نگران سختی ها نباشید
نگران تاریکی ها نباشد
وقتی نور پسر فاطمه بتابه تاریکی از بین میره سختی ها همه تموم میشه
و غقط خاطره ای از این سختی ها برامون میمونه که اونم فراموش میشه
دل قوی دارید که این تیکه پایان مسیر تکانه های شدیدی داره
و هر که توی این مسیر بمونه سعادتمند میشه
مبادا فشار دنیا
مبادا تکانه های این مسیر
مبادا وضعیت فرهنکی جامعه
دلت رو سرد کنه از ادامه مسیر
معمولا نزدیکی های قله خیلی ها کم میارن و برمیگردن
افتخار فتح قله برای کسانی است که تحمل کنند و سختی رو به جون بخرند تا به قله برسند
میدونید چرا هی میگم اموراتتون رو به امام زمان عجل بسپارید
چون ایشان کاملا راه رو میشناسند و نمیگذارند که ما از مسیر منحرف بشیم
پس افسار زندگیمون رو بدیم به دست امام زمان عج ، خودشون میدونن چطوری ما رو به سر منزل مقصود برسونند
5-402-9-5.mp3
19.32M
🔶 افاضات استاد صمدی آملی
🔶 1402/9/5 - جلسه 5
🔰موضوع جلسه : نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
................................
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
🔶 افاضات استاد صمدی آملی 🔶 1402/9/5 - جلسه 5 🔰موضوع جلسه : نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علامه حسن زا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️
♦️ جلسهی پنجم - ۵ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۵
🔸 یکی از برکاتی که خدای متعال به حضرت علّامه (ره) عطا کرده بود، مادر بزرگوارشان بودند که از ایشان، به تعابیر بسیار بلندی نام میبرند.
🔹 حضرت علّامه (ره) در کلمهی ۱۴۹ هزار و یک کلمه فرمودند "وُلِدتُ آخرُ سَنة ۱۳۰۷ فِی بَیتِ الإيمان وَ التَّقوی" من در آخر سال ۱۳۰۷ به دنیا آمدم. در بعضی از جاها هم اشاره کردند در اسفند ۱۳۰۷ متولّد شدم امّا نوعاً در نوشتهها، روز ولادتشان، همان آخر سال ۱۳۰۷ هجری شمسی عنوان شده است که به نظر میرسد ۲۷ یا ۲۸ ام اسفند باشد.
🔸 در عبارت آمده بنده آخر سال ۱۳۰۷ در خانهی ایمان و تقوا به دنیا آمدم و مرجوّ و امید ما این است که این خانه، از مصادیقِ خانههایی باشد که نام خدا در آن به یاد آورده میشود. "فِی بُیُوتٍ أذِن اللهُ أن تُرفَعَ وَ یُذکَرَ فِیهَا اسمُهُ"
🔹 قرآن کریم میفرماید یکسری خانههایی هستند که خداوند اذن داده که اینگونه از خانهها ترفّع و تجرّد پیدا کنند و در آنها اسم خدای متعال یادآوری شود چون همهی خانهها شأنیت و لیاقت آن را ندارند که در آنها نماز خوانده شود و ذکر الهی گفته شود و تنها بعضی از خانهها این شأنیت را دارند به گونهای که اگر انسانهایی که چشم برزخیشان باز است، به این خانهها نگاه کنند، خواهند دید که از آنها نور صادر میشود.
🔸 در ادامه، حضرت علّامه (ره) پدرشان را با اوصافی همچون "مِن والدٍ کریمٍ مُوقِنٍ الهىٍّ" ستودند و در وصف مادر عزیزشان که نسبت به ایشان خیلی تواضع داشتند، فرمودند "وَ والدَةٍ مؤمنةٍ زکیّةٍ صِدّیقَةٍ جِدّاً" ایشان مادری مؤمنه، زکیّه، پاک، باطهارت و صدّیقه بودند جدّاً.
🔹 در ادامهی عبارت آمده "فرُبّیتُ فِی حِجرِها حِجرِ الوِلایةِ وَ الدِّرایةِ وَ الطَّهارة" من در دامنی تربیت شدم که دامن ولایت و درایت و طهارت بود. "و ارتَضَعتُ مِن ثَدیَیها ثَدیَ المَعرِفةِ وَ الإخلاص وَ الصِّداقَة" و از دو پستان معرفت، اخلاص و صداقتش شیر نوشیدم.
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️
♦️ جلسهی پنجم - ۵ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۵ تا دقیقه ۲۶
🔸 حضرت علّامه در ادامه فرمودند "وَ إنّی عَلی یَقینٍ" بنده یقین دارم "بأنّما فَاضَ عَلَیّ مِن بَرَکاتِ رَبّی سُبحَانَه" تمامی برکاتی که از ناحیهی ربّ و پرورانندهی من، سبحانه، بر من افاضه شده "أنّما کانَ بِما رَبّانی هُوَ تعالی فِی ذلک الحِجرِ العَفیف" به این دلیل است که خدای متعال، مرا در دامن این مادر عزیز پرورش داده است.
🔹 نکتهی حائز اهمیت آن است که عبارت، با لفظ "وَ إنّی" شروع شده است. زمانی که میخواهند مطلبی را به صورت قطعی بیان کنند، از "إنّ" در ابتدای جمله استفاده میکنند. در قرآن نیز جملات زیادی با لفظ "إنَّ" شروع شده است. مثل "إنّ الله کان علیماً حكيماً" و...
🔸 علمای قدیم کلمهی "إنّ" را چنین ترجمه میکردند که یقیناً این است و جز این نیست. هر جا عبارتی با "إنّ" آغاز میشود، کأنّه صاحب کلام میخواهد کد و رمز و اصلی را به مخاطب القاء کند. حضرت علّامه (ره) نیز فرمودند "وَ إنّی عَلی یَقینٍ" یقیناً چنین است و جز این نیست که چون خدای متعال مرا در دامن چنین مادر عفیفی پرورانده، این همه برکات و نعمات نصیبم گشته است.
🔹 ایشان راجع به مادر گرامیشان چنین فرمودند که
از خدایم تاج عزّت بر سر است
کو حسنزاده حسن را مادر است
🔸 نکتهی حائز اهمیت دیگر، آن است که حضرت علّامه (ره) در عبارت "مِمّا فَاضَ عَلَیّ مِن بَرَکاتِ رَبّی سُبحانَهُ" کلمهی "ربّ" را اضافه به خودشان فرمودند چون ربّ هر کسی، سرّ و حصّهی وجودی آن شخص است.
🔹 در ادامهی عبارت آمده "وَ رَزَقَنِی" آن ربّ من، مرا روزی داد "مِن ذلک الثَّدی الشَّریف" از پستان شریف مادرم. در جای دیگری فرمودند "وَ مِن ثَدیِ اُمّی قَدَّسَ اللهُ سِرَّها شَرِبتُ حُمَیّا حُبِّهم بَدءَ رَضعَتی" من از پستان مادر جانم که خداوند سرّش را مقدّس قرار داد، گرمی حبّ به پیغمبر و آلش را از همان شیرخوارگی، نوشیدم.
🔸 منظور از "قَدَّسَ اللهُ سِرَّها" این نیست که خداوند سرّش را مقدّس بفرماید، بلکه بالاتر، اصلاً از قبل، سرّش را مقدّس کرده است که این، اشاره به مقام شامخ مادر گرامی حضرت علّامه (ره) دارد.
🔹 حضرت علّامه (ره) درباره پیغمبر و آل پیغمبر (ص) عبارتی دارند که میفرمایند "بَیُتُهُم کَهفِی" خانهی پیغمبر اکرم و اهلبیت گرامی ایشان، کهف من است. "وَ هَا أنا کَلبُهُم". این "ها"، های تنبیه، آگاهی دادن و داد کشیدن است. کأنّه ایشان میخواهند بفرمایند آهای مردم! همگی آگاه باشید. با صدای بلند فریاد میزنم که من با افتخار، کَلب (سگ) این خاندان هستم و این عقیده، به برهان و به عرفان و به قرآن است، نه از باب دینداری تعبّدی.
🔸 ایشان میفرمودند آقا جان! ما بالاتر از قرآن، کتابی در نظام هستی ندیدیم. شرق و غرب عالم را گشتیم امّا کتابی بهتر از این کتاب (قرآن) که انسان بسازد، نیافتیم. اگر کسی نشان دارد، بیاورد.
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️
♦️ جلسهی پنجم - ۵ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۶ تا دقیقه ۴۵
🔸 حضرت علّامه (ره) میفرمودند شبی در منزل قم در اتاق مطالعهام مشغول بودم که دیدم چند نفر وارد اتاق شدند با اینکه تمام درهای منزل بسته بود. بعد از اینکه وارد شدند، بالای سرم آمدند و گفتند: آقای حسنزاده! میخواهیم شما را به دور کرهی زمین سِیر دهیم.
🔹 حضرت علّامه (ره) فرمودند در این لحظه، ناخودآگاه به یاد فرمایش جناب رسول الله (ص) راجع به حضرت موسی (ع) افتادم که فرمودند اگر برادر ما موسی، سکوت میورد و حرف نمیزد، بنا بود که هزار صحنه از صحنههای زندگیاش را به او بنمایانند. لذا من هم سکوت کردم و هیچ سؤالی نپرسیدم.
🔸 سفر حضرت موسی (ع) به همراه جناب خضر (ع)، در حقیقت، سفر شخص، از جدول وجودی خودش، به سوی آفاق است. به عبارت دیگر، از سِیر انفسی، به سیر آفاقی رسیدن است که حضرت علّامه (ره) در کتاب شریف صد کلمه فرمودند، کسی که از سیر انفسی، به سیر آفاقی نرسیده است، پس چه چشیده؟
🔹 اینکه انسان سوار هواپیما یا هر وسیلهی نقلیهی دیگری شود و با آن، در هوا و زمین و دریا، سیر کند و از جایی به جای دیگر برود، در واقع سیر آفاقی به آفاق است. مهم آن است که انسان، از سیر انفسی، به آفاق برود.
🔸 حضرت موسی (ع) قبل از آن مسافرتشان که در واقع، سیر انفسی به سوی آفاق بود، به جناب خضر (ع) فرمود "هَل اَتَّبِعُکَ عَلَی اَن تُعلِّمَنِ مِمّا عُلِّمتَ رُشداً" آیا میتوانم در محضر شما باشم تا از آن چیزهایی که تعلیم گرفتید و رشد کردید، به من هم بیاموزید؟
🔹 جناب خضر (ع) علی الظّاهر هنوز هم زنده هستند و در نشئهی طبیعت تشریف دارند و از بس که ایشان را در جاهای مختلف زیارت کردند، در آن مکانها برایشان، مقام درست کردند که به مقام خضر معروف است. جناب خضر ظاهراً عصر عاشورا، بعد از شهادت ابی عبدالله (ع) به کربلا آمدند که گویا قبل از آن، اجازهی تشریففرمایی نداشتند.
🔸 در سیر انفسی به آفاق، هر کسی بر اساس قابلیت جدول وجودی خودش، میتواند سیر کند و این ظرفیت افراد است که تعیین میکند تا چه اندازه میتوانند سیر کنند.
🔹 و لذا حضرت موسی (ع) نیز در آن مسافرت روحانی، بر اساس ظرفیت وجودیشان توانستند ۳ واقعه را ادراک کنند و بیش از آن را تاب نیاوردند. البته به این معنا نیست که حضرت موسی (ع) در تمام جاها اینطور بودند و ظرفیت ادراک بیش از آن را نداشتند بلکه در این وهله که قرآن نقل کرده، تنها توانستند ۳ واقعه را ادراک کنند
🔸 که آقا جان میفرمودند اگر حضرت موسی، به جای حضرت خضر بود و حضرت خضر، به جای حضرت موسی، باز هم حرف، همین بود که در واقع این ماجرا، در مقام تبیین ظرفیت و مراتب وجودی انسانهای کامل، به زبانی است که برای همگان قابل فهم باشد.
🔹 جناب رسول الله (ص) در آن حدیث شریف فرمودند اگر برادر ما موسی، کمصبری نمیکرد و در آن مسافرت، حرفی نمیزد، قرار بود که جناب خضر، هزار صحنه از صحنههای زندگیاش را به او نشان دهد منتها به حرف در آمد و تنها توانست ۳ صحنه را تحمّل کند که حالا لفظ هزار هم دالّ بر تکثّر عددی است نه تعیین عددی.
🔸 یکی از رموز آیات مربوط به حضرت موسی و جناب خضر این است که حرف زدن، کار را خراب میکند. تا جایی که انسان میتواند، حرف نزند حتّی سؤال هم نپرسد.
🔹 سیرهی حضرت علّامه (ره) نیز در درسها، اصلاً بر سؤال و جواب نبود چرا که محصّل، ابتدا باید کسی را که به معنای واقعی، استاد باشد، پیدا کند، بعد از آن دیگر غرق در استاد شود.
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️
♦️ جلسهی پنجم - ۵ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۵ تا آخر
🔸 حضرت علّامه (ره) فرمودند در آن ماجرا، به یاد فرمایش جناب رسول الله (ص) افتادم و به همین دلیل، سکوت کردم و هیچ سؤالی نپرسیدم. بعد هم آن چند نفر، مرا به طرف آسمان بالا بردند و در کرهی زمین، سِیر دادند و تمام اشیاء محیط زمین، از جمله اقیانوسها، نهرها، دشتها، زمینها، کشورها، طوایف مختلف و عقاید و آداب و رسوم آنها را با جزئیات معرّفی کردند و هر چه را که محیط کرهی زمین بود، به من تفهیم کردند.
🔹 و لذا اینکه گاهی آقا جان میفرمودند اگر شرق و غرب عالم را بگردید، کتابی بهتر از قرآن در انسانسازی و اشخاصی، بهتر از پیغمبر و آل پیغمبر پیدا نمیکنید، اشاره به اینگونه از حالاتشان داشتند.
🔸 غرض، حضرت علّامه (ره) میفرمودند ما شرق و غرب عالم را گشتیم، شما هم اگر بگردید، بهتر از کتاب قرآن و بهتر از پیغمبر و خاندان او پیدا نمیکنید و من، با تمام افتخار میگویم که "بَیتُهُم کَهفی وَ ها أنَا کَلبُهُم بَسَطتُ ذِراعَیَّ اِلیهِ بِعَقوَةِ" من کلبِ خانهی آنها هستم که همچون کلب اصحاب کهف، دو زراع خود را به درگاه اینها، روی زمین پهن کردم.
🔹 بعد در ینبوع الحیاة میفرمایند "وَ أَنّی لَکَ الخُبرُ بِحالی وَ أنَّما تَری جُدَّتی لَستَ تَری ما بِلُجَّتی" تو از حالم چه خبر داری؟ در حالی که فقط ظاهر مرا میبینی و از اعماق و باطنم خبر نداری.
🔸 "وَ کَیفَ اُثیرُ ما بسِّری فَأنَّما دفینُ إلهی ذِمَّتی أو نِدمَتی" و من چگونه میتوانم آنچه را که در سرّم دارم، برملا کنم؟ چرا که خدای متعال، اسرار و گنجینههای الهی را در اینجا گذاشته و من باید آنها را حفظ کنم که اگر بخواهم حقایق را اظهار کنم، مورد مذمّت افراد قرار میگیرم.
🔹 یکی از برکاتی که خدای متعال به حضرت علّامه (ره) عطا فرمود، فضایل و حقایقی بود که از ناحیهی مادر بزرگوارشان به ایشان داده شد.
🔸 حضرت علّامه (ره) در عبارتی، در شرح حال خود میفرمایند که "هَدانی إلی وادِی الوِلایةِ بَعدَ ما رَمانی عَن أوطانی وَ سُکّانِ بَلدَتی" انگار که حق متعال، مرا از وطنهایم (ایرا، اهلم، آمل و شاید حلب سوریه) و از ساکنین شهرم، گرفت و به طرف حوزه انداخت و به محضر اساتید بزرگواری همچون آقا شیخ عزیز الله طبرسی، آقای غروی، آقای فرسیو، علّامه شعرانی، علّامه طباطبایی و دیگر بزرگان رسانید و فرمود آقای حسنزاده! برو، اینجا نایست، اینجا جای تو نیست که ضایع میشوی.
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🔸افاضات استاد صمدی آملی
🔹با موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)
🔸از فردا عصر ، چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
ساعت ۱۵/۳۰
🔹آمل . مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
▪️پخش زنده از سایت تجلی اعظم
https://www.tajallieazam-live.com/
4_5843605157157279868.mp3
25.58M
🎙#معاد جلسه دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
تاریخ - ۹۱/۱/۲۸
- فنا یا بقای انسان
- نسبت روح با جسم
🔻 عناوین:
-(01:20) فنا یا بقای انسان دلیل رد یا قبول قیامت
-(06:00) آیاتی مرتبط با نظر مشرکین در مورد معاد
-(10:00) سرّ فساد در عالم ماده و بقای عالم آخرت
-(22:00) تفاوت مزاج و امتزاج
-(30:30) دیدگاه ادیان الهی در مورد تجرد انسان
-(37:00) نسبت روح با جسم
-(38:00) نسبت خداوند و موجودات و ذکر آیات
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0