eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.8هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
9هزار ویدیو
230 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت های خانواده شهیدکاظمی از شهدای ناوچه کنارک 🔹کمرمان شکست ولی نمی خواهیم خم به اَبروی رهبرمان بیاید @mobahesegroup
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویژه سالروز شهادت حضرت علی(ع) 🏴سپهبد قاسم سلیمانی: این☝️ امامی است که ما الان لباس عزا پوشیدیم در عزای او و خودمان را منتسب به او میدانیم! @mobahesegroup
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ (جلسه15 - قسمت اول) ❇️شأن حضرت قرآن: ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال ⬅️قسمت سوم *️⃣در قسمت های قبل بیان شد که یکی از شئون و شاخصه های حضرت قرآن این است که تمامی مَثَل و ضرب أمثالي که با دلالت آنها، خلق به حقیقت مطلق عالَم هدایت می گردند، در آیات آن بیان شده است «ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال» ؛ ➖عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (علیه السلام) قَالَ: خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) خُطْبَةً فَقَالَ فِيها : ..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَ سُنَّ فِيهِ السُّنَنُ وَ ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال‏ .. 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۱۸ 📔بحار الانوار ،ج۸۹ ص:۲۶ 📔تفسیرعیاشی،ج۱ ص: ۷ 🔷چنانکه در شریفه ٢٧ سوره مبارکه زمر وارد شده است: «و لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» (سوره زمر، آیه ۲۷) ✔️«من کلّ مَثَل»، دلالت دارد بر شمولیت تمامی أمثال در آیات حضرت قرآن؛ أنواع متکثر أمثال از آفاقی و أنفسی، به جهت دلالت بر یک حقیقتِ بسیط و أعظم: «أَنَّهُ الْحَقُّ» «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ..» (سوره فصلت،‌ آیه ۵۳) 🔷بیان شد که أمثال صور مختلف دارند و هر مَثَلی به اندازه سعه ی خویش می تواند دال بر حقیقت باشد. در این قسمت، به شرح این مطلب و انواع مختلف أمثال در آیات حضرت قرآن می‌پردازیم. ◀️در نازل ترین مرتبه از صور مختلفه أمثال، أمثال «آفاقی» قرار دارند. این أمثال به کار برده می شوند تا بر مفهومی «أنفسی» دلالت داشته باشند. ☑️به عنوان نمونه خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، به جهت توصیف معنای «نازل شدن حق بر قلوب» از مَثَل «نازل شدن ماء از آسمان» استفاده کرده است. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثال‏» (سوره رعد،‌ آیه ۱۷) 🔹بدین شرح که، آیه آفاقی نزول ماء به جهت دلالت بر حقیقتی أنفسی که آن نازل شدن حق یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بر قلوب است، در شریفه فوق مَثل زده و به کار برده شده ؛ همچنین توصیف ظرفیت و گنجایش متفاوت قلوب نسبت به نزول حق، با بیان اثرات متفاوت ماء بر زمین ها، مَثَل زده شده است. ➖«أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً» يقول أنزل الحق من السماء فاحتملته القلوب بأهوائها ➖ذو اليقين على قدر يقينه و ذو الشك على قدر شكه فاحتمل الهوى باطلا كثيرا و جفاء ➖فالماء هو الحق و الأودية هي القلوب 📔تفسير القمي ؛ ج‏١؛ ص٣۶٢ 📔البرهان في تفسير القرآن، ج‏٣ ، ص: ٢۴٣ *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ (جلسه15 - قسمت دوم) ◀️ أمثال آفاقی کثیری که در آیات حضرت قرآن دیده می شود، از جمله مَثَل بینا و نابینا ؛ حیّ و میّت؛ ظلمات و نور، دلالت بر معانی أنفسی دارند و آن عبارت است از توصیف ایمان و کفر، حق و باطل، مؤمن و کافر. چنانکه در روایات متعدد از حضرات تراجمة وحی الله (علیهم السلام) به این حقیقت اشاره شده است. وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ * وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ * وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الْحَرُورُ * وَ ما يَسْتَوِي الْأَحْياءُ وَ لاَ الْأَمْواتُ ... (سوره فاطر، آیات ۱۹ تا ۲۲) 🔰بدیهی است که دلالت این أمثال بر معانی خویش، دارای مراتب است. بدین شرح که: ☑️«نور» در مطلق معنا، دلالت دارد بر «حقیقت ایمان » یعنی وجود مقدسه آل محمد (علیهم السلام)؛ و «ظلمت» در مطلق معنا، دلالت دارد بر «حقیقت کفر» یعنی اعداء آل محمد (علیهم السلام) : فالنور هم آل محمد عليهم السلام و الظلمات عدوهم‏ 📔الكافي ؛ ج‏١ ؛ ص٣٧۵ 📔البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۱:ص ۵۲۵. 📔بحار الانوار، ج ١۵ ص ١٧ ☑️در مراتب نازل تر، مَثل «نور» در مقابل «ظلمت»، و یا مَثل «حیّ» در مقابل «میّت» به هر «مؤمنی» در مقابل هر «کافری» می تواند دلالت داشته باشد ؛ به میزان بهره ای که آن مؤمن از حقیقت ایمان برده و یا میزان متصف بودن کافر به کفر خویش. ➖عن ابی عبدالله (علیه السلام): .. فَالْحَيُّ الْمُؤْمِنُ وَ الْمَيِّتُ الْكَافِر 📔الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۵ ⏪ أمثال متعددی همچون أنعام (چارپایان)، أصنام (بت ها)، أعيان نجس (خون و شراب...)، أعمال حرام ( قمار و ربا..) در آیات حضرت قرآن، در مطلق معنا دلالت بر اعداء آل محمد (علیهم السلام) دارند و در مراتب نازل تر، به هر کافری به میزان پذیرشی که از ولایت اعداء داشته‌ باشد ، دلالت می کند. ➖عن أبي عبد الله (عليه السلام) : ▫️عدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ.. الْأَصْنامُ‏ وَ الْأَوْثانُ‏ وَ الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوتُ.. . 📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۲۱ ➖قالَ‏ اَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): ▫️عدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّوجَلَ‏ ... الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ‏ .. وَ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ 📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۲۲ *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ (جلسه15- قسمت سوم) ⏺نه تنها «أمثال آفاقی» در آیات حضرت قرآن، دارای صور متعدد هستند و هر صورتی از صور نیز به مرتبه ای از مراتب، وجه ای از وجوه و شأنی از شئون معنای أنفسی دلالت می کند ، بلکه «أمثال أنفسی» نیز خود دارای مراتب اند. ◀️چنانکه در آیات حضرت قرآن هر جا که لفظ «شیطان» به کار برده شده، در مرتبه ای ظاهر بر «ابلیس ملعون» (شیطان جنّ) دلالت دارد و در مرتبه ای دیگر و باطنی بر «شیاطین إنس» یعنی اعداء آل محمد (علیهم السلام) دلالت می کند. 🔰بنابراین در آیات حضرت قرآن: ✔️هم «أمثال» دارای صور متکثره و متعدده هستند؛ یعنی انواع مختلف أمثال از آفاقی و أنفسی و.. «کلّ مَثل» بیان شده است تا حق نزد بندگان تبیین گردد، ✔️هم هر صورتی از صور (چه آفاقی و چه أنفسی) دارای مراتب است تا بندگان در هر بار به مرتبه ای از مراتب معنایی و بطنی از بطون و وجه ای از وجوه آن مَثَل دلالت گردند؛ یعنی با بهره مندی از نورانیت عقل ، پس از ظاهر شدن مرتبه ای نازل تر از معنای مَثل ، بر مفهوم و مرتبه ای بالاتر و عمیق تر از آن رهنمون گردند. 🔷منکشف شدن حقائق نهفته در هر مَثلی از أمثال متکثره ی حضرت قرآن ، مطابق شریفه زیر، با نورانیت عقل و علم ممکن است : «وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُون‏» (سوره عنکبوت، آيه ۴۳) 🖋بررسی این شأن حضرت قرآن در قسمت بعد ادامه دارد.. *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ ... [این است‌] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت می‌باشد، و مایه جدایی [حق از باطل‌] است... (بقره،۱۸۵) 🍀 طرح بهار قرآن 🍀 1⃣ فایل صوتی قرائت جزء 22 به روش تحدیر (تندخوانی) 2⃣ فایل صوتی چکیده تفسیر جزء 22 👇👇👇 @mobahesegroup
AUD-20200515-WA0005.mp3
7.83M
🌺چکیده تفسیر جزء بیست و دو مفسر:استاد زارعی (ستاد مهارت‌های تفسیر قرآن کریم) تحت نظارت حجه الاسلام والمسلمین قرائتی 🔆گروه قرآنی مصیر @mobahesegroup
🌺 علیه السلام: آنكه مالک خشم خود نباشد، مالک عقل خود نيست. مَن لَم يَملِك غَضَبَهُ لَم يَملِك عَقلَهُ. تحف العقول صفحه۳۷۱ 💠 @mobahesegroup
📜📚📜 📚📜 📜 (جلسه10) بسم الله الرحمن الرحیم « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ، خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ، يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِبِ » 📜 معرفی رساله فقهی «رسائل الشریف المرتضی» 🖊 تأليف سيد ابوالقاسم على بن حسين موسوى بغدادى (معروف به سید مرتضی علم الهدی) ☑️ جمهور فقیهان در باب خمس و در مسئله مستحق خمس، و تعدادی در باب وقف بر اولاد، مبتنی بر ادله اجتهادی راجع به ملاک سیادت بحث کرده و در این خصوص دو رأی عمده وجود دارد: ➖ ملاک سیادت أعم از صلب و رحم می باشد. بر این اساس، منتسبین از جانب پدر یا مادر، سادات بوده و مستحق خمس می باشند. ➖ ملاک سیادت، صلب است. براین اساس تنها منتسبین از جانب پدر، سادات و مستحق خمس می باشند. 👇 بررسی ریشه اختلاف : از علل اختلاف رأی در این خصوص به مبحث « حقیقت یا مجاز » در علم اصول فقه بازمی گردد : 📍 لازم بذکر است که مبنای این نظریه به یکی از علمای علم لغت عرب در اهل سنت بازمی گردد که در اصول فقه بر مبنای آن راجع به موضوع له الفاظ آرایی بیان شده است، که بحمدلله تبارک و تعالی در سلسله اصول فقه نورانی، این مسئله منقح شده است . ▪️ تقریر محل اختلاف : اطلاق اسم ولد به اولاد بنات، حقیقت است یا مجاز ؟ پاسخ : ➖ سید مرتضی و عده ای دیگر : ✔️ اطلاق اسم ولد لغتا هم بر ذکور و هم بر اناث ظاهر و عموم لفظ نیز مؤید آن است که اطلاق اسم ولد بر نوادگان دختری حقیقت است و اطلاق مجازی تحکُّم (فاقد دلیل) است، چون هنگام شک در استعمال، أصالة الحقیقة جاری می شود. پس مدعی مجاز، به دلیل عدول از ظاهر و مخالف اصل بودن ، باید ادعای خود را مدلل کند. ➖ عده ای دیگر از فقها: استعمال لفظ ولد برای نوه پسری حقیقت و برای نوه دختری مجاز است. لذا عرفا انتساب شخصی به شخص دیگر هنگامی حقیقی است که فقط از جهت پدر باشد. ↩️ در حالیکه لازمۀ این رأی، استعمال یک لفظ در آن واحد بر اکثر معنای واحد که محال است. مثلا در صورتیکه وقف بر اولادِ اولاد انشا شود، موقوف علیهم هم بر نوه دختری و هم پسری اطلاق می شود و امامیه بر این امر اجماع دارند، این درحالیست که کسی در این باب تردید نکرده است ! ✳️ البته هریک از قائلان به آیات و روایاتی مانند روایت مولانا امام کاظم علیه السلام جهت تبیین آرای خویش استناد کرده اند که در ادامه، ضمن بررسی رساله مذکور به آنها خواهیم پرداخت. 📜 📖📜 📜📖📜 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2