مظلومیت از اشتراکات حضرت زهرا و حضرت مهدی(علیهم السلام
حضرت زهرا (س) مظلومه هست و حضرت مهدی(عج) مظلوم است.
در زیارات حضرت زهرا می خوانیم:
السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظلُومَة(1)
حضرت علی(ع) در ترسیم مظلومیت همسرش فرمود:
إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ ص لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَة(2)
فاطمه دختر پیامبر(ص) همواره ستم دیده و از حق خود محروم بود.
حضرت علی(ع) در ترسیم مظلومیت و غربت فرزندش مهدی(عج) نیز میفرماید:
صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ (3)
صاحب این امر ، همان رانده شده دور شده یگانه و تنها است.
پ ن:
1 .من لا یحضره الفقیه ، ج 2، ص 572
2 . بحارالانوار 43 209 باب 7
3. بحارالانوار 51 120 باب
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
#امام_شناسی
سر درس امامت ۶۲
ولایت تکوینی امام در قرآن ۳
تا بدین جا روشن شد که اولا قرآن ولایت تکوینی را به رسمیت می شناسد، ثانیا این امر را علاوه بر پیامبران در انسانهای که رتبه ای پایین تر از ایشان دارند نیز محقق می داند (مراد همان آصف بن برخیا است) و ثالثا علاوه بر این بر اساس آخرین آیه سوره رعد برترین مرتبه ولایت تکوینی را برای امامان معصوم به واسطه بهره مندی ایشان از تمام علم الکتاب ثابت می داند.
حال می توانیم با بازگشت به آنچه در دروس ابتدائی مطرح کردیم نکته دیگری را به نکات فوق بیفزائیم و از طریق دیگری ولایت تکوینی را برای امامان معصوم از منظر قرآن کریم اثبات نمائیم.
توضیح اینکه در درسهای ۷ و ۸ از طریق آیات قرآن ثابت کردیم که مقام امامت برتر از مقام نبوت است چرا که بر اساس آیه ۱۲۴ سوره بقره، ابراهیم علیه السلام که از انبیای مقرب الهی بود این مقام را در سنین پیری و پس از سالها بندگی نمودن و سرفراز از امتحانات الهی بیرون آمدن به دست آورد. (برای توضیح بیشتر به درس ۷ و ۸ مراجعه شود) حال می گوییم: «وقتی ولایت تکوینی در انبیاء و انسانهای پائین رتبه تر از ایشان وجود دارد به یقین در «امام» که مقامی بس برتر از انبیاء دارد نیز وجود خواهد داشت.» چگونه می شود که افرادی که از پیامبران پایین ترند بر اثر بندگی خدا و رعایت حدود الهی به مقام ولایت تکوینی برسند اما خود پیامبران و بالاتر از ایشان امامان از این مقام محروم باشند؟ آیا در این صورت لازم نیست که فروتران از انبیاء و امامان فراتران از ایشان باشند؟ بنابراین اثبات ولایت تکوینی برای انبیاء و افراد فروتر از ایشان در قرآن به نحوی ما را به وجود ولایت تکوینی در امامان معصوم نیز منتقل می سازد.
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
مدافعان ظهور
#امام_شناسی سر درس امامت ۶۲ ولایت تکوینی امام در قرآن ۳ تا بدین جا روشن شد که اولا قرآن ولایت
با سلام در متن آنجا که آمده برای توضیح بیشتر به درس ۷و۸ مراجعه شود با#امام_شناسی جستجو کنید کل درس بالا میاد.
چراغ راه.pdf
2.93M
📌 #چراغ_راه | وصیتنامه حضرت آیت الله مصباح یزدی که لحظاتی دیگر در مراسم بزرگداشت هفتمین روز ارتحال ایشان قرائت خواهد شد
🏴 @mesbahyazdi_ir
معرفی مدعی یمانی۳۶
احمدالحسن و دزدی از روایات
احمد بصری در کتاب خود(۱) در پاسخ به سؤالی درباره شخصیت یمانی، روایتی را از کتاب بشاره الاسلام نقل کرده و با استدلال به آن مدعی می شود که خودش جانشین امام زمان عج (خلیفه المهدی) است:قال رسول الله ص: ثم ذکر شاباً فقال إذا رأیتموه فبایعوه فإنه خلیفه المهدی
اما در همین کتاب بشاره الاسلام منبع روایت را کتاب عُقد الدُرَر فی أخبار المنتظر (۲)، باب ۴ فصل ۴ می آورد که چنین آمده است:
عن ثوبان رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله علیه و سلم:…. ثم ذکر شیئا، فقال: «اذا رأیتموه فبایعوه: ولو حبواً علی الثلج، فانه خلیفه الله المهدی.
ترجمه کامل روایت:رسول خدا (ص) …. سپس رسول اکرم چیزی گفت و پس از آن فرمود وقتی او را دیدید با او بیعت کنید حتى اگر مجبور باشید چهاردست و پا بر روی برف و یخ راه بروید چرا که او جانشین خدا، مهدی عج است(۳).
بنابر این آنچه در عُقد الدُرَر آمده است حاوی واژه «شیئاً» (چیزی) است و نه «شاباً»، و عبارت خلیفه الله المهدی «جانشینِ خداوند، مهدی ع» است و نه خلیفه المهدی «جانشینِ مهدی ع».
صاحب عُقد الدُرَر نیز خود، این حدیث را از کتاب المستدرک علی الصحیحین» تالیف حاکم نیشابوری گرفته است که در مستدرک حاکم هم این روایت با عبارت شیئا و خلیفه الله المهدی آمده است.
با مطالعه دقیق این روایت از منبع اصلی آن درمیابیم که این روایت هیچ دلالتی با احمد بصری ندارد و مربوط به خود حضر حجت (عج) است اما نکته دیگر این است که مدعی یمانی دزدی از روایت میکند و خود را مصداق روایت میداند و حتی اگر نگوییم از روایت دزدیده است، بی سوادی و نا آگاهی احمد بصری مشخص میشود چرا که این مسئله نشان میدهد تا چه اندازه این شخص نسبت به روایات بی اطلاع است که از اصل این روایت هیچ چیزی نمیداند.
پی نوشت:
۱)المتشابهات، احمد الحسن، ج۴، س۱۴۴
۲)نوشته یوسف بن یحیی مقدسی شافعی سلمی (متوفی ۶۸۵ هـ )
۳)عن ثوبان رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله علیه و سلم:یقتل عند کنزکم ثلاثه کلهم ابن خلیفه ثم لا یصیر الى واحد منهم، ثم تطلع الرایات السود من قبل المشرق فیقتلونهم قتلا لم یقتله قوم» ثم ذکر شیئا، فقال: «اذا رأیتموه فبایعوه: ولو حبواً علی الثلج، فانه خلیفه الله المهدی
رسول خدا ص فرمود سه تن که هر سه فرزند خلیفه باشند، در دوران زمامدارى شما بر سر ریاست دنیوى کشته مىشوند سپس زمام کار به هیچ یک از آنان نمیرسد. آنگاه بیرق هاى سیاه از جانب مشرق زمین نمایان مىشود (واهل فتنه) را آن چنان مىکشند که تا آن زمان هیچ قومى را بدان سان نکشته باشند. سپس رسول اکرم چیزی گفت و پس از آن فرمود وقتی او را دیدید با او بیعت کنید حتى اگر مجبور باشید چهاردست و پا بر روی برف و یخ راه بروید چرا که او جانشین خدا، مهدی عج است.(عُقد الدُرَر فی أخبار المنتظر، باب ۴ فصل ۴)
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
#امام_شناسی
سر درس امامت ۶۳
ولایت تکوینی امام در قرآن ۴
تا بدین جا از دو طریق ریشه های ولایت تکوینی امامان معصوم را در قرآن کریم تبیین نمودیم ابتدا از بهرمندی ایشان از تمام علم الکتاب گفتیم و ولایت تکوینی وسیع و گسترده ای برای آنان تصویر نمودیم و پس از آن با توجه به برتری مقام ایشان از انبیاء و افراد مادون انبیاء ولایت تکوینی را در ایشان نیز مطرح کردیم اینک طریق سومی برای تبیین ولایت تکوینی در قرآن کریم را تبیین می نمائیم.
در درسهای پیشین که در خصوص «هدایتگری امام» سخن گفتیم ثابت کردیم که از منظر قرآن یکی از ویژگی های امام «هدایت تکوینی» است؛ امام با بهره مندی از مقام امامت صرفا راه را از چاه نمی نمایاند (هدایت تشریعی) بلکه هر ماموم و هر شیعه ای را از ابتدا تا انتهای مسیر سعادتش همراهی می نماید و لحظه ای از او جدا نمی شود، اوست که به اذن الهی با تصرف در عوالم وجود لحظه لحظه امور شیعیانش را مراقبت می نماید و آنها را در مسیر سعادت بالا می کشد و تا قله های نیک فرجامی همراهی می نماید. (برای توضیح بیشتر این مدعا و اثبات آن به درسهای ۱۷ تا ۲۰ مراجعه شود)
حال می گوییم اگر دقت شود مشخص می شود که «هدایت تکوینی» خود یکی از شئونات و تجلیات «ولایت تکوینی» است. زیرا این هدایت تحقق امری خارق العاده است که به اذن الهی از غیر امام امکان سر زدن ندارد؛ بنابراین این امر بدون بهره مندی از ولایت تکوینی صورت نمی پذیرد بنابراین می توان گفت قرآن با اثبات «هدایت تکوینی» برای امام، در حقیقت «ولایت تکوینی» امام را نیز اثبات می نماید.
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
SELE_31.mp3
7.04M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه1⃣3⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_32.mp3
7.26M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه2⃣3⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0