون مجوز و برخی رفتارها- از این مدرسه اخراج شد 🔹این سه اتفاق اگرچه شاید ماهیتی متفاوت داشته باشد، چراکه طرفین ماجرا از جهت سیاسی کاملا متفاوت یا متناقض از همدیگر هستند و در هریک جای آن دیگری نشسته‌اند اما یک اشتراک به چشم می‌خورد. آنچه که در این ماجرا ذهن بنده را درگیر کرده‌است عدم وجود و تحمل اصل مهم «گفت‌وگو» و «شنیدن نظر متفاوت و مخالف» است. به نظر می‌رسد متاسفانه هنوز فضای فکری حوزه‌های علمیه نمی‌تواند بین اندیشه و نظر و مسائل سیاسی تفکیک قائل شود. کسی که از نظر سیاسی موافق نظر یک طیف نباشد به صورت مطلق از طریق ابزارهای فشار مانند حمله‌ و ارعاب رسانه‌ای یا قدرت مدیریتی و دادگاهی کنار زده می‌شود. 🔹واقعا چرا نباید انتقاد یا گلایه – حتی نادرست- یک طلبه درباره عملکرد یک تشکل شنیده و تحمل شود؟ چرا مدیر حوزه‌های علمیه اجازه حضور در یک نشست علمی را نداشته باشد و نتیجه این شود که هنوز مدیر حوزه بلوغ کافی برای فهم و تصمیم‌گیری برای یک برنامه‌ی ساده را ندارد! و از همه بدتر طلاب معترض به امور مدیریتی با رفتارهای قضائی و حتی بازداشت مواجه شوند؟ همه‌ی اینها نتیجه‌ی کمرنگ شدن فرهنگ گفت‌وگو و تحمل نظر مخالف است. البته در این بین یکی با بهانه‌ی حفظ حوزه انقلابی و آن یکی در اصفهان با توجیه زیرسوال رفتن ارزش‌های انقلاب و به‌هم‌ریختن نظم حوزه اقدامات خود را توجیه می کنند. 🔹از همه مهمتر اینکه در یکی دوسال اخیر اتفاقاتی که ممکن بود به صورت موردی رخ دهد تبدیل به یک «رویه» می‌شود. چنانچه این اقدامات یک رویه‌ی مطلوب وموفق برای طیف‌های مختلف فکری و سیاسی قلمداد شود باید فاتحه‌ی آزاد اندیشی و تضارب آراء در حوزه را خواند؛ فاتحه‌ی آنچه که دغدغه‌ی همه‌ی بزرگان از جمله رهبر معظم انقلاب است. از سوی دیگر زمانی هم که زمینه‌ی بیان نظرات مختلف پیش می‌آید فرهنگ رعایت آداب و هنجارهای حوزوی کمرنگ است. نمونه‌ی بارز آن سخنان به دور از شان حوزوی یک طلبه خطاب به اعضای شورای عالی حوزه در تریبون آزاد مدرسه فیضیه است که سخن در این باب مجال خود را می‌طلبد. 🔹وقتی از فرازی فراتر به جامعه بنگریم دانشگاه و حوزه‌های علمیه فرهیخته‌ترین بخش جامعه هستند. چنانچه در این بخش از جامعه تحمل شنیدن نظر مخالف و نقد آن نباشد و هرکس با هرابزاری که در توان دارد سعی در خارج کردن فیزیکی مخالف نماید دیگر از سایر بخش‌های جامعه که به گونه ای غیرنخبه و اصطلاحا عوام تلقی می‌شوند چه انتظاری می‌توان داشت؟ 🔹دیگر عجیب نیست که عده‌ای تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌های معاند قرار بگیرند و در روز روشن روحانیون را مورد حمله قرار دهند. به هرحال گفت‌وگو جای خود را به استفاده از ابزار فیزیکی داده است؛ در حوزه‌ی علمیه به‌گونه‌ای و در کف جامعه گونه‌ای دیگر! مشاهده در سایت: http://mobahesat.ir/18787 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ 🔸چه کسی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه خواهد شد؟ 🔹پس از قطعی شدن انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب به عنوان نماینده ولی‌‌فقیه در امور حج و زیارت سوال‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره جایگزین وی در مسئولیت دبیرخانه شورای عالی حوزه مطرح شده‌ است. 🔹طبیعی است که اعضای این شوار باید از برجسته‌ترین اساتید و صاحب‌نظران حوزوی باشند تا در تصمیم‌گیری‌های کلان خود مصالح عالیه‌ حوزه را در نظر گیرند. انتخاب مدیر حوزه علمیه قم یکی دیگر از وظایف اصلی این شورا است. در این بین اهمیت مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه دو چندان است. چراکه از سوئی باید ادبیات و تعامل با بزرگان حوزه را به خوبی بداند و از سوی دیگر ارتباط نزدیکی با اساتید و بدنه‌ی طلاب حوزه داشته باشد تا بتواند حلقه ‌واسطه‌ی موثری بین بدنه حوزه و اعضای شورای عالی باشد. 🔹خلاقیت، ابتکار و پشتکار جدی در ارائه‌ی طرح‌ها و پیگیری‌های مصوبات از بایسته‌های مسئول دبیرخانه است. در همه‌ی سازمان‌ها دبیر یک تشکیلات، به منزله‌ی موتور محرکه و چرخ دنده‌ی اصلی یک سیستم محسوب می‌شود و بی‌تحرکی یا انفعال او کل تشکیلات را دچار سستی و رخوت می‌کند. 🔹با این توصیفات به نظر می‌رسد هم‌اکنون شورای عالی حوزه در یک موقعیت حساس و طلائی قرار گرفته‌ است. انتخاب یک دبیر جوان با شرایطی که بیان شد می‌تواند پویائی خاصی به شورای عالی حوزه بخشد. از جمله امتیازات نیروی جوان، ارتباط او با بدنه‌ی حوزه و نزدیکی بیشتر طلاب سطح و حتی اساتید با این شوراست. همچنین اطلاع و اشراف بر مسایل حوزه به ویژه دیدگاه مدرسان و نیازهای طلاب، برخورداری از دانش و مهارت برنامه‌ریزی، ارتباط و تعامل با مدیران حوزوی و فهم درست از جایگاه سیاست‌گذارانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه لازمه‌ی یک دبیر موفق است. 🔹اگر از یک دبیر نسبتا جوان سخن می‌گوئیم، کاملا مسبوق به سابقه است. برای نمونه آیت‌الله حسینی بوشهری در سن ۴۲ سالگی به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انتخاب شدند. سمتی که بسیار بالاتر از دبیری شورای عالی حوزه بود. اما بزرگان حوزه در آن زمان به ایشان اعتماد کرده و الحمدلله خیرات و برکات تصمیم خود را سال‌ها مشاهده کردند. جالب آنکه در آن زمان هنوز جوانگرائی به عنوان یک «مطالبه‌ی عمومی» در سطح جامعه بویژه فضای نخبگانی مطرح نبود و هنوز بیانیه «گام دوم» رهبری مبنی بر ضرورت توجه به جوانان در اداره امور کشور صادر نشده بود! 🔹هم‌اکنون گزینه‌های مختلفی با ویژگی‌های مناسب این جایگاه وجود دارد که علیرغم سن نسبتا جوان می‌توانند به خوبی این مسئولیت را برعهده گیرند و سال‌ها منشأ خدمات و برکات برای حوزه‌های علمیه باشند. 🔹باید دید آیا شورای عالی حوزه با انتخاب یک نیروی جوان انقلابی می‌تواند علاوه بر پاسخگوئی به مطالبات عمومی حوزویان، از این فرصت استثنائی استفاده کند یا اینکه همچنان مدیران با سابقه بیست یا سی‌سال از یک کرسی به کرسی دیگری منتقل خواهند شد. مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/18801 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/ تصویر آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی حوزه و امام جمعه قم در کنار مراجعین و منتظر نوبت پزشک 🔻🔻🔻 @mobahesat
دکتر سهیل اسعد در گفت‌وگو با مباحثات: ✔️ پذیرش اسلام در امریکای لاتین راحت‌تر از اروپاست ✔️ هدف اصلی تبلیغ در خارج، تبدیل اسلام به یک گفتمان بین‌المللی است 🔸 سهیل (ادگاردو) اسعد طلبه‌ی آرژانتینیِ لبنانی‌تبار، از مبلغین معروف در کشورهای حوزه‌ی امریکای لاتین است که به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اسپانیولی تسلط دارد. علاقه‌ی عجیبی به انقلاب اسلامی ایران و به‌ویژه شخص امام خمینی(ره) دارد و بی‌پروا دغدغه‌های ایدئولوژیکش را نیز بیان می‌کند. 🔹 اگر تاریخی به قضیه نگاه کنیم حوزه‌ی علمیه آمادگی مدیریت فرهنگی این جهان بزرگ را نداشته است. اصلاً برای این خلق نشده است که در سطح جهانی اسلام را ترویج و جهان را مسلمان کنیم. منش علما و سبک تبلیغ در حوزه، همه منطقه‌ای و داخلی بوده است؛ یعنی هیچ‌گاه علمای ما در تاریخ حوزه علمیه برای تبلیغ بین‌المللی تربیت نشده بودند. 🔹 با پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت تغییر کرد. هم بحث صدور انقلاب در سطح بین‌المللی مطرح شد، هم اسلام در دنیا شناخته شد و هم مسلمانان در دیگر کشورها بیدار شدند و خودشان درخواست کردند که برای ما عالم بفرستید و مسجد بسازید. 🔹 یک کشیش کاتولیک هرجای دنیا که بخواهد برود، به او ویزا می‌دهند، اقامت می‌دهند، پاسپورت می‌دهند، اجازه سکونت می‌دهند، پشتیبانی هم می‌کنند؛ اما هیچ‌یک از موارد گفته‌شده به یک شیخ شیعه ایرانی داده نمی‌شود. بله؛ آنها موفق‌تر هستند؛ اما نه ذاتاً. دنیا واقعا علیه ما است. 🔹 از منظومه‌ی فکری شیعه ایرانی و حزب‌اللهی، بحث اسرائیل، مقاومت و ارزش‌های اجتماعی را بردارید و بگویید فقط صبح تا شب قرآن بخواند، زیارت اربعین برود و دعا بخواند؛ به این شیعه پاسپورت انگلیسی می‌دهند! خیلی از شخصیت‌ها و آقازاده‌ها الان در لندن هستند و زندگی می‌کنند و مشکلی هم ندارند؛ چون کاری با مسائل اجتماعی و تمدنی ندارند. 🔹 کافر و مؤمن نمی‌توانند در یک جامعه حضور داشته باشند؛ تفکر الحادی و تفکر توحیدی با هم نمی‌سازند. ما ترکیب این دو تفکر را در تمدنمان نداریم. نمی‌توانیم بگوییم این بخش جامعه شیعه اسلام است و بخش دیگر شیعه امریکایی. آنها با دیگر تمدن‌ها این کار را کرده‌اند. الان هویت فرهنگی کشورها،‌ ترکیبی شده است. 🔹 چرا نتانیاهو در صد سخنرانی آخرش از ایران صحبت می‌کند؟ چرا همه دغدغه ترامپ حذف ایران است؟ چرا همه دنیا ایران را نشانه گرفته و تحریم می‌کند؟ آنها متوجه شده‌اند که ایران چه هست. اگر ایران ضعیف بود و مدل تمدنی نداشت که اینقدر جلب توجه نمی‌کرد. 🔹 این که می‌گویید کسی نمی‌خواهد بیاید ایران زندگی کند، مگر آنهایی که به اروپا و امریکا می‌روند به‌دنبال تمدن هستند؟ آنها دنبال رفاه هستند. خانه و ماشین و پاکیزگی خیابان‌های اروپا معیار تمدن نیست. 🔹 به‌لحاظ مخاطب‌شناسی پذیرش اسلام در امریکای لاتین راحت‌تر است؛ چون پیچیدگی فکری و فرهنگی اروپایی‌ها را ندارند؛ آدم‌های ساده‌ای هستند. در اروپا روابط اجتماعی بسیار پیچیده است. من سالی یک بار به شیلی می‌روم و رئیس جمهور شیلی در مراسم سخنرانی من شرکت می‌کند. متن کامل گفت‌وگو در سایت مباحثات👇 http://mobahesat.ir/18809 🔻🔻🔻 @mobahesat
شش - زن‌آقا.mp3
16.45M
مباحثات/ 🔹پادکست معرفی کتاب قسمت ششم:«زن‌آقا» تالیف:زهرا کاردانی 💥(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔸پادکست‌های تورق را می‌توانید در ناملیک هم پیگیری کنید http://yon.ir/y70s4 🔻🔻🔻 @mobahesat
به بهانه دیدار رهبرمعظم انقلاب با طلاب/ مروری اجمالی بر برخی از مسائل حوزه و روحانیت وحید فراهانی - دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد اخلاق کاربردی 🔹در این یادداشت تلاش می‌شود به ۹ مساله که به زعم نویسنده از مسائلی است که ممکن است در کش و قوس اصلی و فرعی شدن مطالب به فراموشی سپرده شود، تنها اشاراتی شود: ۱. تحول در حوزه امروزه بخشی از طلاب جوان معتقد به ایجاد امواج تحول‌خواهی از کف حوزه و حتی در مقاطعی تجمعات خیابانی برای رسیدن به مسیر تحول هستند و تحول را امری فوری تلقی می‌کنند. طی سال‌های گذشته تعارضات و چالش‌های متعددی از این ناحیه در حوزه به وجود آمده و با توجه به اینکه این روند با تابلوی رهبری و طرح بیانات رهبری انقلاب در حال پیش‌روی است، جلسه پیش‌رو می‌تواند زمینه مناسبی برای تبیین مفهوم تحول و سازوکارهای آن باشد. ۲. جریانات فکری به نظر می‌رسد یکی از مسائل مهم امروز حوزه، واگرایی در حوزه جریانات فکری حوزوی در سطوح مروجین و شارحین بوده و ایجاد یک فضای هم‌گرایی و تاکید بر نقاط مشترک در مقابل دشمن مشترک از الزامات امروز حوزه و روحانیت می‌باشد. ۳. مساله زنان ایجاد یک ارتباط ارگانیک بین خروجی‌های این بخش از حوزه‌های علمیه و زنان جامعه ایرانی برای تبیین مفهوم فوق یکی از الزامات و خنثی‌کننده بسیاری از تنش‌ها در خانواده‌های ایرانی می‌باشد. ۴. فضای مجازی علی‌رغم فعالیت‌های گسترده و مثبت طیف زیادی از طلاب به صورت انفرادی و تلاش‌های سازمانی معاونت تبلیغ و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، همچنان بخش زیادی از طلاب از این فضا بیگانه و آشنا با ظرفیت‌های بی‌بدیل این فضا برای تاثیرگذاری نیستند. از سوی دیگر، نبود نقشه جامعی از فعالیت‌های طلاب و نبود نظارت در این حوزه را می‌توان از جمله مسائل قلمداد کرد. ۵. ارتباط بدنه و حاکمیت حوزه اگر حاکمیت حوزه را مجموعه مراجع معظم تقلید، شورای عالی حوزه و مدیران حوزه علمیه بدانیم، یکی از مسائل سال‌های گذشته در سطح حوزه علمیه قم را می‌توان وجود تعارضاتی بین طیفی از بدنه طلاب و حاکمیت حوزه قلمداد کرد. این روند گرچه طی سال‌های گذشته کمی بهبود پیدا کرده، اما در بزنگاه‌های مختلف همچون انقلابی‌گری، تحول در حوزه و سایر چالش‌ها شاهد اظهارات و کنش‌های برخی از طلاب در مقابل حاکمیت حوزه هستیم. وجود سازوکار عملیاتی برای دیالوگ بین بدنه طلاب و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان می‌تواند این تنش‌ها را به حداقل و حتی تبدیل به یک فرصت نماید. ۶. سکولاریزم حوزوی سکولاریزم حوزوی از جمله هشدارهایی بوده که طی سال‌های گذشته همواره توسط رهبری انقلاب تذکر داده شده است. امروزه می‌توان آبشخور این جریان که گوهره آن کناره‌گیری طلاب از مسائل سیاسی و اجتماعی است را از دو جریان سنتی و روشنفکری حوزه دانست. جریان اول به صورت بومی قرن‌ها در حوزه حضور داشته و جریان دوم محصول ورود اندیشه‌های جدید در حوزه می‌باشد. اما مهمترین مساله نوع پرداختن به این آسیب است. این مفهوم ظرفیت بالایی برای ایجاد واگرایی و از بین بردن نقاط مشترک در حوزه دارد، چرا که حتی سکولارترین جریانات حوزوی از نسبت داده شدن آن به خود اباء دارند. بر این اساس ایجاد سازوکار علمی برای فهم سکولاریزم و مقابله فکری و نه شخصی با آن از الزامات انقلابی ماندن حوزه است. ۷. دروس اخلاق دروس اخلاق می‌توانند موتور محرکه حوزه‌های علمیه باشند، کما اینکه در گذشته بوده است، اما طی سال‌های گذشته با افول این دروس و ابهامات در خصوص برخی از اساتید اخلاق، این مساله حیاتی در حوزه‌های علمیه رو به افول رفته است. ۸.معیشت کاهش قدرت اقتصادی طلابی که تنها محل درآمدشان شهریه‌های مراجع بوده و گرانی فزاینده کالا، منجر به ورود طلاب به گونه‌های مختلف مشاغلی شده که برخی‌شان در شأن ایشان نیست و این مساله در صورت تداوم آن، بر حیات علمی و عملی طلاب اثرات مخربی خواهد داشت. طی چند دهه گذشته احیای موقوفات به عنوان راهکار اصلی صاحب‌نظران برای برون‌رفت از این فضا مطرح شده است. ۹. مهارت پیچیدگی‌های زندگی امروزی باعث شده که مهارت‌ها و شیوه‌های سنتی کارایی لازم را برای ارتباطات اجتماعی نداشته باشد و امروزه بخشی از تنش‌های به وجود آمده در حوزه ناکارآمدی و کاهش مقبولیت روحانیت به دلیل فقدان مهارت‌های لازم در مخاطب‌شناسی، آشنایی با اقتضائات و زمان‌شناسی می‌باشد. http://yon.ir/gFsi8 مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/18817 🔻🔻🔻 @mobahesat