اسلام دین برادری و برابری است چرا پیامبر و امامان خودشان کنیز و برده داشتند؟! و چرا اسلام بردهداری را حلال کرده است؟!
🔶 اول: اسلام شروع کننده بردهداری نبوده که آن را حلال کرده باشد، بلکه بردهداری از قبل بوده به طوری که کل دنیا را دربرگرفته بود و برای مبارزه با بردهداری و از بین بردن آن نیاز به برنامه دقیق و طولانی مدت بود.
🔷 دوم: اگر اسلام از همان اول با بردهداری مخالفت میکرد و آن را حرام میکرد مردم ظرفیت پذیرش آن را نداشتند و با اسلام و دین خدا مخالفت میکردند بنابراین باید با برنامهای دقیق با آن مخالفت میشد.
🔶 سوم: همانطور که سایر احکام خدا یکباره نازل نشد و به تدریج برای مردم فرستاده شد تا مورد پذیرش آنان قرار گیرد، در اینجا هم اگر از روز اول با بردهداری مخالفت میشد جامعه تحمل پذیرش آن را نداشت. و باید به تدریج از جامعه حذف میشد تا کم کم برای مردم جا بیفتد.
🔷 چهارم: تعداد بردگان در آن زمان زیاد بود و چون خانه و مال و ثروتی از خودشان نداشتند اگر بردهداری را حرام و آنها را رها میکردند برخی از آنان بدون سرپرست و حامی تلف میشدند و از بین میرفتند.
🔶 پنجم: اگر آن تعداد برده بدون مسکن و شغل و درآمد در جامعه رها میشدند حتی اگر از گرسنگی از بین نمیرفتند باعث مشکلات و فساد در جامعه میشدند. چون تعداد زیادی برده که هیچ چیزی نداشتند و برای زنده ماندن حاضر بودند دست به هر کاری مثل دزدی و غارت و قتل و کشتار و فساد اخلاقی و جنسی بزنند و این یعنی خود اسلام با بیبرنامگی زمینه فساد در جامعه را ایجاد کرده است.
🔷 ششم: اسلام برای اینکه این مشکلات پیش نیاید با یک برنامهریزی دقیق و جامع به مبارزه با بردهداری پرداخت و کاری کرد که کم کم بردهداری از بین رفت. از جمله این برنامهها موارد زیر بود:
1️⃣ ریشه و سرچشمه بردهداری را بست؛
🔻 ریشه و سرچشمه بردهداری شغل خرید برده بود که هر کسی پول و قدرت داشت و یا بدهی از کسی داشت او را به عنوان برده میفروخت و این یک منبع درآمد برای خیلیها شده بود. اسلام اولین کاری که کرد تمام راههای برده گرفتن را بست و تنها راهی که برای بردهداری گذاشت اسیران جنگی بود که یا باید کشته میشدند یا آزاد میشدند که اگر آنها را آزاد میکردند ممکن بود دوباره تجدید نیرو کنند و تهدیدی برای جامعه اسلامی باشند.
🔻 اما اسلام برای اینکه کسی به اسیران ظلم نکند و خیلیها خرید و فروش اسیران جنگی را منبع درآمد خود قرار ندهند برای آنها حقوقی قرار داد به طوری که فرمود اسیر در دست تو امانت الهی است و باید به او نیکی کنی و به او غذا بدهید.[1]
🔻 حتی اگر امام صلاح میدید که اسیر بدون قید و شرط آزاد شود، او را آزاد میکردند یا اگر اسیر پول میداد یا کاری برای مسلمانان میکرد مثل اسیران جنگ بدر که پیامبر دستور داد هر اسیری که به ده مسلمان سواد خواندن و نوشتن یاد دهد آزاد بشود.
🔻 با این کار کمترکسی دیگر سراغ شغل خرید و فروش برده میرفت و این کار اسلام سرچشمه بردهداری را بست.
2️⃣ راههای آزادسازی بردگان را هم فراهم کرد؛
🔻 اسلام راههای زیادی را برای آزادسازی بردگان تنظیم کرد که در مدت زمان کوتاهی خیلی از بردگان آزاد شدند و به طور سالم به جامعه اسلامی ملحق شدند. از جمله آن کارها:
◀️ یکی از موارد هشتگانهای که زکات در آن مصرف میشود را خریدن برده و آزاد کردن آن قرار داد.[2]
◀️ در اسلام قانون گذاشته شد که بندگان طبق قردادی که با مالک خود میبندند از حقوق و دسترنج خود آزاد شوند.
◀️ خرید و آزاد کردن برده از کارهای خیر در اسلام قرار داده شد به طوری که حضرت علی علیه السلام از دست رنج خود هزار برده آزاد کرد.[3]
◀️ امامان علیهم السلام به هر بهانهای بردگان را آزاد میکردند مثلا خدمتکار امام سجاد علیه السلام آب بر سر حضرت میریخت ظرف آب افتاد و حضرت را مجروح کرد، امام علیه السلام سر را بلند کرد، خدمتکار گفت: «و الکاظمین الغیظ» حضرت فرمود: خشمم را فرو بردم. عرض کرد: «و العافین عن الناس». فرمود: خدا تو را ببخشد. عرض کرد: «و الله یحب المحسنین». فرمود: برو براى خدا آزادى.[4]
◀️ بردگان بعد از 7 سال باید آزاد شوند. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که ایمان داشته باشد بعد از هفتسال آزاد میشود، صاحبش بخواهد یا نخواهد. و به خدمت گرفتن کسى که ایمان داشته باشد بعد از هفتسال حلال نیست. [5]
◀️ کفاره و مجازات برخی از تخلفات در اسلام را آزاد کردن برده قرار دادند مثل کفاره قتل عمد یا شکستن روزه عمدی و شکستن قسم.
3️⃣ اسلام به بردگان شخصیت داد؛
🔻 اسلام از نظر انسانی تفاوتی بین بردگان و انسانهای آزاد قرار نداد و معیار برتری و ارزش را تقوا قرار داد و لذا بردگان هم در جامعه میتوانستند صاحب پست و مقام و فرمانده لشکر و حتی قاضی در جامعه شوند.
4️⃣ اسلام دستو داد با بردگان رفتار انسانی داشته باشند؛
🔻 در اسلام دستورات زیادی به مدارا با بردگان شده است به طوری که آنها را شریک زندگی صاحبان خود کرده است.
🔻 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این باره فرمودند: کسى که برادرش زیر دست اوست باید، از آنچه میخورد به او بخوراند و از آنچه میپوشد به او بپوشاند، و زیادتر از توانایى به او تکلیف نکند.[6]
🔻 و یا میبینیم حضرت علی علیه السلام وقتی برای خودش لباس میخرد برای قنبر غلامش هم همان لباس را میخرد و میفرماید: من از خداى خود شرم دارم که لباسى بهتر از تو بپوشم؛ زیرا رسول خدا(ص) میفرمود: از آنچه خودتان میپوشید بر آنها بپوشانید و از آنچه خود میخورید به آنها غذا دهید.[7]
🔻 بنابراین اسلام با این برنامه دقیق و جامع توانست بردهداری را سالم و بدون هیچگونه آسیبی به جامعه و دین خدا، ریشه کن کند.
💠 منابع:
[1]ـ قرب الإسناد، حمیری، عبد الله بن جعفر ، ص 87، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، چاپ اول، 1413ق.
[2]ـ توبه، 60.
[3]ـ من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق ، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 27، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.
[4]ـ اعلام الوری بأعلام الهدی، طبرسی، فضل بن حسن، ص 262، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1390ق.
[5]ـ کافی، ج 6، ص 196.
[6]ـ تنبیه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورام، ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسی،ج 1، ص 58، قم، مکتبة الفقیه، چاپ اول، 1410ق.
[7]ـ ، مکارم الاخلاق، طبرسی، حسن بن فضلص 101، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق.
برگرفته از اسلام کوئست نت.
#عقاید
#شبهه
#شبهات
#پاسخ_به_شبهات
#منبرک_اعتقادی
🌸🍃🌸🍃
#نيكي_به_والدين
روزی پدری همراه پسرش به حمام عمومی رفت. چون به حمام رسیدند، پدر از پسر خود طلب آب نمود.
پسر با بی حوصلگی رفت و از گوشه ای کاسه سفالین ترک خورده و رسوب گرفته ای که مخصوص آب ریختن روی تن و بدن مردم و نه برای نوشیدن آب بود، پیدا کرد و آبی نه چندان خنک یافت و برای پدر برد.
پدر به مجرد دیدن کاسه و آب، اندکی مکث کرد، لبخند زد و رو به پسر گفت:
"با دیدن این کاسه یاد خاطره ای افتادم. چندین سال پیش وقتی خود من نوجوانی کم سن و سال بودم، همراه پدر به حمام عمومی رفتم. درست مثل امروز که من از تو آب خواستم، آن روز هم پدرم از من آب خواست. من، برای اینکه برای او آب بیاورم گشتم و لیوان بلوری و تمیزی یافتم و آبی گوارا و خنک در آن ریختم و با احترام به حضور پدر بردم.
امروز، من که چنان فرزندی برای پدر بودم، پسری چون تو نصیبم شده که با بیحوصلگی در چنین کاسه کثیف و ترک خورده برایم آب آورده، حالا در آینده چه اولادی قرار است نصیب تو شود، خدا می داند و بس!"
#منبرک_داستانی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
🌸🍃🌸🍃
#قضاوت
مرد سرمایه داری در شهری زندگی میکرد
اما به هیچکس ریالی کمک نمیکرد.
فرزندی هم نداشت. و تنها با همسرش زندگی میکرد.
در عوض قصابی در آن شهر بود که به نیازمندان گوشت رایگان میداد.
روز به روز نفرت مردم از شخص سرمایه دار بیشتر میشد
مردم هرچه او را نصیحت میکردند که این سرمایه را برای چه کسی میخواهی؟
در جواب میگفت نیاز شما ربطی به من ندارد.
بروید از قصاب بگیرید...
تا اینکه او مریض شد
احدی به عیادتش نرفت و در نهایت در تنهایی جان داد.
هیچ کس حاضر نشد به تشییع جنازه او برود...
همسرش به تنهایی او را دفن کرد
اما از فردای آن روز اتفاق عجیبی در شهر افتاد
دیگر قصاب به کسی گوشت رایگان نداد.
او گفت کسی که پول گوشت را پرداخت میکرد دیروز از دنیا رفت...!!
هیچوقت زود قضاوت نکنیم...
#منبرک_داستانی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
🛎 مثل آب جاری باش...
💎 انسان همچون آب است.
اما با تصمیمات و رفتارهای خود میتواند انتخاب کند که آب جاری باشد یا راکد.
⚠️ ماندن در گذشته، ما را به آب راکدی تبدیل میکند که دیر یا زود به لجنزار یا مرداب بَدَل خواهد شد، اما نگاه به آینده و آیندهنگر بودن، انسان را به آب روانی تبدیل میکند که هر لحظه منتظر اتفاقات جدید است.
💦آب راکد منتظر اتفاقات است و گاهی در این انتظار، میمیرد اما آب جاری همیشه سرزنده و شاداب است و خودش اتفاقات را رقم میزند.
📌 مثل آب جاری باش تا نه تنها جریانات زندگی خستهات نکنند، بلکه خودت در زندگی جریانسازی کنی.
#تمثیلات
@mobaleqin20
--------------------------
✍نظم را رعایت کنید. آدم اگر بی برنامه باشد، پُف می کند مثل #پشمک!
♨️پشمک خورده اید؟ پشمک چقدر است؟ وقتی می گذارید در دندان چقدر می شود؟ حجم زیادی دارد اما مغز چندانی ندارد! وقتی که شما برنامه نداشته باشید، وقتتان و کارهایتان می شود مثل پشمک. #حجم کارتان زیاد است، اما #کیفیت کارتان خیلی کم است.
📌در عوض اگر برنامه داشته باشید و معلوم باشد چه زمانی می خوابید، چه زمانی برمی خیزید، چه زمانی مطالعه می کنید؛ اینها را وقتی فشرده می کنید دیگر پشمک نمی شود؛#شکلات است! فشرده است!
«آیت الله حائری شیرازی»
--------------------------
#تمثیلات
@mobaleqin20
💦💦مثل آب زلال!
💧💧آب، گـوارا است و صـداي آب هم آرام بخش است، امـا آبی که زلال باشـد، وگرنه آب گـل آلـود نه گـوارایی دارد و نه آرامش می بخشـد.
👈 من و تـو مثـل آبیم؛ اگر صـاف و صـادق باشـیم، دیگران در کنـار مـا به آرامش خیـال می رسـند و در کنـار مـا راحت و آسوده اند و گرنه مایه ي رنج آن ها خواهیم بود.
👌و چیزي که آدم را زلال و تصـفیه می کند تقواست.
تقوا یعنی، نامردي نکن!
بی انصاف نباش!
حرف کسـی را پیش کسی نبر!
قرآن از ما همین را می خواهد:
اتَّقُوا الله
باتقوا باشید✅
«استادمحمدرضارنجبر»
--------------------------
#تمثیلات
@mobaleqin20
8 نکته تربیتی در قرآن
1 . اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند; (طه/44 و شعرا/215) .
2 . الف) گفتار رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید; (لقمان/16 و کهف/30) .
ب) نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند; (لقمان/17) .
ج) در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی ; مبادا تندرو و کندرو شوی ; میانه روی، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش ; (لقمان/18و19) .
3 . قرآن کریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) و حرکت به دنبال اکثریت، مخالف است . قرآن می گوید: اگر بخواهی از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروی کنی، بدون شک از راه خدا دور می شوی ; همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر; (انعام/116 و اسراء/36) .
4 . همیشه بزرگ ترها، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و اطاعت از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت; (احزاب/67) .
5 . علم بهتر است یا ثروت؟ جواب آن را در آیه 247 بقره پیدا خواهید کرد .
6 . امانت داری یکی از ارزشمندترین ارزش های قرآنی است . حضرت موسی (ع) را به خاطر امانتداری و قدرتش، در خانه حضرت شعیب پناه دادند; (قصص/26) و حضرت یوسف را به خاطر امانتداری وعلمش، بر خزانه مصر نشاندند; (یوسف/55) و حتی رسول خدا (ص) که از سوی خداوند برگزیده شد، مشهور به امانتداری و به محمد امین معروف بود .
7 . اگر می خواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشک و سنگین و بی لطافت، هیچ گاه در امر تربیت موفق نمی شود . مهربانی، دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بی آن که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند; (آل عمران/159) .
8 . آیا دوست دارید که دشمن خود را به یک دوست تبدیل کنید؟ به هر بدی که در حق شما کرد، با خوبی پاسخ گویید . این را قرآن تجویز می کند; آیه 34 سوره فصلت را بخوانید!
#قرآن
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
سخنرانی استاد رفیعی و استاد قرائتی به مناسبت شهادت امام محمد تقی(ع)
#سخنرانی #اهل_بیت #امام_جواد
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
banifateme_shahadat_emam_javad_97-03.mp3
8.09M
روضه استاد میرزا محمدی به مناسبت شهادت امام جواد(ع)
#اهل_بیت #امام_جواد #روضه
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
با سلام خدمت همه ی سربازان امام زمان(عج)
شاید خیلی از دوستان از فعالیت کم کانال گله داشتند و عده ای هم ترک کردند
در صدد تحول در سبک ارائه محتوا و کیفیت آن هستیم
لطفا صبور باشید و کانال را ترک نکنید
منبر و روضه ی شهادت امام محمد باقر(علیه السلام)
#اهل_بیت #امام_باقر
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
وصیّت به شخصی که اندرز خواست، این وصیّت و نصیحت سه جمله مهم و ارزشمند دارد:
1ـ «اوصیک بتقوی اللّه ؛ شما را به تقوای الهی در خودنگهداری توصیه می کنم».
این جمله هر چند کوتاه است ولی اگر نگاه و نظری به قرآن داشته باشیم به خوبی می فهمیم که از جایگاه با عظمت و با اهمیّت برخوردار است. در یک نگاه اجمالی به قرآن به این نکات درباره تقوا برمی خوریم:
تقوا، ملاک برتری فرد بر انسانهای دیگر: «انّ اکرمکم عند اللّه اتقیکم»
تقوا، زمینه پذیرش هدایت الهی را فراهم می کند: «هدی للمتّقین»
تقوا، وسیله برای دریافت علم الهی و ویژه است: «اتقواللّه و یعلّمکم اللّه»
تقوا، وسیله دریافت رحمت الهی است: «اتقوا لعلّکم ترحمون»
تقوا، معیار قبولی اعمال و طاعات: «انّما یتقبل اللّه من المتّقین.
تقوا، وسیله دریافت رزق از طرق غیر منتظره: «و یرزقه من حیث لا یحتسب».
تقوا، وسیله برای در بن بست قرار نگرفتن: «و من یتّق اللّه یجعل له مخرجاً».
تقوا، عامل توجه و حمایت و همراهی خاص خداوند: «ان اللّه مع المتّقین».
تقوا، عامل عاقبت به خیری است: «والعاقبة للمتّقین».
تقوا، فلسفه عبادت و بسیاری از دستورات اسلامی چون روزه و... می باشد.
2ـ «و ایّاک و المزاح فانّه یذهب هیبة الرّجل و ماء وجهه؛ از شوخی بپرهیز، زیرا شوخی هیبت مرد و آبروی او را می برد.»
البته به این نکات در مزاح توجّه شود:
یک: شوخی اگر از دائره حق خارج نشود ممدوح است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «انّی امزح ولا اقول الّا حقّاً؛ من مزاح می کنم ولی جز حق نمی گویم».
دو: اصل شوخی و مزاح نمودن ممدوح است حضرت صادق(ع) فرمود: هیچ مؤمنی نیست مگر این که در او از دعابه وجود دارد، عرض کردم: دعابة چیست؟ فرمود: «المزاح».
س ـ مزاح ممدوح هم از حَد و مرز عبور نکند و زیاد نشود و گرنه مذموم می شود، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «کثرة المزاح یذهب بماء الوجه؛ زیاد مزاح کردن آبروی انسان را می برد.»
با این نکات روشن شد که در کلام حضرت باقر(ع) نیز مقصود زیاد شوخی کردن و از حق و اندازه خارج شدن است.
3- «و علیک بالدّعاء لاخوانک بظهر الغیب فانّه یهیل الرّزق بقولها ثلاثاً؛(15) بر تو باد به دعا کردن برای برادرانت (از اهل ایمان) در غیاب آن ها، زیرا که این کار روزی را سرازیر می کند، حضرت این جمله را سه بار فرمود».
دعا گاه برای مسائل دنیوی است و گاه مسائل معنوی و آخرتی، دعا برای دنیا گاه برای خود انسان است و گاه برای دیگران، و همین طور دعا در مسائل معنوی یا برای خود شخص است و یا دیگران.
از بین اقسام دعا، بهترین دعا آن است که در حق برادران دینی و دیگران باشد.
پیامبر اکرم(ص)اذا دعا احدٌ فلیعمّ فانّه اوجب للدّعاء و من قدّم اربعین رجلاً من اخوانه قبل ان یدعوا لنفسه استجیب له فیهم و فی نفسه؛ هرگاه کسی خواست دعا کند دعای خود را عمومیّت دهد (و برای دیگران نیز دعا کند) زیرا فراگیری لازم تر است برای دعا نمودن، و کسی که جلو اندازد چهل نفر مرد از برادران (مؤمن) خود را قبل از دعا کردن برای خودش، دعایش در حق آنان و خودش مستجاب می شود.»
#اهل_بیت #امام_باقر
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
روضه خانگی - امام باقر(ع) - 643.mp3
10.15M
🎙من یادگار کربلا را آخرینم...
🔻روضه #امام_باقر(ع)
⏱ #بیش_از_ده_دقیقه | 12:40
👤حجت الاسلام یونس #سمیعی
💡 کانال روضههای کوتاهِ کاملِ خانگی
@RozeKhanegee