مباحثات/
🔸چه کسی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه خواهد شد؟
🔹پس از قطعی شدن انتصاب حجتالاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب به عنوان نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت سوالها و گمانهزنیهای مختلفی درباره جایگزین وی در مسئولیت دبیرخانه شورای عالی حوزه مطرح شده است.
🔹طبیعی است که اعضای این شوار باید از برجستهترین اساتید و صاحبنظران حوزوی باشند تا در تصمیمگیریهای کلان خود مصالح عالیه حوزه را در نظر گیرند. انتخاب مدیر حوزه علمیه قم یکی دیگر از وظایف اصلی این شورا است.
در این بین اهمیت مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه دو چندان است. چراکه از سوئی باید ادبیات و تعامل با بزرگان حوزه را به خوبی بداند و از سوی دیگر ارتباط نزدیکی با اساتید و بدنهی طلاب حوزه داشته باشد تا بتواند حلقه واسطهی موثری بین بدنه حوزه و اعضای شورای عالی باشد.
🔹خلاقیت، ابتکار و پشتکار جدی در ارائهی طرحها و پیگیریهای مصوبات از بایستههای مسئول دبیرخانه است. در همهی سازمانها دبیر یک تشکیلات، به منزلهی موتور محرکه و چرخ دندهی اصلی یک سیستم محسوب میشود و بیتحرکی یا انفعال او کل تشکیلات را دچار سستی و رخوت میکند.
🔹با این توصیفات به نظر میرسد هماکنون شورای عالی حوزه در یک موقعیت حساس و طلائی قرار گرفته است. انتخاب یک دبیر جوان با شرایطی که بیان شد میتواند پویائی خاصی به شورای عالی حوزه بخشد. از جمله امتیازات نیروی جوان، ارتباط او با بدنهی حوزه و نزدیکی بیشتر طلاب سطح و حتی اساتید با این شوراست. همچنین اطلاع و اشراف بر مسایل حوزه به ویژه دیدگاه مدرسان و نیازهای طلاب، برخورداری از دانش و مهارت برنامهریزی، ارتباط و تعامل با مدیران حوزوی و فهم درست از جایگاه سیاستگذارانه شورایعالی حوزههای علمیه لازمهی یک دبیر موفق است.
🔹اگر از یک دبیر نسبتا جوان سخن میگوئیم، کاملا مسبوق به سابقه است. برای نمونه آیتالله حسینی بوشهری در سن ۴۲ سالگی به عنوان مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور انتخاب شدند. سمتی که بسیار بالاتر از دبیری شورای عالی حوزه بود. اما بزرگان حوزه در آن زمان به ایشان اعتماد کرده و الحمدلله خیرات و برکات تصمیم خود را سالها مشاهده کردند.
جالب آنکه در آن زمان هنوز جوانگرائی به عنوان یک «مطالبهی عمومی» در سطح جامعه بویژه فضای نخبگانی مطرح نبود و هنوز بیانیه «گام دوم» رهبری مبنی بر ضرورت توجه به جوانان در اداره امور کشور صادر نشده بود!
🔹هماکنون گزینههای مختلفی با ویژگیهای مناسب این جایگاه وجود دارد که علیرغم سن نسبتا جوان میتوانند به خوبی این مسئولیت را برعهده گیرند و سالها منشأ خدمات و برکات برای حوزههای علمیه باشند.
🔹باید دید آیا شورای عالی حوزه با انتخاب یک نیروی جوان انقلابی میتواند علاوه بر پاسخگوئی به مطالبات عمومی حوزویان، از این فرصت استثنائی استفاده کند یا اینکه همچنان مدیران با سابقه بیست یا سیسال از یک کرسی به کرسی دیگری منتقل خواهند شد.
مشاهده متن کامل:
http://mobahesat.ir/18801
🔻🔻🔻
@mobahesat
اختصاصی مباحثات/
تصویر آیتالله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی حوزه و امام جمعه قم در کنار مراجعین و منتظر نوبت پزشک
🔻🔻🔻
@mobahesat
دکتر سهیل اسعد در گفتوگو با مباحثات:
✔️ پذیرش اسلام در امریکای لاتین راحتتر از اروپاست
✔️ هدف اصلی تبلیغ در خارج، تبدیل اسلام به یک گفتمان بینالمللی است
🔸 سهیل (ادگاردو) اسعد طلبهی آرژانتینیِ لبنانیتبار، از مبلغین معروف در کشورهای حوزهی امریکای لاتین است که به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اسپانیولی تسلط دارد. علاقهی عجیبی به انقلاب اسلامی ایران و بهویژه شخص امام خمینی(ره) دارد و بیپروا دغدغههای ایدئولوژیکش را نیز بیان میکند.
🔹 اگر تاریخی به قضیه نگاه کنیم حوزهی علمیه آمادگی مدیریت فرهنگی این جهان بزرگ را نداشته است. اصلاً برای این خلق نشده است که در سطح جهانی اسلام را ترویج و جهان را مسلمان کنیم. منش علما و سبک تبلیغ در حوزه، همه منطقهای و داخلی بوده است؛ یعنی هیچگاه علمای ما در تاریخ حوزه علمیه برای تبلیغ بینالمللی تربیت نشده بودند.
🔹 با پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت تغییر کرد. هم بحث صدور انقلاب در سطح بینالمللی مطرح شد، هم اسلام در دنیا شناخته شد و هم مسلمانان در دیگر کشورها بیدار شدند و خودشان درخواست کردند که برای ما عالم بفرستید و مسجد بسازید.
🔹 یک کشیش کاتولیک هرجای دنیا که بخواهد برود، به او ویزا میدهند، اقامت میدهند، پاسپورت میدهند، اجازه سکونت میدهند، پشتیبانی هم میکنند؛ اما هیچیک از موارد گفتهشده به یک شیخ شیعه ایرانی داده نمیشود. بله؛ آنها موفقتر هستند؛ اما نه ذاتاً. دنیا واقعا علیه ما است.
🔹 از منظومهی فکری شیعه ایرانی و حزباللهی، بحث اسرائیل، مقاومت و ارزشهای اجتماعی را بردارید و بگویید فقط صبح تا شب قرآن بخواند، زیارت اربعین برود و دعا بخواند؛ به این شیعه پاسپورت انگلیسی میدهند! خیلی از شخصیتها و آقازادهها الان در لندن هستند و زندگی میکنند و مشکلی هم ندارند؛ چون کاری با مسائل اجتماعی و تمدنی ندارند.
🔹 کافر و مؤمن نمیتوانند در یک جامعه حضور داشته باشند؛ تفکر الحادی و تفکر توحیدی با هم نمیسازند. ما ترکیب این دو تفکر را در تمدنمان نداریم. نمیتوانیم بگوییم این بخش جامعه شیعه اسلام است و بخش دیگر شیعه امریکایی. آنها با دیگر تمدنها این کار را کردهاند. الان هویت فرهنگی کشورها، ترکیبی شده است.
🔹 چرا نتانیاهو در صد سخنرانی آخرش از ایران صحبت میکند؟ چرا همه دغدغه ترامپ حذف ایران است؟ چرا همه دنیا ایران را نشانه گرفته و تحریم میکند؟ آنها متوجه شدهاند که ایران چه هست. اگر ایران ضعیف بود و مدل تمدنی نداشت که اینقدر جلب توجه نمیکرد.
🔹 این که میگویید کسی نمیخواهد بیاید ایران زندگی کند، مگر آنهایی که به اروپا و امریکا میروند بهدنبال تمدن هستند؟ آنها دنبال رفاه هستند. خانه و ماشین و پاکیزگی خیابانهای اروپا معیار تمدن نیست.
🔹 بهلحاظ مخاطبشناسی پذیرش اسلام در امریکای لاتین راحتتر است؛ چون پیچیدگی فکری و فرهنگی اروپاییها را ندارند؛ آدمهای سادهای هستند. در اروپا روابط اجتماعی بسیار پیچیده است. من سالی یک بار به شیلی میروم و رئیس جمهور شیلی در مراسم سخنرانی من شرکت میکند.
متن کامل گفتوگو در سایت مباحثات👇
http://mobahesat.ir/18809
🔻🔻🔻
@mobahesat
شش - زنآقا.mp3
16.45M
مباحثات/#تورق
🔹پادکست معرفی کتاب
قسمت ششم:«زنآقا»
تالیف:زهرا کاردانی
💥(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ میتوانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند)
🔸پادکستهای تورق را میتوانید در ناملیک هم پیگیری کنید
http://yon.ir/y70s4
🔻🔻🔻
@mobahesat
به بهانه دیدار رهبرمعظم انقلاب با طلاب/
مروری اجمالی بر برخی از مسائل حوزه و روحانیت
وحید فراهانی - دانشآموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد اخلاق کاربردی
🔹در این یادداشت تلاش میشود به ۹ مساله که به زعم نویسنده از مسائلی است که ممکن است در کش و قوس اصلی و فرعی شدن مطالب به فراموشی سپرده شود، تنها اشاراتی شود:
۱. تحول در حوزه
امروزه بخشی از طلاب جوان معتقد به ایجاد امواج تحولخواهی از کف حوزه و حتی در مقاطعی تجمعات خیابانی برای رسیدن به مسیر تحول هستند و تحول را امری فوری تلقی میکنند. طی سالهای گذشته تعارضات و چالشهای متعددی از این ناحیه در حوزه به وجود آمده و با توجه به اینکه این روند با تابلوی رهبری و طرح بیانات رهبری انقلاب در حال پیشروی است، جلسه پیشرو میتواند زمینه مناسبی برای تبیین مفهوم تحول و سازوکارهای آن باشد.
۲. جریانات فکری
به نظر میرسد یکی از مسائل مهم امروز حوزه، واگرایی در حوزه جریانات فکری حوزوی در سطوح مروجین و شارحین بوده و ایجاد یک فضای همگرایی و تاکید بر نقاط مشترک در مقابل دشمن مشترک از الزامات امروز حوزه و روحانیت میباشد.
۳. مساله زنان
ایجاد یک ارتباط ارگانیک بین خروجیهای این بخش از حوزههای علمیه و زنان جامعه ایرانی برای تبیین مفهوم فوق یکی از الزامات و خنثیکننده بسیاری از تنشها در خانوادههای ایرانی میباشد.
۴. فضای مجازی
علیرغم فعالیتهای گسترده و مثبت طیف زیادی از طلاب به صورت انفرادی و تلاشهای سازمانی معاونت تبلیغ و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، همچنان بخش زیادی از طلاب از این فضا بیگانه و آشنا با ظرفیتهای بیبدیل این فضا برای تاثیرگذاری نیستند. از سوی دیگر، نبود نقشه جامعی از فعالیتهای طلاب و نبود نظارت در این حوزه را میتوان از جمله مسائل قلمداد کرد.
۵. ارتباط بدنه و حاکمیت حوزه
اگر حاکمیت حوزه را مجموعه مراجع معظم تقلید، شورای عالی حوزه و مدیران حوزه علمیه بدانیم، یکی از مسائل سالهای گذشته در سطح حوزه علمیه قم را میتوان وجود تعارضاتی بین طیفی از بدنه طلاب و حاکمیت حوزه قلمداد کرد. این روند گرچه طی سالهای گذشته کمی بهبود پیدا کرده، اما در بزنگاههای مختلف همچون انقلابیگری، تحول در حوزه و سایر چالشها شاهد اظهارات و کنشهای برخی از طلاب در مقابل حاکمیت حوزه هستیم. وجود سازوکار عملیاتی برای دیالوگ بین بدنه طلاب و تصمیمگیران و تصمیمسازان میتواند این تنشها را به حداقل و حتی تبدیل به یک فرصت نماید.
۶. سکولاریزم حوزوی
سکولاریزم حوزوی از جمله هشدارهایی بوده که طی سالهای گذشته همواره توسط رهبری انقلاب تذکر داده شده است. امروزه میتوان آبشخور این جریان که گوهره آن کنارهگیری طلاب از مسائل سیاسی و اجتماعی است را از دو جریان سنتی و روشنفکری حوزه دانست. جریان اول به صورت بومی قرنها در حوزه حضور داشته و جریان دوم محصول ورود اندیشههای جدید در حوزه میباشد. اما مهمترین مساله نوع پرداختن به این آسیب است. این مفهوم ظرفیت بالایی برای ایجاد واگرایی و از بین بردن نقاط مشترک در حوزه دارد، چرا که حتی سکولارترین جریانات حوزوی از نسبت داده شدن آن به خود اباء دارند. بر این اساس ایجاد سازوکار علمی برای فهم سکولاریزم و مقابله فکری و نه شخصی با آن از الزامات انقلابی ماندن حوزه است.
۷. دروس اخلاق
دروس اخلاق میتوانند موتور محرکه حوزههای علمیه باشند، کما اینکه در گذشته بوده است، اما طی سالهای گذشته با افول این دروس و ابهامات در خصوص برخی از اساتید اخلاق، این مساله حیاتی در حوزههای علمیه رو به افول رفته است.
۸.معیشت
کاهش قدرت اقتصادی طلابی که تنها محل درآمدشان شهریههای مراجع بوده و گرانی فزاینده کالا، منجر به ورود طلاب به گونههای مختلف مشاغلی شده که برخیشان در شأن ایشان نیست و این مساله در صورت تداوم آن، بر حیات علمی و عملی طلاب اثرات مخربی خواهد داشت. طی چند دهه گذشته احیای موقوفات به عنوان راهکار اصلی صاحبنظران برای برونرفت از این فضا مطرح شده است.
۹. مهارت
پیچیدگیهای زندگی امروزی باعث شده که مهارتها و شیوههای سنتی کارایی لازم را برای ارتباطات اجتماعی نداشته باشد و امروزه بخشی از تنشهای به وجود آمده در حوزه ناکارآمدی و کاهش مقبولیت روحانیت به دلیل فقدان مهارتهای لازم در مخاطبشناسی، آشنایی با اقتضائات و زمانشناسی میباشد.
http://yon.ir/gFsi8
مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/18817
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️مباحثات/ ماجرای اظهارات وزیر اطلاعات درباره گرایش به مسیحیت
سید یاسر تقوی
🔸سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات روز پنجشنبه 12 اردیبهشت در «گردهمایی مبلغان اعزامی در ماه رمضان» اظهاراتی پیرامون گرایش برخی از افراد جامعه به مسیحیت داشت، در ادامه گزارشی از واکنشهای داخلی و خارجی به این اظهارات را میخوانید:
🔹وزیر اطلاعات
افرادی گرایش به مسیحیت پیدا میکنند که جزو افراد عادی جامعه هستند، مثلا کارشان ساندویچفروشی. که ناچار شدیم اینها را احضار کنیم. برخی از این افراد عنوان میکردند که «ما به دنبال دینی هستیم که به ما آرامش بدهد و بین ما صفا و صمیمیت و برادری ایجاد کند». گفتند «ما میبینیم علمای اسلام و کسانی که پشت تریبون صحبت میکنند به طور مداوم علیه یکدیگر سخن میگویند، اگر اسلام دین صمیمیت باشد باید قبل از هرچیز بین علمای خود صفا و صمیمیت ایجاد کند».
🔹سید زینالعابدین صفوی
اکنون تریبوندارانِ مذهبی در ایران اختلاف چندانی با هم ندارند. همه آنها به حد کافی«یکسانسازی» و در یک سامانه گزینش، تربیت و رصد میشوند. اگر اختلافی هست میان واعظان و مردمی است که دیگر به این تریبونها وقعی نمینهند.این تریبوندارانِ متحدالشکل، مدتها است که دیگر بر ضد یکدیگر سخن نمیگویند، بلکه متحد و یکپارچه بر ضد کسانی حرف میزنند که هیچ تریبونی ندارند.
🔹احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
وزیر اطلاعات قطعا با اطلاعات قوی و مستدل سخن گفته است، اما اظهارات نباید دل شهروندان را خالی کند. اینطور نیست که ما تصور کنیم موجی از مسیحیت در کشور ترویج پیدا کرده، نباید تصور کرد اعتقادات جهان اسلام به خطر افتاده است. این مساله تغییر دین اکنون آنقدر اپیدمی و شایع نشده که تصور کنیم کشور را در برگرفته و ممکن است اعتقادات جهان اسلام را به خطر بیندازد. این افراد نادر هستند، اما نمیتوان گفت که در آینده هم نادر هستند و آسیبرسان نخواهند بود.
🔹سایت «محبت نیوز»
اعترافات وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی چند مسئله اساسی را آشکار میکند؛ اختلاف عمیق و شکاف میان حوزویان، افزایش گرویدن شهروندان عادی به مسیحیت برای رسیدن به آرامش، ناتوانی حوزههای علمیه و مبلغان در مقابل گرویدن مردم به مسیحیت و در نهایت ورود وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی و قوه قضائیه و اطلاعات سپاه برای مقابله با مسیحیان که مؤید شکست نهادهای تبلیغاتی اسلامی است که با مخارج و بودجههای سنگین فقط جیب مردم را خالی میکنند و مفتخواران شاغل در آن از اقتصاد میمکند.
🔹سخن درباره مواجهه جامعه اسلامی با ادیان و مذاهب چالش آفرین است. سکوت حوزه علمیه قم در برابر حقوق اقلیتهای دینی و مذهبی اجازه مصادره این مسأله را به اپوزیسیون داده و آن را به موضوعی سیاسی-امنیتی تبدیل میکند که میتوان با احیای دیپلماسی حوزوی در این زمینه، تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کرد.
ادامه مطلب در سایت مباحثات
mobahesat.ir/18846
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔹اختصاصی مباحثات/
🔸متن کامل سخنان حجتالاسلام مهدی مسائلی عضو تحریریه مباحثات در دیدار امروز حوزویان با رهبر معظم انقلاب
رهبر عزیزم، سلام علیکم
به نمایندگی از طلاب و روحانیون اصفهان خدمت شما سلام عرض میکنم:
حوزه علمیه اصفهان که با زعامت عالم بزرگوار آیت الله مظاهری یکی از حوزههای مستقل کشور به حساب میآید، بیش از آنکه اهل سخن باشد اهل عمل است، همچنانکه در دوران انقلاب و جنگ، عالمان و طلابش سخن خود را با خون امضاء کردند و بیشترین آمار شهدای روحانی را به خود اختصاص دادند و امروز، طلاب جوانش در عرصههای مختلف با شاگردی در محضر شهدا، آماده خدمت هستند که نمونهی اخیرش حضور بیش از هزار نفر از طلاب اصفهان در مناطق سیل زده کشور بود.
حقیقتا که حوزههای علمیه پس از انقلاب اسلامی رشد و پیشرفت بسیار خوبی داشتهاند اما توقع از حوزه نیز به واسطه انقلاب اسلامی به مراتب افزون شده است و مسیر کنونی پاسخگوی مطالبات دولت و ملت نیست. در اینباره نکاتی به نظر میرسد که محضر شریف عرض میشود:
1) نکته اول: برنامهریزی جامع علمی و تربیتی و تبلیغی در حوزههای علمیه با وضع کنونی آموزشی قابل پیگیری نیست، هماکنون سیطره مباحث آموزشی فقهمحور آن هم با هدف پرورش مجتهد، هرگونه برنامهریزی برای پرداختن طلاب به سایر مسائل پژوهشی، تربیتی و تبلیغی را عملا ناممکن ساخته است و اکثر ساعات مفید طلاب را به خود اختصاص داده است. بسیاری از فعالیتها و آموزشهای اصلی طلاب، جزء برنامهها و دروس فرعی حوزه به حساب آمده و وقت مناسب به آن اختصاص داده نمیشود.
حضرتعالی از تحول سخن گفتید، اما آیا باید تحول در حوزه آن هم با چشمانداز طلبه تراز انقلاب اسلامی، به کم کردن سالهای تحصیل و یا تغییر برخی متون فرو کاسته شود؟
امروز طلاب از تغییر شتابزده و پیدر پی متون و زمانبندیهای آموزشی، احساس سردرگمی و اضطراب میکنند. بسیاری از برنامهها به سرعت نوشته شده و بدون هیچ آزمایشی یک شبه اجرایی میشوند.
۲) نکته دوم: درباره مهارتآموزی متناسب با شئون طلبگی و کسب درآمد توسط طلاب است.
حضرت آقا:
امروز وضع معیشت طلاب بسیار سخت است باید درباره مهارتها یا حتی شغلهای متناسب با طلبگی با صراحت بیشتری سخن گفت.
یک سؤال: آیا طلبهای که در معاش خود مشکلات فراوانی دارد میتواند به شغل دیگری در کنار طلبگی بپردازد یا خیر؟
متاسفانه حوزه علمیه راهکاری برای وسعت دادن به معاش طلاب ممحض در حوزه ندارد، شهریه به رغم اصلاحات صورت گرفته بر اساس کارکرد تحصیلی و پژوهشی و تبلیغی طلاب تقسیم نمیشود، و حتی اگر طلبهای درآمد مختصری فراهم کند که بتواند ذهن خود را از دغدغه معاش راحت کند بلافاصله شهریه و خدمات مرکز برای او قطع میشود.
۳)نکته سوم: حوزه ترازِ انقلاب اسلامی آن هم با چشمانداز پیگیری تمدن اسلامی باید به دو موضوع مهم توجه بیشتری داشته باشد.
الف) حوزه در بسیاری از موضوعات مهم مرتبط با جهان اسلام هنوز جهتگیری خود را مشخص نکرده، به تهذیب افکار نپرداخته و برای آنها برنامهریزی ندارد. از جمله مسئله مهم وحدتاسلامی است که جریانهای انحرافی همچون تشیع انگلیسی از این فضا سوءاستفاده کرده و با تحریک احساسات مذهبی، به دستهبندی مسلمانان و شیعیان میپردازند. امروز هیچ برنامهریزی مشخصی برای مقابله علمی و عملی با جریانی که اصل و اساس حوزه انقلابی را دستخوش تغییر میکند، وجود ندارد و پیام منشور روحانیت امام راحل همچنان مهجور است.
حوزه علمیه باید به تربیت عالمانی بپردازد که تمام امور و مسائل امت اسلامی را دغدغه خود بدانند و همچون ائمه اطهار(ع) مورد مقبولیت و محبوبیت تمام مسلمانان باشند.
ب) حوزههای علمیه ایران باید ارتباط دو سویهای با مجامع علمی و فرهنگی جهان و سایر مراکز علمی جهان اسلام به خصوص حوزه علمیه نجف اشرف و الازهر مصر داشته باشد و از ظرفیت علمی خارج از ایران استفاده و بهرهبرداری بیشتری کند و نتایج علمی و فرهنگی خویش را نیز در معرض استفاده و نقد دیگران قرار دهد.
۴) نکته چهارم(آخر): لازم است برای بیانات و دستورات حضرتعالی، مانند: بیانیه گام دوم انقلاب، یا تحول در حوزه، یا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از طرف شما کارگروهی برای تبیین آن مشخص شود، چرا که گاهی جلسات متعدد و زمانهای طولانی صرف تبیین و پیگیری این بیانیهها میشود که در آخر شاید با آنچه مد نظر حضرتعالی بوده است، تفاوت بسیاری داشته باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله
🔻🔻🔻
@mobahesat
4_5954160299710876063.mp3
20.67M
🎙 صوت| بیانات رهبرانقلاب در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️مباحثات/حوزویان و رسالت اجتماعی(۱۲)
🔹یادداشت وارده
🔸تا زمانیکه مردم روحانیت را در پیوند با قدرت میدانند، روحانیون مفری از شنیدن و تحمل نقدها و حتی تخریبها نخواهند داشت
🔸چندی است سایت مباحثات، به پروندهای با عنوان «مشارکت اجتماعی طلاب» پرداخته است. بهانهی اصلی این پرونده نیز سیل اخیری بود که ایران را درگیر کرد. یادداشت پیشرو نیز نگاهی متفاوت به این مشارکت دارد.
انتشار این مطلب لزوما دیدگاه مباحثات نبوده و از نقدهای وارده استقبال میکنیم.
🔹حرف اصلیِ عمدهی مردمانی که از تخصیص بودجهها ـ حدأقل روی کاغذ ـ به حوزههای علمیه راضی نیستند، این میباشد که اساساً روحانیت علیرغم بودجه، قدرت و ادعایی که دارد، چه کارکرد مفیدی را داشته است. «چرا علیرغم اینکه مفاهیم کلیدی ادارهی این نظام از حوزهی علمیه برآمده و از مفاهیم جاری در آن تغذیه میشود، علیرغم اینکه نهاد روحانیت سِمتهای کلیدی کشور را در اختیار داشته و دارد و علیرغم ادعای برخی از دانشگاههای حوزوی و موسسات حوزوی مبنی بر داشتن راهکار و نظر در عرصههای حکومتداری و اقتصاد و فرهنگ و دینداری نظام نتوانسته است مشکلات را از میان بردارد و هر روز فشارهای بیشتری بر مردم تحمیل میشود؟». در دسترسترین پاسخی که روحانیون میتوانند برای این پرسش داشته باشند، «کارشکنیهای دشمن» است اما واقعیت این است که فارغ از میزان صحت این پاسخ، مردمِ رنجیده از مشکلات و فشارهای اقتصادی دیگر توان قبول چنین پاسخی را ندارند و حدأقل این پاسخ، در این برهه از زمان، آنها را آرام نمیکند و حتی ایشان را خشمگینتر خواهد ساخت.
🔹آنچه که نقدها، سوالات و بهانهجوییهای پیرامون روحانیت را میتواند کاهش دهد این است که در اذهان مردم، دیگر نهاد روحانیت، با نهاد «قدرت» گره نخورده باشد. تا زمانیکه از نظر مردم، نهاد حکومت با نهاد روحانیت در پیوندی عمیق باشد، سوالات، نقدها، بهانهجوییها و تخریبها، تمامی نخواهد داشت و روحانیت هم مفری از شنیدن و تحمل آن ندارد.
ادامه مطلب در سایت مباحثات
👇👇👇
http://mobahesat.ir/18856
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/
«تجربه زیسته در لباس طلبگی»
🔹حجت الاسلام دکتر محسن الویری در نشستی با جمعی از فضلاء و پژوهشگران حوزوی تجربیات خود از تلبس و فعالیت های مختلف با لباس روحانیت را بیان کردهاست. تجربیات و نکاتی که جمعبندی و ارائه شده میتواند برای بسیاری از طلاب و همچنین پژوهشگران موضوع دین مفید و جذاب باشد.
🔹متن کامل این نشست جهت انتشار در اختیار مباحثات قرار گرفته است که از ایشان سپاسگزاریم.
🔸دانلود متن کامل:
http://yon.ir/JRdNh
🔸گزارش نشست:
http://mobahesat.ir/18902
🔻🔻🔻
@mobahesat
28.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹گفت وگوهای تصویری مباحثات
قسمت هفدهم
🔹گفتوگو با آیتالله شیخ محمد سند بحرینی
🔸ایشان در این قسمت به بیان احوالات شخصی،ویژگیهای علمی و دیدگاههای مختلف خود درباره حوزه نجف و قم میپردازد.
زمان:1ساعت و ۳۵دقیقه
(زیرنویس عربی)
مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات:
https://www.aparat.com/v/qwxPc
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔹صفحهی ایسنتاگرام مباحثات تلاش میکند محتوای منتشر شده در سایت و کانال تلگرامی را در قالبی متفاوت ارائه دهد.
🔸میتوانید این صفحه را پیگیری کنید
https://instagram.com/mobahesat
🔻🔻🔻
@mobahesat
هفت - نوسازی و تغییرات اجتماعی.mp3
16.07M
مباحثات/#تورق
🔹پادکست معرفی کتاب
قسمت هفتم:«نوسازی و تغییرات اجتماعی/دینداری و روحانیت در ایران امروز »
🔸تالیف:کاظم سامدلیری
(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ میتوانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند)
🔸پادکستهای تورق را میتوانید در ناملیک هم پیگیری کنید
http://yon.ir/y70s4
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/ صفحه اساتید
مهدی نصیری:
غلو عرفانی خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزه های علمیه / در حاشیه گرامیداشت سید هاشم حداد در مشهد مقدس
💥 قرار است امروز پنج شنبه مجلس گرامیداشتی برای سید هاشم حداد موسوم به روح مجرد در مشهد مقدس با سخنرانی چند تن از روحانیون برگزار شود. این مجلس از سلسله نشست های معرفی عرفان ناب شیعی اعلام شده و از حداد به عنوان عارف کامل نام برده شده است.
🔸 سید هاشم حداد که در اطلاعیه مراسم از او با عنوان عارف کامل شیعی یاد شده کیست و شاخصه ها و اندیشه های عرفانی او کدام است؟
حداد برای اولین بار توسط آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی در کتابی با عنوان «روح مجرد» به عنوان عارف کامل معرفی شد و در فضائل و مناقب او به عنوان عارفی که تا مرحله ذات الهی ارتقاء یافته و به مقام انسان کامل که در عرفان ابن عربی عین خدا و خود خداست، رسیده، قلمزنی شد.
🔸 کتاب روح مجرد در توصیف سید هاشم حداد می نویسد:
ـ «حاج سيّد هاشم، ظهور و مَظْهَر كلمه مباركه لا هُوَ إلّا هُو بود، او مَظْهر توحيد است.»
ـ «از تعيّن برون جسته، و از اسم و صفت گذشته، و جامع جميع اسماء و صفات حضرت حقّ متعال به نحو اتمّ و اكمل و مورد تجلّيات ذاتيّۀ وَحدانيّۀ قهّاريّه، أسفار أربعه را تماماً طيّ نموده و به مقام «انسان کامل» رسیده بود .»
«مرحوم آقا سيّد هاشم حدّاد مىفرمود: ما جائى هستيم كه جبرئيل را قدرت نزديك شدن به آن نيست، و از ادراك مرتبه وجودى ما عاجز است.»
🔸نویسنده روح مجرد: «آنچه را که حداد مي گفتند حق بود که از زبان ايشان جاري مي شد. و اگر ايشان مي گفتند محمد حسين اين ليوان خون است بخور، مي خوردم... من وجود متجسد اله را (در ایشان) مشاهده مي کردم... نه اينکه کلام ايشان بعد انطباق بر واقع کند و مؤيد با واقع باشد بلکه کلام ايشان مولد حق است،... من با آقاي حداد ور رفتم تا به اينجا رسيدم.»
🔸محسن طهرانی فرزند نویسنده کتاب روح مجرد: «پدرم به مقام لوح محفوظ رسيده بود؛ و از ثانيه ثانيه حوادث خبر داشت و بدا در علم او راه نداشت... این مطالبی که می شنوید؛ بداء و ... همه را بریزید دور، این ها در آن مرتبه اولیاء تامّة هیچ گونه ربطی ندارد؛ این ها به مقام لوح محفوظ رسیده اند»
🔸 فرقه حدادیه معتقد است که باید پرچم انقلاب از امام خمینی به دست حسینی طهرانی نویسنده کتاب روح مجرد می رسید.
🔸 با نگاهی به آنچه در باره سید هاشم حداد و حسینی طهرانی در سطور فوق گذشت باید برای هر انسان منصف و بصیری روشن شود که با چه جریان غالی عرفانی خطرناکی در حوزه های علمیه مواجه هستیم. جریانی که همه مرزهای عقلانیت و شریعت را در نوردیده و سخن از الوهیت آهنگر و نعل بندی عوام و متوهم می گوید و طلاب جوان حوزه ها را به همراهی با جریانی صوفی منش که کمترین ارزشی برای علم و فقاهت و تفکر و عقلانیت قائل نیست، دعوت می کند.
🔸 همیشه یکی از خطرناکترین دشمنان همه ادیان الهی، جریان های متدین و جاهل غالی بوده اند که در برابر برخی مسائل دینی غلو می کرده اند و از جمله این جریان خطرناک نیز در میان اسلام و تشیع با قول به الوهیت و خدایی امیرالمؤمنین علیه السلام شکل گرفت.
🔸 در توقیعی که از ناحیه حضرت حجت سلام الله علیه علیه غالیان شیعه صادر شده است، حضرت در پایان می فرمایند: "جاهلان و احمقان شیعه و کسانی که بال پشه از مذهبشان برتر است خاطر ما را آزردند."
متن کامل یادداشت؛
http://blogs.mobahesat.ir/nasiri/2036
صفحه وبلاگ اساتید را از اینجا پیگیری کنید:
http://blogs.mobahesat.ir/nasiri/2036
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔹مباحثات ضمن قدردانی از زحمات ده ساله برادر ارجمند جناب حجتالاسلام والمسلمین مولایی، انتصاب سرکار خانم جلالی به عنوان مدیر روابط عمومی حوزه علمیه خواهران را به ایشان تبریک عرض مینماید
🔻🔻🔻
@mobahesat
تاملی در باب مرجعیت آینده
🔸جامعه مدرسین و راهکار«جامعیت کمی و کیفی» نظارت بر مرجعیت
🔹«مرجعیت آینده» یا همان سوال ساده که «مراجع تقلید در آیندهی نزدیک چه کسانی خواهند بود؟» هر از چندی به بهانههای مختلف مورد توجه رسانهها قرار میگیرد. قاعدتا هر رسانه براساس نوع نگاه و سلایق فکری خود برخی افراد را مناسب این جایگاه میداند و این بحثها برخی حواشی احتمالی هم درپی دارد.
🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توجه به نیم قرن سابقه و بهرهمندی از شخصیتهای کم نظیر علمی و مبارزاتی، خود را در جایگاهی میداند که در شرایط خاص و مورد نیاز اقدام به معرفی مراجع جائزالتقلید کند. اصلیترین نقشآفرینی ایجابی جامعه مدرسین مربوط میشود به اعلام مرجعیت امام خمینی در ابتدای دهه چهل و معرفی هفتنفر از مراجع تقلید پس از رحلت آیتاللهالعظمی اراکی – اگرچه بعدها به صورت غیررسمی نام آیات عظام صافی گلپایگانی و سیستانی نیز اضافه شد- و اقدامات سلبی این تشکیلات درباره دو تن مراجع از بود که در دهه۶۰ و ۸۰ روی داد.
🔹اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اوائل دهه هشتاد به این نتیجه رسیدند که صیانت از جایگاه مرجعیت تنها با معرفی موردی در برخی از مقاطع تاریخی کافی نیست و نیاز است به برخی از شئون مرجعیت نیز اشراف یا نظارت داشته باشند. تاسیس دفتر و انتشار رساله توضیح المسائل یکی از اصلیترین مواردی بود که مورد توجه این تشکیلات قرار گرفت و به همین منظور کارگروهی با حضور برخی از اعضای این تشکیلات شکل گرفت.این کارگروه فعالیت برخی از علما یا اطرافیان آنها را که به نوعی تداعیکنندهی امورات مرجعیتی بود مورد رصد قرار داد و حتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که صدور هرگونه مجوز برای انتشار رساله توضیحالمسائل با تایید آنان انجام پذیرد.
🔹طبیعی است این اقدام مورد مخالفت شدید طیفی از حوزویان قرار گیرد. چراکه آنان معتقدند شئون مرجعیتی امری کاملا سنتی و برآمده از متن حوزه است و هیچ ساختار و تشکیلاتی نمیتواند بر آن نظارت یا تعیین تکلیف کند. برخی دیگر نیز بیان کردهاند معرفی مرجعیت نباید انحصارا از طریق جامعه مدرسین باشد.اما جامعه مدرسین معتقد است نظارت بر اعلام مرجعیت یا انتشار رسالهی توضیحالمسائل نه تنها مغایرتی با شئون و سنتهای حوزوی ندارد، بلکه در راستای صیانت از این جایگاه بسیار مهم و حساس است. چه آنکه کسانی بر این امر نظارت دارند که خود نیز از جهت علمیو … در عداد مجتهدین هستند.
🔹به دلیل تغییرات در جایگاه جامعه مدرسین در طی دو دهه گذشته – که دلایل مختلفی از جمله ورود مصداقی در معرفی کاندیداهای ریاستجمهوری و مجلس و…- هژمونیای که این مجموعه طی دهههای ۶۰ و ۷۰ داشته کم شده این سوال را ایجاد میکند که آیا میتوان انتظار داشت تصمیمات آنان در قبال مسائل مرجعیتی – مانند معرفی مراجع پس از رحلت آیتاللهالعظمی اراکی – مورد اقبال و احترام اکثریت جامعه بویژه حوزویان قرار گیرد؟
🔹در دوگانه فوق به نظر میرسد رویه در شرایط مرضیالطرفینی حل و فصل گردد، به این معنی که جامعه مدرسین در کنار انجام تکلیفی که بر آنها متعین شده است، لازم است سازوکار کمیته نظارت بر امور مرجعیتی را به گونهای بازسازی کند تا تصمیمات اتخاذ شده در آن با اقبال حداکثری بویژه در بین حوزویان مواجه شود. یکی از راههای این بازسازی، تغییر سازوکار کمیه فوق برای رسیدن به «جامعیت کمی و کیفی» است. به نظر میرسد حضور نمایندگان مراجع عظام تقلید و سهیم کردن نظر آنان در این کمیته قطعا میتواند علاوه بر گستردگی زاویه نگاه و تصمیمگیری، جامعیت کافی و مورد نیاز را به این تصمیمات برگرداند.
🔹آنگونه که از دیدارهای خصوصی با مراجع تقلید نقل شده است، همهی آنان از تشکیل کارگروه نظارت بر امور مرجعیتی در جامعه مدرسین استقبال و حمایت کردهاند. این حمایت سرمایهی بسیار بزرگی برای جامعه مدرسین محسوب میشود و از سوی دیگر فرصت مناسبی برای مشارکت نظر مراجع فعلی در تصمیمگیریها!. قطعا دعوت از نمایندگان مراجع عظام تقلید برای حضور در این کارگروه و سهیم کردن نظر آنان باعث جامعیت تصمیمات اتخاذ شده خواهد بود و مخالفان این کارگروه و یا کسانی که نمیخواهند به تصمیمات آن عمل کنند در اقلیت قرار خواهند گرفت.
مشاهده مطلب در سایت:
http://mobahesat.ir/18926
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️مباحثات/ نقدی بر اظهارات آیتالله گرامی پیرامون دیدگاه سیاسی میرزای شیرازی
احمد هاشمی
🔸مباحثات برای انعکاس نظرات سطوح مختلف حوزوی به گفتوگو می نشیند. طبعا انجام گفتوگو با این شخصیتها به منزلهی تایید تمامی دیدگاهها و نظرات آن اساتید و همچنین تمامی مطالب بیان شده در گفتوگو نمیباشد. لذا، نقد و بررسی دقیق ومنصفانه و عاری از هرگونه برچسب یا اتهامزنی میتواند به شفاف شدن فضا و همچنین بیان واقعیت کمک کند. مطلب پیشرو با توجه به استناد و متانت در بیان اگرچه برای مباحثات ارسال نشده است، اما به منظور نقد و بررسی آراء و نظرات منتشر میشود.
از نویسنده محترم تشکر کرده و از ارسال نقدها و نظرات گوناگون برای درج در سایت استقبال میکنیم.
🔹اخیرا بخش گزینش شدهای از مصاحبه سایت مباحثات با آیتاللهگرامی با عنوان «فراز و فرود پایگاه مردمی روحانیت (مربوط به تاریخ 21 آذر ماه 1396 که در همان زمان در سایت جماران بازنشر گردید در تاریخ 14 اردیبهشت 98 در کانال تلگرامی مصطفی تاجزاده بازنشر شد. این متن شامل خلاصهای از بخش ابتدایی مصاحبه آقای گرامی و با تمرکز بر «عدم ورود روحانیون و علما در سیاست» و درپی اثبات این مدعاست که برکنارماندن از حکومت، روحانیت را در موضع انتقادی قرار میدهد و به نفع دین تمام میشود، ولی ورود روحانیت به سیاست و تشکیل حکومت، به تضعیف آن میانجامد؛ ادعایی که معالاسف با استناد به نقل قولی از میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو بیان شده است.
🔹 آیتالله گرامی در پایگاه اطلاعرسانی خود در گفتگویی به تاریخ 26 اردیبهشت 1396 درباره فتوای تحریم تنباکو با نقل این ماجرا فقط به نقل قول شیخ آملی از شیخ نوری اشاره میکند و سخنی از توصیه شیخ محمدتقی آملی به میان نمیآورد و جالب آنکه ایشان در ادامه ضمن نقل ماجرا، اظهاراتی متفاوت با محتوای مصاحبه اخیرشان بیان میدارند.
🔹در نقل آیتالله سیدرضی شیرازی، سیدجمال خود را برای تصدی حکومت پیشنهاد میدهد، ولی در نقل آیتالله گرامی سیدجمال به میرزای شیرازی توصیه تصدی حکومت مینمایند، توصیهای که در این مصاحبه، محور اصلی اظهارات منسوب به میرزای شیرازی قرار گرفته است. در مقایسه این دو نقل قول باید گفت که ضمن وجود اضطراب در نقل آیتالله گرامی که فینفسه اعتبار آن را کاهش و مورد چالش قرار داده، شاهدی در نقل قول آیتالله گرامی دال بر اصالت و صحت نقل آیتالله سیدرضی شیرازی، وجود دارد.
🔹در خوشبینانهترین حالت، آیتالله گرامی با مسامحه در بیان، به نقل ماجرایی تاریخی پرداخته و در آخر فضای فکری ذهن خود را سهوا به نقل از میرزای شیرازی بیان نمودهاند، وگرنه با توجه به نقل آیتالله سیدرضی شیرازی، در بیان میرزای شیرازی درباره عدم ورود روحانیت به سیاست سخنی بیان نشده است. با مقایسه متن این دو گفتگوی آقای گرامی در موضوع واحد که به فاصله هفت ماه از یکدیگر انجام شده، اضطراب در نقل به خوبی بر خواننده نمایان میشود و با مقایسه مصاحبه ایشان با خاطرات آیتالله رضی شیرازی، شواهد سازگاری این نقل با واقعیتهای تاریخی، به شدت مخدوش میشود که البته معالاسف از آسیبهای معمول در خاطرات شفاهی است.
ادامه مطلب در سایت مباحثات
👇👇👇
yon.ir/x1Y8E
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔مباحثات/ از منکَرِ شرعی تا قانونشکنی!
🔸نگاهی به پدیده نهی از منکر براساس ارزشهای مدرن و یک پرسش
محمدکاظم حقانی فضل
🔹در کلیپهایی که گاه و بیگاه از ماجرای حجاب و برخورد برخی از روحانیون و مذهبیها با خانمهای بدحجاب و بیحجاب میبینم یک رخداد تازه جلب توجه میکند. از باب نهی از منکر میگویند که رعایت نکردن حجاب، خلاف قانون است و شما قانون را زیر پا گذاشتهاید.
این شیوه استدلال نمونه دیگری هم دارد که در ماه رمضان خود را نشان میدهد. به این صورت که مؤمنان و رعایتکنندگان شریعت برای ممنوعیت خوردن و آشامیدن در ملاء عام، بر لزوم احترام روزهداران و رعایت حقوق ایشان تأکید میکنند.
🔹در واقع تکیه بر مفاهیمی مثل قانون و حقوق متقابل افراد، امر به معروف و نهی از منکر را بلاموضوع میکند. کسانی که به این استدلالها تمسک میکنند در گام اول خود را خلع سلاح میکنند. زیرا از نظر شرعی نمیتوان منکر بودن این عناوین را ثابت کرد. و اگر منکر بودن ثابت نشود، نهی از منکر نه تنها واجب نیست و بلکه در برخی موارد ممکن است جایز هم نباشد.
🔹تا اینجای کار به نظر میرسد، غیر ملتزمان به شریعت بازی را بردهاند. گویا طرف مذهبی به هر دلیلی، مبانی و ارزشهای طرف غیرمذهبی را پذیرفته است و در زمین بازی طرف مقابل بازی میکند. مذهبی پذیرفته است که یک نفر حق دارد که حجاب و روزه را قبول نداشته باشد و این به خودش مربوط است (چیزی که در فقه شیعه در حد ارتداد است). آنچه مهم است رعایت قانون و پاسداشت حقوق مذهبیها است.
🔹آنچه رخ داده است پایین آمدن از موضع شرع به موضع عرف، فروکاهش دین و احکام شرعی به قوانین عرفی و غلبه هژمونیک ارزشهای مدرن بر ذهن و زبان اهل مذهب است. و بسی بعید مینماید که ادامه این وضعیت به نفع دین و دینداران باشد.
🔹این پرسش همچنان گشوده است که در جامعهای چنین متکثر، آيا باید رفتارهای دینی را با میزان ارزشهای همگانی که هر روز مدرنتر و فردگراتر میشود تنظیم کرد؟ یا برعکس باید همگان را با نهی از منکر و امر به معروف به زیر چتر رفتار دینی آورد؟ وقتی دفاع از یک رفتار دینی با تأکید بر دینی بودنش، بُرش ندارد چه باید کرد؟ شاید لازم باشد فقهپژوهانی که دغدغه جاری کردن احکام اجتماعی اسلام را دارند، باب امر به معروف و نهی از منکر در کتابهای فقهی را از این منظر نیز بازخوانی کنند!
ادامه مطلب در سایت مباحثات
👇👇👇
yon.ir/FdXUV
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️در سوگ امامجمعهی محبوب شهر
🔹در سالهای اخیر نهاد نمازجمعه و امامت جمعه مورد چالش و مطالبات جدی بودهاست. در ابتدای انقلاب امامجمعه محور تمامی رخدادها و مسائل دینی، فرهنگی واجتماعی و حتی اقتصادی شهر وملجا و پناهگاه مردم بود،اما این جایگاه به دلایل مختلفی که از مجال این بحث خارج است در سه دههی اخیر دچار افت قابل توجهی شده است. همین امر باعث شده که نسل دوم و سوم انقلاب انتقادهای جدی به بسیاری از ائمهجمعه حتی نمایندگان ولیفقیه در مراکز استانها داشته باشند. به نظر میرسد بخشی از این انتقادات نیز صحیح بوده است.
🔹فاصلهگرفتن امامجمعه از مردم و محدود بودن به تریبون نمازجمعه و جلسات رسمی و دولتی از جمله آسیبهایی بوده که برخی یا تعداد قابل توجهی از امامان جمعه دچار آن شدند.
🔹با انتشار خبر ناگوار حمله و شهادت امام جمعه کازرون مرحوم حجتالاسلام والمسلمین خرسند این دغدغهها مجددا در اذهان زنده شد. اما اینبار امامجمعهای مورد حمله وشهادت قرار گرفت که توانسته بود خود را از آسیبها و مشکلات گریبانگیر سایر ائمه جمعه برهاند.
🔹در دو سال اخیر ماجرای اختلافات قومیتی یا تقسیمات جغرافیائی بین کازرون و مناطق اطراف بارها در رسانهها حتی رسانههای بیگانه منتشر میشد. اما آنچه که مورد توجه قرار گرفته بود محوریت امام جمعه فقید در این اعتراضات بود. ایشان توانسته بودند ملجأ و پناهگاه بسیاری از این اعتراضات باشند. معترضین مقابل بیت ایشان تجمع میکردند و بیشترین دفاع از خواستهی مردم توسط امام جمعهی شهر مطرح میشد.
🔹همین امر باعث شدهبود که دیگر مردم چشم امیدی به رسانههای مختلف از جمله رسانههای بیگانه نداشته باشند و حتی جلوی سوءاستفادهی این اعتراضات نیز گرفته شود. اتفاقی که در سایر شهرها کمتر دیده میشود. چرا نباید امامجمعه سنگ صبور و پناهگاه کارگران و معلمانی باشد که ماهها حقوق نگرفتهاند یا مورد ظلم واقع شدهاند؟ امام جمعه اگر نتواند محور شهر حتی در اعتراض به نهادهای مختلف نظام و دولتی قرار گیرد عملا میدان را برای سوءاستفادهی بیگانگاه آماده کردهاست و آن وقت انتقاد از رسانههای بیگانه هیچ فایدهای ندارد.
🔹برای مرحوم حجتالاسلام خرسند که در یکی از بهترین شبهای سال و پس از استغفار و نیایش به صورت مطلومانه به شهادت رسید طلب علو درجات را داریم
http://mobahesat.ir/18958
🔻🔻🔻
@mobahesat
هشت - نبرد قدرت در ایران.mp3
23.37M
مباحثات/#تورق
🔹پادکست معرفی کتاب
قسمت هشتم:«نبرد قدرت در ایران؛چرا و چگونه روحانیت برنده شد »
🔸تالیف:محمد سمیعی
(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ میتوانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند)
🔸پادکستهای تورق را میتوانید در ناملیک هم پیگیری کنید
http://yon.ir/y70s4
🔻🔻🔻
@mobahesat
کانال مباحثات در پیامرسان ایتا تلاش میکند پس از چند ماه وقفه در انتشار مطالب، فعالیت مجدد خود را آغاز کند
از صبر و شکیبائی شما عزیزان سپاسگزاریم
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️مباحثات/ در آستانه روز قدس
شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین را یهودی ها جعل کرده اند تا احساس همدردی به فلسطینی ها را از بین ببرند/
حمایت از فلسطین، نه تنها با منافع ملى ما تعارض ندارد، بلکه در راستاى تأمین منافع ملى ایران به حساب مىآید
🔸شعار امسال روز جهانی قدس «شکست معامله قرن و تثبیت آرمان فلسطین» قرار گرفته است. ایران همواره به عنوان یکی از اضلاع اصلی بحث فلسطین بوده و در سطح جهان و داخل مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. آنچه در ادامه میآید، در راستای سیاستها و استراتژی جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین میباشد.
🔹 بیشتر مردم فلسطین، پیرو مذهب شافعی هستند. در میان فرقههای چهارگانه اهل سنت، نزدیکترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهلبیت و احکام فقهی، همین فرقه شافعی است.در مورد شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین، و اینکه دشمن علی(ع) هستند، این، حرفی است که یهودیها جعل کردهاند برای اینکه احساس همدردی نسبت به فلسطینیها را از بین ببرند. میدانند مردم ایران شیعهاند و شیعه دوستدار علی(ع) و معتقد است هر کس دشمن علی(ع) باشد کافر است، برای اینکه احساس همدردی را از بین ببرند، این مطلب را جعل میکنند. داخل اینها شیعه هم وجود دارد. در میان خبرهای منتشر شده از تهاجم رژیم صهیونیستی، خبری بود که دقت در آن نشاندهنده علاقهمندی مردم فلسطین به اهلبیت پیامبر(ص) است. بمباران مسجد علی ابن ابی طالب واقع در محله الزیتون شهر غزه توسط جنگندههای اسرائیلی در روز ۱۰ دی ۸۷. حال مدعیان ناصبی بودن مردم فلسطین، به این سؤال جواب دهند که چگونه مردمی میتوانند هم نسبت به اهلبیت جسارت داشته باشند و هم آنقدر برای آنها احترام و تقدس قائل باشند که نامشان را بر مساجد خود بگذارند؟ در میان رهبران مذاهب اسلامی امام شافعی بیش از دیگران ارادت قلبی خود را نسبت به خاندان اهلبیت ابراز داشته است. حتی از اینکه او را به خاطر این ارادتمندی رافضی خوانند، ابا نکرد.ارادت و علاقه امام شافعی به اهلبیت پیامبر چنان بود که برخی از اهل سنت او را شیعه پنداشتند و حتی جهت محاکمه به بغداد برده شد.
🔹 با توجه به نیازهاى ضرورى مردم فلسطین، کمکهای ایران محدود بوده و تأثیر منفى در روند آبادانى و حل مشکلات اقتصادى و معیشتى ما بر جاى نمىگذارد.بلکه نتایج مثبتى را در کوتاه مدت و طولانى مدت، در سطح منطقهاى و بینالملل، براى کشورمان به ارمغان می آورد. انجام حمایتهاى اقتصادى، سیاسى و تبلیغاتى در حد توان از ملتهاى مسلمان دیگر خصوصا فلسطین، نه تنها با منافع ملى ما تعارض ندارد، بلکه در راستاى تأمین منافع ملى ایران به حساب مى آید. آیندهنگرى و تأمین منافع بلندمدت، خود بهترین دلیل بر انجام چنین اقداماتى مىباشد، زیرا آرمانها و اهداف توسعهطلبانه رژیم صهیونیستى هرگز به فلسطین محدود نیست.
🔹وجود مشکلات و معضلات اجتماعى و اقتصادى در ایران نمىتواند توجیهکننده کنارهگیرى و بىتوجهى ما، از وضعیت نابسامان سایر مسلمانان و اهداف سیاست خارجى خود باشد. بلکه همراه با انجام وظیفه برونمرزى خود باید به حل مشکلات درون نیز بپردازیم.
ادامه مطلب در سایت مباحثات
👇👇👇
yon.ir/8PPiu
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️مباحثات/ ملاحظاتی پیرامون مقاله آقای مهدی نصیری درباره سید هاشم حداد و حواشی آن
جعفری(طلبه حوزه علمیه قم)
🔸انتشار مقاله آقای مهدی نصیری با عنوانِ «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزههای علمیه» در نقد مسلک و ادعاهای مرحوم «سیدهاشم حداد» موجب مناقشاتی در میان طرفداران و منتقدین این مسلک و مرام شد. در ادامه برخی ملاحظات که در پیرامون این مقاله و برخی منتقدین مطرح است را میخوانید:
🔹 انتقاد از مسلک و مدعیات طرح شده در باب مرحوم حداد و آیةالله تهرانی منحصر در منتقدین سنتی عرفان و تصوف -مانند مکتب تفکیک و جریان آقای نصیری و...- نیست، بلکه دیگرانی از مدافعین عرفان را نیز دربر میگیرد. از جمله این منتقدین آیةالله سیدکاظم حسینی حائری از برجستهترین شاگردان شهید آیةالله سید محمدباقر صدر میباشند. ایشان در کتاب خود با نام «تزکیةالنفس» به انتقاد شدید از مسلک و مدعیات آیةالله تهرانی در کتاب «روح مجرد» میپردازند و در صورت صحت منقولات «روح مجرد» سیدهاشم حداد را یکی از مصادیق عرفای دروغین میداند که به دلیل دستور به ترک واجبات، ادعاهای گزاف، نیرنگ و عوام و... از عرفان حقیقی منحرف شده است.
🔹از دیگر منتقدین این مسلک آیةالله علمالهدی امام جمعه کنونی مشهدند. ایشان نه تنها عرفان و معنویت را آنگونه که امثال امام خمینی و علامه طباطبائی مطرح کردهاند قبول دارند، بلکه گاه و بیگاه در سخنان خود به اشکالکنندگان بر عرفان و سلوک پاسخ میدهند و به دفاع از عرفان میپردازند.هرچند ایشان به دلیل جایگاهشان در مشهد از ذکر نام افراد این جریان خودداری میکنند، اما بر آگاهان از جریانات موجود در مشهد پوشیده نیست که مقصود ایشان از بیان جملاتی مانند «غیر از اهل بیت وابسته هیچ کس نشوید» و توصیه به لزوم پرهیز از مریدبازی آن هم در جمع طلابی که مجموعه مدیریت مدرسه نگران جذب ایشان توسط جریان آیةالله تهرانی بودهاند، چیست!
🔹استاد اصغرطاهرزاده که عمدتاً تحت تاثیر حکمت متعالیه ملاصدرا و عرفان محیالدین است و منکر مدعیات علامه تهرانی نیست و جایگاهی را برای علامه تهرانی قائل هست که برخی معاریف از شاگردان ایشان قائلند و پیرامون این شخصیت می گوید که «این مقامتراشیها برای امثال علامه طهرانی یک نوع فرقهبازی است و نه عرفان»، «بنده جناب آیتاللّه حسینی تهرانی را یک دانشمند اسلامی میدانم ولی این تاریخ را، تاریخ حضور خدا توسط حضرت امام خمینی میدانم و معتقد به قطب عرفانی و نیابتهای مطرح بین عرفای گذشته نیستم.
🔹حجةالاسلام سید محمدحسین دعائی فرزند یکی از شاگردان مرحوم علامه تهرانی، از جمله پاسخگویان به سخنان جناب نصیریاند. منتها ایشان به جای پاسخگویی در زمینه غلوهای مطرح شده، بیاناتی از رهبر معظم انقلاب در تایید علامه تهرانی میآورند. مرحوم تهرانی از شرایط لازم برای ولی فقیه را سیر کامل عرفانی و رسیدن به مقام بقاء بالله میداند. با این توصیف نه مرحوم امام خمینی و نه رهبر انقلاب شایسته تصدی این سمت نبوده و نیستند، چراکه از نظر مرحوم تهرانی و مریدان ایشان حتی امام خمینی که عارفی چیره دست بود نیز به مرحله کمال نرسیده بود چه برسد به رهبر کنونی انقلاب! و در حقیقت آیةالله تهرانی خود را شایسته رهبری نظام میدانستهاند. حجةالاسلام دعایی با استناد به اختلاف دو فرزند ارشد مرحوم تهرانی و اختیار قرائت برادر ارشد، تلویحاً از زیر بار برخی ادعاها و خاطرات برادر کوچکتر شانه خالی میکنند. اما چطور بعد مدتها از نشر مطالب برادر کوچکتر به فکر عدم تایید آنها افتادهاند و حداکثر تحلیلها و دیدگاههای برادر کوچکتر مورد خدشه ایشان است و آنچه آقای نصیری از قول فرزند کوچکتر نقل کردهاند تماماً خاطره است، نه تحلیل.
ادامه مطلب در سایت مباحثات
👇👇👇
yon.ir/qlMiO
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️مباحثات/ گزارش نشست تحریف ظالمانه
هرگاه تبیین خوبی از مکتب امام خمینی شکل نگیرد، تحریف عملی رخ میدهد
🔸شامگاه شنبه، یازدهم خرداد ۱۳۹۸ در سالن کوثر سازمان تبلیغات قم، نشست بازکاوی پروژه تحریف امام خمینی توسط دشمن با عنوان «تحریف ظالمانه» توسط بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد. در ادامه، گزارشی از این نشست را میخوانید.
🔹حجتالاسلام والمسلمین ماندگاری :
امروز هم با گذشت بیش از 50 سال از شروع نهضت امام خمینی، همه ابعاد شخصیت ایشان تبیین نشده است و حوزههای علمیه که رونق خود را مدیون امام خمینی هستند و صدا وسیما و قوای سهگانه نظام جمهوری اسلامی، کوتاهی کردهاند. برخی افراد که در نظراتشان مسئله جمهوریت غالب است، به دنبال جملاتی از امام خمینی میروند و آن را مطرح میکنند و پررنگ جلوه میدهند که این وجه را برجسته و پررنگ کند؛ عدهای دیگر هم مسئله اسلامیت را پررنگ میکنند. این کار در واقع برای توجیه تشخیص خودشان است و میخواهند امام خمینی را طرفدار نظر خودشان معرفی کنند.
🔹حجتالاسلام دکتر ذبیحالله نعیمیان:
نظام مبتنی بر ولایت فقیه، محصول تلاش فکری و عملی امام خمینی از مبانی دینی بود؛ اما عدهای از ابتدای انقلاب تلاش کردهاند تا این شبهه را وارد کنند که مسئله ولایت فقیه در اسلام سابقهای ندارد. در مقطعی امام خمینی، خودشان وارد عرصه پاسخگویی شدند. اما با زهم عدهای عدم ذکر اصل ولایت فقیه در پیشنویس قانون اساسی را بهانه قرار میدادند و هنوز هم میدهند که در پاسخ این افراد باید گفت، مگر آن پیشنویس مورد تأیید امام خمینی بوده است که به آن استناد مینمایید؟
🔹حجت الاسلام فلاح شیروانی:
عدهای هوشمندانه سخنان امام خمینی را تکرار نمودهاند، ولی در عمل، ارادتی به ایشان ندارند، در سخنرانی 14 خرداد سال ۱۳۹۴، رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی، نکتههای مهمی را در باب تحریف شخصیت امام خمینی مطرح فرمودند. ایشان در آن سخنرانی و بعد هم در جمع دانشجویان به صراحت اشاره کردند که یک جمع متشکل و جدی هست که تصمیم دارند اصول و آرمانهای امام خمینی را از ذهن جوانان و جامعه پاک نمایند. این حرکت، مصداق یک تحریف هوشمندانه است.
رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان و اساتید دانشگاه فرمودند نباید اینطور باشد که نخبگان انقلابی بروند در گوشهای بنشینند و صرفاً مشغول کار تخصصی خودشان بوده و نسبت به مسائل کلانی که در جامعه رخ میدهد بیتفاوت باشند، بلکه از ایشان انتظار میرود که نسبت به مسائل جامعه نیز حساس باشند و آنها را تبیین نمایند.
🔹حجتالاسلام سیدحمید روحانی :
فردی مانند آقای هاشمی رفسنجانی ادعا میکند ما بنیصدر را شناخته بودیم و از امام خمینی میخواستیم ایشان را عزل کنند، اما با توجه به اینکه امام خمینی در جامعه حضور نداشت، از بنیصدر، حمایت میکرد. چنین دوست نادانی دست به این تحریف میزند و طوری وانمود میکند که گویا امام خمینی بینش سیاسی نداشت. در مدل تحریف برخی از عملکردها و موضعگیریهای امام خمینی، بسیار تلاش میکنند امام خمینی را پشیمان از تصمیماتش جلوه دهند. فردی که رئیس جمهور مملکت است، در بهمن ۱۳۹۵ در مرقد امام خمینی و در حضور شخصی که عنوان یادگار امام را یدک میکشد گفت که ما نباید مانند مشتی متحجرین، خودمان را به کلمات بیروح امام خمینی، محدود کنیم و باید ببینیم اگر امام خمینی امروز در میان ما بود، چه میکرد. ایشان با این جمله، حرفهای امام خمینی را بیروح معرفی کرد که متحجرین، به آنها استناد میکنند. متأسفانه آب از آب تکان نخورد و هیچکس هم جلوی این حرفها نایستاد. یکی از توطئههای این دولت این است که راه امام خمینی را به بنبست بکشاند و اندیشهها را بر خلاف آنچه که امام خمینی هدایت کرد، منحرف نمایند تا از این رهگذر ملت را به تاریکی بکشانند و مردم را زده کنند و نسبت به دولت و حکومت، بیتفاوت باشند. این دولت روشی در پیش گرفت که با دروغ و حقهبازی و ریاکاری، مردم را از دین و روحانیت زده کنند و به اسلام و روحانیت ضربه بزنند.
ادامه مطلب در سایت مباحثات
👇👇👇
yon.ir/wB4fr
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔹«شُهره گمنام» ویژهنامه شخصیت اخلاقی و معنوی امام خمینی(ره) توسط نشریه خُلق منتشر شد
🔻🔻🔻
@mobahesat