eitaa logo
مبلّغ یار
2.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1هزار ویدیو
1.8هزار فایل
🌸 ارائه محتوای کارگاهی، آموزشی و تبلیغی رایگان برای #معلّمین، #مبلّغین و #روانشناسان
مشاهده در ایتا
دانلود
زینت و آراستگی [] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام سوال:دختران قبل از ازدواج تا چه میزان مى‌توانند آرایش کنند؟ مثلا آیا مجاز به گرفتن موهاى صورت یا گرفتن ابرو هستند؟ جواب : فى نفسه مانعی ندارد ولى اگر بر این کار مفسده‌اى مرطبت شود یا در معرض دید نامحرم باشند، جایز نیست. ✅بیان موضوع در مورد جایگاه آراستگی همین جمله کافیست که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّا زَینَّا السَّمَاءَ الدُّنْیا بِزِینَةٍ الْکَوَاکِبِ» ما آسمان نزدیک [=پایین‌] را با ستارگان آراستیم.(۱) همان طور که از این آیه استفاده می شود، خداوند ستارگان را زینت های آسمان قرار داده و از آن با عنوان نعمت یاد می‌کند بنابراین زینت فی‌نفسه امری مذموم و ناپسند نیست. لذا خداوند در خلقت آسمانها و زمین از زینت استفاده نموده است. ➖خداوند در قرآن بهره‌گیری از زینت را برای مسلمانان مجاز دانسته و آنها را به آراستگی فرامی‌خواند و نظر کسانی را که به غلط، آراستگی و زینت را با دین و آموزه‌های ناب آن در تضاد می‌پندارند، مردود می‌شمارد: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللّهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ...»ای رسول! بگو چه کسی زینت خدا را که برای بندگان خود بیرون آورده و نیز روزی‌های پاکیزه را حرام کرده است؟ بگو: این برای کسانی است که ایمان آورده‌اند.(۲) ➖خداوند در آیه ای دیگر آراستگی در مساجد دستور فرموده؛«يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ» ای فرزندان آدم ! زینت خود را در هنگام رفتن به هر مسجدى، با خود بردارید.(۳) 🟢آراستگی در سیره و حدیث ➖در سیره پیامبر خدا صلی الله ‌علیه ‌و‌ آله آمده است که هرگاه ایشان قصد خروج از خانه یا پذیرفتن کسی‌ را داشت، موی سر خود را شانه می‌زد، سر و وضع خود را مرتب می‌کرد. خویشتن را می‌آراست و برای آنکه تصویر خود را ببیند، در ظرف آبی می‌نگریست. وقتی سبب این کار را می‌پرسیدند، می‌فرمود: «اِنَّ اللّه‌َ تَعالی یُحِبُّ مِنْ عَبْدِهِ إِذا خَرَجَ إِلی إخْوانِهِ أَنْ یَتَهَیّاَ لَهُمْ وَ یَتَجَمَّلَ» خداوند متعال دوست دارد که بنده‌اش چون به سوی برادران خود بیرون می‌رود خود را برای‌ آنها منظم کند و خود را بیاراید و زیبا سازد.(۴) ➖امیر‌المؤمنین علیه‌السلام که خود در غایت زهد و ساده زیستی بود، هرگز سهل‌انگاری در آراستگی و آراسته بودن را روا نمی‌دانست. روایتی از آن حضرت نقل شده که نشان می‌دهد رفاقت و صمیمیت و خویشاوندی نباید باعث کوتاهی در این امر شود. آن حضرت فرمود: «لِیتَزَینَ اَحَدُکُم لأَخیهِ الْمُسْلِمِ کما یتَزَینَ لِلْغَریبِ الَّذی یحِبُّ أَنْ یراه فی احسن الهَیئة». هر یک از شما برای برادری که به دیدنتان آید خود را بیارائید چنانکه برای بیگانه‌ای مایلید در بهترین قیافه شما را ببیند، زینت می‌کنید.(۵) ➖حضرت امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یحِبُّ الْجَمَالَ وَ یحِبُّ أَنْ یرَی أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَی عَبْدِه‌» خداوند جمیل است و جمال را دوست دارد و دوست دارد آثار نعمت خود را بر بنده‌اش ببیند.(۶) ➖امام صادق علیه السلام در قسمتی از حدیث خود می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یحِبُّ الْجَمَالَ وَالتَّجَمُّلَ وَ یکْرَهُ الْبُؤْسَ وَالتَّبَاؤُسَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَی عَبْدٍ نِعْمَةً - أَحَبَّ أَنْ یرَی عَلَیهِ أَثَرَهَا - قِیلَ وَ کَیفَ ذَلِکَ قَالَ ینَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ یطَیبُ رِیحَهُ - وَ یحَسِّنُ دَارَهُ وَ یکْنُسُ أَفْنِیتَهُ - حَتَّی إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِیبِ الشَّمْسِ ینْفِی الْفَقْرَ - وَ یزِیدُ فِی الرِّزْقِ» همانا خدا دوست دارد زیبائی و زیبانمائی را و زشت می‌دارد. بدحالی و بدنمائی را زیرا خدا عزوجل چون نعمتی به بنده دهد دوست دارد اثرش را در او بیند، گفته شد، چگونه؟ فرمود: جامه خوب و پاکیزه و بوی خوش بزند و خانه خوب و گرد و غبار خانه را جاروب کند، تا این که چراغ را پیش از غروب خورشید روشن کند که فقر را ببرد و روزی را بیفزاید.(۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
🔶انواع آراستگی 🔸آراستگی اندیشه:  این آراستگی را می‌توان به سه زینت اساسی خلاصه کرد: علم، حکمت و ادب. علم: امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «الْعِلْمُ زَینُ الْأَغْنِیاءِ وَ غِنَی الْفُقَرَاء»؛دانش، زینت دهنده ثروتمندان است (منظور از ثروتمندان یعنی کسانی که علم دارند) و بی‌نیاز کننده فقرا (یعنی کسانی که علم ندارند و جاهل هستند).(۸) در حدیثی دیگر فرمود: «الْعِلْمُ أَشْرَفُ حِلْیةٍ وَ عَطِیة»دانش والاترین و بلندترین زیور و هدیه (بخشیده شده) است. حکمت: «عَلَیکَ بِالْحِکْمَةِ فَإِنَّهَا الْحِلْیةُ الْفَاخِرَة»؛فراگیر حکمت را پس بدرستی که آن زیوری است فاخر. مراد از حکمت، «علم راست و کردار درست است» و فاخر، هر چیز نفیس و نیکوئیست.(۹) ادب: امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «حُسْنُ الْأَدَبِ زِینَةُ الْعَقْل‌»ادب نیکو، زیور و زینت خرد و عقل است.(۱۰) 🔸 آراستگی گفتار امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «الصَّمْتُ کَنْزٌ وَافِرٌ وَ زَینُ الْحَلِیمِ وَ سَتْرُ الْجَاهِل‌»سکوت گنجی است فراوان و زینت شخص حلیم و بردبار و پوششی است برای جاهل و نادان‌.(۱۱) ➖ خداوند آموزه لقمان حکیم را در مورد آهسته حرف زدن نقل فرموده و زشتی داد زدن را به صدای گوش خراش الاغ تشبیه فرموده است؛«وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ».(۱۲) 🔸آراستگی رفتار  منظور از آراستگی در رفتار، انصاف، وفا و بردباری، سخاوت و... است. در این زمینه روایات فراوانی هست. ➖امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «رَأَیتُ الْوَفَاءَ یزَینُ الرِّجَال‌»چنین است که وفا، مردان را زینت می‌دهد.(۱۳) ➖امام علی علیه السلام می‌فرماید: «زَینُ الْمُصَاحَبَةِ الِاحْتِمَال‌»زینت مصاحبت، تحمل کردن است؛ یعنی تحمل کردن بی‌ادبیهای مصاحب (دوست) یا تحمل دیون و اخراجات و مؤنات او هرگاه و هر زمان که محتاج باشد.(۱۴) ➖همچنین امیرمؤمنان علیه السلام می‌فرماید: «السَّخَاءُ یکْسِبُ الْمَحَبَّةَ وَ یزَینُ الْأَخْلَاق‌»؛سخاوت دوستی را کسب می‌کند؛ یعنی باعث می‌شود که مردم با او دوست شوند و خوبیها و خصلتها را زینت و آرایش می‌دهد.(۱۵) 🔸آراستگی ظاهری امام صادق علیه السلام در قسمتی از حدیث خود می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یحِبُّ الْجَمَالَ وَالتَّجَمُّلَ وَ یکْرَهُ الْبُؤْسَ وَالتَّبَاؤُسَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَی عَبْدٍ نِعْمَةً - أَحَبَّ أَنْ یرَی عَلَیهِ أَثَرَهَا - قِیلَ وَ کَیفَ ذَلِکَ قَالَ ینَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ یطَیبُ رِیحَهُ - وَ یحَسِّنُ دَارَهُ وَ یکْنُسُ أَفْنِیتَهُ - حَتَّی إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِیبِ الشَّمْسِ ینْفِی الْفَقْرَ - وَ یزِیدُ فِی الرِّزْقِ» همانا خدا دوست دارد زیبائی و زیبانمائی را و زشت می‌دارد. بدحالی و بدنمائی را زیرا خدا عزوجل چون نعمتی به بنده دهد دوست دارد اثرش را در او بیند، گفته شد، چگونه؟ فرمود: جامه خوب و پاکیزه و بوی خوش بزند و خانه خوب و گرد و غبار خانه را جاروب کند، تا این که چراغ را پیش از غروب خورشید روشن کند که فقر را ببرد و روزی را بیفزاید.(۱۶) ➖ حضرت پیامبر(ص) :«إِنَّ خَیرَ نِسٰائِکُمُ: الوَلُودُ، الوَدُودُ، العَفِیفَةُ، العَزِیزَةُ فِي أَهلِهٰا، الذَّلِیلَةُ مَعَ بَعلِهٰا، المُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِهٰا، الحَصٰانُ عَلیٰ غَیرِهِ، الَّتِي تَسمَعُ قَولَهُ، وَ تُطِیعُ أَمرَهُ، وَ إِذَا خَلٰا بِهٰا بَذَلَت لَهُ مَا یُرِیدُ مِنهٰا، وَلَم تُبَذِّل کَتَبَذُّلِ الرَّجُلِ». برترین زنان شما کسانی هستند که بچه زا، با شوهران خود مهربان، و با حجاب و پوشیده باشند و در بین طایفه خودشان با عزت، ولی در مواجهه با شوهران خود متواضع و نرمخو باشند، و برای شوهران‌شان خود را آرایش و زینت نمایند و در میان نا محرمان (و در جامعه) عفیف باشند، از شوهران خود اطاعت نموده و هرگاه با همسران خود خلوت کنند، خود را کاملاً در اختیار آنان قرار دهند و در مقابل شوهران‌شان همچون مردان (خالی از آرایش و زینت و معاشرت زنانه) نباشند.(۱۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
🔴آرایش های حرام ➖اصل آرایش برای زن حرام نیست؛ آنچه حرام است ارائه زینت به نامحرم و تبرج است نه اصل آرایش، آن چنانکه خداوند در قرآن می فرماید"... لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولی ...» همچون دوران جاهليّت نخستين (در ميان مردم) ظاهر نشويد. ➖«وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ...» و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود . و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!(۱۸) 💠داستان(شأن نزول) جابر بن عبدالله بنا به نقل مقاتل چنین گوید: اسماء دختر مرثد داراى نخلستانى بود. روزى زنان مدینه نزد وى رفته بودند در حالتى که لباسى که روى لباس‌ها مى پوشند و به آن آزار مى گفتند، در تن نداشتند و از این روى زینت پاى آن‌ها یعنى خلخال و نیز گردن و برآمدگى سینه (پستان) آن‌ها کاملاً نمایان شده بود. اسماء به سخن آمد و گفت: این چه حرکت زشتى است که مرتکب شده و با این وضع در باغ من آمده اید. خبر به رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم رسید و این آیه نازل گردید. ➖«إنّ رسولَ الله (ص) لَعَنَ المخنَّثینَ منَ الرِّجالِ والمُتَبَرِّجات منَ النِّسٰاءِ، وَقالَ: «أَخرِجُوهُم مِن بُیُوتِکُم...». ابن عباس می‌گوید: همانا رسول خدا (ص) لعنت می‌کرد مردانی را که خود را شبیه به زنان می‌کردند و همچنین زنانی را که خود را [نزدِ نامحرمان] آرایش می‌کردند و می‌فرمود: «این دو دسته را به خانه‌های خود راه ندهید و...». ➖ در حدیث معراج که پیامبر تجسم اعمال برخی گناهان را نقل می فرمود تجسم عمل آرایش حرام اینگونه بیان شده است؛«وَ أَمَّا الَّتِي كَانَتْ تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ تُزَيِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاسِ» اما زنی که گوشت بدنش را میخورد زنی است که بدنش را برای مردم آرایش میکرد . 💠داستان زنی در کعبه طواف می کرد و مردی هم پشت سر آن زن می رفت. (لحظه ای) آن زن بازوی خود را خارج کرد و آن مرد دستش را دراز نمود و بر روی بازوی آن زن گذاشت. خداوند دست آن مرد را به بازوی زن چسباند. مردم ازدحام نمودند، بطوری که راه عبور بسته شد. کسی را پیش امیر مکه فرستادند و امیر مکه، فقهاء و علماء را حاضر نمود و آنها فتوا دادند که باید دست مرد را ببرند، چونکه آن مرد مرتکب جنایت شده است. امیر مکه گفت: «آیا در اینجا از خانواده پیغمبر (ص) کسی هست؟» گفتند: «بلی! حسین بن علی (ع) اینجا است.» امیر مکه کسی را نزد امام حسین (ع) فرستاد. امام حسین (ع) تشریف آوردند. به آن حضرت عرض کردند: «ای فرزند رسول خدا! حکم خدا درباره اینها چیست؟» امام حسین(ع) رو به کعبه نموده و دست هایشان را بلند کردند. مدتی مکث فرموده و دعا نمودند. بعد بطرف آنها تشریف آوردند و دست آن مرد را از بازوی زن خلاص نمودند. امیر مکه عرض کرد: «یا حسین! این مرد را برای این کاری که از او سر زده است، عذاب نکنیم؟» حضرت فرمودند: «نه.» می گویند آن مرد، همان «جمال» بود که در کربلا دست امام حسین (ع) را قطع نمود و اینگونه لطف حضرت را جواب داد!! ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.ملک/۵. ۲.اعراف/۳۲. ۳.اعراف/۳۱. ۴.مكارم الأخلاق ،ج۱،ص۵۸. ۵.الخصال ،ص۶۱۳ ۶.کافی، ج۶، ص۴۳۸ ۷.امالى طوسى، ص۲۷۵. ۸.تصنیف غررالحکم ،ص۴۲ ۹. همان، ص۵۸ ۱۰.بحار الانوار،ج۷۸، ص۸۰ ۱۲.لقمان/۱۹. ۱۳.بحار الانوار، ج۴۷، ص۳۲. ۱۴تصنیف غررالحکم ،ص۴۲۰. ۱۵.همان،ص۳۷۸. ۱۶.بحار الانورج۷۳، ص۱۷۶. ۱۷.من لايحضره الفقيه، ج۳، ص۳۸۹. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گاهی فقط کافیه درک کنی... یه تلنگر که لحظات خوش کنار هم بودن رو به بگومگو تبدیل نکنیم.😉 📎 📎 📎 📎 ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
001-116 C110226.pdf
3.45M
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 کلاس دهم رشته علوم و معارف اسلامی، ویژه پسران شامل: درس اول: جایگاه احکام در اسلام درس دوم: اجتهاد و تقلید درس سوم: واژه شناسی فقهی درس چهارم: نظافت و بهداشت در اسلام درس پنجم: طهارت معنوی ١ درس ششم: طهارت معنوی ٢ درس هفتم: آغاز نماز درس هشتم: واجبات و ارکان نماز درس نهم: انواع نماز درس دهم: مسجد و نماز جماعت درس يازدهم: روزه درس دوازدهم: حج خانه خدا درس سيزدهم: خوردنی ها و آشاميدنی ها در اسلام درس چهاردهم: گناهان کبیره، رابطه احكام و اخلاق ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
پایه ۱۱.pdf
4.71M
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 کلاس یازدهم شامل: درس اول: نماز با توجه درس دوم: شک های باطل کننده نماز درس سوم: نماز در شرایط اضطراری درس چهارم: سفرهای زیارتی درس پنجم: رشوه خواری درس ششم: رِبا خواری درس هفتم: قمار بازی درس هشتم: شرط بندی درس نهم: اموال عمومی درس دهم: لباس زیبا و پوشش مناسب درس یازدهم: آرایش و آراستگی درس دوازدهم: غرور و فخر فروشی درس سیزدهم: مثبت اندیشی یا سوء ظن درس چهاردهم: عیب پوشی و عیب جویی ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
پایه 10.pdf
3.72M
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 کلاس دهم شامل: درس اول: پاک کننده ها درس دوم: نجاست کافر درس سوم: ارتباط با غیر مسلمانان درس چهارم: سفرهای خارجی درس پنجم: کسب و تجارت درس ششم: استفاده صحیح از گوشت حیوانات درس هفتم: صید و شکار درس هشتم: موسیقی، غِنا و رقص درس نهم: پزشکی و طبابت درس دهم: استحکام بخشیدن به کار ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
احکام دختران پایه 10.pdf
4.39M
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 کلاس دهم رشته علوم و معارف اسلامی، ویژه دختران طراحی دخترانه همراه با غسل های بانوان درس ششم: احکام اختصاصی بانوان شامل: درس اول: جایگاه احکام در اسلام درس دوم: اجتهاد و تقلید درس سوم: واژه شناسی فقهی درس چهارم: نظافت و بهداشت در اسلام درس پنجم: طهارت معنوی ١ درس ششم: طهارت معنوی ٢ درس هفتم: آغاز نماز درس هشتم: واجبات و ارکان نماز درس نهم: انواع نماز درس دهم: مسجد و نماز جماعت درس يازدهم: روزه درس دوازدهم: حج خانه خدا درس سيزدهم: خوردنی ها و آشاميدنی ها در اسلام درس چهاردهم: گناهان کبیره، رابطه احكام و اخلاق ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
پایه۱۲.pdf
5.83M
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 کلاس دوازدهم شامل: درس اول: ازدواج و تشکیل خانواده درس دوم: مجالس اهل بیت علیهم السلام درس سوم: وقف درس چهارم: سفر آخر درس پنجم: قانون ارث و احکام وصیّت درس ششم: حُسن معاشرت و روابط اجتماعی درس هفتم: اصناف و مشاغل درس هشتم: احکام و قوانین اجتماعی درس نهم: غیرت، عزت و غرور ملی درس دهم: ایثار و فداکاری درس یازدهم: معماری ایرانی اسلامی درس دوازدهم: احکام انتخابات ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
پایه 9.pdf
3.82M
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 کلاس نهم شامل: درس اول: نماز آیات درس دوم: نماز قضا درس سوم: حج و عمره درس چهارم: جهاد و دفاع درس پنجم: غَصب، دست اندازی به اموال دیگران درس ششم: آلودگی ها و نجاست شراب درس هفتم: وفای به عهد و پیمان درس هشتم: احکام نگاه درس نهم: اخلاص و ریا درس دهم: مردم آزاری درس یازدهم: تَعصّب درس دوازدهم: مواد مخدر و اعتیاد ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
معاش به قدر كفاف رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم از بياباني مي گذشت ، شتراني ديد كه مشغول چرا هستند و شترچران مراقب آنهاست . حضرت كسي را نزد او فرستاد تا قدري شير براي رفع عطش از وي بخواهد. شتربان گفت : شيري كه در پستان شترهاست ، غذاي صبح عشيره است و شيري كه در ظروفمان هم اكنون موجود است ، غذاي شب آنهاست و چيزي به فرستاده رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نداد. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم درباره اش دعا كرد و فرمود: ((بار الها! مال و اولادش را زياد كن !)) از آنجا گذشتند، به چوپاني رسيدند كه گوسفند مي چراند. براي گرفتن شير، شخصي را نزد وي فرستادند. او گوسفند را دوشيد و در ظرف پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ريخت ، به علاوه شيري را كه در ظرف خود قبلا دوشيده بود، در ظرف شير آن حضرت اضافه كرد و گوسفندي را نيز فرستاد و پيام داد: ((اين چيزي بود كه نزد ما وجود داشت و اگر دوست داريد بر آن بيفزاييم .)) رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم درباره او دعا كرد و گفت : ((بار الها! به وي به اندازه كفاف زندگي عطا فرما!)) بعضي از اصحاب عرض كردند: ((شما درباره كسي كه ردّتان نمود، دعايي كرديد كه همه ما دوستدار آن هستيم و درباره كسي كه حاجت شما را برآورده ساخت ، دعايي نموديد كه همه ما نسبت به آن كراهتي داريم و بي ميليم .)) حضرت فرمود: إِنَّ مَا قَلَّ وكَفَى خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ وأَلْهَى ((مال كم كه براي زندگي كفايت مي كند، بهتر از مال بسياري است كه موجب غفلت آدمي از خداوند مي شود.)) آنگاه درباره محمد و آل محمد دعاي كفاف فرمود. 📙 كافي ج 2 ص 140 ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar
🔆 پاسخ به اشكال منكر خدا 💥يكى از منكران خدا كه مى خواست به قول خود به قرآن اشكال بگيرد و مثلاً بگويد در قرآن ، تضاد وجود دارد، بنابراين ساخته فكر بشر است ، كه طبق بعضى از روايات او ابن ابى العوجاء از ماديين معاصر امام صادق عليه السلام بود. 💥روزى به مؤمن الطاق که يكى از شاگردان برجسته امام صادق عليه السلام بود، گفت : در قرآن در سوره نساء آيه 3 آمده : شما مى توانيد تا چهار زن به عنوان همسرى انتخاب كنيد و اگر ترس آن را داريد كه عدالت بين همسران را نتوانيد رعايت كنيد، ازدواج با يك زن جايز است نه بيشتر. و در همين سوره آيه 129 آمده : هرگز نمى توانيد در ميان همسران رعايت عدالت كنيد هر چند كوشش نمائيد. 💥بنابراين بين اين دو آيه تضاد است ، زيرا اولى مى گويد، در صورت بيم نتوانستن رعايت عدالت، انتخاب بيش از يك همسر جايز نيست، و در صورت توانستن رعايت عدالت، تا چهار همسر جايز است، و در آيه دوم گويد: شما هرگز قادر به رعايت عدالت نيستيد؟ (بنابراين تعدد زوجات مشروط به عدالت است و عدالت هم كه ممكن نيست پس تعدد زوجات در اسلام صيح نيست). مؤمن الطاق گويد: جواب اين اشكال را نتوانستم بدهم ، به مدينه مسافرت كرده به حضور امام صادق عليه السلام رسيدم و اشكال منكر را مطرح كردم . 💥امام فرمود: منظور از عدالت در آيه سوم نساء عدالت در نفقه (و حقوق همسرى ) است ، و اما منظور از عدالت در آيه 129 (كه آنرا غير ممكن مى داند) عدالت در تمايلات قلبى است زيرا انسان نمى تواند در ميل خود بين همسران رعايت عدالت كند، بنابراين تضادى بين اين دو آيه نيست . مؤمن الطاق گويد: بازگشتم و به اشكال او (ابن ابي العوجاء) به همين طريق پاسخ دادم ، قانع شد و به من گفت : 💥هذا ما حملته من الحجاز: تو اين پاسخ را از حجاز آورده اى . يعنى اين پاسخ از تو نيست ، بلكه از امام صادق عليه السلام است كه رفتى در مدينه (كه از شهرهاى حجاز است ) از او پرسيده اى و جواب آنرا گرفته اى و براى من آورده اى . 📒 مناقب ابن شهرآشوب ج 4 ص 250 ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mobaleghyar