eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.9هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
873 ویدیو
54 فایل
کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
همه دستگاه‌ها و همه بخش‌ها باید این اولویت را بپذیرند ...
همه ظرفیت‌ها و امکانات کشور باید در خدمت مهار تورم و رشد تولید قرار بگیرد...
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، عصر امروز: حجاب محدودیت شرعی و قانونی است/ کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است/ خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمی‌کنند/ دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم/ کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 مبارزه با فساد، در رأس توصیه‌های کلیدی در مسئله اقتصاد است/ فساد مردم را ناامید میکند/ بدون ملاحظه با فساد باید مبارزه کرد 🔻 رهبر انقلاب، امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام: در مسئله‌ی اقتصاد چند توصیه‌ی کلیدی هم هست. در رأس این توصیه‌ها مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد که در شعارهای رئیس جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته، همه‌ی ما هم به این معتقدیم واقعاً. مبارزه‌ی با فساد کار لازمی است. البته کار بسیار دشواری است. مثل یک اژدهای هفت سر، از همه طرف خطرش انسان را تهدید میکند. فساد، مردم را ناامید میکند، مأیوس میکند، میل به سلامت را در افراد کاهش میدهد. وقتی کسی میبیند که فلان آدم با شیوه‌ی غیرقانونی، غلط توانست جیب خودش را پر کند، این هم وسوسه میشود. فساد یک بیماری مسری است، بیماری بسیار خطرناکی است، موجب هلاک جامعه است واقعاً. مبارزه‌ی با فساد لازم است. بدون رودربایستی، بدون ملاحظه بایستی با فساد مبارزه کرد هر جا که هست و این در رأس کارهای مهمی است که در زمینه‌ی مسائل اقتصادی لازم است. ۱۴۰۲/۱/۱۵ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
چقدر بیانات امروز رهبر انقلاب این حکیم بزرگ عصر ما، مهم، اساسی و راهبردی بود. به دقت بخونید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محاکمه ‎(این جنایتکار حرامی) به اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر پورن، در سیستم حاکم بر آمریکا درس‌ها و عبرت‌هایی برای ما دارد: اول؛ خون فرمانده او را رسوا کرده. ان‌شاءالله ا.ن.ت.ق.ا.م دوم؛ عبرتی برای ما که بدانیم قانون مهم‌تر از اشخاص است و ازمحاکمه روسای جمهور نهراسیم! چندوقت پیش هم نتانیاهو در اسرائیل محاکمه شده بود! اینجا اما ... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 رهبر انقلاب امروز در دیدار با مسئولان کشور: "مبارزه با ‎، در رأس توصیه‌های کلیدی در مسئله اقتصاد است/ فساد مردم را ناامید میکند/ بدون ملاحظه با فساد باید مبارزه کرد." 🔻قابل توجه آقایان رئیسی و اژه‌ای و سرلشکر باقری و دستگاه‌های نظارتی! پرونده تخلفات ‎ چه شد؟ ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 دعوای ما دعوای اولویت‌هاست! 🔹نهج‌البلاغه را که باز می‌کنیم هر خطبه و حکمت و نامه‌ی حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام) را که می‌خوانیم، از عدالت سخن به میان آمده؛ از مبارزه با تبعیض و فقر و فساد؛ از تشر و نهیب به اصحاب قدرت و ثروت؛ از نصیحت مردم و دعوت آنان به قیام و مبارزه با ظالمان؛ از امر به معروف و نهی از منکر قدرتمندان و زورمداران؛ دفاع از مظلومان و مستضعفان! 🔸به آثار رهبران انقلاب اسلامی که مراجعه می‌کنیم از صحیفه امام(ره) و آثار شهیدان بهشتی و مطهری تا آثار آیت‌الله خامنه‌ای(حفظه‌الله)؛ بیشترین مسئله‌ای که تکرار شده و مشهود است، بحث از عدالت و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و دفاع از محرومین و مستضعفین و جامعه توحیدی و جامعه بی‌طبقه و آزادی‌خواهی و امر به معروف و نهی از منکر اصحاب قدرت و ثروت است! 🔹اما وقتی به محتوای خیلی از منابر معروف و سخنرانان و اساتید حزب‌اللهی و خطبای مشهور نماز جمعه و برنامه‌های مذهبی صداوسیما، در دوسه دهه اخیر رجوع کرده و واکاوی می‌کنیم، مهم‌ترین مسائلی که مطرح می‌شود، عبارتست از: اخلاقیات و معنویات فردی و نهایتاً خانوادگی و بی‌تفاوت نسبت به قدرت و ثروت و حکومت و دولت، دین فردی و حجاب و عفاف و زیارت و عزاداری‌ و خیریه و امور بی‌تفاوت نسبت به مسائل و دردهای مردم! 🔸خیلی از رسانه‌ها و فعالان مجازی حزب‌اللهی را هم که نگاه می‌کنیم بجای بازخوانی نهج البلاغه و صحیفه امام و مطهری‌خوانی و بهشتی‌خوانی و خامنه‌ای‌خوانی، امروز کارشان پرداختن به امور غیراصلی است. بی‌تفاوت نسبت به مسائل اصلی جامعه؛ بی‌خیال نسبت به معروف‌ها و منکرات اصلی و اساسی و درگیر دعواهای سیاسی و جناحی! 🔹همین خطِ بی‌تفاوتی نسبت به معروف‌های اصلی و منکرات اصلی را، در ۳۰ سال گذشته(بجز یک مقطع دوسه ساله)، در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور می‌بینید به ریاست آیت‌الله جنتی و حالا آیت‌الله صدیقی؛ این ستاد، نه تنها معروف‌ها و منکرهای اصلی را فراموش کرده، بلکه از بین همین اخلاقیات و معنویات و دشمن‌شناسی‌های تریبون داران حزب‌اللهی در دوسه دهه اخیر هم، فقط به حجاب و عفاف چسبیده! آن هم با روش‌های مستقیمِ بی‌تاثیرِ فرعیِ به درد نخور! 🔻دعوای ما با بخش عمده‌ای از فعالان رسانه ای و مجازی و مذهبی و نهادها و ساختارهای مسئول، همین دعوای اولویت‌هاست! در همین ایام ببینید چه مسائلی بیشتر در مرکز توجه نهادهای فرهنگی و دینی و مجموعه های حزب اللهی در کشور است؟ چه مسئله ای باعث شده رگ غیرت همه این عزیزان باد کند(بدرستی باد کرده البته) ولی برای مسائل اصلی، تره خرد نمی کنند و تجمعی و اعتراضی و حرکتی نمی کنند؟ 🔻این ‏بخشی از بیانات رهبر انقلاب در جمع مسئولان قوه قضائیه در سال گذشته است: «حالا در صلات و زکات و مانند اینها بالاخره یک کارهایی شده، [امّا در] «اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر» عقبیم. معروف چیست؟ عدالت، انصاف، برادری، ارزشهای اسلامی ... منکر چیست؟ ظلم است، فساد است، تبعیض است، بی‌انصافی است، عدم اطاعت الهی است.» 🔹بیانات اخیر رهبری در دیدار با مسئولان کشور را هم بخوانید. از اول تا آخر. دارد به صراحت می گوید «همه دستگاه ها و همه بخش ها باید این اولویت را بپذیرند»(یعنی هنوز نپذیرفته اند!). کدام بخش ها؟ خودشان تأکید می کنند: «اینها همه‌اش باید در خدمت مهار تورم و رشد تولید قرار بگیرد. امکانات اجرایی داریم، امکانات تقنینی داریم، امکانات قضایی داریم، امکانات رسانه‌ای داریم، تجربه‌ها و عناصر مجرّب داریم و ...» 🔸بعد به صراحت می فرماید: «مبارزه با فساد، در رأس توصیه‌های کلیدی در مسئله اقتصاد است/ فساد مردم را ناامید میکند/ بدون ملاحظه با فساد باید مبارزه کرد». 🔺خلاصه؛ دعوای امروز ما دعوای اولویت هاست! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 علت شکستنِ ستون فقرات ملت ها چیست؟ 🔻علل خوشبختی و بدبختی ملت‌ها از زبان امام علی علیه السلام 🔹حتماً خوانده و شنیده‌اید که می‌گویند سنت‌های طبیعی و الهی لایتغیر هستند. این گزاره یعنی چه؟ یعنی اگر یک علت تامه و مهمی در ۵۰۰۰ سال قبل منجر به یک اتفاقی شده، همان علت امروز هم منجر به همان مدل اتفاق می‌شود. 🔸حضرت امیرالمومنین(ع) در خطبه مشهور به "قاصعه" خطاب به امت می‌فرماید همچنان که امت‌های پیشین، بر اثر یکجور کارها و اشتباهات و کج‌روی‌ها و انحراف‌هایی دچار بدبختی شدند، شما هم ممکن است بر اثر این کج‌روی‌ها دچار بدبختی شوید. 🔹می‌فرماید: واحذَروا ما نَزَلَ بِالاُمَمِ قَبلَکُم مِنَ المَثُلات؛ بپرهیزید از آنچه بر امت‌های پیش از شما نازل شد از عقوبت‌ها! 🔸کدام عقوبت‌ها؟ زلزله، فرورفتن در زمین، بادهای سرخ و سیاه؟ آیا منظور بلاهای زمینی و آسمانی است؟ خیر، اینجا منظور بلاهای انسانی و اجتماعی است. منظور ذلت‌ها، عقب‌افتادگی‌ها، انحطاط‌ها، مغلوب شدن در برابر دشمنان، ظلم‌ها، فسادها، تبعیض‌ها و فقر و جهالت‌هاست. چه چیزهایی منجر به این شکست ها می شود؟ فرازهایی از خطبه قاصعه نهج البلاغه به ما در تحلیلِ علت فرازها و فرودهای ملت ها بسیار کمک می کند. 🔹در ادامه می‌فرماید: بسوءِ الافعال و ذمیم الاعمال؛ آن بلاها بر اثر افعال و اعمال و رفتارهای خودشان بود. 🔸فَتَذَکَّروا فی‌الخَیر و الشَرِّ اَحوالَهُم و احذَروا اَن تَکونوا اَمثالَهُم؛ پس در خیر و شر، در نیکی و بدی، احوال آنان را به یاد آورید و بپرهیزید از اینکه مثل آن‌ها عمل کنید و مثل آنها بشوید.(در بدی‌ها). 🔹فَاِذا تَفَکَّرتُم فی تَفاوُتِ حالَیهِم فَالزَموا کُلَّ اَمرِِ لَزِمَتِ العِزَّةُ بِهِ شَأنَهُم. پس وقتی تفکر و تدبر کردید در تفاوت حالت نیکی و بدی آنها، پس انتخاب کنید هر چیزی را که موجب عزت‌شان شد. 🔸وَ زاحَتِ الاَعداءُ لَهُ عَنهُم؛ و هر چیزی موجب شد دشمنان آنان از بین بروند و شکست بخورند، آن در خودتان ایجاد کنید. 🔹وَ مُدَّتِ العافِیَةُ فیهِ عَلَیهِم؛ ببینید چه چیزی منجر به عافیت آنها شد، برای خودتان کسب کنید. عافیت نه به معنای تنبلی! بلکه به معنای رفاه عمومی و کامل برای همه؛ زندگی مساعد و مناسب و سالم. 🔸وَ انقادَتِ النِّعمَةُ لَهُ مَعَهُم؛ ببینید چه عاملی باعث شد که نعمت‌های عالم مطیع و مُسَخَر آن امت‌های سربلند شد، آن را شما هم کسب کنید. یعنی اگر آنها، نعمت‌ها را در سایه کار، علم، تلاش و کوشش، در سایه درک و شعور و آگاهی بدست آوردند شما هم، کار، علم، ابتکار، کوشش، درک، شعور و آگاهی را کسب کنید. 🔹وَ وَصَلَتِ الکَرامَةُ عَلَیهِ حَبلَهُم؛ ببینید چه چیزهایی باعث کرامت آنها شده تا سایر امت ها به آنان احترام بگذارند. آن چیزها را در خود بوجود بیاورید. 🔻حالا در ادامه خود حضرت آن چیزهایی که باعث عزت امت های پیشین شده و پیروزی در برابر دشمنان را نصیب آنها کرده و عافیت برای آنها بوجود آورده و نعمت ها را مُسَخَر آنها کرده و کرامت و ارزش میان عالمیان برای آنها بوجود آورده را معرفی می کند. حضرت امیر(ع) دلایل خوشبختی امت های پیشین را اینگونه بر می شمرد: 1️⃣ اول؛ مِنَ الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ؛ پرهیز از تفرقه و دودستگی ها و دوقطبی های مضر و غلط. 2️⃣ دوم؛ وَ اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ؛ ملازم شدن با الفت و همرنگی و همدلی 3️⃣ سوم؛ وَ التَّحَاضِّ عَلَيْهَا؛ مردم را وادار کردن و شوراندن برای الفت و همدلی و وحدت 4️⃣ چهارم؛ وَ التَّوَاصِي بِهَا؛ توصیه کردن به یکدیگر درباره وحدت و همدلی و الفت. 🔻در مقابلِ این خوشبختی، شقاوت ها و بدبختی هاست. حضرت در ادامه توصیه می فرماید که از آن چیزهایی که موجب شقاوت امت های پیشین شد، پرهیز کنید: وَ اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ، از هر کارى که ستون فقرات آنها را در هم شکست و قدرتشان را سست کرد اجتناب کنيد. 🔹چه چیزهایی منجر به شکستن ستون فقرات امت های پیشین شده و آنها را درهم شکسته؟ اینگونه می فرماید: 🔸مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ وَ تَخَاذُلِ الْأَيْدِي. از کينه هاى درونى، بدخواهى، پشت به هم کردن و دست از يارى هم برداشتن. 🔹این فرازها از خطبه قاصعه، برای همه ما مایه درس ها و عبرت های فراوان است. در این ماه مبارک رمضان بیشتر در این موارد تأمل کنیم. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از  محسن ریسمان سنج
پولهای حرام و برخورداری‌های تبعیض‌آمیز سرنخ خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی تورّمِ بالا، در چند سال پی‌درپی خیلی چیز مهمّی است؛ سالهای متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند؛ یک عدّه‌ای محروم میمانند، یک عدّه‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیبهایشان پُر میشود. از هر دو طرف، ایجاد فساد خواهد شد؛ هم از طرف فقر، فسادهای فرهنگی، اجتماعی به وجود می‌آید؛ هم از طرف آن مجموعه‌ای که توانسته‌اند از این آبهای گل‌آلود ماهی بگیرند، استفاده‌ی نامشروع کنند، حرام‌خوری کنند، از ناحیه‌ی آنها هم فسادهایی به وجود می‌آید. تورّم یک مسئله‌ی صرفاً اقتصادی به نظر میرسد امّا انسان میبیند نه، این میتواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی هست که اگر ما سر نخ اینها را دنبال کنیم، به همین پولهای حرام و برخورداری‌های تبعیض‌آمیز خواهیم رسید ۱۴۰۲/۱/۱۵ 🏷 رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام @rismansanj
این بخش از بیانات رهبری، جدا از اینکه بر تاثیر اقتصاد بیمار بر فرهنگ تاکید می‌کند، به این سوال هم پاسخ می‌دهد که چرا افراد دارا و پولدار بیشتر فساد می‌کنند تا فقرا؟ پاسخ روشن است. تبعیض و تورم و مشکلات اقتصادی، دو طبقه بوجود می آورد: طبقه دارا و پولدار و طبقه ضعیف و ندار. از هر دو طرف فساد ایجاد می‌شود. خیلی از فسادهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از پول‌های حرام و بادآورده و ناشی از تبعیض و فساد است... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
مواد اولیه عمده مصالح ساختمانی، خودرو، لوازم خانگی و... یا محصولات نفتی و پتروشیمی است، یا فلزات. قیمت‌گذاری دلاری این مواد اولیه، یعنی دلاری‌سازی هزینه‌های کارگران و کارمندان ایرانی که درآمدهایشان ریالی است. مبارزه با دلاری‌سازی، مبارزه است. تماشاگر نباشید...
🔴 دوستان این نقطه‌ای که امروز آقای جبرائیلی ایستاده، همان جایی است که ریشه تورم و افزایش قیمت‌ها و وابسته‌سازی اقتصاد به دلار است. 🔻تعبیر رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان کشور همین است: "چرا شرکت دولتی، مواد اولیه داخلی خودش را با قیمت دلار تلگرامی و جعلی تطبیق میکند؟" 🔹مجلس باید مصوبه‌ای در این زمینه داشته و ده‌ها شرکت بزرگ دولتی و شبه‌دولتی و خصوصی، در این چارچوب حرکت کنند. این شرکت‌های بزرگ مادر باید ملزم شوند که در این مسیر حرکت کنند. ریل‌گذاری مجلس و حرکت دولت در این ریل، می‌تواند به بیانجامد. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 سودهای بادآورده و بانیان تورم! 🔻این جدول را خوب نگاه کنید. سودهای کلانی است که ۲۰ شرکت بزرگ از قِبَل افزایش نرخ دلار برده‌اند بدون آنکه سودشان از قِبَل افزایش تولید باشد! 🔹افزایش قیمت ارز، کار کانال‌های تلگرامی نیست. کار همین شرکت‌های بزرگ دولتی، شبه‌دولتی و خصوصی است که با افزایش قیمت دلار، مواد اولیه را با قیمت لحظه‌ای دلار به تولیدکننده‌های خُرد و کلان داخلی می‌دهند و سودهای ابرنجومی می‌برند! چه بسا خودشان گرداننده اصلی کانالهای مجازی هم باشند! 🔸بطور مثال، در بحث افزایش قیمت روزانه خودروها، ما فقط خودروسازها را می‌بینیم بعنوان حلقه آخر این زنجیره! ولی شرکت‌های مس و فولاد و ... را نمی‌بینیم که با قیمت مجازی دلار، مواد اولیه را به خودروساز می‌دهند! سودهای کلان فولادها را در این زنجیره نمی‌بینیم! خودروساز هم برای افزایش بیشتر سود خود و عقب نماندن از قافله، قیمت خودرو را چندبرابر می‌کند! 🔹این مسئله در همه موارد مشخص است. آنها سودشان در تورم است؛ سودشان در افزایش نرخ ارز است! 🔸سالهاست به اسم اینکه اقتصاد نباید دستوری باشد، خودشان در پشت پرده این کانال و آن کانال، دستوری قیمت را لحظه‌ای بالا برده‌اند و به اسم اینکه اگر با نرخ ریال مواد اولیه به بازار داخلی بدهیم، قاچاق می‌شود، سودهای کلان برده‌اند! 🔹این جدول را خوب نگاه کنید. سود هر کدام و جمع سودها را ببینید. مالیات‌هایشان را هم ببینید! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
یادتون هست که برای ثبت نام در قرعه کشی خودرو شرط گذاشتند که افراد ۹۰ میلیون تومان باید در ‎ نگه دارند؟ می‌گفتند با این کار جلوی دلالی را میگیریم و قیمت ‎ را کنترل می‌کنیم. حالا افزایش نرخ خودرو بصورت روزانه و ماهانه براثر چیست؟ قیمت دستوری ‎ براثر چیست؟ دیدید حساب وکالتی فقط برای حذف فقرا و ضعفا و طبقات متوسط جامعه بود؟ ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
‏شما فکر می‌کنید این دُگمیسم روی آموزه‌های لیبرال و دیکتاتوری نئولیبرال‌ها بر اثر چیست؟ این تصویر فهرست حامیان مالی شاخص ‎ را ببینید. فولاد و مس و بانک‌های خصوصی، حمایت مالی می‌کنند تا در دانشکده اقتصاد شریف، علم خاص مورد نیازشان تولید شود و مخالفین را بکوبند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 به نظر شما چرا کشورهای غربی غالباً نخبگان المپیادی، علوم‌پایه، مهندسی، فنی وپزشکی ما را به طرُق مختلف جذب می‌کنند(درصد بالایی از فرار مغزها از این رشته‌های علمی است)، اما بسیار معدود، از فارغ‌التحصیلان علوم انسانی ما استفاده می‌کنند وحتی برخی از آنها را با برنامه به کشورمان باز می‌گردانند؟ 🔻نظر خودم اینه: اول: ما در عرصه ‎ بیشتر مصرف‌کننده و مترجم هستیم تا تولیدکننده و صاحب نظریه. دوم: غرب، عرصه علوم‌انسانی، فکر و نظریه‌پردازی را در سطوح بالا، انحصاری برای خودش نگه می‌دارد و به دیگران اجازه ورود نمی‌دهد و در سایر عرصه‌ها، از دیگران بهره و برده می‌کَشد. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
دیشب مطلبی در کانال منتشر کردم با این عنوان: "حضرت امیرالمومنین(ع) چگونه دیوان مالی را برهم زد؟ تغییر ریل بنیان‌های تبعیض در جامعه" حالا نگاه می‌کنم پیداش نمی‌کنم! خودم پاک کردم؟ 😳 ادمین اشتباهی حذف کرد؟ 😐 اصلاً در عالم رویا همچین مطلبی ارسال کردم؟ 😊 عجب روزگاری شده.
🔴 مطلب رو دوباره ارسال می کنم 👇👇
🔴 امام علی(ع) چگونه دیوان مالی را برهم زد؟ 🔻بنیان های در جامعه اسلامی شماره 1 🔹یکی از اقدامات اساسی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در زمان کوتاه حکومتش، تغییر ریل گذاری و جهت گیری های حکومت و جامعه بود. بهتر است بگوئیم بازگرداندن ریل حکومت به جایگاه اصیل آن. به چند مورد اشاره می کنم. 🔻اول؛ تبعیض های با پوشش شرعی! 🔹پیامبر بزرگ اسلام(ص) بعد از تشکیل حکومت و بعد از اینکه در جنگ های مختلف، غنائمی بدست می آوردند بطور عادلانه بین عموم مسلمین توزیع می کردند. همه را بطور مساوی از بیت المال بهره مند می ساختند و تنها در جایی پرداخت ها یکسان نبود که به فقرا و اصحاب صفه و طبقه ضعیف، سهم بیشتری از بیت المال پرداخت می کرد تا فقر ریشه کن شود. 🔸این سنت در زمان خلیفه اول(ابوبکر) و در اوایل حکومت خلیفه دوم(عمر) نسبتاً برقرار بود اما در ادامه حکومت عُمَر تغییر کرد و سیاست توزیع عادلانه بیت المال از ریل اصلی خارج شد و بنیان های غلطی در این مقطع گذاشته شد که در زمان خلیفه سوم به شکل بسیار شدیدتری این روند ادامه پیدا کرد و نتیجه آن بود. 🔹یکی از اتفاقاتی که در زمان خلیفه دوم منجر به انحراف حکومت اسلامی شد، تبعیض های گوناگون بود؛ یکی از این تبعیض ها، توزیع نابرابر بیت المال با ظاهر شرعی بود. بدین شکل که سابقون در پذیرش اسلام و حضور در غزوات پیامبر و جنگ ها، سهم شان از بیت المال باید بیشتر از مابقی باشد. او با تدوین دیوان مالی، سلسله مراتبی را بنا گذاشت که بیت‌المال باید بر اساس «فضل» و «سابقه» و «تقدم فامیلی با پیامبر (ص)» توزیع شود. یعنی بجای مساوات، روش تفضیل را در توزیع بنا گذاشت. (احمدبن واضح یعقوبی، تاریخ‌الیعقوبی، ج2، ص153 - محمدبن جریر طبری، تاریخ الامم و الملوک‌، ج‏3‌، ص‏613 ـ615) 🔸تاریخ طبری گزارش می کند که خلیفه دوم، دو معیار را برای توزیع بیت المال در نظر گرفت: «قرابت فامیلی با رسول الله» و «سابقه اسلامی». بر همین اساس، خلیفه دوم سالیانه برای عباس عموی رسول خدا (ص) سهمی بالغ بر 25 هزار یا 12 درهم، و برای هر یک از همسران پیامبر(ص) سهمی بالغ بر 10 هزار تا 12 هزار درهم تعیین کرد و برای سایر قریش مبالغی را سالانه در نظر می گرفت. 🔻همچنین براساس «سابقه اسلامی» افراد، رتبه‌های مالی‌ زیر را تدوین کرد: 1️⃣ پنج‌هزار درهم برای مسلمانان‌ حاضر در جنگ بدر. 2️⃣ چهار هزار درهم برای مسلمانان حاضر در جنگ‌‌های پس از بدر تا حدیبیه. 3️⃣ سه هزار درهم برای مسلمانان حاضر در جنگ‌های پس از حدیبیه تا جنگ با مرتدین در زمان ابوبکر، و نیز حاضران در جنگ‌های واقع در خلافت خود او تا پیش از قادسیه. 4️⃣ دو هزار درهم برای مسلمانان حاضر در جنگ‌های قادسیه و یَرموک. 5️⃣ سهم‌های: هزار درهم، پانصد درهم، سیصد درهم، دویست و پنجاه درهم و دویست درهم، به تفکیک برای گروه‌های دیگری از مسلمانان. 🔹محاسبه: درهم شرعی، مقدار نقره معادل وزن ۱۲.۶ نخود و هر نخود معادل یک پنجم گرم دانسته شده و بر این اساس، ارزش هر درهم شرعی، تقریبا معادل ۲.۵ گرم نقره است. قیمت هر گرم نقره در تاریخ 19 فروردین 1402 تقریباً 52 هزار تومان می باشد. یعنی پنج هزار درهم به پول ایران در این تاریخ برابر است با: 5000×2.5×52000=650.000.000 یعنی 650 میلیون تومان برای یکسال. 🔸یکی از موارد اساسی که حضرت امیر(ع) درست در روز اول و دوم حکومت خود، تغییر آن را علناً اعلام کرد برهم زدن این دیوان مالی است. در نزد امام المتقین، آحاد مسلمین با هم برابر بودند و هیچ کسی نباید به بهانه فامیل بودن با پیامبر و یا حضور در نهضت و جنگ ها و غزوات، سهم بیشتری از بیت المال دریافت کند. 🔻بخشی از اولین خطبه حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) بعد از خلافت: «اى مردم! هرگاه من اين گروه را كه در دنيا فرو رفته‏اند وصاحبان آب وملك ومركبهاى رهوار وغلامان وكنيزان زيبا شده‏اند از اين فرو رفتگى باز دارم وبه حقوق شرعى خويش آشنا سازم، بر من انتقاد نكنند و نگويند كه فرزند ابوطالب ما را از حقوق خود محروم ساخت. آن كس كه مى‏ انديشد كه به سبب مصاحبتش با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر ديگران برترى دارد بايد بداند كه ملاك برترى چيز ديگر است. برترى از آن كسى است كه نداى خدا و پيامبر را پاسخ بگويد و آيين اسلام را بپذيرد. در اين صورت، همه افراد، از نظر حقوق، با ديگران برابر خواهند بود. شما بندگان خدا هستيد و مال، مال خداست و ميان شما بالسويه تقسيم مى ‏شود. كسى بر كسى برترى ندارد. فردا بيت المال ميان شما تقسيم مى ‏شود و عرب و عجم در آن يكسان هستند». شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج‏7، ص‏37. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 مطلبی که حذف شده را دوباره ارسال کردم. مطالعه بفرمائید تا شماره بعدی ارسال بشه ان شاءالله
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چه شد خودی‌های جامعه‌ی نبوی، دشمنان جامعه‌ی علوی شدند؟! 🔹انحراف از مسیر حق و آرمان، پدیده‎‌ای دور از ذهن و غیرممکن نیست، کما اینکه در طول تاریخ نیز افراد و حتی جوامعی که از اهداف اولیه خود منحرف شده‌اند را به دفعات دیده‌ایم. 🔸اما سؤال اساسی این است که چگونه جامعه‌ی اسلامی ممکن است دچار انحراف در آرمان‌ها ‌شود؟ چه شد که جامعه‌ای که پیامبر (ص) سال‌ها برای آن زحمت کشیده بود، بعد از رحلت ایشان جامعه طبقه طبقه شد؟ 🔹حجت الاسلام در برنامه علامت پاسخ می‌دهند که چگونه نظام طبقاتی بعد از پیامبر بازتولید شد و از انقلابی می‌گوید که امام علی علیه این نظام طبقاتی به راه انداخت. 🔺پ.ن: چه کنیم جامعه خودمان در نقاط مهم تصمیم‌گیری بر روی آرمان‌ها محکم بایستد و مقاومت کند و به انحرافت بعد از پیامبر دچار نشود؟! 🔺فیلم کامل این قسمت را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید. 🎬@Mostazafin_TV
🔴 مادر کودک ایذه‌ای که قربانی اغتشاشات ماه‌های گذشته شده، برای یکی از شرورهای خشن ایذه به نام عباس کورکوری مشهور به که به اقدامات تروریستی خود در حوادث ایذه اعتراف هم کرده، استوری زده و از او حمایت کرده و می‌گوید او قاتل نیست بلکه مجاهد در ره هدف است! 🔹روی اشرار ‎ خیلی تحقیق کردم. مادر این کودکِ قربانی، یا واقعاً نادان و جاهل است و از سر لجبازی و ناراحتی این کارها را میکند و این جانیان و تروریست‌ها را نمی‌شناسد و از جنایتهای اشرار ایذه اطلاعی ندارد(که ظاهراً سیستم تلاش کرده وی شناخت پیدا کند) یا هم خودش جزو سرشبکه‌های جریانات نفاق است. 🔸نهایتش می‌تواند بگوید: "نه، عباس کورکوری قاتل پسر من نیست و پسرم اشتباهی بدست ماموران کشته شده"، اما استوری حمایتی از یکی از اشرار سابقه دار بسیار عجیب است. خاصه شبکه اشراری که سابقه قتل، تجاوز، قاچاق مواد مخدر و سرقت داشته‌اند! این حمایت بسیار عجیب است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 امام علی(علیه السلام) چگونه سیستم رانتخواری را منهدم کرد؟ شماره 2 🔹در مطلب قبل به بخشی از بنیان های غلطی که در زمان خلیفه دوم گذاشته شد، اشاره کردیم. اقدامات خلیفه دوم در زمان عثمان خلیفه سوم، با شدت و گستره بیشتری ادامه پیدا کرد و توزیع ناعادلانه منابع و درآمدها بصورت نجومی افزایش یافت و فاصله طبقاتی در جامعه اسلامی بسیار عمیق تر شد. 🔸اگر در زمان خلیفه دوم، معیارهای توزیع بیت المال، «قرابت فامیلی با رسول الله (ص)» و «سابقه اسلامی و حضور در جنگ ها» بود اما در زمان خلیفه سوم، پا را از این شروط فراتر گذاشتند و بنی امیه را که پیامبر راجع به آنها توصیه کرده بود وارد سیستم حکومت نشوند، در صدر حکومت نشاندند و عطابخشی ها و رانتخواری ها را به اوج رساندند. 🔹نسَب عثمان به بنی امیه باز می گردد. بعد از اینکه حاکم شد در اولین فرصت، بسیاری از والیان و مقامات دستگاه خلافت را عزل کرده و اقوام و خویشاوندان اموی خود را منصوب کرد. از کسانی هم استفاده کرد که برخی از آنها به دستور پیامبر(ص) تحت پیگرد بودند یا در تبعید بودند و یا آیه قرآن در مذمت آنها نازل شده بود! بطور مثال عبدالله بن عامر سابقه ارتداد داشت؛ ولید بن عقبه شخصی بود که قرآن او را فاسق خطاب کرده بود؛ مروان بن حکم نیز به همراه پدرش توسط پیامبر از مدینه اخراج شده بودند که عثمان آن‌ها را دوباره به مدینه بازگرداند! 🔸یکی از ریل گذاری هایی که نتیجه آن شکاف های عمیق طبقاتی است واگذاری امتیازات ویژه به بنی امیه بود. بطور مثال عثمان در یک قلم، امتیاز زمین ها و مراتع(چراگاه ها) مدینه را به بنی امیه واگذار کرد. بدین صورت گله های هزاران شتری، صنعت حمل و نقل، گوشت و .. به صورت انحصاری در اختیار بنی امیه قرار گرفت. 🔹بذل و بخش های آنچنانی به قوم و خویش خود، کم کم زمینه اعتراضات عمومی علیه او را فراهم کرد. بخشی از این حاتم بخشی ها بدین صورت بوده: 1️⃣ به مروان بن حکم خمس غنایم آفریقا را بخشید که مبلغ آن 500 هزار دینار (مثقال طلا) بوده است و مبلغ یکصد هزار درهم (نقره) دیگر از بیت المال به او بخشید. 2️⃣ مبلغ 200 هزار نیز به ابوسفیان. 3️⃣ از غنایم جنگ دیگرى در آفریقا مبلغ 100 هزار دینار به عبداللّه بن ابى سرح (برادر رضاعى خود). 4️⃣ مبلغ 300 هزار درهم به حارث بن حکم (برادر مروان بن حکم) بخشید. 5️⃣ به سعید بن عاص اموى مبلغ 100 هزار درهم بخشید. 6️⃣ به عبدالله بن خالد اموى مبلغ 600 هزار درهم بخشید و ... 🔻محاسبه: یک دینار برابر با یک مثقال شرعی طلا است و بنابر نظر برخی محققان، دینار شرعی تقریباً 4.24 گرم طلا و بنابر نظر برخی دیگر، دینار شرعی تقریباً 4.46 گرم طلا است. 🔺بطور مثال ارزش 500 هزار دینار به تومان در 22 فروردین 1402 می شود: 500.000×4.46*2.500.000 = 5.575.000.000.000 تومان پنج هزار و پانصد و هفتاد و پنج میلیارد تومان!!! 🔹برای خود نیز جداگانه اموالی را جمع آوری کرده بود. در تاریخ آمده است که وقتى عثمان کشته شد، میلیون ها درهم و بیش از 500 هزار دینار براى خود ذخیره کرده بود و یک هزار شتر و یک هزار برده و تعداد زیادى اسب و اموال دیگرى نیز براى خود اندوخته بود! (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 1، ص 198 – 199) 🔸این تبعیض ها آنچنان جامعه را دچار مشکل کرده بود که مردم همه تجمع کرده و سه شبانه روز خانه عثمان را محاصره کردند و کسی هم جرأت دفاع از او را نداشت و در نهایت او را کشتند و اموی ها از مدینه فرار کردند. 🔹امیرمؤمنان على(علیه السلام) در چنین شرایطی روی کار آمد و این چنین فرمود: «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإِنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ . (خطبه 15 نهج البلاغه) به خدا قسم اگر آن املاك را بيابم به مسلمين بر مى‏گردانم گر چه مهريه زنان شده باشد، يا با آن كنيزها خريده باشند. زيرا گشايش امور با عدالت است، كسى كه عدالت او را در مضيقه اندازد ظلم و ستم مضيقه بيشترى براى او ايجاد مى‏كند» 🔻و این چنین دشمنی ها با آن امام همام و خون خدا آغاز شد. 🔹«جرج جرداق» نویسنده معروف معاصر، درباره تقویت بنى امیّه توسّط عثمان مى نویسد: «وَ جَعَل (عثمان) فى ایدیهم مفتاحَ بیتِ الْمال، و سیفَ السّلطان»؛ (عثمان، هم کلید بیت المال و هم شمشیر سلطان را در دستان بنى امیّه قرار داده بود!) الامام على صوت العدالة الانسانیة، ج 1، ص 124. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ارزش حکومت در نزد امیرالمومنین علی علیه‌السلام و تعابیر بسیار عجیب حضرت از حکومت! 🔻امام علی علیه‌السلام، در سه جا، سه تعبیر بسیار عجیبی درباره حکومت، قدرت و دنیا دارد. دقت به این تعابیر نشان می‌دهد که فلسفه حکومت از نظر اسلام چیست؟ آیا تشکیل حکومت به خودی خود اصالت دارد؟ آیا خود حکومت به خودی خود، مطلقا ارزش دارد؟ به تعابیر توجه کنید: 1⃣ اول؛ عبدالله بن عباس می‌گوید وقتی به جنگ با ناکثین(جنگ جمل - طلحه و زبیر و عایشه) رفتیم، در سرزمین "ذی‌قار" خدمت امام رفتم که در حال پینه‌دوزی کفش وصله‌دار خود بود. از من پرسید: ابن عباس، این کفش چقدر است؟ گفتم: بهایی ندارد. 🔹فرمود: "به خدا سوگند، حکومت بر شما از همین کفش بی‌ارزش در نزد من، بی‌ارزش‌تر است؛ مگر اینکه حقی را با آن به پا دارم یا باطلی را دفع نمایم." (خطبه ۳۳ نهج البلاغه) 2⃣ دوم؛ حضرت امیر(ع) در جای دیگری، حکومت را از آبِ بینی بز، بی‌ارزش تر می‌داند: "سوگند به پروردگارى كه دانه گياه را در خاك شكافت و انسان را بيافريد. اگر آن جمعيت زياد حضور نمى‏ يافتند و وجود جمعى يارى كننده نبود كه حجت بر من تمام گردد و اگر نبود پيمانى كه خداوند تبارك و تعالى از علماء و دانشمندان گرفته تا راضى نشوند بر سيرى ظالم و گرسنه ماندن مظلوم، هر آينه رشته شتر خلافت را بر كوهانش مى ‏انداختم و پايانش را چون اولش فرض مى‏ كردم و از خلافت كناره مى‏ گرفتم. آن وقت شما مى فهميديد كه اين دنياى شما نزد من از آب بينى بزى كم ارزشتر است." (خطبه ۳ نهج البلاغه) 3⃣ سوم؛ این تعبیر بسیار عجیب‌تر است. امام علی(ع) در بیان تنفر خود از زرق و برق "قدرت" و "دنیا" می فرماید: «به خدا سوگند دنياى شما در نظر من از استخوان خوكى كه در دست شخص جذامى باشد، پست تر است». 🔹در واقع امام(ع) با اين تعبیر و تشبيه، واضح‌ترین و رساترين تعبير خود را از حکومت، قدرت و دنیا اعلام می‌کند. دقت کنید: 🔸استخوان بى گوشت که خود ارزشى ندارد؛ به ويژه اگر استخوانِ حيوان نجس العين مانند خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مى كنند و سوگندى كه حضرت در ابتدای سخن می‌آورد ناشی از صراحت و تاکید ویژه دارد. 🔹در مکتب علی بن ابی طالب حکومت تنها زمانی با ارزش و مقدس است که برای احقاق حق عموم مردم و طبقات متوسط و ضعیف جامعه اقدام کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3