eitaa logo
🌹دفتر حضرت آيت الله سيد جواد مدرسی قدس سره🌹
244 دنبال‌کننده
1هزار عکس
210 ویدیو
195 فایل
🌷🌷🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰در عدّة الداعی از «ابوالصبّاح کنانی» که یکی از راویان مشهور می‌باشد، آورده است: ✍خدمت امام صادق عرض کردم: ⁉️ آیا آنچه از بلا به مؤمن می‌رسد، به‌خاطر گناه است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: 🌷لَا وَ لَكِنْ يَسْمَعُ‏ اللَّهُ‏ أَنِينَهُ‏ وَ شَكْوَاهُ وَ دُعَاءَهُ لِيَكْتُبَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ يَحُطَّ عَنْهُ السَّيِّئَاتِ؛🌷 "نه، بلكه به‌خاطر اين است كه خداوند ناله و شكايت و دعايش را بشنود تا برايش حسنه بنويسد و گناهانش را محو نماید. ✍و نیز در عدّة الداعی از رسول اکرم آورده است: 🌹إِذَا كَانَ الْعَبْدُ عَلَى طَرِيقِهِ مِنَ الْخَيْرِ فَمَرِضَ أَوْ سَافَرَ أَوْ عَجَزَ عَنِ الْعَمَلِ بِكِبَرٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِثْلَ مَا كَانَ يَعْمَلُهُ ثُمَّ قَرَأَ: (فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ)؛🌹 "وقتى بنده در راه خير و درست حركت می‌كند، اگر بیمار شود يا به مسافرت رود يا در اثر پيرى نتواند اعمالش را همچون گذشته انجام دهد، خداوند متعال همانند عمل گذشته اش براى او خواهد نوشت‏. آن‌گاه حضرت، اين آيه را تلاوت فرمودند: «پس برای ايشان پاداشی بى‏ پايان است»." ✍ و نیز در همان کتاب آمده است: از اموری که خداوند متعال به داود نبیّ علی نبیّنا و آله و علیه السلام وحی کرد، این است که: 🌷رُبَّمَا أَمْرَضْتُ‏ الْعَبْدَ فَقَلَّتْ صَلَاتُهُ وَ خِدْمَتُهُ وَ لَصَوْتُهُ إِذَا دَعَانِي فِي كُرْبَتِهِ‏ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ الْمُصَلِّينَ؛🌷 "چه‌بسا بنده‏ اى را بیمار كنم كه در اثر آن، نماز و خدمات او كم گردد، امّا صداى او در حالت غم و اندوهش، نزد من دوست‌داشتنى‏ تر از نماز نمازگزاران است.‏
🔰آثار و پیامدهای بلا 🔶1) رشد و تکامل فردی انسان ✍بیان شد که از دیدگاه اسلام و بر اساس آیات شریفه و روایات مبارکه، ابتلائات عمدتاً برای تنبیهِ بشر است و اکثر افراد و جوامع به‌واسطهٔ گناهان و اعمال ناشایستی که انجام داده‌اند، مبتلا می‌شوند؛ یعنی برای عموم مردم، بلاها نوعی منبِّه و مذکِّر به شمار می‌رود که به خود بیایند و به مسیر درست بازگردند که در‌این‌صورت، بلا برای آن‌ها کمال‌آفرین خواهد بود و موجب رشد مادّی و معنوی آنان می‌شود. ♦️برای اولیای خدا نیز ـ هرچند بلا برای تنبیه و ناشی از گناهان نیست ـ امّا موجب ترفیع درجه و پاداش آنان است. 🔰تکامل اختیاری و آزمایش الهی 🔶همچنین بلا برای افراد باایمانی که در مراتب پایین‌تری نسبت به اولیای الهی قرار دارند، می‌تواند امتحان و آزمایش و موجب پاک شدن گناهان و آمرزش آن‌ها باشد. ✍در روایتی از رسول اکرم آمده است: 🌷إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ‏ امْتِحَانٌ‏ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ؛🌷 "بلا برای ظالم (چه ظالم بر مردم و چه ظالم بر نفس) ادب و عقوبت، برای مؤمن آزمایش، برای پیامبران درجه و برای اولیای خدا کرامت و تکریم است. ♦️اگر مردم باایمان و باتقوا، کلّاً از بلا‌ها و مصیبت‌ها مُعاف بودند و بلا فقط برای بی‌دینان و تبهکاران ‌بود، دیگر تکامل اختیاری و تقرّب به پروردگار با انتخاب و مجاهده، مفهوم خود را نداشت و ایمان برای رهایی از این‌گونه ابتلائات بود، نه برای خدای سبحان. 🔶درحالی‌که پروردگار عالَم می‌خواهد دین خالص برای او باشد، و حتّی اگر برای رسیدن به بهشت و فرار از دوزخ باشد، بدین‌خاطر باشد که خداوند متعال بهشت را برای اطاعت‌کنندگان و جهنّم را برای تبهکاران آفریده است.
🔰 امیرالمؤمنین در خطبهٔ فوق‌العادهٔ «قاصعه» می‌فرمایند:         🌷وَ لَكِنَّ اللَّهَ أَرَادَ أَنْ يَكُونَ الِاتِّبَاعُ لِرُسُلِهِ وَ التَّصْدِيقُ بِكُتُبِهِ وَ الْخُشُوعُ لِوَجْهِهِ وَ الِاسْتِكَانَةُ لِأَمْرِهِ وَ الِاسْتِسْلَامُ لِطَاعَتِهِ‏ أُمُوراً لَهُ خَاصَّةً لَا تَشُوبُهَا مِنْ غَيْرِهَا شَائِبَةٌ وَ كُلَّمَا كَانَتِ الْبَلْوَى وَ الِاخْتِبَارُ أَعْظَمَ كَانَتِ الْمَثُوبَةُ وَ الْجَزَاءُ أَجْزَلَ؛🌷 "امّا خداوند می‌خواهد پیروی از رسولانش، تصدیق به کتاب‌هایش، خشوع در برابرش، فروتنی در برابر فرمانش و تسلیم به طاعتش اموری باشد خاصّ او و از هر آمیزه‌ای پاک؛ که هرچه آزمایش و امتحان بزرگ‌تر باشد، ثواب و جزا فراوان‌تر خواهد بود. ♦️وگرنه برای خداوند آسان بود که همه را مؤمن گرداند: 🌹(لَوْ يَشاءُ اللهُ لَهَدَى النَّاسَ جَميعاً)؛🌹 "اگر خدا مى‏ خواست، همهٔ مردم را هدايت مى‏ كرد." ✍و نیز: 🌹(لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ)؛🌹 "اگر مى‏ خواست ، همهٔ شما را هدايت مى‏ كرد . " ✍و نیز: 🌹(إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعينَ)؛🌹 "اگر بخواهيم، نشانه اى [معجزه‌آسا ] از آسمان بر آنان نازل مى‏ كنيم كه فروتنانه و بى‏ اختيار در برابرش گردن نهند. " 🔶درحقیقت، بنا نیست خداوند متعال بشر را در شرایطی قرار دهد که قهراً ایمان بیاورند، بلکه تمام شرایط را برای هدایت و رشد اختیاری انسان‌ها فراهم می‌آورد: 🌹(وَ عَلَى اللهِ قَصْدُ السَّبيلِ)؛🌹 " و بر خداست كه راه راست را [به بندگان] نشان دهد." ✍و نیز: 🌹(كَتَبَ عَلىٰ‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ)؛🌹 "خداوند رحمت را بر خويشتن مقرّر داشته‏ است." 🔶بر اساس این آیهٔ مبارکه و نیز آیهٔ شریفهٔ قبل، خداوند متعال تمام آنچه را برای هدایت بشر لازم است از سر رحمت و لطف انجام می‌دهد، امّا تاآنجاکه به هدف اصل خلقت آسیب نزند و زمینهٔ ایمان اختیاری و از راه فهم ـ ولو حدّاقلّی ـ را نابود نکند.
🔰جنبهٔ تأدیب در کنار جنبهٔ تربیت 🔶بنابراین بلاها می‌توانند کارکردهای مختلفی داشته باشند. ✍این مطلب در روایتی که جناب قطب راوندی; در یکی از کتاب‌های نفیس خود از امام صادق نقل کرده، به‌خوبی بیان شده و خیلی جالب است. وقتی امام صادق بیمار شده بودند، در همان‌ حال این‌چنین دعا می‌کردند: 🌹اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ‏ عِلَّةَ أَدَبٍ؛‏ لَا عِلَّةَ غَضَبٍ؛🌹 "خدایا! این بیماری مرا، بیماری ادب و تربیت قرار بده، نه بیماری غضب." ♦️بیماری، نوعی بلا و سختی است و امام از خداوند متعال می‌خواهند این بلا و سختی را در طریق تکامل و در راه بالارفتن در درجات قرب به‌سوی خودش قرار دهد؛ چراکه برای قرب الهی،نهایت و پایانی قابل‌تصوّر نیست؛ زیرا ذات اقدس الهی از هر حیث، کمال بی‌نهایت است و مخلوق در هر مقام و جایگاهی باشد، باز می‌تواند به خداوند نزدیک‌تر شود. 🔶و معلوم است که بیماری امام معصوم هرگز ناشی از غضب الهی نیست؛ چون امام کاملاً ذوب در ارادهٔ الهی است و اصلاً از خودش هیچ اراده‌ای غیر از ارادهٔ خداوند ندارد؛ ✍ چنان‌که پیامبر در‌مورد حضرت فاطمه فرموده‌اند: 🌸 إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ‏ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى‏ لِرِضَاهَا 🌸 "خداوند از خشم فاطمه خشمگین شود و از خشنودى او خشنود گردد." 🔶 اصلاً غضب و رضای حضرت فاطمه و سایر معصومان مساوی با غضب و رضای خداوند است. ✅ بنابراین بیماری حضرت مسلّماً ناشی از غضب الهی نبود، ولی می‌توانست ناشی از ادب باشد. ♦️ ادب در این روایت نه به این معناست که کسی را عقوبت کنند، بلکه به این معناست که برای تربیت و رفعت مقام و درجات اخروی باشد. ✅پس نکتهٔ مهمّی که از مثل این روایت به دست می‌آید، آن است که بلاها و مصیبت‌های انسان دو جنبه دارد: 1⃣ هم می‌تواند جنبهٔ تأدیب و عقوبت داشته باشد 2⃣ و هم می‌تواند جنبهٔ تربیت و رفعت منزلت داشته و موجب رشد و تکامل انسان شود.
🔰سخت‌ترین بلاها برای کامل‌ترین انسان‌ها 🔶بدین‌جهت کامل‌ترین انسان‌ها یعنی پیامبران الهی سخت‌ترین ابتلائات را داشته‌اند. ✍ در روایت صحیحی آمده است که از رسول اکرم پرسیده شد: 🌷مَنْ‏ أَشَدُّ النَّاسِ‏ بَلَاءً فِي الدُّنْيَا؛🌷 ⁉️ بلای چه كسی در دنيا از همهٔ مردم سخت‌تر است؟حضرت در پاسخ فرمودند: 🌺النَّبِيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ؛🌺 "پيامبران و سپس به‌ترتيب، كسانى كه به آنان نزديک‏تر و شبيه ترند." ✍و در روایت صحیح دیگری در کافی شریف از امام باقر آمده است: 🌸أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ ثُمَّ الْأَوْصِيَاءُ ثُمَّ الْأَمَاثِلُ فَالْأَمَاثِلُ؛🌸 "سخت‌ترين مردم از لحاظ بلا و گرفتارى پيغمبران‌اند، بعد از آنان اوصياء‌اند و سپس به‌ترتيب هر‌كه به ایشان شبيه‏ تر و مانندتر باشد." 🔶روایات در‌این‌زمینه با مضامین شگفت فراوان است. 🌾بر خوان غم چو عالمیان را صلا زدند اوّل صـلا به سـلسـلهٔ انـبـیــــا زدند🌾 ‼️ بلاها، زکات بدن‌ها‌!حتّی در روایت معتبری از رسول اکرم آمده است: 🌺مَلْعُونٌ كُلُّ جَسَدٍ لَا يُزَكَّى‏ وَ لَوْ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً مَرَّةً؛🌺 "ملعون است هر بدنى كه زكاتش داده نشود، اگرچه چهل روز يک‌بار باشد." 🌷فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ... فَمَا زَكَاةُ الْأَجْسَادِ؛🌷 ⁉️اصحاب عرض كردند: ای رسول خدا!‏ ...زكات بدن‌ها چه باشد؟ فَقَالَ لَهُمْ 🌺 أَنْ تُصَابَ بِآفَةٍ؛ 🌺 حضرت فرمودند: " اينكه آفت و آسيبى ببينند." فَتَغَيَّرَتْ وُجُوهُ الَّذِينَ سَمِعُوا ذَلِكَ مِنْهُ‏ فَلَمَّا رَآهُمْ قَدْ تَغَيَّرَتْ أَلْوَانُهُمْ قَالَ لَهُمْ 🌺 أَ تَدْرُونَ مَا عَنَيْتُ بِقَوْلِي‏ 🌺 قَالُوا لَا يَا رَسُولَ اللَّهِ؛ در اينجا رنگ رخسار شنوندگان دگرگون شد. وقتی پيغمبر رنگ آن‌ها را دگرگون ديدند،‌ فرمودند: ⁉️آیا مى‌دانيد مقصودم چه بود؟ ‼️ عرض کردند: نه، ای رسول خدا! قَالَ 🌺بَلَى‏ الرَّجُلُ‏ يُخْدَشُ‏ الْخَدْشَةَ وَ يُنْكَبُ النَّكْبَةَ وَ يَعْثُرُ الْعَثْرَةَ وَ يُمْرَضُ الْمَرْضَةَ وَ يُشَاكُ الشَّوْكَةَ وَ مَا أَشْبَهَ هَذَا حَتَّى ذَكَرَ فِي حَدِيثِهِ اخْتِلَاجَ الْعَيْنِ‏؛🌺 حضرت فرمودند: " آرى، گاهى ممكن است به تن انسان خراشى رسد، پايش به سنگى برخورَد، بلغزد و سرخورد، بيمار شود، خارى به تنش خلد و آنچه بدين‌ها مانَد، تا‌آنجاكه در حديث خويش پريدن چشم را هم يادآور شدند."
🔰دستیابی به برخی مقامات، تنها از طریق ابتلائات 🔶از روایات متعدّدی استفاده می‌شود که بعضی از امور در این دنیا، رابطهٔ ویژه‌ای با مقامات معنوی دارد؛ ✍مثلاً در‌مورد روزهٔ ماه مبارک رمضان در روایت آمده است: 🌷«إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً يُدْعَى الرَّيَّانَ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ إِلَّا الصَّائِمُونَ‏؛ "بهشت را درى است به نام رَيّان که هيچ‌كس از آن وارد بهشت نمى‌شود ، مگر روزه‌داران .»" ‼️خیلی جالب است! 🔶در بهشت دری وجود دارد که مخصوص روزه‌داران است و تنها اهل روزه می‌توانند از آن وارد شوند. ✍ و در روایت معتبر آمده است: 🌷 «إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً يُقَالُ لَهُ الْمَعْرُوفُ لَا يَدْخُلُهُ إِلَّا أَهْلُ الْمَعْرُوفِ؛ " بهشت را دری است به نام معروف (نيكى و احسان) كه جز اهل احسان و نیکی از آن داخل نشوند.»" ♦️بنابراین برخی امور در دنیا، خاصیت معنوی دارد و از آن جمله ابتلائات و گرفتاری‌های دنیوی است؛‌ ✍ چنان‌که در روایتی با سند صحیح به این نکتهٔ بسیار عمیق تصریح شده است: 🌷إِنَّ فِي الْجَنَّةِ مَنْزِلَةً لَايَبْلُغُهَا عَبْدٌ إِلَّا بِالْإبْتِلَاءِ فِي جَسَدِهِ؛ "در بهشت، منزلتی است که هیچ بنده‌ای بدان نرسد، مگر به سبب بلایی که بر جسم او وارد شود." ♦️یعنی دستیابی به برخی مقامات و منازل بهشتی جز با گرفتاری بدنی و جسمی ممکن نیست و حتّی اگر انسان هزاران سال هم نماز بخواند و روزه بگیرد، در راه خدا انفاق کند و کارهای خیر انجام دهد، به آن مقام و منزلت نمی‌رسد، مگر اینکه گرفتاری و ابتلایی در بدنش پیدا کند؛ مثلاً بیمار یا مجروح شود و یا آسیبی جسمی ببیند. ✍ و به‌طور‌کلّی در روایتی از رسول اکرم وارد شده است: 🌹إِنَّ لِأَهْلِ‏ الْبَلَايَا فِي الدُّنْيَا لَدَرَجَاتٍ فِي الْآخِرَةِ مَا تُنَالُ بِالْأَعْمَالِ؛ "اهل بلا در دنيا، درجاتی در آخرت دارند كه با عمل به دست نمی‌آید." ♦️این مطلب خیلی مهمّ است که بلاها و ابتلائات ـ ازجمله بلای فراگیر امروز ـ‌ درعین‌اینکه در بیشتر مواقع و نسبت به اکثریّت قریب به اتّفاق مردم، نتیجهٔ اعمال آن‌ها و نوعی تنبیه است، ولی در‌عین‌حال می‌تواند نقش دیگری هم داشته باشد و نسبت به بعضی از افراد کمال‌آفرین باشد و انسان‌های مؤمن را به برخی مقامات بالا برساند.
khotbe-1400-08-21.mp3
9.5M
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤 🔉 اقامه نماز جمعه یزد در تاریخ 21 / 8/ 1400 به امامت آیت الله سید محمد رضا مدرسی (دام ظله) 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🔰 رشد و تکامل جمعی بشر 🔶همان‌گونه که بیان شد، یکی از آثار بلاها رشد و تکامل انسان‌هاست. و باید توجّه داشت این رشد و ترقّی هم در مقیاس فردی و خرد و هم در مقیاس اجتماعی و سطح کلان صادق است. در واقع، کمال مادّی و معنوی بشر از حیث فردی و جمعی می‌تواند مرهون بلاها و مصیبت‌ها باشد. 🔰بلا نشانهٔ محبّت خدا و نردبان ترقّی ملّت‌ها 🔶در مجامع روایی، روایتی بسیار زیبا آمده است و جالب اینکه هم شیعه و هم عامّه آن را نقل کرده و هردو هم با سند صحیح ـ البتّه هریک طبق مبنای خود ـ آن را نقل کرده‌اند. ✍ در روایتی که از طریق شیعه نقل شده، امام صادق می‌فرمایند: 🌸مَا أَحَبَّ اللَّهُ‏ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ؛🌸 "خداوند هیچ قومی را دوست ندارد، مگر اینکه آن‌ها را مبتلا می‌کند." ‼️ این تعبیر بسیار عجیب است! 🔶 خداوند متعال هیچ قومی یا گروهی را دوست نمی‌دارد، مگر اینکه آن‌ها را در بوتهٔ ابتلا می‌گذارد و در سختی‌ها و مشکلات قرار می‌دهد. عجیب آنکه نحوهٔ بیان روایت به‌گونه‌ای است که حصر را می‌رساند؛ یعنی بدون ابتلاء اصلاً نمی‌تواند قومی محبوب خدا باشد. ✅ بنابراین اگر قومی مبتلا نشدند، یعنی مورد محبّت خداوند نیستند. ✍ در روایتی که از طریق عامّه نقل شده، پیامبر اکرم می‌فرمایند: 🌺إِنَّ اللهَ إِذَا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلَاهُمْ، فَمَنْ صَبَرَ فَلَهُ الصَّبْرُ، وَمَنْ جَزِعَ فَلَهُ الْجَزَعُ؛🌺 "خداوند هرگاه قومی را دوست بدارد، آن‌ها را مبتلا می‌کند. پس کسی‌ که در برابر ابتلا صبر کند، فواید صبر را خواهد برد و کسی‌ که جزع و فزع کند، بهره‌اش از آن ابتلا فقط جزع و فزع است.
🔰صلوات بر چهارده معصوم(علیهم السلام) از زبان مبارک امام عسکری (علیه السلام) اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما حَمَلَ وَحْیَکَ، وَبَلَّغَ رِسالاتِکَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما اَحَلَّ حَلالَکَ، وَحَرَّمَ حَرامَکَ، وَعَلَّمَ کِتابَکَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما اَقامَ الصَّلاهَ، وَ اتَى الزَّکاهَ، وَدَعا اِلى دینِکَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما صَدَّقَ بِوَعْدِکَ، وَاَشْفَقَ مِنْ وَعیدِکَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ،وَسَتَرْتَ بِهِ الْعُیُوبَ، وَفَرَّجْتَ بِهِ الْکُرُوبَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما دَفَعْتَ بِهِ الشَّقآءَ، وَکَشَفْتَ بِهِ الْغَمّآءَ، وَاَجَبْتَ بِهِ الدُّعآءَ، وَنَجَّیْتَ بِهِ مِنَ الْبَلاءِ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما رَحِمْتَ بِهِ الْعِبادَ، وَاَحْیَیْتَ بِهِ الْبِلادَ، وَقَصَمْتَ بِهِ الْجَبابِرَهَ، وَاَهْلَکْتَ بِهِ الْفَراعِنَهَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما اَضْعَفْتَ بِهِ الاَْمْوالَ، وَاَحْرَزْتَ بِهِ مِنَ الاَْهْوالِ، وَکَسَرْتَ بِهِ الاَْصْنامَ، وَرَحِمْتَ بِهِ الاَْنامَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد کَما بَعَثْتَهُ بِخَیْرِ الاَْدْیانِ، وَاَعْزَزْتَ بِهِ الاِْیمانَ، وَتَبَّرْتَ بِهِ الاَْوْثانَ، وَعَظَّمْتَ بِهِ الْبَیْتَ الْحَرامَ، وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ اَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرینَ الاَْخْیارِ، وَسَلِّمْ تَسْلیماً. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ عَلِىِّ بْنِ اَبیطالِب، اَخى نَبِیِّکَ، وَوَصِیِّه وَ وَلِیِّهِ، وَصَفِیِّهِ وَوَزیرِهِ، وَمُسْتَوْدَعِ عَلْمِهِ، وَمَوْضِعِ سِرِّهِ، وَبابِ حِکْمَتِهِ، وَالنّاطِقِ بِحُجَّتِهِ، وَالدّاعى اِلى شَریعَتِهِ، وَخَلیفَتِهِ فى اُمَّتِهِ، وَمُفَرِّجِ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِهِ، قاصِمِ الْکَفَرَهِ، وَمُرْغِمِ الْفَجَرَهِ، اَلَّذى جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِیِّکَ بِمَنْزِلَهِ هرُونَ مِنْ مُوسى، اَللّـهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَعادِ مَنْ عاداهُ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ، وَالْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَالاْخِرینَ، وَصَلِّ عَلَیْهِ اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْصِیآءِ اَنْبِیآئِکَ، یا رَبَّ الْعالَمینَ. اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَهِ فاطِمَهَ الزَّکِیَّهِ، حَبیبَهِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ، وَ أُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ، اَلَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ، اَللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها، وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَکُنِ الثّائِرَ اللّـهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها، اَللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّهِ الْهُدى، وَحَلیلَهَ صاحِبِ اللِّوآءِ، وَالْکَریمَهَ عِنْدَ الْمَلاَِ الاَْعْلى، فَصَلِّ عَلَیْها وَعَلى أُمِّ ها صَلاهً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها، وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَهِ اَفْضَلَ التَّحِیَّهِ وَالسَّلامِ
اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ عَبْدَیْکَ، وَوَلِیَّیْکَ وَابْنَىْ رَسُولِکَ، وَسِبْطَىِ الرَّحْمَهِ، وَسَیِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّهِ، اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلادِ النَّبِیّینَ وَالْمُرْسَلینَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَیِّدِنا النَّبِیّینَ، وَوَصِىِّ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ، اَشْهَدُ اَنَّکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ، عِشْتَ مَظْلُوماً وَمَضَیْتَ شَهیداً، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاِْمامُ الزَّکِىُّ الْهادى الْمَهْدِىُّ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ، وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنّى فى هذِهِ السّاعَهِ اَفْضَلَ التَّحِیَّهِ وَالسَّلامِ، اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىٍّ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ، قَتیلِ الْکَفَرَهِ، وَطَریحِ الْفَجَرَهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، أَشْهَدُ مُوقِناً اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ، قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَمَضَیْتَ شَهیداً، وَاَشْهَدُ أَنَّ اللهَ تَعالى اَلطّالِبُ بِثارِکَ، وَمُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَالتَّاْییدِ فى هَلاکِ عَدُوِّکَ، وَاِظْهارِ دَعْوَتِکَ، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللهِ، وَجاهَدْتَ فى سَبیلِ اللهِ، وَعَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصاً حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ، لَعَنَ اللهُ اُمَّهً قَتَلَتْکَ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّهً خَذَلَتْکَ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّهً اَلَبَّتْ عَلَیْکَ، وَاَبْرَءُ اِلَى اللهِ تَعالى مِمَّنْ اَکْذَبَکَ، وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّکَ، وَاسْتَحَلَّ دَمَکَ، بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یااَباعَبْدِاللهِ، لَعَنَ اللهُ قاتِلَکَ، وَلَعَنَ اللهُ خاذِلَکَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ سَمِعَ واعِیَتَکَ فَلَمْ یُجِبْکَ وَلَمْ یَنْصُرْکَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ سَبا نِسآئَکَ، اَنَا اِلَى اللهِ مِنْهُمْ بَرئٌ، وَمِمَّنْ والاهُمْ وَمالاََهُمْ وَاَعانَهُمْ عَلَیْهِ، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَالاَْئِمَّهَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَهُ التَّقْوى، وَبابُ الْهُدى، وَالْعُرْوَهُ الْوُثْقى، وَالْحُجَّهُ عَلى اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ، وَبِمَنْزِلَتِکُمْ مُوقِنٌ، وَلَکُمْ تابِعٌ بِذاتِ نَفْسى، وَشَرایِعِ دینى، وَخَواتیمِ عَمَلى، وَمُنْقَلَبى فى دُنْیاىَ وَ آخِرَتى.
اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ سَیِّدِ الْعابِدینَ، اَلَّذِى اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ اَئِمَّهَ الْهُدىَ،اَلَّذینَ یَهدُونَ بِالْحَقِّ، وَبِهِ یَعْدِلُونَ،اَلَّذى اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِکَ، وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ، وَاصْطَفَیْتَهُ وَجَعَلْتَهُ هادِیاً مَهْدِیّاً، اَللّـهُمَّ فَصَلِّ عَلَیْهِ اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ ذُرِّیَهِ اَنْبِیآئِکَ،حَتّى تَبْلُغَ بِهِ ما تَقِرُّ بِهِ عَیْنُهُ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ، اِنَّکَ عَزیزٌ حَکیمٌ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ باقِرِ الْعِلْمِ، وَ اِمامِ الْهُدى، وَ قآئِدِ أَهْلِ التَّقْوى، وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبادِکَ، اَللّـهُمَّ وَ کَما جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبادِکَ، وَمَناراً لِبِلادِکَ، وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِکْمَتِکَ، وَ مُتَرْجِماً لِوَحْیِکَ، وَ اَمَرْتَني بِطاعَتِهِ، وَحَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِیَتِهِ، فَصَلِّ عَلَیْهِ یا رَبِّ اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَهِ اَنْبِیآئِکَ، وَ اَصْفِیآئِکَ وَ رُسُلِکَ وَ اُمَنآئِکَ، یا رَبَّ الْعالَمینَ. اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد الصّادِقِ، خازِنِ الْعِلْمِ، اَلدّاعى إِلَیْکَ بِالْحَقِّ،اَلنُّورِ الْمُبینِ،اَللّـهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَوَحْیِکَ، وَخازِنَ عِلْمِکَ، وَلِسانَ تَوْحیدِکَ، وَوَلِىَّ اَمْرِکَ، وَمُسْتَحْفِظَ دینِکَ، فَصَلِّ عَلَیْهِ اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَصْفِیآئِکَ وَحُجَجِـکَ، اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ. اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلَى الاَْمینِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَر، اَلْبَرِّ الْوَفِىِّ، اَلطّاهِرِالزَّکِىِّ، اَلنُّورِ الْمُبینِ، اَلْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ، اَلصّابِرِ عَلَى الاَْذى فیکَ،اَللّـهُمَّ وَکَما بَلَّغَ عَنْ ابآئِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ اَمْرِکَ وَنَهْیِکَ، وَحَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّهِ، وَکابَدَ اَهْلَ الْعِزَّهِ وَالشِّدَّهِ فیما کانَ یَلْقى مِنْ جُهّالِ قَوْمِهِ، رَبِّ فَصَلِّ عَلَیْهِ اَفْضَلَ وَاَکْمَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِمَّنْ اَطـاعَکَ، وَنَصَحَ لِعِبادِکَ، اِنَّکَ غَفُورٌ رَحیمٌ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسىَ، اَلَّذِى ارْتَضَیْتَهُ وَرَضَّیْتَ بِهِ مَنْ شِئْت مِنْ خَلْقِکَ،اَللّـهُمَّ وَکَما جَعَلْتَهُ حُجَّهً عَلى خَلْقِکَ،وَقآئِماً بِاَمْرِکَ،وَناصِراً لِدینِکَ، وَشاهِداً عَلى عِبادِکَ، وَ کَما نَصَحَ لَهُمْ فِى السِّرِ وَالْعَلانِیَهِ، وَ دَعا اِلى سَبیلِکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ، فَصَلِّ عَلَیْهِ اَفْضَلَ ماصَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیآئِکَ، وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ، اِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ مُوسى، عَلَمِ التُّقى، وَنُورِ الْهُدى،وَمَعْدِنِ الْوَفآءِ، وَفَرْعِ الاَْزْکِیآءِ، وَخَلیفَهِ الاَْوْصِیآءِ، وَاَمینِکَ عَلى وَحْیِکَ، اَللّـهُمَّ فَکَما هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلالَهِ، وَاسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَهِ،وَاَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدى، وَزَکَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَکّى، فَصَلِّ عَلَیْهِ اَفْضَلَ ماصَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیآئِکَ، اِنَّکَ عَزیزٌ حَکیمٌ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّد، وَصِىِّ الاَْوْصِیآءِ، وَاِمامِ الاَْتْقِیآءِ، وَخَلَفِ اَئِمَّهِ الدّینِ، وَالْحُجَّهِ عَلَى الْخَلائِقِ اَجْمَعینَ، اَللّـهُمَّ کَما جَعَلْتَهُ نُوراً یَسْتَضیىُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ، فَبَشَّرَ بِالْجَزیلِ مِنْ ثَوابِکَ، وَاَنْذَرَ بِالاَْلیمِ مِنْ عِقابِکَ، وَحَذَّرَ بَاْسَکَ، وَذَکَّرَ بِاَیّامِکَ، وَاَحَلَّ حَلالَکَ، وَحَرَّمَ حَرامَکَ، وَبَیَّنَ شَرایِعَکَ وَفَرایِضَکَ، وَحَضَّ عَلى عِبادَتِکَ، وَ أَمَرَ بِطاعَتِکَ، وَنَهى عَنْ مَعْصِیَتِکَ، فَصَلِّ عَلَیْهِ اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیآئِکَ، وَ ذُرِّیَّهِ اَنْبِیآئِکَ، یا اِلـهَ الْعالَمینَ. اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّد، اَلْبَرِّ التَّقِىِّ، اَلصّادِقِ الْوَفِىِّ،اَلنُّورِ الْمُضیئِ، خازِنِ عِلْمِکَ، وَالْمُذَکِّرِ بِتَوْحیدِکَ، وَوَلِىِّ اَمْرِکَ، وَخَلَفِ اَئِمَّهِ الدّینِ الْهُداهِ الرّاشِدینَ، وَالْحُجَّهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْیا، فَصَلِّ عَلَیْهِ یارَبِّ اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَصْفِیآئِکَ، وَحُجَجِکَ وَاَوْلادِ رُسُلِکَ، یا اِلـهَ الْعالَمیـنَ. اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى وَلِیِّکَ وَابْنِ اَوْلِیآئِکَ، اَلَّذینَ فَرَضْتَ طـاعَتَهُمْ، وَاَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ، وَاَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، وَطَهَّرْتَهُمْ تَطْهیراً، اَللّـهُمَّ انْتَصِرْ بِهِ لِدینِکَ، وَانْصُرْ بِهِ اَوْلِیآئَکَ وَاَوْلِیآئَهُ، وَشیعَتَهُ وَاَنْصارَهُ، وَاجْعَلْني مِنْهُمْ، اَللّـهُمَّ اَعِذْهُ مِنْ شَرِّ کُلِّ باغ وَطاغ، وَمِنْ شَرِّ جَمیعِ خَلْقِکَ، وَاحْفَظْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ، وَعَنْ یَمینِهِ وَعَنْ شِمالِهِ، وَاحْرُسْهُ وَامْنَعْهُ اَنْ یُوصَلَ اِلَیْهِ بِسُوء، وَاحْفَظْ فیهِ رَسُولَکَ وَ آلَ رَسُولِکَ، وَاَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ، وَاَیِّدْهُ بِالنَّصْرِ، وَانْصُرْ ناصِریهِ، وَاخْذُلْ خاذِلیهِ، وَاقْصِمْ بِهِ جَبابِرَهَ الْکُفْرِ، وَاقْتُلْ بِهِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ، وَجَمیعَ الْمُلْحِدینَ، حَیثُ کانُوا وَاَیْنَ کانُوا، مِنْ مَشارِقِ الاَْرْضِ وَمَغارِبِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَامْلاَْ بِهِ الاَْرْضَ عَدْلاً، وَ اَظْهِرْ بِهِ دینَ نَبِیِّکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ السَّلامُ، وَاجْعَلْنِى اللّهُمَّ مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ، وَاَتْباعِهِ وَشیعَتِهِ وَاَرِنى فى آلِ مُحَمَّد ما یَاْمُلُونَ، وَفى عَدُوِّهُمْ ما یَحْذَرُونَ، اِلـهَ الْحَقِّ آمینَ
🔰اثر مثبت یا منفی بلا، درگرو ظرفیت و رفتار جوامع 🔶اگر افراد و جوامع قابلیت و ظرفیت داشته و در برابر بلا واکنش و رفتار صحیح و صبر درست از خود نشان دهند، اثر مثبت بلا را خواهند دید و در برابر نعمت‌هایی که به‌واسطهٔ بلا از دست داده‌اند، اجر و پاداش دریافت خواهند کرد، ♦️امّا اگر افراد و جوامع ظرفیت و قابلیت نداشته یا برخورد درستی در برابر ابتلائات نداشته باشند و به‌جای صبر به جزع و فزع بپردازند، خسران دنیا و آخرت خواهند دید و جز مصیبت و تنبیه، جزع و فزع، و چه‌بسا غضب الهی هیچ بهره‌ای از این ابتلائات نخواهند برد و در برابر نعمت‌هایی که به‌واسطهٔ عصیانشان از آنان گرفته شده، هیچ بهره، اجر و پاداشی به آن‌ها داده نمی‌شود. 🔶به تعبیر دیگر، این‌چنین نیست که هر فرد یا گروهی دچار بلا شد، قطعاً محبوب خداوند باشد، بلکه برای برخی افراد و جوامع و در بعضی حالات چنین است؛ ✍ چنان‌که روایتی که در گذشته نقل کردیم، به‌‌خوبی این مطلب را روشن می‌کند: 🌹«اللَّهُمَ‏ اجْعَلْهُ‏ عِلَّةَ أَدَبٍ؛‏ لَا عِلَّةَ غَضَبٍ؛ 🌹 ‼️ خدایا! این بیماری را برای تربیت قرار بده، نه ناشی از غضب.» 🔶این یعنی بلاها و ابتلائات بر دو قسم است و حتّی یک بلا و بیماری نسبت به یک فرد یا جامعه ممکن است دو حالت داشته باشد؛ هم می‌تواند برای رشد و تربیت باشد و هم می‌تواند ناشی از غضب الهی و نوعی عقوبت باشد و این مربوط به قابلیت، ظرفیت و نوع رفتار شخص یا گروهی است که مورد ابتلا قرار می‌گیرد. ✅بنابراین اگر خداوند قومی را دوست بدارد، آن‌ها را مبتلا می‌کند تا رشد و تربیت یابند و اگر قومی محبوب خداوند نباشند، آنان را به حال خود رها می‌کند و کاری به کار آن‌ها ندارد؛ یعنی آنان را به خودشان وامی‌گذارد و هر‌‌کس یا هر قومی را خداوند به خودشان واگذارد، هلاک خواهند شد؛ ✍ چنان‌که از رسول خدا نقل شده است: 🌸مَنْ وَكَلَهُ‏ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَفْسِهِ هَلَكَ؛🌸 "هر‌کس را خداوند عزّوجلّ به خودش واگذارد، هلاک خواهد شد." ♦️امّا اگر قومی ظرفیت داشته باشند و حتّی متنبّه شوند، بلا می‌تواند تربیت‌کننده و بالابرندهٔ درجات کمال مادّی و معنوی آنان باشد، گرچه در ابتدا حتّی تنبیه و عذاب بوده است. ✅ نتیجه آنکه: گرفتاری‌ها و ابتلائات بشر، ازجمله این بلای فراگیر امروزی، وسیلهٔ بیدار کردن ملّت‌ها و نردبان ترقّی آن‌هاست، منتها هر قومی به اندازهٔ قابلیت و ظرفیت خود و با توجّه به نوع عملکرد خویش از این خوان تحفهٔ الهی بهره می‌برد.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ⚫️ عَنِ الصَّادِقِ علیه السّلام : إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ ⚫️ امام صادق عليه السلام: خدا را حرمی است و آن مكه است، پيامبر را حرمی است و آن مدينه است، اميرالمومنين را حرمی است و آن كوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هركس وی را زيارت كند پاداشش بهشت خواهد بود