eitaa logo
مبین
129 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
199 فایل
دسترسی به مطالب محتوایی از سایت : Www.serajnet.org Www.monirnet.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖فرازی بسیار زیبا از سوره ی مبارکه ی عصر 💠استاد مرحوم السید متولی عبدالعال 🎵مقام: رست
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴موضوع :راه جذب دلها 🔆قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْه. 🔹دل هاى مردم گريزان است، به كسى روى آورند كه خوشرويى كند. 📚حکمت ۵۰ ┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═┄
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 قرائت روزانه دعای هفتم صحیفه سجادیه 🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♻️💢♻️💢♻️💢♻️💢♻️💢♻️💢♻️💢♻️ ♻️آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ 💢پاسخ: ✅استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (۱) 🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. 💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي مي‌بيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن مي‌كند. (۲) ☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل مي‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🔷اميرالمؤمنين علیه السلام از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (۳) 💢«يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار،عقل وشعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(۴) 🔹در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: ✨ « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (۵) و :✨ « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (۶) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است... 📚پي‌نوشت‌ها : ۱. شهيد مطهري، مجموعة‌آثار، انتشارات صدرا، تهران، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص ۳۸۴. ۲. همان، ص ۳۸۵ . ۳. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، ۱۳۹۸ه ق ، ص ۳۶۹. ۴. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص ۳۱. ۵. نجم (۵۳) آية ۳۹. ۶. رعد (۱۳) آية :۱۱
هر جا به انقلاب و روحیه‌ی انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ 🔵 هر جا از ارزش‌ها کوتاه آمدیم و برای خوشایند عناصر استکبار حرف را جویدیم و خوردیم، عقب ماندیم. 🔴 راه پیشرفت، احیای روحیه‌ی انقلابی و مجاهدت است. ۹۵/۴/۵
🔰🔰🔰 روش بر خورد با متجاوزان 💠حضرت علی علیه السلام فرمودند: 💢رعايت حق كسى كه او حقش را محترم نمى شمارد نوعى بردگى است. 📚نهج البلاغه ، حکمت ۱۶۴
♥️ عليه‌السلام فرمودند: 🌴 ما سَدَّ اللّهُ عزّوجلّ عَلى مُؤمِنٍ بابَ رِزقٍ، إلّا فَتَحَ اللّهُ لَهُ ما هُوَ خَيرٌ مِنهُ 🍃 خداوند عزّوجلّ هيچ درى از روزى را بر مؤمن نمى‌بندد، جز اين كه بهتر از آن را براى او مى‌گشايد. 📖 بحار الأنوار، ج ۶۹، ص ۵۲ 💔
🔰🌸اطلاعیه🌸🔰 💠باتشکر از کلیه همکاران محترم برادر و خواهر که در دوره تربیت و تعالی سال 99 شرکت نموده اند . ◀️صرفا تعداد 10 نفر از همکاران برادر باقیمانده اند که ان شالله حداکثر تا 22 آذرماه پاسخنامه دوره تربیت و تعالی را به معاونت عقیدتی ناحیه تحویل نمایند . 💠ان شالله پس از تکمیل ارزیابی گواهی دوره سال 99 صادر و ارائه خواهد شد .
_اجتماعی ۱۲۸ س ع مقدمه ایست برای یادآوری عزیزترینی که در این دل‌مشغولی های زندگی شده است غریب ترین تا یاد کنیم از کسی که همیشه به یاد ماست... در غربت روزهای غیبت و جولان کرونا سه‌شنبه ای دیگر را به انتظار نشستیم با پذیرایی از منتظرانش... بوی خوش اسپند و نوای دعای هفتم صحیفه سجادیه و الهی عظم البلاء در فضا پیچیده بود و ما با اهداء کلوچه و بیسکویت و ماسک بهداشتی بین منتظرانش قدمی کوچک درتعجیل ظهورش برداشتیم..
💠امام باقر علیه السلام فرمودند : هنگامی‌که رسول خداصلی الله علیه و آله به مدینه هجرت کرد،اصحابش دچار مشقّت، بیماری‌ها و مریضی شدند و به رسول خداصلی الله علیه و آله شکایت کردند؛ پس خداوند این آیه را نازل فرمود: ای محمّد صلی الله علیه و آله به آن‌ها بگو: ✨أَرَأَیْتَکُمْ إِنْ أَتاکُمْ عَذابُ اللهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ؛✨ 🔸یعنی در دنیا جز مشقّت و ضرر به شما نمی‌رسد، امّا عذاب دردناکی که در آن هلاکت است جز به قوم ظالم نمی‌رسد. 📚تفسیراهل بیت علیهم السلام ج۴،ص۳۹۰ 📚بحارالأنوار،ج۹،ص۲۰۴ 📚القمی، ج۱، ص۲۰۱ 📚 البرهان 📚 نورالثقلین
🔰🔰🔰 💢خداوند در آیه۲۲ سوره حدید می فرماید همه مشکلات و مصیبت ها که به شما می رسد، از قبل برای انسان ها ثبت شده؛ ولی در آیه ۳۰ سوره شوری می فرماید: هر مصیبتی به شما می رسد، علت آن گناهان شما است. 🔸آیا این دو آیه با هم در تضاد و تقابل نیستند؟ ✅پاسخ: ✨«وَ ما أَصابَكُمْ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثير»؛ و هر مصيبتى به شما رسد پس بخاطر دستاورد شماست! و بسيارى (از خطاهاى شما) را مى ‏بخشد.(۱) 🔷✨«ما أَصابَ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسير»؛ هيچ مصيبتى در زمين و در (وجود) خودتان (به شما) نمى رسد، جز اينكه قبل از آنكه آن را بيافرينيم، در كتابى (ثبت) است؛ در حقيقت آن (كار) بر خدا آسان است.(۲) ☘️بیان تفسیری: وقتی تفاوت نگاه و زوایه دو آیه مشخص شود، روشن می شود که این دو آیه در تقابل با هم نبوده و تضاد و تقابلی ندارند. 🔷در ادامه به نکاتی اشاره می شود: ۱-مسیر این دو آیه با هم فرق دارد: آیه ۳۰سوره شوری، در مقام ذم و مذمت کردن است، ولی آیه ۲۲سوره حدید، در مقام مدح است.(۳) ۲-مصائبى كه در آيه ۲۲ سوره حدید، به آن اشاره شده، تنها مصائبى است كه به هيچ وجه قابل اجتناب نيست و مولود اعمال انسان ها نمى ‏باشد؛ در حالی که در آیه ۳۰ سوره شوری می فرماید: هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده ‏ايد. ۳-هنگامى كه اين دو آيه در برابر هم قرار گيرد نشان مى‏ دهد مصائبى كه دامنگير انسان مى ‏شود بر دو گونه است: 🔸مصائبى است كه مجازات و كفاره گناهان او است و اين مصائب بسيارند، مانند: ظلم ها، بيدادگري ها، خيانت ها، انحرافات و ندانم كاری ها و امثال آن سرچشمه بسيارى از مصائب خود ساخته ما است.[مفاد آیه ۳۰ شوری] 🔹ولى بخشى از مصائب است كه ما هيچ گونه نقشى در آن ها نداريم و به صورت‏ يک امر حتمى و اجتناب ناپذير دامان فرد يا جامعه ‏اى را مى‏ گيرد.[مفادآیه۲۲حدید] حساب اين دو از هم جدا است.(۴) ۴-معصومین علیهم السلام به جهت دارا بودن مقام عصمت، مرتکب گناه نمی شوند تا مصائبی که به آن ها می رسد مجازات و کفاره گناهانشان باشد، لذا مشمول آیه ۳۰ شوری نیستند؛ بلکه گرفتاری و مصائب آن ها از امور حتمی و مواردی است که اجتناب ناپذیر بوده و امتحان الهی و در راستای تعالی و ارتقای کمالات و مقامات ایشان در نزد خداوند متعال است، یعنی مشمول آیه ۲۲ سوره حدید هستند. 🌼به همین خاطر، امام سجادعليه السلام در پاسخ یزید، فرمودند: آيه ✨«وَ ما أَصابَكُمْ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»(۵) در باره ما نازل نشده و سپس آيه ✨«ما أَصابَ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ»(۶) را قرائت کرده و فرمودند این آیه در باره ما نازل شده است.(۷) يعنى خداوند از پيش مقرر فرموده بود كه ما چنين سختى ‏ها و مشكلاتى(مصائب کربلا و...) را براى حفظ دين او تحمل كنيم. ☘️در این زمینه روایت هم داریم که: ✨«إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ‏ أَدَبٌ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة»؛ یعنی بلاها براى ظالم وسيله ادب و هشدار، براى مؤمنان وسيله آزمايش و رشد، براى انبياء وسيله دريافت درجات و براى اولياى خدا وسيله‏ دريافت كرامت است.(۸) ۵-به بیان دیگر؛ آیه ۲۲ سوره حدید به عالَم تکوین و آیه ۳۰ سوره شوری به عالَم تشریع اشاره دارد. ✳️بنابر این: تضادوتقابلی بین آیات فوق نیست. 📚پی نوشت ها: ۱-شوری: [۴۲]،۳۰. ۲-حدید: [۵۷] ،۲۲. ۳-تفسيراحسن الحديث‏،ج۱۱، ص۳۶. ۴-تفسير نمونه‏،ج ‏۲۳،ص۳۶۲. ۵-شوری: [۴۲]، ۳۰. ۶-حدید: [۵۷]، ۲۲. ۷-تفسير القمي‏،ج۲،ص۳۵۲. ۸-بحار الأنوار،ج ۷۸، ص۱۹۸ ، ح ۵۵
✨وَ قِیلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقال علیه السلام: هُوَ الَّذِی یَضَعُ الشَّیْءَ مَوَاضِعَهُ🌾 ✨فَقِیلَ: فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ، فَقَالَ: قَدْ فَعَلْتُ🌾 ✴️به امام علی علیه السلام گفتند، عاقل را به ما بشناسان... پاسخ داد: 💠خردمند آن است که هر چیزی را در جای خود می نهد. 🔹گفتند پس جاهل را تعریف کن فرمود: با معرفی خردمند، جاهل را نیز شناساندم . (یعنی جاهل کسی که هر چیزی را در جای خود نمی گذارد ، بنابراین با ترک معرفی مجدد جاهل را شناساند). 📚 نهج البلاغه،حکمت ۲۳۵