eitaa logo
مبین
129 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
199 فایل
دسترسی به مطالب محتوایی از سایت : Www.serajnet.org Www.monirnet.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍂🍃🍂🍃🌸🌺🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍃🌸🍂"مراتب نفس انسان" نفس انسان در قرآن با سه صفت معرفی شده است که هریک از این صفات نشان دهنده یک درجه و یک مرتبه از نفس انسان است. 🍃🌸🍂یکی نفس "امّــــــاره" یعنی نفس فرمان دهنده و به شدت فرمان دهنده و در کمال استبداد فرمان دهنده؛ مقصود همان حالتی از نفس انسان است که در آن حالت هواها بر انسان حاکم و غالب است و انسان صددرصد محکوم خواهش های نفسانی خودش است." نفس امّاره به سوء" [سوره یوسف: ۵۳]یعنی نفسی که به انسان فرمان به بدی می دهد و انسان هم تابع نفس فرمان دهنده به بدی و شرارت است. اگر همین یک آیه می بود، انسان فکر می کرد که نفس انسان یک خاصیت بیشتر ندارد و آن این است که همیشه فرمان به بدی می دهد. ولی درجای دیگر شکل دیگری دارد؛ 🍃🌺🍂"نفــــــــس لــــــوّامه"، نفس ملامتگر.نفس ملامتگر یعنی قوّه ای که دردرون انسان است وخودانسان رادر"کار بد" مورد ملامت قرار می دهد،یعنی اگ کار بد بکند ملامت می کند که چرا ما این کار را کردیم؟ و اگر کارخوب را نکرده یا کم کرده است، باز خودش را ملامت می کند: چرا فلان کار خوب رامن کم کردم. درست نقطه مقابل "نفس اماره". او فرمان به بدی می دهد؛ این برعکس مثل یک قاضی عادل می آید انسان را ودر واقع آن نفس اماره را مورد ملامت قرار میدهد.. 🍃🌸🍂یکی دیگر صفت " نفس مطمئنه " است که آن درجه بالاتر است. "یَا أیتهاالنفس المطمئنة♕ ٱرجعی إلی ربّک راضیة مرضیه♕... ای نفس آرامش یافته، ای نفس به حقیقت واصل شده، ای نفس از هرگونه دغدغه و شک و شبهه و دودلی و تردید و ترس و جبن و همه چیز رهایی یافته و به آرامش و طمأنینه کامل رسیده! ✴️حالا این چگونه است؟ آیا واقعاً در انسان سه نفس، سه جان، سه روح وجود دارد؟ ✴️یک روح فرمان به بدی می دهد، یک روح ملامتگر است، یک روح دیگر مطمئنه است؟ یا نه، انسان دارای یک روح و یک جان بیشتر نیست ولی انسان درمراحل و مراتب خودش مختلف است..
🔰🔰🔰(ادامه....) 🍃🌸🍂بعضی نفوس در مرحله حیوانیت اند، یک قدم از حیوانیت بالاتر نرفته اند. این گونه نفوس جز وسوسه های شیطانی چیزی در درونشان نیست.. حیوانی هستند به صورت انسان. دائمًا در فکر در فکر شکم، در فکر تن، خوردن، خوابیدن، پول درآوردن... به هر قیمتی و به هرشکلی. ✓اصلاً غیر از این چیزی سرش نمی شود. ♡اما انسان دریک درجه بالاتر، روح انسانی و روح ایمانی در او زنده است. او این گونه نیست، بلکه یک آدمی است دو شخصیتی، کأَنَّهُ دارای دو شخصیت است؛ هم نفس امّاره بر او حاکم است هم نفس انسانی و روح ایمانی. 💢این است که اگر کار بدی به حکم نفس امّاره انجام بدهد او می آید در مقابل ایستادگی می کند. 🔻اولاً تا آنجا که بتواند نمیگذارد، و ثانیاً اگر کاری کرد لااقل این قدر هست که به حسابش می رسد، می آید و می گوید:«ای دل غافل! این چه کاری بود من کردم ⁉️ 💢همین چیزی که ما به آن «وجـــــــــــــــــدان» می گوییم. 💡خدای متعال در درون هرکسی یک «وجدا» قرار داده است، این نور وجدان 💡سوسو می زند، منتها هرچه آدم بیشتر گناهکار باشد نور او ضعیفتر و فضا تاریکتر و غبارآلودتر می شود. 🎆این "نفس لوّامه"[به تعبیر دیگر وجدان انسانی ملامتگر] همان⚡️ بارقه انسانیت است که در خمیره و سرنوشت هر انسانی هست. 🍃🌸🍂پس «لا أقسم بالنفس اللّوامة» یعنی سوگند یاد نمیکنم به نفس ملامتگر، به وجدان ملامتگر، به آن 💫بارقه الهی در درون بشر همان که از انسان حساب می کشد..
🔰🔰🔰🔰(ادامه...) 🍃🍂🌸🍃🍂شباهت «قـــــــیامت و نفـــــــس ملامتگر» ✴️از اینجا روشن می شود که چرا "نفس لوّامه" با "یوم القیامة" پشت سر یکدیگر ذکر شده [به صورت دوتا قسم]. گفتیم «سوگند نمی خورم» تلویحـــــــًا یعنی: سوگندْبلی؛ سوگند به روز قیامت، سوگند به نفس ملامتگر، چون نفس ملامتگر نمونه کوچک قیامت است و قیامت نمونه بزرگ نفس ملامتگر. 🍃🌾🍂«قیامت» مگر چیست؟ ✴️قیامت به منزله وجدان کل جهان است که به همه حسابها رسیدگی می شود. 🍃🌾🍂نفس ملامتگر قیامتی است که برای هر کس د درون خودش بپا می شود. درقیامت به حساب اعمال انسان و همه جهان به صورت کلی رسیدگی می شود؛ در درون انسان هم هرکسی خودش به حساب خودش می رسد. پس یک ⚖میزان عدل الهی است که در قیامت بپا می شود، یک ⚖میزان کل؛ و یک میزان وترازوی جزئی است که در «قــــــــــلب» ❤️هرکسی وجود دارد و آن همین «نفس لوّامه» است. 💟پس سوگند به ترازوی عدل بزرگ که" قیامت" است و سوگند به ترازوی عدل کوچک در درون انسان که "نفس ملامتگر"است که شما مبعوث خواهید شد و رها شده نیستید.. 📚آشنایی با قرآن، ج۱۰،تفسیر سوره قیامت. استاد شهید مطهری. (ادامه دارد...)
🍃🍂🍃🍂🌸🌺🌸🍃🍂🍃🍂🍃 🔰🔰🔰ادامه.... بعدجمله ای دارد که منظور انسانهایی هستند که در آن زمان هم بوده اند و درهمه زمانها هستند: "أَیَحْسَبُ ٱلْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ" آیا انسان گمان می برد که ما استخوان های اورا، ذرات پوسیده متفرق شده استخوان اورا گرد نخواهیم آورد؟ 🤔حالا چرا این کلمه گفته شده؟ ✓چون منکرین قیامت در آن زمان از طریق استبعاد انکار می کردند، میگفتند: توکه میگویی قیامت، مگر چنین چیزی ممکن است که این بدن ها و استخوان هایی که می پوسد و ذراتش متفرق می شود و هر ذره اش به جایی می رود، این همه ذرات پوسیده از نو جمع بشود؟ "وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قال مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَ هِیَ رَمِیم.(یس: ۷۸) 🔻آن شخص استخوان پوسیده ای از یک انسانی را از قبرستان پیدا کرد و آمد درمقابل پیغمبر ایستاد، آن استخوان پوسیده را با دست خودش نرم و پودر کرد، آنگاه فوت کرد، بعدگفت: کیست که بیاید اینها را زنده کند؟ چه کسی می تواند چنین کاری بکند؟ 🔴قدرت خدارابا قدرت خودش می خواست مقایسه کند. من به عنوان یک بشر--وهربشردیگر--قادربه این کار نیستم، با مقیاس بشری یک کار نشدنی است، پس نشدنیست. " أَیَحْسَبُ ٱلْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ "آیا انسان (نمی گوید همه انسانها و نمی گوید چه کسی، بلکه می گوید انسان که در هرزمانی نمونه اش پیدا می شود) گمان میبرد که ما استخوان های اورا بعد از این که بپوسد و متفرق بشود گِرد نخواهیم آورد و از نو جمع نمی کنیم؟ " بَلَیٰ قَادِرِینَ عَلیٰ أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَه".. شما غصه جمع کردنش را می خورید که هر ذره ای به جایی پراکنده شده، چگونه این ها جمع بشوند؟ قادریم جمع کنیم و قادر هستیم که از نو اینها را ترکیب کنیم؛ بالاتـــــــــر، قادر هستیم که نه استخوانِ مثلاً ساق پا که به نظرت خیلی مهم آمده است، بلکه استخوان سرانگشتها را که ظریفترین و کاراترین استخوان ها و بلکه کاراترین عضوهای بدن انسان است گرد آوریم.
🍃🍂🍃🍂🌸🌺🌸🍃🍂🍃🍂🍃 🔰ارزش سرانگشتهای انسان 🖐🖐🖐 انسان به ارزش این سرانگشت ها خیلی توجه ندارد، درصورتی که آن چیزی که انسان را از غیر انسان عملا متمایز می کند همین پنج تا سرانگشت و همین انگشت هاست. یعنی اگر این انگشتها با این وضعش که قدرت گرفتن و دادن و قدرت قبض و بسط و جمع شدن و به شکلهای مختلف [درآمدن را دارد] نمی بود، ولو مغز انسان هرچه ترقی کرده و عقل انسان هرچه بالابود؛ دوچیز، دیگر وجود نداشت و امکان نداشت وجود داشته باشد: یکی نوشتن و دیگر صنعت. اگر نوشتن و صنعت را از بشر بگیرید یعنی تمام تمدن را یکجا از بشر گرفته اید، یعنی بشر با حیوانات کاملاً علی السویه است.. اگر انسان به جای سرانگشت ها مثلاً سُم یا چیزی سُم مانند می داشت، همین قدر که قلم به دست بشر داده نمی شد، علم نبود؛ چون قلم است که می تواند فرآورده ها و مکتسبات بشر را--چه مکتسبات علمی و چه مکتسبات فنی--برای نسل بعد یادداشت کند و نسل بعد آنچه را که از نسل قبل آموخته است به نسل بعدش برساند. تمام این تمدن و فرهنگ و زندگی اجتماعی انسانی بلکه تمام انسانیت مولود همین سرانگشت ها و همین انگشت ها با این وضع مخصوص است. قرآن می فرماید آن جمع کردن ذرات که چیزی نیست، این سرانگشت ها را هم با این همه ظرافت بار دیگر تسویه و تعدیل و ترکیب می کنیم مثل اولش.
🔹اسلام الگوی انسان‌سازی است: ✴️جامعه‌ی بدون آرمان، بدون مکتب، بدون ایمان، ممکن است به ثروت برسد، به قدرت برسد، اما آن وقتی هم که به ثروت و قدرت برسد، تازه می‌شود یک حیوان سیر و قدرتمند - و ارزش انسان گرسنه از حیوان سیر بیشتر است - اسلام این را نمی‌خواهد. اسلام طرفدار انسانی است که هم برخوردار باشد، هم قدرتمند باشد، و هم شاکر و بنده‌ی خدا باشد؛ جبهه‌ی عبودیت بر خاک بساید. انسان بودن، قدرتمند بودن و بنده‌ی خدا و عبد خدا بودن؛ این آن چیزی است که اسلام می‌خواهد؛ می‌خواهد انسان بسازد، الگوی است. ۹۱/۰۷/۲۳
1_937045720.mp3
10.73M
🍃🍂🍃🍂🌸🌺🌸🍃🍂🍃🍂🍃 🔺 🔺 🔺 🔺 🔺حجت الاسلام و المسلمین الهی زاده 🔺
🌙دعای‌روز‌نهم‌ماھ‌مبارڪ ‌رمضان 🌻اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین. 🍃خدایا قرار بده برایم در آن بهره اى از رحمت فراوانـت وراهنمائیم کن در آن به برهان وراههاى درخشانت وبگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 ✴️ پیروزی انقلاب اسلامی، قرآن را به ما بازگرداند و راه قرآن را به روی ما باز کرد و ما باید عقب‌ماندگی‌های خود را در فراگیری جامع این کتاب الهی جبران کنیم و علاوه بر متن قرآن با ترجمه آن نیز کاملاً آشنا شویم.
فرق های نماز و روزه نماز و روزه چند تفاوت دارند که برخی از مردم به آن ها بی توجهند: - کسی که مریض یا در سفر است، نباید روزه بگیرد: ولی نماز با سفر و مرض ساقط نمی شود. - کسی که نماز قضا بر عهده اوست، می تواند نماز مستحبی بخواند: ولی کسی که روزه قضا بر عهده دارد، نباید روزه مستحبی بگیرد. - خانم هایی که در حال حیض و نفاس اند، نباید روزه بگیرند و نباید نماز بخوانند: ولی بعد از پاک شدن، باید قضای روزه ها را بگیرند: اما قضای نمازها لازم نیست. - ترک نماز و روزه بدون عذر، گناه زیادی دارد: در عین حال ترک نماز کفاره ندارد: اما ترک روزه کفاره دارد. - خوابیدن حتی برای یک لحظه، نماز را باطل می کند: ولی روزه را باطل نمی کند: حتی اگر انسان شب قبل تصمیم داشته باشد که فردا روزه بگیرد و روز بعد تمام روز را خواب باشد، روزه اش صحیح است.