eitaa logo
مبلغ یار (منبر،روضه، مدارس امین)
1.6هزار دنبال‌کننده
6 عکس
1 ویدیو
744 فایل
🔰 اهداف کانال: ۱- ارائه روضه های روشمند و مستند ۲- ارائه مقتل و زندگینامه اصحاب امام حسین(ع) ۳- ارائه منبرهای روشمند و کتاب های مناسب برای ایام سوگواری محرم، رمضان، فاطمیه و ... ۴- ارائه ره توشه معلمان و درسنامه های تخصصی برای مدارس امین ♻️ @sabz_aseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🏴🍃 ⁉️ اگر امام حسین علیه السلام علم به شهادت خود داشتند، چرا به کربلا رفتند؟ 💠 حضرت آیت اللّه جوادی آملی به شرح ذیل پاسخ گفتند: 🔰 گاهی شرایط به گونه ای است که آدمی، به ناچار برای رسیدن به مقصد و مقصود خویش، هر کاری انجام می دهد؛ حتی اگر بداند به مرگ او می انجامد. رزمندگان اسلام که در دوران دفاع مقدس، برای عبور از میدان مین، بر هم سبقت می‌گرفتند، می‌دانستند سرانجام داوطلب شدن و سبقت گرفتن برای رفتن به میدان مین، شهادت آنان است، لیکن چون می دانستند برای دفاع از نظام اسلامی، چاره ای جز این نیست، پا در این میدان بی بازگشت می گذاشتند. 🔹حرکت امام حسین علیه السلام به سوی کربلا نیز از این قبیل بود؛ زیرا انحراف در حکومت اسلامی به جایی رسیده بود که اگر قیام عارفانه آن حضرت و یاران باوفایش نبود، اسلام به پایان رسیده بود: «و علی الاسلام السّلام اذ قد بلیت الأمّت براع مثل یزید» و این انحراف، جز با شهادت امام حسین علیه السلام قابل اصلاح نبود. 🔰 پیغمبراکرم صلی اللّه علیه وآله و ائمه اطهار علیهم السلام از دو علم برخوردارند: 🔸 علومی که از راه های عادی به دست می آید و علومی که از راه های غیر عادی و غیر متعارف به دست می آید. با توجه به این که دنیا نشئه تکلیف است و آن پیشوایان نور نیز همانند سایر مردم، مکلّف به تکالیف الهی بودند، مکلّف به استفاده از علوم غیر عادی نبودند و تنها باید طبق علم عادی رفتار می کردند. 🔸 البته در مواردی که خداوند به آن ها اجازه می داد، از علوم غیر عادی برای اعجاز و اثبات حق بودن دعوت یا دعوا استفاده می کردند. پس استفاده از علوم غیر عادی به اذن خاص الهی بستگی داشت، نه به اراده خودشان؛ چون آن ذوات نورانی در تمام ابعاد علمی و عملی، معصوم و مصون بودند و اراده آنان تابع اراده الهی بود، هرگز در استفاده از علوم غیر عادی، از امر خداوند سرپیچی نمی کردند. 📚 مجله افق حوزه، دیماه۱۳۸۹، ش۲۹۴. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آيا امام محمد باقر(ع ) در كربلا حضور داشته اند و در آن موقع چند سال داشتند؟ 🔰 حضرت امام محمد باقر(ع ) در سال ۵۷ هجري قمري به دنيا آمدند و در سال ۱۱۴ هجري قمري به شهادت رسيدند (اصول كافي، ج ۱، ص ۴۶۹ و جامع الرواه، ج۲، ص ۴۶۴). بر اين اساس ايشان در كربلا چهار سال داشتند. (منتهي الامال، ج۲، ص ۱۷۳). 🔸 در برخي كتب نيز آمده است كه حضرت امام باقر در كربلا ۱۵ سال داشتند كه صحيح نيست . 📚 پرسمان دانشجویی، تبیان. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آيا هدف امام حسين _ عليه السلام _از قيام تشکيل حكومت بود یا شهادت طلبی؟ 🔰 درباره هدف قیام اباعبدالله(ع) نه می ‌توانیم بگوییم که حضرت قیام کرد برای تشکیل حکومت و هدفش تشکیل حکومت بود، و نه‌می‌توانیم بگوییم حضرت برای شهید شدن قیام کرد. 🔹 کسانی که گفته اند؛ «هدف، حکومت بود» یا «هدف، شهادت بود»، میان هدف و نتیجه، خلط کرده اند. نخیر؛ هدف، اینها نبود. امام حسین(ع) هدفشان، باز گرداندن جامعه اسلامی به خط صحیح و اصلاح بدعتها و انحرافات ایجاد شده در دین اسلام بود؛ منتها رسیدن به آن هدف، حرکتی‌را می‌طبید که این‌حرکت، یکی از دو نتیجه را داشت: «حکومت»یا«شهادت». البته حضرت برای هر دو آمادگی داشت. هم مقدمات حکومت و هم مقدمات شهادت را آماده کرد و می کرد. 🔸بنابراین هدف امام حسین علیه السلام، عبارت است از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است. البته این کار، گاهی به نتیجه حکومت می رسد - که امام حسین علیه السلام خود را برای این نتیجه آماده کرده بود - گاهی هم به نتیجه شهادت می رسد - امام برای این هم آماده بود. هرکدام هم میشد، درست بود و ایرادی نداشت؛ اما هیچ کدام هدف نبود، بلکه نتیجه حرکت و قیام حضرت بود. 📚 انسان ۲۵۰ ساله، ص ۱۴۵-۱۵۷. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ چگونه ممکن است انگشتر امام حسین علیه السلام که از ذخائر نبوت و شمشیری که از ذخائر ولایت است، به غارت بروند؟ 🔰 غارتگر انگشتر امام حسین علیه السلام، طبق آنچه در منابع آمده: «بجدل بن سليم كلبى» بود که انگشتر امام عليه السلام را با قطع انگشت آن حضرت به چنگ آورد. 🔸در جواب این شبهه که مگر این انگشتر از ذخائر نبوت نبوده که به یغما رفته؟ می گوئیم که: بنا به نقل سيد بن طاووس اين انگشتر غير از آن انگشترى است كه از ذخائر نبوت است و امام آن را به فرزندش على بن الحسين عليه السلام [امام سجاد] داده است. 🔸اما شمشير حضرت را هم که «جُميع بن خلق» يا «اسود بن حنظله» گرفت. به تصریح تاریخ شمشیر غير از ذوالفقار است كه از ذخائر امامت شمرده مى شود. 📚 عاشورا ريشه ‏ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها؛ داودی و رستم نژاد، ص۳۵۶. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ مختصری از زندگانی حضرت ابوالفضل علیه السلام را بیان کنید؟ ⁉️اینکه عثمان برادر آن حضرت بود، صحیح است؟ 🔰 عباس، پدر بزرگوارش امام علی علیه السلام و مادرش أم البنين، فاطمه دختر حِزام بن خالد بن ربيعة بن وحیدبن کلاب بن ربيعة العامر است. 🔸ام البنین فرزند به نام های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان داشت که همه آنها در کربلا شهید شدند. 🔸عباس خوش چهره و زیبارو و قامتی بلند و رعنا داشت و در روز عاشورا پرچمدار سپاه امام بود. 🔸کنیه اش ابوالفضل و ابوقرية (صاحب مشک)، و القاب معروفش قمر بنی هاشم، سقا، علمدار و شهید است. 🔸عباس هنگام شهادت ۳۶ سال داشت؛ پس ولادتش در سال ۲۹ قمری بوده است. 🔰 امام سجاد علیه السلام درباره عموی بزرگوار ش فرمود: «خداوند عمویم عباس را رحمت کند که در راه برادرش ایثار و فداکاری کرد تا جایی که دو دستش در این راه قطع شد. خداوند به او همانند جعفر بن ابی طالب، در مقابل در دست قطع شده اش، دو بال می بخشد که با آنها در بهشت به همراه فرشتگان پرواز کند. او نزد خدا مقامی دارد که در روز قیامت، همه شهیدان به آن غبطه می خورند». ⚡️ امام صادق در تجلیل از عباس او فرموده است: «عموی ماعباس دارای بصیرتی نافذ و ایمانی استوار بود؛ همراه با ابی عبدالله جهاد کرد و به خوبی آزمایش خود را داد و به شهادت رسید». 🔰 حضرت عباس با ، دختر عُبَیدالله‌ بن‌عباس‌بن‌عبدالمطلب ازدواج کرد. البته کنیزی نیز داشت که از او صاحب فرزندی به نام حسن شد. 🔹درباره تعداد فرزندان عباس اختلاف نظر وجود دارد اما همه دانشمندان نسب شناس اتفاق نظر دارند که نسل عباس علیه السلام، تنها از طریق پسرش ، تداوم یافته است. 🔹از نسل حضرت اباالفضل رجال نامداری پا به عرصه وجود نهادند؛ از جمله پنج تن از نوادگان او - یعنی پسران حسن بن عبيدالله بن عباس- به نام های عبیدالله، عباس، حمزة الأكبر، ابراهیم جَردَقه و فضل، در عصر خود افراد سرشناسی بودند. 🔹از فرزندان عباس بن عبیدالله نیز، عبدالله سخنران و شاعری فصیح بود که در دربار مأمون جایگاهی ویژه داشت. 🔹از نوادگان حضرت عباس برخی وارد ایران شدند و در شهرهای شیراز، گرگان و اَرجان (بهبهان) ساکن شدند و برخی دیگر به یمن، مصر و مغرب کوچ کردند. 📚 برگرفته از تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام، ج۲، ص۶۰۹-۶۱۴. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️بنابر روایات شهادت امام حسین علیه السلام خواست و مقدّر الهی بوده است. این امر چگونه با اختیاری بودن قیام امام حسین علیه السلام سازگاری دارد؟ 🔰 تقدیر الهی به دو معناست و مقدّر بودن شهادت امام حسین علیه السلام به هر معنا که باشد - چه تقدیر تکوینی و چه تقدیر تشریعی - هیچکدام با اختیاری بودن عمل امام حسین منافات ندارد. اما توضیح هر دو صورت: صورت اول: اگر مقدر بودن شهادت، بمعنای تقدیر تکوینی باشد 🔹 تقدیر تکوینی یعنی خداوند برای هر چیزی اندازه قرار داده و برای آن، علل و اسباب مقدر نموده است تا هرگاه آن اسباب فراهم گردد، آن حادثه یا عمل نیز واقع خواهد شد. قضای الهی نیز بمعنای قطعیت یافتن یک سبب، از میان اسباب متعددی است که برای یک حادثه وجود دارد. 🔸 مثلا؛ اگر به خانه شما از چند کوچه راه باشد، به تمام این راه های متعدد که برای ورود به خانه وجود دارد، قدر گفته می شود و هر کدام از راهها را برای رسیدن به خانه انتخاب کنید، خارج از قدر نبوده و جزء آن حساب خواهد شد. حال اگر یکی از آن راهها را انتخاب کنید و رفتن از آن راه تحقق و قطعیت یابد، این مرحله را قضا می نامند. 🔻 اگر مقدر بودن شهادت را به معنای تقدیر تکوینی بگیریم، اینگونه می گوییم که بشر همیشه خود را بر سر چهارراه می بیند؛ به طوری که اجباری برای انتخاب یک راه ندارد و سایر راه ها بر او بسته نیست و انتخاب یکی از آنها نیز به فکر و اراده او مربوط است؛ یعنی طرز فکر و انتخاب اوست که یک راه خاص را معین می‌کند و این، همان قضا و قدر الهی خواهد بود. در کربلا وقتی امام حسین علیه السلام بین دو راه، یعنی بیعت ذلیلانه با یزید یا روبرو شدن با شمشیر های سپاه ابن زیاد قرار گرفت، امام با اختیار خود راه دوم را انتخاب کرد. این انتخاب اختیاری امام، جزء تقدیر الهی بود. بنابراین راهی که امام بر‌گزید، هم اختیاری بود و هم تقدیر الهی و میان تقدیر الهی و انتخاب او، تضادی وجود ندارد. صورت دوم: اگر مقدر بودن شهادت، بمعنای تقدیر تشریعی باشد 🔹 تقدیر تشریعی یعنی اینکه خداوند از چندین راهی که برای انجام یک عمل در اختیار انسان قرار دارد، یک راه یا انجام یک عمل خاص را بپسندد و آن را بخواهد و با واسطه پیامبران یا از طریق عقل به انسان ابلاغ کند. انسان نیز اختیار دارد که آن عمل را انجام بدهد یا ندهد. 🔸 مثلاً خداوند دوست دارد و از بندگانش خواسته تا نماز و روزه را انجام دهند اما انسان ها در انجام دادن یا ندادن آن اختیار دارند. 🔻 اگر مقدر بودن شهادت را به معنای تقدیر تشریعی بگیریم، می گوییم که بر طبق معنای تقدیر تشریعی خدا می خواست امام حسین بهترین راه را برگزیند که نتیجه آن، شهادت مظلومانه او بود؛ امام حسین در انتخاب آن راه مجبور نبود؛ [همانطور که ما در خواندن نماز و روزه مجبور نیستیم و با اختیار انجام می دهیم] اما خواست خدا را پسندید؛ زیرا این امر را بهترین راه و سرنوشت می دانست و لذا با کمال میل و اختیار آن را برگزید. 📚 برگرفته از پرسمان محرمِ سید محمود اکبریان و محمدرضا بهروز، صص ۱۹-۲۴. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا در ماه محرم، اعمالی مثل بند انداختن و رنگ کردن موها و آرایش زن اشکالی دارد؟ 🔰 همه مراجع: اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه السلام نباشد، اشکال ندارد؛ ولی سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند این گونه مراسم را در ماه های دیگر و ایام متناسب با خود برگزار کنند؛ چرا که امام صادق علیه السلام می فرماید: خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند و مسلم است که ایام محرم، ایام حزن پیشوایان دینی ما است. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی ویژه محرم، ص۳۳۵. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ چرا حضرت مسلم علیه السلام، عبیدالله بن زیاد را در خانه هانی نکشت؟ 🔰 در پاسخ به این پرسش که: «چرا طرح ترور ابن زیاد اجرا، نشد؟»، گزارش های متفاوتی وجود دارد. 🔸 شماری از گزارش ها، حاکی از آن اند که ابن زیاد، از قرائن موجود، متوجّه طرح ترور خود شد و صحنه را فورا ترک کرد. 🔸 برخی از گزارش ها، تصریح می کنند که زنی در خانه هانی، مانع اقدام مسلم گردید. 🔸 در شماری از گزارش ها نیز پاسخ خودِ مسلم، به این که چرا اقدام به ترور ابن زیاد نکرد، آمده است که دو چیز، مانع اقدام او شد: یکی این که هانی، مایل نبوده است که این اقدام، در خانه او انجام شود؛ و دیگر، به خاطرْ آوردنِ حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمود: إنَّ الإیمانَ قَیدَ الفَتْک، وَ لا یفْتِک مُؤمِنٌ. اسلام، غافلگیرانه کشتن را در بند کشیده است و هیچ مسلمانی، غافلگیرانه نمی کشد. 🔸 همچنین در برخی از گزارش ها، مسلم، علّت امتناع خود را فقط حدیث مورد اشاره، ذکر کرده است. 🔸 در گزارشی دیگر، مسلم، علّت امتناع خود را تنها مایل نبودن هانی به انجام گرفتن این کار در خانه او می داند. 🔸 و در نقلی دیگر، مسلم برای توجیه کار خود، به دو عامل اشاره می کند: یکی، حدیث «فَتک (ترور)»؛ و دیگر، این که مایل نبوده است این اقدام در خانه شَریک بن اَعوَر انجام شود. 🔷 با تأمّل در این گزارش های متناقض، نخستین نکته ای که به ذهن می رسد، ساختگی بودنِ همه آنهاست؛ زیرا: اوّلاً، حضور یافتن ابن زیاد در خانه علاقه مندان به مسلم، به معنای قرار دادن خود در کانون خطر است که با در نظر گرفتن زیرکی سیاسی ابن زیاد و اوضاع بحرانی کوفه، انجام گرفتن این اقدام ضدّ امنیتی به وسیله او، باور نکردنی است، بویژه این که از طریق مأمور نفوذی خود، اطّلاع یافته بود که مسلم در خانه هانی، مخفی شده است. ثانیا؛ ضرورترین لازمه اجرای نقشه ترور، مخفیکاری است و این، با در جریان کار قرار گرفتن سی نفر - که همراهی آنها برای ترور یک نفر، ضرورتی ندارد -، منافات دارد. ثالثا؛ اگر نقشه اعدام ابن زیاد، واقعیت داشت، مقتضای در نظر گرفتن تدابیر سیاسی و امنیتی برای این عملیات، این بود که اجرای آن به فردی غیر از مسلم - که رهبری نهضت کوفه را به عهده داشت -، واگذار می شد. ✅ بر این اساس، می توان گفت که ماجرای ترور ابن زیاد، احتمالاً ساخته و پرداخته خود او و دستیارانش و برای موجّه جلوه دادن اقدام خویش بر ضدّ مسلم و سران قبایل هوادار ایشان بوده است. 🔻اگر این تحلیل، پذیرفته نشود و نقشه یاد شده را واقعی بدانیم، گزارش دوم که حاکی از متوجّه شدن ابن زیاد از طریق قرائن موجود است و یا گزارش سوم که تصریح می کند زنی در خانه هانی، مانع اجرای آن شد، به صحّت، نزدیک ترند . 🔻امّا درستی گزارش های دیگری که می گویند مسلم، با یادآوری حدیث نبوی «فتک»، از تصمیم خود منصرف شد، بسیار بعید می نماید؛ بلکه می توان گفت که اهانت به مسلم است. آیا می توان پذیرفت که نماینده امام علیه السلام، هنگام طرح نقشه یاد شده، حکم آن را نمی دانسته و موقع اجرا، با یادآوری آن، از تصمیم خود، منصرف شده است؟! 🔻سایر آنچه در گزارش های یاد شده، برای بیان علّت امتناع مسلم از اجرای طرح ترور آمده، آن قدر سست است که ارزش نقد ندارد. 📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۴، ص ۱۷۴-۱۷۷. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا روایاتی که ثواب عزاداری و گریه بر امام حسین علیه السلام را بسیار زیاد و بی حد و مرز دانسته صحیح است؟ چگونه می شود با یک قطره اشک، خداوند تمام گناهان ما را ببخشد؟ 🔰 پاسخ این سؤال، در دو محور بیان می گردد: 1⃣ محور اول: چگونگی تعلق ثواب فروان به گریه بر ارباب بی سر جواب این سوال که چگونه می شود با یک قطره اشک، خداوند تمام گناهان ما را ببخشد، در تشرف سید بحرالعلوم، این چنین داده شده است: 🔹سید بحرالعلوم (ره ) به قصد تشرف به سامرا تنها براه افتاد. در بین راه راجع به این مساله، که گریه بـر امـام حسین (ع ) گناهان را مى آمرزد، فکر مى کرد. همان وقت متوجه شد که شخص عربى که سـوار بـر اسـب اسـت بـه او رسـید و سلام کرد. بعدپرسید: جناب سید درباره چه چیز به فکر فرو رفته اى؟ و در چه اندیشه اى؟ اگر مساله علمى است بفرمایید شاید من هم اهل باشم؟ 🔹سـیـد بـحرالعلوم فرمود: در این باره فکر مى کنم که چطور مى شود خداى تعالى این همه ثواب به زائریـن و گریه کنندگان بر حضرت سیدالشهداء (ع ) مى دهد، مثلا در هرقدمى که در راه زیارت بـرمـى دارد، ثواب یک حج و یک عمره در نامه عملش نوشته مى شود و براى یک قطره اشک تمام گناهان صغیره و کبیره اش آمرزیده مى شود؟ 🔹آن سوار عرب فرمود: تعجب نکن ! من براى شما مثالى مى آورم تا مشکل حل شود. سـلـطـانـى بـه همراه درباریان خود به شکار مى رفت . در شکارگاه از همراهیانش دور افتاد و به سـخـتى فوق العاده اى افتاد و بسیار گرسنه شد. خیمه اى را دید و وارد آن خیمه شد. در آن سیاه چـادر, پیرزنى را با پسرش دید. آنان در گوشه خیمه عنیزه اى (بز شیرده ) داشتند و از راه مصرف شیر این بز، زندگى خود را مى گرداندند. وقـتى سلطان وارد شد، او را نشناختند، ولى به خاطر پذیرایى از مهمان، آن بز را سربریده و کباب کردند، زیرا چیز دیگرى براى پذیرایى نداشتند. 🔹سلطان شب را همان جا خوابید و روز بعد، از ایشان جدا شد و به هر طورى که بود خود را به درباریان رسانید و جریان را براى اطرافیان نقل کرد. در نـهـایت از ایشان سؤال کرد: اگر بخواهم پاداش میهمان نوازى پیرزن و فرزندش راداده باشم، چه عملى باید انجام بدهم ؟ یکى از حضار گفت: به او صد گوسفند بدهید. دیگرى که از وزراء بود، گفت: صد گوسفند و صد اشرفى بدهید. یکى دیگر گفت: فلان مزرعه را به ایشان بدهید. سـلطان گفت: هر چه بدهم کم است، زیرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابله به مثل کرده ام. چون آنها هر چه را که داشتند به من دادند. من هم باید هرچه را که دارم به ایشان بدهم تا سر به سر شود. 🔹بعد سوار عرب به سید فرمود: حالا جناب بحرالعلوم، حضرت سیدالشهداء (ع ) هرچه از مال و منال و اهـل و عـیـال و پـسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پیکر داشت همه را در راه خدا داد پس اگر خـداونـد بـه زائرین و گریه کنندگان آن همه اجر و ثواب بدهد، نباید تعجب نمود، چون خدا که خـدائیش را نمى تواند به سیدالشهداء (ع )بدهد، پس هر کارى که مى تواند، انجام مى دهد، یعنى با صـرف نظر از مقامات عالى خودش، به زوار و گریه کنندگان آن حضرت، درجاتى عنایت مى کند.در عین حال اینها را جزاى کامل براى فداکارى آن حضرت نمى داند. چون شخص عرب این مطالب را فرمود، از نظر سید بحرالعلوم غایب شد. 📚 العبقری الحسان، ج۲، صص۵۴۵-۵۴۷. 2⃣ محور دوم: راه بهره مندی از این همه ثواب و بارش رحمت 💠 حال که این همه ثواب عظیم و رحمت گسترده -برای گریه و زیارت امام حسین علیه السلام - به سوی ما در حال باریدن است؛ اولا؛ باید کاسه به دست گیریم تا از این بارش رحمت الهی بهرمند شویم و الا دستمان خالی میماند، و کاسه همان اعتقاد به اصول دین و پایبندی به تکالیف شرعی -یعنی؛ انجام نماز و روزه و ... - است. ثانیاً؛کاسه خود را بر عکس نکنیم؛ یعنی با انجام اعمالی مانند: غیبت، تهمت، گران فروشی و..این ثواب هایی را که جمع کردیم، نسوزانیم. ✅ نکته پایانی اینکه اگر در زیر باران رحمت ارباب بی سر نیستیم؛ ایراد از باران نیست، بلکه باید سعی کنیم خود را مثل جناب حر به باران برسانیم و از این رحمت واسعه بهره مند گردیم. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا آب فرات مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها است؟ 🔰 در منابع روایی احادیثی هست که آب فرات را جزء مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی می کند؛ چنان که بر اساس روایت جابر جُعْفی از امام باقر علیه السلام، خداوند مهریه حضرت فاطمه سلام الله علیها را در زمین، چهار نهر قرار داده که یکی از آنها فرات است. ✅ اگر از نقد سندی و محتوایی این حدیث بگذریم، به نظر می رسد مقصود از مهر بودن فرات یا چهار نهر بزرگ برای حضرت زهرا سلام الله علیها معنای تشریفی و نمادین آن است که با مقام قدسی و ولایی آن بانوی بزرگ ارتباط دارد؛ وگرنه روشن است که مهریه حضرت فاطمه سلام الله علیها مبلغ معینی بود که امام علی علیه السلام در هنگام ازدواج پرداخت. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا علیه السلام، ج۲، ص۵۵۶. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا پس از شهادت امام حسین علیه السلام، سپاهیان یزید مقنعه های زنان را کشیدند و سر آن ها را برهنه کردند؟ 🔰 بر پایۀ منابع روایی و مقاتل معتبر و قابل استناد، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، سپاهیان عمر بن سعد به خیمه های اهل بیت حمله کردند و به غارت اموال پرداختند. زنان و کودکان در صحرا پراکنده شدند؛ گریان و داغدار و صیحه زنان و استغاثه کنان. پس از آن خیمه ها را آتش زدند. لباس رویین زنان را کشیدند؛ زیور آلات آنان را به غارت بردند؛ انگشتر از انگشت ها بیرون آوردند و گوشواره از گوش ها و خلخال از پاها. آنان کار را به جایی رساندند که گاه برای بردن چادر و جامۀ زنان و کودکان، با آنان به کشمکش می پرداختند، تا هر چه آنان داشتند رابه یغمابرند… . ♦️ دربارۀ این دسته از روایات باید به چند نکته توجه کرد تا پاسخ روشن شود: 1⃣ در متن عربی بیشتر این روایات ، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «ینزِعونَ الملاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَةَ المَرأَةِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلی ظَهرِها» آمده است. این عبارات با توجه به معنای ملحفه به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن موقع علاوه بر روانداز هایی شبیه چادر، لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند؛ و این به معنای رفع حجاب و پوشش آن ها نیست. عبارت «فَخَرَجْنَ حَوَاسِرَ مُسَلَّبَاتٍ حَافِیَات» در لهوف سید ابن طاووس نیز به معنای عریان شدن و پیدا بودن موی زنان نیست، بلکه به معنای برهنه بودن از لباس رویین است. همچنین این که در برخی مقاتل، عبارت «تُسْلَبُ الْمَرْأَةُ مِقْنَعَتُهَا مِنْ رَأْسِهَا» آمده است، باز نمی توان گفت که روسری آن ها به طور کل برداشته شد، به گونه ای که تمام موها معلوم بود. 2⃣ بر فرض بپذیریم که مقداری یا برای لحظاتی همۀ موهای آن ها پیدا شده باشد، این موضوع با شأن اهل بیت و غیرت خداوند منافاتی ندارد؛ زیرا آن نوع از بی حجابی مذموم است که از روی اختیار باشد، نه اجبار؛ وگرنه اهل حرم، یعنی مجموعۀ زنانی که همراه امام حسین(ع) در کربلا بودند، اصرار زیادی بر حفظ حجاب خویش در برابر نامحرمان داشتند و هیچ گاه از پوشش و حجاب غافل نمی شدند. 📚 پرسمان محرم، محدرضابهروز، فصلنامه ره توشه، بهار و تابستان ۱۳۹۷. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا «تل زینبیه» و «گودی قتلگاه» واقعیت تاریخی دارد؟ 🔰 در منابع معتبر کهن، سخنی از تل زینبیه در میان نیست، آنچه در برخی منابع آمده «مُسَنّاة» به معنای سیل بند است. در این منابع می خوانیم هنگامی که امام حسین علیه السلام تشنه شد، روی سیل بند رفت و آهنگ فرات کرد؛ اما هیچ سند معتبری حاکی از حضور حضرت زینب سلام الله علیها روی این سیل بند در هنگام قطع سر امام در دست نیست. 🔹 همچنین در گزارشی از بلاذری و طبری اشاره به تلّی شده است که تنی چند از پیران کوفه بر آن ایستاده بودند و می گریستند و از خدا برای امام طلب یاری می کردند. 🔸 افزون بر این، در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که یکی از آداب زیارت امام حسین علیه السلام این است که هر وقت زایر بر تل ایستاد، رو به قبله ذکر خاصی را بیان کند؛ اما معلوم نیست که منظور از این تپه، همان تپه یاد شده در در گزارش بلاذری و طبری باشد. 🔻 مهم تر آنکه هیچ دلیلی نداریم که ثابت کند آنچه در این اخبار و روایات آمده، همان تل زینبیه مشهور در عصر کنونی است که بر آن گنبد و بارگاهی ساخته اند؛ زیرا در هیچ یک از منابع معتبر کهن و متأخر، نام و نشانی از این پدیده به چشم نمی‌خورد. 🔹 به همین ترتیب درباره گودی قتلگاه نیز در هیچ یک از منابع معتبر کهن، و حتی ‌منابع عصر صفویه تا قاجار، مطلبی‌ یافت نمی‌شود. ✅ به نظر می رسد «تل زینبیه» و «گودی قتلگاه» از موضوعاتی است که در دوران پهلوی توسط خطبا و واعظان هنگام ذکر مصائب شهادت امام حسین علیه‌ السلام‌ بر سر زبان ها افتاده ‌و به‌ تدریج شهرت‌ یافته است. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۵۵۶. ----------------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 ♻️ @mobalegh_yar 🍂🍂🍂🍂🍂 🏴