eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
211 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️درگذشت آخرین بازمانده فقیه-فیلسوف‌های تهران 🔹 آیت‌الله سید رضی شیرازی؛ نواده میرزای شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو) و فقیه و حکیم شهیر حوزه تهران ساعاتی پیش در سن 93 سالگی درگذشت. وی پس از آیت‌الله ضیاءآبادی و آیت‌الله شریعتمداری، سومین فقیه برجسته پایتخت است که در یک سال اخیر از دنیا رفته است. 🔹مرحوم سید رضی شیرازی؛ نتیجه پسری میرزای شیرازی بزرگ و نوه دختری آیت‌الله شیخ محمدکاظم شیرازی (از فقهای بزرگ نجف) بود. وی در نجف به دنیا آمد و تحصیلات خود را در شهرهای نجف و تهران گذراند. او حتی در نجف زبان فرانسوی را تا حد زیادی آموخت. استادان بزرگ فلسفه حوزه تهران همچون آیات شیخ ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا مهدی الهی قمشه‌ای و فاضل تونی و نیز استادان بزرگ فقه حوزه نجف همچون آیات شیخ کاظم شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلی از استادان مطرح سید رضی شیرازی بودند. 🔹آیت‌الله سید رضی شیرازی سال‌ها در مدرسه سپهسالار تهران (دانشگاه مطهری فعلی) به تدریس شرح منظومه پرداخت. در دوره دستگیری آیت‌الله طالقانی توسط ساواک، آقا رضی به جای ایشان درس می‎داد و حق‌التدریس را نیز به خانواده‌ مرحوم طالقانی می‌پرداخت. در سال 1339 آیت‌الله‌‌العظمی بروجردی، آقا رضی را به همراه آقایان شهابی و شهرستانی به‌نمایندگی از خود جهت شرکت در کنگره بین‌المللی بیت‌المقدس به اردن فرستاد. مدتی بعد آیت‌الله دکتر مهدی حائری یزدی برای تحصیل به خارج از کشور رفت و آقا رضی به درخواست دکتر حائری و به جای ایشان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. در سال 1343 سید رضی و برخی دیگر از اساتید دانشگاه تهران از جمله استاد مطهری، صدر بلاغی و سید مرتضی جزایری به دلیل مواضع و فعالیت‌های انتقادی سیاسی از دانشگاه اخراج شدند. 🔹مرحوم شیرازی از سال 1344 به مسجد شفاء در محله یوسف‌آباد تهران رفت و به اقامه نماز و برگزاری جلسات اصول عقائد برای مردم و نیز تدریس دروس سطح و خارج به طلاب مشغول شد. وی اگرچه از منتقدان حکومت پهلوی بود، ولی پس از انقلاب تمایلی به پذیرش مناصب رسمی نداشت. با این حال در برخی مطبوعات، از وی به عنوان رییس کمیته انقلاب اسلامی منطقه یوسف‌آباد نام برده شد و به همین بهانه گروه فرقان ایشان را در تیر ماه سال 1358 هدف ترور قرار داد که البته نافرجام ماند. 🔹 الإسفار عن الأسفار، درس‌هایی از شرح منظومه، زلال حکمت و نگاه ناب از جمله آثار مکتوب مرحوم شیرازی است. وی همچنین فعالیت تبلیغی فراوانی داشت و علاوه بر سفرهای تبلیغی، در راهنمایی پیروان دیگر ادیان و آیین‌ها به اسلام نقش پررنگی داشت. او همچنین بر تقویت حوزه نجف تأکید می‌کرد و آن را به سود ایران نیز می‌دانست. وی از همین رو مؤمنان را به تقلید از آیت‌الله‌العظمی سیستانی راهنمایی می‌کرد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ از مدعیان طب اسلامی تا قطب‌های فرقه‌گرائی 🔹هیاهوی برخی مدعیان طب اسلامی در سال‌های اخیر بویژه در دوران کرونا بسیاری از حوزویان و دلسوزان را نگران کرده‌است، چراکه عده‌ای که تلاش می‌کنند به عنوان تابلو و ویترین این جریان شناخته شوند رفتارهای هنجارشکنانه در عرصه‌های مختلف از خود بروز داده‌اند و عملا وارد ورطه‌ی فرقه‌گرائی شده‌اند. 🔹 آنچه که مسلم است استفاده از دستوارت سنتی و اسلامی و داروهای گیاهی ریشه در باورهای عمیق مردم ایران دارد و انتقاد از حرکت‌های اخیر عده‌ای معدود به عنوان مدعیان طب اسلامی به هیچ عنوان به معنای نفی و انکار بهره‌مندی از این روش‌ها نبوده‌است. آتچه که جای نگرانی ایجاد کرده‌است موج‌سواری و سوء‌استفاده از باورهای سنتی و دینی مردم برای رسیدن به امیال و خواسته‌های لیدرهای این جریانات است. 🔹 دقیقا مانند سایر فرقه‌ها و حرکت‌های مربوط به عرفان‌های نوظهور که لیدرهای آنان از اعتقادات ریشه‌ای مردم به مسائل معنوی و ائمه معصومین برای ارضاء‌ نیازهای خود سوء‌استفاده کرده‌اند. در این یادداشت به چرائی گرایش مردم به فرقه‌ها و جریان‌های نوظهور خواهیم پرداخت که به خوبی تشابه مدعیان طب سنتی با این حرکت‌ها مشخص شود. 🔸 الف:دلایل گرایش به فرقه‌سازی 1-انگیزه مادی: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که انگیزه بسیاری از مدعیان، سودجویی و منفعت‌طلبی است. بسیاری از عناصری که به فعالیت فرقه‌ای روی آورده‌اند، به نحوی منافع مادی خود را دنبال می‌کنند. منابع مادی آن‌ها با کلاه‌برداری و اغفال مریدان تأمین می‌شود. 2-انگیزههای روحی و روانی: حس برتری‌جویی، جاه‌طلبی، کسب مقام و رسیدن به مرتبه اجتماعی، افرادی را وادار به فعالیت در این زمینه می‌کند. همچنان که عدم تعادل روحی و روانی نیز در برخی مدعیان، منشاء این گونه فعالیت‌ها است. 3- انگیزه غیراخلاقی: انگیزه غیراخلاقی، زمینه را برای افرادی فراهم می‌سازد که با سوءاستفاده از آموزه‌های دینی و رفتار قدیس‌مآبانه، دست به اعمال خلاف شرع بزنند و مریدان توسط آنان اغفال می‌شوند و مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند و یا در قالب احکام ساختگی، روابط نامشروع با آنان برقرار می‌سازند و در مواردی به مرتبطان خود توصیه به امور خلاف (با توجیه شرعی و عرفانی) می‌کنند و از این طریق به ناهنجاری‌های اجتماعی دامن می‌زنند؛ بین خانواده‌ها اختلاف ایجاد می‌کنند و باعث جدایی همسران از یکدیگر می‌شوند. 4- انگیزه سیاسی کم نیستند لیدرهای جریان‌های انحرافی و فرقه‌گرائی که برای گرم کردن مجلس و محفل خود به هر سبک و شیوه و شگردی متوسل می‌شوند. طرح ادعاهایی مانند شفا یافتن بیماران و... در فضایی عاطفی و احساسی طرح می‌شود و افراد شرکت کننده به دلیل اعتقاد و باوری که دارند، می‌پذیرند و برخی از گویندگان مذهبی نیز چون از انقلاب و نظام حمایت می‌کنند، حامیان نظام و رهبری نیز به آنان اعتماد پیدا می‌کنند. 🔸 ب:چرائی گرایش به فرقه‌ها 1-فقدان نگاه همه جانبه به دین و ناآگاهی به مبانی دینی، باعث شده است که برخی به دین، نگاهی سطحی داشته باشند و توان تفکیک حقایق را از آن چه رنگ و بوی دینی به خود گرفته‌اند، نداشته باشند. از این رو، افراد شیاد میتوانند آنان را اغفال کنند و همین امر، زمینه و بسترهایی را ایجاد می‌کند تا مدعیان بتوانند ایده‌ها و امیال خود را به راحتی مطرح کنند. 2- تحجرگرایی مانع از تفکرگرایی و خردورزی است و آثار زیان‌باری را درپی دارد که هریک از این آثار به نحوی، زمینه و بستر بروز فرقه‌های خرافی را فراهم می‌سازند. تحجر نقطه مقابل تفقه دینی است، چون منشاء آن جمودی است که عقل را منکوب و اندیشه را منجمد می‌کند، آدمی را از اندیشیدن و تفکر دینی باز می‌دارد و شناخت دینی را سطحی می‌سازد. شناخت سطحی از دین، اخباری گری را پدید می‌آورد و به آسانی فرقه‌سازی، تحقق می‌یابد 3- نابسامانی و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، فشارهای روحی، روانی، کمبودهای روحی و شخصیتی (خودکم‌بینی) افراد در جامعه 🔹 آنچه بیان شده ویژگی‌های مشترک برخی از جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی در چند دهه اخیر است و با دقت نظر به رفتار برخی از لیدرهای جریان مدعی طب‌اسلامی متاسفانه باید گفت اغلب این موارد درباره آنان نیز صادق است و همین امر باعث نگرانی شدید دلسوزان دینی و اجتماعی را فراهم کرده‌است. 🔹 قطعا بخش عمده‌ای از مردم که با درجات مختلف به دستورالعمل‌های طب اسلامی و سنتی عمل می‌کنند در این جریانات قرار نمی‌گیرند و عده‌ای اندک که لیدرهای حرکت‌های هنجارشکنانه در ماه‌های اخیر بوده‌اند مورد توجه قرار گرفته‌است. امید است بزرگان حوزه نسبت به این حرکت خطرناک عنایت ویژه‌ای داشته باشند و جلوی رشد بیشتر این گروه‌ها را بگیرند. 🔸 مشاهده مطلب درسایت: https://mobahesat.ir/23611 🔻🔻🔻 @mobahesat
🌺افتتاح پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه🌺 ✅استماع اندیشه‌ها و ایده‌های اساتید، فضلاء و طلاب درخصوص مسائل مرتبط به حوزه علمیه فرصتی مغتنم برای شورای عالی حوزه‌های علمیه خواهد بود. از این رو برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این دیدگاه‌ها و همچنین اطلاع رسانی از فعالیت ها و مصوبات، پایگاه و کانال اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه راه اندازی و به صورت فعال پذیرای ایده ها - پیشنهادات و انتقادات شما فرهیختگان گرامی می‌باشد. ➖امید است با مشارکت حداکثری شما، گام های مؤثرتری در جهت سامان‌دهی و اقدامات مناسب برداشته شود. 🌐پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه: http://www.schowzeh.ir 📱کانال شورای عالی حوزه های علمیه در پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/shorayeaali
⚡️ویژه‌نامه «پژوهش در چالش» 🔹بازنشر به مناسبت هفته پژوهش مطالب مندرج آذرماه ۱۳۹۵ در سایت مباحثات همراه با ویژه‌نامه هفته پژوهش منتشر شده است که مجددا بازنشر می‌شود. 🔹مشاهده و دریافت نسخه پی‌دی‌اف https://mobahesat.ir/13030 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 در آستانه مراسم رونمایی از اولین شماره «فقه و پژوهش» 🔹 مجله علمی ـ تخصصی مدرسه عالی فقه و اصول 📆 یکشنبه 21 آذر 1400 (بعد از نماز مغرب و عشا) 👈 با سخنرانی استاد 🕌 حسینیه مدرسه شهیدین (ره) 🔺 ارسال مقالات فقهی، اصولی و رجالی به آیدی @feqhopajoohesh 👈 اخبار بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
هدایت شده از پیرامون حوزه
تأملی در باب منازعات اخیر در باب فقه نظام‌‌سازعلی‌‌اصغر بخشی‌‌زاده 🔹️فقه حکومتی، فقه نظام‌‌ساز، فقه سیاسی و فقه اقتصادی مجموعه‌‌ای از کلیدواژه‌‌هایی است که جریانات حوزوی طی سال‌‌های گذشته برای پیگیری پروژه امتداد فقه به کار برده‌‌اند. 🔹️به نظر می‌‌‌‌رسد برخی جریانات حوزوی منتقد این رویکردها بوده و این انتقادات در سال‌های اخیر رسانه‌ای شده است. تاکنون دو موج فکری و رسانه‌ای در این خصوص به راه افتاده که واکنش‌های گسترده حوزویان را در پی داشته است: 🔶️موج اول: فقه نظام‌‌ساز 🔹️یکی از سخنرانان مراسم دومین سالگرد مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیه الله شیخ محمدجواد فاضل بود که سخنان مفصلی در حوزه مباحث فقهی و فکری مطرح نمود و در بخشی از سخنان ایشان آمده است: «ما این مقدار که در فقه کار کرده‌‌ایم چیزی به نام نظام ندیده‌‌ایم. این عناوین نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید چشم و گوش ما را پر کند که بگوییم اسلام نظام دارد.» 🔹️ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، به این سخنان واکنش نشان داد و گفت که اگر انتساب این جملات به ایشان درست باشد بسیار مایه‌‌ تعجب و تأسف است. 🔶️موج دوم: اقتصاد اسلامی؛ داریم یا نداریم؟ 🔹️آیه الله علوی بروجردی در گفت‌وگو با اکوایران اشاره داشت: «ما در اینجا وقتی دو جبهه درست می‌‌کنیم و می‌‌گوییم سوسیالیسم و سرمایه‌‌داری، و اسلام اینجا شاخه سومی است، این شاخه سوم را قبول نداریم که اسلام یک مکتب اقتصادی مستقل آورده جدای از اینها؛ ما این را قبول نداریم.» 🔹️ایشان در ادامه مدعی شد که پیغمبر یک مرشد معنوی است که آمده تا ارزش‌های معنوی جامعه را بالا ببرد، نه اینکه اقتصاد درست کند. به گفته ایشان، اقتصاد اسلامی هم شوخی است و خودمان را گول نزنیم. ◼در موج دوم، کمتر شخصیت و جریانی در حوزه به‌دنبال حمایت از آیه الله علوی بروجردی بوده و بیشتر اظهارات و مباحث مطرح‌شده در انتقاد از ایشان بوده است. در نهایت موجی از انتقادات و درخواست‌های مناظره و گفتگو با ایشان در فضای مجازی حوزوی منتشر شد. در این فهرست، اسامی افرادی همچون آیات و حجج اسلام آقایان علیدوست، هادوی تهرانی، خسروپناه، نظری شاهرودی، احمدحسین شریفی و باقرزاده به چشم می‌‌‌‌خورد. نویسنده در این یادداشت به انتقادات وارد شده اشاره کرده است که توصیه می‌شود خوانندگان گرامی به یادداشت اصلی مراجعه نمایند. مشاهده متن کامل یادداشت: http://m-ph.ir/tamol-dar-bab/ آدرس کانال در ایتا و تلگرام: @piramoonhawzah
⚡ پیامدهای دیدار و گفتگوی نزدیک درباره اقتصاد اسلامی به‌بهانه گفتگوی علوی بروجردی و خسروپناه؛ 🔹 در مرور مهمترین وقایع مرتبط با حوزه‌های علمیه، اختلاف بر سر «اقتصاد اسلامی» را می‌توان یکی از برجسته‌ترین موارد خواند که از یک سو آیت‌الله علوی بروجردی در مصاحبه‌ای به نفی «اقتصاد اسلامی» پرداخت و از «اقتصاد عقلایی» سخن گفت، و از سوی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، اظهارات وی را مبهم خواند. خسروپناه اتکای علوی بروجردی به «سیره عقلا» را غیردقیق خواند و این سؤال را مطرح کرد که از میان اقتصاد سوسیالیستی و اقتصاد کاپیتالیستی کدام‌یک تابع سیره عقلا است؟ 🔹این اختلاف نظر دستمایه‌ای شد تا دو رسانه حوزوی و ، پیشنهاد برگزاری گونه‌ای جدید از گفتگو بین دو شخصیت حوزوی را ایجاد کنند که گرچه در آن نظریات دو طرف مطرح گردید، اما مشابه سایر مناظرات نبوده و حتی عنوان آن نیز «محاورات» انتخاب شد که تأکید بر هویت‌یابی گعده حوزوی داشت. 🔹 گفتگوی نزدیک میان آیت‌الله علوی بروجردی و حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، برخلاف سخنانی که هر دو در مصاحبه‌ها و برنامه‌های رسمی دیگر داشتند، به‌جای آنکه مصروف بحث و دفاع از نظر نهایی هر کدام از دو طرف گفتگو شود، فرصتی برای پرداختن به مبانی و پیشفرض‌های آنان فراهم ساخت. بر این اساس، بخش مهمی از گفتگو به موضوع «بنای عقلا» و «ارتکازات عقلایی» اختصاص یافت تا روشن شود هر کدام در این باره چه نظری دارند، و آیا اقتصاد اسلامی باید متکی به متون دینی باشد، یا از آبشخور بنای عقلا سرچشمه گیرد. 🔹 گفتگوی آیت‌الله علوی بروجردی و حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، پیش و پس از انتشار در سایت مباحثات و رسانه‌های دیگر، حساسیت‌هایی برانگیخت که گاه از مرزهای رعایت اخلاق رسانه‌ای فراتر رفت و گاه به تداوم نقد و گفتگوی سالم و عالمانه انجامید. 🔹 با مروری بر نظرات منتشر شده طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در خبرگزاری حوزه و رسانه‌های دیگر، و نیز پیام‌های ارسالی به دو طرف گفتگو و نیز مجری آن، می‌توان دریافت که فضای عمومی حوزه استقبال مناسبی از برگزاری این برنامه داشته و انتظار تداوم آن را دارد، با این حال گروه‌هایی به مخالفت با برگزاری چنین نشست‌هایی می‌پردازند و آن را در راستای تبلیغ مرجعیت آیت‌الله علوی بروجردی یا نفوذ و گسترش سکولاریسم در حوزه‌های علمیه قلمداد می‌کنند. 🔹 عبور از مناظره و بازسازیی الگوی جدید مباحثه و گاه مجادله بر سر مفهوم اقتصاد اسلامی، البته محدود به ارائه نظرات آیت‌الله علوی بروجردی و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه نماند و بسیاری از چهره‌های حوزوی و غیرحوزوی در این میان به بیان نظرات خود پرداختند، اما آنچه این رویداد را دوباره به عناوین خبرهای مهم روز بازگرداند و سویه‌ای به‌کلی تازه و نو بدان بخشید، برگزاری گفتگوی حضوری میان آن دو بود. 🔹 با توجه به لحن تاحدودی تند بیشتر چهره‌هایی که در این میان به ارائه نظرات خود پرداختند، گمان می‌رفت ماجرای مذکور با برگزاری برنامه‌ای از جنس مناظره تداوم خواهد یافت، اما طراحی و ایده‌پردازی بر اساس سنت‌های جاری و مألوف حوزه‌های علمیه و تولید برنامه‌ای مبتنی بر دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از بیت آیت‌الله‌العظمی بروجردی، وضعیت به‌کلی متفاوتی را سامان داد که درگیری و رویارویی فکری و نظری را از سطح منازعه و مناظره، وارد ساحتی ساخت که تاکنون به‌طور جدی در سپهر رسانه‌ای دیده نشده بود. متولیان برگزاری این جلسه با فراهم‌آوری امکان دیدار حضوری و سپس گفتگوی محترمانه و فارغ از پیروزی و شکست که امری مرسوم در مناظره‌های علمی و فکری است، شرایطی را فراهم ساخت که دو طرف بتوانند ضمن آگاهی دقیق و بی‌واسطه از نظرات یکدیگر، در فضایی مبتنی بر همدلی، احترام متقابل و صمیمیت، نظرات متضاد خود را مطرح سازند. 🔹 مطالعه سخنان آیت‌الله علوی بروجردی و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در سال‌های گذشته و آنچه در مهر ۱۳۹۹ روی داد، و نیز مقایسه آن با گفتگوی اخیر، به‌روشنی نشان می‌دهد که الزامات گفتگوی حضوری، دو طرف گفتگو را وادار ساخته است با مدارا و قدرت مفاهمه بیشتری به استقبال سخن دیگری بروند و تا حد امکان از موضع تند بپرهیزند و تواضع علمی پیشه کنند و در نهایت به جای آنکه یکی به نفی اقتصاد اسلامی بپردازد و دیگری از وجود آن سخن بگوید، هر دو گرچه همچنان مواضع و اندیشه‌ای به‌تمامی متفاوت دارند، اما دست‌کم به این نقطه اشتراک و توافق برسند که «اقتصاد اسلامی» نه موضوعی ناممکن و نه موضوعی به‌تمامی فراهم‌شده و آماده، بلکه همچنان امری ممکن است. مشاهده متن کامل یادداشت: http://m-ph.ir/payamad-didar/ آدرس کانال در ایتا و تلگرام: @piramoonhawzah
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻طی یادداشت سخنگوی حوزه اعلام شد؛ ❇️ موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام جمعه آزادشهر ◻️ بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم‌(صلی‌الله‌علیه و‌آله‌وسلم)‌‌ و‌ خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانه‌ترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.‌(حفظهم الله تعالی) اخیرا صحبت‌های ناسنجیده‌ای‌ در فضای‌مجازی منتشر شد که حواشی و عکس‌العمل‌هایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخ‌ها و روشنگری‌های برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزه‌های علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر‌(صلی‌الله‌علیه و‌آله‌وسلم‌) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هر‌گونه اقدامی که زمینه‌ساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند. وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى محمد رضا برته سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست از چگونگی انتخاب استاد و بهره‌مندی از اساتید مختلف می‌گوید. 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: https://www.aparat.com/v/I5TJj 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: https://www.aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📢 🌀 حوزه کانون امام 🎉 اردوی یکروزه گلزار شهدای سلام الله علیها و رضوان الله علیه 🔹 ویژه طلاب پایه ۱ تا ۱۰ اولویت ثبت نام با گروه های طلبگی است. ⏰ زمان: ۳ دی ۱۴۰۰، قرار ساعت ۷:۳۰ 🏫 مکان حرکت: قم، از درب ، بلوار الغدیر بین کوچه ۶ و ۸ 📌 برای ثبت نام از طریق لینک سایت خانه طلاب جوان اقدام بفرمایید. 🌐 https://khanetolab.ir/ahd_ba_khomeini 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
⚡ در جلسه نقد و معرفی کتاب «فیضیه تهران» عنوان شد: 🔸 نیازمند معرفی تراث حوزه‌های علمیه هستیم/ برای شخصیت‌های هریک از مدارس علمیه قم هم کتابی نگاشته شود ◀ حجت‌الاسلام حمید سبحانی صدر از فضلاء جوان حوزه علمیه تهران است که در سال‌های اخیر همت خود را بر شناسائی و معرفی تراث حوزه علمیه تهران و تاریخچه‌ی مدارس علمیه این شهر معطوف کرده‌است. جدیدترین اثر وی با عنوان «فیضیه‌ تهران» بیان شرح حال بیش از ۱۵۰ تن از مفاخر مدرسه علمیه مروی و سپهسالار قدیم است.باتوجه به محوریت مدرسه مروی در حوزه تهران در ۲۰۰ سال گذشته، بیان شرح حال مفاخر آن به نحوی تبیین زندگینامه جمعی از علمای تهران است که در دو قرن گذشته در آن به فعالیت علمی و خدمات اجتماعی پرداخته‌اند. 🔹 کار بر روی شرح‌حال علمای تهران از سال ۱۳۹۰ آغاز شد .در آن زمان و پس‌از رحلت آیت الله مجتهدی من در حوزه ایشان در تهران مشغول به تحصیل بودم. به حاج‌آقا جاودان پیشنهاد کردم که زندگی آیت‌الله مجتهدی که تاریخ این مدرسه محسوب می‌شود را به نگارش در بیاوریم و خودم هم برای نگارش این شرح‌حال داوطلب شده و ایشان هم بسیار استقبال نمودند و اولین کار بنده از اینجا شروع شد. شرح‌حال آیت‌الله مجتهدی و تاریخ مدرسه مجتهدی که همان مدرسه حاج ملا جعفر چاله‌میدانی بود آغاز این مسیر به حساب می آمد. 🔹 بر همین اساس پژوهش و تحقیق و شرح‌حال نویسی در مورد علمای تهران ادامه پیدا کرد تا در همین سال‌های اخیر یعنی حدوداً سال‌های ۹۷ تا ۹۸ برای تحقیق و پژوهش و تبادل نظر به مدرسه‌ی مروی می‌رفتم اما کسی از محقق بودن بنده و پژوهش‌هایی که در این زمینه کرده بودم اطلاعی نداشت و من را نمی‌شناخت زمانی‌که در مورد آثار خودم صحبت کردم به بنده گفتند که حدوداً یک‌سال هست که به‌دنبال شخصی برای پژوهش می‌گردند زیرا آیت‌الله تحریری دستور فرمودند که بر روی مفاخر مدرسه مروی تحقیق و پژوهش انجام شود و کتابی جمع‌آوری شود. بنده به دلیل علاقه‌ای که به این کار داشتم اعلام آمادگی کردم و نه ماه از ایشان فرصت خواستم و برآورد اولیه برای کتاب حدوداً ۴۵۰ صفحه بود. 🔹 دسته بندی کتاب بر اساس تولیت ها بود. بعد اشخاصی که از یک تولیت تا تولیت دیگر در این مدرسه تدریس و یا تحصیل می‌کردند و در این تواریخ وفات کرده‌اند در میان آنها قرار دادیم. این جستجوهای ما شبیه به کار کارآگاهان پلیس بود. مثلا یقین پیدا می کردیم مرحوم ملاهادی مدرس طهرانی مدرس کتاب قوانین در تهران بوده‌است. ایشان کتاب خود را برای اولین‌بار در آن زمان با هزینه خود چاپ سنگی کرده‌است که شرح‌حال ایشان را موسسه تراث الشیعه بیان کرده‌است. می‌دانیم که ایشان مدرس مدرسه مروی بوده و جای دیگر تدریس نمی‌کرده‌است پس هر کس شاگرد ایشان بوده طلبه‌ی مدرسه‌ی مروی بوده‌است، مثلاً ملا حبیب‌الله شریف کاشانی که شاگرد مُدرس طهرانی بوده‌است . 🔹 در این کتاب شرح حال 155 نفر را آورده ایم که پس‌از انتشار این کتاب و در پژوهش دوم ۲۳ یا ۲۴ نفر از مفاخر دیگر نیز شناسایی و بررسی شده‌است و ان‌شاءالله در چاپ دوم کتاب یا به‌صورت ضمائم یا تغییر در صفحه بندی کتاب که به کار اضافه شوند. طبیعی هم هست به هر حال کتابی که نشان دهنده تاریخ مدرسه ای که هزاران نفر از آن برخاستند در دست داریم و حتماً در پژوهش های بعدی اشخاصی به آن اضافه می شوند. 🔹 اینکه کتاب فیضیه تهران نوشته شد ولی جا دارد که فیضیه قم نوشته شود بعضی از مدارس مثلاً مدرسه حجتیه قم مفاخرشان بررسی شود، اگر بگوییم که فیضیه مفاخر زیادی دارد و این‌ها خیلی عریض و طویل می‌شود و احصاء مدرسه فیضیه قم هم کار سختی است و خیلی‌ها از قلم می‌افتند. ولی مدرسه حجتیه شدنی تر است و در رجال معاصر ما قابل احصاء هست در آن کتاب‌های الوان‌ساز شاگردهای آقای حجت را آورده و نه طلبه‌هایی که در مدرسه هستند. مشاهده متن کامل گفت‌وگو: https://mobahesat.ir/23619 🔻🔻🔻 @mobahesat
تسلیت‌نامه جمعی از اساتید، علما، و فضلا به مناسبت در گذشت متعلقه حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضل‌لنکرانی(قدس‌سره) بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم قوله تعالی: هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِكِ مُتَّكِئُونَ آیت‌الله جناب آقای حاج شیخ جواد فاضل‌لنکرانی (دامت‌افاضاته) خبر ارتحال والده ماجده، متعلقه فقیه بصیر و اصولی جلیل، حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضل‌لنکرانی ـ قدّس‌سره ـ در آستان ماتم‌کده خاندان رسالت، موجب تأسف و اندوه دوستداران و ارادتمندان آن بیت رفیع گشت. همراهی در گردونه های سخت زندگی و همدلی و همگامی در جهاد مستمر با همسری که مجاهد فی سبیل‌الله بود، نشان زهد والا و صبوری و شکیبایی ارجمند آن بانوی خلد‌آشیان است. فقدان این بانوی بزرگوار را به شما و اخوان ارجمند و بیت رفیع آیت‌الله‌العظمی فاضل‌لنکرانی ـ قدس سره ـ تسلیت گفته، برای شما و دیگر مصیبت‌دیدگان تسلای خاطر، اجر جزیل و صبر جمیل و برای ایشان غفران و رحمت واسعه و رضوان از حضرت قادر متعال مسألت می‌کنیم. عبد الرحيم اباذری محسن الويری عليرضا امينی ناصرالدين انصاری هادي انصاري عبدالرضا ایزدپناه رضا برنجكار علی بنائی حميد پارسانيا محمد تقديری محمود تقی‌زاده داوری محمد جعفری رسول جعفريان محسن جلالی مجید جلالی محمودرضا جمشيدی محسن جوادي مرتضي جوادي آملي کاظم جواهری جویا جهانبخش ابوالفضل حافظيان سید مهدی خاموشی عبد الحسين خسرو پناه عبدالامیر خطاط محمد رحمانی نیشابوری ناصر رفيعي سيدجواد ركنی علي اكبر زمانی‌نژاد عليرضا سبحانی محمد تقی سبحانی سید احمد سجادی‌جزی سيد علي سيدی سید علی شبیری علی شيروانی محسن صادقی محمدحسن صافی‌گلپایگانی سيد عباس صالحی حسن طارمی‌راد سیدمحمدکاظم طباطبائی سيدمحمد طباطبائی‌يزدی مسعود عالی سید محمود علوی ابوالقاسم علی‌دوست سید علی عماد محمد عندلیب مهدی غروی قوچانی علی اکبر فصیحی محسن فقیهی محمد هادی فلاح‌زاده محمد حسين فلاح‌زاده محمد قائنی سيد علی قاضی‌عسكر تقی قرائتی محسن كافی علی کورانی محمد مهدی گرجیان احمد مبلغی محمد محمدی ری‌شهری علي مختاری علی‌اکبر مسعودی خمینی عبدالهادی مسعودی حیدر مصلحی محمد مطهری حسن مظاهری محمد مهدی معراجی محمدحسن معزالدینی محسن مهاجرنیا سید ابوالحسن مهدوی محمدعلی مهدوی‌راد مهدی مهریزی محمدعلي ميرزايی محمدرضا نائینی سید جعفر نبوی هادی نجفی سيد حسين نسابه علي نظری‌منفرد علی نکونام سیدعبدالفتاح نواب محمد جواد نورمحمدی محمدرضا نوری‌شاهرودی احمد واعظی علي ورسه‌ای مجید هادی‌زاده سیدمحمد هاشمی محمدرضا يوسفی محمدهادی يوسفی‌غروی 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست از ویژگی‌های مکتب فقهی قم و همچنین نسبت و چگونگی تعامل حوزه علمیه نجف و قم می‌گوید: 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: https://www.aparat.com/v/I5TJj 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: https://www.aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ استاد محقق داماد؛ متجدد در فقه و فتوا، بنیادگرا در سیاست ✏ مصطفی تشیعی(طلبه حوزه علمیه قم) 🔹 چندی پیش بمناسبت صد سالگی تاسیس حوزه علمیه قم نشستی با عنوان "صد سالگی حوزه علمیه قم و مسائل جامعه ایران" برگزار شد. از جمله سخنرانان این نشست، استاد سید مصطفی محقق داماد بود که ناظر به موضوع "حوزه و نسبت روحانیت با سیاست" سخنانی فرمودند که مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت. 🔹 لُب مطلب استاد این بود که مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری منظورشان از تاسیس حوزه در قم ایجاد پایگاهی بر مدار فضل علمی و اخلاق بود و نه سیاست. البته ایشان در ادامه افزودند که منظور از سیاسی نبودن حوزه عدم مداخله مستقیم حوزه در سیاست است، نه ناظر بودن حوزه بر سیاست. 🔹 همچنین ایشان از مخالفان وابستگی حوزه علمیه به حکومت هستند و پویایی و رشد حوزه را در استقلال از حکومت، مخصوصا استقلال مالی می‌دانند و معتقدند حوزه بایستی از نظر مالی مستقل و مثل گذشته از اموال خیرین و کسانی که بواسطه کد یمین و عرق جبین وجوهات شرعیه می‌دهند ارتزاق کند. 🔹 مطالب و اشکالاتی به ذهن حقیر بعنوان یک طلبه‌ی شاگرد و خرده‌پا رسیده که در این مقال عرضه می دارم. به‌نظر می‌آید که حضرت استاد سید مصطفی محقق داماد علیرغم اینکه در فتوا و فقه بسیار پویا و متجدد است در تحلیل وقایع اجتماعی و سیاست قائل به بنیادگرایی است. 🔹 بعنوان مثال در موضوع تعیین بودجه دولتی برای حوزه، ایشان معتقدند که این عمل عدم استقلال حوزه را درپی دارد. بایستی گفت اگر حکومت نظام سلطنت و پادشاهی باشد بلی! وابستگی حوزه به مال سلطان عدم استقلال در پی دارد، اما ده‌ها سال است که مدل سیاسی حکومت و حکومت‌داری در ایران و بسیاری از کشورهای جهان عوض شده‌است. در جمهوری، مردم ولی‌نعمت حکومت هستند و بودجه عمومی از طرف وکلای ایشان در دولت و مجلس تصویب و توزیع می‌شود. قضاوت در تخصیص بودجه به حوزه باید با لحاظ کردن این واقعیت سیاسی و اجتماعی نوین باشد و با مبنای دوران آشیخ عبدالکریم نمی‌توان در این مورد به تحلیل دقیقی رسید. 🔹 البته که تخصیص این بودجه به حوزه باعث ایجاد حواشی رسانه‌ای و حساسیت افکار عمومی شده، اما این حواشی و حساسیت از باب تامین حوزه از سمت دولت نیست، بلکه سوالی که در ذهن افکار عمومی وجود دارد این است که حوزه و روحانیت در قِبال این بودجه چه خدماتی به جامعه ارائه خواهند داد. بنابراین بحث وابستگی حوزه به دولت بواسطه بودجه، نه مسئله و دغدغه مردم است و نه واقعیت میدانی. ذکر این واقعیت که حوزه‌ی سیصد هزارنفری فعلی اعم از مرد و زن تفاوت‌های بنیادینی با حوزه هزار نفری زمان آشیخ عبدالکریم دارد و جامعه نیز نسبت به آن زمان دگرگون شده و بایسته‌ها و تأمینات متفاوتی می‌طلبد هم باعث اطناب مطلب می‌شود که به ذکر عنوانش بسنده می کنیم. 🔹 حوزه علمیه اگر بخواهد موثر در نظام آموزشی باشد، موثر در فرهنگ باشد، موثر در قضا و حقوق باشد، تاثیر در اوقاف و امور خیریه داشته باشد لاجرم بایستی داخل در سیاست و جزئی از حاکمیت باشد، نه صرفا ناظر بر آن. عدم مداخله حوزه در این شئون، از حوزه علمیه یک نهاد تنبل، و از نظر اجتماعی بی‌مصرف خواهد ساخت که حتی ارتزاق ایشان از امور خیریه نیز برای مردم گران خواهد آمد. 🔹 این پرده نشینی نه تنها باعث محبوبیت مردمی نخواهد شد بلکه باعث منفوریت بیشتر می‌شود، همانطور که کلیسا با پرده نشینی نتوانسته محبوبیت بیشتری کسب کند و نقش و تاثیر خودش و حتی دین را بیش از پیش در نظم نوین جهانی از دست داده‌ است. حوزه نیز در صورت عدم تاثیر اجتماعی مبتلا به این بلیه خواهد شد، حیات حوزه به تاثیرگذاری اجتماعی در نظم نوین جهانی‌ست، و مرگ و موت آن عزلت و پرده نشینی. 🔹 البته که نگارنده ملتفت به بعض آسیب‌هایی که از مداخلات نابجا‌ی روحانیت یا عده‌ای از نااهلان در لباس روحانیت در امور بوجود آمده هست، اما راه‌حل را حذف صورت مسئله و پرده‌نشینی نمی داند، بلکه راه‌حل را شناخت نظم نوین اجتماعی و تدوین برنامه‌ای برای تاثیرگذاری در این نظم و تربیت کادر متعهد و متخصص می‌داند که این امر مستلزم حضور نخبگان در این عرصه از جمله حضرت استاد محقق داماد است. 🔹 نگارنده بعنوان سرباز و طلبه‌ای خرده‌پا و ناظر در کف میدان معتقد است که اگر نخبگان و بزرگانی چون استاد محقق داماد همچنان که در فقه و فتوا قائل به نواندیشی و نوآوری هستند در مبانی سیاسی و اجتماعی نیز دست از بنیادگرایی بردارند و طرحی نوتر از آنچه در زمان آشیخ عبدالکریم وجود داشته بنابر واقعیت‌های میدانی ترسیم کنند ان‌شاءالله و بحول و قوه الهی و به مدد صاحب این حوزه، حوزه‌ای پویاتر و موثرتر خواهیم داشت که هم مرضی ذات اقدس الهی است و هم مطلوب و محبوب قلوب مردم. 🔸 مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23628 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات ⚡️فصل سوم 🔻قسمت بیستم 🔹گفت‌وگو با استاد احمد عابدی 🔸استاد احمد عابدی متولد سال ۱۳۳۹ از اساتید‌ فقه، فلسفه در قم است. وی استاد عالی دانشکده اصول‌الدین ، مدیر گروه فلسفه دانشگاه قم . مدیر کتابخانه تخصصی فلسفه و کلام است. زمان:۱ساعت و ۲۸ دقیقه (همراه با زیرنویس‌ عربی) 🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات: https://aparat.com/v/aoUWw 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ رابط رئیس‌جمهور در امور حوزه و روحانیت چه کسی است؟ /به بهانه سفر حجت‌الاسلام رئیسی به قم/ 🔹 براساس اخبار غیررسمی، رئیس‌جمهور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسمی را به عنوان رابط خود با مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه انتخاب کرده‌است و در سفر پیش‌روی حجت‌الاسلام رئیسی به قم و دیدار با مراجع و علما حضور حجت‌الاسلام ابوالقاسمی به معنای شروع به کار رسمی او نیز خواهد بود. در این بین پیشنهاد شده‌است این ارتباط به صورت شورائی و با حضور آقایان سیدعلی‌رضا تکیه‌ای، مجید تلخابی، مسعود عالی و سیدعلی‌اکبر حسینی‌نژاد و با محوریت شخص مشاور باشد. اگرچه هنوز برخی اختلاف‌نظرها درباره رابط رئیس‌جمهور با حوزه وجود دارد و حلقه‌های مختلف با پیشنهاد افراد گوناگون قطعی شدن این موضوع را به تاخیر انداخته‌اند. 🔹 حجت‌الاسلام محمد حاجی‌ابوالقاسم دولابی معروف به ابوالقاسمی، روحانی۴۶ ساله‌ی زاده‌ی خراسان، عضو مجلس خبرگان است که پیش ازعضویت در این مجلس به عنوان حافظ و مفسر قران در برنامه‌های مختلف از جمله تلویزیونی معروف بود. پدر بزرگ او مرحوم آیت‌الله سیدمهدی طباطبائی از علمای مردمی ساکن تهران بود و از خانواده‌ی عالم‌پروری رشد کرده است. 🔹 اگرچه شهرت او بیشتر بخاطر فعالیت درعرصه قرانی بوده‌است اما در سایر برنامه‌های علمی نیز توانمندی لازم را کسب کرده‌است. ابوالقاسمی با اخذ مدرک سطح چهار حوزه و دکترای علوم قران و حدیث، سابقه‌ِ‌ی بیش از 25 سال تدریس در حوزه را دارد و براساس زندگی‌نامه‌ی منتشر شده برای انتخابات خبرگان شاگرد حضرات آقایان تبریزی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی، شبیری زنجانی، شب زنده‌دار، احمدی شاهرودی، شهیدی و گنجی بوده‌است. وی در سال‌های گذشته در زمینه مسائل فقه نظام نیز ورود کرده و مسئولیت «پژوهشگاه فقه نظام» را بر عهده داشته است. از جمله فعالیت‌های عضویت در هیات امنا و مدیریت مدارس مشکات است. 🔹 اما این روحانی نسبتا جوان از دیدگاه مراجع وعلما قرار است رابط رئیس جمهور با آنان باشد؛ امر خطیری که می‌تواند در بزنگاه‌های خاصی نه تنها برای حوزه، بلکه برای حاکمیت نقش ایفا کند. مباحثات پیش از این اولویت‌ها و نکات مهمی که رابط رئیس‌جمهور لازم است بدان توجه داشته باشد متذکر شده بود و با توجه به تعیین حجت‌الاسلام ابوالقاسمی به این سمت مجددا موارد فوق را یادآوری می‌کند: 🔸 حضور بلندمدت در متن حوزه علمیه : رابط رئیس‌جمهور باید در ابتدا امین و دارای سابقه‌ی شناخت و ارتباط قوی با مراجع تقلید باشد. مراجع تقلید و علما احساس کنند وی نماینده‌ی آنان در دولت بوده و تنها به عنوان فرستاده‌ای از دولت انجام وظیفه نمی‌کند. 🔸 ارتباط حسنه با سلایق مختلف: حوزه‌های علمیه متشکل از سلایق بسیار گوناگون سیاسی و فکری و روشی است و رابط دولت باید در ابتدا این سلایق را شناخته و قدرت تعامل با تمامی آنان را داشته باشد. چنانچه معتقد باشیم ارتباط مراجع با رئیس جمهور، در نگاهی کلان‌تر یعنی رابطه با نفر دوم نظام جمهوری اسلامی ایران، طبیعتا این ارتباط را در علایق سیاسی خاصی محدود نخواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد با گسترش رابطه‌ی رئیس جمهور با تمامی طیف‌های سیاسی، به اعتبار و قدرت نظام بیافزائیم. 🔸 پرهیز از توسعه‌ی سازمانی: شرح وظایف رابط رئیس‌جمهور با روحانیون نشان می‌دهد که اصلی‌ترین وظیفه‌ی این فرد ایجاد ارتباط دوسویه‌ی رئیس‌جمهور با حوزویان است. این ارتباط نیازمند شناخت دقیق از دو سوی رابطه و انتقال نظرات به یکدیگر است. قطعا گسترش سازمانی و تشکیلاتی این مرکز نه تنها به موفقیت آن کمک نمی‌کند بلکه شخص رابط را از انجام وظایف اصلی نیز بازمی‌دارد. 🔸 توجه به سطوح مختلف حوزویان: اگرچه مراجع عظام تقلید رکن اصلی و رأس هرم حوزه و روحانیت شناخته می‌شوند اما وجود علماء طراز بعدی در قم و همچنین مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هم در جای خود قابل توجه است. این علما ارتباط عمیقی با مردم دارند و می‌توانند نقش‌آفرینی مهمی در ارتباط با بدنه‌ی جامعه داشته باشند. 🔸 استفاده از تجربیات موجود: در چهار دهه‌ی اخیر، برخی از نهادهای اصلی حوزوی به بررسی دقیق تعامل حوزه و نظام پرداخته‌اند و در این زمینه دارای نظرات و سوابق بسیار خوبی هستند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از این مراکزی است که رابط امور روحانیون رئیس‌جمهور می‌تواند فراتر از روابط رسمی و تشریفاتی، به خوبی از ظرفیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کند. 🔹 امیدواریم جناب حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با توجه به ویژگی‌های خاص این مسئولیت و دقت کافی به هنجارهای ارتباطی با مراجع و علما و سطوح مختلف حوزویان در وظیفه‌ی محوله موفق باشند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ عدالت کیفری یا عدالت ترمیمی /به بهانه اتفاق جسارت به لباس روحانیت/ ✏ احمد اولیایی(طلبه و پژوهشگر حوره فرهنگ) 🔹 دیگر برای کسی پوشیده نیست که پدیده های اجتماعی اولا ذو ابعاد هستند و ثانیا ذوعوامل. به این معنا که یک پدیده در آنِ واحد هم بُعد سیاسی دارد و هم ابعاد اجتماعی و حتی اقصادی و البته عوامل متعددی نیز منجر به وقوع و ظهور آن می‌شود. 🔹 چندی پیش در شهر مقدس قم، اختلافی میان یک روحانی که ظاهراً نقش آمر به معروف داشته و یک خانم که ظاهراً به دلیل بدحجابی منکری را مرتکب شده آغاز می‌شود و به لگدمال کردن عمامه روحانی ختم شده و در نهایت به لطف فضای مجازی، به سوژه ای برای بحث و جدل میان خودی‌ها و بهره‌برداری برای دشمنان تبدیل می شود. 🔹 بنظر می رسد ما با دو مشکل رو برو هستیم: 🔸 یکی این واقعه مشخص که در فلان ساعت و فلان شهر اتفاق افتاده و دیگری یک مسأله امتدادی که چندسالی‌ست در جامعه ایران محل بحث و توجه است و «افول مرجعیت فکری-فرهنگی روحانیت» نام دارد. از آن جهت که این دو مسأله با هم مرتبط‌اند باید حل هر دو را توأمان درپی گرفت. حل اتفاق شهر قم را عدالت کیفری (Retributive justice) به دوش می‌کشد اما حل امتدادی ماجرا بر عهده عدالت ترمیمی (Restorative justice) است. عدالت کیفری اشاره به مجازات و کیفر کسی که قانون‌شکنی کرده و جرمی را مرتکب شده دارد، به عبارت دیگر به این پرسش پاسخ می‌دهد که چه نوع مجازاتی برای خاطیان و مجرمان عادلانه‌تر است. 🔸 اما از آن جهت که من بدنبال حل آن مسأله امتدادی هستم نه یک واقعه، بر عدالت ترمیمی تأکید دارم. عدالت ترمیمی در مقابل عدالت کیفری، قبل از نگاه جرم‌انگارانه و جبران خسارت‌ها و اولویت مجازات‌ها، بر این مبنا استوار است که آنچه اکنون (پس از وقوع بزه) اولویت دارد، ترمیم وضعیت بزهکار و جامعه است. در این شرایط به جای ورود دولت، قوه قضائیه و حاکم جهت مجازات مجرم، بزه‌دیده و بزه‌کار گرد هم آمده و در شرایط میانجی‌گری، گفتگو، مصالحه، هم‌نشینی و ... اختلاف‌ها را به حداقل می‌رسانند. 🔹 این مبنا فقط به دنبال تنبیه مجرم و جبران خسارات متضرر نیست، بلکه در تلاش است افراد جامعه به نوعی ارتقای شخصیتی یابند تا کاهش جرم و بزه نتیجه این رشد باشد نه ترس از مجازات و مانند اینها. به قول هُوارد زهر (Howard J. Zehr)، جمعی بودن و فرایند بودن دو خصوصیت بارز عدالت ترمیمی است. 🔹 اگر جرمی واقع می‌شود همه سهیم‌اند و همه باید برای حل آن وارد میدان شوند. از طرف دیگر این «حل» یک فرایند است و ممکن است دفعتا واقع نشود چرا که اساسا از جنس فرایند فرهنگی خواهد بود. در عدالت کیفری یک فرایند قضایی و قصاصی رخ می‌دهد که سازوکار مشخص دارد و می‌تواند فقط توسط قاضی یا یک نهاد مشخص انجام شود. اما در عدالت ترمیمی که «ترمیم» هدف اصلی است یک سازوکار جمعی و فرایندی را می‌طلبد. 🔹 در مسأله افول جایگاه روحانیت (البته اگر اصل آن را بپذیریم که خود محل مناقشه است)، با یک نگاه ترمیمی فقط آن خانم تنبیه نمی‌شود، بلکه همه روحانیونی که با عملکرد خود باعث افول شده‌اند، همه مسئولانی که در حکومت دینی با ایجاد ناکارآمدی نگاه مردم به روحانیت را تغییر دادند، همه حوزویانی که بجای کارکرد اصیل روحانیت یعنی حل مسائل مردم کارکردهای دیگری برای خود پیدا کردند، همه معاندینی که بجای بازنمایی خدمات روحانیت یک وجهه نادرست را نشان می‌دهند، همه مردمانی که یک خطا از یک روحانی را به همه حوزه و روحانیت سرایت داده و عمومیت می‌دهند، همه کسانی که سازوکار امر به معروف و نهی از منکر را مشخص نمی کنند و .... مورد خطاب و بررسی قرار می‌گیرند. 🔹 با نگاه عادلانه ترمیمی، اساسا مجازات آن خانم هدف نیست بلکه تغییر نگاه مردم به روحانیت به عنوان حل اساسی مسأله هدف خواهد بود. البته واضح است که مجازات مجرم ذیل قانون حتما باید انجام شود اما کافی نیست چرا که مسأله باقی خواهد ماند. 🔹 مشاهده در سایت: https://mobahesat.ir/23645 👈 در همین زمینه: ▫ پرونده پایگاه مردمی روحانیت yun.ir/nr5f6e ▫ خشونت اجتماعی؛‌ این بار علیه روحانیت! https://mobahesat.ir/16719 ▫ روحانیت و خشونت‌های اجتماعی https://mobahesat.ir/22240 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ از دغدغه‌های مراجع تقلید تا شیطنت بدخواهان 🔹 بررسی فرمایشات و دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید در دیدار روز گذشته‌ی رئیس‌جمهور با آنان نشان می‌دهد دغدغه‌های کلان مراجع در سال‌های اخیر محورها و نظام یکسانی داشته‌است. 🔹 پس از دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی و انتشار خبر این دیدار، سایت رجانیوز به قلم آقای مهدی جمشیدی متنی منتشر نمود که صراحتا این مرجع تقلید را تحت تاثیر نفوذ بیت و عقب‌مانده از جریان بصیرتی و انقلابی معرفی کرد. تاکید بر قهرنبودن ما با کشورهای مختلف و ضرورت ارتباط با آنان با رعایت عزت و مصلحت کشور ازجمله محورهایی بود که دستمایه مطلب آقای جمشیدی قرار گرفته بود. 🔹 «لزوم رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر»، «توجه به عملکرد بانک‌ها و تغییر رویه‌ی حاکم در امور بانکداری کشور»، «توجه بیشتر مسئولان به مقوله فرهنگ» و «ضرورت گسترش ارتباط عزت‌مندانه با کشورهای مختلف» چهار محور کلی است که همیشه مراجع عظام تقلید در دیدار مسئولان دولت‌های مختلف بیان فرموده‌اند و امری جدید و مختص دولت فعلی نمی‌باشد. 🔹 فرمایشات حکیمانه‌ی آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با آقای رئیسی نیز موید همان توصیه‌های آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بوده‌است:« ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم. آن ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.» 🔹 ملاحظه‌ی فرمایشات مراجع عظام تقلید در دیدار روز گذشته با رئیس‌جمهور نشان می‌دهد همگی برهمان محور فرمایشات آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بوده است اما متاسفانه نویسنده‌ی رجا نیور بدون کمترین اطلاع و بررسی مطالب مراجع تقلید در سال‌های اخیر اقدام به نگارش مطلب فوق کرده بود که خوشبختانه با واکنش قاطع و جامع سطوح مختلف حوزه‌های علمیه مواجه شد. 🔹 به نظر می‌رسد مطلب سایت رجانیوز فراتر از یک نظر شخصی، نشان‌دهنده‌ی خطی است که با تابلوی انقلابی تلاش می‌کند ضمن ایجاد تقابل بین مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب و طیف‌های مختلف انقلابی به جریان اصیل انقلاب اسلامی و دین‌مداری در جامعه ضربه بزند و لازم است مسئولان امر این خط مرموز را شناسائی کنند. https://mobahesat.ir/23648 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به علما و مراجع 🔖 در سالگرد شهادت سردار دلها با خون خویش پیمان ببندیم که پایبند این وصایای حاج قاسم باشیم و ذره‌ای از این اهداف، عقب‌نشینی نکنیم. ♨️ شهدا ناظر ما و متوقع از ما هستند... @Manahejj
هدایت شده از مباحثات
🔻مباحثات/در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین شاکرین؛ 🔹موقعیت‌شناسی تاریخی حضرت فاطمه زهرا (س) مشاهده متن کامل گفت‌وگو: http://mobahesat.ir/2759 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ نگاه فاطمی به مشترکات شیعی ـ سنی بررسی موردی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه وآله ✏ حجت الاسلام دکتر محسن الویری 🔸 چهار‌شنبه، ۱۵ دی ۱۴۰۰ و در شب شهادت حضرت زهراء سلام‌الله علیها، در مراسمی که به صورت مجازی از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با همکاری مجمع انجمن‌های اسلامی منطقه بریتانیا و مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه فدراسیون روسیه برگزار شد، بحثی با عنوان "نگاه فاطمی به مشترکات شیعی ـ سنی؛ بررسی موردی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و‌آله" ارائه شد که گزارش آن چنین است: 🔹 با توجه به تغییر گفتمانی تدریجی فرهنگ عزاداری فاطمی و غیرفاطمی در کشور ما و به حاشیه رانده‌شدن تدریجی گفتمان معرفت‌افزا و چیرگی گفتمان مناسک‌گرا، ما اکنون دو گزینه پیش روی داریم: تن سپردن به این تغییر گفتمان و دست کشیدن از ادامه گفتن‌ها و نوشتن‌ها و ابراز نگرانی‌ها از این تغییر و یا ادامه دادن گفتن‌ها و نوشتن‌ها با انگیزه جلوگیری از خاموشی کامل گفتمان ‌معرفت‌افزا با وجود نومیدی از هوشیار شدن بزرگان دین نسبت به پیامدهای این گفتمان جدید. 🔹 بی‌ هیچ سخنی، روشن است که اقتداء و اهتداء به پیشوایان دینی، ما را به سوی گزینه دوم می‌کشاند. بر این پایه، هر چند در دوران کنونی و در یک نگاه کلی، فضای مجالس فاطمی ما اغلب به فضای عاطفی و احساسی و اقناعی نزدیک شده‌است و در نتیجه، با تغییر ذائقه مخاطبان، مباحث علمی در مجالس عزاداری نه رونقی دارد و نه بهایی، باز این وظیفه بر دوش مبلغان دینی سنگینی می‌کند که این مناسبت‌ها را مغتنم شمرند تا نَمی از یَم معارف قرآنی و نبوی و علوی و فاطمی برگرفته شود. یکی از تحولات مهم در نگاه به تاریخ اهل‌بیت علیهم‌السلام در دهه‌های اخیر، تحول سیره‌پژوهی از سیره‌پژوهی فردمحور به سیره‌پژوهی جامعه‌گرا و از سیره‌پژوهی جامعه‌گرا به سیره‌پژوهی تمدن‌گراست. این مهم را در فرصتی دیگر باید با حوصله و دقتی بیشتر بررسید ولی یکی از گونه‌های تاریخ‌نگاری همسو با این تحول در سیره‌پژوهی، تاریخ مضاف یا همان مطالعات تاریخی بین‌رشته‌ای است. در چنین نگاهی به تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام، قرار نیست کشفی تازه در عرصه گزارش رویدادها صورت بندد، ولی همواره با نگاه‌هایی تازه به رویداد و تحلیل‌هایی نو در چارچوب و از منظرهای مختلف روبرو خواهیم بود. 🔹 در مجالس فاطمی کنونی ما نوعی نگاه تقلیل‌گرایانه به شخصیت حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها دیده می‌شود، بدین معنی که از انبوه مسائل مربوط به تاریخ، سیره، معارف، اندیشه‌ها و فضائل دریاوش آن بانوی بزرگ دو عالم، تنها به بخشی از رویدادهای پس از رحلت پیامبر بسنده می‌شود و دیگر موارد کأن "لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا" وانهاده شده است. 🔹 نمونه‌ای از این مسائل، نگاه حضرت زهراء سلام الله علیها به مشترکات شیعی و سنی مانند پیامبران پیشین، قرآن، پیامبر و امت پیامبر، باورهای دینی، اخلاق و احکام شرعی است. نمونه‌ای که در این گفتار کوتاه بدان اشاره می‌شود، تحلیل حضرت زهرا سلام الله علیها در بخش نخست خطبة لُمّه ـ که ما از آن، بیشتر با عنوان خطبه فدکیه یاد می‌کنیم ـ در باره پیامبر است که می‌توان آن را به شش بخش تقسیم کرد. این گفتار، تنها در پی برجسته ساختن این عبارات و جلب نگاه پژوهشگران و باورمندان حضرت صدیقه کبری به آن برای واکاوی و تبیین است. یک. پیوند پیامبر با عالم پیش از خلقت دو. چرایی پیامبری پیامبر سه. چشم‌انداز دینی جهان در عصر پیامبر چهار. کارکردها و نقش‌آفرینی‌های پیامبر پنج. چگونگی رحلت پیامبر شش. جایگاه پیامبر پس از رحلت 🔹 سخن آخر: پیامبر صلی‌الله علیه و آله یکی از مشترکات شیعی و سنی است. نگاه حضرت زهراء سلام الله علیها به پیامبر که تنها بخشی از آن در خطبه لُمّه بازتاب یافته است، دربردارنده نکاتی بسیار بدیع و شایسته تأمل و نیازمند تبیین است و سزاست بخش‌هایی از مجالس فاطمی و پژوهش‌های فاطمی به بررسی آن‌ها اختصاص یابد. ◀ مشاهده متن کامل گزارش: https://mobahesat.ir/23656 🔻🔻🔻 @mobahesat
👓 پویش جدید : این که بدیهیه باید اصلاح بشه!!🤔 🔹 حوزه مشکلات و کارهایی که اصلاح فوری می‌خواد کم نداره که بعضا خیلی هم واضح و ! ولی سالهاست برای رفعش تلاش درخوری نمی‌شه و آدم‌ متحیر می‌مونه که مگه می‌شه مشکل به این واضحی یا کار نشده روی زمین باشه ولی اراده‌ای برای رفعش نباشه؟! ❗️حوزه توئیت دعوت می‌کنه از همه طلاب که این واضحات و بدیهیات تحول که رفعش هم واقعا کار سختی نیست ولی چندین ساله رفع نمی‌شه رو برای ما ارسال کنند! 🔹 نظرات در قالب یک جزوه، خدمت دبیر شورای عالی و مدیر محترم حوزه داده خواهد شد! @HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست از چگونگی عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید. 🔹سوال: شما عضو جامعه مدرسین و از سوی دیگر از اعضای اصلی نشست دوره ای اساتید هستید. این اشتراک عضویت چالش‌هایی برای شما نداشته است ؟ 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: https://www.aparat.com/v/I5TJj 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: https://www.aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️الصرخی کیست و دنبال چه چیزی است؟ 🔹اخیرا کلیپی از یک برنامه ظاهراً سینه زنی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) از هواداران الصرخی منتشر شده‌است. انتشار این کلیپ مجددا نام این فرد را مطرح کرده و با توجه به رفتارهای هنجارشکنانه‌ی دینی این گروه مجددا این سوال مطرح می‌شود که «الصرخی کیست و دنبال چه چیزی است» 🔹کلیپ فوق خلاصه‌ای از مقاله‌ی تحقیقی آقای دکتر عبدالوهاب فراتی است که در سال ۱۳۹۸ در سایت مباحثات منتشر شده است. http://mobahesat.ir/22167/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ حدیث نامکرر اختلاف دیدگاه در باره حوزه و تمدن‌سازی ✏ پاسخی از سوی دکتر محسن الویری به استاد رسول جعفریان ◀ مقدمه مباحثات: چندی پیش استاد محترم جناب آقای رسول جعفریان در دو متن کوتاه(توئیت) نکاتی پیرامون بحث تمدن‌سازی و نقش حوزه علمیه بیان کرده‌اند که در پی بازنشر یادداشت ایشان در یکی از گروههای واتساپی و درخواست یکی از اعضای گروه از آقای دکتر الویری برای بیان دیدگاه خود در این زمینه، ایشان هم دیدگاه خود را در قالب یادداشت زیر در همان گروه منتشر ساختند. اکنون با توجه به اهمیت موضوع، متن کوتاه استاد آقای جعفریان و پاسخ آقای دکتر الویری (با کسب اجازه از هر دو استاد گرامی) به صورت عمومی بازنشر می‌شود. ◀ یادداشت کوتاه استاد آقای جعفریان: 🔸 «با تشکیل گروه تمدن اسلامی در این جا و آنجا و از جمله برخی از پژوهشگاه‌ها، تمدن درست نمی‌شود. تمدن را مردم، دولت، برنامه‌ریزی علمی و نیروی متخصص ایجاد می‌کند. هزینه اینها را باید در دانشگاه و صنعت هزینه کرد تا تمدن درست شود. باید نیروی متخصص و نخبه در کشور بماند تا تمدن درست کند 🔸 «اشکال این است که در ۱۵۰ سال کذشته، دیگران کشف علمی یا اختراع جدید و ..دارند و ما بدون این‌که مشارکت علمی و تکنیکی در این امور داشته باشیم فقط حکمش را بیان می‌کنیم! اشکالی ندارد، امر شرعی است. اما اولا خوب بشناسیم و نیامده انکارش نکنیم، ثانیا داعیه حل همه معضلات را نداشته باشیم» ◀ پاسخ آقای دکتر الویری (با حذف تعارفات ابتدای یادداشت): 🔹 اکنون نیز بنده مخالفتی با بخش عمده موضع و سخنان دردمندانه حضرت استاد جعفریان ندارم. بنده هم بر این باورم تعداد قابل توجهی از گروه‌ها و مجموعه‌هایی که ذیل عنوان تمدن نوین اسلامی پدید آمده‌اند و فعالیتهای آنها، اگر در مسیر تمدن‌سوزی نباشد، به آسانی نمی‌توان آنها را همسو با تمدن‌‌سازی پنداشت. ولی با وجود این هم‌آوایی نسبت به یادداشت آقای جعفریان، نسبت به متنی که بازنشر شده‌است، شش نکته را که شاید بتوان آنها را نقد به حساب آورد و البته با تأکید بر آن چه در دفتر تبلیغات اسلامی می‌گذرد، شایسته تأمل می‌دانم: 🔹 این نوع نادیده گرفتن زحمات طاقت‌فرسای دوستان جوانی که کارهایی بسیار خوب در سال‌های اخیر انجام داده‌اند و همسان انگاشتن کار آنها با پاره‌ای شعارهای سطحی، شاید که آنان را در ادامه این مسیر دشوار دلسرد کند. نمایشگاه سالانه دفتر تبیلغات اسلامی در دو سال اخیر در هفته پژوهش و نمایشگاهی که ویژه مطالعات و فعالیتهای تمدنی، اخیرا در دانشگاه تهران برپا شد مجالی برای آگاهی از این فعالیت‌ها فراهم آورده بود. 🔹 استاد جعفریان عزیز هیچ تفکیکی بین شعارها و برنامه‌های مجموعه‌های فعال در حوزه تمدن ندارند، درست است که برخی دوستان آن چنان ساده‌انگارانه از تمدن سخن می‌گویند که گویی اگر یک دولت مورد نظر آنها به قدرت برسد، به فاصله چند سال یک تمدن در مقیاس ملی شکل خواهد گرفت و همه کشورهای اسلامی هم در برابر ما به صف خواهند ایستاد تا در برابر ما کرنش کنند. ولی در برابر این نگاههای تقلیل‌گرایانه و ساده‌انگارانه، برخی مجموعه‌ها و به صورت مشخص میز تمدن اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی هدف کانونی خود را تنها تقویب بینش تمدنی قرار داده است و هیچ ادعایی بیشتر از این ندارد، یعنی اصلا بحثی از تمدن‌سازی که ایشان آن را نقد می‌کنند در کار نیست. 🔹 با کنار هم قرار گرفتن انبوه متخصصان و صرف هزینه برای آنها یک تمدن ساخته نمی‌شود، (همان گونه که تمدن غرب و تمدن پیشین اسلامی ما هم این‌گونه ساخته نشد.) تمدن نیازمند یک پشتوانه معرفتی است و این پشتوانه معرفتی خواه خاستگاه آسمانی داشته باشد، خواه زمینی، ابتدا تولید می‌شود و سپس روابط و نهادهای اجتماعی را از خود متأثر می‌سازد و همزمان یا پس از آن در بین مردم عمومیت می‌یابد (همانگونه که در تمدن غرب و تمدن پیشین اسلامی هم چنین بود) آن گاه یک جامعه دارای پیشرفت انباشته، گام در مسیر تمدن‌سازی می‌نهد. 🔹 تمدن نوین اسلامی یک پدیده ایرانی نیست، سطح تمدن، سطح امت اسلامی است و ایرانی دیدن تمدن نوین اسلامی و داوری در باره تمدن نوین اسلامی تنها بر پایه وضعیت ایران در سخنان بسیاری از موافقان و مخالفان تمدن نوین اسلامی دیده می‌شود. سهم و جایگاه و ظرفیت ایران در این میان، موضوع دیگری است. مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23672 🔻🔻🔻 @mobahesat