eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.4هزار دنبال‌کننده
12هزار عکس
8.7هزار ویدیو
220 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 ما شیعیان باید خجالت بکشیم 😔 🔺واقعاً شرم آوره برا شیعه که..... مبلغین ، طلبه ها ، جوونها، بزرگترها ، مادحین همه بپاخیزید وظیفه تون سنگینه ✨✨✨✨✨ @mobahesegroup
🌟 انس با قرآن و انس با تفسیر لازم است 👈 تفسیر مجمع البیان بسیار تفسیر عالمانه‌ای است 🌹رهبر معظم انقلاب: 🔸سؤال شد که برای ورود در حدیث و قرآن یعنی اُنس با قرآن و اُنس با حدیث، حقیر چه چیزی پیشنهاد میکنم. معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید. مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمع‌البیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمع‌البیان بسیار تفسیر عالمانه‌ای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده. 🔸 انس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است؛ و همین طور البتّه حدیث که شما احتیاج هم دارید. @mobahesegroup
🔆 توجّهات معنوی 🌹 رهبر معظم انقلاب : 🔸 واقعاً بدون توجّهات معنوی نمیشود، بدون توسّل، بدون دعا، بدون نماز شب، بدون مراجعه‌ و خواندن صحیفه‌ی سجادیه نمیشود. اگر چنانچه آدم بخواهد ارتباط قلبی خودش را، ارتباط معنوی خودش را با خدا حفظ نکند و مراقبت نکند از آن، کار پیش نمیرود. 🔸 شماها جوانید، دلهایتان پاک است، پاکیزه است، گرفتاری‌تان کمتر است و خیلی خوب میتوانید این دلها را متوجّه خدا کنید، نمازها را خوب بخوانید، با دعا و توسّلات اُنس داشته باشید، با ذکر ائمّه (علیهم ‌السّلام) اُنس داشته باشید. 🔸 بخصوص من توصیه میکنم نماز شب را تا آنجایی که میتوانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، مثلاً قضایش را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر میگذارد.انسان گاهی از یک کسی هم یک چیزی می‌شنود اما در انسان اثری نمیگذارد. اگر آن نورانیّت پیدا شد، دلها را باز میکند،بهجت معنوی به انسان میدهد، آن وقت این نورانیّت، به شما کمک میکند در پیدا کردن راه. @mobahesegroup کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
⭕️زائران ترکیه بارو بندیل خود را میبندند! ‼️ هر ساله با نزدیک شدنه عید نوروز سیل عظیم زائران ترکیه پول های رایج مملکت را دلار کرده و از کشور خارج میکنند و اقتصاد ترکیه را رونق میدهند! ♦️همان‌هایی که ماه محرم یاد فقرا میوفتند! همان هایی که شعار نه غزه و نه لبنان سر میدهند همان‌هایی که زیارت کم هزینه اربعین را کمک به اقتصاد عراق میدانند ، دلار های کشور را خارج میکنند و اقتصاد خودمان را لنگ میگذارند! ❌ از دوستان به اصطلاح آریایی و وطن دونست خواهشمندیم در این اوضاع اقتصادی کشور که به برکت رای هایشان پدید آمده دلارهای خود را در کشور خودمان هزینه کنند و کمتر تن کوروش‌کبیر را در قبر بلرزانند! @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بالا گرفتن دعوا میان اپوزیسیون بعد از پخش مستند ! بعد از پخش این مستند کانال آمد نیوز به حالت نیمه تعطیل درآمده و نزدیک به نود هزار نفر از کانال خارج شده اند و این روند هنوز ادامه دارد. @mobahesegroup
⛔️ # یک نفوذی روزی #و روزی # 🔺 درمجلس ششم، بعنوان عضو #کاندید مجلس میشود و در مجلس هشتم با حضور در ائتلاف # و سپس درحالیکه همسرش، #(بعنوان عضو ارشد موسسه واشنگتن و شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد) تقاضای تشدید تحریم‌ها را میکند، با جلب اعتماد شرکت نفت و گاز سپانیر، (به اسم دور زدن تحریم‌ها) کلاهبرداری میکند و به #فرار میکند؛ دعواهای سیاسی گاهی ابزاری میشود برای سوءاستفاده افراد نفوذی و سرپوشی برای پنهان کردن فساد!! مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا مدیرمسئول خبرگزاری میراث و در عین حال مشغول لابی نفتی با بقایی و تیم احمدی‌نژاد بود. هم‌زمان به عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه همبستگی مشغول به فعالیت بود. این در حالی است که او در مجلس ششم در فهرست اصلاح‌طلبان به عنوان عضو جبهه مشارکت قرار داشت و در مجلس هشتم، در فهرست ائتلافی اصولگرایان! این‌گونه که سابقه او نشان می‌دهد، روابط او محدود به یک طیف خاص سیاسی نبود و به نوعی با نزدیکی به گروه‌های سیاسی، اهداف خود را پیگیری می‌کرد. او تا پیش از دادگاهی شدن با آخرین همسرش، مهدی خلجی، در خانه‌ای دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری در شهر واشنگتن‌دی‌سی زندگی می‌کرد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه:👇👇👇👇👇 آیه سوره نور به هیچ عنوان نه تطابقا نه تضمنا و نه التزاما در مورد پوشاندن موی سر بحث نمیکنه الانه الانش هم برو کشورهای عربی خلیج فارس زنان شان عبایه می پوشند عبایه ها هم از زیر گردن تا بالای سطح شکاف بین دو سینه خانم ها باز است آیه میگه با خمار که دقیقا مشابه امروزی اش شال های زنانه است نه روسری محل بحث آیه سوره نور، غض بصر برای مردان و زنان، و پوشاندن سینه برای زنان است و آیه از لفظ ضرب استفاده کرده شال بستن دخترها و خانم ها را دیدی چگونه می بندند؟ با دست راست از زیر و پشت شال می گیرند و بصورت ضرب، به سمت چپ می آورند و روی شانه سمت چپ می اندازند و آیه به هیچ عنوان در مقام بیان پوشاندن موی سر نیست دوم اینکه و ادنی ان لا یعرفن در سوره احزاب خب ربطش به پوشاندن مو چیه؟ میگه جلو بندی خودتان را سفت بگیرید ولنگ و باز وا نره ربطش چیه به پوشاندن موی سر؟! حُسن جمال است و زینت تجمّل لذا در زن میگویند الامراه الحَسناء، زیبایی های طبیعی زن ، حُسن است نه زینت، بلکه زینت از تجملات است یعنی زیبایی های غیر طبیعی در مورد مو هم باز استعمال الشعر الحَسن بکار میرودیعنی مو جزو حُسن است نه زینت در مورد وجه هم میگویند الوجه الحَسن حجاب برای زن مسلمان آزاد وضع شده است پس نه زن بودن و نه مسلمان بودن به تنهایی موجب حجاب نیست زیرا کنیز حجاب نداردو چه بسیار کنیزهایی که از زنان آزاد بسیار زیبا تر و تحریک کننده تر بودند پس حجاب عنوانی است جهت حفظ حرمت زن محترمه پوشش زن عرب همراه با خمار و عِبایه بوده و و خداوند فرموده است همین پوشش رایج عرفی خودت را طوری بکن که (متن شبهه خلاصه شده است) ✅پاسخ شبهه :👇👇👇👇 این شبهه که بخشی از تلاش های گسترده شبهه پراکنی علیه حجاب است، احتمالا با توجه به ۵۹ سوره احزاب بیان شده است: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/۵۹] اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى هاى بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. در این باره باید به چند مساله توجه کنیم @mobahesegroup 1⃣ این آیه تنها دلیل حکم شرعی حجاب نیست. به غیر از این آیه، آیات و روایات متعددی درباره حکم حجاب وجود دارد. از جمله آیه ۳۱ سوره نور که به تفصیل حکم حجاب را بیان نموده است. حکم حجاب در اسلام آن قدر روشن است که از ضروریات اسلام محسوب شده است؛ بدین معنا که نمی توان اسلام را قبول داشت و آن را انکار کرد. تنها در عصر حاضر و با رواج فرهنگ بی حیایی و برهنگی غربی، فشارها علیه آن زیاد شده و کسانی شروع به شبهه پراکنی علیه آن می کنند. 2⃣آنچه بر مومنان لازم است، بر همگان واجب است از همین رو در کتاب های اعتقادی این بحث مطرح شده است که کفار نسبت به فروعات نیز عقوبت می شوند. یعنی کافر بودن دلیل نمی شود که شخص به دلیل ترک نماز و روزه و ... مجازات نداشته باشد و کافر بودن راهی برای فرار از واجبات الهی باشد. اگر چه حتی نماز هم بخواند از او پذیرفته نمی شود چون همه انسان ها موظف اند که ایمان بیاورند و به دستورات خدای متعال عمل کنند. بنابراین هر آنچه که بر مومن واجب باشد، بر همه گان واجب است. @mobahesegroup 3⃣ در این آیه الفاظ امر وجود دارد که الزامی بودن حکم را نشان می دهد و پس از دستور صریح، به این نکته اشاره می شود که حجاب برای زنان مومن خیر و نیکی دارد. و نکته جالب این جاست که اگر کسی به خدای متعال معتقد باشد، همین که خدای متعال امری را برای او خیر و نیک می داند، به آن ملتزم می شود. چه برسد به اینکه در این آیه و آیات دیگر صریحا به حجاب دستور داده شده است. اما درباره لازم شدن حجاب برای همه مردم؛ این دستور حکم قانون است و فلسفه آن نیز روشن است. اگر چه به دلیل لزوم امر به معروف می توان حجاب را در جامعه اسلامی بر همه مسلمانان لازم دانست، اما به دلیل دلایل روشن و عاقلانه لزوم صیانت از عفت و حیا در جامعه، می توان احکام الزامی پوشش برای غیر مسلمانان نیز وضع کرد. خصوصا که تمام ادیان دیگر نیز احکامی برای پوشش داشته اند و فطرت بشر نیز با بی حیایی مخالف است و از همین رو به جز دوره اخیر و فرهنگ منحط فعلی غرب، در تمام طول تاریخ زنان را پوشیده تر از مردان می بینیم. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
مقایسه اظهارات درباره ابراهیم رئیسی 🔸اردیبهشت۹۶: 💬 مردم ایران مانند مردم فرانسه که متوجه خطر تندروها شدند با رای خود در انتخابات رکوردی جهانی در مقابله با عوام‌گرایی ثبت میکنند. 🔹اسفند۹۷: 💬 انتخاب رئیسی معتدل، مردمی و پاکدست خبر خوبی برای همه بود. ⛔️ 👇 🇮🇷 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ تکذیب شد ⁉️ شایعات مجازی، در عالم حقیقی وجود ندارد ‼️ 📽ببينيد 👈شايعات ⏰ اخیر در فضاي مجازي كه تكذيب شد❗️ @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️افشای دروغ جدید درباره در دیسکوهای ! 😕 قالب کردن جشن شعانین های سوری باسم مدافعان حرم! بعضیا دوس دارند بشنوند.. و فرض شوند! @mobahesegroup
⁉️ متن سوال:👇👇👇👇 آیا فرزند آوری عقلانیت اجتماعی دارد؟ آیا فرزند آوری مستلزم فقر و عدم رفاه نیست؟ تبعات گریز ازمسئولیت فرزندآوری وفرزندپذیری چیست؟ ✅ پاسخ هریک را بخوانید:👇👇👇👇 چکیده : «فرزندآوری» به عنوان عامل بقای نسل بشر و مؤلفه قدرت اجتماعی و در مقابل به عنوان عامل تهدید امنیت غذایی و رفاه، موضوع اختلاف های نظری در میان مکاتب مختلف علوم اجتماعی قرار گرفته است. عده ای نیز به بهانه «اخلاق» آن را زیر سوال برده و می گویند جهان ما مملوء از رنج های فراوان است، برای تجربه لذت فرزند داشتن، آوردن او به این محیط ناامن امری غیرمنصفانه است در حالی که مکتب تربیتی کاملی نیز برای تربیت فرزند وجود ندارد. همچنین فرزندآوری موجب تعارض های اخلاقی در انجام تعهدات به خود و فرزندانمان می شود. از طرفی گرایش به تک فرزندی به بهانه مشکلات اقتصادی به عنوان یک الگو مورد توجه تعداد زیادی از زوج ها قرار گرفته است. عواملی همچون تغيير ‌‌موقعيـت‌ زنـان و افـزايش سن ازدواج، دگرگونی ارزش ها‌، تغيير‌ نگرش‌ نسـبت به نقش های خـانوادگی، تمایلات خودخواهانه برای رفاه و فراغت، فردگرایی، نفوذ سبک زندگی مدرن و جست وجوی خوشبختی و لذت بیشتر از زندگی در خانواده های کم جمعیت نیز به فراگیری این الگو دامن زده است. مقاله حاضر این دیدگاه و سبک زندگی را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
✅فرزند آوری در میزان عقلانیت اجتماعی و اخلاق (مبانی عقلی، اخلاقی و اجتماعی فرزند آوری) 🔻«فرزندآوری» موضوعی اختلافی در دوران معاصر «فرزندآوری» مدّتهاست که موضوع بحثهای نظری اختلافی در میان مکاتب مختلف علوم اجتماعی قرار گرفته است. البتّه گرایشات سیاسی و عمل گرایی سیاسیّون نیز در این پدید آمدن این بحث بی اثر نبوده است؛ چرا که بسیاری از دولتها راحتی خویش را در مدیریت و مواجهه با مشکلات، اموری سلبی مانند کنترل جمعیّت می دانند. در این میان نوچه ها و دلبستگان رسانه ای احزاب حاضر در قدرت نیز فعّالیّت شدیدی در ترویج این نظریات راحت و سلبی دارند. به هر حال هنگامی که سخن از موضوع «فرزندآوری» به میان می آید، یک رویکرد این است که موافقان و مخالفان مسأله «فرزندآوری»، ایده خود را به محک براهین عقلی و استدلال های اجتماعی و محک های اخلاقی بگذارند تا ببینند که بر اساس این ملاک ها، باز هم می توانند نظر خود را ثابت کنند یا نه. بر همین اساس نظر مخالفان «فرزندآوری» تقریر و سپس ذیل هر نظر، استدلال های مخالف آن را بیان می نماییم. ✅اخلاقی بودن یا نبودن فرزندآوری؟ ممکن است عده ای، اخلاق را بهانه ای برای فرزندگریزی خود عنوان کنند و با این استدلال که فرزند آوری در زمانه ما امری «غیراخلاقی» است، نخواهند فرزندی داشته باشند. آنها در مقام استدلال ممکن است بگویند که: اولا: جهان ما مملوء از بلاها و رنج ها و دردهای فراوان است و اینکه ما بخواهیم برای تجربه لذت فرزند داشتن، کودکی را وارد چنین محیط ناامنی بکنیم، امری غیرمنصفانه است. ثانیا: به فرض اینکه بتوانیم بر دغدغه پیشین غلبه کنیم و فرزندی را به دنیا بیاوریم، نمی دانیم که باید او را بر طبق کدام مکتب روان شناسی یا تربیتی یا ارزشی بزرگ کنیم و همین سردرگمی اجحاف در حق فرزند است. ثالثا: از آنجایی که تعهد به انجام وظایف مان به عنوان والدین تعارض با تعهدمان به خودمان برای پیشرفت و رشد و رسیدن به امور دل خواه مان می یابد، بنابراین فرزندآوری موجب تعارض ها و تناقض های اخلاقی می شود که بیرون آمدن از آن حتی اگر غیرممکن نباشد اما بسیار سخت و پیچیده است. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
✅اخلاقی بودن یا نبودن فرزندآوری؟👇👇 ممکن است عده ای، اخلاق را بهانه ای برای فرزندگریزی خود عنوان کنند و با این استدلال که فرزند آوری در زمانه ما امری «غیراخلاقی» است، نخواهند فرزندی داشته باشند. آنها در مقام استدلال ممکن است بگویند که: اولا: جهان ما مملوء از بلاها و رنج ها و دردهای فراوان است و اینکه ما بخواهیم برای تجربه لذت فرزند داشتن، کودکی را وارد چنین محیط ناامنی بکنیم، امری غیرمنصفانه است. ثانیا: به فرض اینکه بتوانیم بر دغدغه پیشین غلبه کنیم و فرزندی را به دنیا بیاوریم، نمی دانیم که باید او را بر طبق کدام مکتب روان شناسی یا تربیتی یا ارزشی بزرگ کنیم و همین سردرگمی اجحاف در حق فرزند است. ثالثا: از آنجایی که تعهد به انجام وظایف مان به عنوان والدین تعارض با تعهدمان به خودمان برای پیشرفت و رشد و رسیدن به امور دل خواه مان می یابد، بنابراین فرزندآوری موجب تعارض ها و تناقض های اخلاقی می شود که بیرون آمدن از آن حتی اگر غیرممکن نباشد اما بسیار سخت و پیچیده است. 🔻نقد:👇👇 یکی از مهم ترین پاسخ هایی که به این استدلال می توان داد این است که مدعی وقتی می گوید که «فرزندآوری امری خلاف اخلاق است» دقیقا منظورش کدام اخلاق است؟ اخلاق دینی؟ اخلاق وظیفه گرایی؟ اخلاق نتیجه گرایی؟ اخلاق قاعده محور یا عمل محور؟ اخلاق فضیلت گرایی؟ اخلاق قراردادگرایی؟ اخلاق ابرازگرایی یا دیگر تئوری های اخلاقی؟ دقیقا کدام نظام اخلاقی مدنظر است؟ از این عدم تعین نظری که بگذریم باید بگوییم اینکه امری بالقوه تعارض برانگیز باشد نمی تواند دلیلی برای فرونهادن آن باشد. موارد زیادی در حیات هر انسانی وجود دارد که وارد شدن به آن تعارض برانگیز است اما ادله کافی برای ترک آن فعل وجود ندارد. برای مثال می توان این سوال را به «اصل زندگی» بازگرداند و مدعی شد چون زندگی اصالتاً تعارض ایجاد می کند باید آن را فرونهاد و احیانا خودکشی کرد! آیا مدعی غیر اخلاقی بودن فرزندآوری حاضر است لوازم نظرش را بپذیرد؟ بله هیچ کس نمی تواند منکر این باشد که عالم پیرامون ما آکنده از بلیه های طبیعی و انسانی است. این رنج ها آن قدر زیادند که تبدیل به بخشی از زندگی روزمره آدمی شده اند اما در مقابل، در اینکه لذت و سرخوشی هایی هم در این عالم یافت می شود شکی نیست. سؤال اینجاست که کدام یک بر دیگری برتری و فراوانی دارد؟ مدعیان غیراخلاقی بودن فرزندآوری می توانند به نحو عینی و با اعداد و ارقام ثابت کنند که رنج ها و دردهای گرفتاری در حیات انسانی بیشتر از لذات و کامیابی های آن است؟ آیا آنها قادرند کوشش و تلاش نوع بشر را برای طولانی کردن حیاتش را با وجود همه رنج های دنیای پیرامون منکر شوند؟ آیا همین که یک زن و مرد با فرزنددار شدن، انسان دیگری را به حیات دعوت می کنند به این معنا نیست که در نظر آنها حجم خوشی ها و تجارب لذت برانگیز در عالم پیرامون شان بالاتر از میزان درد و رنج است؟ آیا نمی توان گفت که فردی که دیگران را به این جهان دعوت می کند بنا به لطف و نیت خدمت کردن به دعوت شدگان چنین می کند؟ مسلما چنین است. علاوه بر آن، اینکه کسی بخواهد غیراخلاقی بودن فرزندآوری را با تمسک به بلاتکلیفی در انتخاب تئوری برتر تربیتی و اخلاقی اثبات کند نیز پذیرفتنی نیست؛ چرا که چنین امری به معنای نسبیت گرایی و درست پنداشتن همه تئوری های موجود برای عمل خواهد بود. امری که در هیچ پارادایم علمی ای تلقی به قبول نمی گردد. برای مثال اینکه ما تئوری های گوناگون فیزیکی یا هندسی داشته باشیم دلیل می شود که ما فیزیک را رها کنیم و قاعده مندی آن و عمل بر اساس آن را امری محال بدانیم؟! به همین سبب می گوییم که تعدد تئوری های روانشناختی و تربیتی برای تربیت فرزندان دلیل متقنی را برای این ادعا فراهم نمی کند که فرزندآوری از لحاظ اخلاقی غیر موجه باشد. این استدلال نیز که فرزندآوری موجب تعارض والدین و فرزندان در برآورده کردن خواسته های شان می گردد نیز ناتمام است. علاوه بر آن چه چند سطر پیش درباره غیرقابل ترک بودن پدیده های انسانی صرفا به خاطر پدید آمدن یک تعارض گفتیم، می گوییم که اتفاقا بسیاری از تعارضات سبب رشد و تعالی آدمی می گردد و تئوری های دینی و عرفانی و اخلاقی آکنده از مثال های مؤید این معناست که گذشتن از خود و ایثار به نفع دیگری، نقطه عزیمت رشد ابعاد مختلف اخلاقی و انسانی هر شخص است. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ فرزندآوری مستلزم فقر و عدم رفاه؟ ناتوانی اقتصادی در اداره زندگی فرزندان، همیشه یکی از مهم ترین دلایل مخالفین فرزندآوری و موافقین کنترل جمعیت بوده است. زمینه های تاریخی ظهور این اندیشه به زمان‌ توماس‌ رابرت‌ مـالتوس، کشیش و اقتصاددان انگلیسی قرن هیجدهم میلادی برمی گردد. او  در کتاب «تحقیقی درباره جمعیت» تبیین نظریه خود‌ را با این سؤال آغاز می کند که چه عواملی مـوجب پیـشرفت و تـرقی یک جامعه انسانی‌ است و چگونه و به چه ترتیب می توان این‌ علل‌ را پیش بینی‌ کرد؟ مالتوس‌ در‌ فصل اول این کـتاب‌، در پاسـخ گویی به سؤال یادشده می نویسد: «تمایل دايم موجودات زنده‌ به‌ افزایش‌ نوعِ‌ خود‌، بدون توجه به‌ مقدار‌ غذایی اسـت کـه در دسـترس آنها قرار دارد». یعنی گرایش مردم به داشتن‌ فرزند‌، ناگزیر‌ موجب مـحدودیت مـواد غذایی، کاهش دسترسی به‌ منابع‌ طبیعی‌ و در‌ نهایت‌ کاهش‌ سطح رفاه قابل دسترس برای مردم است. بـدين روی، کـنترل جمعیت موجب می شود تعداد مصرف کنندگان از حد مشخصی تجاوز نکند و منابع غذایی جـهان نـیز به اندازه افراد وجود‌ داشته باشد. بـنابراین، در نـگاه مـالتوس علت اساسی تیره بختی و سیاه روزی ملّتها، «افزایش جـمعیت» و «فرزندآوری» اسـت. او اعتقاد داشت اگر رشد‌ جمعیت‌ را کنترل نکنیم، نسبت سرعت رشد جمعیت بـا نـسبت توان تولید نیازمندی های اقتصادی جـمعیت، هـم خوانی نـخواهد داشت. سرعت افـزایش جـمعیت بر پایه تصاعد هـندسی‌ خـواهد‌ بود و سرعت تأمین نیازمندی های‌ اقتصادی‌ جمعیت در حالتی خوش بینانه بر پایه تصاعد حسابی خواهد بـود زیـرا طبیعت دچار خسّت است و هرچه بـیشتر از زمـین های حاصل خیز اسـتفاده شـود، بـازدهی آن میل به کاهش دارد و نـیز مجبور‌ می شویم‌ پس از استفاده از زمین‌های مرغوب، به سمت زمین های کم بازده برویم. وی پس از این استدلال و صورت بندی راه حل های مختلف، تنها‌ راهی را که برای جلوگیری از ازدیـاد جـمعیت، تـوجیه و توصیه می کند‌: جهاد‌ نفسانی ترک آمـیزش جـنسی اسـت. مالتوس از این عمل به عنوان «ممانعت اخلاقی» تعبیر می كند. البته ناگفته نماند که مالتوس به این توصیه خود پایبند نماند بلکه‌ مجبور‌ شد در سن 39 سالگی به ازدواج تن دهد و ثمره ایـن ازدواج، سه پسر و یک‌ دختر بود.(1) ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
🔻 نقد: 👇👇👇 اندیشه مالتوسی و به طور کلی محدودسازی فرزندآوری به خاطر دغدغه های اقتصادی اما به دلایل فراوانی قابل نقد است. ایستادن در کنار سرمایه داران علیه فقرا: گرچه برخی بر این باورند که مالتوس نظریه خود را بـا هدف فراهم ساختن سعادت بیشتر برای بيشتر انسان ها ارائه داده، لیکن آنچه در نوشته های او آمده است، انگیزه وی را جانبدارانه و بر ضدّ انسان های فقیر و بر سـود مـالکان زمین و سرمایه داران نشان می دهد. مالتوس می گوید: رشد جمعیت در همه کشورها‌ در مقایسه با رشد غلات کشاورزی در دسترس، از رشد بیشتری برخوردار است. بنابراین، رقابت سـختی بـین مردم در دستیابی به منابع مـحدود وجـود دارد. در نتیجه، چرا باید به‌ جمعیتِ‌ اضافی فقیران، اجازه داد تا مواد غذایی را که افراد طبقه مالک می توانند از آن منتفع شده و از زندگی بهتری برخوردار شوند، ببلعند؟ او در جای دیگری از هم وطنانش می خواهد که: جنگ، قحطی، گرسنگی، طاعون، قتل عام و مانند آن را به عنوان وسايل منصفانه الهی برای کنترل رشد لجام گسیخته جمعیت و تنبیهی‌ برای‌ فقرا‌، به خاطر خودداری نكردن از‌ تولیدمثل‌ تلقی‌ کنند. بـا ایـن دید، او با هر نوع اصلاحات اجتماعی همانند «قانون حمایت از فقیران» در انگلستان مخالفت می كرد.(2) نبود‌ ارتباط‌ ميان‌ کمبود مواد غذایی با افزایش جمعیت: فرضیه مالتوس مـی گفت کـه طـبیعت در تأمین‌ مایحتاج‌ انسان‌، خسیس است و افزایش جمعیت می تواند خطراتی همچون قحطی در پی داشته‌ باشد‌. اما دانشمندان و اقتصاددانان دیگری همچون اقتصاددان شهیر هندی آمارتیاسن، با بـررسی ‌ ‌نـمونه هایی از قحطی، نشان دادند كه مثلا در قحطی های هندوستان، از جمله قحطی‌ بنگلادش‌، با‌ کمبود و نبود مواد غـذایی مـواجه نـبودیم، بلکه انبارها و مغازه ها از مواد غذایی‌ انباشته‌ و پُر‌ بود و در عین حال، مردم از گرسنگی می مردند. آمارتیاسن این سـؤال را مطرح می کند‌ که‌ چرا‌ در جوامع پیشرفته ای که مدیریت توزیع صحیحی حاکم است قـحطی در کار نیست؟ وی معتقد‌ است‌ کـه قـحطی ربطی به خسّت طبیعت و افزایش جمعیت ندارد بلکه به نهادها و سازمان های‌ مؤثر‌ در‌ امر توزیع مربوط است. بر اساس تحیقیقات وی، قحطی بنگلادش از طوفان شروع شد‌. طوفان‌ وضعیت ساحل را به هم ریخت و وضـع ماهی گیران را خراب کرد. در نتیجه‌، ماهی گیران‌ شغل‌ و درآمد خود را از دست دادند و همین مسئله اثرات روانی خود را ایجاد کرد. افزون‌ بر‌ آن، نبود مدیریت صحیح دولت مردان محلی و سیاست های غلط آنها، ممنوعیت تبادل غلات‌ بـين‌ اسـتان ها‌ و دیگر بی کفایتی ها و توطئه های کشورهای خارجی مـوجب شـد بنگلادش به قحطی بی سابقه ای دچار گردد. علاوه بر این اقتصاددان هندی، وقتی دیگر دانشمندان، فرضیه مالتوس را با واقعیت های اقتصادی جوامع صنعتی‌ تطبیق‌ دادند، معلوم شد که این فرضیه درست‌ نیست‌. شارل‌ ژید و شـارل ریـست فرانسوی، کتابی درباره تاریخ‌ عقاید‌ اقتصاد نوشته اند و این نکته را ذکر کرده اند که در نیمة دوم قرن نوزدهم، ثروت آمریکا بیش از چهار‌ برابر‌ شد. در همین مقطع، رشد‌ جمعیت‌ نیز به‌ همین‌ میزان‌ بوده است. در انگلستان و اسـکاتلند هـم‌ در‌ هـمان زمان، جمعیت از ده و نیم میلیون بـه چـهل مـیلیون رسید، درحالی که‌ ثروت‌ بیش از این رشد کرده بود‌.(3) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
🔻بی توجهی‌ به تأثیر فناوری و صنعت در تـولید و بهره وری: همه صاحب نظرانی که درباره‌ نـظریه مـالتوس‌ بحث کـرده اند، در ایـن نـقد با هم مشترکند که مالتوس تـأثیر فـناوری و صنعت را در تولید و بهره وری ‌‌لحاظ‌ نکرده است. طبیعی است که وقتی فناوری و عـلم در خـدمت طبیعت قرار گیرد‌ و بهره وری‌ افزایش‌ یـابد، در این صورت، بازدهی طـبیعت بـه مراتب قابل افزایش خواهد بـود.(4) 🔻 نـبود ارتباط‌ ميان افزایش جمعیت با کاهش امکانات: تصور اینکه با افزایش جمعیت، امـکانات کـاهش‌ می یابد و نسل های آینده با‌ مـشکلات‌ فـراوانی مـواجه می شوند نادرست اسـت. زیـرا نیروی انسانی توانمند، امـکانات بـالقوه را فعلیت می بخشد. در روزگار معاصر، منابع جدید انرژی مانند سوخت های هیدروکربنی، نفت و مشتقات آن، انرژی خـورشیدی، بـادی، گرمای زمین‌، هسته ای و راه های استفاده از آنـها تـوسط نیروی انـسانی كشـف شـده است. بنابراين اینکه گـفته شود: «هر فرد اضافه، مساوی است با یک عامل مصرف اضافه!»، از دقت عـلمی بـرخوردار نـیست؛ زیـرا اضافه شدن یک فرد فقط اضافه شدن یک عامل مصرف اضافه نیست، بلکه به ازای هر یک دهان اضافه، دو دست و یک فکر هم به عنوان نیروی کار اضافه می شود. در نتیجه در پدید آمدن نارسایی های اقتصادی و نابرخورداری ها، اشکال به ساختارها و تنظیمات اجتماعی برمی گردد. بدين روی‌، بـه‌ جـای کـنترل جمعیت، بايد الگوی تولید، توزیع و مصرف اصـلاح شـود. برای مثال باید این موضوع را مدنظر قرار داد که بسیاری از مخالفان فرزندآوری، توان تأمین نیازهای اساسی فرزندان خود یعنی خوراک، پوشاک، مسکن و تحصیل را دارند اما به خاطر نگرانی از امکان عدم تأمین لوازم دیگر الگوهای تربیتی زمانه خود که معمولا بسیار هزینه برند، دست به این کار نمی زنند.(5) به هر حال نباید به بهانه ترس از مشکلات اقتصادی از غریزه فطری فرزنددوستی گریخت و ريشه مشكلات‌ جوامع‌ را به فزونی جمعيت نسبت داد؛ زيرا فزونی کمی و کیفی جمعيت، نه تنها مانع رشد و پیشرفت نيست، بلكه با تدبیر حکیمانه و مدیریت صـحیح، بـه عنوان بازوی محکم، كمك‌ زيادی‌ بـه‌ تـوسعه و آبادانی كشور نیز خواهد كرد همان گونه كه پرجمعیت ترین کشور جهان یعنی‌ چین‌ با بیش از یک و نیم میلیارد جمعیت با مدیریت دقیق، بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در‌ جهان‌ از‌ آن خـود کرده است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ تبعات گریز از مسئولیت فرزندآوری و فرزندپذیری 👇👇👇 تبعات گریز از فرزندآوری را نباید فقط در یک بازه زمانی یا جغرافیایی محدود که منجر به یک زوج است، تحلیل کرد و از پیامدهای کلان آن برای اجتماع در طول زمان غفلت نمود. گریز از فرزندآوری و یا حتی گرایش به تک فرزندی اگر به عنوان یک الگوی زیستی کلی، مورد توجه تعداد زیادی از زوج های جامعه قرار گیرد، در دراز مدت موجب کاهش جمعیت کشور و به تبع آن کاهش اقتدار آن ملت می گردد. زیرا قدرت یک ملّت در درجه اوّل به نفرات آن بستگى دارد. ملل کوچک و کم جمعیّت غالباً ضعیف و ناتوانند. در میدان سبقت گرفتن نظام های سیاسی و گرایشات دینی و مذهبی از همدیگر، این فراوانی جمعیت است که نظام و گرایش مورد نظر خود را به کرسی خواهد نشاند. از این جهت باید به این امر اهتمام ورزید و از آن غفلت نکرد. درست است که کثرت جمعیّت یک کشور ممکن است در پاره اى از مواقع مشکلاتى از نظر تامین غذا و مسکن به وجود آورد ولى در عین حال یکى از علل قدرت و عظمت آن خواهد بود. لذا می بینیم کشورهاى نیرومند دنیا همه کشورهاىی پرجمعیّت اند.(6) به تعبیر علامه طباطبایی برای نوع انسان کثرت افراد نعمت بسیار بزرگی است زیرا هر چه بر عدد افراد اجتماعش افزوده شود نیروی اجتماعی اش بیشتر و فکر و اراده و عمل آن قوی تر می گردد و به دقایق بیشتر و باریک تری از حقایق پی برده در حل مشکلات و تسخیر قوای طبیعت راه حل های دقیق تری را پیدا می کند. بنابراین در مساله ازدیاد نسل، اینکه عدد افراد بشر به تدریج رو به فزونی می گذارد خود یکی از نعمت های الهی و از پایه ها و ارکان تکامل بشر است. آری هیچ وقت یک ملت چندهزار نفری نیروی جنگی و استقلال سیاسی و اقتصادی و قدرت علمی و ارادی و عملی ملت چندین میلیونی را ندارد.(7) از لحاظ جمعیت شناسی هم بدیهی است که ساختار سنّی جامعه با توجه به کاهش موالید رو به سالمندی می گذارد و این موضوع در حال حاضر – و لو با سرعتی اندک – در جامعه ما در حال روی دادن است.  در این روند به تدریج بار تکفل افزایش می یابد و با کاهش جمعیت فعال و مولد، فرایند توسعه اجتماعی – اقتصادی، دچار تأثیرات منفی می گردد و با کاهش توان تجدید نسل و کاهش جمعیت کار، باید منتظر سیل عظیم نیروی کار مهاجر از کشورهای دیگر باشیم. از طرف دیگر با سالمند شدن جامعه، نیروهای جوان برای دفاع از امنیت و اقتدار کشور نیز کاهش می یابند و در کنار همه تبعات اقتصادی ناشی از تبدیل شدن بیشتر جمعیت کشور به مصرف کنندگان صرف، باید منتظر تبعات امنیتی و اجتماعی این پدیده نیز باشیم. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆👇👇👇👇 4. نگاه غیرمسئولانه به فرزندآوری، اصولا نگاهی غیر اصیل و وارداتی و برساخته رسانه هاست. این نگاه در سطح فرهنگ عمومی کشور ما بیشتر از طریق رسانه های خارجی همچون شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی انجام می شود. در این رسانه ها شاهد نمادپردازی و شخصیت سازی بر حسب معیارهای مدرن هستیم. برای مثال سریال های شبکه های ماهواره ای همواره زن موفق را به صورتی زنی با تحصیلات دانشگاهی دارای شغل بیرون از خانه، مجرد و یا در صورت تاهل با یک و در نهایت دو فرزند نشان می دهد که در اذهان عمومی به عنوان شیوه صحیح و معیار زندگی مطلوب قرار گرفته می گیرد. در واقع در این رسانه ها بیشتر از آنکه زنان در حال ایفای نقش مادری و تربیت فرزند باشند در نقش های اجتماعی و غیر خانوادگی نمایش داده می شوند. در حقیقت رسانه های نوین به صورتی هدفمند زنان شاغل، مجرد، تحصیل کرده، هنرمند ورزشکار و... را به عنوان الگوی زن موفق به جامعه معرفی می کنند و ناخودآگاه این پیام را به مخاطب خود منتقل می کنند که ایفای نقش مادری امتیاز تلقی نمی شود و در نتیجه گرایش به فرزندآوری را کاهش می دهند.(12) 5. سویه دیگر غیراصیل بودن نگاه فردگرایانه گریزان از پذیرش مسئولیت فرزندآوری، همان «خـودکانونی و خـودخواهی» است که در فرهنگ دینی نقطه محوری‌ شکل گیری‌ رذايل اخلاقی و پایه تمام زیاده خواهی ها و گم راهی هاست. خـداوند متعال در قرآن کریم از «خودخواهی» به «پیروی از‌ هـوای‌ نـفس» تعبیر نموده و آن را ریشه همه بدی ها به شمار آورده است. در آیه 23 سوره جاثیه می خوانیم: «أفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هـَواهُ‌ وَ‌ أَضـَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عـَلى سـَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جـَعَلَ‌ عـَلى‌ بـَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهـِ‌ أَفـَلا‌ تَذَكَّرُون‌»؛ (پس آيا ديدى كسى را‌ كه‌ معبود خود را هواى نفسش قرار داده و خدا او را روى علم خـود‌ [بـه‌ كفر باطن و خبث سريره اش] و آگاهى‌ وى‌، بـه حال‌ خود‌ رها‌ كرده و بـر گـوش و قلب او مهر‌ [شقاوت] نهاده و بـر ديده [دل] او پرده كشـيده است؟! پس چه كسى است كه‌ او‌ را بعد از خدا هدايت كند؟ آيا‌ متذكر نمى شويد؟!).  اميرمؤمنان علی(علیه السلام) نیز نفس پرستی را سرچشمه هر گمراهی دانسته و فرمودند: «إِنَّ‌ طَاعَةَ‌ النـَّفْسِ وَ مـُتَابَعَةَ الْهَوَى أُسُّ كُلِّ‌ مِحْنَةٍ‌ وَ‌ رَأْسُ‌ كُلِ‌ غَوَايَةٍ»(13)؛ (فـرمان بری از نـفس و پیـروی از هـوس های آن، شالوده هر رنـج و سـرچشمه هر گمراهی است). ايشان‌ همچنین‌ در‌ عبارتی دیگر، نظام و ملاک دین را مخالفت‌ با‌ هوای‌ نفس‌ و دوری‌ از‌ دنـیاطلبی تـعریف مـی کند و می فرماید: «نِظَامُ الدِّينِ مُخَالَفَةُ الْهَوَى وَ التَّنَزُّهُ عـَنِ الدُّنـْيَا».(14) با این توضیحات روشن می شود که آنچه می تواند تهدیدی‌ جدی برای خانواده ها شود، «هویت طلبی فردگرایانه افراطی» است که به تخریب همبستگی خانواده می انجامد. چون فردگرایی افراطی نوعی سرکشی فردی و اجـتماعی را به همراه دارد که اصلی ترین نتایج آن، بی توجهی به‌ تشکیل‌ خانواده و تربیت فرزند، بی توجهی به فرهنگ و اخلاق عمومی و در نهایت شکل گیری تعارضات بین نسلی است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ ترک فرزندآوری امری مخالف فطرت و غریزه👇👇👇 فرزندخواهی امری فطری است و هر گونه گریز از آن، انکار خواست های درونی اصیل و غریزی آدمی است. اگر این میل، غریزی و فطری نبود، انسان ها این اندازه برای داشتن آن خود را به آب و آتش نمی زدند و از هر وسیله ای برای برخورداری از آن نمی اندیشیدند. فقط کافی است کمی به پیرامون مان دقت کنیم تا ببینیم که زوج های نابارور، چه سختی ها و هزینه هایی را - راه هایی مانند عمل های جراحی پیچیده یا لقاح مصنوعی یا استفاده از رحم اجاره و... - برای فرزندآوری متحمل می شوند.(15) نوع بشر برای دستیابی به کدامین خواسته غیراصیل و غیرفطری خود حاضر است این اندازه از سختی و رنج را بر خود هموار کند؟ همین باور و میل غریزی است که موجب می شود حضور فرزندان در یک خانواده، انرژی و رضایتی را به آن تزریق کنند که با هیچ پدیده دیگر قابل مقایسه نیست. تحقیقات میدانی ثابت کرده اند حتی زنانی که خواهان فرزندان کمتری برای خود هستند نیز به مواهب داشتن فرزند واقف هستند و به حضور آنان به دید مثبت می نگرند. آنها اذعان می کنند که علی رغم سختی ها فرزند ثمره زندگی است و بدون آن زندگی بی معناست و داشتن فرزند باعث تلاش و معنابخشی به زندگی و امید به زندگی برای والدین می شود.(16) در تحقیقی دیگر وقتی‌ از زوج های امریکایی درباره تمایل شان‌ به‌ فرزندآوری سؤال‌ شد‌، در کنار سختی هایی که برای فرزندپروری متحمل شده اند، تصریح کرده اند که تبادل محبت و صمیمیت، تجربه کـردن تـحرک و سـرگرمی ای‌‌ که‌ کودکان به زندگی می‌دهند و تجربه‌ فـرصت های‌ تـازه‌ رشد و یادگیری، ارزش‌ زندگی شان‌ را چند برابر کرده و فکر کردن به وجود‌ کسی که هنگام پیری شان، آنها را اداره کند، آنها را از احساس موفقیت‌ و خـلاقیت برخوردار می کند.(17) در این تحقیقات ثابت شده که همسران برتر با‌ تفاهم‌ و علاقه مندی‌ متقابل به فرزندآوری، احساس استحکام و امنیت بیشتری از ازدواج خود کسب می کنند و حتی بعد از تولد فرزند، ناخشنودی کمتری از زندگی شان ابراز می کنند. شاید به این علت‌ است‌ که بهتر می توانند نیازهای‌ هـمسر‌ و فـرزند‌ خـود را‌ برآورده‌ سازند‌. این پژوهش ها در بخش های دیگر نشان می دهند که فـرزندآوری مـوجب‌ کـاهش‌ تعارضات بین زن و شوهر می شود‌ که احتمالا می توان آن را بدین گونه نیز تبیین کرد: درگیر‌ شدن پدر با‌ موقعیت‌ جدید(فرزند) مـی‌تواند آگـاهی های‌ وی‌ را از چالش های‌ مادر در کنار آمدن با نوزاد بالا ببرد، احساس غریبه بودن‌ او‌ را به هنگامی کـه نـوزاد توجه‌‌ به‌ همسر وی‌ را‌ می طلبد‌، کاهش دهد و اوقات بیشتری‌ را برای با هم بودن، دراخـتیار زن و شـوهر قرار دهد. ضمنا مشارکت مردان علاوه بر‌ تقویت‌ روابط زناشویی، باعث حل‌ شدن تـعارضات‌ مـیان‌ زن‌ و شوهر نیز‌ می شود‌.(18) همه این دلایل و شواهد نشان می دهند که فرار از مسئولیت فرزندآوری و فرزندپذیری، حتی بدون ملاک های دینی و بدون توجه به نگاه متون دینی مثل آیات قرآن و روایات رهبران دینی نیز تا چه اندازه امر آسیب زا و خسران آوری است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
منابع و پی نوشت: (1). مقاله «بررسی و نقد اندیشه «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در جامعه معاصر ایران با رویکرد اسلامی»، ملکوتی نیا، علی، نیکویی روزبهانی، زینب سادات، ماهنامه علمی ترویجی معرفت، اردیبهشت 1397هـ.ش، شماره 245، ص 52. (2). همان، ص 53. (3).همان. (4).همان، ص 54 (5). همان، ص 55. (6). پاسخ به پرسش های مذهبی، مکارم شیرازی، ناصر و سبحانی، جعفر، مدرسه امام علی بن أبی طالب(ع)، چاپ دوم، ص 383. (7). المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، سیدمحمدحسین، ترجمه: موسوی، محمدباقر، دفتر انتشارات اسلامی وابسه به جامعه مدرسین، قم، 1374هـ.ش، چاپ پنجم، ج 8، ص 238. (8). نک: مقاله «فرزندآوری به مثابه مخاطره (مطالعه کیفی زمینه های کم فرزندی در شهر تبریز)»، آقایاری هیر، توکل، فرخی نگارستان، مینا، لطیفی مجره، سیده صدیقه، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات راهبردی زنان، سال نوزدهم، شماره 73، پاییز 1395هـ.ش، ص 11. (9). مقاله «بررسی و نقد اندیشه «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در جامعه معاصر ایران با رویکرد اسلامی»، همان، ص 59 و 60. (10). همان، ص 60. (11). مقاله «تحلیلی کلامی از عدم تنافی افزایش جمعیت با چالش فقر»، موسوی، سیدمرتضی، جعفری، محمد، ماهنامه علمی ترویجی معرفت، شماره 224، مرداد 1395هـ.ش، ص 85. (12). مقاله «تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی با گرایش به فرزندآوری (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان)، رسول زاده اقدم، صمد، افشار، سیمین، عدلی پور، صمد، میرمحمدتبار، سیداحمد، فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اجتماعی فرهنگی، پاییز 1395هـ.ش، شماره دوم، ص 131. (13). غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: رجائى، سيد مهدى، دارالكتاب الإسلامي، قم، 1410هـ.ق، چاپ دوم، ص 226. (14). همان، ص 721. (15). مقاله «بحوث علمیه فی تنقیح موضوعات الاحکام، التلقیح الصناعی بین العلم والشریعة»، الحسینی، سیدشهاب الدین، فصلناه علمی ترویجی فقه اهل البیت(علیهم السلام)، سال ششم، شماره 22، 1422هـ.ق، ص 139. (16). مقاله «تجربه زیسته زنان از فرزندآوری: مطالعه زنان متاهل و شاغل با تحصیلات دانشگاهی شهر اصفهان»، حاجیان، بهجت، مکتوبیان، مریم، فصلنامه جمعیت، سال 22، شماره 91 و 92، بهار و تابستان 1394هـ.ش، ص 30 و 31. (17). مقاله «همسران برتر، فرزندآوری و نقش آن در استحکام جایگاه خانواده»، افروز، غلامعلی، خانبانی، مهدی، فصلنامه روان شناسی و دین، سال اول، پیش شماره اول، بهار 1386هـ.ش، ص 117. (18). همان، ص 122. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
👆👆 شبهات مربوط به 👆👆👆
🔴 ترفند زنان بهایی و نوچه های مسیح. پولی نژاد برای عوامفریبی و مقابله با حجاب‼️ خانم هايى كه در مترو براى ازادى هاى خاص زنان فعاليت مى كنند و دايم از برداشتن حجاب گفتگو مى كنند ،بهايى ميباشند. خانم عينكى ،ژينوس خرسندى نام دارد. جالب است كه يكى از تعاليم بهاييان اطاعت از قوانين و احكام كشور محل سكونتشان ميباشد ، ولى انها منافقانه و موذيانه وار قوانين را نقض و ديگران را هم به نقض قوانين و عصيان تشويق و ترغيب مى كنند. اگر هم بازداشت شوند داد و قال مى كنند كه اين افراد صرفا بهايى بودن بازداشت شده اند . دوستان مراقب باشند و روشنگرى كنند . هشدار به خانمهای محجبه!! قرار بر این شده خانمهای بدحجاب به شما گل بدهند!!! بی حجابها با هدف تحقیر حکم اسلامی حجاب و باهدف ادامه طرح آزادی های یواشکی زنان ایران که بعد از مشخص شدن سرمنشا آن که رژیم صهیونیستی بود به خانم های محجبه گل هدیه میدهند!!! . و سعی می کنندآ نها را به چالش بکشانند و از عکس العملشان فیلم و عکس می گیرند. لذا: ۱- از پذیرش گل خودداری کنید. ۲- هر واکنش منفی در برخورد با این افراد از سوی گردانندگان اصلی طرح ،تجزیه تحلیل شده و در رسانه های صهیونیستی استفاده می شود،و از سویی موجب کدورت و دو دستگی و تفرقه بین هموطنان می شود، لذا از هر نوع برخورد تند و غیرمحترمانه اجتناب نموده و باکمال عطوفت و مهربانی و تبسم ،هدیه انها را نپذیرید. ۳-با گفتن جملات کوتاه مثل جملات زیر از کنار آ نها عبور کنید. بهشت حجابم را به شاخه گلی نمی فروشم. نگاه شهیدان از شاخه گل برایم اهمیت بیشتری دارد. گنج حجابم با ارزش تر از شاخه گل سفید است... ۴- اصلا و به هیچ وجه با طرف مقابل وارد بحث نشوید،آنها میخواهند که شما را به بحث و مجادله کشانده و با فیلمی که از شما گرفته می شود نتیجه خود را بگیرند،هدیه را با لبخند قبول نکنید،جمله ای را بگویید و رد شوید. امام خامنه ای: جواب کارفرهنگی باطل کارفرهنگی حق است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
تکذیبه فیلم جشن تولد مختلط حسن اقامیری بعد از خلع لباس شدن فیلم منتشر شده در فضای مجازی از حضور حسن آقامیری با لباس روحانیت در مراسم دانشگاه مفید قم مربوط به سال گذشته است نه بعد خلع لباسی او!متاسفانه با تیتر بعد خلع لباسی این کلیپ منتشر شده! هر چند راه انحراف این شخص مشخصه!امانباید از راه تهمت مجدد باز علیه او سخن گفت! و اینجور انحرافات شخصی را اثبات کرد @mobahesegroup
⁉️ متن شایعه:👇👇👇 حاجی فیروز نماد انتقام ایرانیان از اعراب به سبب آشفتگی در دربار ایران ، تیسفون بدست تازیان افتاد، و اسیران زیادی اعم از زن و مرد به بازارهای برده فروشی روانه شدند پیروز نهاوندی، که بعدها ملقب به فیروز ابو لؤلؤ شد نیز در بازار برده فروشان توسط حاکم بصره خریداری شد از آنجا که پیروز ، فردی هنرمند و صنعتگر بود و در فنون آهنگری و نجاری ، رنگرزی و نقاشی سرآمد بود، بعد از چندی با حاکم بصره به توافق رسید که با پرداخت سهمی از درآمدش، به مدینه ، یعنی جایگاه خلافت عمر خلیفه ی مسلمین فرستاده شود.(خلاصه شده) ✅ پاسخ شایعه:👇👇👇👇👇 https://goo.gl/tyPGvy پاسخ به شایعاتی پیرامون شخصیت اساطیری حاجی فیروز 1️⃣ نسبت دادن حاجی فیروز به جریان قتل عمربن خطاب، نسبتی ناروا و ساختگی است و نه تنها در کتاب دو قرن سکوت در این مورد صحبتی به میان نیامده است که در هیچ منبع معتبر دیگری نیز از این ارتباط نامعقول حرفی در میان نیست. 2️⃣ رویداد قتل عمربن خطاب به دست پیروز نهاوندی، کاملا به شکل متن شایعه نیست و تحریف هایی در آن صورت گرفته است. جریان این قتل، به طور کامل در صفحات ۶۸-۷۰ کتاب دو قرن سکوت چاپ ۱۳۳۶ و صفحه ۷۷-۷۹ چاپ ۱۳۸۹ آمده است. طبق نوشته های این کتاب، پیروز نهاوندی، درودگر، نقاش و آهنگری بود که قبل از اسلام به اسارت روم درآمده بود و سپس مسلمانان او را اسیر کرده و به غلامی درآمده بود. روزی وی برای شکایتی نزد عمر آمد و جوابی نگرفت. آنگاه دست به توطئه و قتل عمر زد. پس از انجام قتل نیز از مسجد بیرون جست و بگریخت، آن گاه مردی از بنی تمیم او را بگرفت و بکشت. Www.downloadfreenew1.com 3️⃣ ماجرای قتل عمربن خطاب در سال 644 میلادی اتفاق افتاده است؛ حال آن که برخی تحقیقات جدید، شخصیت اساطیریِ حاجی فیروز را بسیار قدیمی تر و متعلق به دوران قبل از تمدن بابل (اکد) در ایران (حدودا ۴۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد) دانسته اند که این تناقض تاریخی نشان دهنده ی عدم صحت ادعای متن شایعه می باشد. https://goo.gl/QMXdnf https://goo.gl/5NgJST 4️⃣ جشن نوروز و آیین های مربوط به آن از جمله حاجی فیروز، ارتباط مستقیمی با ازدواج مقدس دارد. در داستان های اساطیری باستان این ازدواج بدین شکل توضیح داده شده است: "الهه اینانا یا ایشتر (خدای عشق ، بارداری و جنگاوری) عاشق 'دوموزی' یا 'تموز' می‌شود و او را برای ازدواج انتخاب می‌کند. آن گاه یک روز الهه تصمیم می گیرد که به زیرِ زمین برود. پس از رفتن او، باروری روی زمین متوقف می شود. در پی چاره جویی ها، تصمیم گرفته می شود که کسی را به زیرِزمین بفرستند تا الهه بتواند به روی زمین بیاید و باروری از سر گرفته شود. آنگاه پس از اینکه مقرر شد نیمی از سال را دوموزی و نیمی دیگر را خواهرش به زیرزمین بروند، دوموزی را با لباس قرمز در حالی که دایره، دنبک، ساز و نی لبک دستش می‌دهند، به زیرزمین می‌فرستند. اسطوره ی حاجی فیروز و شادمانی‌های نوروز، نمادی از بازگشت دوموزی از زیرِ زمین و آغاز دوباره باروری در روی زمین می باشند و استفاده از عنوان حاجی (=زائر) برای این سرخ پوش، نشانه ی مسافر بودن او از دنیای زیرین است. چهره سیاه وی نیز نماد بازگشت از جهان مردگان می باشد. http://www.aftabir.com/lifestyle/view/99983/راز-پیدایش-حاجی-فیروز http://www.topnaz.com/haji-firooz-newrooz/ 5️⃣ یکی دانستن اسطوره حاجی فیروز با نگهبان آتش در آتشکده نیز غیرقابل قبول می باشد. چرا که اسناد، تولد پیامبر دین زرتشت را ۱۰۰۰سال پیش از میلاد مسیح می داند، درحالی که همچنان که قبلا ذکر شد، تاریخچه اسطوره حاجی فیروز به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد . ضمن اینکه به وجود آمدن آتشکده ها را به عنوان نیایشگاه های زرتشتیان، مربوط به دوران پادشاهان هخامنشی (۵۵۰-۳۳۰ پیش از میلاد) دانسته اند و تا ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، زرتشتیان در فضای آزاد نیایش می کرده اند. https://fa.m.wikipedia.org/wiki/زرتشت http://www.iranatlas.info/atashkade/atashkade.htm 6️⃣ میتراییسم یا آیین مهر، آیینی بود که بر پایه ی پرستش میترا (مهر)، خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ، در دوران پیش از آیین زرتشت بنیان نهاده شد. به عبادتگاه های این آیین، میترائیوم یا مهرکده گفته می‌شود. ساختمان میترائیوم‌ها از یک ورودی سپس دهلیز درونی که به سه راهرو منتهی می‌شد تشکیل شده‌است. مهراب بالای تالار اصلی قرار می‌گرفت و عبارت بود از گودی اندکی در دیوار که نقش مهر، در حال کشتن گاو در آن دیده می‌شد. این پرستشگاه ها با آتشکده های زرتشتی متفاوتند و اثری از آتش در آنها یافت نمی شود. https://fa.m.wikipedia.org/wiki/مهرپرستی کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
@soleimany_ir ‌ ‌ 📢 فرمانده کل قوا در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سردار سرلشکر سلیمانی: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 @mobahesegroup