8 نکته تربیتی در قرآن
1- اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید، حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند، (طه/44 و شعرا/215).
2- الف) گفتار و رفتار آدم در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است، پس مراقب باشید، (لقمان/16 و کهف/30).
ب) نسبت به انسانهای اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن، این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند، (لقمان/17).
ج) در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی، مبادا تندرو و کندرو شوی، میانه روی، بهترین روش است; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش، (لقمان/18و19).
3- قرآن کریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) و حرکت به دنبال اکثریت، مخالف است. قرآن می گوید: «اگر بخواهی از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروی کنی، بدون شک از راه خدا دور می شوی»; همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر، (انعام/116 و اسراء/36).
4- همیشه بزرگ ترها، بهترین حرف را نمیزنند و همیشه حرف گوش کنی و اطاعت از بزرگان، انسان را به سعادت نمیرساند. این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود، نه بزرگترهایت؛ (احزاب/67) .
5- علم بهتر است یا ثروت؟ جواب آن را در آیه 247 بقره پیدا خواهید کرد.
6- امانت داری یکی از ارزشمندترین ارزشهای قرآنی است. حضرت موسی (ع) را به خاطر امانتداری و قدرتش، در خانه حضرت شعیب پناه دادند، (قصص/26)، و حضرت یوسف را به خاطر امانتداری وعلمش، بر خزانه مصر نشاندند;، (یوسف/55)، و حتی رسول خدا (ص) که از سوی خداوند برگزیده شد، مشهور به امانتداری و به محمد امین معروف بود.
7- اگر میخواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشک و سنگین و بی لطافت، هیچ گاه در امر تربیت موفق نمیشود. مهربانی، دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بی آن که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند، (آل عمران/159).
8- آیا دوست دارید که دشمن خود را به یک دوست تبدیل کنید؟ به هر بدی که در حق شما کرد، با خوبی پاسخ گویید، این را قرآن تجویز میکند; آیه 34 سوره فصلت را بخوانید!.
#قرآن
#تعلیم_و_تربیت
#تربیت
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
10 نکته در خصوص سلامتی در قرآن
1- بخورید و بیاشامید، اما به اندازه کافی و لازم، زیرا پرخوری و زیاده روی، سلامت شما را به خطر می اندازد، (اعراف/31).
2- همه دردها و ناراحتیهای خود را میتوانید با قرآن ریشهکن سازید، قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا گردید تا همه سیستمهای روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند، (یونس/57 و اسراء/82).
3- در فرهنگ قرآنی، این خداوند است که بیماری ها را شفا میدهد و دیگران، وسیله و واسطه اند، (شعرا/80).
4- اصل اول در سلامتی و صحت غذاها به فرموده قرآن، آن است که حلال و پاکیزه باشند.
این گونه غذا، میتواند مقدمات سلامتی را در بدن انسان فراهم نماید، اما این که یک ماده خوراکی واحد با ترکیبات غذایی ثابت و مشخص، در اثر حلال یا حرام بودن، دارای آثار متفاوتی بر سلامت انسان گردد، بحث علمی بسیار عمیقی می طلبد، (نحل/114 و بقره 168). حلال یعنی چیزی که ممنوعیت شرعی ندارد و طیب یعنی چیزی که موافق طبع سالم انسانی باشد.
5- بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است، یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف گردد. این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه 62 آمده است.
6- به فرمان قرآن، مؤمنان، شایستهترین افراد در استفاده از نعمتهای الهی، مانند غذاهای پاکیزه میباشند. خداوند میفرماید: «چه کسی این غذاهای پاکیزه را بر شما حرام کرده است؟ این ها زیبایی های زندگی دنیاست که خداوند برای بهترین بندگانش خلق نموده است. پس از نعمتهای خداوند استفاده کنید»، (اعراف/32 و مائده/87 و 88). به قول امام علی (ع)، خداوند همان قدر از حرام شمردن آن چه حلال نموده است، ناراحت میگردد که حرام او را نادیده بگیرید و مانند یک امر حلال انجام دهید.
7- جالب است بدانید که خداوند مستقیما در قرآن به خوردن گوشت و ماهی و میوه اشاره میکند و آنها را از نعمتهای زندگی بخش الهی برمیشمارد و از ما میخواهد که از آنها بخوریم که به ترتیب در سوره مائده آیه 1 و 96، سوره نحل، آیه 14 و سوره مؤمنون آیه 19 آمده است.
8- مسئله خوراک در قرآن، آن قدر مهم است که در یک آیه مستقیما فرمان داده شده است که انسان با دقت و تامل در غذایی که میخورد، بنگرد، (عبس/24); یعنی این که یک انسان قرآنی، باید در نحوه تغذیه خود، نهایت دقت را داشته باشد.
9- خداوند در قرآن کریم خواب را یکی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمیشمارد و آن را نعمتی قابل ستایش و آیهای از آیات اعجازآمیز الهی معرفی میکند، (روم/23 و فرقان/47).
10- آیا میدانید در فرهنگ قرآنی، سخت ترین و ناگوارترین بیماریها چیست؟ قرآن مستقیما به این بیماری اشاره نموده، آن را نام میبرد. این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد، چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز میگردد و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا میکند، (اعراف/179 و توبه/125).
#قرآن
#خوردن_و_آشامیدن
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
11 نکته روانشناسی در قرآن
1- از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن، کافر و منافق، (آیات 2 تا 20 سوره بقره).
2- شخصیتهای مؤمن، خود دارای سه درجه شخصیتی میباشند: آنان که به خود ظلم میکنند، آنان که میانه رو هستند و آنان که پیشتازانند، (فاطر/32).
3- مشخصه بارز شخصیت کافر آن است که دل و اندیشه اش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است.
4- خصوصیت بارز شخصیت منافق از دیدگاه قرآن، دوگانگی ریشهای در ظاهر و باطن است; به همین دلیل، مبتلا به شک و تردید و عدم قدرت تصمیم گیری و ناتوانی در قضاوت میگردد، (بقره/8 تا 20 و منافقون).
5- در قرآن کریم، در آیات فراوانی از اندوه، علل ایجاد کننده آن و راههای برطرف ساختن آن سخن گفته شده است. گاهی اندوه فراق را با دیدار و گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول خدا (ص) را به دلداری حضرت حق، درمان نموده است.
6- در دیدگاه قرآن، ترس دو نوع است: «ترس پسندیده و ترس ناپسند»، ترس پسندیده، همان ترس از خداوند و عدالت اوست که منجر به اصلاح رفتار می شود، (انفال/2)، و ترس ناپسند، اضطرابی شدید با علت مشخصی است که تسلط بر نفس را از بین میبرد و باید با آن مبارزه شود، (احزاب/10 و 11).
7- از نظر قرآن دو نوع خشم وجود دارد، خشم مفید و متعادل و خشم مخرب و نابهنجار; خشم متعادل، راهی برای رسیدن به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب را باید درمان کرد. قرآن کریم با توصیه به صبر و پاسخگویی با عمل نیک و با وعده بهشت و پاداش اخروی، به وسیله سفارش به بخشش و عفو، یادآوری قدرت و خشم خداوند و… به درمان بیماری سلامتی سوز خشم و عصبانیت پرداخته است.
که به ترتیب در سوره شوری آیه 43، فصلت آیه 34، آل عمران آیات 133 و 143، شوری آیات 36 و 37 و نور آیه 22 بیان شده است.
8- در قرآن به سه نوع از مکانیسم های دفاعی، روانی اشاره شده است که عبارتند از: فرافکنی (منافقون/4)، دلیل تراشی (بقره/11 و 12) و واکنش سازی (بقره/204 و 205 و منافقون/4).
9- در فرهنگ قرآن یکی از راه های مؤثر و اساسی روان درمانی، استفاده از مواعظ و اندرزهای قرآنی است; (یونس/57).
10- در روش روان درمانی قرآنی، ایمان، تولید امنیت درونی و آرامش می نماید; (انعام/82 و رعد/28).
11- یاد خدا، آرام بخش دلهاست، (رعد/28).
#قرآن
#روانشناسی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
May 11
توجه به پدر و مادر
در احوالات یکی از محبان و شیعیان آمده که پدر پیری داشت و بسیار به او خدمت می کرد. ایشان شبهای چهارشنبه به مسجد سهله میرفت. اما پس از مدتی این کار را ترک نمود. دلیل آن را پرسیدند، گفت چهل شب چهارشنبه به مسجد سهله رفتم در شب آخر نزدیک مغرب تنها به مسجد سهله میرفتم عرب بیابانی را دیدم سوار بر اسب که سه بار به من فرمود: « از پدرت مراقبت کن.» من فهمیدم که امام زمان (علیه السلام) راضی نیستند من پدرم را بگذارم و به مسجد سهله بروم.
✅ نکته
🌼در روایات دیگر وارد است حق مادر سه برابر پدر است.پس به این روایت اشکال وارد نیست که چرا فقط پدر را ذکر کرده است.
🌼سه پدر در روایات برای انسان ذکر شده است.
پدر خود انسان،پدر همسر،معلم
#اهل_بیت
#امام_زمان
#پدر_و_مادر
#معلم
#استاد
#منبرک
#بین_الصلاتین
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
هفت نكته درباره استخاره
۱. استخاره عبارت است از آن كه انسان در كارى كه قصد انجام آن را دارد از خداوند بخواهد كه او را به آنچه خير و صلاح اوست اعم از انجام فعل يا ترك آن راهنمايى كند.
۲. استخاره براى رفع ترديد است نه براى پيشگويى و آينده نگرى مانند قبولى امتحان، رسيدن به حاجت، خوب شدن مريض و ...
۳. استخاره در كارهاى مباح است نه در كارهاى واجب و حرام و مكروه.
۴. استخاره بعد از فكر و مشورت كردن است.
۵. عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست، گر چه بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
۶. تجديد استخاره صحيح نيست مگر اين كه مدت قابل ملاحظه اى بگذرد و يا شرايط استخاره تغيير كند.
۷. استخاره آدابى دارد همچون وضو داشتن هنگام استخاره، رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بين استخاره، استخاره در زمان و مكان مقدس مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه و ...
#احکام
#استخاره
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
عبادتهاى حرام
برخى از عبادت ها گناه محسوب مى شوند و باطل هستند همچون موارد زير:
۱. نماز، روزه، طواف و اعتكاف در حال حيض و نفاس باطل و گناه است.
۲. نافله ظهر و عصر در سفر.
۳. اذان و اقامه براى نمازهاى غير يوميه يا اذان قبل از وقت.
۴. وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى كند از او سر نزده).
۵. روزه عيد قربان و فطر.
۶. روزه يوم الشك به نيت اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى شود.
۷. خوندن سوره هايى كه سجده واجب دارد در حال جنابت و حيض و نفاس حرام است.
#احکام
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
چند نكته درباره نام خدا
۱. بردن نام خدا در آغاز هر كارى مستحب است.
۲. احترام به اسماء الهى واجب است، از اين رو مسّ نام هاى خداوند بدون طهارت (وضو، غسل يا تيمم) حرام است.
۳. هتك و بى احترامى به نام خدا به هر نحو حرام است.
۴. نجس كردن نام خدا حرام و تطهير آن واجب است.
۵. مسّ نام هاى خداوند بدون طهارت حرام است.
۶. در ركوع و سجود، ذكر خدا واجب است.
۷. در ذبح حيوان ذكر خدا واجب است.
۸. در شكار حيوان، ذكر خدا واجب است.
۹. قسم، نذر و عهد تنها با نام هاى مختص به خدا منعقد مى شوند.
#احکام
#نام_خدا
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20