eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.4هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
8.6هزار ویدیو
219 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله: 3️⃣ انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. @mobahesegroup
بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله: 4️⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست. @mobahesegroup
بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله: 5️⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. @mobahesegroup
بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله: 6️⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. @mobahesegroup
بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله: 7️⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است @mobahesegroup
🏴سپاه تسلیت 🏴 حماسه ۲۲ بهمن را تاب نیاوردند،عمق خشم و کینه خود را نشان دادند. @mobahesegroup
⭕️ امروز نادر طالب‌زاده و تیم همایش افق‌نو از جانب امریکا تحریم شدند. 🔺ظاهرا بازداشت و بازجویی از مرضیه هاشمی هم بابت پرسش از این همایش بوده. جنگ نرم با دستان خالی یعنی همین! 🔸همایش افق نو که منتقدان امریکایی را در ایران جمع می‌کند، در ابتدای دولت روحانی با دستور ظريف تعطیل شد./ علی نادری @mobahesegroup
⚫️دیروز چندین نفر از فرزندان این آب و خاک مظلومانه برای ما شدن😭😭😭 🔻هم اونا که خیلیا میگن پول میگیرن 🔻هم اونا که وقت و بی وقت از همه فحش و بدوبیراه میشنون آره..... 👈 بها داره اما ان شاءالله انتقام خون تک تک شون رو میگیریم 🔻و این حمله تروریستی به اتوبوس نشان داد تا گوش چند شیخ زنباره در کشورهای مینیاتوری اطراف خلیج فارس پیچانده نشود!آنان هر روز وقیح تر خواهند شد. 🔻مدافعان و شفاف بگویند گروهک های شرق کشور را و عضو این دو چگونه تامین مالی میکنند؟! کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی‌ بی سی فارسی چند نفر از اپوزیسیون جمهوری اسلامی از جمله مسیح علینژاد رو دعوت کرد تا علیه ۴۰ سالگی انقلاب حرف بزنن اما برنامه اونجوری که BBC می‌خواست پیش نرفت و مهمانان به جون هم افتادن و پته هم دیگه رو رو آب ریختن😂 @mobahesegroup
توجه 👇👇👇👇👇👇توجه
سوالات زیادی درباره کتاب از امیرحسین ترکاشوند ارسال شده امیر حسین ترکاشوند که خود را محقق در این زمینه میداند متاسفانه اشکالات و نقد های زیادی بر نوشته های او هست که توسط نویسنده بی پاسخ مانده است به نظر میرسد با توجه به روند تبلیغات دشمن درباره حجاب کار این نویسنده و انتشار مطالب وی نوعی همسویی با دشمن دین برنامه ای ازپیش تعیین شده در راستای اهداف دشمنان دین باشد در پست های بعدی توجه شما را به نقد ها و منابع معتبر ارائه شده با توجه به آیات و روایات جلب میکنیم کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
با مطالعه کتاب در عصر پیامبر[ص] اشکالات زیر آشکار می‌شود: 1. استفاده نکردن از منابع دست اول اصلی‌ترین و جدی‌ترین نیاز یک تحقیق به ویژه یک تحقیق تاریخی، استفاده از منابع و به خصوص منابع دست اول است: یکی از عمده‌ترین وظایف هر محقق، تاریخ دست‌یابی به منابع اطلاعاتی و جمع‌آوری مهم‌ترین اطلاعات موجود برای حل مسئله مورد تحقیق است. هر شی یا سند ثبت شده‌ای که به نظر برسد منبع اطلاعاتی بالقوه‌ای درباره گذشته است، مورد توجه مورخ قرار می‌گیرد. از آن‌جا که او قادر به مشاهده حوادث گذشته نیست؛ بنابراین، تلاش می‌کند تا به بهترین منابع اطلاعاتی دست‌رسی یابد. منابع اطلاعاتی معمولاً به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: منابع دست اول و منابع دست دوم. هر یک از این منابع نیز ممکن است به صورت مدارک کمی، مدارک شفاهی یا اسناد و آثار باستانی باشند. مدارک، قسمت اعظم منابع تاریخی را تشکیل می‌دهند و به منظور انتقال اطلاعات نگه‌داری می‌شوند. (همان، صفحه 238) دلاور معتقد است: از آنجا که محقق شخصاً قادر به مشاهده حوادث گذشته نیست، باید کوشش کند که بهترین مدارک را از بین منابع دست اول موجود به دست آورد. او در این زمینه باید تلاش کند تا مدارک قابل مشاهده یا مدارکی را که برای آن‌ها شاهد وجود دارد انتخاب کند [...] تأکید بر منابع دست اول و تعیین صحت و سقم آن‌ها از اهمیت شایانی برخوردار است، زیرا این منابع، مواد اولیه پژوهش تاریخی هستند. (همان، صفحه 240) وی می‌گوید: مورخان هرگز قادر نیستند که حوادث را به طور مستقیم مشاهده کنند. به علاوه، حوادث گذشته هم قابل تکرار نیستند. بنابراین، مورخان نباید فرض کنند که یافته‌های آن‌ها به طور حتم، واقعی و درست هستند. از آن‌جا که اطلاعات تاریخی از منابع استخراج می‌شوند، پژوهش‌گر باید خیلی دقیق به بررسی آن‌ها بپردازد و سعی کند میزان اطمینان به صحت و سقم منابع را تعیین کند. روشن ساختن این نکته که سند یا مدرکی دارای اشتباهاتی عمدی یا غیرعمدی است، یکی از کارهای ضروری پژوهش‌گر است. مورخی که از این کار خودداری می‌کند و بدون رعایت احتیاط و بررسی منابع، اطلاعات را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌نماید، دارای تهور بی‌موردی است. پژوهش‌گر کارآزموده با نگرشی انتقادآمیز به مدارک و اسناد توجه می‌کند.یک مدرک ممکن است به وسیله شخص دیگری به غیر از کسی که نام او در مدرک ذکر شده است، نوشته شده باشد. یک منبع تاریخی ممکن است متعلق به حادثه‌ای باشد که هرگز به شکلی که بیان شده، اتفاق نیفتاده باشد. بنابراین، پژوهش‌گر باید همیشه واقعی و معتبر بودن منابع اطلاعاتی را مورد سؤال قرار دهد. هیچ کس نمی‌تواند در مورد واقعی و معتبر بودن منابع تاریخی کاملاً مطمئن باشد. بیش‌تر اوقات این احتمال وجود دارد که منبعی جعلی باشد یا محتوای آن به طور عمدی درست نباشد. در هر صورت،پژوهش‌گر باید منابع تاریخی را به صورتی دقیق و منظم ارزش‌یابی کند. ارزش‌یابی منابع تاریخی را انتقاد تاریخی می‌نامند، و این به دو طبقه تقسیم می‌شود: 1. انتقاد بیرونی که ماهیت منابع را ارزش‌یابی می‌کند. 2. انتقاد درونی که محتوای منابع را بررسی می‌کند. (همان، صفحات 240 و 241) به گفته دلاور:"از طریق انتقاد بیرونی، پژوهش‌گر به بررسی اصالت و نقد صحت منابع می‌پردازد. (همان، صفحه 241) و پس از تعیین اصالت و اعتبار اسناد؛ مدارک و آثار باستانی، پژوهش‌گر به بررسی میزان درستی؛ دقت و ارزش محتوای منابع تاریخی می‌پردازد." (همان، صفحه 242) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇👇
ادامه پست بالا👆👆🔰👇👇👇👇👇👇 در کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر[ص]، بحث شناخت "موقعیت جغرافیایی و فرهنگی حجاز در عصر جاهلیت" نقش مبنایی و اساسی دارد و نویسنده خود به اهمیت این موضوع اعتراف می‌کند و می‌نویسد:"برای رسیدن به هدف مذکور [استخراج میزان حجاب شرعی در عصر پیامبر] ابتدا لازم بود حجاب رایج در عصر جاهلی را به عنوان مبنای بحث به دست می‌آوردم تا بر پایه آن بتوانم اصلاحاتی که آئین اسلام نسبت به آن به وجود آورد را به خوبی شناسایی کنم."(صفحه 7، سطرهای 1 تا 3) اما اقدامی در این‌ باره انجام نمی‌دهد و برای یافتن منابع معتبر و دست اول تلاش چندانی نمی‌کند و در صفحه 8 سطرهای 14 تا 16 می‌نویسد: "استخراج حجاب جاهلی بسیار سخت می‌نمود، زیرا در این باب به اثر مستقلی دست نیافتم. برخی آثار نیز که گاه به آن پرداخته بودند، معمولاَ در راستای اصلی تحقیقم که پی بردن به میزان پوشیدگی و برهنگی آنان است، نبود." یا در صفحه 23 سطرهای 2 و 3 می‌نویسد:"دست‌یابی به حجاب شرعی و پوشش رایج آن روزگار کاری بس دشوار است، زیرا از آن دوران آثار مکتوب دست اول در اختیار نداریم." نویسنده با وجود این‌که به صراحت اعلام کرده که منبعی در این‌بارهنیافته، چگونه به خود اجازه دادهاست که به بررسی این موضوع صرفاً تاریخی، بدون مطالعه منابع تاریخی بپردازد؟ از سوی دیگر، ادعای وی در مورد پیدا نکردن اثری مستقل در مورد موضوع تحقیق، صحیح نیست و دقت کافی را ندارد. در مورد عصر جاهلیت کتاب‌های بسیار بسیاری وجود دارد که نویسنده از وجود آنها اطلاعی نداشته است. برای نمونه نویسنده، کتاب تاریخ عرب قبل از اسلام دکتر عبدالعزیز سالم را که در آن از 200 منبع مرتبط با موضوع عصر جاهلیت نام برده شده، ملاحظه نکرده است. این کتاب را باقر صدری‌نیا به فارسی ترجمه کرده و انتشارات علمی و فرهنگی سال 1380 در تهران، به چاپ رسانده است. دکتر آئینه‌وند استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس نیز در جزوه "تاریخ جاهلیت" که در سال 1374 تهیه شده، 87 منبع عربی و انگلیسی مرتبط با موضوع جاهلیت را ذکر کرده است. محمدجواد واعظی هم در مقاله "وضعیت زن در عصر جاهلی" که در فصل‌نامه تاریخ در آئینه پژوهش، زمستان 1388 چاپ شده است، از 52 منبع یاد کرده است و عبدالله عبدالعزیزبن ادریس در کتاب جامعه مدینه در عصر نبوی(ص) که خانم دکتر شهلا بختیاری آنرا ترجمه و انتشارات سمت در سال 1386 چاپ کرده به 174 منبع عربی و انگلیسی مربوط به عصر جاهلیت اشاره کرده است.* کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔰حذف اول و آخر برخی روایات؛ از دیگر شاهکارهای این کتاب 👇👇👇👇👇👇👇👇 حذف اول و آخر برخی روایات را از دیگر شاهکارهای این کتاب باید عنوان کرد : در جایی از کتاب آمده است که اینک چند گزارش درباره برهنگی افراد پاک کره زمین می آورم تا تدریجی بودن شکل گیری و رشد پوشش و حجاب ثابت شود و در این گزارشات نویسنده روایاتی را می ‌آورد و اول و آخر آن را حذف می‌کند و از آن استنباط ‌های متنوع می نماید . به اعتقاد کرمی در این کتاب بارها به عادی بودن برهنگی آدم و حوا اشاره می شود و نویسنده در این خصوص به «تورات» استناد می کند. این استاد دانشگاه اشاره کرد: روایتی را ایشان نقل می کنند که زمین از پیدا بودن عورت حضرت ابراهیم(ع) شرمنده شد. وحی آمد که زمین شرمنده است حضرت ابراهیم(ع) یک لباس بلندی تن کرد. من به آقای ترکاشوند یادآوری می کنم کسی که یک مطلبی را ذکر می کند باید شواهد گفتمان رقیب را هم بیاورد. در روایت دیگری هم هست که این کار باعث قساوت قلب می شود.  🔰قرآن یک کتاب بدون مفسر نیست 👇👇👇👇👇👇👇👇 این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: نکته مهم دیگر اینکه قرآن یک کتاب بدون مفسر نیست که در اختیار افرادی نظیر شهید اول، شهید ثانی، شیخ طوسی قرار گرفته تا خود به تفسیر آن بپردازند و مثل شما هم همینطور، بلکه قرآن خود مفسر داشته و اول مفسر آن خود خدا است؛ «ان علینا بیانه» و این بیان توسط پیامبر و ائمه درگفتار وکردار نشان داده شده و تلاش علما هم به جهت دستیابی به آن تفسیر معصوم در کنار قرآن است. از این ‌رو ما نمی‌ توانیم وارد یک کتاب لغت بشویم یک معنایی از آن بگیریم و قرآن را بر آن مبنا تفسیر کنیم، روایات غیرمتقن را هم مؤید آن ذکر کنیم.   کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
‍ پی دی اف فایل به پیوست ارائه میگردد👆👆👆 «حجاب شرعی درعصر پیامبر» ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بر تمام عاشقان ایشان تسلیت باد ما مسلمانان، اعم از شیعه و سنی، اگرچه در برخی احکام شرعی (مثل وضو) اختلاف نظر داریم، اما تعالیمی که از طریق آیات و روایات به دستمان رسیده، جای تردیدی برای ما نگذاشته که حجاب شرعی لازم برای یک زن مسلمان، پوشاندن تمام بدن غیر از صورت و دستان وی (تا مچ) است؛ و این مطلب به‌قدری واضح بوده که امروزه، نه فقط بین مسلمانان، بلکه در تمام دنیا، پوشیدن این حجاب، علامتی برای شناسایی یک زن مسلمان به حساب می‌آید تاحدی که در سراسر جهان، حکومت‌هایی که با اسلام میانه خوبی ندارند، این مدل پوشش را، چون علامت مسلمانی یک زن است، در مدارس و ادارات خود برنمی‌تابند؛ یعنی این حجاب، علاوه بر کمک به حفظ اخلاقی جامعه، امروزه نقش پرچم را برای نشان دادن هویت یک زن مسلمان ایفا می‌کند. نویسنده محترم کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» درصدد برآمده این تلقی از حجاب زن مسلمان را به چالش بکشد و فرضیه‌اش این است که حجاب شرعی در آن زمان، این اندازه نبوده، بلکه چیزی در حد پوشاندن تنه و ران و بازو بوده، و اسلام اصراری بر پوشش زن در برابر مردان نامحرم ندارد. کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» نوشته‌ای است حدود ۱۰۰۰ صفحه از آقای امیر ترکاشوند که آن طور که در صفحه نمایه‌ی آن ذکر شده، ظاهرا نگارش آن در سال ۱۳۸۹ به پایان رسیده، و با اصلاحاتی، در سال ۱۳۹۰ در فضای مجازی منتشر شده است. این کتاب به تدریج در میان افراد غیرمتخصص شیوع پیدا کرده و در میان طیف خاصی از جامعه به عنوان مدرک مهمی علیه حجاب شرعی قلمداد ‌گردیده است؛ همین امر انگیزه‌ای شد برای نگارش مقاله‌ای که به بررسی میزان اعتبار آن بپردازد. اگرچه مقاله ضمیمه عمدتا به عنوان نقد کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» نوشته شده، اما با یک نگاه ثانوی به تحلیل‌هایی که با استفاده از آیات و روایات به عمل آمده، مخاطب می‌تواند با استنادات و دلالت‌های قرآنی و روایی بحث حجاب آشنا شود. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال: 👇👇👇👇 در جایی از سوره بقره آمده است که قوم یهود قوم برتر است؛ تفسیر آن چیست؟ ✅ پاسخ :👇👇👇👇 همه ادیان الهی در زمان خود، بهترین و امن‌ترین راه برای رسیدن به رستگاری بودند. بنابر این، پیروان این ادیان نیز از بهترین انسان‌ها به شمار می‌آمدند. در برخی از آیات قرآن، بنی‌اسرائیل[1]از طرف پروردگار این‌گونه توصیف می‌شوند: «اى بنیاسرائیل! نعمت‌هاى مرا که به شما عطا کردم و این‌که شما را بر جهانیان [زمان خودتان] برترى دادم، یاد کنید».[2] این برتری از زبان حضرت موسی(ع) نیز عنوان شده است: «[موسى با یک دنیا شگفتى و تعجب] گفت: آیا غیر خدا را [که هیچگونه شایستگى پرستش ندارد] به عنوان معبود برایتان طلب کنم؟ در حالى‌که او است که شما را بر جهانیان [روزگارتان] برترى داد».[3] در این آیات، مطالبی نیازمند توضیح است. اول آن‌که خداوند چه نعمتی به آنها داد؟ دوم این‌که مراد از برتری آنها بر جهانیان چیست؟ و ... در این زمینه باید گفت که خداوند در آیاتی دیگر، نمونه‌ای از نعمت‌های خود بر بنی اسرائیل را اعلام می‌کند: «و همانا ما به بنی‌اسرائیل کتاب و حکومت و نبوّت عطا کردیم، و از پاکیزه‌ها به آنان روزى دادیم و آنان را بر جهانیان [روزگار خودشان] برترى بخشیدیم».[4] نعمت‌های بسیار دیگری نیز به یهودیان داده شد؛ از نعمت هدایت و ایمان گرفته تا رهایى از چنگال فرعونیان و باز یافتن عظمت و استقلال![5] و استفاده از غذای ویژه آسمانی[6] و ... که قرآن داستان بسیاری از این نعمت‌ها بیان کرده است. در همین راستا، برخی از مفسران، وجود پیامبران فراوان از میان بنی‌اسرائیل را امتیازی برای آنها دانسته‌اند؛[7] زیرا قطعاً وجود افراد پاک‌دامن فراوان در میان یک قوم، اثرات وضعی بسیاری برای آن جامعه دارد که گرایش‌های خداباورانه را افزایش داده و سبب برتری آنان بر دیگر گروه‌های اجتماعی می‌شود. از طرفی حتی اگر برتری بنی‌اسرائیل - به معنای عام آن - را بعد از زمان عیسای مسیح بپذیریم - زیرا هم ایشان و هم بیشتر پیروانشان از بنی اسرائیل بودند- اهل کتاب در دوران بعد از اسلام قطعاً مشمول این برتری نخواهند بود؛ زیرا اینها نه تنها بر همه انسان‌ها و یا مردم زمان خود برتری ندارند، بلکه جهت پیروی نکردن از پیامبر اسلام(ص) مورد مذمت بوده و عموماً از هدایت به دور بوده‌اند. بر این اساس، فضیلتی که معنای آن خواهد آمد، برای یهودیان دوران‌های گذشته بوده است. توجه به این نکته نیز ضروری است که مقصود از عبارت «فَضَّلْناهُمْ عَلَى الْعالَمینَ» همه انسان‌ها در تمام ادوار تاریخ نیست، بلکه قطعاً مراد، برتری آن دسته از نوادگان یعقوب(ع) است که در زمان حجت بودن دین یهود، پیرو آن بودند.[8] نه آن دسته از بنی‌اسرائیل که قرآن از آنها این‌گونه یاد می‌کند: «کسانى که خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته، و مورد خشم قرار داده، [و مسخ کرده] و از آنها، میمون‌ها و خوک‌هایى قرار داده، و پرستش بت کرده‌اند موقعیّت و محل آنها، بدتر است و از راه راست، گمراه‌تر هستند»[9].[10] دلائل مختلف دیگری بر مطلق نبودن این برتری وجود دارد: الف. آیاتی وجود دارد که مسلمانان را بهترین امت در میان انسان‌ها معرفی می‌کند: «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ ...».[11] ب. مطمئناً بنی‌اسرائیل بر خود اسرائیل(یعقوب) و اسحاق و ابراهیم برتری ندارند. ج. در قرآن تنها بنی‌اسرائیل برتر به شمار نیامده‌اند، بلکه افراد و گروه‌های دیگری نیز به عنوان فرد و گروه برتر اعلام شده‌اند: «بی‌تردید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را [به خاطر شایستگی‌هاى ویژه‌اى که در آنان بود] بر جهانیان برگزید».[12] «و اسماعیل و یَسَع و یونس و لوط را [هدایت کردیم]، و همه را بر جهانیان برترى دادیم».[13] بنابر این اگر عبارت(فَضَّلْناهُمْ عَلَى الْعالَمینَ) را در مورد بنی اسرائیل به برتری بر تمام انسان‌ها تفسیر کنیم، میان این آیات نوعی تنافی به وجود می‌آید. در نهایت باید توجه داشت که برتر بودن و برگزیده خدا بودن، انتظارات را نیز زیاد می‌کند؛ لذا می‌بینیم که در بسیاری از آیات، خداوند آنها را بیشتر از دیگران جهت اشتباهاتشان، مورد ملامت و سرزنش قرار می‌دهد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 احتکار خانگی تأسف آور است هنگامى كه مواد غذايى و دیگر اجناس در کشور مى شود، مردم به فروشگاه ها مى برند و هر کدام بیش از نیاز خود خريدارى مى كنند و اینچنین  با محتکران همراهی کرده و به كاذب و احتکار خانگی دامن می زنند. @mobahesegroup
⁉️متن شبهه: 👇👇👇👇👇 لطفاً راجب تساوی بگید منظورم حقوق زن در خلقته نه اسلام ✅ پاسخ: 👇👇👇👇 در آیات مربوط به خلقت انسان، اصلاََ به مرد و زن اشاره ای نشده است. یعنی زن و مرد در زمینه خلقت و حقیقتِ انسان، از نظر خداوند یکسان هستند. در مراحل بعدی که انسان به عالم ارض آمد، برای تکامل بشر، خلقت زن و مرد صورت گرفت که هر کدام ماموریت و نقش متفاوت برای سعادت انسان دارند. پس در اصلِ خلقت و در حقیقتِ انسان، هیچ تفاوتی ندارند، بلکه در ماموریت‌ها در زندگی زمینی، دارای تفاوت هستند. لذا زن بر اساس ماموریت‌هایش، دادای استعدادهایی است و مرد هم بر اساس ماموریت‌هایش دارای استعدادهای متفاوتی است‌. ماموریت زن آرامش و لتسکنوا الیها است و ماموریت مرد قوامون و تامین آسایش‌های مختلف زندگی است. اینکه گفته شود زن، درد زایمان دارد، پس زجر بیشتری از مرد می کشد، خیلی دقیق نیست. خداوند برای درد زایمان، اجر فراوانی در نظر گرفته است و به مقام مادری ارزش بسیاری داده است که به مرد نداده است. مرد هم در صحنه کار و کسب معیشت و جبهه جنگ و... زجر زیادی را تحمل می کنند. لذا اکثر سختی ها فقط برای زن نیست و به هر دو جنس بر اساس تفاوت ماموریتهایشان تعلق دارد. ولی مقام و ارزش زن نزد خدا بالاتر است. البته زن صالح و تربیت شده 🔰در اسلام، جنس - زن بودن و مرد بودن - مطرح نیست؛ تعالی بشری مطرح است، اخلاق بشری مطرح است، بروز استعدادها مطرح است، انجام وظایفی که به هر کسی یا هر جنسی از جنسهای بشری متوجّه است، مطرح است، که برای این باید طبعاً طبیعتها را شناخت. اسلام، طبیعت زن و طبیعت مرد را هم به‌خوبی میشناسد. در اسلام آنچه که مطرح است، عبارت است از تعادل؛ یعنی رعایت عدالت محض میان افراد بشر، از جمله میان جنس زن و جنس مرد. برابری در حقوق مطرح است، اما در جایی ممکن است احکام زن با احکام مرد متفاوت باشد؛ همچنان که طبیعت زن با طبیعت مرد در بعضی از خصوصیات متفاوت است. بنابراین، بیشترین حقایق و بیشترین واقعیتهای فطرت و طینت‌بشری در مورد زن و مرد، در معارف اسلامی است. 《مقام معظم رهبری》 ۱۳۷۶/۷/۳۰ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ دلائل ولایت «مطلقه» فقیه؟ چه دلیلی بر «ولایت مطلقه فقیه» وجود دارد؟ آیا این نوع ولایت مختص پیامبر و ائمه(علیهم السلام) نبوده است؟ ✅ پاسخ: 👇👇👇👇👇 بنابر آموزه های کلامی و فقهی شیعه، فرد معصوم از حق حاکمیت الهی برخوردار است و این از آن روست که در دستگاه فکری تشیع، معصومین نه تنها پیشوایان فکری و ایمانی و دینی مردم، بلکه رهبران سیاسی جامعه نیز هستند. این شأن حاکمیتی به دلایل نقلی و عقلی، به فقها نیز قابل انتقال است. احادیث بسیاری از معصومین در این باب مورد استناد قرار می گیرد که حداقل دو عنوان از آنها قابل پذیرش و غیرقابل خدشه اند. اولی توقیع شریف حضرت ولیعصر(عج) که دلالت بر لزوم مراجعه به راویان احادیث اهل بیت(ع) به صورت کلی و مطلق می کند و شامل تدبیر امور اجتماعی و حاکمیتی نیز می شود و دیگری حدیث مجاری الامور از حضرت علی(ع) که اطلاق آن در بیان جریان یافتن امور به دست عالمان به حلال و حرام شامل شؤون اجتماعی نیز می گردد. دلایل عقلی قابل انتقال بودن شؤون اجتماعی و حاکمیتی معصومین به فقها نیز تعابیر گوناگونی دارند؛ یکی از مهم ترین این دلایل این است که بگوییم حیات اجتماعی و کمال فرد و جامعه در گرو اجرایی شدن قوانین الهی است و در زمان غیبت، بدون حضور حاکمی عادل و عالم به شرع، اجرای آن احکام معطل می گردد. بنابراین باید به عالم ترین و عادل ترین و تواناترین فرد برای برقراری آن قوانین که همان فقیه است، مراجعه کرد و او را عهده دار تصدی آن اجتماعی نمود. چنین تلقی ای از جایگاه فقیه، ریشه در عمق تاریخ فقه شیعه دارد و از دیرباز تا کنون، فقهای شیعه اگرچه کمتر از اصطلاح «ولایت فقیه» استفاده کرده اند، اما با برشماری بسیاری از مناصب سیاسی و حاکمیتی جزئی که سرپرستی شان باید با فقیه باشد، عملا مقام اجتماعی فقیه را به عنوان حاکم شرع و مقام سیاسی ای که باید در مقابل حاکم جائر، به او مراجعه کرد، پذیرفته اند. قید مطلقه نیز اشاره به این دارد که همه شؤون اجتماعی و حاکمیتی ولایت معصومین بدون هیچ استثنایی، به فقیه منتقل می شود. البته اِعمال این ولایت باید در چارجوب های رعایت مصالح کلی مؤمنین و جامعه اسلامی باشد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
مگر خودمان عقل نداریم که «تقلید» کنیم؟! 👇👇👇👇👇 ⁉️ متن پرسش : 👇👇 با توجه به این که هر انسانی «عقل» دارد و باید در امور زندگی به عقل خود رجوع نماید، چگونه دین دستور به «تقلید» و تبعیت از مرجع تقلید داده است ✅ پاسخ : 👇👇👇👇 یکی از شبهات مربوط به «تقلید» که مطرح می شود این است که هر انسانی عقل دارد و باید به تشخیص و صلاحدید عقل خود عمل نماید نه آن که از دیگران «تقلید» و تبعیت نماید. در پاسخ به این شبهه باید بگوییم که: این شبهه مبتنی است بر مغالطه بین عام و خاص، و تعمیم حکم رفتاری و کارهایی که «تقلید» در آن ها روا نیست؛ یعنی اموری که عقل و منطق، تقلید در آن ها راه نمی پذیرد، به «تقلید» در حوزه احکام شرعی و بدین ترتیب، «تقلید» در این حوزه از مصادیق «تقلید» مذموم معرفی می گردد. سپس شبهه را توسعه می دهند و می گویند: اساساً تبعیت از دیگران و حتی انبیای الهی صحیح نیست و در هر صورت انسان باید به تشخیص عقل خود عمل نماید. آنان پا را نیز از این فراتر نهاده و می گویند: قرآن نیز نقدپذیر است؛ زیرا برخی از گزاره های آن درست نیست و لذا باید صحت و نادرستی قرآن را با محک علمی بسنجیم. مذمّت قرآن از «تقلید» برخی افراد از آن رو است که آنان نیاکان و کسانی را پیروی می کردند که دلیلی بر مرام و رفتار خود نداشتند و یا دلیلی که بر مرام خود می آوردند نادرست بود و از این جهت نباید از آنان پیروی کنند، نه این که صرف تقلید از اجداد و نیاکان یا اشخاص دیگر حتی اگر بر خلاف عقل نباشد مستحق مذمّت و نکوهش است. مطابق قرآن اگر مرام و روشی فراروی ما نهاده شد که دلیل معتبری بر آن بود و مورد تأیید عقل قرار گرفت، باید آن را بپذیریم. البته در اینجا منظور ما این است که به چیزی عمل کنیم که درستی آن با برهان و دلیل عقلی که به بدیهیات منتهی می شود قابل اثبات باشد یعنی دلیلی که برای هر عاقلی پس از ارائه توضیحات لازم قابل پذیرش باشد. امّا در مواردی که عقل ما به نتیجه نمی رسد و مستقلاً راهی برای اثبات امری ندارد؛ خواه آن امر مربوط به امور حسّی باشد و خواه مربوط به امور معنوی، و خواه مربوط به قوانین اجتماعی و ارزش ها، در این موارد پاسخ به آن ها مربوط به اسناد و منقولات تاریخی است، همان گونه که مسائلی که مربوط به علوم طبیعی است و مجرای تجربه است عقل حکمی ندارد. این که ما می گوییم: باید از پیامبر(صلی الله علیه وآله) پیروی کرد بدان جهت نیست که او انسان عاقل و فردی مصلح و متفکّر و خیراندیش برای جامعه است؛ چون هیچ یک از این ویژگی ها باعث نمی شود که کلام و رفتار او برای ما حجّت باشد؛ بلکه اطاعت و پیروی از او به آن جهت است که او متّصل به خدا و دریافت کننده وحی او است. و این امتیاز اصلی او از دیگران است. افزون بر این، ما شیعیان معتقدیم که سخنان اهل بیت(علیهم السلام) همانند سخنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای ما حجّت است و لذا همان گونه که اطاعت و تقلید از پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای ما فرض و واجب است پیروی از آن ها نیز واجب و ضروری است، و این مطلبی است که قرآن و روایات پیامبر(صلی الله علیه وآله) بر آن دلالت دارد. در زمان غیبت معصوم، مسأله «تقلید» از مراجع تقلید مطرح می شود. و این کار امری گزافه و فاقد دلیل منطقی نیست بلکه مبتنی بر سیره عقلایی است که بر رجوع جاهل به عالم استوار است و بی تردید این بنای عقلا دارای پشتوانه عقلی نیز هست. وقتی که انسان تخصّصی را فرا نگرفته و به کار یا مطلبی آشنایی ندارد و عقل او نیز راهی برای اثبات آن نمی یابد، حال اگر بداند که کسی در این زمینه تحصیل کرده و به تخصص لازم رسیده است به سراغ او می رود و از این طریق نیازش را به آن مطلب و کار ناشناخته برآورده می کند. او گرچه می داند کسی که به او مراجعه می کند معصوم از خطا نیست ولی وقتی خود در آن زمینه هیچ گونه شناخت و آگاهی ندارد و درصد خطا و اشتباهش بیشتر از متخصص آن فن است، چاره ای جز مراجعه به آن عالم و متخصص نیست. بنابراین، مراجعه به اعلم در فقه، صرف تعبّد نیست بلکه مبتنی بر روش و بنای عقلایی است. ما در «تقلید» از مجتهد نه از روی تعصّب و نه از روی هوس عمل می کنیم، بلکه ملاک ما داشتن علم و تقوا و عدالت است و وقتی کسی را اعلم از دیگران یافتیم او را بر سایرین ترجیح می دهیم ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆🔰👇👇👇👇👇 خلاصه مطلب این که: «تقلید» و پیروی در حوزه دین مبتنی بر دلیل عقلی و سیره عقلایی است؛ یعنی آنچه را که عقل مستقیماً درک نمی کند و راهی برای اثبات آن ندارد و یا در مواردی با وجود امکان تحقیق و بررسی و اجتهاد به دلایلی انسان درصدد تحقیق برنمی آید، ملزم به تبعیت و پیروی از کسی است که راه را به او می نمایاند. در مقام پیروی از مرجع صلاحیت دار در درجه اوّل و به حکم عقل باید از کسی «تقلید» و پیروی کرد که از هر گونه خطا و اشتباهی مصون می باشد و آنان کسانی غیر از پیامبران و امامان معصوم(علیهم السلام) نیستند. در درجه دوّم در صورتی که دسترسی به آنان مقدور نیست، به حکم عقل و بنای عقلا باید از کسانی تقلید کنیم که به جهت شباهت بیشتری که به معصوم دارند و به جهت تخصص در زمینه دین و معارف الهی، احتمال خطا و اشتباهشان کمتر است و بهتر از دیگران می توانند ما را به مسائل و نیازمندی های دینی راهنمایی کنند. از این جهت است که ما در زمینه مسائل فقهی از مراجع تقلید که متخصص و کارشناس در فقه اسلامی هستند «تقلید» می کنیم؛ زیرا خطا و اشتباه آنان در این زمینه به مراتب از دیگران کمتر است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️سوال:👇👇👇 آیا کوه بی بی شهربانو در شهر ری و وجود مادر امام سجاد در آنجا حقیقت دارد؟؟ ✅ پاسخ را ببینید @mobahesegroup
⁉️💀 متن شبهه:👇👇👇👇👇 ؟ *چرا باید رفتن به خانه خدا فقط برای ثروتمندان مقدور باشد؟ *آیا تهیدستان ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟ *آیا این خود یک تبعیض طبقاتی نیست؟ *آیا حاجی بمعنی این نیست که پول و دارایی‌ات را از هموطنت که ترا دوست دارد میگیری و به عربی که از تو نفرت دارد و خونت را حلال میداند تقدیم میکنی؟ *زمانیکه در سال دهم هجری، مسلمانان مکه را فتح کردند، محمد فرمان داد که بتهای مکه را شکسته و از بین ببرند. مردم مکه بخصوص اقوام نزدیک محمد که کلید دار مکه بودند به او اعتراض کرده و گفتند که بتهای مکه منبع اصلی در آمد آنان میباشد چون مردم عرب برای زیارت این بتها به مکه میآیند و مشتریان خوبی برای کاروانسرا ها و بازارهای آنان بوده و اقتصاد مکه و درآمد مردم مکه وابستگی شدیدی به این مسافرین و زائرین داشته و با از بین رفتن این بتها، مکه و مردم آن بهیچ وجه نمیتوانند از نظر اقتصادی و مالی خود را تامین کنند و خود و شهرشان محکوم به فنا خواهد بود *بهمین سبب چیزی نگذشت که محمد زیارت مکه را جزو واجبات دینی گردانید تا مکیان از وی ناراضی نگردند. *زیارت مکه هیچ ارزش دینی ندارد و فقط یک فرمانیست که شهر مکه را از نابودی و رونق کسب و کار نجات داد. *کسانیکه باور دارند کعبه، خانه خداست بهتر است با خود فکر کنند که خدائیکه جهان و کهکشان ها را آفرید چه احتیاجی به داشتن خانه در آن صحرای خشک، ریگزار و خشک و بی آب و علف دارد؟ *آیا هیچ دلیل دیگری میتوان برای واجب بودن حج آورد؟ *آیا خداوند احتیاج به محل مخصوصی برای زندگی کردن دارد؟ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup ✅ پاسخ در پست بعدی👇👇👇👇👇👇👇
✅و اما پاسخ : 👇👇👇👇👇👇 👈🕋پاسخ شبهه: ✅نویسنده مغرض و ساده‌اندیش، با بغض و کینه‌ای که نسبت به اسلام دارد، از طریق دلایل کودکانه سعی کرده تا فریضه مهم حج را زیر سوال ببرد و فلسفه حج را رونق شهر مکه دانسته است! در حالیکه حج، گذشته از آثار و ثواب‌های اخروی که دارد، در دنیا نیز دارای آثار فراوان سیاسی، اجتماعی و معنوی است و آیات فراوان و روایات زیادی درباره آن وجود دارد و نمی‌توان با یک شبهه‌ی کودکانه، به آن خدشه وارد کرد. ✅نوسینده همچنین رفتن افراد مستطیع و ثروتمند به حج را نشانه تبعیض دانسته در حالیکه این موضوع، لطف خدا به فقیران بوده تا آنها برای فریضه حج، به سختی نیفتند. ✅به هر حال در جواب این شبهه، توجه شما را فقط به یک روایت از امیر کلام، حضرت علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام جلب می‌کنم که در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه به فلسفه حج از زمان حضرت آدم (ع) و آثار مهم معنوی حج مثل فروتنی و از بین رفتن روحیه تکبر و... اشاره فرموده‌اند. 📖آن‌حضرت می‌فرماید: آیا مشاهده نمى‌کنید که همانا خداوند سبحان، انسان‌هاى پیشین از آدم(ع) تا آیندگان این جهان را با سنگ‌هایى در مکّه آزمایش کرد که نه زیان مى‌‌رسانند، و نه نفعى دارند، نه مى‌بینند، و نه مى‌شنوند؟ 📖این سنگ‌ها را خانه محترم خود قرار داده و آن‌را عامل پایدارى مردم گردانید. سپس کعبه را در سنگلاخ‌ترین مکان‌ها، بى‌گیاه‌ترین زمین‌ها، و کم فاصله‌ترین درّه‌ها، در میان کوه‌هاى خشن، سنگریزه‌هاى فراوان، و چشمه‌هاى کم آب، و آبادى‌هاى از هم دور قرار داد، که نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هیچ‌کدام در آن سرزمین آسایش ندارند. 📖سپس آدم(ع) و فرزندانش را فرمان داد که به سوى کعبه برگردند، و آن‌را مرکز اجتماع و سر منزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلب‌ها، به سرعت از میان فلات و دشت‌هاى دور، و از درون شهرها، روستاها، درّه‌هاى عمیق، و جزایر از هم پراکنده دریاها به مکّه روى آورند، شانه‌هاى خود را بجنبانند، و گرداگرد کعبه لا اله الا الله بر زبان جارى سازند، و در اطراف خانه طواف کنند، و با موهاى آشفته، و بدن‌هاى پر گرد و غبار در حرکت باشند. لباس‌هاى خود را که نشانه شخصیّت هر فرد است در آورند، و با اصلاح نکردن موهاى سر، قیافه خود را تغییر دهند، که آزمونى بزرگ، و امتحانى سخت، و آزمایشى آشکار است براى پاکسازى و خالص شدن، که خداوند آن‌را سبب رحمت و رسیدن به بهشت قرار داد. 📖اگر خداوند خانه محترمش، و مکان‌هاى انجام مراسم حج را، در میان باغ‌ها و نهرها، و سرزمین‌هاى سبز و هموار، و پردرخت و میوه، مناطقى آباد و داراى خانه‌ها و کاخ‌هاى بسیار، و آبادى‌هاى به هم پیوسته، در میان گندمزارها و باغات خرّم و پر از گل و گیاه، داراى مناظرى زیبا و پر آب، در وسط باغستانى شادى آفرین، و جادّه‌هاى آباد قرار مى‌داد، به همان اندازه که آزمایش ساده بود، پاداش نیز سبک‌تر مى‌شد. 📖اگر پایه‌ها و بنیان کعبه، و سنگ‌هایى که در ساختمان آن به کار رفته از زمرّد سبز، و یاقوت سرخ، و داراى نور و روشنایى بود، دل‌ها دیرتر به شک و تردید مى‌رسیدند، و تلاش شیطان بر قلب‌ها کمتر اثر مى‌گذاشت، و وسوسه‌هاى پنهانى او در مردم کارگر نبود. در صورتى که خداوند بندگان خود را با انواع سختى‌ها مى‌آزماید، و با مشکلات زیاد به عبادت مى‌خواند، و به اقسام گرفتارى‌ها مبتلا مى‌سازد، تا کبر و خود پسندى را از دل‌هایشان خارج کند، و به جاى آن فروتنى آورد، و درهاى فضل و رحمتش را به روى‌شان بگشاید، و وسائل عفو و بخشش را به آسانى در اختیارشان گذارد. 🔰منبع روایت: نهج البلاغه، ترجمه مرحوم دشتی، ص ۳۸۹ تا ۳۹۱ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup