May 11
🛑«مبارزه»-قسمت اول
و أعدوا لهم ما استطعتم من قوه
دشمن همواره در حال نقشه کشیدن و صرف هزینههای هنگفت برای اجرای آن است، أمیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «من نام عن عدوه، أنبهته المکاید»(۱) یعنی هر کس از دشمن غافل شود، دسیسهها او را به خود میآورد، وقتی دشمن نقشههایش را کشید و اجرا کرد، او تازه بیدار میشود در حالی که کار از کار گذشته است، حال که دشمن تا بن دندان مسلح به بالین او رسیده، او مات و مبهوت شده است و نمیداند چه باید بکند.
در آیهای که در ابتدا آمد، خداوندگار متعال به ما امر میفرماید که در مقابل دشمن، خود را مجهز کنیم، به راستی تجهیز واقعی چیست؟ آیا تجهیز واقعی در روزگار ما همین موشک و ماهواره و ابزار آلات جنگی است؟ آیا این ابزار که به حق برای مبارزه لازماند، برای آن کافی هم هستند؟ جواب آن است که اگر کافی بود پس همهی جهان امروز باید تحت سیطرهی آمریکا و استکبار جهانی میبود چرا که آنها بیش از یک قرن است که سلاحهای پیشرفته دارند و در این یک قرن میلیونها انسان را کشتهاند اما راه به جایی نبردهاند و امروز دیده میشود که در قلب اروپا و آمریکا نمازهای جماعت چند صد و چند هزار نفری برگزار میشود و با وجود ممنوعیت تظاهرات برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، تظاهراتهایی با جمعیت شگفت انگیز برگزار میشود، امروز میبینیم که در همه جای جهان و در همهی رسانهها به خصوص رسانههای غربی حرف از صدور انقلاب ایران زده میشود، انقلابی که به رهبری امام خمینی آغاز و با تدبیر امام خامنهای مدیریت شد و امروز به قله نزدیک شده است.
آیا ایران در نیجریه، موشک که نه، حتی یک ترقه منفجر کرده است؟ در کشمیر چطور؟ چرا در تظاهرات ضد سرمایه داری در آمریکا عکس امامین انقلاب بالا میرود؟ در تظاهرات مردم فرانسه و اخیرا در انگلیس چطور؟ به نظر میرسد که قدرت نظامی کافی نیست و باید از قدرت تفکر، آگاه شدن و آگاهی بخشیدن استفاده کنیم و روح خود و دیگران را قوی کنیم همانطور که مرحوم امام خمینی، رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را «تحول نفوس»(۲) معرفی کردهاند.
اما آنچه به دنبال آن هستیم پس از انقلاب آغاز میشود، به عبارت دیگر حالا که انقلاب ایجاد شده و چهل و پنج سال از آن میگذرد ما چه وظیفهای داریم؟
✍ مهدی رضائی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱)غررالحکم، ح۸۶۷۲
۲)صحیفه امام، ج۶، ص۱۸۸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@mobarez_59
🛑«مبارزه»-قسمت دوم
انقلاب با مبارزه به ثمر نشست و با انواع مبارزه و دفاع نظامی و فرهنگی به حیات خود ادامه میدهد اما امروز هم نباید غفلت کنیم که همچنان دشمن بیدار و در حال طراحی نقشههای بلند مدت و کوتاه مدت برای نابود کردن حکومت اسلام است.
امام خامنهای مدظله العالی در سفر سال ۸۹ به قم در جمع دانشجویان، از تلاش دشمن برای ساخت آنتیتز انقلاب از قم خبر دادند که شاید باورش برای خیلیها سخت بود، اما امروز با دیدن چندین شبکه تلویزیونی به زبانهای مختلف منتسب به بعضی مراجع قم کهاین انتساب هیچگاه رد نشد، پذیرش آسانتری دارد.
اما اگر در دفاع از کیان انقلاب اسلامی به همین مسائل پیش پا افتاده اکتفا کنیم باز هم از ولی زمانه عقب خواهیم ماند و ضربههایی خواهیم خورد که جبرانش سخت و گاهی غیر ممکن خواهد بود.
امروزه علاوه بر جریان انقلابی اصیل و همان جریاناتی که امام از دست آنها به خصوص در منشور روحانیت گلهمند است، جریاناتی به ظاهر انقلابی و به دور از تفکرات امامین انقلاب نیز وجود دارند، جریاناتی که بسی قدرتمند هستند و صاحب تبلیغات بسیار در فضاهای رسانهای و برنامههای مهمی در صدا و سیما و حرمهای مطهر نیز دارند و حتی یکی از این جریانات توانسته است (إنشاءالله در غفلت مسئولین حوزه) کتابی در برنامه درسی حوزه بگنجاند.
علاوه بر جریان اصیل انقلابی چهار جریان دیگر در حوزه وجود دارد: ۱) جریان نواخباریگری که خود دارای چهار طیف است و برآیند هر چهار طیف تعطیلی عقل است. ۲) نسبیگرایی. ۳) جریان عدالتخواهی نورادیکالیزم. ۴) جریانات مخالف انقلاب اسلامی.
در مورد چرایی خطرناک بودن این جریانات نیز باید اشاره کنم که آن فکری که توانست حکومت ۲۵۰۰ ساله پادشاهان ظالم را سرنگون کند و دست استکبار جهانی را از این کشور به کلی قطع کند، قطعا تفکر امام خمینی رحمهالله است که بارزترین صفت این جریان اصیل اسلامی جامعیت است، اگر جامعیت آن گرفته شود جنگجویی بدون شمشیر میشود، پس باید در مقابل خلع سلاح انقلاب ایستاد.(۱)
همانطور که در قسمت اول یادداشت عرض کردم راه مبارزه با یک جریان فکری، ابتدا آگاه شدن و سپس آگاهانیدن است. ابتدا باید این جریانات غیر انقلابی و همچنین جریان صحیح و اصیل را بشناسیم و سپس عمق فکر هر دو را برای مردم جامعه نشان دهیم.
البته برای کسانی که به دنبال راه کوتاهتری هستند که در دام این جریانات قرار نگیرند نیز راهی وجود دارد و آن مطالعه و انس با آثار متفکران اصیل انقلاب اسلامی است.(۲)
به امید روزی که حوزهی علمیهی قم یکدست انقلابی باشد و در جهت پیشبرد این انقلاب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی تلاش کند.
پایان
✍ مهدی رضائی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(۱) بیان جامعیت فکری امام خمینی مفصل است و یادداشتی مجزا میطلبد. همچنین میتوانید به صحیفه امام، ج۴، ص ۶-۱۱ مراجعه کنید.
(۲) در یادداشتی که توسط یکی از اساتید نوشته شده، فهرست اسامی این متفکران آمده است که در پیام بعدی منتشر میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@mobarez_59