eitaa logo
مباحثات
2.4هزار دنبال‌کننده
234 عکس
112 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
شرایط جنگی و تبیین دقیق الفاظ دیپلماتیک 🔹 در روزهای اخیر مطلبی به نقل از پرس‌تی‌وی در خصوص شروط ایران برای پایان جنگ منتشر شد. در رسانه‌های غیر رسمی دیگر نیز هرازچندی مفادی تنظیم و منتشر شده‌است. از سوی دیگر شاهد واکنش‌های گسترده‌ای در خصوص هرگونه مذاکره یا آنش‌بس هستیم که اغلب در تجمعات باشکوه شبانه اعلام می‌شود. در این بین بیان چند نکته ضروری است: - در گام نخست لازم است یرای فعالان سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای و همچنین عموم مردم تبیین گردد که مذاکره، اعلام موضع و بیان شروط و سایر موراد دیگر یکسان نبوده و همگی به معنای تسلیم نیست. در تمامی جنگ‌ها طرفین نظرات و شروط خود را همواره اعلام‌ می‌کنند و این اعلام، متفاوت از مذاکره با طرف مقابل است. - رهبری شهید انقلاب بارها اعلام فرمودند که اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه تحقق خواهد بخشید و رهبری معظم آیت‌الله سیدمجتبی خامنه‌ای نیز با تاکید مجدد بر این هدف مهم، دریافت غرامت از بانیان تجاوز به کشورمان را مطرح فرمودند. طبیعتا این دو شرط مهم فقط برای مصرف داخلی و برای مخاطبان حامی نظام نیست. بلکه باید به صورت قاطع به تمامی نهادهای بین‌المللی اعلام شده و ‌ به عنوان سند رسمی ثبت گردد. - ثبت رسمی این شروط و سایر شروط مطرح شده مانند تسلط کامل ایران بر تنگه هرمز به اندازه‌ی موشک‌های شلیک شده نیروهای مسلح، برای آمریکا ویرانگر است. لازم است در کنار تمامی توان نظامی به کاربرده شده که حیرت جهانی را در پی‌داشته است، این اقدام دیپلماتیک و رسانه‌ای هم انجام پذیرد و چهره آمریکا در انظار رسانه‌ای و حقوقی نیز تحقیر و نابود گردد. - الحمدلله هم‌اینک میدان جنگ شاهد اتحاد و هم‌افزایی تحسین‌برانگیز تمامی نیروهای نظامی و اجرایی و دیپلماسی و‌مردمی است. میدانی که تا قرن‌ها افتخار هر ایرانی و آزاده‌ای خواهد بود. در این بین هرگونه زمزمه‌ی اختلاف از سوی هر کدام از اضلاع مقاومت - حتی با نیت مقدس- ، تحقق خط تخریبی دشمنان در داخل جبهه‌ی پیروز ایران اسلامی است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️مرجعیت شیعه، هدف جدید خط تخریبی دشمن 🔹روز گذشته متنی احساسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ساخت مدرسه تخریب شده شهدای میناب توسط نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ایران مورد انتقاد قرار گرفته و مرجعیت معظم بخاطر عدم اعلام فتوای جهاد مورد مؤاخذه! قرار گرفته است. نکاتی پیرامون این متن بیان می‌گردد. ۱. تخریب باورها و اتحاد ملی بی‌نظیر مردم ایران و جبهه مقاومت، حالتی کاملا تخصصی و بسیار حرفه‌ای به خود گرفته و مطالب مختلفی با ادبیات حمایت‌گرانه اما بسیار تخریب‌گر منتشر می‌شود که کارشناسان رسانه هشدارهای لازم را به عموم مردم داده‌اند. ۲.در زمانی که نیروهای نظامی دچار ضعف شده و عرصه جنگ به گونه‌ای باشد که نیاز به مسلح شدن شهروندان و حضور در خاکریز جبهه باشد حکم جهاد صادر می‌شود. هم‌اکنون نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با برنامه‌ریزی و اقتدار لازم بهترین عملکرد را در مقابل دشمنان داشته‌اند. همچنین عرصه جنگ کنونی، موشک‌ها و تقابل الکترونیکی است که اساسا عمل به جهاد توسط نیروهای غیرنظامی منتفی است. از سوی دیگر گروه‌های مقاومت در کشورهای عراق، لبنان و یمن نیز براساس ساختار و تشکیلات خود در متن میدان جهاد هستند. برهمین اساس می‌توان گفت متن فوق توسط عناصر نفوذی دشمن برای ایجاد نگرانی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به توانایی نیروهای نظامی کشورمان و جبهه مقاومت نگاشته شده‌است. ۳. جهاد، همان عمل به تکلیف شهروندان در زمان تهدید دشمن است. هم‌اکنون مردم غیور کشورمان در بالاترین سطح ممکن به وظیفه شرعی خود یعنی حضور در خیابان و حمایت از نیروهای نظامی عمل می‌کنند. همچنین بخش‌های مختلف خدمت‌رسان دولتی و امدادی نیز در جهاد خاموش خود در صحنه خدمت‌رسانی حضور دارد. لذا متن منتشره فوق با نادیده گرفتن عمل به تکلیف عموم مردم، خط تخریبی و ناامیدی را در پیش گرفته است. ۴. در زمان حملات و پیشروی داعش در عراق که توان نظامی دولت مرکزی با ضعف جدی مواجه شد، مرجعیت اعلا آیت‌الله‌العظمی سیستانی دعوت به بسیج عمومی داده و جهاد مردم عراق و نیروهای بسیج مردمی این خطر را از عراق مرتفع کرد. همچنین مرجعیت معظم در مقاطع مختلف مانند جنگ ۱۲ روزه، شهادت رهبری معظم و آغاز جنگ رمضان بیانیه‌‌های لازم را صادر کرده و از عموم مردم جهان جهت همبستگی و حمایت از جمهوری اسلامی ایران دعوت نمودند. همچنین در هفته گذشته به دعوت مرجعیت عراق خیل کمک‌های مردمی این کشور توسط اعتاب مقدس جمع‌آوری و به ایران ارسال گردید. عدم توجه عامدانه به این اقدامات توسط متن فوق نیز از دیگر نشانه‌های خطی تخریبی آن است. ۵. اقدام نمایندگی مرجعیت معظم در ایران مبنی بر حضور در میناب همراه با اهدای کمک‌های مردم عراق و تقبل نمودن ساخت مجدد این مسجد یک اقدام نمادین جهت دعوت عموم مردم برای مشارکت در بازسازی آثار جنگ است. شبیه به همان اقدام نمادین رهبری معظم شهید در مشارکت جشن نیکوکاری یا آزادی زندانیان که سابقه سی ساله دارد. تحریف این اقدامات در متن فوق شکی به جا نمی‌گذارد که توسط جریان نفوذی دشمن و یا از سوی فریب‌خوردگان تنظیم شده‌است. ۶. مجددا تاکید می‌شود خط تخریبی اتحاد مقدس مردم بسیار حساب‌شده و تخصصی توسط عناصر نفوذی و یا فریب‌خورده در حال انجام است و لازم است همه مردم آگاهی و هوشیاری لازم را در این زمینه داشته باشند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
📝 بیانیه ۷۵ نفر از علما، فضلا و مدرسان حوزه علمیه قم در تشکر و سپاس از ملت مقاوم ایران و رزمندگان و دولت‌مردان 🔻🔻🔻 @mobahesat
اضلاع چندگانه جنگ در کنار هم 🔹با انتشار خبر رسمی اعلام «شرایط ده‌گانه جمهوری اسلامی ایران برای توقف جنگ» از سوی شورای عالی امنیت ملی، بحث‌ها و مجادلات جدی در شبکه‌های اجتماعی و تجمعات مردمی شکل گرفته‌است. بحث‌هایی که اگرچه می‌تواند به تبادل نظر و ارتقای فکر جامعه کمک کند اما عامل تشتت و اختلافی سهمگین در اوج اتحاد مقدس مردم ایران نیز می‌تواند باشد. در این بین چند نکته قابل بیان است: - جمهوری اسلامی ایران به تمامی کشورهای دنیا از جمله دشمن و حامیان او نشان داد که در اوج صلابت و قدرت، در دفاع از کشور خود هیچ تعارفی ندارد و همانگونه که به کشورهای منطقه هشدار داده بود، در کنار جنگ مستقیم با دشمن، هر مکان آبی و خاکی که از آن به کشور ما حمله‌ای صورت گرفته باشد با شدت تمام مورد هدف قرار خواهد داد. این امر پیش از این یک هشدار دیپلماتیک بود اما در صحنه عمل کاملا محقق گردید. - به همان میزان که قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران در نهایت شدت، در حال دفاع از کشور است، تمامی دستگاه‌های دیپلماسی و رسانه‌ای نیز باید فعال باشند. چهره‌ی وحشی دشمن را در تمامی عرصه‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای رسوا نمایند و اگرچه نهادهای رسمی بین‌المللی بازیچه‌ی کشورهای استکباری است، در عین حال اما از پیگیری‌های حقوقی برای احقاق حقوق جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی کوتاه نیاد. - یکی از حساس‌ترین موضوعات هر جنگ، احقاق حقوق کشور در صحنه‌ی بین‌المللی است. در طی چهل روز گذشته کشورهای مختلف همسایه و منطقه تلاش زیادی برای وساطت توقف جنگ انجام دادند. اگرچه جمهوری اسلامی ایران به صورت مبنائی و تجربه گذشته طرف مقابل را خائن در هر قراردادی می‌داند اما لازم بود که در این عرصه نیز قدرت و دست برتر خود را نشان دهد و اثبات نماید که هیچ ابائی برای اعلام حقوقی شرایط خود ندارد. اینک افکار عمومی دنیا در کنار تمجید از قدرت نظامی ایران، قدرت دیلماسی را هم مشاهده نموده و به این نتیجه رسیده‌اند که کشور ما در هیچ عرصه‌ای از دفاع از حقوق خود کوتاهی نمی‌نماید. - رهبر شهید انقلاب و رهبر جمهوری اسلامی ایران شرایط مختلفی را تاکنون اعلام نموده‌اند. از لغو کامل تحریم‌ها تا دریافت غرامت از دشمنان و ... که دست‌اندرکاران امور امنیتی و دیپلماسی وظیفه خود را برای ابلاغ و به نتیجه رسیدن واقعی این شرایط انجام می‌دهند. بدیهی است خطوط قرمز دیپلماسی کشور ما همان سه شرط اصلی است که رهبری شهید ترسیم فرموده‌اند:«عزت، حکمت و مصلحت» و هیچ مقام بین‌المللی کشور اجازه تخطی از این خطوط قرمز را نداند. طبیعی است این اقدامات هیچ‌گاه به معنای اعتماد به دشمن یا کوتاه آمدن از حق دفاع مشروع نبوده و نخواهد بود و همانگونه که در بیانیه قرارگاه خاتم‌الأنبیاء تصریح شده است همچنان دست نیروهای مسلح بر ماشه است. - تنها چند ساعت از صدور بیانیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعلام شرایط کشورمان، رژیم صهیونیستی اقدام به حملات بسیار شدید و وحشیانه به جنوب لبنان کرد. بدیهی است پاسخ‌گوئی قاطع و کوبنده به این اقدامات وظیفه فوری و مهم نیروهای مسلح است. از سوی دیگر هرگونه اقدام دشمنان که باعث برهم زدن توافقات اولیه بوده باشد باید به صورت قاطع پاسخ داده شود و دستگاه دیپلماسی نیز بدون هیچ تعارفی هرگونه گفت‌وگو را بر اساس میدان جنگ برنامه‌ریزی نماید. - در کنار تمامی اقدامات نظامی و دیپلماتیک صورت گرفته، حضور بی‌نظیر مردم کشورمان در خیابان‌ها یک حماسه تاریخی را ثبت کرده است. تنها راه باقی‌مانده برای دشمن، ایجاد تفرقه و بی‌اعتمادی در بین جامعه است. اعتقاد کامل داریم که تصمیمات اتخاذ شده در صحنه‌ی جنگ، قطعا با درایت کامل مسئولان بوده است. اما شفاف‌سازی و گفت‌وگو با مردم و تشریح مبانی تصمیم‌گیری‌ها از اصل تصمیم‌گیری مهمتر است و اگر این مهم صورت نپذیرد حمایت مردم تضعیف شده و حربه‌ی اختلاف‌افکنی و ناامیدی در بین آنان موثر خواهد بود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️مذاکره در امتداد جنگ 🔸این روزها شاهد بحث‌های بسیار جدی و متفاوت از موضوع مذاکره هستیم. آن‌گونه که در روزهای اخیر مشاهده شده است این است که تلقی برخی از بدنه‌ی جامعه بویژه طیف دغدغه‌مند انقلابی نسبت به مذاکره، مطابق با واقعیت نیست. 🔹آن‌گونه تاریخ نشان داده‌است اساسا هیچ جنگی بدون مذاکره و قرارداد طرفین به اتمام نرسیده است، مگر آنکه یک طرف غلبه کامل و صد‌درصدی بر دیگری یافته و نابود کرده باشد. بنابراین در بسیاری از جنگ‌های دنیا، مذاکره و رسیدن به برخی تفاهم‌های متقابل بخشی از جنگ است. مرحله‌ی پایان جنگ یا میانه‌ی جنگ که با عدم پایبندی یک یا هر دو طرف ممکن است ناتمام بماند. تصمیمی که نظام جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر به آن رسیده و اعلام کرده‌است درواقع در مسیر و امتداد دفاع چهل روزه‌ای است که با اقتدار و افتخار کامل صورت پذیرفت و برهمگان عیان شد. 🔹جنگ واقعیت‌های تلخ و شیرین بسیاری دارد. کامیابی‌ها و ناکامی‌هایی که اقتضای آن است و هیچ طرفی از آن بی‌نصیب نیست، لذا موفقیت در جنگ نیز یک امر کاملا نسبی است. حتی پیروزی یک طرف، هیچ‌گاه به منزله عدم دریافت آسیب‌ها و خسارت‌ها نبوده و برای برآورد پیروزی، ناکامی‌ها و کامیابی‌ها را در کفه‌ی ترازو قرار می‌دهند. 🔹در دفاع مقدس هشت ساله نیز موارد متعددی از آسیب‌های جدی را مشاهده بودیم. اشتباه در محاسبات عملیاتی، تلفات مختلف انسانی و تسلیحاتی و فریب‌های موثر دشمن و .. . اما ما نیز موفقیت‌های چشمگیر زیادی داشتیم که نسبت به شرایط تحریم ایران و پشتیبانی‌های جهانی دنیا از حزب بعث و صدام، قابل توجه بود. عدم موفقیت صدام در تصاحب حتی یک وجب از خاک کشورمان از جمله پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران بود. 🔹به همین شکل زمانی که پایان جنگ اخیر رژیم صهیونی علیه فلسطین و غزه اعلام شد، این مردم حامی غزه بودند که به شادی پرداختند. اگرچه دشمن توانسته بود ده‌ها هزار فلسطینی را شهید کند، بیش از نیمی از غزه را با خاک یکسان کند، اما سنجه‌ی پیروزی در جنگ امری کاملا نسبی است. مذاکرات بین ایران و آمریکا در این روزها نیز اولا باید یکی از پازل‌های جنگ محاسبه شود، چه آنکه در پیام رهبری معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و نیروهای مسلح بدان تصریح شده و ثانیا با واقعیت‌های میدانی مذاکرات سنجیده شود. 🔹همان‌گونه که بیان شد مذاکره‌ی این روزها، امتداد جنگ است و به مانند جنگ ممکن است دستاوردهایی داشته باشد. باید برای عموم مردم تبیین گردد که اگر چه شرایط و چارچوب کلی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای این مذاکرات لحاظ خواهد شد، اما میدان مذاکره نیز قطعا فرازو فرودها، تک‌ها و پاتک‌های فراوانی دارد. همانگونه که در صحنه ي جنگ از هر ۱۰ موشک پرتاب‌شده حتی اگر ۵ موشک به هدف اصابت کند، برای ما امری مطلوب و کاملا واقعی است، درمذاکره نیز بمانند جنگ باید واقعیت میدان را دید. مطلوب اولیه‌ی ما در جنگ این است که ناو آمریکائی به صورت کامل منهدم شود، اما اصابت موشک و تخریب بخشی از آن که منجر به خروج ناو از صحنه عملیات شود هم امری واقعی و پیروزی محسوب می‌شود. 🔹توقع دست‌یابی مطلق به تمامی انتظارات ایجاد شده برای افکار عمومی امری بسیار خطرناک است. بخشی از این انتظارات متاسفانه ناشی از ارائه‌ی تحلیل‌های احساسی افراد اثرگذار و همچنین ایرادات متنی و محتوایی بیانیه شورای عالی امنیت ملی است که باید در جای خود مورد بررسی جدی قرار گیرد. 🔹برهمین اساس لازم است افکار عمومی را از هرگونه انتظارات غیرواقع و صددرصدی از مذاکره پرهیز داد. در عین حال خط قرمز رعایت اصل مهم سیاست خارجی یعنی «عزت، حکمت و مصلحت» همچنان خط قرمز ما باید باشد. این مذاکرات به دلایل مختلفی بسیار شکننده است و لذا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن تجدید قوا در این روزها، به صورت کاملا آماده‌باش و دست به ماشه خواهند بود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات
اسامی اساتید و علماء صادرکننده بیانیه در تعزیت شهادت رهبر معظم انقلاب و تایید تصمیم بجا و سنجیده مجل
پیام تشکر رهبر معظم انقلاب آیت‌الله سیدمجتبی حسینی خامنه‌ای از پیام تسلیت شهادت رهبر معظم انقلاب و تایید اقدام مجلس خبرگان رهبری از سوی جمعی از آقایان علما، فضلا، حجج اسلام و مدرسین گرامی حوزه‌های علمیه قم و اصفهان (زیدعزهم) گفتنی است صبح روز شنبه هیئتی از سوی رهبر معظم انقلاب با حضور در کتابخانه تخصصی علوم حدیث و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی معراجی، پیام فوق را به ایشان تسلیم نمودند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
«خوف واقعی» یا «خوف کاذب» در سفر حج تقارن تشرف حجاج با آغاز جنگ تحمیلی رمضان، موجی از نگرانی را در میان مستطیع‌شدگان و خانواده‌های آنان ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که موضوع اعزام به حج تمتع در روزهای اخیر به یکی از مباحث پرچالش و پرگفت‌وگو در فضای مجازی تبدیل شده است. در همین چارچوب، نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت پس از کسب تکلیف از رهبر معظم انقلاب و اخذ مجوز رسمی از شورای عالی امنیت ملی، فرآیند اعزام زائران را عملیاتی اعلام کرده است. با این حال، بدیهی است که تشرف به حج، همچون سایر تکالیف شرعی، منوط به تحقق شرایطی از جمله استطاعت و امنیت است. در همین زمینه، مراجع معظم تقلید در پاسخ به استفتائات متعدد زائران ـ که عمدتاً پیرامون موضوع «امنیت» و «خوف جانی» مطرح شده بود ـ دیدگاه‌های صریح و روشنی ارائه کردند. این پاسخ‌ها، مطابق با قاعده فقهی بیان احکام در استفتائات، معیارها را تبیین می‌کند و تشخیص مصداق و تطبیق شرایط را بر عهده مکلف می‌گذارد. در عین حال، آنچه در روزهای اخیر بیش از پیش محل توجه است، گسترش فضای هیجانی و شکل‌گیری «خوف کاذب» در برخی بسترهای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی است. سابقه هجمه‌های تبلیغی علیه فریضه حج، با طرح شعارهایی همچون «اختصاص هزینه حج به نیازمندان» یا تحلیل‌های سیاسی سطحی درباره روابط میان کشورها، مسبوق به سابقه است. اکنون نیز برخی محتواهای منتشرشده، بدون اتکا به داده‌های میدانی و ارزیابی‌های کارشناسی، با رویکردی هیجانی به بازتولید نگرانی‌ها دامن می‌زند و موجب تشویش اذهان عمومی، به‌ویژه در میان مستطیع‌شدگان می‌شود. تأکید می‌شود که این نوشتار درصدد توصیه قطعی به تشرف یا عدم تشرف نیست؛ چه آنکه برخی از مراجع عظام تقلید، بررسی و احراز خوف را بر عهده شخص مکلف نهاده‌اند. آنچه در شرایط کنونی اهمیت دارد، اتخاذ تصمیمی مبتنی بر تحقیق، بررسی مستند و مشورت با صاحب‌نظران آگاه به شرایط میدانی حج و وضعیت منطقه است. فاصله گرفتن از تحلیل‌های غیرکارشناسی و محتواهای احساسی، لازمه تصمیم‌گیری مسئولانه در چنین موقعیتی است. بی‌تردید پاسخ‌های مراجع معظم تقلید، مسئولیت شرعی و فردی حجاج را مضاعف کرده است. از این‌رو، شایسته است زائران پیش از هرگونه تصمیم‌گیری، با کارشناسان حوزه حج، مطلعان از شرایط کشور میزبان و آگاهان به تحولات جهان اسلام مشورت کنند تا تصمیم نهایی بر پایه ارزیابی دقیق و واقع‌بینانه اتخاذ شود. حج، به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع سالانه مسلمانان، از جایگاهی ممتاز در معادلات فرهنگی و تمدنی جهان اسلام برخوردار است و همواره یکی از عرصه‌های مهم کنش‌گری دینی و اجتماعی محسوب می‌شود. امید است در سایه تدبیر، آرامش و اتکای به معیارهای شرعی و کارشناسی، تصمیمات اتخاذشده در این زمینه منجر به حفظ مصالح فردی و جمعی مسلمانان شده و این جهاد بزرگ در کنار جهاد نیروهای نظامی و حضور مردم در خیابان باعث عزت و سربلندی جمهوری اسلامی ایران شود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
ویژگی‌های علمی و فقاهتی آیت‌الله سیدمجتبی حسینی خامنه‌ای استاد آیت‌الله رحمانی نیشابوری در ابتدای درس خارج فقه‌القضا روز پنج شنبه در جمع قضات محترم نکات قابل توجهی را در رابطه با وجود قطعی شرط فقاهت و اجتهاد در مقام معظم رهبری آیت‌الله حاج سیدمجتبی خامنه‌ای بیان کردند، به برخی از آنها اشاره می‌شود. : ⚡️اختصاصی مباحثات: وی با بیان اینکه حدود۳۰ سال با معظم‌له از نزدیک در دفتر رهبری در قم آشنایی داشته و مطالب زیادی را به چشم و یا گوش خود دیده و شنیده است گفت: موفقیت یک طلبه برای رسیدن به مرحله اجتهاد به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: ۱ . محیط خانوادگی: معظم‌له نه تنها والد بزرگوارشان از مراجع بودند، اجدادشان آیات عظام سیدجواد و سید حسین و سیدمحمد خامنه‌ای از سادات و فقهای به‌نام بودند. از باب مثال آیت‌الله سیدجواد از شاگردان میرزای نائینی در فقه و اصول بوده‌اند و تقریرات ایشان از درس اصول و فقه نائینی توسط اینجانب برای بزرگداشت وی تحقیق و تصحیح شد. از جهات مختلف عالی بود و همچنین اجداد مادری از علمای بزرگ بوده‌اند بنابراین معظم‌له مصداق ضرب‌المثل «ولد العالم نصف العالم» می‌باشند. کنایه از اینکه با فرهنگ و ادبیات آن علم آشنا است. ۲. استعداد عالی : خوشبختانه در این جهت معظم‌له به شهادت دوستان و اساتید، مصداق ضرب‌المثل معروف‌اند «ف»گفته می‌شود، فرحزاد می‌خواند... از باب مثال صدیق مکرم شهید رئیسی، رئیس جمهور سابق که مدتی با وی در درس اصول سیدنا‌الاستاد سیدمحمود هاشمی شاهرودی شرکت می کردند، می‌فرمودند استعداد و حافظه ایشان از حد متعارف خیلی بالاتر است. در این رابطه برای شاهد مواردی را ذکر می کردند. یکی دیگر از اساتید ایشان که از نام بردن وی معذورم می‌فرمود در ابتدا من استاد بودم و معظم‌له شاگرد بعد از مدتی ایشان تبدیل به هم مباحثه شد همان مطلبی که میان شهید سیدمحمد باقرصدر و یکی از اساتید کتاب مکاسب ایشان و آن استاد اتفاق افتاد. ۳. اساتید: ایشان از دو نوع استاد در دو حوزه علمیه بهره‌مند بود. الف – حوزه سلوکی از محضر آیات عظام کشمیری، بهجت، بهاءالدینی بهره‌مند شد. ب) در حوزه علوم حوزوی فقه،اصول و... از محضر آیات عظام وحید خراسانی، تبریزی و سید محمود شاهرودی استفاده کرد. هر یک از این اساتید توجه خاصی به ایشان داشتند. از باب نمونه حقیر به استادم آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی عرض کردم شما با پذیرش ریاست قوۀ قضائیه حیف شدید، معظم‌له با نگاهی متعجبانه فرمود چرا !؟ حقیر عرض کردم، زیرا اگر شما در حوزه می‌ماندید مرجع تقلید تربیت می‌کردید ولی اداره قوۀ قضائیه هر چند مهم است ولی دیگران هم می‌توانند اداره کنند. ایشان فرمودند از کجا می‌دانید همان کاری را که من در قم انجام می‌دادم در تهران انجام نمی‌دهم؟ بعد فرمودند در تهران درس اصول شروع کردم و آقای سید مجتبی نیز شرکت می‌کند که از نظر استعداد، حافظه و ذوق فقهی عالی است. این مطلب را آقای شاهرودی - که در تعریف از دیگران به ندرت حرف می زدند- حدود ۲۰سال قبل فرمودند. ۴. تربیت شاگرد: معظم له از سال۱۳۷۴تدریس معالم را شروع کردند و با توصیه حضرت آقا در سفر اول به قم مبنی بر ضرورت تحول در کتب درسی به جای معالم، حلقات شهید صدر راجای‌گزین کردند. حقیر این توفیق را داشته‌ام در بعضی مواردی که طلاب عزیز باید آزمون و مباحثه علمی داشته باشند، مثل مدارج علمی، مصاحبه برای اعزام طلاب به خارج از ایران، مصاحبه با روحانیون حج و عمره و مصاحبه جهت تشخیص نخبگی حضور داشته‌ام. یکی از اساتیدی که شاگردانشان در این آزمون‌ها موفق می‌شدند شاگردان معظم له هستند و این مطلب کاشف از موفقیت استاد می‌باشد. ۵. سعی و تلاش : ایشان حدود ۴۰ سال است که وارد حوزه علمیه شده‌اند، اعم از تهران و قم و اشتغال به فقه و اصول و علوم وابسته دارند. این مطلب با توجه به عوامل دیگر که در حد عالی بود نتیجه‌اش نیل به مدارج عالی حوزوی یعنی ملکه استنباط و اجتهاد است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
بمناسبت چهلمین روز شهادت آقای دکتر لاریجانی منتشر شده در کتاب «بنده خدا» ✒️احمد نجمی بنده در دو مقطع زندگی خود، تلنگری عمیق دریافت کردم. تلنگری که با هیچ آموزه و درس استاد نمی‌توانست این‌گونه بر نهاد و عمق اعتقاد و شخصیتی‌ام اثر بگذارد. نخست زمانی که مرحوم والد در حال تدفین بودند و با تمام وجود درک کردم که چگونه خدمت به اهل‌بیت و امام‌حسین(ع) بزرگترین سرمایه دنیوی و اخروی است. اگرچه ایشان خدمات مختلفی از جمله امامت جمعه، تاسیس دانشگاه و نمایندگی خبرگان و تالیفات مختلف داشتند و برای انجام این تکالیف خدا را شاکر بوده و به آن افتخار می‌کردند، اما هیچ‌کدام این‌ها نمی‌توانست همچون تالیف کتاب «سخنان امام‌حسین از مدینه تا کربلا» سرمایه و توشه‌ی دنیا و آخرت گردد. دومین تاثیر عمیق زندگی بنده، زمانی بود که شامگاه چهارشنبه در معیت دو سرور ارجمند جناب حجت‌الاسلام والمسلمین معراجی و استاد رسول جعفریان در شبستان امام خمینی (ره) و مراسم وداع با پیکر شهید عالی‌مقام دکتر علی لاریجانی حضور یافتم. تک‌تک صحنه‌های این وداع یکی از بزرگترین درس‌های زندگی بنده بود. درسی که عنوانش این است:‌«إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا» سخن آنان (مخالفان) تو را غمگین نکند زیرا عزت، همه از آن خداست/ سوره یونس، آیه ۶۵ دقیقا در همان محل که قریب ۱۰ سال پیش، عدم اطلاع و احساسات نادرست عده‌ای از مردم بواسطه تبلیغات بسیار سنگین عناصری شناخته شده تحریک شد و نسبت به دکتر علی لاریجانی اتفاقات نادرستی شکل‌گرفت، در شب وداع با پیکر ایشان، خادمان حرم به پیکر آن شهید و فرزند گرامی‌شان گل می‌ریختند. مجری و مداح و سخنران بدون هیچ هماهنگی خاصی همگی نام شهید لاریجانی را با وصف شهید مظلوم به کار می‌بردند و نهایتا در اوج عزت و احترام و سربلندی در بین مردم ایران، آن شهید بزرگوار تشییع و تدفین شد. در چند آیه قران کریم، عزت از آن خدا و پس از آن رسول و مومنین برشمرده شده است: «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ» (منافقون/۶۳) . برهمین اساس شرط عنایت عزت دنیوی از سوی خداوند متعال بر بندگانش ایمان واقعی است. بنده در یک دهه اخیر توفیق داشتم در جلسات مختلف تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از خدمت آقای دکتر لاریجانی استفاده کنم. اما عرصه‌ی اصلی استفاده بنده از ایشان، در آخرین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که در بخش فضای مجازی ستاد ایشان افتخار همکاری داشتم. اولویت و شرط همکاری بنده این بود که در فعالیت‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی به هیچ عنوان تخریب و تعریضی نسبت به رقبا و کاندیداها صورت نگیرد و فقط به تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته و طرح‌های پیش‌روی آقای دکتر لاریجانی پرداخته شود. جناب ایشان نیز همین رویه و مبنا را داشتند و در همین بین شهید ارجمند دکتر مرتضی لاریجانی نیز که ارتباط نزدیک و نظارت کلی بر برنامه‌های تبلیغاتی در فضای مجازی داشتند دقیقا بر همین روش تاکید داشتند. آنانی که در برنامه‌های انتخاباتی دستی دارند به خوبی می‌دانند که سوگمندانه هیاهو و جنجال و تخریب رقیب انتخاباتی به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای انتخابات تبدیل شده‌است و دقیقا در همان دوره انتخابات نیز متاسفانه تخریب چهره‌ي آقای دکتر لاریجانی از سوی برخی کاندیداهای رقیب و مدعی جای هرگونه تلاش برای تبلیغات سالم را گرفته بود. خدای متعال را شاکرم که در بین صدها مطلب و پوستر تولیدی در تبلیغات فضای مجازی این دوره، به هیچ عنوان تخریب یا تعریضی علیه کاندیداهای رقیب صورت نگرفت. در این بین خاطره‌ای هم فراموش ناشدنی برای بنده پیش آمد. در یکی از مطالب منتشره در کانال تبلیغاتی آقای دکتر لاریجانی، یکی از خدمات شهری صورت گرفته در قم به عنوان کارنامه عملکرد ایشان معرفی شده بود. آقای دکتر لاریجانی تماسی گرفتند و اطلاع دادند این طرح از سوی بنده نبود و یکی از مصوبات سفر استانی رهبری بوده است و این مطلب را حذف کنید. آنچه که بنده در مدت تبلیغات انتخابات ایشان مشاهده کردم رعایت اوج تقوای سیاسی بود. تقوایی که در این سال‌ها به یک دُرّ نایاب تبدیل شده‌است. همین تقوای سیاسی ، هزاران نمونه دیگر و صبر و تحمل در مقابل تخریب‌ها و تهمت‌های ناروای گوناکون بود که آقای دکتر لاریجانی را به یک «مؤمن» واقعی تبدیل کرد و مصداق آیه‌ی « وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ» نمود. 🔻🔻🔻 @mobahesat