eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.9هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
9.1هزار ویدیو
232 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
نشر مجدد ⁉️ متن شبهه: 👇👇👇👇👇 کشته شدن حضرت علی در محراب دروغی است که آخوندا در آوردن، ایشان در هنگام ورود به مسجد و قبل از نماز ترور شد. ✅ پاسخ شبهه:👇👇👇👇 🔮در مورد مکان شهادت حضرت علی علیه السلام دو دسته روایت دارد. یکدسته همانگونه است که شبهه افکن میگوید. اما دسته دیگری از روایات و نقل های تاریخی حاکی از شهادت ایشان در محراب و هنگام سجده بوده است. برخی منابع هر دودسته ذکر میشود 🔮دسته اول 1. محمد بن جریر طبری در تاریخ خود کیفیت شهادت امام علی(ع) را به نقل از محمد حنفیه چنین گزارش کرده است: آن شب من در مسجد بودم و عده‏ای دیگر نیز در مسجد بیتوته کرده و مشغول عبادت بودند. نزدیک صبح امیر مؤمنان علی(ع) وارد مسجد شد و با صدای بلند فرمود: ایُّها الناس، الصلاة، الصلاة متوجه نشدم که آیا آن حضرت بعد از عبور از درگاه مسجد این کلمات را گفت یا قبل از آن. ناگهان چشمم به برق شمشیری افتاد و در آن لحظه شنیدم که یکی میگفت: الحکم لله یا علی لا لک و لا لاصحابک، شمشیری را دیدم و بار دوم همان ضربت بر امام(ع) وارد آمد. علی(ع) فرمود: نگذارید مرد قاتل فرار کند جمعیت حاضر در مسجد ضارب را احاطه کردند. (تاریخ طبری، ج 3، ص 157) ۲. «ابوالحسن مسعودی» مورخ نامدار اهل سنت در قرن سوم هجری نیز در مروج الذهب مینویسد: ابن ملجم با همدستان خود در مقابل دری که علی از آن جا وارد مسجد میشد مخفی شدند، علی(ع) هر روز هنگام اذان صبح میآمد و مردم را برای نماز بیدار میکرد ابن ملجم بر اشعث که در مسجد بود گذر کرد و اشعث به او گفت: صبح تو را رسوا کرد. حجر بن عدی که این سخن را شنید گفت: ای اعور! او را به کشتن دادی خدا تو را بکشد. در این لحظه علی(ع) وارد مسجد شده و ندا میداد: ای مردم برای نماز آماده شوید. ابن ‏ملجم و یارانش به او حمله کرده و میگفتند: «الحکم لله لا لک»، ابن ملجم با شمشیر ضربتی بر پیشانی آن حضرت زد. (مروج الذهب، ج 2، ص 412) 🔮دسته دوم 1. مرحوم علامه مجلسی؛ با نقل حدیثی از امام علی بن موسی الرضا(ع) مینویسد: هنگامی که ابن ملجم - لعنْة الله علیه - بر سر مبارک علی(ع) ضربت شمشیر را میخواست وارد سازد با خود همدستی داشت که ضربت او به دیوار برخورد کرد اما ابن‏ملجم در حالی که علی(ع) در سجده بود، ضربتی بر فرق مبارک آن حضرت وارد ساخت.(بحارالانوار، ج 42، ص 5) 2. سید بن طاووس در کتاب «مصباح الزائر» در ضمن نقل زیارت جامعه ائمه المؤمنین(ع) به نقل از ائمه معصومین(علیهم السلام) مینویسد: «و انتم بین صریع فی المحراب قد فلق السیف هامته» ؛ و بعضی از شما اهل بیت(علیهم السلام) در محراب عبادت به زمین افتاده در حالی که شمشیر زهرآلود فرق مبارکش را شکافته است. و این دلیل دیگری است که امیر مؤمنان علی(ع) در محراب عبادت به شهادت رسیده است 3. «ابن قتیبه دینوری» از مورخین شهیر اهل سنت در کتاب معروف الامامْ و السیاسْ، حادثه شهادت امیرمؤمنان علی(ع) را چنین گزارش کرده است: در صبح روز جمعه که ده روز از ماه رمضان، در سال چهلم هجرت باقی مانده بود، علی(ع) از منزل خود برای اقامه نماز وارد مسجد شد و هنگامی که در محراب عبادت نماز را شروع کرد ابن ‏ملجم بر او حمله کرد و در حالی که گفت: الحکم لله لا لک یا علی! با ضرتب شمشیر فرق مبارک علی را شکافت و علی(ع) گفت: «فزت و رب الکعبه». (الامامةْ و السیاسةْ، ج 1، ص 160) 4. دانشمند معروف اهل تسنن «سبط بن جوزی» مینویسد: هنگامی که حضرت علی(ع) در محراب عبادت قرار گرفت چند نفر به او حمله‏ور شدند و ابن ‏ملجم ضربتی بر آن حضرت فرود آورد و بلافاصله با همراهانش گریختند. (تذکرةْ الخواص، ص 177) ۵. سید نعمت الله جزایری از محدثین قرن دوازدهم هجری در کتاب قصص الانبیأ خود روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل میکند که دلالت روشنی بر شهادت علی(ع) در محراب عبادت دارد. او میگوید: روزی رسول الله(ص) به علی(ع) فرمود: «یا علی صبر تو چگونه خواهد بود آن روزی که فرق تو شکافته شده و محاسنت از خون سرت رنگین شود در حالی که تو در محراب عبادت سجده کرده‏ای؟! علی(ع) فرمود: یا رسول الله! آن جا مقام شکر است نه مقام صبر. (القصص الجزائری، ص 351) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🔰 در این روزها،افراد ضد اسلام و باستان پرست،شبانه روز مطلب پخش می کردند که ملعون ، ایرانی بوده و اسم اصلی اش بوده و جملاتی به کار می برند در دفاع از او. 👈 قابل توجه این نابغه های علم تاریخ باید عرض کنم همانطور که در تصویر می بینید و خط گذاری کردم از کتاب ترجمه تاریخ طبری ج5 ص 1717، از سرداران سپاه ساسانی بود که در جنگ قادسیه در نبرد با از فرماندهان لشکر اسلام کشته شد !!! 👈 یعنی در سال 15 هجری ، یعنی 25 سال قبل شهادت امیرالمومنین (ع) کشته شده بود! 👈 ملعون هم از قبیله کندی بود و در عرب بودنش شکی نیست. 🌀 از جماعت ضد اسلام و باستان پرست انتظار نداریم قرآن و مفاتیح بخوانند، اما کمی توصیه می کنیم که وقتی می خواهند علیه اهل بیت چیزی بنویسند، حداقل یکبار آن چیزهایی که می شنوند را تحقیق کنند و بعدا نشر دهند تا این چنین رسوا نشوند! ✍️ احسان عبادی @mobahesegroup
✅ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: 📍 أفضَلُ الإيمانِ أن تَعلَمَ أنَّ اللَّهَ مَعَكَ حَيثُ ما كُنتَ؛ 📌 برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است. 📚 نهج الفصاحه, ص۲۲۹ @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت های خانواده شهیدکاظمی از شهدای ناوچه کنارک 🔹کمرمان شکست ولی نمی خواهیم خم به اَبروی رهبرمان بیاید @mobahesegroup
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویژه سالروز شهادت حضرت علی(ع) 🏴سپهبد قاسم سلیمانی: این☝️ امامی است که ما الان لباس عزا پوشیدیم در عزای او و خودمان را منتسب به او میدانیم! @mobahesegroup
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ (جلسه15 - قسمت اول) ❇️شأن حضرت قرآن: ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال ⬅️قسمت سوم *️⃣در قسمت های قبل بیان شد که یکی از شئون و شاخصه های حضرت قرآن این است که تمامی مَثَل و ضرب أمثالي که با دلالت آنها، خلق به حقیقت مطلق عالَم هدایت می گردند، در آیات آن بیان شده است «ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال» ؛ ➖عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (علیه السلام) قَالَ: خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) خُطْبَةً فَقَالَ فِيها : ..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَ سُنَّ فِيهِ السُّنَنُ وَ ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال‏ .. 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۱۸ 📔بحار الانوار ،ج۸۹ ص:۲۶ 📔تفسیرعیاشی،ج۱ ص: ۷ 🔷چنانکه در شریفه ٢٧ سوره مبارکه زمر وارد شده است: «و لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» (سوره زمر، آیه ۲۷) ✔️«من کلّ مَثَل»، دلالت دارد بر شمولیت تمامی أمثال در آیات حضرت قرآن؛ أنواع متکثر أمثال از آفاقی و أنفسی، به جهت دلالت بر یک حقیقتِ بسیط و أعظم: «أَنَّهُ الْحَقُّ» «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ..» (سوره فصلت،‌ آیه ۵۳) 🔷بیان شد که أمثال صور مختلف دارند و هر مَثَلی به اندازه سعه ی خویش می تواند دال بر حقیقت باشد. در این قسمت، به شرح این مطلب و انواع مختلف أمثال در آیات حضرت قرآن می‌پردازیم. ◀️در نازل ترین مرتبه از صور مختلفه أمثال، أمثال «آفاقی» قرار دارند. این أمثال به کار برده می شوند تا بر مفهومی «أنفسی» دلالت داشته باشند. ☑️به عنوان نمونه خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، به جهت توصیف معنای «نازل شدن حق بر قلوب» از مَثَل «نازل شدن ماء از آسمان» استفاده کرده است. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثال‏» (سوره رعد،‌ آیه ۱۷) 🔹بدین شرح که، آیه آفاقی نزول ماء به جهت دلالت بر حقیقتی أنفسی که آن نازل شدن حق یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بر قلوب است، در شریفه فوق مَثل زده و به کار برده شده ؛ همچنین توصیف ظرفیت و گنجایش متفاوت قلوب نسبت به نزول حق، با بیان اثرات متفاوت ماء بر زمین ها، مَثَل زده شده است. ➖«أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً» يقول أنزل الحق من السماء فاحتملته القلوب بأهوائها ➖ذو اليقين على قدر يقينه و ذو الشك على قدر شكه فاحتمل الهوى باطلا كثيرا و جفاء ➖فالماء هو الحق و الأودية هي القلوب 📔تفسير القمي ؛ ج‏١؛ ص٣۶٢ 📔البرهان في تفسير القرآن، ج‏٣ ، ص: ٢۴٣ *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ (جلسه15 - قسمت دوم) ◀️ أمثال آفاقی کثیری که در آیات حضرت قرآن دیده می شود، از جمله مَثَل بینا و نابینا ؛ حیّ و میّت؛ ظلمات و نور، دلالت بر معانی أنفسی دارند و آن عبارت است از توصیف ایمان و کفر، حق و باطل، مؤمن و کافر. چنانکه در روایات متعدد از حضرات تراجمة وحی الله (علیهم السلام) به این حقیقت اشاره شده است. وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ * وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ * وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الْحَرُورُ * وَ ما يَسْتَوِي الْأَحْياءُ وَ لاَ الْأَمْواتُ ... (سوره فاطر، آیات ۱۹ تا ۲۲) 🔰بدیهی است که دلالت این أمثال بر معانی خویش، دارای مراتب است. بدین شرح که: ☑️«نور» در مطلق معنا، دلالت دارد بر «حقیقت ایمان » یعنی وجود مقدسه آل محمد (علیهم السلام)؛ و «ظلمت» در مطلق معنا، دلالت دارد بر «حقیقت کفر» یعنی اعداء آل محمد (علیهم السلام) : فالنور هم آل محمد عليهم السلام و الظلمات عدوهم‏ 📔الكافي ؛ ج‏١ ؛ ص٣٧۵ 📔البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۱:ص ۵۲۵. 📔بحار الانوار، ج ١۵ ص ١٧ ☑️در مراتب نازل تر، مَثل «نور» در مقابل «ظلمت»، و یا مَثل «حیّ» در مقابل «میّت» به هر «مؤمنی» در مقابل هر «کافری» می تواند دلالت داشته باشد ؛ به میزان بهره ای که آن مؤمن از حقیقت ایمان برده و یا میزان متصف بودن کافر به کفر خویش. ➖عن ابی عبدالله (علیه السلام): .. فَالْحَيُّ الْمُؤْمِنُ وَ الْمَيِّتُ الْكَافِر 📔الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۵ ⏪ أمثال متعددی همچون أنعام (چارپایان)، أصنام (بت ها)، أعيان نجس (خون و شراب...)، أعمال حرام ( قمار و ربا..) در آیات حضرت قرآن، در مطلق معنا دلالت بر اعداء آل محمد (علیهم السلام) دارند و در مراتب نازل تر، به هر کافری به میزان پذیرشی که از ولایت اعداء داشته‌ باشد ، دلالت می کند. ➖عن أبي عبد الله (عليه السلام) : ▫️عدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ.. الْأَصْنامُ‏ وَ الْأَوْثانُ‏ وَ الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوتُ.. . 📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۲۱ ➖قالَ‏ اَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): ▫️عدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّوجَلَ‏ ... الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ‏ .. وَ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ 📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۲۲ *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ (جلسه15- قسمت سوم) ⏺نه تنها «أمثال آفاقی» در آیات حضرت قرآن، دارای صور متعدد هستند و هر صورتی از صور نیز به مرتبه ای از مراتب، وجه ای از وجوه و شأنی از شئون معنای أنفسی دلالت می کند ، بلکه «أمثال أنفسی» نیز خود دارای مراتب اند. ◀️چنانکه در آیات حضرت قرآن هر جا که لفظ «شیطان» به کار برده شده، در مرتبه ای ظاهر بر «ابلیس ملعون» (شیطان جنّ) دلالت دارد و در مرتبه ای دیگر و باطنی بر «شیاطین إنس» یعنی اعداء آل محمد (علیهم السلام) دلالت می کند. 🔰بنابراین در آیات حضرت قرآن: ✔️هم «أمثال» دارای صور متکثره و متعدده هستند؛ یعنی انواع مختلف أمثال از آفاقی و أنفسی و.. «کلّ مَثل» بیان شده است تا حق نزد بندگان تبیین گردد، ✔️هم هر صورتی از صور (چه آفاقی و چه أنفسی) دارای مراتب است تا بندگان در هر بار به مرتبه ای از مراتب معنایی و بطنی از بطون و وجه ای از وجوه آن مَثَل دلالت گردند؛ یعنی با بهره مندی از نورانیت عقل ، پس از ظاهر شدن مرتبه ای نازل تر از معنای مَثل ، بر مفهوم و مرتبه ای بالاتر و عمیق تر از آن رهنمون گردند. 🔷منکشف شدن حقائق نهفته در هر مَثلی از أمثال متکثره ی حضرت قرآن ، مطابق شریفه زیر، با نورانیت عقل و علم ممکن است : «وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُون‏» (سوره عنکبوت، آيه ۴۳) 🖋بررسی این شأن حضرت قرآن در قسمت بعد ادامه دارد.. *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ ... [این است‌] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت می‌باشد، و مایه جدایی [حق از باطل‌] است... (بقره،۱۸۵) 🍀 طرح بهار قرآن 🍀 1⃣ فایل صوتی قرائت جزء 22 به روش تحدیر (تندخوانی) 2⃣ فایل صوتی چکیده تفسیر جزء 22 👇👇👇 @mobahesegroup
AUD-20200515-WA0005.mp3
7.83M
🌺چکیده تفسیر جزء بیست و دو مفسر:استاد زارعی (ستاد مهارت‌های تفسیر قرآن کریم) تحت نظارت حجه الاسلام والمسلمین قرائتی 🔆گروه قرآنی مصیر @mobahesegroup