eitaa logo
مباحثات دانشگاه رضوی
446 دنبال‌کننده
137 عکس
0 ویدیو
12 فایل
📌 اخبار و اطلاعیه های مرتبط با برنامه ی مباحثات دانشگاه علوم اسلامی رضوی 📌 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @smj1372
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحثه و مهارت های لازمه ی آن : مباحثه را می توان "بازگویی درس برای دیگران" تعریف کرد، چنان که می توان از آن به تدریس محدود و غیر رسمی تعبیر نمود. مباحثه عمدتاً اسلامی و نشات گرفته از فرهنگ اسلام است؛ از این رو برخی از بزرگان در مقدس ترین ساعات از بهترین زمانها «شب قدر در ماه مبارک رمضان » به "مذاکرۀ العلم" سفارش کرده، آن را افضل دانسته اند. تقویت بیان و حافظه، گویا شدن زبان، ثبت و ضبط مطالب در ذهن، توجه به اشکالات، راه یابی به برخی پرسشها و پاسخ آن ها، شکوفا شدن استعداد، بالا رفتن نیروی نقد و بررسی و بهره بردن از افکار دیگران، از جمله فوایدی است که بر مباحثه و مذاکرات علمی متربت است. در این بهره بردن طلاب قوی و غیر قوی شریک هستند. البته بهره بردن از مباحث بستگی به نکاتی دارد؛ که ذیلاً توضیح بیش تری داده می شود: : بهترین زمان مباحثه بعد از مطالعه و قبل از گرفتن درس جدید می باشد. : مکان مباحثه شرط خاصی ندارد؛ هر جا که آرام و موجب صفای روح باشد برای مباحثه مناسب است. بدون ترید این که علمای ما معمولاً مباحثه خود را نزدیک حرم ائمه اطهار (علیه السلام) یا نزدیک قبور علما انجام میدادند، صرفاً به خاطر کمبود مکان مناسب نبوده است؛ اما این نکته از نگاه آنها دور نبوده است که نزدیک شدن به یک روح بزرگ باعث تاثیر پذیری از آن روح می گردد. : مباحثه به شیوه های مختلفی صورت می گیرد: گاهی مباحثه به این شکل است که افراد خط به خط مطلب را می خوانند و معنای می کنند (معمولاً در مقطع سطح این گونه است)؛ بعضاً کتاب را می بنند و بحث می کنند. به نظر می رسد بهترین روش در مباحثه همان روشی است که برای تدریس باید انجام شود؛ یعنی مباحثه واقعاً شبیه کلاس درس باید باشد. به عبارت دیگر همان طور که مثلاً استاد درس را چنین شروع می کند: امروز سه مطلب داریم؛ مطلب اول این است، مطلب دوم و مطلب سوم آن؛ سپس مطالب را توضیح و در ادامه بر متن کتاب تطبیق می دهد؛ در مباحثه هم مناسب است که همین شیوه صورت بگیرد، مطلب دوم به دنبال مطلب اول و مطلب سوم به دنبال مطلب دوم طرح و بحث گردد. این شیوه پسندیده و مفید برای مباحثه است. : نظم معقول، پای بندی به مقررات و شرایط مباحثه، اهل جدال و مراء نبودن، بهره بردن از تمامی توان و استعداد، از شرایط لازم مباحثه است. البته هم بحث باید منظم و مرتب باشد و طرف مقابل را به مباحثه تشویق کند. اگر هم بحث موجب سستی انسان گردد، یا در مباحثه به سخنان پراکنده بپردازد، بهتر است سراغ هم بحث دیگری رفت. : همچنین لازم است اخلاق هم بحث پسندیده باشد. از هم بحث تند خو و بد اخلاق و لجوج باید فاصله گرفت؛ زیرا انسان از اخلاق طرف مقابل تاثیر می پذیرد. گذشته از این شرایط، شرط دیگری به عنوان شرط اساسی مباحثه، مطرح نیست، هر چند ممکن است شرایط ترجیحی متعددی فرض نمود. 🔻 عضویت در کانال🔻 ═══════ 🍃🌺🌺🍃 ═══════ 📚 کانال مباحثات فقه و اصول دانشگاه علوم اسلامی رضوی📚 ═══════ 🍃🌺🌺🍃 ═══════
خاطرات علما وقتی ناهار به داد آخوند خراسانی رسید ️حجت الاسلام محمد جواد ارکانی در یک خاطره‌ای از آیت‌الله سید محسن عراقی این چنین نقل می کند: آیت‌الله سید محسن عراقی به عتبات سفر کرده بود و ظهر مهمان آخوند خراسانی بود. من با ملامهدی پسر آخوند رفیق بودم، مرا هم دعوت کرد. من به خیال اینکه سید محسن فقط یک روحانی متمول است، امتناع کردم. ملامهدی گفت: «افراد دیگری هم مثل آقای صدر، آقا ضیاء عراقی و شریعت اصفهانی هم حضور دارند و از طرف دیگر آنها با خود مشغول‌اند و با ما کاری ندارد». بالاخره در جلسه حاضر شدم. سید محسن ریش سفید و عمامه سبزی بر سر داشت و جذاب بود. مباحثه بین علما شروع شد و آخوند چون استاد یگانه علم اصول بود و هر کس در مباحث اصولی طرف مناظره او می‌شد، شکستش قطعی بود، مسئله از اصولی را مطرح کرد. مباحثه نزدیک به دو ساعت طول کشید و آخوند نتوانست سید محسن را به شکست بکشاند و بالاخره با شعار «اذا جاء الطعام ختم الکلام» مباحثه به پایان رسید. بعد از اتمام آن مجلس آخوند خراسانی گفته بوده است:«من آدم باسواد زیاد دیده‌ام، ولی مثل ایشان ملا ندیده بودم». منبع: کتاب اسوه واقفان، ص ۴۳ 🔻 عضویت در کانال:🔻 ═══════ 🍃🌺🌺🍃 ═══════ 📚 کانال مباحثات فقه و اصول دانشگاه علوم اسلامی رضوی📚 ═══════ 🍃🌺🌺🍃 ═══════
مباحثات امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۲۳ فقه و اصول آقای عسکری برگزار نمی گردد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تسبیحات فاطمه (س) در کهن ترین منابع اهل سنّت ✍️ علی راد از جمله اذکار مورد تاکید در سیره نبوی اذکار شبانه پیش از خواب است که رسول خدا ( ص ) کیفیت آن را به علی ( ع ) و فاطمه ( س ) آموزش دادند و اهل بیت همواره بدان اهتمام ورزیده اند. از جمله کهن ترین منابع اهل سنّت که به گزارش این سنّت نبوی پرداخته است مسند عبد بن حُمید کَشّی استاد مسلم نیشابوری , محمد بن اسماعیل بخاری و دیگران است . عبد بن حُمید کَسی ( 170 – 249 ق ) با کنیه ابومحمد از مفسران, محدّثان و فقیهان ناحیه کَس– در تعریب کَش – سمرقند در ماوراء النهر بود . عبد بن حُمید پس از تولد و فراگیری مقدمات در کَس و سمرقند به مدارس علمی خراسان , عراق , مصر, شام , یمن و حجاز تردد داشت از این رو از جلمه اوصاف او را کثیر السفر و جوّال بودن گفته اند و جملگی رجالیان اهل سنّت به فرازمندی او در دانش حدیث و تفسیر اذعان کرده اند . پس از بازگشت در ماوراء النهر – به احتمال قوی در منطقه کَشّ و سمرقند - به تدریس و تالیف پرداخت . عبد بن حُمید مولف کتاب المسند الکبیر , المنتخب من المسند در حدیث و اثری با عنوان کتاب التفسیر است لذا از او به صاحب المسند والتفسير نیز یاد می کنند . كتاب المنتخب من مسند عبد بن حميد اخیرا با تحقیقات صبحي سامرائي منتشر شده است . سمعانی ( 562 ق ) تصریح دارد که مسند عبد بن حُمید را از أبو الوقت عبد الأول بن عيسى سجزي ( 458 – 553 ق ) در هرات سماع نمود ( سمعانی , الأنساب , ج 3 , ص 226 ) . در مسند ابن حُمید 51 حدیث با علو در اسناد و با سه واسطه روایت شده که به ثلاثیات ابن حُمید شهرت دارد ( ترمس عاملی , امین , ثلاثیات الکلینی , دار الحديث , قم , 1417 ق , ص 51 ) . تصویر متن روایت تسبیحات ثلاث را در المنتخب من المسند عبد بن حمید در ردیف آغازین روایت منتخب او از مسند امام علی ( ع ) را بنگرید : 👇 🔻عضویت در کانال:🔻 ═══════ 🍃🌺🌺🍃 ═══════ 📚 کانال مباحثات فقه و اصول دانشگاه علوم اسلامی رضوی📚 ═══════ 🍃🌺🌺🍃 ═══════
هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
Copy of Add a heading.png
3.09M
تصاویر فوق ، حجم و درصد هر یک از ابواب فقهی از کل متن را بر مبنای کتاب درسنامه جواهر به شما نشان می دهد. کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه شوید @razavifiqh www.razavi.ac.ir