eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.6هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
8.8هزار ویدیو
222 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال: 🔰اگر کسی بگوید دعا و درخواست نزد انبیا و امامان انسان پرستی و شرک است، چگونه باید پاسخ داد؟ ✍️پاسخ: ✅بر خلاف تصور یاد شده توسل یک اصل قرآنی و عقلایی است. «توسّل» در لغت، به معناى مدد جستن از «وسیله اى» براى نیل به مقصود است. انسان براى رسیدن به مراد خویش، باید به اسباب و واسطه هاى فیض، متوسل شود. ایجاد مزرعه اى آباد، جز از طریق شخم زدن زمین و کاشتن نهال و دادن آب و کود به مقدار مشخص و زمان معيّن و... امکان پذیر نیست. بر این اساس، توسّل - به معناى استفاده از اسباب - لازمه زندگى انسان در جهانى است که قانون اسباب و مسببات بر آن حاکم است. مقصود از توسّل در اصطلاح کلامى مسلمانان، «تمسّک جستن به اولیاى الهى در درگاه خداوند، به منظور برآمدن نیازها» است. ریشه قرآنى توسّل: خداوند امورى را به عنوان اسباب و وسایل در جهت تقرب و نزدیکى به درگاه خویش قرار داده و ما را به توسّل به آن امور، فرمان داده است: «یا أَيُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِیلَةَ»؛[۱] «اى مؤمنان! پرواى الهى داشته باشید و به سوى او وسیله تحصیل کنید». با توجه به عدم تقیید کلمه «وسیله»، اطلاق آن، شامل هر چیزى مى شود که صلاحیت نزدیک کردن انسان به پیشگاه خدا را دارد. همان طور که نماز، روزه، احسان به یتیم، دستگیرى از مستمندان، خدمت به خلق خدا و... اسباب تقرب به خداوند هستند؛ استمداد از پیامبران و اولیاى الهى نیز وسیله تقرب به خداوند است. از این رو هنگام دعا، خداوند را به حق بندگان صالح و آبرومند درگاه او، قسم مى دهیم و یا از اولیاى الهى مى خواهیم که براى ما در درگاه الهى دعا کنند. همچنین در روایت نبوى - مستند نزد شیعه و اهل سنت - آمده است: «کل دعاء محجوب حتّى يُصلّى على محمد و آل محمد»؛[۲] «هر دعایى محجوب است تا اینکه بر محمد و آل محمد درود فرستاده شود». بنابراین صلوات و درود بر پیامبرصلى الله علیه وآله و اهل بیت و توجه به آنان، یکى از مهمترین وسایل تقرب به خدا و بهرهگیرى از فیوضات الهى است. بدون شک آدمى براى تحصیل کمالات مادى و معنوى، به غیر خود؛ یعنى، خارج از محدوده وجودى خویش، نیازمند است. عالم هستى بر اساس نظام اسباب و مسببات استوار شده و تمسّک به سبب ها و وسایل براى رسیدن به کمالات مادى و معنوى، لازمه این نظام است. بر همین اساس قرآن کریم، انسان را در جهت کسب کمالات معنوى و قرب به درگاه الهى، امر به توسّل به اسباب تقرب کرده است:«یا أَيُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِیلَةَ»؛[۳] «اى مؤمنان پرواى الهى داشته باشید و به سوى او وسیله تحصیل کنید» بنابراین همچنان که اصل دعا از اسباب و وسیله هاى فیض است و مىتوان حاجت را به طور مستقیم از خداوند درخواست کرد؛ توسّل به اولیاى الهى در هنگام دعا نیز از اسباب فیض و وسایل قرب به خداوند است. پی نوشت: ۱- مائده (۵)، آیه ۳۵ ۲- میزان الحکمه، ج ۴، ص ۱۶۶۲، ح ۱۰۷۹۴؛ کنزالعمال، ح ۲۱۵۳؛ المعجم الاوسط، ج ۱، ص ۲۲۰ ۳- مائده (۵)، آیه ۳۵ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال: 🔰 عذاب های آخرت بر جسم وارد می شود یا بر روح؟ ✍️ پاسخ: ✅ سوختن در آتش و دیگر عذابهای ذکر شده در نصوص دینی واقعی است، و بر جسم و جان هر دو وارد می شود. از آموزه‌های وَحْیانی بر می‌آید که آتش جهنم بر خلاف آتش دنیا نه تنها تن و بدن بلکه جان و تن را با هم می‌سوزاند. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: "تو چه می‌دانی حطمه چیست! آتش برافروخته الهی است! آتشی که از دل‌ها سر می‌زند. این آتش بر آنها به صورت در بسته است در ستون‌های کشیده و طولانی"(۱). در تفسیرآیه آمده: این آتش بر خلاف تمام آتش‌های دنیا (که نخست پوست را می‌سوزاند و سپس به داخل نفوذ می‌کند) اوّل بر دل شراره می‌زند و درون را می‌سوزاند! نخست قلب و بعد مغز و استخوان را و سپس به خارج سرایت می‌کند.(۱) بین سوزش عذاب آخرت و دنیا از چند جهت تفاوت هست: ۱ـ از آتش دنیا فقط بدن می‌سوزد، ولی آتش آخرت روح و دل را هم می‌سوزاند. ۲ـ آتش دنیا خالص نیست و تا با اکسیژن ترکیب نشود نمی‌سوزد، ولی آتش آخرت خالص است و جز درد چیز دیگری نیست. ۳ـ در دنیا ادراکات ضعیف است، ولی در آخرت همه چیز به کمال نهایی خود رسیده و ادراک آدمی قوی است، از همین رو سوزش فوق‌العاده‌ای احساس می‌کند، همان گونه که لذت از نعمت‌های بهشت قابل مقایسه با دنیا نیست. ۴ـ در دنیا پس از رسیدن سوزش به استخوان، احساس سوزش کم می‌شود، ولی در جهنم، خداوند دوباره گوشت تازه می‌رویاند و از کاهش عذاب جلوگیری می‌کند. پی‌نوشت‌ها: ۱. همزه (۱۰۴) آیه ۶ ـ ۹. ۲. تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۳۱۶، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۹ش. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال: 🔰آيا اتفاقاتي که در طول شبانه روز براي ما مي افته اتفاقي است و يا هر لحظه زندگي ما طراحي خدا و براي امتحان ماست؟ ميخوام بدونم طبق آيه «الذي خلق الموت والحياة ليبلووکم ايکم احسن عملا» ميشه نتيجه گرفت هرچي که براي ما اتفاق ميفته در زندگيمون.مثلا شغلي که انتخاب ميکنيم ويا همسري که انتخاب ميکنيم .همه وهمه ازجانب خدا مقدر شده جهت امتحان ما!!؟ ✍️پاسخ: 🔰لحظه لحظه زندگي ما بر اساس قضا و قدر الهي شکل مي گيرد و هيچ چيزي به طور اتفاقي در عالم رخ نمي دهد . در قران فرمود : وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ? وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ? وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (انعام/59) و کليدهاي خزائن غيب نزد اوست، کسي جز او بر آن آگاه نيست و نيز آنچه در خشکي و درياست همه را مي‌داند و هيچ برگي از درخت نمي‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هيچ دانه‌اي در زير تاريکي‌هاي زمين و نه هيچ تر و خشکي، جز آنکه در کتابي مبين مسطور است. اين که از يک طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است که خداوند مقرّر کرده است که انسان با اختيار و ارادة خود، يکي از راه ها را انتخاب کند. راهي که انسان با ارادة خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختيار خود، آن راهي که خداوند از ازل مي داند، انتخاب کند. پس تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين که تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب مي‌کند. انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت هاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. پس قضا و قدر با اختيار انساني منافاتي ندارد، زيرا انسان در تمامي کارهايي که از او سر مي زند، مختار و آزاد است. در عين حال اين تقدير الهي است که او را به هر سو مي کشد، چرا که مختار بودن انسان جزء تقديرات و قضا و قدر الهي است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال: 🔰خداوند متعال از آينده خبر دار ميباشد پس چرا وقتي مي‌داند که يک انسان به جهنم مي‌رود او را خلق مي کند؟ ✍️پاسخ: ✅خدا از آینده با خبر است چون اصلا زمان در محضر الهی راه ندارد و گذشته و حال و آینده یک جا در نزد خدای متعال حاضر است. فرض کنید اتاقی با یک پنجره وجود دارد. کسی درون اتاق از پنجره بیرون را تماشا می کند و شخص دیگری بر روی بام ایستاده و طنابی سفید و سیاه را به تدریج از جلوی پنجره به سمت پایین رها می کند. شخصی که درون اتاق نشسته در یک لحظه بخش سیاه طناب را می بیند و در لحظه دیگر بخش سفیدی که در پی آن می آید. اما آنکه بر روی بام ایستاده است، یک جا کل طناب با تمام بخش های سفید و سیاهش را می بیند. حال اگر بخش سفید طناب را روز و بخش سیاه آن را شب بنامیم، کسی که در محدودیت قرار گرفته، شب و روز را به تدریج می بیند. اما آنکه بر بام است، تمام زمان یکجا در نزد آن حاضر است. بنابراین خدایی که خارج از زمان و مسلط به آن است، اصلا گذشته و حال و آینده، همه یکسان در نزد او حضور دارد. البته حتی اگر از این زاویه هم نگاه نکنیم می توان ساده تر جواب داد که آنکه مسیر بدی را انتخاب کرده، خودش مقصر است و نباید به جای سرزنش خود از دیگری توقع داشته باشد تمام قصورات و کوتاهی های او را جبران کند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال: 🔰 آيا شخصي که خودکشي ميکنه تا روزي که قيامت بشه از جايگاهي آويزان ميماند؟ و عذابش از کي شروع ميشود؟ نماز شب وحشت ميتواند از عذابش کم کند و خداوند او را ميبخشد؟ ✍️پاسخ: ✅خودکشی یکی از از کارهایی است که قرآن وعده قطعی جهنم را به صاحب آن داده است . «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا»؛ «و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.» أبی ولاّد می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّدا فَهُوَ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فیها؛ هر کس عمدا خودکشی بکند، همیشه در آتش دوزخ خواهد بود.» اما این که عذاب او از کی شروع می شود ؟ عذاب او از همان لحظه که می میرد شروع می شود چرا که او بی ایمان به خدا و رسول و دین او مرده است و وعده های آنها را در رهایی از گرفتاری و نصرت خدا نا دیده گرفته است و جان خود را سلب کرده و پرونده عمل خود را با یک گناه بزرگ بسته است. اولین عذاب او همین رویت این حقیت است که فرد می بیند دیگر کار از کار گذشته و هیچ راه برگشتی نیست و دیگر توبه معنایی نخواهد داشت چرا که به دست خود جان را از تن بیرون می کند هیچ وقتی برای توبه به خود نداده است. و از آن بد تر هنگام سوال شب اول قبر است که ملکین از خدا و پیامبر وامام او سوال می کنند و چون او باید با حقیقت وجودی اش جواب دهد و به حقیقت خدایی و پیامبری و امامی را باور نداشته که خودکشی کرده است بنا بر این عذاب او بنا بر روایات جهنم برزخی است. و این عذاب ادامه دارد تا قیامت بر پا شود و بنا بر آیات و روایات در جهنم جاویدان خواهد بود. پیامبر می فرماید: کسی که بوسیله آهن خودکشی کند پس آهن پاره بدست که (قسمتی از آن) به شکمش فرو رفته آورده می شود، و وارد آتش جهنم می گردد. ودر آن بطور أبد و همیشگی خواهد سوخت، و کسی که با خوردن سمّ خودکشی کند، پس سمّ در دست به آتش جهنم انداخته می شود و در آن بطور دائم خواهد سوخت، و کسی که خود را با پرت کردن از کوه به قتل برساند، پس به آتش جهنم پرت می شود و در آن تا أبد خواهد ماند.» مگر این که این خودکشی او بر اثر قطع اسباب ارادی بوده باشد و فرد اراده اش بر اثر برخی از مسائل به کلی سلب شده باشد(به شرط این که خود در قطع اسباب ارادی مقصرنباشد) خدا از فضل و کرم راهی برای برون رفت او از عذاب مقرر خواهد داشت. از امام معصوم (ع) پرسیده شد که آیا مومنان جنّ به بهشت می روند ؛ فرمودند: نه ؛ ولی برای خدا جایگاههایی است بین بهشت و جهنّم که مومنان جنّ و فسّاق شیعیان در آن خواهند بود.»(بحار الأنوار ؛ج60 ؛ص 291 ) اما درباره نماز وحشت و خیرات کردن برای فردی که خود کشی کرده: آیت الله مکارم شیرازی در این باره می گوید: «خودکشى به یقین از گناهان کبیره است و مالکیت انسان نسبت به نفس خویش، نمى تواند دلیلی بر خودکشى شود. همان گونه که مالکیت انسان نسبت به اموالش، نمى تواند مجوز آتش زدن آن گردد. البته باید تمام مراسم را براى این گونه افراد مانند مسلمان عادی انجام داد، و براى نجات آن ها دعا کرد، شاید مشمول عفو الهى واقع شوند.» نماز خواندن و خیرات کردن برای این افراد به امید رسیدن ثوابی به آنها نه تنها مشکلی ندارد می تواند باعث درجاتی برای آنها و خود انسان نیز بشود چرا که از امید و فضل خدا هیچ گاه نباید نا امید بود. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال: 🔰چرا شيعيان نماز هارا باهم ميخوانند مانند ظهر و عصر مغرب و عشا؟ ✍️پاسخ: 🔰دليل و گواه ما بر جواز جمع ميان دو نماز احاديثي است که از پيشواي ششم حضرت صادق (ع) نقل شده و مرحوم شيخ حرّ عاملي اين احاديث را در کتاب خود (1) گرد آورده است. لازم به ذکر است که تنها محدّثان شيعه نيستند که احاديث را نقل نموده‌اند، بلکه محدّثان اهل تسنن نيز روايات مربوط به جواز جمع ميان نمازها را ـ حتى در مواقعي که عذري در پيش نيست ـ از پيغمبر نقل کرده‌، در حدود ده روايت در کتاب‌هاي معتبر خود از ابن عبّاس و معاذ بن جبل و عبدالله بن مسعود و عبدالله بن عمر ذکر نموده‌اند که نقل تمام جزئيّات آن ها از حوصله اين نوشتار بيرون است. و در اين مقام فقط به برخي اکتفا مي‌کنيم: 1. محدّث معروف جهان تسنن،‌ احمد بن حنبل، در کتاب معروف خود از ابن عباس نقل مي‌کند: «صلّى رسول الله (ص) الظهر و العصر جميعاً، و المغرب و العشاء جميعاً من غير خوف ولا سفر؛ (2) رسول خدا نمازهاي ظهر و عصر، و مغرب و عشا را با هم در يک جا، بدون داشتن عذري مانند ترس از دشمن و مسافرت به جا آورد». 2. نيز در کتاب خود از عبدالله شقيق نقل مي‌کند: «روزي ابن عباس براي مردم خطابه‌اي ايراد کرد . سخنراني او به اندازه‌اي طول کشيد که ستارگان در آسمان پيدا شدند، مردي از «بني‌تميم» برخاست و به عنوان اعتراض گفت: اکنون وقت نماز مغرب است و ادامه سخن سبب مي‌شود که وقت آن سپري گردد. ابن عبّاس به وي گفت: من به سنّت و روش پيامبر از شما آشناترم، مي‌ديدم که پيامبر نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را با هم مي‌خواند. راوي مي‌گويد : در اين مطلب به شک و ترديد افتادم، جريان را به ابوهريره گفتم. او گفتار ابن عبّاس را تصديق کرد». (3) 3. محدّث معروف مسلم بن الحجاج القشيري متوفّاي سال 261 هجري قمري، يک باب در صحيح خود به عنوان «جمع نمازها در حضر» منعقد نموده ، چهار روايت در اين زمينه که سه روايت از آن به «ابن عباس» و يکي به «معاذ بن جبل» منتهي مي‌گردد ،نقل نموده ؛ (4) مضمون اين چهار حديث با آنچه نقل کرديم ،يکي است . در اين روايات به نکته تازه‌اي اشاره شده است و آن اين که: وقتي راوي از علّت اين جمع مي‌پرسد، وي در پاسخ مي‌گويد:‌ «اراد أن لا يحرج امّته؛ خواست امّت خود را به زحمت و مشقّت نيفکند». اين تعليل در روايات شيعه نيز وارد شده و در رواياتي که از امام صادق (ع) در اين باب نقل شده، اين نکته نيز موجود است. (5) اين مطلب از عبدالله بن عمر نيز نقل شده است: «پيامبر در حالي که مسافر نبود، ميان دو نماز جمع نمود تا امّت وي در مشقّت نباشند». (6) اين ها قسمتي از احاديثي است که محدّثان اهل تسنن در کتاب‌هاي حديث و تفسير خود نقل کرده‌اند که همگي حاکي از اين است که جدا خواندن نمازها امري مستحب است . اگر روزي ديديم که مراعات اين مستحب به اصل اداي فريضه لطمه مي‌زند، به دستور خود پيامبر مي‌توانيم ترک کنيم ـ يعني هر دو را با هم به جا آوريم . امروز در بسياري از مناطق، وضع زندگي طوري تنظيم شده که مراعات اين استحباب، موجب مشقّت شده است . چه بسا سبب مي‌شود که گروهي از انجام اصل نماز سرباز زنند. در اين موقع با الهام گرفتن از راهنمايي خود پيامبر، مي‌توان براي مراعات «اهم» مسألة تفريق را ترک نمود و نماز هي پنجگانه را در سه نوبت : صبح و ظهر و مغرب خواند . 1. حر عاملي وسائل الشيعه، کتاب الصلوه،‌ باب‌هاي مربوط به وقت نماز (باب 32 و 33) ، ص162 و 163 ، نشر دار الاحيا التراث العربي ، بيروت 1412 ق . 2. مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 221 ، نشر دارا لفکر ، بيروت 1905 م . 3. همان، ص 251 . 4. صحيح مسلم، ج 2، ص 151 ، نشر التراث العربي ، بيروت ، 1411 ق . 5. وسائل الشيعه، کتاب صلوه، ابواب وقت، باب 32، حديث‌هاي 2، 3، 4 و 7 ص 165 نشر پيشين. 6. علي المتقي کنز العمّال، ص 242.نشر موسسه الرساله بيروت1413 ق . کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال: 🔰شيطان به چه صورت هايي نمي تواند متمثل شود؟ ✍️پاسخ: ✅در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: من رآنی فی المنام فقد رآنی لان الشیطان لا یتمثل فی صورتی و لا فی صوره احد من اوصیائی و لا فی صوره أحد من شیعته؛ هر کس مرا در خواب ببیند، خود مرا دیده است، چون شیطان هیچ گاه به صورت من یا به صورت اوصیای من یا یا به صورت مؤمنان در نمی آید.(۱) پس شیطان که مظهر اسم مضل است نمی تواند به صورت مظهر اسم هادی متمثل گردد ولی به صورت های دیگر ممکن است. مرحوم علامۀ طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در رابطه با تمثل شیطان به شکل آدمی می فرمایند: در تفسير برهان در ذيل آيه«وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ ...» به سند خود از يحيى بن حسن بن فرات روايت كرده كه گفت: ابو المقدم ثعلبة بن زيد انصارى براى ما حديث كرد و گفت: من از جابر بن عبد اللَّه بن حرام انصارى (رحمة اللَّه عليه) شنيدم كه مىگفت: شيطان در چهار صورت مجسم شد: در روز جنگ بدر به صورت سراقة بن مالك بن جشعم مدلجى درآمد و به قريش گفت:« لا غالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنِّي جارٌ لَكُمْ فَلَمَّا تَراءَتِ الْفِئَتانِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ وَ قالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُم». و در روز عقبه به صورت منبه بن حجاج مجسم شده و ندا در داد كه: محمد و بى دينانى كه همراه اويند در عقبه هستند بشتابيد و به آنان برسيد. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به انصار فرمود: نترسيد كه صداى ابليس از خودش تجاوز نمى كند و كسى آن را نمى شنود. و در روزى كه قريش در دار الندوه اجتماع كرده بودند به صورت پيرى از اهل نجد درآمد و در كار ايشان كمك فكرى كرد، و خداوند اين آيه را در حقش نازل فرمود:«وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ». و در روزى كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنيا رحلت كرد به صورت مغيرة بن شعبه مجسم شد و گفت: اى مردم دين خدا را مانند امپراطورى كسرى و قيصر موروثى نكنيد، شما امروز آن را توسعه دهيد قهرا براى هميشه توسعه پيدا مى كند. بنا بر اين، زمامدارى آن را به بنى هاشم ندهيد كه فردا منتظر زنان حامله شويد تا بزايند و فرزندشان زمامدارتان شود.[۲] و در مجمع البيان مى گويد: بعضى گفته اند: در جنگ بدر وقتى دو فريق روبرو شدند ابليس در صف مشركين بود، و حارث بن هشام دست او را گرفته بود، وقتى مى خواست فرار كند حارث گفت: سراقه كجا مى روى؟ مى خواهى ما را در اين حالت تنها بگذارى؟ گفت:«إِنِّي أَرى ما لا تَرَوْنَ» من مىبينم آنچه را كه شما نمى بينيد گفت: به خدا قسم ما جز عذرههايى از مدينه چيزى نمىبينيم ابليس به سينه حارث زد و خود را رها كرد و گريخت، و به دنبالش لشكر كفار شكست خورد. بعد از آنكه لشكر به مكه برگشت همه گفتند سراقه لشكر ما را شكست داد، اين معنا به گوش سراقه رسيد، گفت به خدا قسم كه من اصلا از رفتن شما به جنگ اطلاع نداشتم، تا اينكه از فرار كردن شما مطلع شدم. گفتند: تو در فلان روز نزد ما آمدى. قسم خورد كه چنين چيزى نيست، وقتى مسلمان شدند فهميدند كه در آن روز شيطان بوده كه به صورت سراقه مجسم شده است، آن گاه صاحب مجمع البيان اضافه كرده است كه اين روايت از ابى جعفر و ابى عبد اللَّه (علیه السلام) نيز رسيده است .[۳] نظير اين روايت را ابن شهرآشوب از آن دو بزرگوار نقل كرده[۴]، و در معناى اين دو روايت روايات بسيارى از طرق اهل سنت از ابن عباس و غير او نقل شده است. این موارد اشاره به این دارند که تجسم شيطان به صورت هاى انسانى، امر محالى نيست تا استبعاد شود، هرچند بعضى از مفسرين اين معنا را استبعاد نموده و رواياتى كه متضمن این معنی اند را ضعيف دانسته اند، اما در جواب آنها می توان گفت: در مباحث علمى صرف استبعاد دليل شمرده نمى شود و تجسم هاى برزخى نیز نادر و نوظهور نيست، پس هيچ موجبى براى اينكه در انكار آن اصرار بورزيم نيست. البته در اثبات آن هم نمى شود اصرار كرد و ليكن ظاهر آيه با اثبات آن بهتر مى سازد.[۵] پی نوشتها: ۱ - بحار الانوار، ج ۵۸، ص ۲۳۷. [۲] . الأمالي - الشيخ الطوسي - ص ۱۷۷؛البرهان ج ۲ ص ۸۹. [۳] . مجمع البيان ج ۴ ص ۵۴۹. [۴] . مناقب ابن شهر آشوب،ج۲ص۷۵،مکتب الحیدریة،نجف اشرف. [۵] . ترجمه الميزان، ج۹، ص: ۱۴۲.با تصرف. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴⚠️گروه‌های بهائی، محل دروغ و گمراهی جوانان⚠️ @mobahesegroup
👆👆👆👆👆👆👆 دوستان حواستون به چت های فرزندانتون هست ؟؟ بهاییت و دیگر فرقه های کاذب در کمین آنها هستند
ارتباط و تعليمات بهائيت انطباق زيادى با تعليمات فراماسونرى دارد كه از جمله آنها مى‌توان به جدايى دين از سياست، تسامح و تساهل، تشكيل حكومت واحد جهانى، تطابق دين با عقل جزئى، اشاره كرد. 📌 شكل‌گيرى و تداوم فرقه بهائيت با تلاش و برنامه‌ريزى ايادى استعمار و كانون‌هاى آن شكل گرفته است؛ به دنبال اقدامات قاطع در اعدام و سركوب خشونت و آشوب‌هاى مسلحانه بابيان در نقاط مختلف كشور، پيروان باب از سرنگونى قاجاريه و تسلط بر ايران سرخورده شدند. ▪️ آشنايى آنها با افكار و تحركات اعضاى محفل فرهنگى « هاتريا» – رئيس سازمان اطلاعاتى بريتانيا در هند و ايران و بنيانگذار واقعى اولين سازمان فراماسونرى در ايران(1)– نظير شاهزاده جلال‌الدين ميرزا، آخوندزاده، ميرزا ملكم‌خان، ميرزا حسين‌خان سپهسالار و…، تغييراتى در روش فكرى ايشان به وجود آورد و آنها با افكار ماسونى و ليبرالى آشنا شدند، سپس با تدوين كتاب «تاريخ جديد» كه صورت اصلاح شده «تاريخ قديم» بابيان بود واژه‌هاى تند بر ضد شاه قاجار و برخى عوامل حكومت را حذف يا تعديل نموده و در عوض، همصدا با امثال آخوندوف، حملات پيشين خود به روحانيت را شدت بخشيدند و با استفاده از روش ملكم و آخوندزاده، دست به تأليف رساله‌هاى جديدى مانند مقاله سياح زدند.(2) 🔺 مانكجى، با سران بابى و از جمله با شخص ميرزا حسينعلى نورى(بهاء) ارتباط نزديك داشته است. همچنين مطابق گزارش ركن‌الدوله، در ۱۳۰۸ق، ملكم‌خان درعكا با بهاء ديدار و مذاكره داشته است.(3) ◾️از سوى ديگر، سفر برنامه‌ريزى شده عباس افندى به اروپا و آمريكا، كه با تبليغات فراوان از سوى متنفذترين محافل سياسى و مطبوعاتى دنياى غرب همراه بود، نشانى آشكار از اين پيوند عميق و همكارى ميان سران فرقه بهائى و كانون‌هاى مقتدر فراماسونرى در اروپا و آمريكا است كه به عنوان نقطه عطف در تاريخ اين فرقه از آن ياد مى‌شود. 👁🗨در طول اين سفر كوشش مى‌شد تا وى به عنوان نماد پيدايش «مذهب جديد انسانى» و آرمان فراماسونرى معرفى شود. بررسى جريان اين سفر و مجامعى كه (عبدالبهاء) در آن حضور مى‌يافت، ثابت مى‌كند كه كارگردان اصلى اين نمايش «انجمن جهانى تئوسوفيستى» يكى از محافل عالى فراماسونرى غرب بود. او به ويژه در آمريكا در مجامع متعدد فراماسونرى حضور يافت و سخنرانى كرد.(4) ⚠️فراماسون ها در نقش عاملين ظاهر شدند، اساس مليت ما را برهم زدند، افتخارات ملى را مسخره كردند و به كرّات بيگانه‌پرستى را جايگزين وطن‌پرستى ساختند.(5) 📚پی‌نوشت: 1- به دليل فقدان تحقيقات بنيادين در اين زمينه تأسيس آن به غلط به ميرزا ملكم خان نسبت داده شده است. ر.ك: جستارهايى از تاريخ بهائى‌گرى در ايران، پيشين، ص ۲۲. 2- حضور بهائيت در انجمن‌هاى ماسونى و شبه ماسونى، على رجبى، ويژه نامه ايام، ش ۲۹. 3- ابراهيم صفايى، پنجاه نامه تاريخى دوران قاجاريه، ص ۱۲۱. 4- عبداللّه شهبازى، نظريه توطئه، صعود سلطنت پهلوى و تاريخ نگارى جديد در ايران، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاى سياسى، ۱۳۸۳، صص ۶۹-۷۴. 5- فراموشخانه و فراماسونرى در ايران، پيشين، ج ا، ص۱۱. جریان شناسی بهائیت. @mobahesegroup کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
💢استفاده از پول داخلی راهکار امام باقر علیه السلام برای دور زدن تهدید و تحریم ارزی 🔹🔸تا زمان عبدالملک مروان از پول های رایج رومی در سرزمین های اسلامی استفاده می شد و بعد از مدتی مسلمانان متوجه شدند در حاشیه آن ها نوشته شده است پدر پسر روح القدس و به دنبال پاک کردن این عبارات از پول های رومی بودند. ♦️خبر په پادشاه روم رسید و پادشاه روم بعد از نامه نگاری و مذاکره مکتوب و ارسال برخی هدایا قصد داشت که مسلمانان را از این تصمیم باز دارد. بعد از مدتی جواب مثبتی از مسلمانان دریافت نشد و پادشاه روم کرد که بر پول ها دشنام به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خواهد نوشت و در این صورت دیگر عملا مسلمانان به دلیل این که نمی توانستند از پول خارجی استفاده کنند تحریم اقتصادی-سیاسی شده و ضربه سختی به آنان وارد می شد. ♦️حاکم وقت از روح بن زنباع مشورت گرفت که در مقابل این مشکل چکار کند و او گفت تنها کسی که راه چاره را می داند علیه السلام است. ♦️به ناچار عبدالملک والی خود در مدینه را نزد امام فرستاد و دستور داد شرایط را جهت سفر امام به شام مهیا سازد. سپس امام به شام رفت و خلیفه وقت که راهی جز مشورت گرفتن از امام باقر علیه السلام جهت فرار از روم را نداشت از ایشان مشورت گرفت. ♦️امام نیز پیشنهاد چاپ پول داخلی و اسلامی را به او داد و حتی برخی ویژگی ها جهت جلوگیری از جعل پول داخلی را تذکر داد. ♦️از خلیفه نیز خواست تا به مردم اعلام کند از این به بعد تنها با پول داخلی خرید و فروش کنند و استفاده کنندگان از ارز خارجی که پول رومی بود را مجازات کند تا با این کار پول داخلی به بازار وارد شده و استفاده از پول روم کاسته شود. ♦️بعد از عملی کردن این کار به پادشاه روم نامه نوشتند که حالا اگر دوست دارید خود را عملی کنید اما دیگر روم چنین تحریمی را عملیاتی نمی دید زیرا دیگر مسلمانان اصلا از ارز خارجی استفاده نمی کردند که تغییر آن تأثیری بر مردم داشته باشد. 📚 برگرفته از حياة الحيوان الكبرى - كمال الدين دميري - ج ۱ ص ۹۷ و أعيان الشيعة - السيد محسن الأمين - ج ۱ ص ۶۵۴ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴وقتی رهبر در مقابل شعار مردم "مفسد اقتصادی اعدام باید گردد" می فرمایند نخیر این شعار را نگویید ممکن است حکم بعضی حبس باشد،این یعنی مردم همانگونه که مطالبه گری های به حق دارند همانگونه نیز باید تابع قانون و حکم شرع باشند. تا مبادا مانند آنانی شویم که حکم توبه ی علی (ع) را صادر کردند. 🔴حرکت در مسیر و راه مستقیم مانند حرکت بر پلی بر فراز بلندی است که اگر از صحیح قدم برداشتن در مسیر پل منحرف شویم قطعاً نه تنها به مقصد نخواهیم رسید بلکه ممکن است سقوط نصیبمان شود. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 سلام خبری که در کانال های اجتماعی حقیقت دارد؟ سایت خبری سوريه اليوم: ایران ۳۰ هزار واحد مسکونی در سه استان سوریه خواهد ساخت! در حالیکه خيلى از هموطنان ما بعد از زلزله هنوز در كانكس زندگى مى كنند! 🔴 سلام‌و عرض ادب بله صحت دارد. البته با هزینه ی دولت سوریه؛ فارغ از هر موضوع دیگری، صدالبته همه کشورها با در نظر گرفتن منافع ملی و منفعت های اقتصادی و اجتماعی منتظر چنین فرصت هایی هستند جهت: 1⃣ اشتغال زایی 2⃣ ارزآوری : متاسفانه برخی دوستان محترم شاید غافل باشند ولی برخی بی سوادان مدعی و مغرض که تا دیروز نق میزدند چرا در چنگ سوریه شهید دادیم‌‌ ولی در بازسازی نباشیم!همیشه سعی میکنند با تحریک های عواطف مردم به نام داشتن دغدغه ملی علیه منافع ملی گام بردارند و فرصت ها را تبدیل به تهدید کنند. بخشی از این جماعت که جولانگاه شان فقط فضای مجازی است معمولا در حوادث کمتر جهت کمک به هموطنان آفتابی میشوند دوستان بزرگوار پادزهر زهرهای مجازی عدم پخش و باور هر شایعه ای است. ✍ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴وقتی رهبر در مقابل شعار مردم "مفسد اقتصادی اعدام باید گردد" می فرمایند نخیر این شعار را نگویید ممکن است حکم بعضی حبس باشد،این یعنی مردم همانگونه که مطالبه گری های به حق دارند همانگونه نیز باید تابع قانون و حکم شرع باشند. تا مبادا مانند آنانی شویم که حکم توبه ی علی (ع) را صادر کردند. 🔴حرکت در مسیر و راه مستقیم مانند حرکت بر پلی بر فراز بلندی است که اگر از صحیح قدم برداشتن در مسیر پل منحرف شویم قطعاً نه تنها به مقصد نخواهیم رسید بلکه ممکن است سقوط نصیبمان شود. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت روز جهانی عکاس خوب است یادی کنیم از عکاس و سوژه عکاسی این فیلم ... 🇮🇷 @mobahesegroup
💢استفاده از پول داخلی راهکار امام باقر علیه السلام برای دور زدن تهدید و تحریم ارزی 🔹🔸تا زمان عبدالملک مروان از پول های رایج رومی در سرزمین های اسلامی استفاده می شد و بعد از مدتی مسلمانان متوجه شدند در حاشیه آن ها نوشته شده است پدر پسر روح القدس و به دنبال پاک کردن این عبارات از پول های رومی بودند. ♦️خبر په پادشاه روم رسید و پادشاه روم بعد از نامه نگاری و مذاکره مکتوب و ارسال برخی هدایا قصد داشت که مسلمانان را از این تصمیم باز دارد. بعد از مدتی جواب مثبتی از مسلمانان دریافت نشد و پادشاه روم کرد که بر پول ها دشنام به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خواهد نوشت و در این صورت دیگر عملا مسلمانان به دلیل این که نمی توانستند از پول خارجی استفاده کنند تحریم اقتصادی-سیاسی شده و ضربه سختی به آنان وارد می شد. ♦️حاکم وقت از روح بن زنباع مشورت گرفت که در مقابل این مشکل چکار کند و او گفت تنها کسی که راه چاره را می داند علیه السلام است. ♦️به ناچار عبدالملک والی خود در مدینه را نزد امام فرستاد و دستور داد شرایط را جهت سفر امام به شام مهیا سازد. سپس امام به شام رفت و خلیفه وقت که راهی جز مشورت گرفتن از امام باقر علیه السلام جهت فرار از روم را نداشت از ایشان مشورت گرفت. ♦️امام نیز پیشنهاد چاپ پول داخلی و اسلامی را به او داد و حتی برخی ویژگی ها جهت جلوگیری از جعل پول داخلی را تذکر داد. ♦️از خلیفه نیز خواست تا به مردم اعلام کند از این به بعد تنها با پول داخلی خرید و فروش کنند و استفاده کنندگان از ارز خارجی که پول رومی بود را مجازات کند تا با این کار پول داخلی به بازار وارد شده و استفاده از پول روم کاسته شود. ♦️بعد از عملی کردن این کار به پادشاه روم نامه نوشتند که حالا اگر دوست دارید خود را عملی کنید اما دیگر روم چنین تحریمی را عملیاتی نمی دید زیرا دیگر مسلمانان اصلا از ارز خارجی استفاده نمی کردند که تغییر آن تأثیری بر مردم داشته باشد. 📚 برگرفته از حياة الحيوان الكبرى - كمال الدين دميري - ج ۱ ص ۹۷ و أعيان الشيعة - السيد محسن الأمين - ج ۱ ص ۶۵۴ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⭕️ برند آمریکایی ممنوع! شهردار یکی از شهرهای ترکیه در واکنش به جنگ تجاری آمریکا با کشورش، ادامه فعالیت برندهای مشهور مک‌دونالد و استارباکس آمریکایی را ممنوع کرده @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شنیدید میگن فلانی زندگی سگی داره ؟ حالا یکی رو ببینید که ارزش زندگی‌اش از یک سگ کمترِ.... سرنوشت خبرنگار ایرانی که خودش رو به پول اسرائیلی ها فروخت ... @mobahesegroup
🔺رسانه‌های معاند با انتشار تصویر دو جوان مدعی شدند که آن‌ها در اعتراضات ماه‌های گذشته اهواز دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شدند درحالی که این دو جوان از شهدای قیام بحرین در سال ۹۵بودند @mobahesegrou
🔴 استیو هانکه، استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا: در آغاز ماه ژوئن ۲۰۱۸ نرخ تورم واقعی ایران بر اساس تغییرات ارزش ریال در برابر دلار، به ۷۸/۵۵ درصد رسیده است. @mobahesegroup
مروری بر رژیم حقوقی دریای خزر از زبان مسئولین دولتی: 🔹نه ۵۰ درصد مبنایی دارد نه ۱۱ درصد. 🔹تعیین حدود هنوز صورت نگرفته است. 📝 گزارش فارس در لینک زیر: 👉fna.ir/bnwemh @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید 👆👆 دراین علم جزو نفرات اول دنیاییم وبهترینهای دنیا آرزوی شاگردی این پزشک رو دارند ایرانی توانمند @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای (مدظله العالی):به اعتقادمن،امروزه ذکر مستحبی بعدازنمازما،کارفرهنگی وجهادی در فضای مجازی است تصویررالمس کنیدتاپاسخ ماهیگیران چینی و ماجرای ازدواج مریم با فیصل را...