بسم الله الرحمن الرحیم
♦️قسمت اول: شهادت حمزه سیدالشهدا(ع)
رسالت پیامبر اسلام (ص) از ابتدا مورد خشم و مخالفت مشرکان و کفار قرار گرفت و همیشه برای اینکه بر سر راه ایشان و اسلام سد راههایی ایجاد کنند اقدام به آزار و اذیت پیامبر (ص) و یارانشان میکردند یکی از بزرگترین حامیان پیامبر(ص) حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) بود و تا آن زمانی که ایشان در حیات بودند کسی جرات آسیب رساندن به پیامبر (ص) را نداشت و به خاطر همین موضوع، حضرت حمزه (ع) در یک توطئه به طرز فجیعی به شهادت رسید؛ بر اساس روایات بسیار هند همسر ابوسفیان دستور به قتل رساندن حضرت حمزه سیدالشهدا را به غلام حبشی داد و بدن آن حضرت (ع) را مثله کرد و تکهای از جگر حضرت حمزه (ع) را بر دهان گذاشت.او را مثله کرد و از اعضای بریده او، برای خود گوشواره، دست بند و خلخال درست کرد و آنها را با جگر حمزه به مکه برد
پیامبر فرمودند: هیچ موقفی تلختر از این موقف برای من نبود که بر سر بدن مثله شده عموی گرامی ام حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) حاضر شدم؛ ایشان در لحظه بسیار گریست و روایت است پیامبر(ص) هیچگاه چنین گریه نکرد.
♦️این جاست که جمله ی تاریخ تکرار می شود را باید معنا کرد.
دشمنان اسلام وقتی توان و شهامت رویارویی با سربازان اسلام ندارند،سربازانی همچون حضرت حمزه که بار رو یاور رسول خدا بود.ناجوانمردانه و از آسمان او را هدف قرار داده و پیکر مطهرش قطعه قطعه شد.
این داغ هنوز در دل رهبرمان تازه هست و دیدیم در اکثر سخنرانی ها و صحبت هایشان با صدایی پر از بغض و چشمانی اشک بار از این شهید بزرگ یاد می کنند.
جالب این جاست که یک عده هنوز سنگ این کفار و مشرکین را به سینه می زنند.
#اهل_بیت
#حمزه_سید_الشهدا
#سردار_سلیمانی
#شوال
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
♦️قسمت دوم:حضرت عبدالعظیم حسنی
1- صاحب بن عباد در رساله خود گفته: ابو حماد رازی گوید: خدمت حضرت هادی علیه السّلام رسیدم و از آن جناب مسائلی پرسیدم، هنگامی که اراده کردم از محضر مقدّسش بیرون شوم فرمود: هرگاه مشکلاتی برایت پیش آمد کرد، آنها را از عبد العظیم حسنی بپرس، و سلام مرا هم به او برسان.
2- در امالی صدوق در ضمن حدیث «عرض دین» آمده وقتی که حضرت عبد العظیم خدمت امام هادی علیه السّلام مشرّف شد و عقاید خود را اظهار نمود، امام فرمود: تو از دوستان حقیقی ما هستی.
3- ابو نصر بخاری ضمن حالات فرزندان امام مجتبی علیه السّلام از ابوعلی محمّد بن همام از حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام روایت کرده که در نزد آن جناب از عبد العظیم حسنی صحبت به میان آمد، فرمود: اگر عبد العظیم نبود می گفتیم علی بن حسن بن زید بن حسن فرزندی از خود باقی نگذاشته.
4- ابن قولویه در کامل الزّیارات(باب 107 صفحه 324) از علیّ ابن حسین ابن موسی بن بابویه و او از محمّد ابن یحیی اشعری عطار قمی روایت کرده یکی از اهالی ری گفت بر حضرت ابوالحسن العسکری امام هادی علیه السّلام وارد شدم آن جناب از من پرسید کجا بودی؟ عرض کردم به زیارت سیّد الشهدا علیه السّلام رفته بودم آن حضرت فرمود بدان و آگاه باش اگر قبر عبدالعظیم حسنی علیه السّلام را که در نزد شماست زیارت کرده بودی مثل آنست که حضرت حسین ابن علی را در کربلا زیارت کرده باشی
کراماتی از حضرت عبد العظیم حسنی
هفته چهلم
از منبع موثّقی نقل است یکی از تّجار بازار تهران را مشکلی پیش آمد، روزی با یکی از همکارانش مشکل خود را در میان گذاشت، همکار او گفت برای حلّ گرفتاری خود به حضرت عبد العظیم علیه السّلام متوسّل شو، وی گفت به آن حضرت نیز متوسّل گردیدم و مشکل برطرف نشد، همکار او گفت مشکل توسّط حضرت عبد العظیم علیه السّلام حلّ شدنی است؛ ولی تو با اخلاص متوسّل نگردیده ای. حال بنشین تا سرگذشت خود را که تا کنون برای کسی نگفته ام برایت باز گو نمایم.
من سال های گذشته ورشکسته شدم، بطوری که جهت معاش روزانه خود با تنگنا روبرو گردیدم و تصمیم گرفتم جهت رفع گرفتاری به حضرت عبد العظیم علیه السّلام متوسّل شوم، برای این کار نذر کردم چهل هفته پی در پی سحر پنج شنبه پیاده به زیارت آن حضرت بروم، 39 هفته سپری شد، هفته چهلم فرارسید که مواجه با زمستان بود و روز چهارشنبه بعد از ظهر برف شدیدی باریدن گرفت، غروب که به منزل رسیدم برف تبدیل به کولاک شده بود و زمین تا زانوهایم پر از برف بود، عیالم که از قضیه با خبر بود پرسید مگر امشب به زیارت نمی روی، آخر هفته است، گفتم در این برف و بوران خود آقا هم راضی نیست، انشا ا... هفته دیگر. آن شب زود به خواب رفتم، در عالم رویا دیدم بر روی ریل ماشین دودی به طرف شهر ری می روم، به مقبره شیخ صدوق (ره) رسیدم آنجا وضو گرفته و دو رکعت نماز خواندم و به سمت حرم حضرت عبد العظیم علیه السّلام حرکت کردم، از خواب برخواستم شب از نیمه گذشته بود تصمیم خود را گرفته آماده حرکت شدم، عیالم گفت: چطور شد سر شب نرفتی و حالا که نیمه شب است و برف هم شدید تر شده! خواب را تعریف نموده و گفتم باید بروم حتیّ اگر به قیمت جانم باشد.
به راه افتادم مسیر حرکتم همان بود که در خواب دیدم روی ریل ماشین دودی، بعد ها به این نکته رسیدم که آن شب تنها راه رسیدن به شهر ری خط آهن بوده و الا رسیدن به حرم حضرت عبد العظیم علیه السّلام میسر نبود. راه را برروی ریل ادامه دادم تا به ابن باویه رسیدم، به تأسیّ از صحنه خواب وضو گرفتم دو رکعت نماز خواندم و بی درنگ به سمت حضرت عبد العظیم علیه السّلام حرکت کردم به حرم که رسیدم درب ها را تازه گشوده بودند و زمانی تا اذان صبح مانده بود، سرما و خستگی راه رمقم را گرفته و در گوشه حرم از هوش رفتم، در عالم خواب آقا سیّد الکریم علیه السّلام را دیدم کنار صندوق ایستاده، روی مبارک خود را به سمت من کرد و پرسید، چه مشکلی پریشانت ساخته؟
قصّه خود را عرض کردم دست به میان شال کمرش برد و دستمال گره زده ای را به کف دستم نهاد و فرمود این را سرمایه کسب حلال کن انشا ا... مشکلت حلّ شود دستمال را گرفتم به یکباره همه چیز محو شد. صدای موذن مرا از خواب بیدار کرد. و تنها چیزی که از آن رؤیا باقی مانده بود دستمال گره زده در دستم بود، باز کردم دوازده عدد سکّه یک قرانی داخل آن بود برخواستم وضو گرفتم نماز صبح را بجا آورده، با خوشحالی به سمت تهران براه افتادم. آن دوازده سکّه را به این کسب زدم و به سرنوشتی که توشاهد آن هستی رسیدم.
#اهل_بیت
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی
#شوال
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
💠 مثل بازار!
كاسبها هرگز دل به مشتريهاي عبوري و گذري نمي بندند بلكه هواي مشتريهاي ثابت را دارند و در ميان جنسها هر چه خوب تر باشد براي مشتريهاي ثابت خود ميگذارند.
و خدا مشتري ثابت و دائم است.
و دنيا همان بازار است.
الدُنيا سُوقٌ...
و ما هم قرار است در اين بازار به كسب فضيلتها پرداخته و طهارت و پاكي بخريم؛ پس چه بهتر كه هواي مشتري ثابت خود را كه خداست داشته باشيم و فضيلتها را براي او انجام دهيم و نه خوش آمد ديگران.
درست همان كاري كه حافظ ميكرد و تنها هواي همان مشتري دائم خود را داشت.
«بنده ي پير مغانم كه لطفش دائم است
ورنه لطف شيخ و زاهد گاه هست و گاه نيست»
و بالاتر از حافظ، يوسف بود.
يوسف چرا يوسف شد؟ چون هواي مشتري ثابت خود را داشت، نه زليخا را، چون او مشتري موقت بود.
📚 مثل شاخه های گیلاس - محمد رضا رنجبر
#تمثیلات
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
💠 مثل خاك!
در فصل بهار يك سنگ پيدا نمي كني كه سبز شده باشد، چرا؟ چون سنگ خودش را گرفته است.
اما خاك را ببين چه گلهاي رنگارنگي كه از دل آن بر ميدمد، چرا؟ چون خودش را نگرفته است.
«در بهاران كي شود سر سبز رنگ
خاك شو تا گل برويي رنگ رنگ
سالها تو سنگ بودي دلخراش
آزمون را يك زماني خاك باش»
تو سالها خود را گرفتي و به جايي نرسيدي. حالا يك مدتي بيا و خاكي باش، افتاده باش، وگرنه، اگر خودت را بگيري هيچ نسيمي و هيچ بهاري نمي تواند تو را سبز و شكوفا كند؛ نه خدا، نه پيامبران او، و نه اولياي حق، و نه كتابهاي آسماني.
اين است كه اهل جهنم در قيامت مينالند كه:
اي كاش ما خاك بوديم!
يعني اي كاش انسانهاي خاكي و افتاده اي بوديم.
اي كاش ما هم تواضع پيشه ميكرديم.
📚 مثل شاخه های گیلاس - محمد رضا رنجبر
#تمثیلات
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
💠 مثل درخت انگور!
درخت انگور اگر بخواهد بيشتر رشد كند و بار و محصول بيشتري داشته باشد، بايد تكيه كند، آن هم بر تكيه گاهي محكم و رفيع و بلند.
ما هم اگر بخواهيم در اين عالَم رشد كرده و بار و حاصل بيشتري داشته باشيم، بايد تكيه كنيم، آن هم بر تكيه گاهي كه قادر باشد و بالا و بلند.
و از خدا قادرتر و رفيع تر كيست؟ و كجاست؟
اين است كه خود در قرآن كريم ميفرمايد:
جز من هيچ كس را تكيه گاه خود قرار ندهيد.
📚 مثل شاخه های گیلاس - محمد رضا رنجبر
#تمثیلات
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
May 11
امام صادق عليه السلام :
اَيُّما مُؤمِنٍ نَفَّسَ عَن مُؤمِنٍ كُربَةً ، نَفَّسَ اللَّهُ عَنهُ سَبعينَ كُربَةً مِن كُرَبِ الدُّنيا و كُرَبِ يَومِ القيامَةِ
هر مؤمني كه گرفتاري مؤمني را بر طرف كند ، خداوند هفتاد گرفتاري دنيا و آخرت را از وي دور ميسازد
مستدرك الوسائل ، ج ۱۲ ، ص ۴۱۳ .
نیاز به دو میلیون تومان پول برای موارد زیر هست
۱)تعمیر یخچال
۲)پرداخت قبض گاز(در شرف قطع شدن ۶ ماه هست پرداخت نشده)
۳)کمک برای راه اندازی یک کسب و کار خانگی
این مبالغ به فقیر مومن با آبرو پرداخت میشه و فاکتور و فیش توی کانال قرار داده میشه
سهم هر کس۵۰۰۰ تومان
واریز به شماره کارت زیر
۶۲۸۰۲۳۱۳۵۰۷۴۰۹۸۰
بانک مسکن به نام محمد رضا ترک(مدیر کانال)
پول را با وکالت واریز کنید تا اگر اضافه آمد خرج سایر نیازمندان بشه
#پرسش_پاسخ_مهدوی
📌چرا حضرت مهدى علیه السلام را در دعاى ندبه، «ابن طه» مىنامند؟
پاسخ :
🔸در دعاى ندبه به حضرت مهدی علیه السلام،«یابن طه و المحکمات» خطاب مى کنیم.
امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند:
و امّا طه فاسمٌ من اسماء النبى(صلى الله علیه وآله) و معناه: یا طالب الحق الهادى إلیه؛[1] و امّا طه، پس اسمى است از اسم هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و معنى آن، این است: اى طالب حق که راهنماى به آن هستى.
مرحوم فیض کاشانى، در تفسیر آیه ى (هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ)،[2] نقل مى کند که امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند: «انّ المحکمات أمیرالمؤمنین و الائمه(علیهم السلام)؛[3] محکمات، امیرمومنان و ائمه(علیهم السلام) هستند.»البته، منظور، مصداقى از مصادیق آیات محکمات است. به همین دلیل، در دعاى ندبه، به حضرت مهدى(علیه السلام) «یا ابن طه و المحکمات» خطاب مى شود.
در نهایت، باید توجّه داشت که هر یک از کلماتى که در دعاى ندبه مطرح شده است، یقیناً، ارتباطى با مقام امام زمان(علیه السلام) داشته و ریشه در عقاید و معارف اسلامى دارد.
پی نوشتها:
📚[1]. فیضى کاشانى، تفسیر صافى، ج 2، ص 59.
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌حقيقت انتظار چيست؟
🔸انتظار، كيفيتى روحى است كه موجب به وجود آمدن حالت آمادگى است براى آنچه انتظار دارند، و ضد آن يأس و نااميدى است. هر چه انتظار بيشتر باشد آمادگى بيشتر است. اگر انسان مسافرى داشته باشد كه چشم به راه آمدن او است هر چه زمان رسيدن او نزديکتر گردد آمادگى براى آمدنش فزونى مىيابد. حالت انتظار، گاهى به پايهاى مى رسد كه خواب را از چشم مىگيرد چنان كه درجات انتظار از اين نظر تفاوت مى كند، همچنين از نظر حب و دوستى نسبت به آنچه را انتظار دارد تفاوت دارد. هر چه عشق به «منتظر» افزون باشد آمادگى براى فرارسيدن محبوب افزون مىگردد و دير آمدن و فراق محبوب دردناک مىشود، تا بدانجا كه انسان منتظر از خود بى خود مىشود و دردها و سختىهاى دردآور و مشكلات سخت خود را در راه محبوب حس نمىكند.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌چرا پس از ظهور، عدهاى امام زمان را انکار و به مخالفت با ایشان میپردازند؟
🔸از امام باقر (عليه السلام) نقل شده است كه قائم (عليه السلام) قيام مى كند با امر جديد و كتاب جديد و قضاى جديد و بر عرب سخت مى گيرد و با شمشير عمل مى كند و...[1]
حال بايد ديد مراد از «امر جديد» و «كتاب جديد» چيست. مسلماً، مراد، اين نيست كه حضرت مهدی (علیه السلام) كتاب و قرآن جديدى مى آورد، همان گونه كه پيامبر خاتم (صلى الله عليه و آله) كتاب تازه اى به بشريّت عرضه كرد؛ چون، اين معنا، با خاتميّت دين محمد (صلى الله عليه و آله) و اين كه قرآن آخرين و كاملترين كتاب الهى است، سازگارى ندارد، بلكه مراد، اين است كه تبيين جديد و تفسير تازه از دين و قرآن ارائه مى دهد كه طبعاً با تفسيرهاى موجود كه با عقل هاى بشرى و غير معصوم ارائه شده، فرق خواهد داشت و پيرايه هايى كه بر دين و احكام بسته اند، زدوده خواهد شد. لذا ممكن است اين تفسير جديد، با خواسته ها و اميال بعضى، سازگارى نداشته باشد و باعث مخالفت آنان با حضرت حجت (عليه السلام) شود و عدّه اى با تمسّک به اين مطلب، به انكار آن حضرت بپردازند.
به عبارت ديگر، همان عواملى كه باعث مى شد تا مردم جاهلى، نبوّت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) را انكار كنند، باعث انكار حضرت مهدى (عليه السلام) نيز خواهند شد. از امام باقر (عليه السلام) نقل شده است كه فرمودند:
او، آن چه را پيش از او بوده است، در هم مى ريزد، آن گونه كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) امور جاهليّت را در هم ريخت. مهدى (علیه السلام) اسلام را به گونه اى تازه و جديد مى آغازد.[2]
در جاى ديگر، حضرت على (عليه السلام) مى فرمايد:
(مهدى) شيوه عدالت را به شما نشان مى دهد و احكام از بين رفته ى كتاب و سنّت را زنده مى سازد.[3]
از اين احاديث و احاديث ديگر، معلوم مى شود كه عواملى مانند مال و مقام پرستى، نفاق، انحرافات عقيدتى، جهل و نادانى، ... كه موجب انكار پبامبر اسلام و دين آن حضرت در آغاز بعثت شده بود، باز به هنگام ظهور قائم (علیه السلام) موجب انكار آن حضرت و مخالفت با ايشان خواهد شد.
پی نوشتها:
[1]. بحارالأنوار، ج 52، ص 354.
[2]. نعمانى، الغيبة، ص 152.
[3]. شرح نهج البلاغه، علينقى فيض الاسلام، خطبه ى 138.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
مُعلّى بن خُنيس - كه يكى از اصحاب امام جعفر صادق عليه السلام و از راويان حديث است - حكايت كند:
در شبى تاريك و بارانى امام صادق عليه السلام از منزل خارج شد و به سوى محلّه بنى ساعده روانه گشت ، من نيز به دنبال آن حضرت حركت كردم .
در بين راه ، چيزى از دست آن حضرت روى زمين افتاد، فرمود: خداوندا! آن را به ما باز گردان .
من جلو رفتم و سلام كردم ، حضرت پس از جواب سلام ، اظهار داشت : مُعلّى هستى ؟
عرض كردم : بلى ، فدايت شوم .
فرمود: در همين دور و بر دقّت كن و دستى روى زمين بكش ، اگر چيزى پيدا كردى ، آن را بردار و به من بده .
مُعلّى گويد: مقدارى تفحّص كردم و روى زمين را جستجو نمودم تا آن كه زنبيلى را يافتم كه داخل آن نان بود، آن را برداشتم و تحويل امام صادق عليه السلام دادم و عرض كردم : اى مولاى من ! اجازه بفرمائيد من آن را حمل كنم و همراه شما بياورم ؟
حضرت فرمود: خير، من خودم براى اين امر سزاوارترم ؛ وليكن اگر مايل باشى مى توانى با من همراهى كنى .
مُعلّى گفت : من نيز همراه امام صادق عليه السلام حركت كردم تا آن كه به محلّه بنى ساعده رسيديم ، افرادى را در آن جا ديدم كه خوابيده بودند.
حضرت به هر يك از آن افراد كه مى رسيد، يك قرص نان از درون زنبيل برداشته و كنار او مى گذاشت ؛ و به همين منوال تا آخرين نفر به هر كدام يك قرص نان داد؛ و سپس با هم برگشتيم .
در بين راه ، به حضرت عرض كردم : ياابن رسول اللّه ! آن ها كه متوجّه نشدند و شما را نشناختند؟!(ظاهرا آنها اهل سنت بودند)
فرمود: خير، اگر مى خواستم متوجّه شوند، بايد نمك هم برايشان مى آوردم ؛ و سپس افزود: خداوند امور همه چيزها را از جهت محاسبه ، در اختيار ملائكه قرار داده است مگر صدقه را، كه مستقيما خودش آن را تحويل مى گيرد و مورد محاسبه و پاداش قرار مى دهد.
پس از آن فرمود: پدرم امام محمّد باقر عليه السلام هرگاه صدقه اى به فقير مى داد، آن را در دست فقير مى گذاشت و دست خود را مى بوسيد؛ چون صدقه قبل از آن كه به دست سائل و فقير برسد، مورد توجّه خداوند قرار خواهد گرفت .
♦️در بین مستحبات کمک به فقیر کم نظیر است و پاداشی عجیب دارد.لذا در سیره ی تمام اهل بیت دیده می شود که خودشان مستقیما به امور فقرا رسیدگی می کردند.
خداوند متعال مقام بزرگی برای خدمت گزاران فقرا در نظر گرفته مخصوصا کمک به کسانی که قرض دارند و علاوه بر فشار مالی فشار روانی هم بر آنها وارد است.
به ترتیب از پدر و مادر،همسر و فرزندان،خواهر و برادر،ارحام،همسایه نزدیک،همسایه دور و در آخر سایر فقیران
فقیر هم فقط فقیر مادی نیست
گاهی فقر معنویت دارد.که ما وظیفه داریم دست او را بگیریم و به مجالس اهل بیت بیاوریم.او را با قرآن آشنا کنیم و راه پیش پایش بگذاریم.
بهترین مکان مسجد است.و آن دسته از افراد چه امام جماعت چه هیئت امنا و بسیجی و حتی نمازگزار که با رفتار بد یا مدیریت غلط باعث شود پای افراد به خصوص جوانان از مسجد بریده شود در قیامت کیفری بد در انتظارش هست.
و یکی از فقرایی که بدجور محتاج عنایت هستند امواتمان هستند که دستشان از دنیا کوتاه و گرفتار می باشند.
به فکر خودمان هم باشیم هم از لحاظ مادی هم معنوی دچار فقر نشویم
#اهل_بیت
#امام_صادق
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌آیا جمله «یا ابا صالح المهدی ادرکنی» مأخذ حدیثی دارد؟
🔸برای پاسخ به سؤال شما ذکر مقدمه ای لازم است. می دانید که عرب ها «کنیه» را برای اشخاص به دو جهت نام گذاری می کنند:
1 . به لحاظ نام پسر یا دختر. بر فرض به امید آن که در آینده فرد مورد نظر، فرزندی پیدا کند که مثلا نام او را فضل بگذارند، از ابتدای میلاد یا پس از آن، به او اگر مرد باشد کنیه ابوالفضل می دهند و اگر زن باشد کنیه ام الفضل.
2 . به لحاظ دارابودن کمالی از کمالات؛ مثلا به فردی به لحاظ بندگی زیاد، ابوعبدالله؛ یا برتری بسیار، ابوالفضل یا خوبی و نیکی افزون، ابا صالح می گویند.
با این توضیح یاد آور می شویم که «ابا صالح» از کنیه های آقا امام زمان (عج) است و در میان عرب ها و بادیه نشین ها بیشتر شهرت دارد. آنان در توسلات و استغاثه های خود، این نام را وسیله قرار می دهند. (1)
محدث نوری می نویسد:
احمد بن محمد بن خالد برقی در کتاب محاسن از ابوبصیر آورده است که حضرت امام صادق (ع) فرمودند: «هر گاه راه را گم کردی، ندا کن: یا ابا صالح! یا ابا صالح! ارشدنا الی الطریق! رحمکم الله.» (2)
جمله ادرکنی (مرا دریاب) سخن استغاثه کننده و فریاد کننده است. بنابراین، کنیه «ابا صالح» در مورد حضرت مهدی (عج) ریشه روایی دارد.
1 . نجم الثاقب: ص 45، نام پانزدهم.
2 . همان، ص 572.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌آيا ياران زن امام زمان (عج) از جمله 313 یار خاص ایشان هستند؟
پاسخ :
مطابق برخى از روايات پنجاه نفرى كه از زنان در ركاب مهدى عليه السلام هستند از ميان 313 نفر از ياران خاص حضرتند:
جابر بن يزيد جعفرى ضمن حديث مفصلى از امام باقر عليه السلام در بيان برخى نشانه هاى ظهور نقل كرده كه فرمود: «و يجىء و الله ثلاثمائه و بضعة عشر رجالا فيهم خمسون امراءة يجتمعون بمكة ...(1)؛ به خدا سوگند! سيصد و بالاتر از ده نفر مى آيند كه پنجاه نفر از اين عده زن هستند و در مكه كنار يكديگر جمع خواهند شد ...».
از كلمه «فيهم» كه در روايات آمده استفاده مى شود كه اين 50 زن از جمله 313 نفرند. و تعبير به «رجلا» به جهت تغليب است. همان گونه كه در آيه تطهير ضمير «كم» كه براى جمع مخاطب مذكر است به كار رفته و به طور حتم حضرت زهرا سلام الله عليها نيز مشمول آيه است و اگر مقصود امام عليه السلام از وجود آن 50 زن همراهى آنان با آن 313 نفر بود بايد از تعبير «معهم» استفاده مى كرد نه «فيهم»
و اگر اشكال شود كه: پس چرا اسامى اين 50 نفر در بين نام 313 نفر نيامده است؟ در جواب میگوييم: با مراجعه به رواياتى كه اسامى ياران خاص حضرت مهدی (عج) را ذكر كرده اند پى مى بريم كه نام همه 313 نفر نيامده است و لذا ممكن است بقيه آنان از زنان باشند كه به جهت خاصى نام آنان برده نشده است.
پی نوشت:
1- مجمع الزوائد، ج 7 ، ص 315؛ معجع الامام مهدى عليه السلام، ج 1، ص 500.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌امام مهدى (عج) از لحاظ رفتار اجتماعى چه ويژگى هايى دارد؟
پاسخ :
امام مهدى(علیه السلام) مانند ساير فرستادگان الهى و ائمه ى معصوم(عليهم السلام) همه ى ويژگى ها و خصوصيات عالى را دارا است، لكن از لحاظ رفتار اجتماعى، بعضى خصوصيات را دارد كه خداوند متعال به آن حضرت عطا كرده است:
1. امام مهدى(علیه السلام) هيچ حكومتى را حتّى از روى تقيّه، به رسميت نشناخته و نمى شناسد. او مأمور به تقيّه از هيچ حاكم و سلطانى نيست و تحت سلطنت هيچ ستمگرى در نيامده و در نخواهد آمد. امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: «قائم(عليه السلام) قيام مى كند، در حالى كه بيعت هيچ كس را بر گردن ندارد».[1]
2. آن حضرت، در قضاوت، از علم الهى استفاده كرده و نيازى به بيّنه و شاهد ندارد و همانند حضرت داوود(عليه السلام) و سليمان(عليه السلام) قضاوت خواهد كرد. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «سپس امام مهدى(علیه السلام) به منادى، امر خواهد كرد تا ندا دهد كه اين مهدى است و همانند قضاوت داوود(عليه السلام) و سليمان(عليه السلام)قضاوت مى كند و در اين امر بيّنه اى نمى خواهد».[2]
3. هر چند برخى از پيامبران و امامان، تشكيل حكومت دادند، ولى حكومت آنان فراگير نبود، بلكه محدود به مناطق خاص و قسمت هايى از سرزمين هاى عالم خاكى مى شد، امّا امام مهدى حكومتى فراگير تشكيل مى دهد كه تمام كره ى خاكى را در بر مى گيرد. پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) در اين مورد مى فرمايد: «... حكومت امام مهدى(عليه السلام) غرب و شرق را فرا مى گيرد».[3]
4. حكومت حضرت مهدى(علیه السلام) حكومت عدل و داد است و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد. تقريباً، در اكثر احاديث مربوط به امام زمان(عليه السلام) آمده است كه خداوند به وسيله ى آن حضرت، جهان را پر از عدل و قسط خواهد كرد.[4]
5. چون حكومت امام زمان، حكومت عدل است، همه از حكومت آن حضرت راضى خواهند بود. پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «در خلافت مهدى(عليه السلام)، اهل زمين و اهل آسمان راضى خواهند بود».[5]
پی نوشتها:
[1]. بحارالأنوار، ج 51، ص 39.
[2]. مستدرك الوسائل، ج 17، ص 365.
[3]. بحارالأنوار، ج 51، ص 71.
[4]. همان، ص 73.
[5]. همان، ص 80.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
May 11
محتوای تبلیغی دهه ی کرامت
#دهه_کرامت
ذی_القعده
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم
♦️ویژگی های منحصر بفرد حضرت معصومه(سلام الله علیها)♦️
حضرت معصومه (س) ویژگیهای منحصربهفردی دارد که هیچیک از امام زادگان ندارند؛ حرم آن حضرت و قبر نورانیاش برکات بزرگی دارد که در کمتر نقطهای از زمین میتوان یافت؛ بی مبالغه است که گفته شود یکی از مقدسترین اماکن روی زمین و معادل دیگر اماکن مقدس دنیاست
گنجینه معارف
ویژگیهای ممتاز حضرت معصومه سلامالله علیها

زیارت آن حضرت است که ثواب آن پاداش و جایزه بزرگی دارد : متن دقیق روایات استحباب زیارت و پاداش آن برای استفاده بیشتر مخاطبین ذکر میگردد : حضرت معصومه تنها امامزادهای است که امامان معصوم به زیارت آن حضرت تأکید کرده و پاداش زیارت آن حضرت را معادل با بهشت دانستهاند: بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِي وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ عَلَيْهِ السَّلَامُ امام صادق (ع) قبل از تولد امام کاظم (ع) ضمن تبیین جایگاه قم و قداست آن به جهت دفن فاطمه معصومه درآن؛ پاداش زیارت این با نو را ورود به بهشت معرفی کرد
تاریخ انتشار : 1396/5/3
بازدید : 9878
منبع : خبرگزاری حوزه , امیرعلی حسن لو
مقدمه
حضرت معصومه (س) ویژگیهای منحصربهفردی دارد که هیچیک از امام زادگان ندارند؛ حرم آن حضرت و قبر نورانیاش برکات بزرگی دارد که در کمتر نقطهای از زمین میتوان یافت؛ بی مبالغه است که گفته شود یکی از مقدسترین اماکن روی زمین و معادل دیگر اماکن مقدس دنیاست؛ در ميان امام زادگان ايران و شهر قم و فرزندان حضرت امام موسي (علیهالسلام) که نورافشاني میکنند، ماه تاباني که همه آنها را تحتالشعاع انوار درخشان خود قرار داده، تربت پاک شفيعه محشر، کريمه اهلبیت پيامبر صلیالله عليه و آله دخت گرامي موسي بن جعفر، حضرت معصومه سلامالله عليها میباشد.
حضرت فاطمه معصومه سلامالله عليها از جهت شخصيت فردي و کمالات روحي در بين فرزندان موسي بن جعفر سلامالله عليها بعد از برادرش، علي بن موسیالرضا عليه السّلام در والاترين رتبه جاي دارد. اين در حالي است که شيخ مفيد و ديگران فرزندان دختر امام کاظم عليه السّلام حداقل هجده تن بودهاند و فاطمه در بين اینهمه بانوي مکرمه سرآمد بوده است. [1]
حاج شيخ عباس قمي درباره دختران موسي بن جعفر مینویسد: "برحسب آنچه به ما رسيده، افضل آنها سيده جليله معظمه، فاطمه بنت امام موسي عليه السّلام معروف به حضرت معصومه است". [2]
اما شيخ محمدتقی تستري در "قاموسي الرجال" فضيلت وي را نهتنها در بين دختران، بلکه پسران حضرت غير از امام رضا عليه السّلام بینظیر میداند و مینویسد: "در ميان فرزندان امام کاظم عليه السّلام باآنهمه کثرتشان، بعد از امام رضا عليه السّلام کسي همشأن حضرت معصومه سلامالله عليها نيست[3]. "
بیگمان اين نحوه اظهارنظرها و نگرش به شخصيت فاطمه دختر موسي بن جعفر عليه السّلام بر برداشتهایی استوار است که از متن روايات وارده از ائمه بهدستآمده است. رواياتي که مقامهایی را براي فاطمه معصومه سلامالله عليها برشمردهاند مقامي که نظير آن را براي ديگر برادران و خواهران وي ذکر نکردهاند و بهاینترتیب نام فاطمه معصومه سلامالله عليها را در شمار زنان برتر جهان قرار دادهاند. حال بهطور اختصار به بررسي بعضي از خصوصياتي که آن حضرت را از ديگر امام زادگان جدا میکند میپردازیم.
۱- شفاعت گسترده:
بالاترين جايگاه شفاعت از آن رسول گرامي اسلام است،اما دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گستردهای دارند که بسيار وسيع و جهانشمول است و میتواند همه اهالي محشر را فراگیرد: 1- خاتون محشر، صديقه اطهر، حضرت زهرا سلامالله عليها 2- شفيعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه سلامالله عليها
در مورد شفاعت گسترده حضرت فاطمه زهرا سلامالله عليها طبق احاديث منقول از اهل سنت و شيعه هيچ شکي نيست؛ اما در مورد حضرت معصومه سلامالله عليها از جهت گستردگي شفاعت، هیچکس حداقل هيچ بانويي به شفيعه محشر معصومه نمیرسد که امام جعفر صادق عليه السّلام در اين رابطه میفرماید: تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنه باجمعهم" با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت میشوند.
۲_زیارت
دیگر اینکه زیارت آن حضرت است که ثواب آن پاداش و جایزه بزرگی دارد : متن دقیق روایات استحباب زیارت و پاداش آن برای استفاده بیشتر مخاطبین ذکر میگردد : حضرت معصومه تنها امامزادهای است که امامان معصوم به زیارت آن حضرت تأکید کرده و پاداش زیارت آن حضرت را معادل با بهشت دانستهاند: بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِي وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ عَلَيْهِ السَّلَا
مُ امام صادق (ع) قبل از تولد امام کاظم (ع) ضمن تبیین جایگاه قم و قداست آن به جهت دفن فاطمه معصومه درآن؛ پاداش زیارت این با نو را ورود به بهشت معرفی کرد
1-«عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِيَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ» سعد اشعری که از بزرگان قم بوده است واز علمای بزرگ وصاحب نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا (ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سئال نمود امام فرمود پاداش آن بهشت است.
2-«عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ» امام جواد (ع) فرمود هرکس قبر عمهام را در قم زیارت کند پادش او بهشت است؛ زیارت بامعرفت و با حفظ جوانب و لوازم زیارت و شروط مخصوص آن مانند دیگر زیارات که اجتناب از محرمات و مراقبت از واجبات و رعایت حقوق الناس از مهمترین شرایط قبولی زیارت و حفظ ثواب آن است.
♦️چه خوب هست که ماهیانه یک بار زیارت حضرت معصومه برویم
برای لباس و گوشت و برنج و... پول کنار می گذاریم برای زیارت هم همین کار را بکنیم.
زیارتی که منشا خیرات و برکات در دنیا و آخرت هست.
#اهل_بیت
#حضرت_معصومه
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌وجود امام غائب چه فايدهاى دارد؟
پاسخ :
متكلّمان اماميّه، در اثبات ضرورت وجود امام در هر زمان ،به ادله ى عقلى و نقلى استناد مى كنند كه يكى از آنها «قاعده ى لطف» است. بر اساس دلائل عقلى، وجود امام، زمينه را براى اطاعت انسان ها مهّيا كرده و آنان را از گناه دور مى سازد. بنابراين، وجود امام، لطف است و چون لطف بر خداوند واجب است، بايد در هر زمان، امامى براى هدايت انسان ها وجود داشته باشد.[1]
طبق اين توضيح، وجود امام در هر عصر و زمانى، لازم و ضرورى مى شود، امّا نحوه ى حضور امام(عليه السلام) بستگى تام به اوضاع و احوال جامعه ى انسانى دارد؛ زيرا، اگر شرايط لازم براى حضور امام مهيّا باشد، امام در ميان جامعه، حضورى آشكار خواهد داشت، ولى اگر چنين شرايطى آماده نبود، امام(عليه السلام) مستور خواهد شد.
حضرت على(عليه السلام) درباره ى ضرورت وجود امام در ميان انسان ها و چگونگى اين حضور، مى فرمايد:
هرگز، روى زمين، از قيام كننده اى با حجت و دليل، خالى نمى ماند، خواه ظاهر و آشكار باشد، خواه بيم ناك و پنهان. -اين چنين است- تا دلائل و اسناد روشن الهى از بين نرود و به فراموشى نگرايد.[2]
بنابراين، نقش امام، حفظ دين و احكام الهى است و اين نقش، از سوى امام در هر زمانى ايفا مى شود، حال، امام حاضر باشد يا غائب.
هم چنين از امام سجاد(عليه السلام) نقل شده است كه درباره ى فوائد وجود ائمه(عليهم السلام) فرمود:
در پرتو وجود ما است كه خداوند، آسمان را از فروپاشى، زمين را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه مى دارد؛ به واسطه ى ما است كه خداوند باران نازل مى كند و رحمت خود را مى گستراند و بركات و نعمت هاى زمين را بيرون مى آورد. و اگر از ما، كسى در زمين نباشد، زمين، اهل خود را فرو مى برد.[3]
طبق اين حديث، امامان، علاوه بر نقش تشريعى، نقش تكوينى دارند و در صورت غيبت، هر چند نقش تشريعى آنان در پس پرده مى ماند، امّا آنان به نقش تكوينى خود عمل مى كنند و وجودشان باعث استمرار حيات و زندگى و اتمام حجّت الهى بر روى زمين مى شود. امام صادق(عليه السلام) در بيان ضرورت وجود امام بر روى زمين، مى فرمايد:
اگر زمين، بدون وجود امام بماند، ساكنان خود را در كام خود فرو مى برد.[4]
بنابراين، نقش تكوينى امام، منحصر در حضور نيست و در دوره ى غيبت نيز اين تأثير ادامه دارد و ساكنان زمين از وجود امام بهره مند مى شوند.
با بررسى اين احاديث، مى توان نتيجه گرفت كه وجود امام بر روى زمين، فوائد زير را دارد و فرقى نمى كند كه حضور امام به صورت آشكار باشد يا به صورت پنهانى و مستور:
1. وجود امام، موجب ارتباط ميان خالق و مخلوق و زنده بودن حجّت ها و دلائل الهى در جامعه ى انسانى مى شود.
2. وجود امام، امن و امان براى مردم است و خداوند، به خاطر آنان، زمين و آسمان را از فروپاشيدن باز مى دارد.
3. وجود امام در زمين، موجب فرستاده شدن نعمت هاى الهى مى شود.
4. وجود امام، موجب اميدوارى مؤمنان براى تحقّق عدل الهى بر جوامع انسانى مى شود.
5. وجود امام در حيات انسان، دو نقش تشريعى و تكوينى دارد. در زمان غيبت، نقش تشريعى او در پس پرده، مستور مى ماند، امّا نقش تكوينى او، موجب استمرار و ادامه ى حيات مى شود.
پی نوشتها:
[1]. علامه ى حلى، كشف المراد، ص 181.
[2]. ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 18، ص 347، حكمت 143.
[3]. شيخ صدوق، امالى، ص 112، مجلس 35.
[4]. شيخ صدوق، كمال الدين، ج 1، ص 201 و 210.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
چرا مردم از فيض حضور امام زمان (عج) محروم شدهاند؟
پاسخ :
درباره علت غیبت حضرت مهدی (عج) و این كه چرا مردم از فیض حضورش محروم شدهاند، دلایل گوناگونی ذكر شده است. قبل از بیان علل غیبت، ذكر این مطلب ضروری است كه علت واقعی غیبت حضرت بر بشر مجهول است و جز خدا و ائمه معصوم (ع) كسی نسب به آن آگاهی كامل ندارد، زیرا درک و استعداد مردم بسیار محدود است و فهم بعضی از مسایل برای آنان بسی مشكل است و چه بسا بیان مطلبی كه مردم توان درک آن را ندارند، آثار و عواقب زیانباری دربر داشته باشد.(1)
در حدیثی كه از امام صادق (ع) نقل شده که از ایشان سؤال کردند: چرا امام زمان (عج) غیبت میكند؟ حضرت فرمود: اجازه ندارم آن را آشكار سازم. سؤال شد: حكمت غیبت چیست ؟ فرمود: همان حكمتی كه در غیبت حجتهای پیش از او وجود داشته، در غیبت آن جناب نیز وجود دارد. حكمتش آشكار نمیشود، مگر بعد از ظهور آن حضرت، چنان كه حكم سوراخ كردن كشتی، كشتن آن بچه و تعمیر دیوار توسط حضرت خضر برای حضرت موسی (ع) ظاهر نشد، مگر وقتی كه خواستند از هم جدا شوند. غیبت از امور الهی و از اسرار خداوندی و از غیب های خدا است.(2)
البته بعضی از امور به عنوان حكمت غیبت حضرت مهدی (عج) بیان شده است:(3)
1- امتحان الهی:
غیبت آزمایشی است كه خداوند حكیم بندگانش را با آن میآزماید. با غیبت حضرت كسانی كه دارای ایمانی محكم و قوی نیستند، حقیقت و باطنشان آشكار میشود. همین طور افرادی كه از ایمان قوی برخوردارند، ارزش و مرتبه شان معلوم میشود و به تكامل میرسند.
2- حفظ جان امام زمان (عج):
حفظ جان حضرت از گزند دشمنان از جهت این كه ترس از كشته شدن ایشان توسط دشمنان وجود دارد.
3- آمادگی پذیرش حکومت عدل جهانی:
آمادگی جهانی لازم است همه مردم از جهت علمی و فكری تكامل یابند، تا هنگام ظهور حضرت، آمادگی پذیرش دعوت جهانی ایشان به طور كامل فراهم شود و زمینه ظهور حضرت مهیا شود.
پینوشتها:
1. عبدالرحمن انصاری، در انتظار خورشید ولایت، ص 78.
2. علامه محمد باقر مجلسی، ج 52 ص 91 ج 4 با تلخیص.
3. عبدالرحمن انصاری، در انتظار خورشید ولایت، صص 80 - 85 با تلخیص.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir