eitaa logo
ره توشه مبلغین
3.7هزار دنبال‌کننده
450 عکس
22 ویدیو
351 فایل
📋📄کانال مخصوص محتوای تخصصی تبلیغ 🎤✔ 🎤سخنرانی های کوتاه⌛⏰ 📕 محتوای مناسبتی... سبکی متفاوت در ارائه ی محتوای تبلیغی... مدیر کانال جهت نظرات و پیشنهادات و تبادل و ... @abdolmahdi70 👆👈👈لطفا قبل از ترک کانال علت ترک را به مدیر بگویید🌟⭐
مشاهده در ایتا
دانلود
منبرک تمثیلات
مثل_توریست توریست ها را ببین❗️ وقتی وارد یک شهر می شوند اول کاری که می کنند یک نقشه تهیه می کنند✅ و تمام نگاه و توجه آنها به نقشه است 👀 هرچه نقشه بگوید همان است و سراپا تسلیم نقشه اند 🙌 اگر تمام مردم شهر تهران بگویند برج میلاد جنوب شهر است‼️ ولی نقشه بگوید شمال شهر است حرف همه را زیر پا می گذارند❌ و به همان جایی که نقشه می گوید حرکت می کنند 💯👌 🍃 حال یادمان باشد که ما همه، توریست های این عالمیم🌎 💢آمده ایم برای سیر و سلوک که آن هم با حرف مردم نمی شود 🚫 خیلی از مردم ناآگاه اند و‌ بسیاری از آگاهان یا قابل اعتمادان نیستند یا آگاهی شان محدود و اندک است و از همه جا و از همه چیز هم خبر ندارند ❗️ 🍃 از این رو خداوند نقشه ای به نام قرآن در اختیار ما قرار داده که باید آن را همواره پیش چشم داشته باشیم و سفارش ها وهدایت های آن آویزه ی گوشمان باشد ☺️☺️ @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
▬ஜ۩﷽۩ஜ▬ مثل_روغن_زیتون 🌱🌿🌱🌿🌱🌿 ☘اگر کنار آدم معطر بنشینی، خوشبو و معطر خواهی شد ☺️ و اگر کنار آدم سیگاری بنشینی بوی سیگار می گیری 🚬😷 و این یعنی 👈 همنشینی اثر دارد 👌 🍃 آن وقت ها وقتی می خواستند بوی تند و تیز روغن را بگیرند آن را با گلِ سرخ قاطی می کردند 🌹 و روغن بوی گل را می گرفت ☺️ چرا؟ 🤔 👈 چون همنشینی اثر دارد 👉 🌱 ما هم مثل روغن زیتون می مانیم🌱 اگر کنارِ گلِ سرخ قرآن بنشینیم 🌹 این اخلاق تند و تیز و خشک و خشنِ ما از ما دور خواهد شد👌 💢این تردید ها و دودلی ها از ما دور خواهد شد و ما هم قرآنی می شویم👌 ♻️مثل قرآن « لارَیبَ فیه » می شویم ☺️ یعنی در درون ما، دودلی ها، شک ها و تردیدها رخت برمی بندد 👌 🍃 پس صحبت و مصاحبت با این کتاب عزیز را غنیمت بدانیم.✅ 🌷« گل عزیز است، غنیمت شمریدش صحبت »🌷 خوشا به حال آن کسانی که قدر‌ این کتاب را بدانند 💯 💐« قدر مجموعه ی گل ،مرغ سحر داند و بس »💐 @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
▬ஜ۩﷽۩ஜ▬ مثل_تابلو 🖼 ↩️ تابلوها در جاده ها راه را به ما نشان می دهند،✅ ‌ ♻️این تابلوها 🏞 اگر نباشند، ⭕️ به بیراهه می رویم و حیران و سرگشته می شویم 😇 💦 توی جاده ی 🛣 زندگی هم، 💫✨خداوند آیاتی 📖 قرار داده است که راه را به ما نشان می دهند،🛣 ↩️ و انسان وقتی راه را پیدا می کند، چقدر راحت و آرام می شود ☺️🌹✅ 👈 البته تنها اهل تقوا هستند‌ که تن به هدایت های قرآن 📖 می دهند💯 🌀از این رو باید گفت قران 📖 « هُدیً لِلمُتَّقین » است، هدایت کننده ی متقین 💞 🔷🔹 متقین از « اِتَّقَی » آمده که به معنای سپر گرفتن است ...🛡 🍃🌺 از امام علی علیه السلام و بقیه اصحاب پیامبر صَلَّی الله علیه و آله و سلَّم نقل شده است که: [ اِتَّقینا بِرَسولِ الله ]❤️ پیامبر ( ص ) در جنگ ⚔ سپر بلای ما می شد...😭 🔮یعنی بلاگردانِ ما میشدند.🛡 ببین❗️ ⬅️بیخود کسی را پیامبر نمی کنند❎ 🌹« هرکس نظری دارد با یار کمان ابرو... باید که سپر‌ باشد پیش همه پیکان ها »🌹 ✅✅ 🍃🌺 پس متّقی یعنی کسی که سپر دارد و خود را حفظ می کند..... 🔴یعنی هر کاری نمی کند، هر نگاه و هر برخوردی ندارد 😡 🚫 ♻️🔅هر حرفی نمی زند و هر حرفی را 👂گوش نمی دهد ✅ @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
🔅‼️🔅‼️🔆‼️ کفش 👠👞👢👡 🔶🔸 دیدید وقتی میخوایم کفش 👞👢جدید بگیریم... 🔻🔺 تو ذهنمون مدل های رنگارنگ میاد، 🍃🌺 وارد بازار که میشیم دیگه مدل کفش 👞👢از ذهن ما پاک میشند. ↩️چرا که تو بازار مدل ها جور واجور و 👠👞👢👡رنگارنگ تر دیدیم... ↩️ و انتخاب کردن برایمان سخت تر میشه🤔🤔؟؟ ♻️اگر به خریدمون دقت نکنیم، ناچاراً کفشی رو انتخاب میکنیم که، تنگ 👢 میشه، پا رو 👠 میگیره، زخمی👞 میکنه، و از پوشیدنش خسته میشیم. ↩️یا به سختی تحمّلش میکنیم. 😩 😫 🔷🔹 و یا میندازیمش یه گوشه ای....↪️ ♻️🔆ما میخوایم حداقل چند ماه یا 1سال و... بپوشیمش. 🌸این کفش یه مدت پا به پای ماست، و شبیه یه همسفر... ↩️پس باید کفش👟 👟 مناسب انتخاب کنیم، که بیشتر استفادش رو ببریم.✅ 💦ما انسان ها هم در دوست یابی همین مشکل رو داریم. 🔅دوستان ما مثلِ همسفر 👥 ما میمانند... 🔆باید در انتخابِ دوست دقت بیشتری بکنیم، چرا که گاهی ما با کسانی دوست میشیم که، 🌾 هیچ سنخیّتی با روحیّات ما ندارند ↪️ ↩️ و سبب میشن به مسیرِ دیگه ای بریم. 🍂 ⭕️ یعنی از راه راست، به راه کج کشیده بشیم.❌ رفیقِ بد 😠 😤 😡 انسان رو خسته 😩 میکنه، زده میشیم، و گاهی سعی میکنیم از خودمون دورش بکنیم، ⚠️ یا هم تحمّل... 😩 👇👇👇👇 💠 تو کلام أللّه سوره ی مبارکه ی فرقان آمده که چنین افرادی، روز قیامت افسوس می خورند و میگویند: [یَوَیْلَتی لَیْتَنِی لَمْ أَتَخِذْ فُلانًا خَلِیلاً {27} فرقان] 💠 ای وای بر من؛ کاش فلانی را دوستِ خودم نگرفته بودم.😔 @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
🐜🐞🐛🐝🕷🐜 مورچه 🐜 🌾 ↩️ در اطرافِ پیرامونِ ما انسان ها، اتفاقاتِ جالبی رُخ می دهد، مثلِ چی⁉️ ⤵️⤵️⤵️ 👈 همه ی خلقت ها... مثلاً از حشرات 🕷🐌🐞🐛 میتوان نکته هایی یاد گرفت... 👉 ⤵️⤵️⤵️ ♻️ همین مورچه 🐜 به نظر شما چقدر توان دارد؟؟ 💥 حتی نسیمی 🌬 می تواند او را از زمین 🌍 بلند کند؟؟!!! 🔰🔰🔰 🔷🔹 اما مورچه 🐜 با همان جسته ی ضعیف و سبک خود می تواند، باری 🍞 🌾 چند برابر وزنِ خود بردارد....✅ ⤴️⤴️⤴️ ♻️ و حتی هر بار که از دهان او گندم 🌾 ، تکه ی نان 🍞 و.... که به زمین می افتد بار دیگر برای حمل آن باز می گردد.🔙🐜 ✅✨مورچه 🐜 یقین دارد که می تواند، و بارها شده از فراز بلندی به زیر آمده و از زمین بار 🍞 و دانه اش 🌾 را بر می دارد، و به راه خود ادامه می دهد.🐜 👆👆👆✅ ⬅️ و در آخر هم موفق می شود 👌✅ 💯 پس در هر خلقتی پندی و عبرتی نهفته هست😊✅ 💠 خداوندِ متعال در سوره ی مبارکِ یوسف آیه ی «87» فرموده است: 🔰⚜🔰 💠 (....... وَ لَا تَاْ یْئَسُواْ مِنْ رَّوْحِ أللَّهِ إِنَّهُ لَا یَاْیْئَسُ مِن رَّوْحِ أللّّهِ إَلَّا ألْقَوْمُ ألْکافِرُون) 🌸 [و از رحمت خدا نومید نشوید، که از رحمت خداوند جز کافران نومید نمی شوند]...❎ @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
❄️🌷❄️🎋🌊🌺🌊🌴🌈🌱🌷 💐حکایت چشمه ♦️گاه چشمه می جوشد وآب هم به سمت مزرعه سرازیر می شود ، اما زباله ها راه را بر آب می بندند ،🗽🗿🗑 🔸حکایت خدا ،حکایت چشمه ، و قصه ما همان قصه مزرعه است. 🔹 خدا وعده کرد که ازدواج کن روزی ات با من. 🔸حال اگر خبری نیست زباله ها را دور کن! 🔹زباله هایی همچون :⤵️⤵️ اسراف ها ، ولخرجی ها ، چشم هم چشمی ها ، و یا تنبلی ها ، تن آسانی ها ، و یا ...❌ رسانه باشید و نشردهید📢 با ما همراه باشید 🆔➯ @kashkoolmanavi
منبر سالروز رحلت امام خمینی(ره) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
عبدالمهدی: بسم الله الرحمن الرحیم 💠رفتار های امام در منزل هیچگاه دستور نمی دادند خانم فریده مصطفوی دختر حضرت امام می گوید: هیچ وقت ما ندیدیم ایشان به خانم بگویند فلان كار را برای من انجام بده یا حتی یك چای برای من بریزید. همیشه ما یا كارگر منزل را خطاب می كردند. اگر یك وقت هیچكس نبود، صدا می زدند: خانم ! بگویید یك چای برای من بیاورند . اگر كسی در منزل نبود قهراً خانم این كار را خودشان می كردند ولی ایشان چنین دستوری نمی دادند. همیشه خیلی به خانم احترام می گذاشتند و مقید بودند اظهار محبت و علاقه را جلوی ما فرزندان علنی كنند.(پا به پای آفتاب، ج1، ص97،(همسر حضرت امام)   امام كاری را به خانم نمی دادند خانم فاطمه طباطبایی، عروس حضرت امام نقل می كند: امام كاری را به خانم نمی دادند، خانم می گویند وقتی یك دكمه پیراهنشان می افتاد می گفتند: می شود این را بدهید بدوزند. نمی گفتند: خودت بدوز یا احیاناً اگر روز بعد دوخته نشده بود نمی گفتند: چرا ندوخته اید. می گفتند: كسی نبود بیاید بدوزد. تا آخر عمرشان هیچ وقت به خانم نگفتند یك لیوان آب بده. از طرفی قیودی هم داشتند مثلاً خانم می گفتند كه وقتی می خواستند با خانواده های جدید رفت و آمد كنند باید با امام مشورت می كردند. امام به ایشان گفته بودند كه ابتداءً و به طور ناشناس خانه كسی نرود. چون ممكن است مناسب نباشد. یا اگر می خواهند بیرون بروند به ایشان بگویند كه كجا می خواهند بروند.(همان، ص170)   كمك به همسر در كار منزل و بچه داری عروس حضرت امام(ره) خانم فاطمه طباطبایی نقل می كند كه: خانم می گفتند: چون بچه هایشان شب تا صبح گریه می كردند و ایشان مجبور بودند تا صبح بیدار بمانند، امام شب را تقسیم كرده بودند. یعنی مثلاً دو ساعت ایشان بچه را ساكت می كردند و خانم می خوابیدند و بعد دو ساعت خودشان می خوابیدند و خانم بچه را نگه می داشتند. البته روزها كه مشغول درس و بحث بودند، فرصتی برای نگهداری بچه ها نداشتند. دختر حضرت امام خانم فریده مصطفوی نقل می كند: امام همیشه در كارهای منزل كمك می كردند و به ما نیز می گفتند:كمك از بهشت آمده است فرزندانشان تعریف می كنند كه ایشان با آن ها بازی می كردند یعنی بعد از تمام شدن درس، ساعتی را به بازی با بچه ها می پرداختند و به این ترتیب به خانم در كار تربیت بچه ها كمك می كردند. امام به پسر و نوه هایشان القا می كردند كه از زنانشان انتظار كاری نداشته باشند واگر كار كردند، محبت كرده اند. البته به دخترها نیز توصیه می كردند كه كار كنند.   كمك در آشپزخانه خانم دباغ نقل می كند: روزی بر حسب اتفاق تعداد میهمانان منزل امام زیاد شد، پس از صرف غذا ظرف ها را جمع كردم و به آشپزخانه بردم. با زهرا- دختر آقای اشراقی- آماده شدیم كه ظرف ها را بشوئیم. اما دیدم كه خود امام هم بلافاصله به آشپزخانه آمدند. از زهرا پرسیدم:"حاج آقا چرا به آشپزخانه آمده اند؟ " و حق داشتم كه تعجب كنم، زیرا وقت وضو نبود؛ اما امام آستین هایشان را بالا زدند و فرمودند:چون ظرف های امروز زیاد است آمده ام كمكتان كنم. بدنم شروع به لرزیدن كرد. خدایا چه می بینم! به زهرا گفتم تو را به خدا از امام خواهش كنید كه ایشان تشریف ببرند. خود ما ظرف ها را می شوئیم .(همان، ص173) دختر حضرت امام خانم فریده مصطفوی نقل می كند: امام همیشه در كارهای منزل كمك می كردند و به ما نیز می گفتند:كمك از بهشت آمده است. مثلا خودشان چای می ریختند. حتی وقتی لیوان آبی می خواستند، به كسی دستور نمی دادند، بلكه خودشان به آشپزخانه می رفتند و لیوان را آب می كردند.   خودم باید كار كنم در جمع نشسته بودیم، می دیدیم كه آقا دارند به طرف آشپزخانه می روند. از ایشان سوال می كردیم، می گفتند: می روم آب بخورم می گفتیم: "به ما بگویید تا برایتان آب بیاوریم. " می گفتند:مگر خودم نمی توانم این كار را انجام بدهم؟بعد با خنده می گفتند:انسان باید خودكفا باشد.(همان، ص103) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
💠معنویت امام خمینی(ره) دختر حضرت امام(س) نقل مى ‏کند: امام براى من تعریف مى‏ کردند: [وقتی مأموران ساواک مرا به تهران می بردند]توى راه من گفتم که نماز نخوانده ‏ام، یک جایى نگه دارید که من وضو بگیرم! گفتند: ما اجازه نداریم. گفتم: شما که مسلّح هستید و من که اسلحه‏ اى ندارم. به علاوه، شما همه با هم هستید و من یک نفرم، کارى که نمى ‏توانم بکنم. گفتند: ما اجازه نداریم. فهمیدم که فایده ‏اى ندارد و این‏ها نگه نمى ‏دارند. گفتم: خوب اقلاًّ نگه دارید تا من تیمّم کنم! این ‏را گوش کردند و ماشین را نگه داشتند، اما اجازۀ پیاده شدن به من ندادند. من همین‏طور که توى ماشین نشسته بودم، از توى ماشین خم شدم و دست خود را به زمین زدم و تیمّم کردم. نمازى که خواندم پشت به قبله بود؛ چرا که از قم به تهران مى ‏رفتیم و قبله در جنوب بود؛ نماز با تیمّم و پشت به قبله و ماشین در حال حرکت! این‏طور نماز صبح خود را خواندم. شاید همین دو رکعت نماز من مورد رضاى خدا واقع شود. از دوران بیمارى ایشان نقل مى ‏کنند که: امام از یک ساعت قبل از ظهر، هر کس پیش ایشان مى‏ رفت، از او مى ‏پرسیدند: چه ‏قدر به ظهر مانده؟ و هدفشان هم این بود که در نماز اول وقتشان، تأخیرى رخ ندهد ساعت سه و نیم بعدازظهر احساس عجیبى بر همه مستولى شد. کار به جایى رسیده بود که با تلاش بسیارِ پزشکان و پرسنل بیمارستان، همه منتظر وقوع معجزه‏ اى بودیم. هنگام مغرب، پزشکان با توجه به این‏که حساسیت ایشان را به نماز مى ‏دانستند، صدایشان کردند و گفتند: آقا، وقت نماز است. امام، که از ساعت یک و نیم بعدازظهر بى ‏هوش شده بودند، نسبت به این صدا عکس‏ العمل نشان دادند.  همۀ ما شاهد آن بودیم که ایشان در آن حالت بى ‏هوشى با حرکات دست و ابروها، نماز مغرب را به ‏جا آوردند. وقتى کسى با تذکر به وقت نماز، از حالت بى‏ هوشى خارج مى ‏شود، آیا این ‏را مى ‏توان جز اهمیت به نماز و عشق به آن دانست؟ منبع: نماز در اندیشه و سیره امام خمینی، زهرا سادات یاسینی، صص 14- 16  کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
💠کاندیدای اصلح از نظر امام خمینی(ره) 1-    وفاداری به اسلام، جمهوری اسلامی و قانون اساسی: در این زمینه امام(ره) فرموده اند که«من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید... و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند». (همان، جلد12، ص 149) 2-    اعتقاد و وفاداری به اصل ولایت فقیه: امام درباره ی این اصل قانون اساسی می گوید: «بهترین اصل در اصول قانون اساسی، این اصل ولایت فقیه است». (کلمات قصار امام خمینی، ص 119) ایشان در سفارش های خود به مردم، وجود چنین شرطی را در مسئولان نظام ضروری می داند. «ما... اوصاف رئیس جمهور را و اوصاف وکلایی که بعد می خواهید ان شاء الله تعیین کنید باید بگوییم و شما خودتان انتخاب کنید و از تفرّق پرهیزید کنید... اشخاص را هم ملاحظه سوابقشان را بکنید که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانین اسلام دارد، در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم آن را که ظاهراً راجع به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، یک همچو شخصی را شماها خودتان انتخاب کنید». (صحیفه امام، جلد11، ص485) 3-    وطن دوستی و محور قرار دادن منافع ملی: یکی دیگر از شرایط نماینده ی اصلح در چارچوب فکری امام(ره) حس وطن دوستی نمایندگان است. ایشان تأکید داشتند که: «افراد سالم، افراد وطن خواه، افراد وطن دوست، افرادی که نه شرقی باشند نه غربی، بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند، انتخاب کنید و به آنها رأی بدهید». (صحیفه امام، جلد6، ص524) ایشان تدیّن و وطن دوستی را در کنار هم برای همه ی مسئولان نظام اسلامی به کار برده و می فرمایند: «ملت متوجه باشند... که اشخاصی که صحیحند، اشخاصی که متدیّنند، اشخاصی که ملی هستند، اشخاصی که چپ و راستی نیستند... این ها را تعیین بکنند». (همان، جلد12، ص74) 4-   مقدم داشتن مصالح امت اسلامی بر مصلحت خود: در دیدگاه امام(ره) تقدم بخشیدن مصالح امت اسلامی بر مصالح فردی همان عبارت کار کردن برای اسلام است. در واقع، درجه ی بالاتر در مسلمانی آن است که افراد علاوه بر اینکه متدیّن باشند، برای اسلام کار کنند و این مهم نیاز به بستر سازی، فرهنگ سازی و تبلیغ دارد که این نیز از شرایط کاندیداهای اصلح در دیدگاه امام(ره) می باشد. ایشان می فرمایند:« من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید... و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که... منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند». (صحیفه امام، جلد12، ص149) 5-   ساده زیستی: حضرت امام(ره) هرچند به تأسی از بزرگان دینی ما خود نمونه ی کاملی از ساده زیستی بودند. با توجه به این مهم و در خطاب به نمایندگان دوره ی سوّم مجلس فرمودند:«اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح های پیشرفته ی آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلّق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید. مردان بزرگ که خدمت های بزرگ برای ملت های خود کرده اند، اکثراً ساده زیست و بی علاقه به زخارف دنیا بوده اند». (صحیفه ی امام، جلد18، ص471) در جایی دیگر امام(ره) با صراحت تمام بیان می کند که«با زندگانی اشرافی و مصرفی نمی توان ارزش های انسانی- اسلامی را حفظ کرد». (همان) 6-   شجاعت: امام(ره) به مردم سفارش کرده اند که از میان انتخاب شوندگان شخصی شجاع مانند مدرس را برای نمایندگی انتخاب کنند:« کسانی را که انتخاب می کنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادی باشند که اگر روس یا آمریکا یا قدرت دیگری تشری زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند.» (همان، جلد18، ص276) 7-    حامی محرومان و خدمتگذار مستضعفان: از نظر امام(ره) «آنهایی که در خانه های مجلل، راحت و بی درد آرمیده اند و فارغ از همه رنج ها و مصیبت های جانفرسای ستون محکم انقلاب و پا برهنه های محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به مسئولیت های کلیدی تکیه کنند که اگر به آنجا راه پیدا کنند، چه بسا انقلاب را یک شبه بفروشند». (همان، ج20، ص333) در جایی دیگر امام تأکید می کند که «رأی خود را به شخصی که متعهد به اسلام و خدمتگزار به ملت و کشور و حامی مستضعفان... است بدهید». (صحیفه امام، جلد15، ص250) 8-    تعهد، تخصّص و تجربه: امام خمینی(ره) برای تخصص و تعهد نمایندگان به صورت توأمان اهمیت و ارزش والایی قائل شده و این دو را از شرایط نمایندگان اصلح برای تصدّی مسئولیت های سیاسی- اجتماعی از جمله نمایندگی مجلس به عنوان امانت الهی تلقی می کنند. ایشان در بیاناتی لزوم تخصصی بودن مجلس را چنین ذکر می کند: «این مجلسی است که باید سیاست
«نه شرقی، نه غربی» را در جهان دو قطبی اجرا کند و احکام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اسلام را... به صحنه آورد و چنین مجلسی است که قدرت روحی مافوق عادی و قدرت تشخیص مسائل پیجیده ی جهان و قدرت تصمیم گیری های قاطع، بی گرایش به دو قطب الحادی و سرمایه داری را لازم دارد.» (همان، جلد18، ص463) 9-   امانتداری: قدرت و مسئولیت و وکالت از سوی مردم در چارچوب فکری امام(ره) امانت به شمار می رود. ایشان قدرت حکومت را نیز به امانت تعبیر کرده و صاحب آن را حضرت ولی عصر(عج) می دانند:« خداوند همه ی ما را از این قیدهای شیطانی رها فرماید تا بتوانیم این امانت الهی را به سرمنزل مقصود برسانیم و به صاحب امانت، حضرت مهدی موعود -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- رد کنیم». (همان، جلد18، ص471 و 472) 10-  تخلّق به اخلاق و ادب اسلامی: عرصه ی مجلس شورای اسلامی، عرصه ی ارتباط افراد،  گروه ها، جریان ها و زمینه ی تضارب و تخالف افکار است و چنین عرصه ای در یک چارچوب آرمانی بدون موازین اخلاقی مسیر خود را به سلامت طی نخواهد کرد؛ بنابر این باید«وکیل هایی که آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به اسلام... انتخاب کنید». (همان، ج12، ص169) از نظر امام(ره) «مجلس، مجلس اسلامی است و باید اخلاق همه در انتخابات هم، اخلاق اسلامی باشد».(همان، ج12، ص168)   جمع بندی و نتیجه گیری: با توجه به مطالب مذکور باید اشاره داشت که امام خمینی (ره) از سویی با توجه به عمق بینش سیاسی- اجتماعی و از سر ظرایف و دقایق خاص رهبری امت اسلامی، و از سوی دیگر به جهت وسعت اختیارات و سرنوشت سازی تصمیمات مجلس شورای اسلامی، با حساسیت کم نظیری به بیان شرایط و شاخصه های کاندیدا های اصلح در تصدی نمایندگی ملت پرداخته و راه را برای انتخاب بهترین ها در این عرصه هموار کرده است، تا در سایه ی تشکیل مجلسی مستقل، مقتدر و متخصص، جامعه و حکومت اسلامی از تصمیمات آن بهره ها برده و شرایط حرکت در راستای رسیدن به اهداف عالی فراهم گردد کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.  از امام صادق عليه السلام پرسیدند: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اى؟ فرمودند: بر چهار اصل: 1- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم 2- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از انجام کارهای ناشایست) حيا كردم 3- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم؛ 4-دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.   بحار الانوار: ج75، ص228 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
💠توضیح حدیث💠 1_خودم نماز بخوانم برایم نماز نمیخوانند.خودم استغفار و ذکر بگویم کسی بعد من برایم کاری نمیکند.خمس پولم را بدهم.انفاق کنم.حجم را بروم.دستم که کوتاه شد از این دنیا ورثه خوب هم باشند تا صد سال بعد کسی قبرهای ما رو هم نمیداند کجاست و فرزندان ما اصلا نمی دانند اسم ما چیست.کما این که ما نمی دانیم اسم جد مان چیست. برگه عیشی به گور خویش فرست کس ز پس نفرستد تو پیش فرست. 2_مرحوم آیت الله بهجت فرمودند:اگر بدانیم وقتی خدا را یاد میکنیم خدا همنشین ماست دیگر نیاز به موعظه نداریم. به آقا گفتند یک کتاب اخلاقی معرفی کن.فرمودند: کتاب لازم نیست یک جمله کافیست اینکه خدا میبیند ما اگر یک بچه ی چهار ساله بیاد کنارمان بنشیند گناه نمی کنیم. اگر توی جاده به دوربین برسیم سرعتمان را کم میکنیم. أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ(علق/۱۴) وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(حدید/۴) نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید(ق/۱۶) ۳_روزی شخصی به شکار رفته بود و پرنده ای شکار کرد وقتی آن را کباب کرده بود و مشغول شد برای خوردن پرنده ای کوچک آمد و آن را برداشت و برد.با خود گفت این پرنده گوشت خوار نیست او را تعقیب کرد و پشت کوهی رسید و دید کوه ریزش کرده است و شخصی در آن گرفتار.پرنده غذا و آب در دهان او می گذارد.او رفت و شخص را کمک کرد و از احوال او پرسید.گفت با کاروان آمده بودیم من برای کاری رفتم پشت کوه و ریزش کرد.هر قدر داد زدم کسی به کمکم نیامد.و این پرنده اسباب روزی من شده بود. وای بر ما که در خانه ی دیگری میرویم روزی روزگاری، عابد خداپرستی بود که در عبادتکده ای در دل کوه راز و نیاز خدا میکرد، آنقدر مقام و منزلتش پیش خدا زیاد شده بود که خدا هر شب به فرشتگانش امر میکرد تا از طعام بهشتی، برای او ببرند و او را بدینگونه سیر نمایند...  بعد از ۷۰ سال عبادت ، روزی خدا به فرشتگانش گفت: امشب برای او طعام نبرید، بگذارید امتحانش کنیم آن شب عابد هر چه منتظر غذا شد، خبری نشد، تا جایی که گرسنگی بر او غالب شد. طاقتش تمام شد و از کوه پایین آمد و به خانه بت پرستی که در دامنه کوه منزل داشت رفت و از او طلب نان کرد، بت پرست ۳ قرص نان به او داد و او بسمت عبادتگاه خود حرکت کرد. سگ نگهبان خانه بت پرست به دنبال او راه افتاد، جلوی راه او را گرفت... مرد عابد یک قرص نان را جلوی او انداخت تا برگردد و بگذارد او براهش ادامه دهد، سگ نان را خورد و دوباره راه او را گرفت، مرد قرص دوم نان را نیز جلوی او انداخت و خواست برود اما سگ دست بردار نبود و نمی گذاشت مرد به راهش ادامه دهد. مرد عابد با عصبانیت قرص سوم را نیز جلوی او انداخت و گفت : ای حیوان تو چه بی حیایی! صاحبت قرص نانی به من داد اما تو نگذاشتی آنرا ببرم؟ سگ به سخن آمد و گفت: من بی حیا نیستم، من سالهای سال سگ در خانه مردی هستم، شبهابی که به من غذا داد پیشش ماندم ، شبهایی هم که غذا نداد باز هم پیشش ماندم، شبهایی که مرا از خانه اش راند، پشت در خانه اش تا صبح نشستم... تو بی حیایی، تو که عمری خدایت هر شب غذای شبت را برایت فرستاد و هر چه خواستی عطایت کرد، یک شب که غذایی نرسید، فراموشش کردی و از او بریدی و برای رفع گرسنگی ات به در خانه یک بت پرست آمدی و طلب نان کردی...مرد با شنیدن این سخنان منقلب شد و به عبادتگاه خویش بازگشت و توبه کرد... ۴_چه بسا پیراهنی که دکمه ی آن رو صبح خودمان ببندیم و عصر غسال آن را باز کند. آماده ی مرگ باشیم.سریع و یک دفعه می آید و ما را غافلگیر میکند. چطور می خواهیم جواب خطاهایمان را بدهیم؟ از امام صادق(ع) پرسیدند چرا برخی افراد با چشم باز میمیرند و برخی با چشم بسته؟ امام فرمودند:ملک الموت آنچنان سریع قبض روح می کند که کسی که چشمش باز است حتی مهلت پلک زدن به او نمیدهد و کسی که چشمش بسته است مهلت باز کردن چشم ندارد کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
روضه خانگی - امام صادق(ع) - 595.mp3
12.14M
🎙موی سپید دارم و شیخ الائمه ام ... 🔻روضه (ع) ⏱ | 15:25 👤حجت الاسلام سید 💡 کانال روضه‌های کوتاهِ کاملِ خانگی @RozeKhanegee
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبرک تمثیلی
✍️با تقوا باشید 💯آب، گواراست و صدای اون هم آرامش بخشه، اما آبی که زلال باشه.. ❌ و گرنه آبِ گل آلود، نه گواراست، و نه آرامش بخش... ✔️ من و تو هم مثل آبیم👌 👈 اگر صاف و صادق باشیم، دیگران در کنارِ ما به آرامش می‌رسند، و در کنار ما راحت هستند😊 و گرنه مایه‌ی رنج اونها میشیم😰 💯 اون چیزی که آدم رو زلال و تصفیه میکنه تقواست.👌 ✔️ تقوا یعنی👇 ❌نامردی نکن ❌ بی انصاف نباش ❌حرف کسی رو پیش دیگری نبر ❌خیانت در امانت نکن ❌دروغگو نباش ❌بی غیرت نباش و...... ✔️ قرآن از ما همین رو میخواد: 🕋 اتَقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِهِ👈از خداوند پروا كنيد، آنگونه كه سزاوار تقواى اوست. 📚 آل عمران، آیه ۱۰۲. @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
🌾🌻🌾🌻🌾🌻 آفتابگردان 🌱🌻 🌱 جوانه ی گل آفتابگران، تا وقتی کوچک هست رو به آسمان رشد می کند. ↩️ اما وقتی به گل 🌻 می نشیند، هر سمت که آفتاب ☀️ باشه رو به همان سمت هست... ⬇️⬇️⬇️ 🔄 در طلوع 🌕 و غروب 🌑 !!! ♻️ گاهی انسان ها شباهتشان به همین گل آفتابگردان 🌻 هست‼️ 👇👇👇 🌀 تا وقتی کودک 👶 هستیم و فطرتِ همه إلهی ست، راه راست را باور دارد.☑️ 🔰🔰🔰 ↩️ اما هر گاه از راه راست مسیرش تغییر کرد... ⭕️چیزی که به نفع او هست، خود را به نادانی 😕 میزند، هدایتی که از سمت خداوند هست رو دیگر باور ندارد 😏..... 📖در سوره ی مبارکه بقره آیه ی «76» آمده که، پیامبر ی ظهور خواهد کرد، 🌞 با اینکه یهودیان آن پیامبر را میشناختن، و خصوصیات ظاهری او را یقین داشتن،💯 اما خود را به نادانی میزدند🙃 (در جمع خود متحد بودند، و وقتی با مؤمنان رو برو میشدند سخن آنان را تأیید می کردند) .... 👇👇👇👇 💠 وإذَا لَقُو ألَّذِینَ ءَامَنُواْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَ إذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إلَی بَعْضٍ قاَلُواْ أَتُحَدِّتُونَهُم بِمَا فَتَحَ أللَّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَاجُّوکُم بِهِ عِندَ رَبِّکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؟◇بقره آیه ی :76◇ 💠 (و هر گاه با مؤمنان رو برو شوند گویند: چرا دری که خدا از علوم به روی شما گشوده به روی مسلمانان باز می کنید تا به کمک همان علوم نزد خدایتان با شما مهاجّه کنند؟ چرا راه عقل و اندیشه نمی پویید.) @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
⛅️🌅☀️🌌✨🏞🌨🗾🌪🌄🌦 نگاه پرندگان به پیرامون خود 🕊🦃🐓 تا حالا به چشم های پرندگان 🐤🐦🐧 دقت کردید❓❓ ↩️ شاید در ذهنتان بیاید خب چرا🤔❓ و برای چی 🤔❓❓ 🔰🔰🔰 👈 چشم های پرندگان در دو سوی چهره شان هست... ‼️ 👇👇👇 🌀 و می توانند به سمت راست و چپ خود مسلط باشند 🔁 ⤵️⤵️⤵️ و شکار🐇، یا دانه ی 🦃🐓🌾 اطرافِ خود را می بینند.✔️ 🔰🔰🔰 💠 خداوند در قرآن اشاره های فراوانی به نگاه 👁 👁 ما انسان ها به پیرامون مان کرده است.📖 ⬇️⬇️⬇️ 🔹🔷🔹 بیشترین آیاتی که با فعل [ریشه ی (نظر) ]آمده، اشاره به نگاه همراه با تدبّر است🤔✅ 🔆 ↩️ نگاه اندیشمندانه ⚡️سوره ی مبارک یونس آیه ی«101» قُلِ أنظُرُواْ مَا ذَا فِی ألسماواتِ وَ ألاَرْضِ... بگو: «با تأمل بنگرید که در آسمان ها 🌫 و زمین 🌍 [از شگفتی های آفرینش 🌕 ⭐️ 🌙و عجایب خلقت]. 👇👇👇 کافیست، چشم ها را که نعمت إلهی ست، قدر دانسته، و با عقل و درایت، شگفتی های زیبای نهفته در ملکوت عالم را نظاره گر باشیم.علم بیاموزیم و عبرت بگیریم.🐠🐬🐳🎋🌻💐🌳🌴🍇🍐🍒 🌹پیامبر رحمت(ص)🌹 فرمودند: ↩️ چشمان خود را کنترل کنید تا شگفتی های ملکوت را مشاهده کنید🌹✅ @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
🌼🌸🍀🌼🌸🍀 🔻اتّصالِ همیشگی🔻 ✍ بر ما واجبه که روزی ۵ نوبت بخونیم.. و در هر نمازی ۲ بار سوره حمد رو بخونیم.❤️ 👈 یعنی اقلاً روزی ۱۰ بار باید آیاتِ مبارکِ سوره حمد رو بخونیم.. و روزی ۱۰ بار این جمله رو بگیم:👇 ⚡️ إِيّاكَ نَعبُدُ وَ إِيّاكَ نَستَعينُ (سوره حمد/آیه۵) 💢 پروردگارا! تنها تو را می‌پرستیم، و تنها از تو یاری می‌جوییم. ✔ این یعنی توجّه و اتّصالِ دائمی به ... 👈 یعنی خدایا من میخوام فقط وصلِ به تو باشم...❤️ وصل شدنِ یک قطره💧، به یک اقیانوسِ بی‌پایان...🌊 اون هم یک اتّصالِ همیشگی😊😇 ⁉️تا حالا دقّت کردی؟!🤔 تا وقتی که گیلاس🍒، با اون بندِ باریکش، به درخت🌳 وصل باشه،🌿 همه‌ی عوامل در جهت رشدش تلاش میکنند...😍🎋 🍃 باد، باعث طراوتش میشه... 💦 آب، باعث رشدش میشه... 🌞 و آفتاب، به او پختگی و کمال میبخشه... امّا…🙄 به محض پاره شدنِ اون بندِ باریک،😔 و جدا شدن از درخت،🍂 آب، باعث گندیدگی...🙊 باد باعث پلاسیدگی...🌪 و آفتاب باعث پوسیدگی...😱 و از بین رفتنِ طراوتش میشود!😣 ✔ بودن یعنی همین: 👈 یعنی بندِ به خدا بودن...😊 که اگر این بند پاره شد، 😞 دیگه همه‌ی عوامل در فسادِ ما مؤثر میشن...🙁 پول💶، قدرت💪، شهرت، زیبایی👰… تا وقتی که بندِ به باشیم، برای رشد ما مفید و خوب هستند😉 اما به محض جدا شدنِ بندِ ، همه‌ی این عوامل باعث تباهی و فساد ما میشن.😒 ( 👈 یعنی بندِ به ) ☺️اتّصالتون با خدای بزرگ، مستدام باد.☺️ @mobaleqin20 @kashkoolmanavi
منبر ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) ویژگی های منحصر به فردی دارد. به طوری که در بین فرزندان امام کاظم(علیه السلام) بعد وجود مقدس امام هشتم آقا علی بن موسی الرضا(علیهما السلام) با فضیلت ترین فرزند حضرت بوده است. این نه تنها یک ادعا هست بلکه در احادیث فراوانی به این امر تاکید شده است. ۱)مقام شفاعت بالاترين جايگاه شفاعت از آن رسول گرامي اسلام است، اما دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گسترده‌ای دارند که بسيار وسيع و جهان‌شمول است و می‌تواند همه اهالي محشر را فراگیرد: 1- خاتون محشر، صديقه اطهر، حضرت زهرا سلام‌الله عليها 2- شفيعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها در مورد شفاعت گسترده حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله عليها طبق احاديث منقول از اهل سنت و شيعه هيچ شکي نيست؛ اما در مورد حضرت معصومه سلام‌الله عليها از جهت گستردگي شفاعت، هیچ‌کس حداقل هيچ بانويي به شفيعه محشر معصومه نمی‌رسد که امام جعفر صادق عليه السّلام در اين رابطه می‌فرماید: تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنه باجمعهم" با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت می‌شوند.(سفينة البحار، شيخ عباس قمي، کتابخانه سنائي، تهران، ج 2، ص 376.) این شفاعت گسترده است و حد و مرزی ندارد. در مورد حافظ قرآن داریم که مثلا ده نفر یا ۷۰ نفر را میتواند شفاعت کند. بعضی ۱۰۰ هزار نفر و برخی بیشتر و کمتر اما فقط در مورد امامان معصوم هست که شفاعت حد و مرز ندارد. وقتی این مقام در مورد حضرت معصومه است نشان از مقام بلند حضرت دارد ۲)زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) زیارت معصومین آثار و برکات زیادی دارد. در بین امام زاده ها برخی از این انوار مقدسه زیارتشان در حد زیارت امام معصوم است. در مورد دختر امام کاظم(علیهما السلام) روایات زیادی داریم.تنها امام زاده ای که تاکید بر زیارتش شده حضرت معصومه(سلام الله علیها) است دانسته‌اند: بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِي وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ عَلَيْهِ السَّلَامُ( بحارالأنوار ج : 57 ص : 217)  امام صادق (ع) قبل از تولد امام کاظم (ع) ضمن  تبیین جایگاه قم و قداست آن به جهت دفن فاطمه معصومه درآن؛ پاداش زیارت این با نو را ورود به بهشت معرفی کرد 1-«عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِيَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ» سعد اشعری که از بزرگان قم بوده است واز علمای بزرگ وصاحب نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا (ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سئال نمود امام فرمود پاداش آن بهشت است. 2-«عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ( شیخ حر وسائل الشیعه، ج 14، ص 576) امام جواد (ع) فرمود هرکس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند پادش او بهشت است؛ زیارت بامعرفت و با حفظ جوانب و لوازم زیارت و شروط مخصوص آن مانند دیگر زیارات که اجتناب از محرمات و مراقبت از واجبات و رعایت حقوق الناس از مهم‌ترین شرایط قبولی زیارت و حفظ ثواب آن است. اینها گوشه ای از دریای عظمت و فضل حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها است ان شاء الله که زیارت و شفاعت حضرت نصیب ما شود. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر میلاد امام رضا(علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: مَن أحَبَّ أن یَلقَى اللَّهَ ضاحِکاً مُستَبشِراً فَلیَتَوَلَّ عَلِیَّ ابنَ مُوسَى الرِّضا(ع)... فهؤلاء مصابیح الدُّجی وَ اَئِمَّة الهُـدی، وَ اَعلامِ التُّقی، مَن أحبهم و تولاّهم کنت ضامناً لهُ علی الله تعالی بالجنّة «بحارالانوار، جلد 36، صفحه296» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: کسی که دوست بدارد خندان، خداوند را ملاقات کند، باید محبت و ولایت علی بن موسی الرضا علیه السلام را داشته باشد. 🌟نشانه محبت اهل بیت⭐️ فاطمه جان: برخی از این نشانه ها با توجه به سخنان امام علی علیه السلام عبارتند از: 1 - محبت توام با عمل و تقوا دوست داشتن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تقوای الهی و دلی پاک می خواهد. شیدای اهل بیت علیهم السلام باید دوستی خویش را در عمل نشان دهد وگرنه علاقه ظاهری نمی تواند چندان تاثیری در زندگی انسان داشته باشد. علی علیه السلام می فرماید: «من احبنا فلیعمل بعملنا و لیتجلبب الورع; (۱) هر که ما را دوست دارد باید مثل ما عمل کند و لباس پرهیزگاری را جامه و پوشش خود قرار دهد.» ورع و تقوی و دوری از گناه باید سرلوحه زندگی محبان اهل بیت علیهم السلام باشد تا بتوانند عشق پاکان را در دل خود جای دهند و گرنه دلی پر از شوق گناه را چطور می توان جایگاه و ظرف محبت اولیاء الهی قرار داد. شیفتگان اهل بیت علیهم السلام باید همیشه چنین زمزمه کنند: دل جایگاه عشق تو باشد نه غیرتو این خانه خداست به شیطان نمی دهم 2 - عشق به دوستان اهل بیت علیهم السلام کسی که آل پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست داشته باشد لزوما دوستان آنان را هم باید دوست بدارد. و این یکی دیگر از نشانه های شیفتگان اهل بیت علیهم السلام است. امیرمؤمنان علیه السلام در این رابطه می فرماید: «هر کس می خواهد بداند که آیا عاشق حقیقی اهل بیت علیهم السلام است یا نه، به قلب خویش رجوع نماید، اگر در دلش محبت دوستان ما هست پس او دشمن ما نیست; دوست ماست، ولی اگر یکی از دوستان ما را در دلش دشمن می دارد، او دوستدار حقیقی ما نیست.» (۲) همچنین روزی شخصی به حضور علی علیه السلام آمده و عرضه داشت: یا امیرالمؤمنین! من تو را دوست می دارم و به فلانی هم علاقمندم. و در آن حال نام یکی از دشمنان آن حضرت را برد. حضرت به او فرمود: «یا کور باش یا بینا.» (۳) ولایت و محبت ائمه معصومین علیهم السلام را نمی شود با دوستی های دیگر مخلوط نمود; یعنی هم دل در گرو عشق آنان نهاد و هم دلبسته مخالفان آن ها شد، و به عبارتی دیگر با یک دل نمی توان دو دلبر داشت. خلوت دل نیست جای صحبت اغیار دیو چو بیرون رود فرشته درآید در زیارت جامعه کبیره می گوئیم: «فمعکم معکم لا مع عدوکم ...; [ای اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله!] من با شما هستم، با شما هستم، نه با دشمن شما ... .» (۴) و در حدیث دیگری امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «من احب الله احب النبی و من احب النبی احبنا و من احبنا احب شیعتنا; (۵) هر کس خداوند را دوست دارد پیامبرش را دوست خواهد داشت، و هر کس پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست بدارد ما را وست خواهد داشت و هر کس ما را دوست بدارد شیعیان ما را دوست می دارد». ۳ - آمادگی برای محرومیت ها ولایت اهل بیت و دلباختگی به این خاندان بدون آمادگی برای رنج و محنت ها و با گریختن از انواع محرومیت ها امکان پذیر نخواهد بود، زیرا: نازپرورده تنعم نبرد راه بدوست عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد حقیقی بودن علاقه درونی شخص، هنگامی نمایان می شود که فرد مورد امتحان قرار گیرد و حوادثی تلخ و ناراحت کننده در زندگی انسان رخ نماید، آن گاه است که دوستان حقیقی از دوستان مجازی جدا می گردند و گرنه در هنگام راحتی و آسایش هر کسی می تواند ادعای دوستی اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد. آری راه عشق، راهی بس دشوار و رنج آور و بلاخیز است. عاشق صادق هرگز از رنج و بلای در راه دوست نمی ترسد بلکه با شوق و رغبت به استقبال آن می شتابد. امام علی علیه السلام می فرماید: «من تولانا فلیلبس للمحن اهابا; (۶) هر کس ما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست بدارد باید برای محنت ها پوستی دیگر بپوشد.» کنایه از اینکه آماده انواع بلاها و مشکلات باشد. هر که در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش می دهند جان نثاری و فداکاری با تمام وجود از علامت های عشاق حقیقی اهل بیت علیهم السلام است و آنان رنج ها و بلاهایی در طریق عشق به اهل بیت علیهم السلام با کمال میل، همچون لذت بخش ترین جرعه ها سر می کشند. عاشق صادق برای اینکه با معشوق خود همنشین شود باید هستی خویش را در اختیار محبوب بگذارد و خود را از تمام محبت ها و تعلقات دیگر رها سازد. به گفته حافظ: بحری است بحر عشق که هیچش کناره نیست آنجا جز آنکه جان بسپارند، چاره نیست باید در راه ولایت و محبت اهل بیت سختی ها و رنج ها را تحمل کرد و دم بر نی
اورد و باید خون دل خورد و هیچ نگفت و این یکی از بارزترین نشانه های مهم شیفتگان اهل بیت علیهم السلام می باشد. امیرمؤمنان علیه السلام در سخنی دیگر فرمود: «من احبنا اهل البیت فلیستعد للفقر جلبابا; (۷) هر کس ما اهل بیت را دوست بدارد پس باید فقر و محرومیت ها را چونان لباس رویین بپذیرد.» حتی در کلمات مولای متقیان نکاتی دیده می شود که آن حضرت عشق به اهل بیت علیهم السلام به ویژه دوستی خودش را برای اکثر مردم غیر قابل تحمل می داند و می فرماید: «لو احبنی جبل لتهافت; اگر کوهی مرا دوست بدارد درهم فرو می ریزد.» یعنی محرومیت ها و مشکلات و بلاها به سرعت به سراغ او می آید و این سرنوشت در انتظار تمام پرهیزکاران و برگزیدگان و یاران حقیقی اهل بیت علیه السلام است. (۸) ۴ - برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام یکی دیگر از نشانه های عشق حقیقی، دوری جستن از مخالفین و دشمنان عترت پیامبر صلی الله علیه و آله است. دوستدار حقیقی اهل بیت علیهم السلام باید از دشمنان آنان تبری جوید و محبت خویش را برای خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله خالص و بی آلایش سازد و در سخنان معصومین علیهم السلام فراوان دیده می شود که فرموده اند: «دروغ می گوید کسی که ادعای محبت ما خاندان را می کند ولی از دشمنان ما برائت نمی جوید.» (۹) عاشق اهل بیت علیهم السلام هیچ گاه در کنار تولی، تبری را فراموش نمی کند و اساسا بدون تبری از دشمنان، مودت و محبت معنی ندارد. کفر و ایمان قرین یکدگرند هر که را کفر نیست، ایمان نیست امیرمؤمنان علی علیه السلام در سخنی زیبا به این نشانه دوستداران اهل بیت علیهم السلام اشاره کرده و می فرماید: دوستی ما و دوستی دشمنان ما در وجود یک انسان جمع نمی شود، چون خداوند برای انسان دو قلب قرار نداده که با یکی این را دوست بدارد و با دیگری آن را دشمن بدارد. دوستدار ما باید عشق و علاقه خود را برای ما خالص بگرداند همانطوری که طلا در داخل آتش خالص و تمام عیار می گردد. بنابراین هر کسی می خواهد بداند که دوست واقعی ما هست یا نه، قلب خود را مورد آزمایش قرار دهد. اگر در دل او همراه محبت ما، محبت دشمن ما هم باشد او از ما نیست و ما هم از او نیستیم.» (۱۰) مویش سفید شده و هر روز صف اول نماز جماعت هست اما باز می گوید چرا می گویی مرگ بر امریکا و ادعای دوستی اهل بیت را هم دارد ۱) بحارالانوار، ج 1، ص 92. ۲) همان، ج 27، ص 53. ۳) مستطرفات السرائر، ص 639. ۴) من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 613. ۵) تفسیر فرات کوفی، ص 128. ۶) غررالحکم با ترجمه آقا جمال، ش 9038. ۷) نهج البلاغه، صبحی صالح، حکمت 112. ۸) شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 18، ص 275. ۹) مستطرفات السرائر، ص 640. ۱۰) تفسیر قمی، ج 2، ص 171 و 172. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌چرا امام مهدى علیه السلام در زمان غیبت کبری نایب خاص ندارد؟ پاسخ : 🔸در پاسخ این سوال، باید گفت اوّلا، غیبت صغری مقدمه اى براى آغاز غیبت کبری بود و در این دوره، نایبان خاص، وظیفه داشتند تا شیعیان را آماده ى غیبت امام(علیه السلام) کنند. در همین مدّت غیبت صغری، شیعیان توانستند خود را براى ورود به مرحله ى جدید آماده کنند؛ بنابراین، هدف اصلى از تعیین نواب خاص، تحقق یافته بود و دیگر نیازى به تعیین نایب خاص نبود؛ چون، با آغاز غیبت کبری ـ که هدف از آن، حفظ جان امام، آزمایش مردم، آماده سازى مردم جهان براى قیام امام (علیه السلام) در آخرالزمان و... بود ـ تعیین نایب خاص، با اهداف و فلسفه ى غیبت تعارض پیدا مى کرد. ثانیاً، در صورت استمرار تعیین نایب خاص، امکان داشت فرصت مناسبى ایجاد شود تا هر کس ادعاى نیابت امام زمان (علیه السلام) را بکند و صادق و کاذب مشتبه شود و البته این هم امکان نداشت که خود حضرت هر بار ظاهر شود و اوّلا، معجزه اى بیاورد که خود امام است و ثانیاً، براى هر عصرى، کسى را معرّفى کند.[1] ثالثاً، شاید دلیل عدم تعیین نائب خاص، این بوده که اگر نائب خاص تعیین مى شدند، دشمنان، آنان را آزاد نمى گذاشتند، بلکه آنان را شکنجه و زجر مى دادند. 📚[1]. ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 153. 💠💠💠 ✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇 @jamkaran_ir