eitaa logo
مدافعان ظهور
393 دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
3.7هزار ویدیو
74 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🌸 ,دوم 🔸در مسیر تحصیلی که در پیش گرفته اید، ثابت قدم بمانید و مهم این است که اصول و امهات را بگیرید که این اصول معیار است و هر کتابی که می خوانید یا حرفی که می شنوید با این اصول سازگار باشد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ اولین شهود و ادراکی که به انسان دست می دهد ادراک و شهود حقیقت وجود به خود است. هرگز انسان در ادراک حقیقت وجود، به کنه تمام حقیقت وجود خود و غیر خودش به انتها نمی رسد. ** اساس کار [ادراک] را سه رکن علم و عالم و معلوم تشکیل می دهد. عالم خود نفس است، علم او فهم او و معلوم او خود وجود است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @modafeanzuhur 🔸وقتی می روید کتاب آقایان عرفا را می خوانید فکر نکنید آنچه برای آن آقای عارف پیش آمد برای شماست، بلکه آن حالات مال آن مطبعه است. 🔸هر چه جان قویتر شود انتشارات این جان برای جانهای مادون معیار می شود و چون جان خاتم الانبیاء(ص)بزرگترین جان است و بزرگترین مطبعه ی حق است و بزرگترین دفتر حق است و بزرگترین مظهر حق است و بزرگترین جدول حق است، آنچه را که در آن مطبعه ساخته شده و چاپ شده به نام قرآن، این یک مطبعه هر چه چاپ کند برای تمام مطبعه ها معیار است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @modafeanzuhur 🔸هر چه هست وجود است چون اولین مرتبه ی ما را مرتبه وجود تشکیل داد ازین به بعد در معرفت نفس هر چه مسافرت میکنیم مسافرت وجودی است ، مسافرت عدم نیست. 🔸ما در دریای بی نهایت وجود غرق شدیم وقتی در دریا غواصی کردیم و دیدیم که این دریا خیلی روشن می آیم به دنبال اثار این دریا که خلق است که مشهودات ماست 🔸همه در اصل وجود با هم شریکیم هرکه اثارش بیشتر است معلوم است از وجود بیشتر بهره گرفته است 🔸در معرفت نفس علامه حسن زاده روند بحثش طوری است که هم در قوس نزول داریم و هم در قوس صعود داریم . 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی اسمی جز بی اسمی برایم مباد! فراز ۱۷۳ افعان_ظهور 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
سلام علیکم خسته نباشید شریف ترین ذکر برای هر کسی ذکریست که از متن جان او برخیزد، منظور از ذکر ، ذکریست که توسط حضرت علامه القا شود؟ 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال سلام علیکم خسته نباشید شریف ترین ذکر برای هر کسی ذکریست که از متن جان او برخیزد، منظور از ذک
گفته‌اند اعظم شرائط‍‌ سلوك راه حق و تبديل اخلاق اشتغال به ذكر است و ذكر به مجرد تلفظ‍‌ مثمر ثمرى معتد به نيست بلكه بايد قلب متذكر معنى آن باشد تا ملكه شود و ذكر زبان هم به سبب انس قلب است و بعد از آن چندان حاجتى به ذكر زبانى نيست واخبار وآيات بر مدح ذكر قلبى بى‌شمار وبسيار است. و بعضى از عرفاء بعد از نقل بعضى از اين اخبار و آيات شروع به طعن بر علماى شريعت كه تلقين ذكر خفى را تشريع گفته‌اند كرده و گفته است كه اين يا از عدم اطلاع بر اين شواهد است يا از لجاج و بسيار نا معقول گفته است به جهت آن كه ذكر قلبى كه در آيات و احاديث رسيده قلب را متوجه ياد خدا و عجائب صنع و قدرت او و صفات كماليه او كردن است و اين احتياج به تلقين ندارد و خود علماء نيز ترغيب به اين مى‌كنند و حضور قلب در نماز و ادعيه را ذكر مى‌كنند.
سلام علیکم عرض ادب هرچه نفس قوی باشد خواب کم میبیند، در فایلهای ابتدایی معرفت نفس فرمودند که بعضی از علما در خواب شکار میکردند ، موضوع چیست؟ 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال سلام علیکم عرض ادب هرچه نفس قوی باشد خواب کم میبیند، در فایلهای ابتدایی معرفت نفس فرمودند که
هر چه نفس قوی شود نیاز به انصراف توسط خوابیدن و دیگر امور ندارد، بلکه در حال بیداری متصل به عالم ملکوت می شود.تن در میان جمع و روح جای دیگر است...چون قوه خيال شأنى از شئون نفس است و در خواب و بيدارى بيدار و آگاه است چنانكه پيوسته در كار و كوشش است، پس نفس ناطقه ذاتاً آگاه و بيدار است و موجودى است كه هيچگاه خواب در ذات وى راه ندارد و بر وى دست نمى‌يابد. خواب فقط‍‌ در عالم طبيعت است. بدن مى‌خوابد نه روح؛ و چون روح در عالم خواب نيز بى‌كار نيست و خوابهاى خوش مى‌بيند و معارف شگفت تحصيل مى‌كند و در بيدارى هم از تنويم مغناطيسى (خواب مصنوعى) و از انصراف بدن انتقال به معانى و حقائق پيدا مى‌كند، پس مكمل وى كه معطى و مفيض اوست نيز بيدار است و خواب در اين صورت از اوصاف تن است و نفس همواره بيدار و حيات و شعور محض است. و خواب ديدن رؤياى صور مثاليه است در مثال مقيد، مثل ديدن صور در مثال مطلق و هر دو صورت مجرد از ماده‌اند دون مقدار و شكل، اگرچه صور مثال مطلق از صور دنيويه به مراتب اقوى و اتم باشند. آنچه انسان در خواب مى‌بيند يا مى‌شنود يا مشموم و مذوق و ملموس دارد همه ساخته قوه خيال است كه تجرد برزخى دارند و صورتهايى است كه او انشاء كرده‌است و با توجه نفس آنها را بود و نمود است و همين كه نفس توجه خود را از آنها برداشت بود و نمودى ندارند؛ چه قوۀ خيال بإذن نفس صورت‌ساز است. در «النوم اخ الموت» بدان كه آنچه در خواب متمثل مى‌شود همه علوم نفس است خواه سماء تظلّك، و خواه أرض تحملك، و خواه انسان يخاطبك، و خواه مبهّجات و خواه موذيات. و همان علوم نفس كه در بيدارى است در خواب امور عينيّه و عيانيّه مى‌شود و نفس خلاقيت دارد. و تخيل چه در نوم و چه در يقظه به انشاء نفس است. نهايت اگر مثل اضغاث احلام است مطابقى ندارد، و اگر مثل رؤياى صادقه است از صور عالم مثال و مثل آن مطابق دارد، پس تمام آنها عين حيات و عين علم حضورى اويند، بلكه از اعمال و نيّت بسته‌اند. خواب و رؤياى صادقه ارتباط‍‌ نفس با مبادى عاليه نوريه است كه معانى و حقائق را به قوه شامخه عقليه از مبادى عاليه مى‌گيرد و با صنعت زيبايى در صقع ذاتش، به قوه خيال به صور مناسب با آن معانى صورتگرى مى‌كند و اين ارتباط‍‌ به انصرافنفس از اين نشأه تحقق مى‌يابد.
سلام علیکم فرق بین صفات سلبیه و ثبوتیه را میفرمائید. 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال سلام علیکم فرق بین صفات سلبیه و ثبوتیه را میفرمائید. 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.c
 در مباحث خداشناسی برای بیان اوصاف پروردگار گاهی همه کمالات برای خداوند اثبات می شود یعنی اینگونه بیان می شود که خدا همه اوصاف کمال را دارا است. که به این صفت ها، صفت ثبوتی می‌گویند و در كلمۀ ٥٧٩ می فرمایند؛ اطلاق اسماء و صفات سلبيه بر حق (سبحانه) در حقيقت سلب السلب است؛ يعنى سلب نقائص ممكنات از خداى (سبحانه) است نه سلب كمالات آنها. در مورد صفات سلبيه گويند كه مراد سلب السلب است كه تمام سلوب به سلب واحد برمى‌گردند، زيرا مراد از سلب دوم كه مضاف‌اليه است امكان و احتياج و نقص و عدم و نفاد و امثال اينگونه تعبيرات است. پس سلب الامكان كه عبارت ديگر از سلب السلب است، مثلاً سلب ماهيت و سلب جوهريت و سلب جسميت و سلب جماديت و سلب عرضيت و مانند اينها از حق تعالى است. حال بدان كه موحد به توحيد قرآنى كه دين حقيقى و فطرى نظام هستى است از صفات سلبيۀ حق سبحانه همين معنى را مى‌خواهد. «من عرف نفسه» بأنّ‌ فى مشاركته (بأنّ‌ مشاركته - ظ‍‌) مع غيره فى أمر قد يحصل الاختلاف الموجب للفساد مع أنّه يحتاج إلى المشارك فى تحصيله، «فقد عرف ربّه» بأنّه لاشريك له فى أمر من الأمور و إلاّ لم‌يكن اختلاف الموضوع مع أنّه غنى فى ذاته و صفاته، قال الله تعالي: لَوْ كانَ‌ فِيهِما آلِهَةٌ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ لَفَسَدَتا ؛و قال أميرالمؤمنين لولده الحسن عليهما السلام: «لو كان هنا إله آخر لجاءنا كتبه و رسله».«من عرف نفسه» بانّه ليس له باعتبار جميع حالاته ضدّ و لا ندّ و لا مثل، «فقد عرف ربّه» بأنّه ليس له ضدّ و لا ندّ و لا مثل، و إلاّ يكون له شريك يكون أنقص من خلقه تعالى ذاته و تقدّس عنها. «من عرف نفسه» بأنّه يرى فى مكان و جهه فيكون محتاجاً إليهما، «فقد عرف ربّه» بأنّه لايرى لأنّه لايكون فيهما و إلاّ لاحتاج إليهما و يكون ممكناً مثله. قال الله تعالي: لا تُدْرِكُهُ‌ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ‌ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ‌ الْخَبِيرُ. و قال أميرالمؤمنين عليه السلام: «لاتدركه العيون بمشاهد العيان و لكن تدركه القلوب بحقائق الإيمان». «من عرف نفسه» بأنّه يلتذّ و يتألّم بسبب المزاج، «فقد عرف ربّه» بأنّهما منفيان عنه لتنزّهه عن المزاج التابع للجسم. «من عرف نفسه» بأنّه يكون مركّباً و جسماً و محلاً للأعراض و الحوادث، «فقدعرف ربّه» بأنّه ليس مركباً و لا جسماً و لا عرضاً و لا محلاً للحوادث و إلاّ يكون محتاجاً مثله.
إلهی بر سر نوح نجیّ چه آوردند که تا (رَبِّ‌ لا تَذَر) گفت؟!‌ (سلامٌ علی نوحٍ‌ فِی العالَمین) فراز ۱۷۶ 🌹 کانال مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنا بر محاسبه ی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی و استاد ایشان حضرت علامه شعرانی واقعه ی عاشورا در روز 21 مهرماه از لحاظ سال شمسی بوده است .
إلهی کودکان کتابی، به وعدۀ گردو به کمال رسند،‌ و بزرگان کودک مآب به وعدۀ مینو. فراز ۱۷۷ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت یاران امام زمان (عج) با یاران امام حسین (ع) چیست؟ 💥بسیااااار شنیدنی 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
علم تذکری نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال علم تذکری نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3
امام صادق ع می فرماید:《 العلم یقذف الله فی قلب من یشا》علم نوری است که خداوند آن را در هر کسی که خواهان و طالب علم است قرار می دهد. استاد و کتاب و مدرسه، علت معد و کمک کننده برای دادن علم به شاگرد هستند معلم، زمینه را برای متعلم آماده می کند تا آن معلم حقیقی که علت تامه است، علم را در جانش قذف کند. معطی علم، موجود مجرد عقلی است که از طریق کانال وجودی استاد یا از طریق کانال وجودی خودش در جانش القا می کند پس علم یا حصولی است و یا شهودی، کسب علم حصولی با مقام عقلت و علم شهودی با مقام قلبت حاصل می شود که اگر علم حصولی منتهی به علم شهودی نشود می شود "العلم حجاب الاکبر".
در مورد غماء و عماء و هبا توضیح دهید؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال در مورد غماء و عماء و هبا توضیح دهید؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joincha
.در حدیث ابی رزین عقیلی که حمّاد بن سلمه آن را نقل کرده، آمده است که از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: پروردگار ما پیش از آفرینش آسمان ها و زمین در کجا بود؟ حضرت فرمود: در عماء؛ نه فراتر از آن هوایی بود و نه در زیر آن. واژۀ «عماء» در لغت به معنای ابر باران زا یا ابر مرتفع است. عارفان هنگامی که از بحث غیب ذات می گذرند و تعیین نخستین یا احدیّت را مطرح می کنند، سخن از «عماء» به میان می آورند.از سویی عماء در روایت به مرتبه ای گفته شده که هنوز آفرینشی انجام نگرفته است و در اصطلاح عارفان، همۀ مراحل پیش و پس از احدیّت تا بعد از واحدیت و تعیّن اعیان ثابته، همگی مربوط به مرحلۀ پیش از آفرینش می باشند. هباء همان صادر اول و نفس رحمانيست.بر اساس قاعده شریف الواحد لا يصدر عنه الا الواحد . از وحدت حقه حقيقيه صمدیه که بسیط الحقيقه كل الاشياء است اعنی صمد است جز يك امر از او صادر نمیشود که و ما امرنا الا واحده است.از این واحد بحت بسیط غیر متناهی صرف صادری بیش از یکی تصور شدنی نیست و آن يك چيز هر چند به تحقیق عرشی مشهد عارف رق منشور و ام الکتاب کلمات وجودیه نوریه ، و خزانه جامعه حقایق اعیان خارجیه است ولکن چون نسبت به صور اسمای جمالی در شوون مظاهر و مجالی هیولای کلی بسیط است وجود او با چنان صور متحقق است لذا آن صادر واحد در واقع صنع کامل نظام هستی است که به احسن وجه است و جز این محال است که صورت پذیرد و ما امرنا الله واحده.لذا صنع وجود خاتم صلى الله علیه و آله که باصادر اول اتحاد وجودی دارد و دارای مقام شامخ هباء است.عظیمترین صنع نظام هستی است که فوق آن تصور شدنی نیست، لذا وحدت حقه حقیقیه ظلیه را نسبت به وحده حقه حقيقيه صمديه ذاتیه دارا است. ولی اگر عماء با هباء جمع گردد به يك مرتبه پایین تر از هباء یعنی عقل اول اطلاق می شود.عماء هم به مرتبه احدیث اطلاق میگردد و هم به مرتبه واحدیت حق تعالی چه اینکه نفس رحمانی يك مصداقی از آن بشمار می آید.و عماء عنوان برزخیت دارد که واسطه بین ذات و اسماء و صفات و کثرات است و خود انسان چون برزخ بین وجوب و امکان است موصوف به وصف عماء است که کون جامع است که متن همه است و وجود مطلق مقید است که وحدت حقه حقيقه ظلي دارد که حق سبحانه از این قید اطلاق هم منزه است. این حقیقت اگر بخواهد ظهور کند اول مرتبه ظهورش در عقل اول است که کصورت اجمالی وجودی و قرآنی و جمعی است که برای مرتبه عمائیه است.
علم ذاتی نفس نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال علم ذاتی نفس نیست را توضیح بفرمایید؟؟ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joincha
طبق چند اصل، علم ذاتی شخص میشه 1-علم و عمل جوهرند و انسان ساز 2- علم و عالم و معلوم اتحاد وجودی دارند بلکه عینیت دارند 3- علم مجرد است و نفس هم مجرد است و چون علم تجرد دارد ذات نفس و خود نفس می شود. ما یک معلوم بالعرض داریم و یک معلوم بالذات. معلوم بالعرض آن معلوم خارج از شما است و نفس به وزان و مثال معلوم خارجی، معلومی در خود انشا می کند که معلوم بالذات گویند و نفس به آن معلوم بالذات، علم پیدا می کند لذا معلوم بالذات مجرد است علم حاصل از معلوم بالذات هم مجرد است و نفس هم که تجرد دارد و این نفس با علم و معلوم بالذات، اتحاد وجودی پیدا می کند چون نفس جوهر است و علم هم که نفس شده است لذا علم هم، جوهر و بالذات می شود
باعرض سلام.میشه لطف کنید در باره حرکت جوهری وتجدد امثال توضیحی بفرمایید.البته به زبان ساده.ممنون. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
#سوال باعرض سلام.میشه لطف کنید در باره حرکت جوهری وتجدد امثال توضیحی بفرمایید.البته به زبان ساده.ممن
.جهان آن فآن در حال شدن است یعنی دمبدم جهنده است و در جهش حیاتی است که عارف از این معنی تعبیر به تجدد امثال ما سوی الله می کند و حکیم به حرکت جوهری در عالم طبیعت چون جهان در حال شدن است لذا هر آن، آن را شکل و صورتی تازه است.مظهر اسم شریف بدیع است که حق را هر آن فآن، اختراع و ابتکار و نوآوری است.
4_381897131771823539.mp3
14.79M
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 📔 در تحصیل علم که وادی حکمت و عرفان نظری است باید کلیات و اصول و کد و رمزها را بگیرد و بعد در وادی عرفان عملی بیفتد و مطابق بافت خودش جزییات را به دست آورد. انسان جزییات را یا از راه منفعت خودش به دست می آورد که می شود لها ما کسبت. یا آن چه که به دست می آورد بر خلاف فطرت خودش کسب می کند که می شود علیها ما اکتسبت. ** "قل کل یعمل علی شاکلته" هر کس در مقام عمل براساس شاکله وجودی خودش عمل می کند که ما از این تعبیر می کنیم به جزییات. 🔸بهترین راهی که بزرگان دین به ما یاد می دهند راه تحصیل اصول است که باید اصول و امهات را فرا گرفت و ان شاءالله بر اساس این کلیات و اصول، مطبعه ی جانمان را لایروبی کنیم سپس می بینیم که آسمانهاست در ولایت جان. آن گاه جان می شود عالم، بلکه عوالم است. هر آن کس زحکـمت برد توشه ای جهانی است بنشسته در گوشه ای توشه ای که انسان از علم و حکمت می خواهد ببرد همان توشه ی کلیات علوم و اصول و رموز آن است. 🔸کلیات و اصول به منزله ی «انا انزلناه فی لیلة القدر» هست. پس یکی از معانی که ما می توانیم بر این دو سری از آیات قرآن بکنیم بحث تنزیل و انزال قرآن است که انزال قرآن کلیات و اصول هست و تنزیل قرآن جزئیات است و مهمش همان انزال است. پس اول باید انزال تحقق یابد، سپس تنزیل، انزال در یک آن و تنزیل در بیست و سه سال تحقق یافت. 🔸آدم می بیند یک سال به حوزه یا دانشگاه رفته و چیزی عایدش نشد که یا نقص از گوینده یا شنونده یا از هر دو هست. پس باید تعبد داشت و خیلی کار کرد که آنچه محوریت دارد همان اصول و امهات است. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢