eitaa logo
مدافعان ظهور
390 دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
3.8هزار ویدیو
74 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
إلهی، در این جهان پر هیاهو چرا من هوهو نکنم. فراز ۱۶۶ 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
روز بعد از نماز صبح همانگونه ڪه در سجاده نشسته بودم و مشغول مناجاٺ و ذڪر پروردگار متعال بودم ، 💥مڪاشفہ ای برای من اتفاق افتاد 🖋 در مڪاشفه دیدم لبهای من را با نخ و سوزن می دوزند و بسیار هم درد و رنج دارد ☘️ بعد به من گفتند این باطن عمل و سزای ڪسی است ڪه زبانش را از حرف‌های بیهوده نگه نمی‌دارد. 📔 .علامه حسن زاده آملی ره 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_381897131771823533.mp3
8.15M
🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
ابتدای درس یازدهم.pdf
45.3K
👆👆👆 متاسفانه بخش ابتدایی جلسه ی یازدهم ضبط نشده است ؛ متن این قسمت به صورت pdf تقدیم شما می شود 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸 وجود است كه مشهود ما است , ما موجوديم و جز ما همه موجودند ما جز وجود نيستيم و جز وجود را نداريم و جز وجود را نمى يابيم و جز وجود را نمى بينيم . وجود را در فارسى به هست و هستى تعبير مى كنيم . در مقابل وجود عدم است كه از آن به نيست و نيستى تعبير مى شود . و چون عدم نيست و نيستى است پس عدم هيچ است و هيچ , چيزى نيست تا مشهود گرددو اگر بحثى از عدم پيش آيد به طفيل وجود خواهد بود . پس وجود است كه منشا آثار گوناگون است و هر چه كه پديد مىآيد بايد از وجود باشد نه از عدم . و من بديهى تر از اين درس چيزى نمى دانم . 🔸 اين بود سخن ما در اين درس و خلاصه اينكه جز هستى چيزى نيست و همه هستند و هر اثرى از هستى است . 🔸 اكنون در دنباله اين درس يك فحص و بحث در پيرامون مشهودات خود به ميان مىآوريم كه ببينيم كدام يك از آنها اشرف از ديگران است تا دانش پژوهان را در مسير تكاملى علمى و دانش پژوهى , موجب مزيد شوق , و زيادتى ذوق گردد و رغبت و ميل آنان فزونى گيرد و سبب كثرت استبصار و وفور انتباه آنان شود . اينك گوئيم كه در مشهودات خود كاوش مى كنيم تا ببينيم آثار وجودى كدام يك از آنها بيشتر است : 🔸 يك قسم از مشهودات خود را مى بينيم كه به ظاهر هيچ حس و حركت ندارند و آنها را رشد و نمو نيست , چون : انواع سنگها و خاكها و مانند آنها كه اين قسم را جماد مى گوييم . 🔸 و يك قسم ديگر را مى بينيم كه تا حدى حس و حركت دارند و رشد و نمو مى كنند , چون : انواع نباتات كه رستنيها باشند از گياه گرفته تا درخت . و چون جماد و نبات را با يكديگر بسنجيم مى بينيم كه هر دو در اصل وجود داشتن مشتركند , و جماد حجم دارد , نبات هم حجيم است . آن وزن دارد و اين نيز وزين است تا كم كم به جايى مى رسيم كه مى بينيم نبات رشد و نمو دارد و او را تا اندازه اى حس و تا حدى حركت است ولى فاقد اين كمال است و صاحب اين كمال آثار وجودى بيشتر دارد پس نبات در رتبه برتر از جماد است . 🔸 و يك قسم ديگر را مى بينيم كه آنها را حركات گوناگون است و حس آنها به مراتب شديدتر و قويتر از حس نباتات است و افعال گوناگون از آنها بروز مى كند و همه از اراده آنها است كه انواع حيوانات برى و بحرى اند و چون اين قسم را با نبات مقايسه كنيم مى بينيم كه هر دو در وجود داشتن و جسم بودن و در لوازم جسم شريكند و نيز نبات را رشد و نمو است يعنى داراى قوه اى است كه بدان قوه غذا مى گيرد و مى بالد و اين قوه را در اين قسم كه حيوان است نيز مى يابيم تا اندك اندك به جايى مى رسيم كه مى بينيم حيوان واجد كمالاتى است كه نبات فاقد آنها است كه همان حركات ارادى و افعال گوناگون است ناچار شعور و قوه و بينش بيشتر و قويتر موجب آنگونه امور مختلف است , پس آثار وجودى و حياتى حيوان بيشتر از نبات است پس حيوان در رتبه , برتر از نبات است . و يك قسم ديگر را مى بينيم كه تمام آثار وجودى حيوان را دارا است با اضافه اين معنى و اين حقيقت كه موجودى است داراى رشد و نمو و حس و حركت ارادى و ديگر قواى حيوانى , ولى افعالى از او صادر مى شود كه از هيچ حيوانى ساخته نيست . و مى بينيم كه همه حيوانات و نباتات و جمادات مسخر اويند و او بر همه حاكم و غالب , اين موجود عجيب انسان است . پس ناچار قواى حياتى و وجودى او بيشتر از حيوانات است , پس انسان در رتبه والاتر از حيوان است . 🔸 و باز اگر در افراد اين نوع , فحص و كاوش كنيم مى بينيم كه آثار وجودى دانا و مراتب بيش از نادان است و همه اكتشافات و اختراعات و . . . از دانمشند است نه از نادان , و انسان نادان , محكوم دانا و تابع او است و در حقيقت دانش است كه محور جميع محاسن است . پس انسان دانا , اشرف از انسان نادان و حيوان و نبات و جماد است . پس در حقيقت , علم , موجود اشرف , و در رتبه , فزون تر از همه است تا زمان بحث در گوهر علم فرا رسد كه ببينيم چگونه گوهرى است 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
آقای مهدی ✅۱۴۰۲/۷/۱۹ ✨بسم‌الله الرحمن الرحیم و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد سلام علیکم جمیعا 💠در چند روز گذشته عملیات طوفان الاقصی در سرزمینهای اشغالی صورت گرفت که در اون اتفاقات عجیبی افتاد 💠اسرايیل برای اولین بار دچار ضربه ای شد که در کل عمر نحسش تا الان اینچنین غافلگیر نشده بود و جوری زیر ضربه رفت که هیچ کارشناس نظامی باور نمیکرد 💠همونطور که پیشبینی کردیم بعد از عملیات طوفان الاقصی غزه زیر فشار زیادی قرار گرفته 💠از لحاظ نظامی این قابل پشبینی بود 💠با نفوذی که حماس به سرزمینهای اشغالی کرده تونسته مراکز نظامی و غیر نظامی صهیونیستها رو تحت کنترل خودش دربیاره و به قولی تونسته محاصره غزه رو بشکونه 💠تمرکز اسرائیل روی غزه فرصت این رو به محور مقاومت خواهد داد تا دوباره در ابعاد گسترده و از جهات مختلف ضربات کاری وارد کنه 💠مقامات اسرائیل مدعی شدن طی این دو روز به اندازه پنج برابر جنگ سی و سه روزه با حزب الله لبنان  مهمات بر سر مردم غزه ریختن 💠البته این رو بگم که اسرائیل داره شتاب زده عمل میکنه و این به نفع محور مقاومته چون با عصبانیت داره تمام ذخائر تسلیحاتی خودش رو مصرف میکنه که این باعث میشه در چند وقت آینده ضربه بسیار مهلکی رو دریافت کنه منابع تسلیحاتی اسرائیل در حال ته کشیدنه و این بهترین زمان برای ورود نیروهای تازه نفس از محورهای مختلف خواهد بود 💠آمریکا هم جرات وارد شدن نداره چون حزب الله اعلام کرده که اگر آمریکا وارد بشه ، حزب الله هم نیرو خواهد فرستاد 💠به همین دلیل مقامات اسرائیلی دارن با دیگر کشورهای اروپایی تماس میگیرند تا کمک تسلیحاتی دریافت کنند که تا الان چیزی دستشون رو نگرفته 💠درست در روز طوفان الاقصی بنده در یک جمع خصوصی عرض کرد که باید منتظر یک شوک اقتصادی در این چند روز باشیم که دیدیم این اتفاق افتاد 💠نفوذی های اقتصادی تمام سعیشون رو کردن که تمرکز افکار عمومی از جنگ محور مقاومت با اسرائیل منحرف بشه 💠و الا چرا و به چه دلیل به یکباره باید باید دلار چهار هزارتومن گرون بشه چرا شاخص بورس به یکباره باید ١۵ هزار افت کنه و قرمز بشه 💠مگه ما وارد جنگ شدیم مگه چیزی ما رو تهدید کرده مگه اصلا اتفاقی برای ما افتاده که دلار و بورس ریخته بهم 💠دیگه با چه زبونی باید بگیم این اقتصاد مال ما نیست اقتصادنفوذی هاست 1⃣ادامه دارد🔻🔻🔻 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
💠تنها چیزی که باید بالا میرفت که رفت ، قیمت نفت بود که تحت تاثیر این عملیات قرار گرفت که اونم باز به نفع ما بود چرا به یکباره باید به بازار شوک وارد بشه ؟ 💠مگر نه اینکه دستهای نفوذی دارن برای دشمن کار میکنند تا اینو به مردم القا کنند که جنگ اسرائیل برای ما بده و تبعات این جنگها اول از همه گردن ما رو میگیره برای همینه رسانه هاشون دارن همه زورشون رو میزنند و پستهایی که در اون یه عده وطن فروش خواستار دوستی با اسرائیل شدن رو به عنوان نماینده کل مردم معرفی میکنند 💠برگردیم سر موضوع اسرائیل 💠بعیده اسرائیل بتونه بیشتر از ٧٢ ساعت با این شدت حملات خودش به غزه رو ادامه بده 💠اگر این اتفاق بیفته اسرائیل وارد وضعیت قرمز تسلیحاتی میشه و اگر کمک های دیگر کشورها نرسه نوبت حزب اللهه که دوباره یقه اسرائیل رو بگیره اینبار محور مقاومت محکمتر از دفعه قبل ضربه وارد خواهد کرد 💠پس به احتمال زیاد طی ٧٢ ساعت آینده اسرائیل تقاضای آتش بس کنه 💠اپنطور که به نظر میرسه تصمیم محور مقاومت بر اینه که هر بار از یک منطقه درگیری رو ادامه بده و مجبور کنه اسرائیل رو که در چندین جبهه همزمان درگیر بشه 💠با وارد شدن پهپادهای انتحاری وضعیت برای اسرائیل به شدت وخیم خواهد شد 💠چنگهای پارتیزانی و هلی بورن نیرو به پشت نیروهای اسرائیلی توسط محور مقاومت چندین بار تست شده و هر بار موفق بوده 💠اگه محور مقاومت بتونه یک هفته مقاومت کنه و از چندین نقطه اسرائیل رو موشکباران کنه اسرائیل مجبور میشه تا سامانه های پاتریوت گنبد آهنین رو ببره زیر بار 💠که بعد از چند رو مهمات گنبد آهنین هم تموم میشه و آسمان اسرائیل محل جولان موشکها و پهپاد های محور مقاومت خواهد شد 💠یکی از خصوصیات بارز عملیات طوفان الاقصی مانیتورینگ جنگ بود که به صورت کاملا زیبا طراحی و مدیریت میشد ما در این عملیات دیدیم که یک حماس جدید با امکانات مدرن و نیروهای زبده به دنیا معرفی شد که اینبار به جای انداختن سنگ با قلاب سنگ ، از سلاح های پیشرفته و تاکتیکهای نظامی روز دنیا استفاده شد 💠اینجور که بوش میاد محور مقاومت قصد عقب نشینی نداره و هر با داره یک قسمت از سرزمینهای اشغالی رو آزاد میکنه 💠اسرائیل اینقدر تحت فشار قرار داره که کار رسیده به مظلوم نمایی رسانه ای تا بتونه افکار عمومی دنیا رو همراه خودش کنه 💠ولی نمیدونه که منفورترین رژیم اشغالگر و کودک کش دنیاست اسرائیل سگی است که با شستن هم تمیز نمیشه و لکه ننگی است بر دامن بشریت و تاریخ که ان شاالله به فضل الهی به زودی زود این غده سرطانی نابود خواهد شد 💠💠💠به امید فتح قدس 💠والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 2⃣پایان 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🌸 ,دوم 🔸در مسیر تحصیلی که در پیش گرفته اید، ثابت قدم بمانید و مهم این است که اصول و امهات را بگیرید که این اصول معیار است و هر کتابی که می خوانید یا حرفی که می شنوید با این اصول سازگار باشد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ اولین شهود و ادراکی که به انسان دست می دهد ادراک و شهود حقیقت وجود به خود است. هرگز انسان در ادراک حقیقت وجود، به کنه تمام حقیقت وجود خود و غیر خودش به انتها نمی رسد. ** اساس کار [ادراک] را سه رکن علم و عالم و معلوم تشکیل می دهد. عالم خود نفس است، علم او فهم او و معلوم او خود وجود است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @modafeanzuhur 🔸وقتی می روید کتاب آقایان عرفا را می خوانید فکر نکنید آنچه برای آن آقای عارف پیش آمد برای شماست، بلکه آن حالات مال آن مطبعه است. 🔸هر چه جان قویتر شود انتشارات این جان برای جانهای مادون معیار می شود و چون جان خاتم الانبیاء(ص)بزرگترین جان است و بزرگترین مطبعه ی حق است و بزرگترین دفتر حق است و بزرگترین مظهر حق است و بزرگترین جدول حق است، آنچه را که در آن مطبعه ساخته شده و چاپ شده به نام قرآن، این یک مطبعه هر چه چاپ کند برای تمام مطبعه ها معیار است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @modafeanzuhur 🔸هر چه هست وجود است چون اولین مرتبه ی ما را مرتبه وجود تشکیل داد ازین به بعد در معرفت نفس هر چه مسافرت میکنیم مسافرت وجودی است ، مسافرت عدم نیست. 🔸ما در دریای بی نهایت وجود غرق شدیم وقتی در دریا غواصی کردیم و دیدیم که این دریا خیلی روشن می آیم به دنبال اثار این دریا که خلق است که مشهودات ماست 🔸همه در اصل وجود با هم شریکیم هرکه اثارش بیشتر است معلوم است از وجود بیشتر بهره گرفته است 🔸در معرفت نفس علامه حسن زاده روند بحثش طوری است که هم در قوس نزول داریم و هم در قوس صعود داریم . 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی اسمی جز بی اسمی برایم مباد! فراز ۱۷۳ افعان_ظهور 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
سلام علیکم خسته نباشید شریف ترین ذکر برای هر کسی ذکریست که از متن جان او برخیزد، منظور از ذکر ، ذکریست که توسط حضرت علامه القا شود؟ 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال سلام علیکم خسته نباشید شریف ترین ذکر برای هر کسی ذکریست که از متن جان او برخیزد، منظور از ذک
گفته‌اند اعظم شرائط‍‌ سلوك راه حق و تبديل اخلاق اشتغال به ذكر است و ذكر به مجرد تلفظ‍‌ مثمر ثمرى معتد به نيست بلكه بايد قلب متذكر معنى آن باشد تا ملكه شود و ذكر زبان هم به سبب انس قلب است و بعد از آن چندان حاجتى به ذكر زبانى نيست واخبار وآيات بر مدح ذكر قلبى بى‌شمار وبسيار است. و بعضى از عرفاء بعد از نقل بعضى از اين اخبار و آيات شروع به طعن بر علماى شريعت كه تلقين ذكر خفى را تشريع گفته‌اند كرده و گفته است كه اين يا از عدم اطلاع بر اين شواهد است يا از لجاج و بسيار نا معقول گفته است به جهت آن كه ذكر قلبى كه در آيات و احاديث رسيده قلب را متوجه ياد خدا و عجائب صنع و قدرت او و صفات كماليه او كردن است و اين احتياج به تلقين ندارد و خود علماء نيز ترغيب به اين مى‌كنند و حضور قلب در نماز و ادعيه را ذكر مى‌كنند.
سلام علیکم عرض ادب هرچه نفس قوی باشد خواب کم میبیند، در فایلهای ابتدایی معرفت نفس فرمودند که بعضی از علما در خواب شکار میکردند ، موضوع چیست؟ 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال سلام علیکم عرض ادب هرچه نفس قوی باشد خواب کم میبیند، در فایلهای ابتدایی معرفت نفس فرمودند که
هر چه نفس قوی شود نیاز به انصراف توسط خوابیدن و دیگر امور ندارد، بلکه در حال بیداری متصل به عالم ملکوت می شود.تن در میان جمع و روح جای دیگر است...چون قوه خيال شأنى از شئون نفس است و در خواب و بيدارى بيدار و آگاه است چنانكه پيوسته در كار و كوشش است، پس نفس ناطقه ذاتاً آگاه و بيدار است و موجودى است كه هيچگاه خواب در ذات وى راه ندارد و بر وى دست نمى‌يابد. خواب فقط‍‌ در عالم طبيعت است. بدن مى‌خوابد نه روح؛ و چون روح در عالم خواب نيز بى‌كار نيست و خوابهاى خوش مى‌بيند و معارف شگفت تحصيل مى‌كند و در بيدارى هم از تنويم مغناطيسى (خواب مصنوعى) و از انصراف بدن انتقال به معانى و حقائق پيدا مى‌كند، پس مكمل وى كه معطى و مفيض اوست نيز بيدار است و خواب در اين صورت از اوصاف تن است و نفس همواره بيدار و حيات و شعور محض است. و خواب ديدن رؤياى صور مثاليه است در مثال مقيد، مثل ديدن صور در مثال مطلق و هر دو صورت مجرد از ماده‌اند دون مقدار و شكل، اگرچه صور مثال مطلق از صور دنيويه به مراتب اقوى و اتم باشند. آنچه انسان در خواب مى‌بيند يا مى‌شنود يا مشموم و مذوق و ملموس دارد همه ساخته قوه خيال است كه تجرد برزخى دارند و صورتهايى است كه او انشاء كرده‌است و با توجه نفس آنها را بود و نمود است و همين كه نفس توجه خود را از آنها برداشت بود و نمودى ندارند؛ چه قوۀ خيال بإذن نفس صورت‌ساز است. در «النوم اخ الموت» بدان كه آنچه در خواب متمثل مى‌شود همه علوم نفس است خواه سماء تظلّك، و خواه أرض تحملك، و خواه انسان يخاطبك، و خواه مبهّجات و خواه موذيات. و همان علوم نفس كه در بيدارى است در خواب امور عينيّه و عيانيّه مى‌شود و نفس خلاقيت دارد. و تخيل چه در نوم و چه در يقظه به انشاء نفس است. نهايت اگر مثل اضغاث احلام است مطابقى ندارد، و اگر مثل رؤياى صادقه است از صور عالم مثال و مثل آن مطابق دارد، پس تمام آنها عين حيات و عين علم حضورى اويند، بلكه از اعمال و نيّت بسته‌اند. خواب و رؤياى صادقه ارتباط‍‌ نفس با مبادى عاليه نوريه است كه معانى و حقائق را به قوه شامخه عقليه از مبادى عاليه مى‌گيرد و با صنعت زيبايى در صقع ذاتش، به قوه خيال به صور مناسب با آن معانى صورتگرى مى‌كند و اين ارتباط‍‌ به انصرافنفس از اين نشأه تحقق مى‌يابد.
سلام علیکم فرق بین صفات سلبیه و ثبوتیه را میفرمائید. 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال سلام علیکم فرق بین صفات سلبیه و ثبوتیه را میفرمائید. 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.c
 در مباحث خداشناسی برای بیان اوصاف پروردگار گاهی همه کمالات برای خداوند اثبات می شود یعنی اینگونه بیان می شود که خدا همه اوصاف کمال را دارا است. که به این صفت ها، صفت ثبوتی می‌گویند و در كلمۀ ٥٧٩ می فرمایند؛ اطلاق اسماء و صفات سلبيه بر حق (سبحانه) در حقيقت سلب السلب است؛ يعنى سلب نقائص ممكنات از خداى (سبحانه) است نه سلب كمالات آنها. در مورد صفات سلبيه گويند كه مراد سلب السلب است كه تمام سلوب به سلب واحد برمى‌گردند، زيرا مراد از سلب دوم كه مضاف‌اليه است امكان و احتياج و نقص و عدم و نفاد و امثال اينگونه تعبيرات است. پس سلب الامكان كه عبارت ديگر از سلب السلب است، مثلاً سلب ماهيت و سلب جوهريت و سلب جسميت و سلب جماديت و سلب عرضيت و مانند اينها از حق تعالى است. حال بدان كه موحد به توحيد قرآنى كه دين حقيقى و فطرى نظام هستى است از صفات سلبيۀ حق سبحانه همين معنى را مى‌خواهد. «من عرف نفسه» بأنّ‌ فى مشاركته (بأنّ‌ مشاركته - ظ‍‌) مع غيره فى أمر قد يحصل الاختلاف الموجب للفساد مع أنّه يحتاج إلى المشارك فى تحصيله، «فقد عرف ربّه» بأنّه لاشريك له فى أمر من الأمور و إلاّ لم‌يكن اختلاف الموضوع مع أنّه غنى فى ذاته و صفاته، قال الله تعالي: لَوْ كانَ‌ فِيهِما آلِهَةٌ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ لَفَسَدَتا ؛و قال أميرالمؤمنين لولده الحسن عليهما السلام: «لو كان هنا إله آخر لجاءنا كتبه و رسله».«من عرف نفسه» بانّه ليس له باعتبار جميع حالاته ضدّ و لا ندّ و لا مثل، «فقد عرف ربّه» بأنّه ليس له ضدّ و لا ندّ و لا مثل، و إلاّ يكون له شريك يكون أنقص من خلقه تعالى ذاته و تقدّس عنها. «من عرف نفسه» بأنّه يرى فى مكان و جهه فيكون محتاجاً إليهما، «فقد عرف ربّه» بأنّه لايرى لأنّه لايكون فيهما و إلاّ لاحتاج إليهما و يكون ممكناً مثله. قال الله تعالي: لا تُدْرِكُهُ‌ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ‌ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ‌ الْخَبِيرُ. و قال أميرالمؤمنين عليه السلام: «لاتدركه العيون بمشاهد العيان و لكن تدركه القلوب بحقائق الإيمان». «من عرف نفسه» بأنّه يلتذّ و يتألّم بسبب المزاج، «فقد عرف ربّه» بأنّهما منفيان عنه لتنزّهه عن المزاج التابع للجسم. «من عرف نفسه» بأنّه يكون مركّباً و جسماً و محلاً للأعراض و الحوادث، «فقدعرف ربّه» بأنّه ليس مركباً و لا جسماً و لا عرضاً و لا محلاً للحوادث و إلاّ يكون محتاجاً مثله.
إلهی بر سر نوح نجیّ چه آوردند که تا (رَبِّ‌ لا تَذَر) گفت؟!‌ (سلامٌ علی نوحٍ‌ فِی العالَمین) فراز ۱۷۶ 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنا بر محاسبه ی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی و استاد ایشان حضرت علامه شعرانی واقعه ی عاشورا در روز 21 مهرماه از لحاظ سال شمسی بوده است .
إلهی کودکان کتابی، به وعدۀ گردو به کمال رسند،‌ و بزرگان کودک مآب به وعدۀ مینو. فراز ۱۷۷ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت یاران امام زمان (عج) با یاران امام حسین (ع) چیست؟ 💥بسیااااار شنیدنی 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
علم تذکری نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال علم تذکری نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3
امام صادق ع می فرماید:《 العلم یقذف الله فی قلب من یشا》علم نوری است که خداوند آن را در هر کسی که خواهان و طالب علم است قرار می دهد. استاد و کتاب و مدرسه، علت معد و کمک کننده برای دادن علم به شاگرد هستند معلم، زمینه را برای متعلم آماده می کند تا آن معلم حقیقی که علت تامه است، علم را در جانش قذف کند. معطی علم، موجود مجرد عقلی است که از طریق کانال وجودی استاد یا از طریق کانال وجودی خودش در جانش القا می کند پس علم یا حصولی است و یا شهودی، کسب علم حصولی با مقام عقلت و علم شهودی با مقام قلبت حاصل می شود که اگر علم حصولی منتهی به علم شهودی نشود می شود "العلم حجاب الاکبر".
در مورد غماء و عماء و هبا توضیح دهید؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال در مورد غماء و عماء و هبا توضیح دهید؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joincha
.در حدیث ابی رزین عقیلی که حمّاد بن سلمه آن را نقل کرده، آمده است که از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: پروردگار ما پیش از آفرینش آسمان ها و زمین در کجا بود؟ حضرت فرمود: در عماء؛ نه فراتر از آن هوایی بود و نه در زیر آن. واژۀ «عماء» در لغت به معنای ابر باران زا یا ابر مرتفع است. عارفان هنگامی که از بحث غیب ذات می گذرند و تعیین نخستین یا احدیّت را مطرح می کنند، سخن از «عماء» به میان می آورند.از سویی عماء در روایت به مرتبه ای گفته شده که هنوز آفرینشی انجام نگرفته است و در اصطلاح عارفان، همۀ مراحل پیش و پس از احدیّت تا بعد از واحدیت و تعیّن اعیان ثابته، همگی مربوط به مرحلۀ پیش از آفرینش می باشند. هباء همان صادر اول و نفس رحمانيست.بر اساس قاعده شریف الواحد لا يصدر عنه الا الواحد . از وحدت حقه حقيقيه صمدیه که بسیط الحقيقه كل الاشياء است اعنی صمد است جز يك امر از او صادر نمیشود که و ما امرنا الا واحده است.از این واحد بحت بسیط غیر متناهی صرف صادری بیش از یکی تصور شدنی نیست و آن يك چيز هر چند به تحقیق عرشی مشهد عارف رق منشور و ام الکتاب کلمات وجودیه نوریه ، و خزانه جامعه حقایق اعیان خارجیه است ولکن چون نسبت به صور اسمای جمالی در شوون مظاهر و مجالی هیولای کلی بسیط است وجود او با چنان صور متحقق است لذا آن صادر واحد در واقع صنع کامل نظام هستی است که به احسن وجه است و جز این محال است که صورت پذیرد و ما امرنا الله واحده.لذا صنع وجود خاتم صلى الله علیه و آله که باصادر اول اتحاد وجودی دارد و دارای مقام شامخ هباء است.عظیمترین صنع نظام هستی است که فوق آن تصور شدنی نیست، لذا وحدت حقه حقیقیه ظلیه را نسبت به وحده حقه حقيقيه صمديه ذاتیه دارا است. ولی اگر عماء با هباء جمع گردد به يك مرتبه پایین تر از هباء یعنی عقل اول اطلاق می شود.عماء هم به مرتبه احدیث اطلاق میگردد و هم به مرتبه واحدیت حق تعالی چه اینکه نفس رحمانی يك مصداقی از آن بشمار می آید.و عماء عنوان برزخیت دارد که واسطه بین ذات و اسماء و صفات و کثرات است و خود انسان چون برزخ بین وجوب و امکان است موصوف به وصف عماء است که کون جامع است که متن همه است و وجود مطلق مقید است که وحدت حقه حقيقه ظلي دارد که حق سبحانه از این قید اطلاق هم منزه است. این حقیقت اگر بخواهد ظهور کند اول مرتبه ظهورش در عقل اول است که کصورت اجمالی وجودی و قرآنی و جمعی است که برای مرتبه عمائیه است.