eitaa logo
ره توشه مبلغین
3.7هزار دنبال‌کننده
452 عکس
23 ویدیو
351 فایل
📋📄کانال مخصوص محتوای تخصصی تبلیغ 🎤✔ 🎤سخنرانی های کوتاه⌛⏰ 📕 محتوای مناسبتی... سبکی متفاوت در ارائه ی محتوای تبلیغی... مدیر کانال جهت نظرات و پیشنهادات و تبادل و ... @abdolmahdi70 👆👈👈لطفا قبل از ترک کانال علت ترک را به مدیر بگویید🌟⭐
مشاهده در ایتا
دانلود
قبل و در ماه مبارک رمضان خانم من مقداری پول را بالای طاقچه ی سالن پذیرایی گذاشته بود و فراموش کرده بودکه آن‌را بردارد و لکن آن پول بعد از رفتن شما از نظر غایب شد و جستجوی بسیاری کردیم ولی نتوانستیم پیدا کنیم حالا بگویید آیا شما آن را برداشته بودید؟ ❇️امام گفت: بلی! من آن را برداشته بودم. صاحب خانه از این جواب صریح، مبهوت، متعجب و حیران شد ولی امام سخنان خود را ادامه داده گفت: وقتی که در سالن تنها بودم دیدم پنجره باز است، باد تندی هم وزید و پول‌ها را پراکنده و پخش کرد به همین خاطر پول‌ها را جمع نمودم و دقت کردم که اگر پول‌ها را زیر فرش و یا روی طاقچه بگذارم ممکن است شما آن را پیدا نکنید و یا باز باد آنها را پراکنده کند... در این موقع امام سر خود را اندوهگین تکان داده به گریه افتاد.... و در ادامه صاحب خانه را خطاب قرار داده گفت: به نظرت من برای چه چیزی اندوهگینم و گریه می‌کنم؟ حاشا که به خاطر تهمت دزدی که به من میزنی گریه ‌کنم، اگرچه این تهمت دردناک است و لکن من بخاطر این گریه می‌کنم که ۳۵۵ روز گذشت و هیچ یک از شما صفحه‌ای از قرآن کریم را هم نخواندید و اگر قرآن کریم را یک بار باز می‌کردید، البته پول را در آن پیدا می‌کردید. صاحب خانه با عجله قرآن کریم را آورده، باز کرد و پول ها را کامل در آن دید...!!! این است حال برخی از ما مسلمانان که قرآن کریم را در طول یک سال، یکبار هم باز نمی‌کنیم ولی در عین حال خود را مسلمان هم می‌دانیم😳😳😳 الهی! مارا از مسلمانان غافل و دور از قرآن‌کریم قرار مده و قرآن را در بین ما «مهجور» مگردان🤲🏼 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر شب پنجم فاطمیه ۱۳۹۹ بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر اکرم«ص» در جای دیگر فرمود: «لما خلق الله الجنه خلقها من نور وجهه، ثم اخذ ذالک النور فقذفه فاصابنی ثلث النور، و اصاب فاطمه ثلث النور، واصاب علیا و اهل بیته ثلث النور؛ فمن اصابه من ذلک النور اهتدی الی ولایه محمد، ومن لم یصبه من ذلک النور ضل عن ولایه آل محمد«ص»، «خداوند بهشت را از نور وجود خود آفرید، سپس آن را برگرفته و رها کرد. پس یک سوم آن به من [پیامبر«ص» و یک سوم آن به فاطمه و ثلث باقیمانده به علی «ع»و اهل بیت او اصابت کرد. پس هر کس که از آن نور به او برسد، به ولایت آل محمد«ص» رهنمون می شود، و هر کس از آن نور به او نرسد، از ولایت آل محمد«ص» گمراه می شود [و به بیراهه خواهد رفت] بحث این چند شب ما این بود که چه چیزهایی حضرت زهرا(سلام الله علیها) را شاد میکند؟ یکی از این سه چیز تلاوت قرآن است تلاوت قرآن آثار و برکات بسیار زیادی دارد رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند: اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضی ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا؛ "اصول کافی، ج۲، ص ۶۱۰" خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود بر اهل آن خانه وسعت داده می شود(در رزق مادی و معنوی) و آن خانه برای اهل آسمان می درخشند همانطور که ستارگان برای اهل زمین می درخشند از رسول خدا(ص) نقل گردیده است: «خانه ای که در آن، قرآن خوانده شود و خداوند در آن یاد شود، برکتش بسیار می گردد و فرشتگان، به آن خانه، آمد و شد می کنند و شیاطین، از آن دور می شوند ♦️آداب تلاوت قرآن همه چیز نیاز به برنامه دارد مخصوصاً بهره گیرى از کتاب بزرگى همچون قرآن، به همین دلیل، در خود قرآن براى تلاوت و بهره گیرى از این آیات، آداب و شرائطى بیان شده است: 1 ـ نخست مى گوید: «لایَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»؛ (قرآن را جز پاکان لمس نمى کنند)(1) این تعبیر ممکن است هم اشاره به پاکیزگى ظاهرى باشد که تماس گرفتن با خطوط قرآن باید توأم با طهارت و وضو باشد، و هم اشاره به این که: درک مفاهیم و محتواى این آیات، تنها براى کسانى میّسر است که پاک از رذائل اخلاقى باشند، تا صفات زشتى که بر دیده حقیقت بین انسان پرده مى افکند، آنها را از مشاهده جمال حق محروم نگرداند. 2 ـ به هنگام آغاز تلاوت قرآن باید از شیطان رجیم و رانده شده درگاه حق، به خدا پناه برد، چنانکه در آیات فوق خواندیم: «فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ». در روایتى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که: در پاسخ این سؤال: چگونه این دستور را عمل کنیم؟ و چه بگوئیم؟ فرمود: بگو: «أَسْتَعِیذُ بِالسَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیْمِ».(2) و در روایت دیگرى مى خوانیم که: امام(علیه السلام) به هنگام تلاوت سوره «حمد» فرمود: «أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ یَحْضُرُون»؛ (به خداوند شنوا و دانا از شیطان رجیم پناه مى برم، و هم به او پناه مى برم از این که نزد من حضور یابند)!.(3) و همان گونه که در بالا گفتیم  این پناه بردن، نباید محدود به لفظ و سخن باشد بلکه باید در اعماق روح و جان نفوذ کند، به گونه اى که انسان هنگام تلاوت قرآن از خوهاى شیطانى جدا گردد، و به صفات الهى نزدیک شود، تا موانع فهم کلام حق از محیط فکر او برخیزد و جمال دلاراى حقیقت را به درستى ببیند.بنابراین، پناه بردن به خدا از شیطان، هم در آغاز تلاوت قرآن لازم است و هم در تمام مدت تلاوت هر چند به زبان نباشد. 3 ـ قرآن را باید به صورت «ترتیل» تلاوت کرد، یعنى شمرده، و توأم با تفکر: «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیْلاً».(4) در  حدیثى در تفسیر این آیه از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «إِنَّ الْقُرْآنَ لایُقْرَأُ هَذْرَمَةً، وَ لَکِنْ یُرَتَّلُ تَرْتِیلاً، إِذَا مَرَرْتَ بِآیَة فِیها ذِکْرُ النّارِ وَقَفْتَ عِنْدَهَا، وَ تَعَوَّذْتَ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ»؛ (قرآن را تند و دست و پا شکسته نباید خواند، بلکه باید به آرامى تلاوت کرد، هنگامى که به آیه اى مى رسى که در آن ذکر آتش دوزخ شده است توقف مى کنى [و مى اندیشى] و به خدا از آتش دوزخ پناه مى برى)!(5) 4 ـ علاوه بر ترتیل، دستور به «تدبّر و تفکر» در آیات قرآن داده است آنجا که مى گوید: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن»؛ (آیا آنها در قرآن نمى اندیشند)؟.(6) در حدیثى مى خوانیم: اصحاب و یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) قرآن را ده آیه ده آیه از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى آموختند، و ده آیه دوم را فرا نمى گرفتند مگر این که: آنچه در آیات نخستین بود از علم و عمل بدانند.(7) و در حدیث  دیگرى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:«أَعْرِبُوا الْقُرْآنَ وَ الْتَمِسُوا غَرائِبَهُ»؛ (قرآن را فصیح و روشن بخوانید و از
شگفتیهاى مفاهیم آن بهره گیرید).(8) و نیز در حدیث دیگر از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: «لَقَدْ تَجَلَّى اللّهُ لِخَلْقِهِ فِى کَلامِهِ وَ لکِنَّهُمْ لایُبْصَرُونَ»؛ (خداوند خود را در کلامش به مردم نشان داده است، ولى کوردلان نمى بینند).(9) (تنها روشن ضمیران آگاه و اندیشمندان با ایمان، جمال او را در سخنش مشاهده مى کنند). 5 ـ آنها که آیات قرآن را مى شنوند نیز وظیفه اى دارند، وظیفه شان سکوت کردن، سکوتى توأم با اندیشه و تفکر: «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»؛ (هنگامى که قرآن خوانده مى شود گوش فرا دهید و خاموش باشید تا مشمول رحمت حق شوید).(10)، (111) پی نوشت: (1). سوره واقعه، آیه 79. (2). «مستدرك الوسائل»، جلد 4، صفحه 264. (3). «وسائل الشيعه»، جلد 6، صفحه 134(آل البيت). (4). سوره مزّمّل، آیه 4. (5). «كافى»، جلد 2، صفحه 618. (6). سوره نساء، آیه 82. (7). «بحار الانوار»، جلد 92، صفحه 106. (8). «بحار الانوار»، جلد 92، صفحه 106. (9). «بحار الانوار»، جلد 92، صفحه 107. (10). سوره اعراف، آیه 204. (11). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هفتم، ج 11، ص 435. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر شب ششم فاطمیه ۱۳۹۹ بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر(ع) می فرمایند: «پدرم از جدّم، رسول خدا(ص) حدیث کردند که: در روز قیامت منبرهایی از نور برای انبیا نصب می نمایند و منبر من از همه بلندتر است. آنگاه خداوند می فرماید:«ای محمّد! خطبه بخوان و من خطبه می خوانم که هیچ یک از پیامبران نشنیده باشند و پس از آن برای اوصیا، منبرهای نورانی نصب می نمایند و منبر وصیّ من علیّ ابن ابی طالب(ع) از همۀ منبرها بلندتر است و علی(ع) به دستور حق، خطبه ای می خواند که اوصیا نشنیده باشند. .. و جبرئیل ندا می دهد که هان! اهل محشر سرها به گریبان کشید و دیده های خود ببندید، همانا فاطمه(س) به جانب بهشت عبور می کند. حضرت در ملازمت فرشتگان با جلال و جبروت بر در بهشت فرود می آیند، پس فاطمه(س) توقّف می کند و التفات ایشان به جانب صحرای محشر است. خطاب می رسد: «ای دختر حبیب من! اینک که دستور داده ام به بهشت روی، نگران چه هستی؟» عرض می کند: «ای پروردگار من! دوست دارم چنین روزی مقام و منزلتم نزد اهل محشر معلوم شود.» ندا می رسد: «ای دختر حبیب من! برگرد و در مردم بنگر و هر کس که در قلبش دوستی تو یا یکی از فرزندانت است، داخل بهشت گردان.» و بعد امام(ع) فرمودند: «به خدا سوگند در آن روز، فاطمه(س) شیعیان و دوستان خود را از میان مردم چنان بر می چیند که مرغ دانه های خوب را از بد جدا می کند. آنگاه فاطمه(س) با شیعیان خود در بهشت حاضر می شوند. خدا در دل ایشان می افکند تا دوباره به محشر التفات می کنند، خطاب می رسد: «این نگرانی شما برای چیست؟ همانا دختر حبیب من، از شما شفاعت کرد»، عرض می کنند: «خدایا! دوست داریم قدر ما در چنین روزی معلوم گردد.» خداوند می فرماید: «ای دوستان من! در میان جماعت بنگرید؛ هر کس که به خاطر دوستی فاطمه(س) شما را دوست داشت، هر کس به خاطر محبّت فاطمه(س) به شما طعام داد، به خاطر محبّت فاطمه(س) به شما لباس داد، به خاطر محبّت فاطمه(س) شما را به جام آبی سیراب کرد، یا غیبتی را از شما دور گردانید، دست او را بگیرید و همراه خود وارد بهشت کنید.» امام باقر(ع) فرمودند: «به خدا سوگند که در محشر جز کافر و منافق و شکّاک نمی ماند.»(روحانی علی آبادی، محمّد، زندگانی حضرت زهرا(س)، ص 342.) ♦️وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها) سه چیز را دوست داشتند: تلاوت قرآن،نگاه به چهره رسول خدا(ص)،انفاق در راه خدا 💠شاید بپرسیم نگاه به چهره ی پیامبر که مقدور ما نیست.اما این فرمایش حضرت زهرا(سلام الله علیها) به چند جهت است: یکى به خاطر اینکه پدر است و نگاه محبّت آمیز به چهره پدر عبادت است. و دوم به خاطر اینکه پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) عالم است و  نگاه به چهره عالم عبادت است و سوم به خاطر اینکه پیامبر است. ♦️عزیزان پدر و مادر را در یابیم مردی در کنار کعبه به ابوذر گفت: «چرا به چهره علی علیه السلام زیاد نگاه می کنی؟». ابوذر پاسخ داد که حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: النّظر الی علی بن أبی طالب عبادة، و النّظر الی الوالدین برأفةٍ و رحمةٍ عبادة. نگاه به چهره مولا علی(علیه السلام) و نگاه از روی محبت به پدر و مادر عبادت است ♦️نگاه به پدر و مادر که خرج ندارد اما برابر با نگاه به چهره ی امیر المومنین است در ثواب پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءٍ عِبادَةٌ: النَّظَرُ فِي وَجهِ الوالِدَينِ و فِي المُصحَفِ و فِي البَحرِ. نگاه كردن به سه چيز عبادت است: به صورت پدر و مادر، به قرآن و به دريا. بحار الأنوار، ج 10، ص 368 ♦️خوش بحال کسی که پدر و مادرش زنده است نگذارید روزی برسد که داریم دنبال جنازه آنها می رویم اصلا پدر و مادر عالمی دارند امام رضا(علیه السلام) فرمودند خداونو سه چیز را با سه چیز واجب کرده است یکی از آن سه چیز این است: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ:....َ أَمَرَ بِالشُّكْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَيْنِ‏ فَمَنْ لَمْ يَشْكُرْ وَالِدَيْهِ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ... شکر خودش را با قدر دانی از والدین واجب کرده پس کسی که قدر دان والدینش نباشد خدا را شکر نکرده ♦️اصولا کسی که برای والدین ارزش قائل نیست برای خدا هم ارزش قائل نیست. کسی که برای خدا ارزش قائل نیست برای هیچ کس ارزش قائل نیست نه برای مردم،نه برای شریک که با او کار کند نه برای همسر که زندگی خوبی داشته باشد اگر پسر آمد خواستگاری دخترت ترک از شغل و پول و اموال و... بپرس! ببین با والدینش چطور است؟اگر پدر و مادرش از او راضی هستن دختر تو را خوشبخت میکند اگر بچه ی خوبی برای والدینش نیست شوهر خوبی برای دخترت نخواهد بود اگر دختر خوبی برای والدینش نیست زن خوبی برای پسرت نخواهد بود،عروس خوبی براس تو نخواهد بود و مادر خوبی برای فرزندانت نخواهد بود کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر و روضه به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراهشان 💠شهدا را با صلوات یاد کنید💠 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر به مناسبت شهادت سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی(ره) بسم الله الرحمن الرحیم صبح جمعه برای ما ایرانی ها متفاوت است.عده ای این روز را برای استراحت انتخاب کرده و یک هفته سحرخیزی و کار سخت را با خواب روز جمعه می خواهند جبران کنند،برای یک عده جمعه روز تفریح و با خانواده بودن است. اما صبح جمعه ۱۳ دی ماه خبری رسید که خواب از سر خیلی ها پرید و روز شادی آنها که نه شادی یک ملت به غم تبدیل شد. سپهبد عزیز سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید. خب دیدیم همه ی جهان از غم حاج قاسم غمگین شدند.گریه مردم،گریه مقام معظم رهبری،تشییع جنازه با شکوه و... این همه عزت و بزرگی.... اما عزیزان حاج قاسم هم بشری بود مثل من و شما ولی فهمید از عمرش چطور استفاده بکند و راه را پیدا کرد و خوب هم این را رفت. در یک کلام حاج قاسم سلیمانی را عشق اهل بیت و مکتب اهل بیت حاج قاسم کرد. ایام فاطمیه هست. هر سال فاطمیه ده شب روضه داشت. بیشتر کارها با خودش بود، از جارو کشیدن تا چای دادن به منبری و روضه خوان.. سفارش میکرد شب اول و آخر روضه حضرت عباس (ع) باشد. مداح رسیده بود به اوج روضه.. به جایی که امام حسین(ع) آمده بود بالای سر حضرت عباس.. بدن پر از تیر ، بدون دست و فرق شکاف خورده برادر را دیده بود. با سوز میخواند... تا اینکه گفت: وقتی ابی‌عبدالله برگشت خیمه ، اولین کسی که اومد جلو سکینه خاتون بود. گفت:《بابا این عمی العباس..》ناله حاجی بلند شد !《آقا تو رو خدا دیگه نخون》دل نازک روضه بود.. بی تاب میشد و بلند بلند گریه میکرد. خیلی وقت ها کار به جایی میرسید که بچه ها بلند میشدند و میکروفن را از مداح میگرفتند.. میترسیدند حاجی از دست برود با ناله ها و هق هقی که میکرد ... بله.... هر کسی رو به توآورد جهان آرا شد مورد مرحمت انسیه الحورا شد کودکی بودم و بااسم تو مأنوس شدم پایِ عشقت به سُویدایٍ دل من وا شد هر که نوکر به کسی گشت همان نوکر ماند هر کسی نوکردربار تو شد آقا شد حاج قاسم سال 1397 در توصیه به عزاداران فاطمی در بیت الزهرا(س) کرمان این گونه گفت: مجلس حضرت زهرا(س) جای عمه چطوره؟ عمو چطوره؟ همسایه چکار کرده؟ چی چی خریدی؟ نیست. مجلس حضرت زهرا(س) است.  باید به آن دقت کرد، باید احترام کرد، باید توجه کرد؛ همان جا که نشستی. همه اصرار من در برگزاری این مجلس این است که مجلس عبادت و عبودیت باشد. به همین دلیل باید به نماز اول وقت در این جلسات توجه شود، به همه موضوعاتی که در آن گفته می شود توجه شود. من حریصم. من آنجا می نشینم و گوش می دهم. اینجا نشستید ذکری بگویید، همان طور که نشستید و آرام آرام گوش می دهید ذکری را نذر کنید؛ برای یک چیزی، برای گرفتاری خودتان. اما حرف هایی که مربوط به جلسه عزادار حضرت زهرا(س) نیست، مربوط به مجلس و جلسه عبادت نیست، نباید در این جلسه گفته شود. بگذارید برای وقت دیگری. از این جلسه که بیرون رفتید وقت فراوان است، تماس بگیرید با همدیگر صحبت کنید، حرف بزنید، احوال پرسی کنید. هم مستحب است هم لازم و ضروری. اما نه در این جلسه. این جلسه، جلسه گوش دادن است. این جلسه، جلسه توجه کردن، تفکر کردن و ذکر گفتن است. ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ اهل مجالس اهل بیت اهل انس با اهل بیت باشیم هر که نوکر به کسی گشت همان نوکر ماند هر کسی نوکردربار تو شد آقا شد در زدم بر در هرخانه دری باز نشد جز درِ خانه ی تو٬ در نزده در وا شد کدام در؟همان در نیم سوخته حاج قاسم عاشق حضرت زهرا بود.برای همین چقدر شبیه مادر بود. مثل مادر درد کشیده بود. از بس بدن پر ترکش بود خانواده اش تعریف میکردن قرآن خواندن برایش مشکل بود از بس درد داشت گردن رو زیاد نمی توانست بالا نگه دارد اما حاج قاسم را هم مثل مادر بی هوا زدند. بدن حاج قاسم مثل مادر سوخت. اما حاج قاسم راحت شد ولی مادر سادات با بدن سوخته و پهلوی شکسته بعضی شب ها از بس درد داشت حتی نمی توانست در بستر پهلو به پهلو بچرخد. چند روزی شده که مادر ما بیمار است بین بستر بدن بی رمقش تب دار است خواب در پلک ترش نیست، خودم دیدم که سر شب تا سحر از درد کمر بیدار است اما عرض آخرم امیرالمؤمنین (علیه السلام) سفارش کرده بود بچه ها آرام گریه کنند اما خود آقا به جایی رسید که دست به دیوار گذاشت شروع کرد بلند بلند گریه کردن آقا چرا گریه میکنید؟خودتون فرموده بودین آرام گریه کنید آخر کار، در آن غسل علی می فهمد به روی بازوی او هم اثر آزار است فرمود دستم به بازوی ورم کرده رسید کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
انا لله و انا الیه راجعون در سالروز شهادت مالک اشتر علی‌؛ عمار آسمانی شد. درگذشت این عالم مجاهد و فقیه پارسا که خار چشم دشمنان اسلام و انقلاب بود را به محضر حضرت ولی عصر (عج) و نائب بر حقش امام خامنه ای و عموم مردم انقلابی تسلیت عرض می‌کنیم
استراحت بعداز شهادت: با لینک به کانال ایتایی بنیاد بین المللی غدیر نمایندگی استان همدان بپیوندید بامطالب ناب و احادیث علوی، شرح بر خطبه ها و حکمت های نهج البلاغه ، پوستر ها و بیانات ناب، پاسخ به سوالات و شبهات از اساتید مشهد، قم و همدان باما همراه باشید. 👇👇👇👇 @bonyadghadirhamedan99
منبر فاطمیه ۱۳۹۹شب هفتم حضرت زهرا(س):من سه چیز از دنیای.. وظايف فرزندان در قبال پدر و مادر چیست: 1- نیکی به والدین وَ وَصَّینَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیهِ حُسْناً...[1] ما به انسان سفارش کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند. یکی از ارزش های اخلاقی در زندگی حضرت یحیی و عیسی علی نبینا و آله و علیهماالسلام این بود که آنها نسبت به والد و والده خود نیکوکار بودند: وَ بَرًّا بِوالِدَیهِ وَ لَمْ یکنْ جَبَّاراً عَصِیا.[2] او نسبت به پدر و مادرش نیکوکار بوده و جبار و عصیان گر نبود. وَ بَرًّا بِوالِدَتِی وَ لَمْ یجْعَلْنِی جَبَّاراً شَقِیا.[3] و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقی قرار نداده است. بَرّ به معنای صحرا و خشکی وسیع و در مقابل دریا استعمال می شود (برّ و بحر) این واژه با بِرّ هم خانواده است، بنابراین بِرّ نیز بایستی به معنای خیر وسیع باشد. طبعاً واژه خیر چنین مفهومی وسیع را نمی رساند. علاوه اینکه «برّ» به عمل نیکی می گویند که فاعل با قصد و اراده انجام می دهد، ولی «خیر» احتیاج به قصد ندارد، هرگونه عمل خیری ولو سهواً خیر است. با این بیان یعنی دقت در واژه های به کار رفته در آیه، گستره نیکی به والدین روشن تر شد، و البته همان طوری که نیکی فرزند بایستی وسیع و در همه زمینه ها باشد در جانب پدر و مادر نیز محدود به حد خاصی نیست و هر نوع پدر و مادری را شامل می شود. قال الباقر علیه السلام: ثلاثٌ لَمْ یجْعَلِ اللَّهُ لِاحدٍ فیهِنَّ رُخْصَةً، اداءُ الْامانَةِ الی البِرِّ وَ الْفاجِرِ، وَالْوَفاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبِرِّ وَ الْفاجِرِ، وَ بَرُّ الْوالِدَینِ بِرَّینِ کانا اوْ فاجِرَینِ.[4] سه چیزند که خداوند رخصتی( استثنایی) در آنها قرار نداده است و عمومیت دارند: 1- اداء امانت به نیکوکار و فاسق، 2- وفا به عهد نسبت به نیکوکار و فاسق، 3- نیکی به پدر و مادر، نیکوکار باشند یا فاسق. تنها یک مورد از اطاعت پدر و مادر استثناء شده است که والدین به فرزند دستور انجام گناه یا ترک واجب دهند. وَ إِنْ جاهَداک عَلی أَنْ تُشْرِک بِی ما لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنابَ إِلَی...[5] و هرگاه پدر و مادر تلاش کنند که موجودی را شریک من قرار دهی که از آن آگاهی نداری، از آنها پیروی منما ولی با آنها در دنیا رفتار شایسته ای داشته باش و از راه کسانی پیروی بنما که به سوی من آمده اند. این آیه شریفه ما را متوجه این نکته می کند که رابطه با پدر و مادر نباید از ارتباط با خداوند قوی تر باشد، بلکه اساساً ارتباط با والدین به خاطر دستور خداوند است و تنها در مواردی است که او دستور دهد. پدر یا مادر؟ البته تا حدی که انسان توانایی دارد بایستی نیکی به پدر و مادر را جمع کند و نسبت به هر دو نیکوکار باشد ولی در شرایطی که نیکی به یکی موجب تعدی به دیگری می شود و به هیچ وجه قابل جمع نیست، نیکی به مادر اولویت دارد. و این به خاطر زحمت طاقت فرسای مادر در ایام بارداری و زایمان و نیز زمان حضانت است. وَ وَصَّینَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً...[6] ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی حمل می کند و دوران حمل و از شیرستاندن وی سی ماه به طول می انجامد. دستور به احسان والدین در ابتدای آیه و بیان زحمت های مادر پس از آن، مویدی برای ترجیح اطاعت وی در صورت تعارضش با اطاعت پدر است. مردی خدمت رسول مکرم اسلام صلی اللَّه علیه و آله آمدند و عرض کردند: گناهی نیست که مرتکب نشده باشم، آیا توبه دارم؟ حضرت فرمود: پدر و مادرت زنده اند؟ جواب داد: پدرم در قید حیات است، حضرت فرمود: برو به او نیکی کن. وقتی او از محضر حضرت خارج شد و رفت، حضرت به اصحابش فرمود: اگر مادرش زنده بود بهتر بود. لو کانَتْ امُّهُ.[7] «ابوالقاسم کوفی» در کتاب الاخلاق می نویسد: مردی خدمت پیامبر رسید و گفت مادرم پیر شده است، او را بر دوش می کشم و غذایش می دهم و کثافت را با دست خود از او دور می کنم و چهره ام را به خاطر حیا از وی و اکرام او بر می گردانم. آیا این اعمال من در احترام گذاری به او کفایت می کند؟ حضرت فرمودند: خیر چون شکم او ظرف تو بود، و پستان وی محل نوشیدن تو بود، و پاهای وی کفش تو بود، و دست او از تو نگهداری می کرد. و دامنش محل و مکان حفظ تو بود، اینها را برای تو انجام می داد و آرزوی زنده ماندن تو را داشت ولی تو اینها را انجام می دهی و آرزوی مرگش را داری.[8] «زکریا بن ابراهیم» به امام صادق علیه السلام عرض کرد: من نصرانی بودم و مسلمان شدم، والدینم هنوز نصرانی هستند، من با آنها هستم و غذا می خورم؟ حضرت پرسید: گوشت خوک می خورند؟ عرض کرد: خیر، لمس هم نمی کنند. فرمودند: مانعی ندارد به مادرت بنگر و به وی نیک
ی کن و اگر از دنیا رفت امورش را به کسی واگذار مکن. مادرش چون اکرام مضاعفی از پسر دید علت آن را جویا شد. زکریا مادر خود را از دستور امام صادق علیه السلام آگاه نمود، مادر چون اسلام را چنین دید به حقانیت آن پی برد و مسلمان گشت.[9] احترام به خاله احترام به خاله هم به واسطه مادر، مورد سفارش اولیاء دین است، در این خصوص به این روایت که امام صادق علیه السلام نقل نموده است، توجه فرمایید: شخصی نزد پیامبر صلی اللَّه علیه و آله آمد و گفت: من دختری داشتم، بزرگش کردم تا بالغ شد روزی لباس و زیور بر او پوشاندم و با خود بر لب چاهی قدیمی بردم و در چاه پرت کردم، کفاره این گناه من چیست؟ حضرت پرسید: مادرت زنده است؟ گفت: خیر. فرمود: خاله زنده داری؟ عرض کرد: بلی. فرمودند: به وی نیکی کن. وی به منزله مادر است و کفاره گناه تو می شود. فَابْرِرها فَانَّها بِمَنْزِلَةِ الْامِّ یکفِّرُ عَنْک ما صَنَعْتَ.[10] به خاله ات نیکی کن که وی به منزله مادر است و موجب کفاره عمل تو می شود. در خاتمه این قسمت از بحث، ذکر این نکته لازم است که نیکی منحصر به زمان حیات پدر و مادر نیست، بلکه اگر پدر یا مادر در قید حیات نباشند باز هم نیکی به آنها از طریق انجام اعمال خیر و اهداء ثوابش به آنان، لازم است. قال رسول الله صلی اللَّه علیه و آله: سَیدُ الْابْرارِ یوْمَ القِیمَةِ رَجُلٌ بَرَّ والِدَیهِ بَعْدَ مَوْتِهِما.[11] در روز قیامت آقای نیکوکاران کسی است، که به پدر و مادر خویش بعد از مرگشان نیکی کند پی نوشت ها [1] سوره عنكبوت، آيه 8. [2] سروه مريم، آيه 14. [3] سوره مريم، آيه 32. [4] وسائل ‏الشيعة، ج 15، ص 206. [5] سوره لقمان، آيه 15. [6] سوره احقاف، آيه 15. [7] مستدرك ‏الوسائل، ج 15، ص 180. [8] همان. [9] وسائل الشيعة، ج 15، ص 208. [10] همان، ص 215. [11] بحارالأنوار، ج 74، ص 86. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20