eitaa logo
مدافعان ظهور
388 دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
4.1هزار ویدیو
74 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم فرق بین صفات سلبیه و ثبوتیه را میفرمائید. 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال سلام علیکم فرق بین صفات سلبیه و ثبوتیه را میفرمائید. 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.c
 در مباحث خداشناسی برای بیان اوصاف پروردگار گاهی همه کمالات برای خداوند اثبات می شود یعنی اینگونه بیان می شود که خدا همه اوصاف کمال را دارا است. که به این صفت ها، صفت ثبوتی می‌گویند و در كلمۀ ٥٧٩ می فرمایند؛ اطلاق اسماء و صفات سلبيه بر حق (سبحانه) در حقيقت سلب السلب است؛ يعنى سلب نقائص ممكنات از خداى (سبحانه) است نه سلب كمالات آنها. در مورد صفات سلبيه گويند كه مراد سلب السلب است كه تمام سلوب به سلب واحد برمى‌گردند، زيرا مراد از سلب دوم كه مضاف‌اليه است امكان و احتياج و نقص و عدم و نفاد و امثال اينگونه تعبيرات است. پس سلب الامكان كه عبارت ديگر از سلب السلب است، مثلاً سلب ماهيت و سلب جوهريت و سلب جسميت و سلب جماديت و سلب عرضيت و مانند اينها از حق تعالى است. حال بدان كه موحد به توحيد قرآنى كه دين حقيقى و فطرى نظام هستى است از صفات سلبيۀ حق سبحانه همين معنى را مى‌خواهد. «من عرف نفسه» بأنّ‌ فى مشاركته (بأنّ‌ مشاركته - ظ‍‌) مع غيره فى أمر قد يحصل الاختلاف الموجب للفساد مع أنّه يحتاج إلى المشارك فى تحصيله، «فقد عرف ربّه» بأنّه لاشريك له فى أمر من الأمور و إلاّ لم‌يكن اختلاف الموضوع مع أنّه غنى فى ذاته و صفاته، قال الله تعالي: لَوْ كانَ‌ فِيهِما آلِهَةٌ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ لَفَسَدَتا ؛و قال أميرالمؤمنين لولده الحسن عليهما السلام: «لو كان هنا إله آخر لجاءنا كتبه و رسله».«من عرف نفسه» بانّه ليس له باعتبار جميع حالاته ضدّ و لا ندّ و لا مثل، «فقد عرف ربّه» بأنّه ليس له ضدّ و لا ندّ و لا مثل، و إلاّ يكون له شريك يكون أنقص من خلقه تعالى ذاته و تقدّس عنها. «من عرف نفسه» بأنّه يرى فى مكان و جهه فيكون محتاجاً إليهما، «فقد عرف ربّه» بأنّه لايرى لأنّه لايكون فيهما و إلاّ لاحتاج إليهما و يكون ممكناً مثله. قال الله تعالي: لا تُدْرِكُهُ‌ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ‌ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ‌ الْخَبِيرُ. و قال أميرالمؤمنين عليه السلام: «لاتدركه العيون بمشاهد العيان و لكن تدركه القلوب بحقائق الإيمان». «من عرف نفسه» بأنّه يلتذّ و يتألّم بسبب المزاج، «فقد عرف ربّه» بأنّهما منفيان عنه لتنزّهه عن المزاج التابع للجسم. «من عرف نفسه» بأنّه يكون مركّباً و جسماً و محلاً للأعراض و الحوادث، «فقدعرف ربّه» بأنّه ليس مركباً و لا جسماً و لا عرضاً و لا محلاً للحوادث و إلاّ يكون محتاجاً مثله.
إلهی بر سر نوح نجیّ چه آوردند که تا (رَبِّ‌ لا تَذَر) گفت؟!‌ (سلامٌ علی نوحٍ‌ فِی العالَمین) فراز ۱۷۶ 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنا بر محاسبه ی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی و استاد ایشان حضرت علامه شعرانی واقعه ی عاشورا در روز 21 مهرماه از لحاظ سال شمسی بوده است .
إلهی کودکان کتابی، به وعدۀ گردو به کمال رسند،‌ و بزرگان کودک مآب به وعدۀ مینو. فراز ۱۷۷ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت یاران امام زمان (عج) با یاران امام حسین (ع) چیست؟ 💥بسیااااار شنیدنی 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
علم تذکری نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال علم تذکری نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3
امام صادق ع می فرماید:《 العلم یقذف الله فی قلب من یشا》علم نوری است که خداوند آن را در هر کسی که خواهان و طالب علم است قرار می دهد. استاد و کتاب و مدرسه، علت معد و کمک کننده برای دادن علم به شاگرد هستند معلم، زمینه را برای متعلم آماده می کند تا آن معلم حقیقی که علت تامه است، علم را در جانش قذف کند. معطی علم، موجود مجرد عقلی است که از طریق کانال وجودی استاد یا از طریق کانال وجودی خودش در جانش القا می کند پس علم یا حصولی است و یا شهودی، کسب علم حصولی با مقام عقلت و علم شهودی با مقام قلبت حاصل می شود که اگر علم حصولی منتهی به علم شهودی نشود می شود "العلم حجاب الاکبر".
در مورد غماء و عماء و هبا توضیح دهید؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال در مورد غماء و عماء و هبا توضیح دهید؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joincha
.در حدیث ابی رزین عقیلی که حمّاد بن سلمه آن را نقل کرده، آمده است که از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: پروردگار ما پیش از آفرینش آسمان ها و زمین در کجا بود؟ حضرت فرمود: در عماء؛ نه فراتر از آن هوایی بود و نه در زیر آن. واژۀ «عماء» در لغت به معنای ابر باران زا یا ابر مرتفع است. عارفان هنگامی که از بحث غیب ذات می گذرند و تعیین نخستین یا احدیّت را مطرح می کنند، سخن از «عماء» به میان می آورند.از سویی عماء در روایت به مرتبه ای گفته شده که هنوز آفرینشی انجام نگرفته است و در اصطلاح عارفان، همۀ مراحل پیش و پس از احدیّت تا بعد از واحدیت و تعیّن اعیان ثابته، همگی مربوط به مرحلۀ پیش از آفرینش می باشند. هباء همان صادر اول و نفس رحمانيست.بر اساس قاعده شریف الواحد لا يصدر عنه الا الواحد . از وحدت حقه حقيقيه صمدیه که بسیط الحقيقه كل الاشياء است اعنی صمد است جز يك امر از او صادر نمیشود که و ما امرنا الا واحده است.از این واحد بحت بسیط غیر متناهی صرف صادری بیش از یکی تصور شدنی نیست و آن يك چيز هر چند به تحقیق عرشی مشهد عارف رق منشور و ام الکتاب کلمات وجودیه نوریه ، و خزانه جامعه حقایق اعیان خارجیه است ولکن چون نسبت به صور اسمای جمالی در شوون مظاهر و مجالی هیولای کلی بسیط است وجود او با چنان صور متحقق است لذا آن صادر واحد در واقع صنع کامل نظام هستی است که به احسن وجه است و جز این محال است که صورت پذیرد و ما امرنا الله واحده.لذا صنع وجود خاتم صلى الله علیه و آله که باصادر اول اتحاد وجودی دارد و دارای مقام شامخ هباء است.عظیمترین صنع نظام هستی است که فوق آن تصور شدنی نیست، لذا وحدت حقه حقیقیه ظلیه را نسبت به وحده حقه حقيقيه صمديه ذاتیه دارا است. ولی اگر عماء با هباء جمع گردد به يك مرتبه پایین تر از هباء یعنی عقل اول اطلاق می شود.عماء هم به مرتبه احدیث اطلاق میگردد و هم به مرتبه واحدیت حق تعالی چه اینکه نفس رحمانی يك مصداقی از آن بشمار می آید.و عماء عنوان برزخیت دارد که واسطه بین ذات و اسماء و صفات و کثرات است و خود انسان چون برزخ بین وجوب و امکان است موصوف به وصف عماء است که کون جامع است که متن همه است و وجود مطلق مقید است که وحدت حقه حقيقه ظلي دارد که حق سبحانه از این قید اطلاق هم منزه است. این حقیقت اگر بخواهد ظهور کند اول مرتبه ظهورش در عقل اول است که کصورت اجمالی وجودی و قرآنی و جمعی است که برای مرتبه عمائیه است.
علم ذاتی نفس نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐