🙏اسماء الله و اسم اعظم🙏
🔰قبلاً بیان شد که خداوند متعال دارای اسماء و صفات برتر میباشد و کلّیت این معنا را از آیات متعدّد قرآنکریم استفاده کردیم.
♦️با وجود این در شماری از روایات، تعداد اسمای الهی ذکر گردیده و در بعض روایات نیز این اسمای مبارکه، به تفصیلْ شمارش شده است؛
✍ در روایتِ صحیح هِشام بن حَکَم آمده است:
🌸إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ إسْماً؛🌸
"همانا برای خداوند نود و نه اسم است."
✍ و در روایت معتبر از امام رضا آمده است:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ:
🌹لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ تِسْعَةٌ وَ تِسْعُونَ إسْماً؛🌹
رسول خدا فرمودند:
"برای خداوند عزّوجلّ نود و نُه اسم است."
✍ و در روایت دیگر از پیامبر آمده است:
🌹إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ إسْماً، مِائَةً إِلَّا وَاحِداً؛🌹
"همانا برای خداوند تبارک و تعالی نود و نُه اسم است صد اسم مگر یک اسم."
✍ و در بعض روایات آمده است:
🌸وَ مِائَةٌ فِي الْقُرْآنِ تِسْعَةٌ وَ تِسْعُونَ ظَاهِرَةٌ وَ وَاحِدٌ مِنْهَا مَكْتُوم؛🌸
"یکصد اسم خداوند در قرآن است که نود و نُه تای آن ظاهر است و یکی از آنها پوشیده میباشد."
✍روایات دیگری دالّ بر نود و نُه اسم نیز وجود دارد، ولی طبق آنچه که بعض مفسّرین گفتهاند اسمای الهی در قرآنکریم بیش از یکصد و بیست اسم میباشد. و در دعای جوشن کبیر که مشتمل بر صد فراز است و هر فراز، مشتمل بر ده وصف از اسمای حُسنای الهی، به نوعی هزار اسم برای پروردگارِ عالَمْ إحصا میشود.
🔶با توجّه به مجموع آیات و روایات، به نظر میرسد روایات معتبری که بیان میکرد اسمای خداوند متعال نود و نُه اسم است،
♦️ مقصود اسمای خاصّی است که دارای آثار ویژهای نیز میباشد؛
✍ از جملهی این آثار در روایت آمده است:
🌸مَنْ دَعَا بِهَا اسْتُجِيبَ لَهُ؛🌸
"هرکس بدان (خداوند متعال) را بخواند (دعایش) برآورده میگردد."
✍ و نیز:
🌸وَ مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّة؛🌸
"و هرکس به آنها احاطه یابد وارد بهشت میشود"
ادامه دارد... 🌴
🙏 ادامه بحث اسماء الله🙏
🔰مرحوم صدوق در توضیح
🌸 «وَ مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّة»🌸
✍ میفرماید:
مراد از شمارشِ اسماء، احاطهی به آنها و آگاهی بر معانی آنها میباشد و مراد فقط شمارش نیست.
♦️و من اضافه میکنم چنانکه امام رضا فرمودند این هم بِشُرُوطِها میباشد و از مهمترین شروط آن، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت است؛
🔶 و از این مطلب روشن میشود برداشت اشتباهی که در برخی تفاسیر جدید در مورد روایت
🌸«وَ مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّة»🌸
آمده است
ناشی از عدم توجّه کافی به همهی روایات میباشد.
به هر حال اسمای مبارک الهی که در قرآن آمده است در تفسیر المیزان چنین شمارش شده است:
🌹أ. الإله، الأحد، الأول، الآخر، الأعلى، الأكرم، الأعلم. أرحم الراحمين، أحكم الحاكمين، أحسن الخالقين، أهل التقوى، أهل المغفرة، الأقرب، الأبقى.
🌹ب. البارئ، الباطن، البديع، البرّ، البصير.
🌹ت. التوّاب.
🌹ج. الجبّار، الجامع.
🌹ح. الحكيم، الحليم، الحيّ، الحق، الحميد، الحسيب، الحفيظ، الحفيّ.
🌹خ. الخبير، الخالق، الخلاق، الخير، خير الماكرين، خير الرازقين، خير الفاصلين، خير الحاكمين، خير الفاتحين، خير الغافرين، خير الوارثين، خير الراحمين، خير المنزلين.
🌹ذ. ذو العرش، ذو الطول، ذو الانتقام، ذو الفضل العظيم، ذو الرحمة، ذو القوة، ذو الجلال و الإكرام، ذو المعارج.
🌹ر. الرحمن، الرحيم، الرءوف، الربّ، رفيع الدرجات، الرزاق، الرقيب.
🌹س. السميع، السلام، سريع الحساب، سريع العقاب.
🌹ش. الشهيد، الشاكر، الشكور، شديد العقاب، شديد المحال.
🌹ص. الصمد.
🌹ظ. الظاهر.
🌹ع. العليم، العزيز، العَفُوّ، العليّ، العظيم، علّام الغيوب، عالم الغيب و الشهادة.
🌹غ. الغنيّ، الغفور، الغالب، غافر الذنب، الغفّار.
🌹ف. فالق الإصباح، فالق الحبّ و النوى، الفاطر، الفتاح.
🌹ق. القويّ، القدوس، القيوم، القاهر، القهار، القريب، القادر، القدير، قابل التوب، القائم على كلّ نفس بما كسبت.
🌹ك. الكبير، الكريم، الكافي.
🌹ل. اللطيف.
🌹م. الملك، المؤمن، المهيمن، المتكبر، المصور، المجيد، المجيب، المبين، المولى، المحيط، المقيت، المتعال، المحيي، المَتين، المتقدر، المستعان، المبدئ، مالك الملك.
🌹ن. النصير، النور.
🌹و. الوهاب، الواحد، الولي، الوالي، الواسع، الوكيل، الودود.
🌹ه. الهادي.
🙏 ادامه مطلب از اسماء الهی 🙏
✍ و در بعض روایات، نود و نُه اسم برای خداوند چنین آمده است:
اللَّهُ الْإِلَهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الْأَوَّلُ الْآخِرُ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ الْقَدِيرُ الْقَاهِرُ الْعَلِيُّ الْأَعْلَى الْبَاقِي الْبَدِيعُ الْبَارِئُ الْأَكْرَمُ الظَّاهِرُ الْبَاطِنُ الْحَيُّ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ الْحَلِيمُ الْحَفِيظُ الْحَقُّ الْحَسِيبُ الْحَمِيدُ الْحَفِيُّ الرَّبُّ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الذَّارِئُ الرَّزَّاقُ الرَّقِيبُ الرَّءُوفُ الرَّائِي السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ السَّيِّدُ السُّبُّوحُ الشَّهِيدُ الصَّادِقُ الصَّانِعُ الطَّاهِرُ الْعَدْلُ الْعَفُوُّ الْغَفُورُ الْغَنِيُّ الْغِيَاثُ الْفَاطِرُ الْفَرْدُ الْفَتَّاحُ الْفَالِقُ الْقَدِيمُ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ الْقَوِيُّ الْقَرِيبُ الْقَيُّومُ الْقَابِضُ الْبَاسِطُ قَاضِي الْحَاجَاتِ الْمَجِيدُ الْمَوْلَى الْمَنَّانُ الْمُحِيطُ الْمُبِينُ الْمُقِيتُ الْمُصَوِّرُ الْكَرِيمُ الْكَبِيرُ الْكَافِي كَاشِفُ الضُّرِّ الْوَتْرُ النُّورُ الْوَهَّابُ النَّاصِرُ الْوَاسِعُ الْوَدُودُ الْهَادِي الْوَفِيُّ الْوَكِيلُ الْوَارِثُ الْبَرُّ الْبَاعِثُ التَّوَّابُ الْجَلِيلُ الْجَوَادُ الْخَبِيرُ الْخَالِقُ خَيْرُ النَّاصِرِينَ الدَّيَّانُ الشَّكُورُ الْعَظِيمُ اللَّطِيفُ الشَّافِي.
🙏اسم اعظم الهی🙏
🔰 در عین اینکه همهی اسمای الهی، برتر میباشد ولی برخی اسماء، برتر از دیگری است تا آنجا که به اسم اعظم میرسیم. در روایات از اسم اعظم مکرّر نام برده شده است و بدون تردید از نظر روایات در میان اسماء الله، اسمی اعظم است که آسمانها و زمین به آن قائم و تدبیر عالَم بدان مرتبط است و اگر کسی خدا را بدان اسم بخواند او را اجابت خواهد کرد.
⁉️ولی آیا اسم اعظم، فقط یکی است یا متعدّد و نِسبی است؛ یعنی فی الجمله نسبت به سایر اسماء، بزرگتر است.
✍به نظر میرسد به حسب روایات و ادعیه، اسم اعظم عنوانی باشد برای مجموعهای از اسمای الهی که اعظم از سایر اسماء است و یا نسبت به مجموعهی اسمای مناسب خود، اعظم است.
♦️بلی اسمی وجود دارد که اعظم از همهی اسماء هست که تمام اسماء را پوشش میدهد؛
✍ چنانکه در بعض روایات صحیح
🌹«بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَم؛»🌹
آمده است
✍و در برخی دیگر
🌹«بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَم؛»🌹
✍ و در روایات متعدد آمده است:
🌹إِنَّ اسْمَ اللَّهِ الْأَعْظَمَ عَلَى ثَلَاثَةٍ وَ سَبْعِينَ حَرْفاً؛
"همانا اسم اعظم الهی بر هفتاد و سه حرف است."
🔶ظاهراً مراد از حرف، کلمه میباشد؛ چون حرف بر کلمه و کلام نیز اطلاق میشود و سپس در این روایات، اضافه شده است که هفتاد و دو حرف آن نزد رسول الله و ائمّه میباشد
✍ و در ادامه آمده است:
🌹وَ حَرْفٌ وَاحِدٌ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى اسْتَأْثَرَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَه؛🌹
"و يك حرف نزد خداوند متعال است كه آن را در علم غيب، نزد خود برگزيده است."
✍همچنین در این روایات بیان شده است که جناب آصف فقط یک حرف از این هفتاد و سه حرف را داشت که با تکلّم به آن توانست تخت بلقیس را در کمتر از به همزدنِ چشم، در برابر حضرت سلیمان علی نبیّنا و آله و علیه السلام حاضر کند.
✍ و در روایت موثّقی از امام صادق آمده است:
🌺إِنَّمَا كَانَ عِنْدَهُ (سلیمان بن داود) حَرْفٌ وَاحِدٌ مِنَ الِاسْمِ الْأَعْظَم؛🌺
"همانا نزد او (حضرت سلیمان) فقط یک حرف از اسم اعظم بود."
✍ و آنگاه حضرت اضافه میفرماید:
🌹وَ صَاحِبُكُمُ الَّذِي قَالَ اللَّه:
🌷قُلْ كَفَى بِاللهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ🌷
وَ كَانَ وَ اللَّهِ عِنْدَ عَلِيٍّ عِلْمُ الْكِتَابِ؛🌹
" در حالیکه صاحب (امام) شما کسی است كه خداوند میفرمايد: «بگو: كافى است خدا و آنكس كه نزد او علم كتاب است ميان من و شما گواه باشد» و به خدا قسم، نزد علىّ علمِ كتاب بود."
🔶یعنی فرق است بین کسیکه نزد او علمٌ مِن الکتاب است و آنکه نزد او علمُ الکتاب میباشد. و میدانیم جناب آصف بن برخیا که یک حرف از هفتاد و سه حرف اسم اعظم را مثل حضرت سلیمان علی نبیّنا و آله و علیه السلام میدانست، نزد او علمٌ مِن الکتاب بود؛
✍ چون خداوند متعال میفرماید:
🌷 قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ؛🌷
"كسىكه نزد او دانشى از كتاب بود، گفت.»"
💐 در حالیکه نزد امیرالمؤمنین علمُ الکتاب بود. و به این حقیقت، در روايات متعدّد تصریح شده است و اینکه همهی ائمّه دارای علمُ الکتاب میباشند
💐 رسول اکرم و ائمّه نمونهی عینیِ اسم اعظم 💐
🔰در اینجا باید دانست که تکلّم به اسم اعظم گرچه توفیق عظیمی است و از روایات استفاده میشود که این اسماء با توجّه به معانی آنها دارای برکات و آثاری است،
✍ امّا نباید غافل بود که حقیقت اسمای الهیّه و اسم اعظم، در وجودات نوریّهی رسول اکرم و امامان معصوم تجلّی مییابد و آثاری که برای اسمای الهیّه و اسم اعظم است در آن وجودات مبارکه حاصل است.
✍ در کافی شریف از امام صادق آمده است:
🌹نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي لَايَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا؛🌹
"قسم به خداوند که ما اسمای حُسنایی هستیم که خداوند از بندگانش عملی را قبول نمیکند مگر به واسطهی معرفت نسبت به ما."
🔶 این مضمون از امام رضا و امام باقر و امیرالمؤمنین (علیهم السلام ) نیز نقل شده است، و وجه آن هم با توجّه به روایت قرب نوافل روشن میشود که در آن آمده است:
🌸... إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُه؛ 🌸
" ... اگر مرا بخواند اجابتش كنم و اگر خواهش كند به او عطا کنم."
♦️این خاصیّتِ اسم اعظم است که در رسول خدا و ائمّهی هدی موجود است.
🙏تجلّیِ اسم اعظم در اولیای الهی و شرطیّت بقای قابلیّت🙏
✍ همین ویژگی به گونهای در سایر اولیای الهی نیز میتواند جریان یابد و آنان نیز به قدر مراتبِ خود، تجلّی اسماء حُسنای الهی بلکه تجلّی اسم اعظم باشند.
♦️ ولی باید یادآوری کنم که حتّی اگر کسی اسم اعظم را داشته باشد امّا به شرایط آن وفادار نباشد، از او گرفته خواهد شد؛ چنانکه در مورد بلعم باعور اتّفاق افتاد
✍ و در روایات متعدّد به آن اشاره شده است و او را مصداق این آیهی شریفه دانستهاند:
🌷وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكاَنَ مِنَ الْغَاوِين؛🌷
"و بر آنها بخوان سرگذشت كسى را كه آيات خود را به او داديم امّا او از آنها تهى گشت، پس شيطان او را دنبال كرد و او عاقبت از گمراهان گرديد."
🌷وَ لَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِها وَ لَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلىَ الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَوَاه؛🌷
"و اگر میخواستيم حتماً او را به وسيلهی آن آيات بالا میبرديم، ولكن او (به پَستى گراييد و) دل بر زمين بست و از هواى خود پيروى نمود."
🌷فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث؛🌷
"پس داستان او داستان سگی است كه اگر بر او حمله برى زبان درآورد و اگر رهايش كنى باز هم زبان درآورد (اين شخص را تهديد كنى يا نصيحت، يكسان است)."
🙏چند روایت در تبیین اسم اعظم🙏
🔰 علّامهی مجلسی; در بحارالانوار، ج90، ص223 بابی را تحت عنوان الإسم الأعظم گشوده است و تعدادی از روایات را که به نوعی اسم اعظم را بیان میکند آورده است که در اینجا چند روایت را ذکر میکنم:
✍1. عَنْ الصَّادِقِ(علیه السّلام ) :
امام صادق میفرماید:
🌹«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» اسْمُ اللَّهِ الْأَكْبَرُ أَوْ قَالَ: الْأَعْظَمُ؛🌹
"«بسم الله الرحمن الرحیم» اسم بزرگتر خداوند است یا (تردید از راوی است) فرمود: اسم اعظم الهی است."
♦️این روایت با توجّه به آنچه گذشت از نسبی بودن اسم اعظم، تنافی با روایاتی ندارد
✍ که بیان میکند:
🌹«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» أَقْرَبُ إِلَى اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ سَوَادِ الْعَيْنِ إِلَى بَيَاضِهَا؛🌹
" «بسم الله الرحمن الرحیم» به اسم اعظم الهی نزدیکتر است از نزدیکی سیاهی چشم به سفیدیش."
✍2. امام صادق به بعض اصحاب خود فرمودند:
🌹أَ لَا أُعَلِّمُكَ اسْمَ اللَّهِ الْأَعْظَمَ؟ قَالَ: اقْرَأ «الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ» ثُمَّ اسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ فَادْعُ بِمَا أَحْبَبْتَ؛🌹
" آیا اسم اعظم را به تو تعلیم ندهم؟ حضرت فرمود: «سورههای حمد و توحید، آیة الکرسی و سورهی قدر» را بخوان و سپس روی به قبله آور پس بدانچه دوست داری دعا کن."
✍ 3. عَنْ الرِّضا:
🌹 مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» مِائَةَ مَرَّةٍ كَانَ أَقْرَبَ إِلَى اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ سَوَادِ الْعَيْنِ إِلَى بَيَاضِهَا وَ إِنَّهُ دَخَلَ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ الْأَعْظَمُ؛🌹
"امام رضا میفرماید: هرکس بعد از نماز صبح، صد مرتبه بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» نزدیکتر است به اسم اعظم الهی از نزدیکی سیاهی چشم به سفیدیش و همانا اسم اعظم الهی داخل در این ذکر است."
♦️و شاید یکی از نکتههای آنکه اسم اعظم به طور وضوح در اختیار همه گذاشته نشده است، آن است که مؤمنین با خواندن بیشتر خداوند به اسمای حُسنی، مستحقّ ثواب بیشتر گردیده و دارای قرب بیشتر شوند؛
🔶 چنانکه یکی از نکتههای پنهان بودن شب قدر، قبولی اعمال، اجل انسان و ... نیز همین است.
خداوند متعال همهی ما را از ذاکرین حقیقی اسمای حُسنی و اسم اعظم خود قرار داده و مشمول غفران و رحمت بیپایان خود گرداند، بمحمّد و آله الطاهرین.
و الحمد لله اوّلاً و آخراً و ظاهراً و باطناً
و صلّی الله علی محمّدٍ و آله الطاهرین
اﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻠﻪِ ﺭَﺏِّ اﻟﻌﺎﻟَﻤِﻴﻦِ
ﻭَ ﺻَﻠَّﻲ اﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻲ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَ ﺁﻟِﻪِ اﻟﻄّﺎﻫِﺮِﻳﻦِ
🙏اﺩﺏ ﻭ اﺭﺯﺵ اﻧﺴﺎﻧﻲ🙏
🔰 ﻋﻨﻮاﻥ ﻣﻬﻤّﻲ که ﺷﺎﻳستگی ﻫﺎﻱ اﺧﻼﻗﻲ ﻭ ﺁﺩاﺏ ﻭ ﺳﻨﻦ ﺣﺴﻨﻪ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﻳک ﻓﺮﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
اﻧﺼﺎﻓﺎً ﻋﻨﻮاﻥ ﺑﺎ اﺭﺯﺵ ﻭ گراﻥ ﻗﺪﺭﻱ اﺳﺖ که ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺮکز ﺗﻮﺟّﻪ ﻫﻤﻪ ﻗﺮاﺭ گیرﺩ. ♦️اﻳﻦ ﻋﻨﻮاﻥ ﺩاﺭاﻱ اﺑﻌﺎﺩ گوﻧﺎگوﻥ ﻭ ﺩاﻣﻨﻪ ﻭﺳﻴﻌﻲ اﺳﺖ که پرﺩاﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻓﺮاﻭاﻥ ﻭ ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ اﺳﺖ؛
✍ اﺯ ﻣﻮﻻﻱ ﻣﺎ اﻣﻴﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻲ(علیه السّلام ) چنین ﺭﻭاﻳﺖ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ:
🌹ﻳَﺎ ﻣُﺆﻣِﻦُ! ﺇﻥَّ ﻫَﺬا اﻟﻌِﻠﻢَ ﻭ اﻷﺩَﺏَ ﺛَﻤَﻦُ ﻧَﻔﺴِﻚَ ﻓَﺎﺟْﺘَﻬِﺪْ ﻓِﻲ ﺗَﻌَﻠُّﻤِﻬِﻤﺎ؛ ﻓَﻤَﺎ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻣِﻦْ ﻋِﻠﻤِﻚَ ﻭﺃﺩَﺑِﻚَ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻓِﻲ ﺛَﻤَﻨِﻚَ ﻭ ﻗَﺪﺭِﻙَ ﻓَﺈﻥَّ ﺑِﺎﻟﻌِﻠﻢِ ﺗَﻬﺘَﺪِﻱ ﺇﻟَﻰ ﺭَﺑِّﻚَ ﻭ ﺑِﺎﻷﺩَﺏِ ﺗُﺤْﺴِﻦُ ﺧِﺪﻣَﺔَ ﺭَﺑِّﻚَ ﻭ ﺑِﺄﺩَﺏِ اﻟﺨِﺪﻣَﺔِ ﻳَﺴﺘَﻮﺟِﺐُ اﻟﻌَﺒﺪُ ﻭَﻻﻳَﺘَﻪُ ﻭ ﻗُﺮﺑَﻪُ ﻓَﺎﻗﺒَﻞِ اﻟﻨَّﺼِﻴﺤَﺔَ ﻛَﻲ ﺗَﻨﺠُﻮَ ﻣِﻦَ اﻟﻌَﺬاﺏِ؛🌹
"اﻯ ﻣﺆﻣﻦ! اﻳﻦ ﺩاﻧﺶ ﻭ اﺩﺏ، ﺑﻬﺎﻯ ﺟﺎﻥِ ﺗﻮ اﺳﺖ؛ پس ﺩﺭ ﻳﺎﺩ گرﻓﺘﻦِ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ ﺑﻜﻮﺵ ﻭ ﻫﺮ ﺁﻥ چه ﺑﺮ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ ﺗﻮ اﻓﺰاﻳﺪ، ﺑﻪ ﺑﻬﺎ ﻭ ﻗَﺪﺭ ﺗﻮ ﻣﻲ اﻓﺰاﻳﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻋﻠﻢ، ﺑﻪ پرﻭﺭﺩگاﺭﺕ ﺭاﻩ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻰ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ اﺩﺏ، ﺧﺪﻣﺖِ (ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﻨﺪگی) پرﻭﺭﺩگاﺭﺕ ﺭا ﻧﻴﻜﻮ ﻣﻲ گرﺩاﻧﻰ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ اﺩﺏ ﺧﺪﻣﺖ، ﺑﻨﺪﻩ ﺳﺰاﻭاﺭ ﻭﻻﻳﺖ ﻭ ﻗﺮﺏ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﻲ گرﺩﺩ؛ پس پند بپذﻳﺮ ﺗﺎ اﺯ ﻋﺬاﺏ، ﺭﻫﺎﻳﻰ ﻳﺎﺑﻰ."
ادامه دارد...🌴
✍ امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) :
🌹 ﻳَﺎ ﻣُﺆﻣِﻦُ! ﺇﻥَّ ﻫَﺬا اﻟﻌِﻠﻢَ ﻭ اﻷﺩَﺏَ ﺛَﻤَﻦُ ﻧَﻔﺴِﻚَ ﻓَﺎﺟْﺘَﻬِﺪْ ﻓِﻲ ﺗَﻌَﻠُّﻤِﻬِﻤﺎ؛ ﻓَﻤَﺎ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻣِﻦْ ﻋِﻠﻤِﻚَ ﻭﺃﺩَﺑِﻚَ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻓِﻲ ﺛَﻤَﻨِﻚَ ﻭ ﻗَﺪﺭِﻙَ ﻓَﺈﻥَّ ﺑِﺎﻟﻌِﻠﻢِ ﺗَﻬﺘَﺪِﻱ ﺇﻟَﻰ ﺭَﺑِّﻚَ ﻭ ﺑِﺎﻷﺩَﺏِ ﺗُﺤْﺴِﻦُ ﺧِﺪﻣَﺔَ ﺭَﺑِّﻚَ ﻭ ﺑِﺄﺩَﺏِ اﻟﺨِﺪﻣَﺔِ ﻳَﺴﺘَﻮﺟِﺐُ اﻟﻌَﺒﺪُ ﻭَﻻﻳَﺘَﻪُ ﻭ ﻗُﺮﺑَﻪُ ﻓَﺎﻗﺒَﻞِ اﻟﻨَّﺼِﻴﺤَﺔَ ﻛَﻲ ﺗَﻨﺠُﻮَ ﻣِﻦَ اﻟﻌَﺬاﺏِ🌹
🔰 ﺧﻄﺎﺏِ ﻳﺎ ﻣﺆﻣﻦ! ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﺆﻣﻨﻲ اﺳﺖ. ﻣﺆﻣﻦ ﺩﺭ ﻏﺎﻟﺐ ﺭﻭاﻳﺎﺕ ﻳﻌﻨﻲ کسی که ﻭﻻﻳﺖ اﻣﻴﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭ اﻭﻻﺩ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻨﺶ ﺭا ﻗﺒﻮﻝ ﺩاﺭﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ اﺳﻼﻡ، اﻳﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﺩاﺭﺩ .
♦️ اﻟﺒﺘّﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻣﺮاﺗﺒﻲ ﺩاﺭﺩ؛ ﻣﺆﻣﻦِ ﺩﺭﺟﻪ ﻳک ﺩاﺭﻳﻢ، ﻣﺆﻣﻦِ ﺩﺭﺟﻪ ﺩﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ، ﺗﺎ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺁقایان ﺻﻒُّ اﻟﻨِﻌﺎﻝ ﻭ پاﻳﻴﻦ ﺗرینِ درجات
🙏 ﻭﻟﻲ ﺧﺪا ﺭا ﺷﺎکرﻳﻢ که ﻣﺆﻣﻨﻴﻢ.
✍ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ:
اﻱ ﻣﺆﻣﻦ! اﻳﻦ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ، ﺑﻬﺎﻱ ﺟﺎﻥِ ﺗﻮﺳﺖ.
🌹ﻓَﺎﺟﺘَﻬِﺪ ﻓِﻲ ﺗَﻌَﻠُّﻤِﻬِﻤﺎ؛🌹
"ﺗﻼﺵ کن ﺩﺭ ﻓﺮاگیرﻱ ﻭ ﻳﺎﺩگرﻓﺘﻦ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ."
🌹ﻓَﻤَﺎ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻣِﻦ ﻋِﻠﻤِﻚَ ﻭ ﺃﺩﺑِﻚَ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻓِﻲ ﺛَﻤَﻨِﻚَ ﻭ ﻗَﺪﺭِﻙَ؛🌹
"ﻫﺮچه که ﺑﺮ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ ﺗﻮ ﺑﻴﺎﻓﺰاﻳﺪ، ﺑﺮ ﺑﻬﺎ ﻭ اﺭﺯﺵ ﺗﻮ ﻣﻲ اﻓﺰاﻳﺪ."
🔶 ﺷﻤﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ اﺭﺯﺵِ ﻋﻠﻢ، ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﺧﻮاﻧﺪﻩ اﻳﺪ؛ اﻳﻦ ﺭﻭاﻳﺖ ﻫﻢ اﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ اﺭﺯﺵِ ﻋﻠﻢ ﺩاﺭﺩ،
🙏ﻭﻟﻲ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﻭﻡ ﺁﻥ اﺳﺖ که ﻣﻌﻤﻮﻻً کمتر اﺯ ﺁﻥ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ اﺩﺏ.
ادامه دارد... 🌴
🙏ﻋﻘﻞ ﻫﻢ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ اﺩﺏ اﺳﺖ🙏
✍ ﺩﺭ ﻏﺮﺭالحکم روایتی از امیرالمؤمنین ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ، که حضرت ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ:
🌹ﻛُﻞُّ ﺷَﻲءٍ ﻳَﺤﺘَﺎﺝُ ﺇﻟَﻰ اﻟﻌَﻘﻞِ ﻭ اﻟﻌَﻘﻞُ ﻳَﺤﺘَﺎﺝُ ﺇﻟَﻰ اﻷﺩَﺏِ؛🌹
"ﻫﺮ چیزی ﻣﺤﺘﺎﺝ ﻋﻘﻞ اﺳﺖ ﻭ ﻋﻘﻞ، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ اﺩﺏ اﺳﺖ."
🔰 ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮ اﻧﺪﻳﺸﻪ، ﺣﺮکت ﻳﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻱ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪِ ﻋﻘﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻋﻘﻞْ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ اﺩﺏ اﺳﺖ.
✍ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺖ دیگری ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
🌹اﻷﺩَﺏُ ﺻُﻮﺭَﺓُ اﻟﻌَﻘﻞِ؛🌹
"اﺩﺏ چهره ﻋﻘﻞ اﺳﺖ."
🔶 ﻋﻘﻠﻲ که ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﺎ اﺩﺏ ﺑﺮﻭﺯ ﻣﻲ کند ﻭ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
🔶ﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻟﺰﻭﻡ اﺟﺘﻨﺎﺏ اﺯ ﻣﺤﺮّﻣﺎﺕ ﻭ اﻧﺠﺎﻡ ﺗکاﻟﻴﻒ ﻭاﺟﺐ، ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺷﻨﻴﺪﻩ اﻳﻢ، اﻣّﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ اﺩﺏ ﻭ ﺁﺩاﺏ ﺭﻓﺘﺎﺭ اﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﺪاﻱ ﺧﻮﺩ، ﺑﺎ پیامبر ﺧﻮﺩ، ﺑﺎ اﻣﺎﻣﺎﻥِ ﺧﻮﺩ، ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺧﻮﺩ، ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺣﺘّﻲ ﺑﺎ ﺣﻴﻮاﻧﺎﺕ ﻭ ﺟﻤﺎﺩاﺕ ﻫﺮچند ﺩﺭ ﺩاﻳﺮﻩ ﻭاﺟﺒﺎﺕ ﻭ ﻣﺤﺮّﻣﺎﺕ ﻗﺮاﺭ ﻧگیرد ـ کمتر ﺷﻨﻴﺪﻩ اﻳﻢ.
♦️ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ که ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺎﺕ، ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺑﺮ ﻣﺒﺤﺚِ اﺩﺏ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ هیچ چیز ﺭا ﺑﺪﻭﻥ اﺩﺏ، ﻧﺪاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ.
✍ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺖ ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ:
🌹لِکلِّ ﺃَﻣْﺮٍ ﺃَﺩَﺏٌ؛🌹
"ﺑﺮاﻯ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻯ، ادبی است."
✍واز طرف دیگر، ﺭﻭاﻳﺖ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
🌹ﻻ ﺷَﺮَﻑَ ﻣَﻊَ ﺳُﻮءِ اﻷﺩَﺏِ؛🌹
"هیچ ﺷﺮاﻓﺘﻲ ﺑﺎ ﺳﻮء اﺩﺏ، ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪاﺭﺩ"
ادامه دارد... 🌴
✍ ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺖ اﺯ اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(علیه السّلام )ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ:
🌹ﺧَﻤْﺲٌ ﻣَﻦْ ﻟَﻢْ ﺗَﻜُﻦْ ﻓِﻴﻪِ ﻟَﻢْ ﻳَﻜُﻦْ ﻓِﻴﻪِ ﻛَﺜِﻴﺮُ ﻣُﺴْﺘَﻤْﺘَﻊٍ🌹
🌸 ﻗِﻴﻞَ: ﻭَ ﻣَﺎ ﻫُﻦَّ ﻳَﺎ اﺑْﻦَ ﺭَﺳُﻮﻝِ اﻟﻠَّﻪِ! 🌸
🌹ﻗَﺎﻝَ: اﻟﺪِّﻳﻦُ ﻭَ اﻟْﻌَﻘْﻞُ ﻭَ اﻟْﺤَﻴَﺎءُ ﻭَ ﺣُﺴْﻦُ اﻟْﺨُﻠُﻖِ ﻭَ ﺣُﺴْﻦُ اﻷَْﺩَﺏ ... ؛🌹
"پنج چیز اگر ﺩﺭ کسی ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﺭ اﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ:
ﺩﻳﻦ؛ ﻋﻘﻞ؛ ﺷﺮﻡ؛ ﺧﻮﻱ نیکو ﻭ اﺩﺏ نیکو."
🙏ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﺆَﺩِّﺏ ﻭ پیاﻣﺒﺮ (صلی الله علیه و آله )ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﺘﺄﺩِّﺏ🙏
✍ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺃﺩﺏ کننده پیاﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ پیاﻣﺒﺮ ﻣﺘﺄﺩَّﺏ ﺑﻪ اﺩﺏ اﻟﻬﻲ ﺷﺪ:
🌷(ﺧُﺬِ اﻟﻌَﻔﻮَ ﻭ ﺃﻣُﺮ ﺑِﺎﻟﻌُﺮﻑِ ﻭ ﺃَﻋﺮِﺽ ﻋَﻦِ اﻟﺠﺎﻫِﻠﻴﻦ) 🌷
"( ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﺎ) ﻣﺪاﺭا ﻛﻦ ﻭ ﻋُﺬﺭﺷﺎﻥ ﺭا ﺑپذﻳﺮ، ﻭ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻰ ﻫﺎ ﺩﻋﻮﺕ کن، ﻭ اﺯ ﺟﺎﻫﻼﻥ ﺭﻭﻯ ﺑگرﺩاﻥ (ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺘﻴﺰﻩ ﻣﻜﻦ)."
✍ ﺩﺭ ﺫﻳﻞ اﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ، اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ:
ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﺒﺎﺭکه، پیاﻣﺒﺮ ﺭا ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﻣﺆﺩَّﺏ کرد، ﺑﻌﺪ اﺯ ﺁﻥ که ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪا ﺑﻪ اﺩﺏ اﻟﻬﻲ ﻣﺘﺄﺩِّﺏ ﺷﺪ، ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ پیاﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
🌷(ﻭَ ﺇِﻧَّﻚَ ﻟَﻌَﻠﻲ ﺧُﻠُﻖٍ ﻋَﻈِﻴﻢٍ) 🌷
" ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺗﻮ ﺑﺮ ﻣَﻠَﻜﻪ ﻧﻔﺴﺎﻧﻰ ﺑﺰﺭگی (ﻛﻪ ﻫﻤﻪ اﺧﻼﻕِ ﻓﺎﺿﻠﻪ اﻧﺴﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ اﺳﺖ) اﺳﺘﻮاﺭی."
✍ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺖ دیگری ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ:
پیاﻣﺒﺮ ﻣﺘﺄﺩِّﺏ ﺑﻪ اﺩﺏ اﻟﻬﻲ ﺷﺪ ﻭ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺆﺩِّﺏ پیاﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ پیاﻣﺒﺮ، اﻣﻴﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﺭا ﻣﺘﺄﺩِّﺏ کرﺩ ﻭ اﺋﻤّﻪ ﻣﺎ ﺭا اﺩﺏ ﻣﻲ کنند
🔰 ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺳﺎﻳﺮ پیاﻣﺒﺮاﻧﺶ ﺭا ﻧﻴﺰ ﺗﻌﻠﻴﻢِ اﺩﺏ ﻣﻲ ﺩاﺩ؛
✍ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﻭﻗﺘﻲ کهﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻭاﺩﻱ ﻣﻘﺪّﺱ ﺭﺳﻴﺪ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
🌷(ﻓَﺎﺧﻠَﻊ ﻧَﻌﻠَﻴﻚَ ﺇﻧَّﻚَ ﺑِﺎﻟﻮاﺩِ اﻟﻤُﻘَﺪَّﺱِ ﻃُﻮﻯً)
"ﻛﻔﺶ ﻫﺎﻳﺖ ﺭا ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﺭ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦِ ﻣﻘﺪّﺱِ ﻃُﻮﻯ ﻫﺴﺘﻲ."
♦️اﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ، اﺧﻼﻕ ﻭ گفتاﺭ ﺧﻮﺩ، ﺩاﺭاﻱ اﺩﺏ ﺑﺎﺷﺪ.اﻳﻦ چنین ﻧﻴﺴﺖ که ﻓﺮﺩ ﺣﺘّﻲ ﺧﺎﺭﺝ اﺯ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻭاﺟﺒﺎﺕ ﻭ ﻣﺤﺮّﻣﺎﺕ، ﺁﺯاﺩ ﻣﻄﻠﻖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﺮگونه ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭ کند
🔶ﺩﺭ ﻳک ﻧگاﻩ کلی، ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ اﺯ ﺟﺎﻧﺐ اﻧﺴﺎﻥ، اﺑﻌﺎﺩ ﻣﺘﻌﺪّﺩﻱ ﺩاﺭﺩ ﻣﺜﻞ:
🌾 اﻟﻒ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺫاﺕ اﻗﺪﺱ پرﻭﺭﺩگاﺭ؛
🌾ﺑ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ پیاﻣﺒﺮ اکرم، اﺋﻤّﻪ ﻫﺪﻱ: ﻭ ﻗﺮﺁﻥ کریم؛
🌾ﺟ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻤﺎ، اﻭﻟﻴﺎﻱ اﻟﻬﻲ، ﺑﺰﺭگ ﺳﺎﻻﻥ ﺩﺭ اﺳﻼﻡ ﻭ ﺫﺭﻳّﻪ پیاﻣﺒﺮ ؛
🌾ﺩ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ پدر، ﻣﺎﺩﺭ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﺴﺮ؛
🌾ﻫـ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ، ﻣﻌﻠّﻢ ﻭ ﻋﺎﻟﻢ؛
🌾ﻭ. ﺭﻋﺎﻳﺖِ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ اﻓﺮاﺩ ﺗﺤﺖ ﻓﺮﻣﺎﻥ؛
🌾ﺯ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ کاﺭگر ﻭ کاﺭﻓﺮﻣﺎ؛
🌾ﺣ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺷﺮاﻥ؛
🌾ﻃ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﻘﻴﺮ، ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ، ﺑﻴﻤﺎﺭ، ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺯﺩﻩ، اﻣﻮاﺕ ﻭ ... ؛
🌾ﻳ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ کلی؛
🌾ک. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏِ
ﺭاﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺑیگانگان ﻭ کاﻓﺮاﻥ؛
🌾ﻟ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏِ
ﺩاﺭاﻳﻲ ﻭ ﻣﺎﻝ، ﻃﺒﻴﻌﺖِ ﺟﺎﻥ ﺩاﺭ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺟﺎﻥ ﺩاﺭ؛
ﻭ ... .
ادامه دارد... 🌴
توجه توجه 📢📢📢
♦️ اکثر اﻳﻦ ﺁﺩاﺑﻲ که ﺫکر ﻣﻲ ﺷﻮﺩ گرچه ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻭاﺟﺐ ﻧﻴﺴﺖ اﻣّﺎ اﻧﺴﺎﻥِ ﺧﺎﻟﻲ اﺯ اﻳﻦ ﺁﺩاﺏ همچون اﻧﺴﺎﻥ ﺑﻲ ﻟﺒﺎﺱ ﻳﺎ ﺑﺪﻟﺒﺎﺳﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ که ﻧگاﻩ ﻫﺎ ﺩﺭ پاﻳﻴﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﻄﺢ ﺑﻪ اﻭ ﻣﺘﻮﺟّﻪ اﺳﺖ، ﻳﺎ چون ﺳﻔﺮﻩ اﻳﺴﺖ که ﺟﺰ ﻏﺬاﻱ ﺑﻲ ﻣﺰﻩ ﻭ ﻃﻌﻢ، چیز ﺩیگری ﺩﺭ ﺁﻥ ﻳﺎﻓﺖ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ
🔶 ﻭ اﻳﻦ ﻫﺎ گرچه ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﻭ ﺩﺭ کوﺗﺎﻩ ﻣﺪّﺕ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻤّﻞ اﺳﺖ، اﻣّﺎ اﻳﻦ ﺭﻭﺵ اگر ﻓﺮا گیر ﻭ پاﻳﺪاﺭ ﺷﻮﺩ، ﺑﻪ اﺳﺎﺱ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ اﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺿﺮﺑﻪ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ ﻭ ﺗﻌﻬّﺪ اﻧﺴﺎﻥ ﺭا ﺩﺭ ﺑﺮاﺑﺮ ﻭاﺟﺒﺎﺕ ﻭ ﻣﺤﺮّﻣﺎﺕ، ﺿﻌﻴﻒ کرده ﻭ اﻧﺴﺎﻥ ﺭا ﺩﺭ پرتگاه ﺧﻄﺮﻧﺎک ﻫﻼکت ﻗﺮاﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ، چنان که ﺗﺮک ﺑﺮﺧﻲ ﺁﺩاﺏ، اﻧﺴﺎﻥ ﺭا اﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ کماﻻﺕ ﻣﺎﺩّﻱ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﻲ کند:
✍ﻋَﻦْ ﻋَﻠِﻲٍّ(علیه السّلام ):
🌹 ﻣَﻦْ ﻗَﻞَّ ﺃﺩَﺑُﻪُ کَﺛُﺮَﺕْ ﻣَﺴﺎﻭِﻳﻪ؛🌹
اﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(علیه السّلام ) ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: "ﻫﺮکس اﺩﺏ اﻭ کم ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻱ اﻭ ﻓﺰﻭﻥ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ."
ادامه دارد... 🌴
هدایت شده از 68675
Arbaeen-1442-Modarresi.mp3
11.01M
🎤📢🎤📢🎤📢🎤📢🎤📢🎤📢
🚩🚩🚩سخنرانی آیت الله سید محمد رضا مدرسی دام ظله
اربعین 1442 قمری💐