eitaa logo
🌹دفتر حضرت آيت الله سيد جواد مدرسی قدس سره🌹
249 دنبال‌کننده
1هزار عکس
210 ویدیو
196 فایل
🌷🌷🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
🙏 ادامه مطلب از اسماء الهی 🙏 ✍ و در بعض روایات، نود و نُه اسم برای خداوند چنین آمده است: اللَّهُ‏ الْإِلَهُ‏ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الْأَوَّلُ الْآخِرُ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ الْقَدِيرُ الْقَاهِرُ الْعَلِيُّ الْأَعْلَى الْبَاقِي الْبَدِيعُ الْبَارِئُ الْأَكْرَمُ الظَّاهِرُ الْبَاطِنُ الْحَيُّ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ الْحَلِيمُ الْحَفِيظُ الْحَقُّ الْحَسِيبُ الْحَمِيدُ الْحَفِيُّ الرَّبُّ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الذَّارِئُ الرَّزَّاقُ الرَّقِيبُ الرَّءُوفُ الرَّائِي السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ السَّيِّدُ السُّبُّوحُ الشَّهِيدُ الصَّادِقُ الصَّانِعُ الطَّاهِرُ الْعَدْلُ الْعَفُوُّ الْغَفُورُ الْغَنِيُّ الْغِيَاثُ الْفَاطِرُ الْفَرْدُ الْفَتَّاحُ الْفَالِقُ الْقَدِيمُ‏ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ‏ الْقَوِيُّ الْقَرِيبُ الْقَيُّومُ الْقَابِضُ الْبَاسِطُ قَاضِي الْحَاجَاتِ الْمَجِيدُ الْمَوْلَى الْمَنَّانُ الْمُحِيطُ الْمُبِينُ الْمُقِيتُ الْمُصَوِّرُ الْكَرِيمُ الْكَبِيرُ الْكَافِي كَاشِفُ الضُّرِّ الْوَتْرُ النُّورُ الْوَهَّابُ النَّاصِرُ الْوَاسِعُ الْوَدُودُ الْهَادِي الْوَفِيُّ الْوَكِيلُ الْوَارِثُ الْبَرُّ الْبَاعِثُ التَّوَّابُ الْجَلِيلُ الْجَوَادُ الْخَبِيرُ الْخَالِقُ‏ خَيْرُ النَّاصِرِينَ‏ الدَّيَّانُ الشَّكُورُ الْعَظِيمُ اللَّطِيفُ الشَّافِي.‏
🙏اسم اعظم الهی🙏 🔰 در عین این‌که همه‌ی اسمای الهی، برتر می‌باشد ولی برخی اسماء، برتر از دیگری است تا آن‌جا که به اسم اعظم می‌رسیم. در روایات از اسم اعظم مکرّر نام برده شده است و بدون تردید از نظر روایات در میان اسماء الله، اسمی اعظم است که آسمان‌ها و زمین به آن قائم و تدبیر عالَم بدان مرتبط است و اگر کسی خدا را بدان اسم بخواند ‌او را اجابت خواهد کرد. ⁉️ولی آیا اسم اعظم، فقط یکی است یا متعدّد و نِسبی است؛ یعنی فی الجمله نسبت به سایر اسماء، بزرگ‌تر است. ✍به نظر می‌رسد به حسب روایات و ادعیه، اسم اعظم عنوانی باشد برای مجموعه‌ای از اسمای الهی که اعظم از سایر اسماء است و یا نسبت به مجموعه‌ی اسمای مناسب خود، اعظم است. ♦️بلی اسمی وجود دارد که اعظم از همه‌ی اسماء هست که تمام اسماء را پوشش می‌دهد؛ ✍ چنان‌که در بعض روایات صحیح 🌹«بِاسْمِكَ‏ الْأَعْظَمِ‏ الْأَعْظَم‏؛»🌹 آمده است ✍و در برخی دیگر 🌹«بِاسْمِكَ‏ الْأَعْظَمِ‏ الْأَعْظَمِ‏ الْأَعْظَم؛»🌹 ✍ و در روایات متعدد آمده است: 🌹إِنَّ اسْمَ‏ اللَّهِ‏ الْأَعْظَمَ‏ عَلَى‏ ثَلَاثَةٍ وَ سَبْعِينَ حَرْفاً؛ "همانا اسم اعظم الهی بر هفتاد و سه حرف است." 🔶ظاهراً مراد از حرف، کلمه می‌باشد؛ چون حرف بر کلمه و کلام نیز اطلاق می‌شود و سپس در این روایات، اضافه شده است که هفتاد و دو حرف آن نزد رسول الله و ائمّه می‌باشد ✍ و در ادامه آمده است: 🌹وَ حَرْفٌ وَاحِدٌ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى اسْتَأْثَرَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَه‏؛🌹 "و يك حرف نزد خداوند متعال است كه آن را در علم غيب، نزد خود برگزيده است." ✍هم‌چنین در این روایات بیان شده است که جناب آصف فقط یک حرف از این هفتاد و سه حرف را داشت که با تکلّم به آن توانست تخت بلقیس را در کمتر از به هم‌زدنِ چشم، در برابر حضرت سلیمان‌ علی نبیّنا و آله و علیه السلام حاضر کند. ✍ و در روایت موثّقی از امام صادق آمده است: 🌺إِنَّمَا كَانَ عِنْدَهُ‏ (سلیمان بن داود) حَرْفٌ‏ وَاحِدٌ مِنَ الِاسْمِ الْأَعْظَم؛🌺 "همانا نزد او (حضرت سلیمان) فقط یک حرف از اسم اعظم بود." ✍ و آن‌گاه حضرت اضافه می‌فرماید: 🌹وَ صَاحِبُكُمُ الَّذِي قَالَ اللَّه:‏ 🌷قُلْ كَفَى‏ بِاللهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ🌷 وَ كَانَ وَ اللَّهِ عِنْدَ عَلِيٍّ عِلْمُ الْكِتَابِ؛‏🌹 " در حالی‌که صاحب (امام) شما کسی است كه خداوند می‌فرمايد: «بگو: كافى است خدا و آن‌كس كه نزد او علم كتاب است ميان من و شما گواه باشد» و‏ به خدا قسم، نزد علىّ علمِ كتاب بود." 🔶یعنی فرق است بین کسی‌که نزد او علمٌ مِن الکتاب است و آن‌که نزد او علمُ الکتاب می‌باشد. و می‌دانیم جناب آصف بن برخیا که یک حرف از هفتاد و سه حرف اسم اعظم را مثل حضرت سلیمان ‌علی نبیّنا و آله و علیه السلام می‌دانست، نزد او علمٌ مِن الکتاب بود؛ ✍ چون خداوند متعال می‌فرماید: 🌷 قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ؛🌷 "كسى‌كه نزد او دانشى از كتاب بود، گفت.»" 💐 در حالی‌که نزد امیرالمؤمنین علمُ الکتاب بود. و به این حقیقت، در روايات متعدّد تصریح شده است و این‌که همه‌ی ائمّه دارای علمُ الکتاب می‌باشند
💐 رسول اکرم و ائمّه‌ نمونه‌ی عینیِ اسم اعظم 💐 🔰در این‌جا باید دانست که تکلّم به اسم اعظم گرچه توفیق عظیمی است و از روایات استفاده می‌شود که این اسماء با توجّه به معانی آن‌ها دارای برکات و آثاری است، ✍ امّا نباید غافل بود که حقیقت اسمای الهیّه و اسم اعظم، در وجودات نوریّه‌ی رسول اکرم و امامان معصوم تجلّی می‌یابد و آثاری که برای اسمای الهیّه و اسم اعظم است در آن وجودات مبارکه حاصل است. ✍ در کافی شریف از امام صادق آمده است: 🌹نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي لَايَقْبَلُ‏ اللَّهُ‏ مِنَ‏ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا؛🌹 "قسم به خداوند که ما اسمای حُسنایی هستیم که خداوند از بندگانش عملی را قبول نمی‌کند مگر به واسطه‌ی معرفت نسبت به ما." 🔶 این مضمون از امام رضا و امام باقر و امیرالمؤمنین (علیهم السلام ) نیز نقل شده است، و وجه آن هم با توجّه ‌به روایت قرب نوافل روشن می‌شود که در آن آمده است: 🌸... إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُه؛‏ 🌸 " ... اگر مرا بخواند اجابتش كنم و اگر خواهش كند به او عطا کنم." ♦️این خاصیّتِ اسم اعظم است که در رسول ‌خدا و ائمّه‌ی هدی موجود است.
🙏تجلّیِ اسم اعظم در اولیای الهی و شرطیّت بقای قابلیّت🙏 ✍ همین ویژگی به گونه‌ای در سایر اولیای الهی نیز می‌تواند جریان یابد و آنان نیز به قدر مراتبِ خود، تجلّی اسماء حُسنای الهی بلکه تجلّی اسم اعظم باشند. ♦️ ولی باید یادآوری کنم که حتّی اگر کسی اسم اعظم را داشته باشد امّا به شرایط آن وفادار نباشد، از او گرفته خواهد شد؛ چنان‌که در مورد بلعم باعور اتّفاق افتاد ✍ و در روایات متعدّد به آن اشاره شده است و او را مصداق این آیه‌ی شریفه دانسته‌اند: 🌷وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكاَنَ مِنَ الْغَاوِين‏؛🌷 "و بر آن‌ها بخوان سرگذشت كسى را كه آيات خود را به او داديم امّا او از آن‌ها تهى گشت، پس شيطان او را دنبال كرد و او عاقبت از گمراهان گرديد." 🌷وَ لَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِها وَ لَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلىَ الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَوَاه؛🌷 "و اگر میخواستيم حتماً او را به وسيله‌ی آن آيات بالا میبرديم، ولكن او (به پَستى گراييد و) دل بر زمين بست و از هواى خود پيروى نمود." 🌷فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث؛🌷 "پس داستان او داستان سگی است كه اگر بر او حمله برى زبان درآورد و اگر رهايش كنى باز هم زبان درآورد (اين شخص را تهديد كنى يا نصيحت، يكسان است)."
🙏چند روایت در تبیین اسم اعظم🙏 🔰 علّامه‌ی مجلسی; در بحارالانوار، ج90، ص223 بابی را تحت عنوان الإسم الأعظم گشوده است و تعدادی از روایات را که به نوعی اسم اعظم را بیان می‌کند آورده است که در این‌جا چند روایت را ذکر می‌کنم: ✍1. عَنْ الصَّادِقِ(علیه السّلام ) : امام صادق می‌فرماید: 🌹«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» اسْمُ‏ اللَّهِ‏ الْأَكْبَرُ أَوْ قَالَ: الْأَعْظَمُ؛🌹 "«بسم الله الرحمن الرحیم» اسم بزرگ‌تر خداوند است یا (تردید از راوی است) فرمود: اسم اعظم الهی است." ♦️این روایت با توجّه به آن‌چه گذشت از نسبی بودن اسم اعظم، تنافی با روایاتی نداردکه بیان می‌کند: 🌹«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» أَقْرَبُ إِلَى اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ سَوَادِ الْعَيْنِ إِلَى بَيَاضِهَا؛🌹 " «بسم الله الرحمن الرحیم» به اسم اعظم الهی نزدیک‌تر است از نزدیکی سیاهی چشم به سفیدیش." ✍2. امام صادق به بعض اصحاب خود فرمودند: 🌹أَ لَا أُعَلِّمُكَ اسْمَ اللَّهِ الْأَعْظَمَ؟ قَالَ: اقْرَأ «الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ» ثُمَّ اسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ فَادْعُ بِمَا أَحْبَبْتَ؛🌹 " آیا اسم اعظم را به تو تعلیم ندهم؟ حضرت فرمود: «سوره‌های حمد و توحید، آیة الکرسی و سوره‌ی قدر» را بخوان و سپس روی به قبله آور پس بدان‌چه دوست داری دعا کن." ✍ 3. عَنْ الرِّضا: 🌹 مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» مِائَةَ مَرَّةٍ كَانَ أَقْرَبَ إِلَى اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ سَوَادِ الْعَيْنِ إِلَى بَيَاضِهَا وَ إِنَّهُ دَخَلَ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ الْأَعْظَمُ؛🌹 "امام رضا می‌فرماید: هرکس بعد از نماز صبح، صد مرتبه بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» نزدیک‌تر است به اسم اعظم الهی از نزدیکی سیاهی چشم به سفیدیش و همانا اسم اعظم الهی داخل در این ذکر است." ♦️و شاید یکی از نکته‌های آن‌که اسم اعظم به طور وضوح در اختیار همه گذاشته نشده است، آن‌ است که مؤمنین با خواندن بیشتر خداوند به اسمای حُسنی، مستحقّ ثواب بیشتر گردیده و دارای قرب بیشتر شوند؛ 🔶 چنان‌که یکی از نکته‌های پنهان بودن شب قدر، قبولی اعمال، اجل انسان و ... نیز همین است. خداوند متعال همه‌ی ما را از ذاکرین حقیقی اسمای حُسنی و اسم اعظم خود قرار داده و مشمول غفران و رحمت بی‌پایان خود گرداند، بمحمّد و آله الطاهرین. و الحمد لله اوّلاً و آخراً و ظاهراً و باطناً و صلّی الله علی محمّدٍ و آله الطاهرین
اﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻠﻪِ ﺭَﺏِّ اﻟﻌﺎﻟَﻤِﻴﻦِ ﻭَ ﺻَﻠَّﻲ اﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻲ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَ ﺁﻟِﻪِ اﻟﻄّﺎﻫِﺮِﻳﻦِ 🙏اﺩﺏ ﻭ اﺭﺯﺵ اﻧﺴﺎﻧﻲ🙏 🔰 ﻋﻨﻮاﻥ ﻣﻬﻤّﻲ که ﺷﺎﻳستگی ﻫﺎﻱ اﺧﻼﻗﻲﺁﺩاﺏﺳﻨﻦ ﺣﺴﻨﻪ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﻳک ﻓﺮﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. اﻧﺼﺎﻓﺎً ﻋﻨﻮاﻥ ﺑﺎ اﺭﺯﺵگراﻥ ﻗﺪﺭﻱ اﺳﺖ که ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺮکز ﺗﻮﺟّﻪ ﻫﻤﻪ ﻗﺮاﺭ گیرﺩ. ♦️اﻳﻦ ﻋﻨﻮاﻥ ﺩاﺭاﻱ اﺑﻌﺎﺩ گوﻧﺎگوﻥ ﻭ ﺩاﻣﻨﻪ ﻭﺳﻴﻌﻲ اﺳﺖ که پرﺩاﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻓﺮاﻭاﻥ ﻭ ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ اﺳﺖ؛ ✍ اﺯ ﻣﻮﻻﻱ ﻣﺎ اﻣﻴﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻲ(علیه السّلام ) چنین ﺭﻭاﻳﺖ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ: 🌹ﻳَﺎ ﻣُﺆﻣِﻦُ! ﺇﻥَّ ﻫَﺬا اﻟﻌِﻠﻢَ ﻭ اﻷﺩَﺏَ ﺛَﻤَﻦُ ﻧَﻔﺴِﻚَ ﻓَﺎﺟْﺘَﻬِﺪْ ﻓِﻲ ﺗَﻌَﻠُّﻤِﻬِﻤﺎ؛ ﻓَﻤَﺎ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻣِﻦْ ﻋِﻠﻤِﻚَ ﻭﺃﺩَﺑِﻚَ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻓِﻲ ﺛَﻤَﻨِﻚَ ﻭ ﻗَﺪﺭِﻙَ ﻓَﺈﻥَّ ﺑِﺎﻟﻌِﻠﻢِ ﺗَﻬﺘَﺪِﻱ ﺇﻟَﻰ ﺭَﺑِّﻚَ ﻭ ﺑِﺎﻷﺩَﺏِ ﺗُﺤْﺴِﻦُ ﺧِﺪﻣَﺔَ ﺭَﺑِّﻚَ ﻭ ﺑِﺄﺩَﺏِ اﻟﺨِﺪﻣَﺔِ ﻳَﺴﺘَﻮﺟِﺐُ اﻟﻌَﺒﺪُ ﻭَﻻﻳَﺘَﻪُ ﻭ ﻗُﺮﺑَﻪُ ﻓَﺎﻗﺒَﻞِ اﻟﻨَّﺼِﻴﺤَﺔَ ﻛَﻲ ﺗَﻨﺠُﻮَ ﻣِﻦَ اﻟﻌَﺬاﺏِ؛🌹 "اﻯ ﻣﺆﻣﻦ! اﻳﻦ ﺩاﻧﺶ ﻭ اﺩﺏ، ﺑﻬﺎﻯ ﺟﺎﻥِ ﺗﻮ اﺳﺖ؛ پس ﺩﺭ ﻳﺎﺩ گرﻓﺘﻦِ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ ﺑﻜﻮﺵ ﻭ ﻫﺮ ﺁﻥ چه ﺑﺮ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ ﺗﻮ اﻓﺰاﻳﺪ، ﺑﻪ ﺑﻬﺎ ﻭ ﻗَﺪﺭ ﺗﻮ ﻣﻲ اﻓﺰاﻳﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻋﻠﻢ، ﺑﻪ پرﻭﺭﺩگاﺭﺕ ﺭاﻩ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻰ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ اﺩﺏ، ﺧﺪﻣﺖِ (ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﻨﺪگی) پرﻭﺭﺩگاﺭﺕ ﺭا ﻧﻴﻜﻮ ﻣﻲ گرﺩاﻧﻰ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ اﺩﺏ ﺧﺪﻣﺖ، ﺑﻨﺪﻩ ﺳﺰاﻭاﺭ ﻭﻻﻳﺖ ﻭ ﻗﺮﺏ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﻲ گرﺩﺩ؛ پس پند بپذﻳﺮ ﺗﺎ اﺯ ﻋﺬاﺏ، ﺭﻫﺎﻳﻰ ﻳﺎﺑﻰ." ادامه دارد...🌴
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) : 🌹 ﻳَﺎ ﻣُﺆﻣِﻦُ! ﺇﻥَّ ﻫَﺬا اﻟﻌِﻠﻢَ ﻭ اﻷﺩَﺏَ ﺛَﻤَﻦُ ﻧَﻔﺴِﻚَ ﻓَﺎﺟْﺘَﻬِﺪْ ﻓِﻲ ﺗَﻌَﻠُّﻤِﻬِﻤﺎ؛ ﻓَﻤَﺎ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻣِﻦْ ﻋِﻠﻤِﻚَ ﻭﺃﺩَﺑِﻚَ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻓِﻲ ﺛَﻤَﻨِﻚَ ﻭ ﻗَﺪﺭِﻙَ ﻓَﺈﻥَّ ﺑِﺎﻟﻌِﻠﻢِ ﺗَﻬﺘَﺪِﻱ ﺇﻟَﻰ ﺭَﺑِّﻚَ ﻭ ﺑِﺎﻷﺩَﺏِ ﺗُﺤْﺴِﻦُ ﺧِﺪﻣَﺔَ ﺭَﺑِّﻚَ ﻭ ﺑِﺄﺩَﺏِ اﻟﺨِﺪﻣَﺔِ ﻳَﺴﺘَﻮﺟِﺐُ اﻟﻌَﺒﺪُ ﻭَﻻﻳَﺘَﻪُ ﻭ ﻗُﺮﺑَﻪُ ﻓَﺎﻗﺒَﻞِ اﻟﻨَّﺼِﻴﺤَﺔَ ﻛَﻲ ﺗَﻨﺠُﻮَ ﻣِﻦَ اﻟﻌَﺬاﺏِ🌹 🔰 ﺧﻄﺎﺏِ ﻳﺎ ﻣﺆﻣﻦ! ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﺆﻣﻨﻲ اﺳﺖ. ﻣﺆﻣﻦ ﺩﺭ ﻏﺎﻟﺐ ﺭﻭاﻳﺎﺕ ﻳﻌﻨﻲ کسی که ﻭﻻﻳﺖ اﻣﻴﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭ اﻭﻻﺩ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻨﺶ ﺭا ﻗﺒﻮﻝ ﺩاﺭﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ اﺳﻼﻡ، اﻳﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﺩاﺭﺩ . ♦️ اﻟﺒﺘّﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻣﺮاﺗﺒﻲ ﺩاﺭﺩ؛ ﻣﺆﻣﻦِ ﺩﺭﺟﻪ ﻳک ﺩاﺭﻳﻢ، ﻣﺆﻣﻦِ ﺩﺭﺟﻪ ﺩﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ، ﺗﺎ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺁقایان ﺻﻒُّ اﻟﻨِﻌﺎﻝ ﻭ پاﻳﻴﻦ ﺗرینِ درجات 🙏 ﻭﻟﻲ ﺧﺪا ﺭا ﺷﺎکرﻳﻢ که ﻣﺆﻣﻨﻴﻢ. ✍ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ: اﻱ ﻣﺆﻣﻦ! اﻳﻦ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ، ﺑﻬﺎﻱ ﺟﺎﻥِ ﺗﻮﺳﺖ. 🌹ﻓَﺎﺟﺘَﻬِﺪ ﻓِﻲ ﺗَﻌَﻠُّﻤِﻬِﻤﺎ؛🌹 "ﺗﻼﺵ کن ﺩﺭ ﻓﺮاگیرﻱ ﻭ ﻳﺎﺩگرﻓﺘﻦ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ." 🌹ﻓَﻤَﺎ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻣِﻦ ﻋِﻠﻤِﻚَ ﻭ ﺃﺩﺑِﻚَ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻓِﻲ ﺛَﻤَﻨِﻚَ ﻭ ﻗَﺪﺭِﻙَ؛🌹 "ﻫﺮچه که ﺑﺮ ﻋﻠﻢ ﻭ اﺩﺏ ﺗﻮ ﺑﻴﺎﻓﺰاﻳﺪ، ﺑﺮ ﺑﻬﺎ ﻭ اﺭﺯﺵ ﺗﻮ ﻣﻲ اﻓﺰاﻳﺪ." 🔶 ﺷﻤﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ اﺭﺯﺵِ ﻋﻠﻢ، ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﺧﻮاﻧﺪﻩ اﻳﺪ؛ اﻳﻦ ﺭﻭاﻳﺖ ﻫﻢ اﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ اﺭﺯﺵِ ﻋﻠﻢ ﺩاﺭﺩ، 🙏ﻭﻟﻲ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﻭﻡ ﺁﻥ اﺳﺖ که ﻣﻌﻤﻮﻻً کمتر اﺯ ﺁﻥ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ اﺩﺏ. ادامه دارد... 🌴
🙏ﻋﻘﻞ ﻫﻢ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ اﺩﺏ اﺳﺖ🙏 ✍ ﺩﺭ ﻏﺮﺭالحکم روایتی از امیرالمؤمنین ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ، که حضرت ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ: 🌹ﻛُﻞُّ ﺷَﻲءٍ ﻳَﺤﺘَﺎﺝُ ﺇﻟَﻰ اﻟﻌَﻘﻞِ ﻭ اﻟﻌَﻘﻞُ ﻳَﺤﺘَﺎﺝُ ﺇﻟَﻰ اﻷﺩَﺏِ؛🌹 "ﻫﺮ چیزی ﻣﺤﺘﺎﺝ ﻋﻘﻞ اﺳﺖ ﻭ ﻋﻘﻞ، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ اﺩﺏ اﺳﺖ." 🔰 ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮ اﻧﺪﻳﺸﻪ، ﺣﺮکت ﻳﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻱ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪِ ﻋﻘﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻋﻘﻞْ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ اﺩﺏ اﺳﺖ. ✍ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺖ دیگری ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: 🌹اﻷﺩَﺏُ ﺻُﻮﺭَﺓُ اﻟﻌَﻘﻞِ؛🌹 "اﺩﺏ چهره ﻋﻘﻞ اﺳﺖ." 🔶 ﻋﻘﻠﻲ که ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﺎ اﺩﺏ ﺑﺮﻭﺯ ﻣﻲ کند ﻭ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🔶ﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻟﺰﻭﻡ اﺟﺘﻨﺎﺏ اﺯ ﻣﺤﺮّﻣﺎﺕاﻧﺠﺎﻡ ﺗکاﻟﻴﻒ ﻭاﺟﺐ، ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺷﻨﻴﺪﻩ اﻳﻢ، اﻣّﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ اﺩﺏﺁﺩاﺏ ﺭﻓﺘﺎﺭ اﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﺪاﻱ ﺧﻮﺩ، ﺑﺎ پیامبر ﺧﻮﺩ، ﺑﺎ اﻣﺎﻣﺎﻥِ ﺧﻮﺩ، ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺧﻮﺩ، ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺣﺘّﻲ ﺑﺎ ﺣﻴﻮاﻧﺎﺕ ﻭ ﺟﻤﺎﺩاﺕ ﻫﺮچند ﺩﺭ ﺩاﻳﺮﻩ ﻭاﺟﺒﺎﺕﻣﺤﺮّﻣﺎﺕ ﻗﺮاﺭ ﻧگیرد ـ کمتر ﺷﻨﻴﺪﻩ اﻳﻢ. ♦️ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ که ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺎﺕ، ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺑﺮ ﻣﺒﺤﺚِ اﺩﺏ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ هیچ چیز ﺭا ﺑﺪﻭﻥ اﺩﺏ، ﻧﺪاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ✍ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺖ ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ: 🌹لِکلِّ ﺃَﻣْﺮٍ ﺃَﺩَﺏٌ؛🌹 "ﺑﺮاﻯ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻯ، ادبی است." ✍واز طرف دیگر، ﺭﻭاﻳﺖ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: 🌹ﻻ ﺷَﺮَﻑَ ﻣَﻊَ ﺳُﻮءِ اﻷﺩَﺏِ؛🌹 "هیچ ﺷﺮاﻓﺘﻲ ﺑﺎ ﺳﻮء اﺩﺏ، ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪاﺭﺩ" ادامه دارد... 🌴
ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺖ اﺯ اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(علیه السّلام )ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ: 🌹ﺧَﻤْﺲٌ ﻣَﻦْ ﻟَﻢْ ﺗَﻜُﻦْ ﻓِﻴﻪِ ﻟَﻢْ ﻳَﻜُﻦْ ﻓِﻴﻪِ ﻛَﺜِﻴﺮُ ﻣُﺴْﺘَﻤْﺘَﻊٍ🌹 🌸 ﻗِﻴﻞَ: ﻭَ ﻣَﺎ ﻫُﻦَّ ﻳَﺎ اﺑْﻦَ ﺭَﺳُﻮﻝِ اﻟﻠَّﻪِ! 🌸 🌹ﻗَﺎﻝَ: اﻟﺪِّﻳﻦُ ﻭَ اﻟْﻌَﻘْﻞُ ﻭَ اﻟْﺤَﻴَﺎءُ ﻭَ ﺣُﺴْﻦُ اﻟْﺨُﻠُﻖِ ﻭَ ﺣُﺴْﻦُ اﻷَْﺩَﺏ ... ؛🌹 "پنج چیز اگر ﺩﺭ کسی ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﺭ اﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ: ﺩﻳﻦ؛ ﻋﻘﻞ؛ ﺷﺮﻡ؛ ﺧﻮﻱ نیکو ﻭ اﺩﺏ نیکو."
🙏ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﺆَﺩِّﺏ ﻭ پیاﻣﺒﺮ (صلی الله علیه و آله )ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﺘﺄﺩِّﺏ🙏 ✍ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺃﺩﺏ کننده پیاﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ پیاﻣﺒﺮ ﻣﺘﺄﺩَّﺏ ﺑﻪ اﺩﺏ اﻟﻬﻲ ﺷﺪ: 🌷(ﺧُﺬِ اﻟﻌَﻔﻮَ ﻭ ﺃﻣُﺮ ﺑِﺎﻟﻌُﺮﻑِ ﻭ ﺃَﻋﺮِﺽ ﻋَﻦِ اﻟﺠﺎﻫِﻠﻴﻦ) 🌷 "( ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﺎ) ﻣﺪاﺭا ﻛﻦ ﻭ ﻋُﺬﺭﺷﺎﻥ ﺭا ﺑپذﻳﺮ، ﻭ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻰ ﻫﺎ ﺩﻋﻮﺕ کن، ﻭ اﺯ ﺟﺎﻫﻼﻥ ﺭﻭﻯ ﺑگرﺩاﻥ (ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺘﻴﺰﻩ ﻣﻜﻦ)." ✍ ﺩﺭ ﺫﻳﻞ اﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ، اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ: ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﺒﺎﺭکه، پیاﻣﺒﺮ ﺭا ﺗﺮﺑﻴﺖﻣﺆﺩَّﺏ کرد، ﺑﻌﺪ اﺯ ﺁﻥ که ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪا ﺑﻪ اﺩﺏ اﻟﻬﻲ ﻣﺘﺄﺩِّﺏ ﺷﺪ، ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ پیاﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: 🌷(ﻭَ ﺇِﻧَّﻚَ ﻟَﻌَﻠﻲ ﺧُﻠُﻖٍ ﻋَﻈِﻴﻢٍ) 🌷 " ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺗﻮ ﺑﺮ ﻣَﻠَﻜﻪ ﻧﻔﺴﺎﻧﻰ ﺑﺰﺭگی (ﻛﻪ ﻫﻤﻪ اﺧﻼﻕِ ﻓﺎﺿﻠﻪ اﻧﺴﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ اﺳﺖ) اﺳﺘﻮاﺭی." ✍ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺖ دیگری ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ: پیاﻣﺒﺮ ﻣﺘﺄﺩِّﺏ ﺑﻪ اﺩﺏ اﻟﻬﻲ ﺷﺪ ﻭ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺆﺩِّﺏ پیاﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ پیاﻣﺒﺮ، اﻣﻴﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﺭا ﻣﺘﺄﺩِّﺏ کرﺩ ﻭ اﺋﻤّﻪ ﻣﺎ ﺭا اﺩﺏ ﻣﻲ کنند
🔰 ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺳﺎﻳﺮ پیاﻣﺒﺮاﻧﺶ ﺭا ﻧﻴﺰ ﺗﻌﻠﻴﻢِ اﺩﺏ ﻣﻲ ﺩاﺩ؛ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﻭﻗﺘﻲ کهﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻭاﺩﻱ ﻣﻘﺪّﺱ ﺭﺳﻴﺪ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ: 🌷(ﻓَﺎﺧﻠَﻊ ﻧَﻌﻠَﻴﻚَ ﺇﻧَّﻚَ ﺑِﺎﻟﻮاﺩِ اﻟﻤُﻘَﺪَّﺱِ ﻃُﻮﻯً) "ﻛﻔﺶ ﻫﺎﻳﺖ ﺭا ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﺭ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦِ ﻣﻘﺪّﺱِ ﻃُﻮﻯ ﻫﺴﺘﻲ." ♦️اﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ، اﺧﻼﻕگفتاﺭ ﺧﻮﺩ، ﺩاﺭاﻱ اﺩﺏ ﺑﺎﺷﺪ.اﻳﻦ چنین ﻧﻴﺴﺖ که ﻓﺮﺩ ﺣﺘّﻲ ﺧﺎﺭﺝ اﺯ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻭاﺟﺒﺎﺕ ﻭ ﻣﺤﺮّﻣﺎﺕ، ﺁﺯاﺩ ﻣﻄﻠﻖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﺮگونه ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭ کند 🔶ﺩﺭ ﻳک ﻧگاﻩ کلی، ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ اﺯ ﺟﺎﻧﺐ اﻧﺴﺎﻥ، اﺑﻌﺎﺩ ﻣﺘﻌﺪّﺩﻱ ﺩاﺭﺩ ﻣﺜﻞ: 🌾 اﻟﻒ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺫاﺕ اﻗﺪﺱ پرﻭﺭﺩگاﺭ؛ 🌾ﺑ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ پیاﻣﺒﺮ اکرم، اﺋﻤّﻪ ﻫﺪﻱ: ﻭ ﻗﺮﺁﻥ کریم؛ 🌾ﺟ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻤﺎ، اﻭﻟﻴﺎﻱ اﻟﻬﻲ، ﺑﺰﺭگ ﺳﺎﻻﻥ ﺩﺭ اﺳﻼﻡ ﻭ ﺫﺭﻳّﻪ پیاﻣﺒﺮ ؛ 🌾ﺩ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ پدر، ﻣﺎﺩﺭ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﺴﺮ؛ 🌾ﻫـ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ، ﻣﻌﻠّﻢ ﻭ ﻋﺎﻟﻢ؛ 🌾ﻭ. ﺭﻋﺎﻳﺖِ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ اﻓﺮاﺩ ﺗﺤﺖ ﻓﺮﻣﺎﻥ؛ 🌾ﺯ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ کاﺭگر ﻭ کاﺭﻓﺮﻣﺎ؛ 🌾ﺣ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺷﺮاﻥ؛ 🌾ﻃ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﻘﻴﺮ، ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ، ﺑﻴﻤﺎﺭ، ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺯﺩﻩ، اﻣﻮاﺕ ﻭ ... ؛ 🌾ﻳ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ کلی؛ 🌾ک. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏِ ﺭاﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺑیگانگان ﻭ کاﻓﺮاﻥ؛ 🌾ﻟ. ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏِ ﺩاﺭاﻳﻲ ﻭ ﻣﺎﻝ، ﻃﺒﻴﻌﺖِ ﺟﺎﻥ ﺩاﺭ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺟﺎﻥ ﺩاﺭ؛ ﻭ ... . ادامه دارد... 🌴
توجه توجه 📢📢📢 ♦️ اکثر اﻳﻦ ﺁﺩاﺑﻲ که ﺫکر ﻣﻲ ﺷﻮﺩ گرچه ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻭاﺟﺐ ﻧﻴﺴﺖ اﻣّﺎ اﻧﺴﺎﻥِ ﺧﺎﻟﻲ اﺯ اﻳﻦ ﺁﺩاﺏ همچون اﻧﺴﺎﻥ ﺑﻲ ﻟﺒﺎﺱ ﻳﺎ ﺑﺪﻟﺒﺎﺳﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ که ﻧگاﻩ ﻫﺎ ﺩﺭ پاﻳﻴﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﻄﺢ ﺑﻪ اﻭ ﻣﺘﻮﺟّﻪ اﺳﺖ، ﻳﺎ چون ﺳﻔﺮﻩ اﻳﺴﺖ که ﺟﺰ ﻏﺬاﻱ ﺑﻲ ﻣﺰﻩ ﻭ ﻃﻌﻢ، چیز ﺩیگری ﺩﺭ ﺁﻥ ﻳﺎﻓﺖ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ 🔶 ﻭ اﻳﻦ ﻫﺎ گرچه ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﻭ ﺩﺭ کوﺗﺎﻩ ﻣﺪّﺕ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻤّﻞ اﺳﺖ، اﻣّﺎ اﻳﻦ ﺭﻭﺵ اگر ﻓﺮا گیرپاﻳﺪاﺭ ﺷﻮﺩ، ﺑﻪ اﺳﺎﺱ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ اﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺿﺮﺑﻪ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ ﻭ ﺗﻌﻬّﺪ اﻧﺴﺎﻥ ﺭا ﺩﺭ ﺑﺮاﺑﺮ ﻭاﺟﺒﺎﺕﻣﺤﺮّﻣﺎﺕ، ﺿﻌﻴﻒ کرده ﻭ اﻧﺴﺎﻥ ﺭا ﺩﺭ پرتگاه ﺧﻄﺮﻧﺎک ﻫﻼکت ﻗﺮاﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ، چنان که ﺗﺮک ﺑﺮﺧﻲ ﺁﺩاﺏ، اﻧﺴﺎﻥ ﺭا اﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ کماﻻﺕ ﻣﺎﺩّﻱﻣﻌﻨﻮﻱ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﻲ کند: ✍ﻋَﻦْ ﻋَﻠِﻲٍّ(علیه السّلام ): 🌹 ﻣَﻦْ ﻗَﻞَّ ﺃﺩَﺑُﻪُ کَﺛُﺮَﺕْ ﻣَﺴﺎﻭِﻳﻪ؛🌹 اﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(علیه السّلام ) ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: "ﻫﺮکس اﺩﺏ اﻭ کم ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻱ اﻭ ﻓﺰﻭﻥ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ." ادامه دارد... 🌴
هدایت شده از 68675
Arbaeen-1442-Modarresi.mp3
11.01M
🎤📢🎤📢🎤📢🎤📢🎤📢🎤📢 🚩🚩🚩سخنرانی آیت الله سید محمد رضا مدرسی دام ظله اربعین 1442 قمری💐
🙏اﺩﺏ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ🙏 🔰اﺩﺏِ ﺑﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺑﺮاﺑﺮ ﺭﺏّ اﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ، ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ اﺩﺑﻲ اﺳﺖ که ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺷﻮﺩ. 🤲 ﻭﻗﺘﻲ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻗﺮاﺭ ﻣﻲ گیرﻳﻢ ﻭ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﻧﻴﺎﻳﺶ، پرﺳﺘﺶﺩﻋﺎ کنیم، ⁉️ ﺁﻳﺎ ﺁﺩاﺏِ ﺩﻋﺎ ﺭا ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻳﻢ؟ ⁉️اﺻﻼً ﺁﺩاﺏ ﺻﺤﺒﺖ ﺑﺎ ﺧﺪاﻭﻧﺪ چیست؟ ⁉️ ﺁﻳﺎ اﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺻﺤﻴﺤﻲ اﺳﺖ که ﻣﺎ اﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ؟! ♦️ﺑﻪ گونه اﻱ که گاﻫﻲ ﺑﺎ ﻃﻬﺎﺭﺕ، گاﻫﻲ ﺑﻲ ﻃﻬﺎﺭﺕ، گاﻫﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﻭ گاﻫﻲ ﺑﻲ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﻧﻴﺎﻳﺶ ﻭ ﺩﻋﺎ ﻣﻲ پرﺩاﺯﻳﻢ. ✍اﻟﺒﺘّﻪ ﺫکرِ ﺧﺪا ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺣﺎﻝ، ﺧﻮﺏ اﺳﺖ 🌹«ﻓَﺈﻥَّ ﺫِﻛْﺮَ اﻟﻠَّﻪِ ﻋَﺰَّﻭَﺟَﻞَّ ﺣَﺴَﻦٌ ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞِّ ﺣَﺎﻝٍ ... .» 🌹 🌵اﻣّﺎ ﺁﻥ ﻭﻗﺘﻲ که ﻣﺎ ﺣﺎﺟﺘﻲ ﺩاﺭﻳﻢ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ، ﻣﻘﺎﻡِ ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺗﻀﺮّﻉﻧﻴﺎﻳﺶ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ⁉️ ﺁﻳﺎ ﺩﺭﺳﺖ اﺳﺖ که ﺑﻪ ﺩﺭگاﻩ پروردگار ﻋﺎﻟَﻢ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺷﻲ ﻭاﺭﺩ ﺷﻮﻳﻢ؟! ✍ﺩﺭ ﺑﻌﺾ اﺩﻋﻴﻪ ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ: 🌺ﻭَاﺭْﺯُﻗْﻨِﻲ ﺣُﺴْﻦَاﻷَْﺩَﺏِ ﻓِﻴﻤَﺎ ﺗَﻮَﺟَّﻬْﺖُ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﻓِﻴﻪ؛🌺 "ﺣُﺴﻦ اﺩﺏ ﺭا ﺭﻭﺯﻱِ ﻣﻦ ﻓﺮﻣﺎ ﺩﺭ ﻫﺮچه ﺑﺪاﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﺗﻮﺟّﻪ ﻣﻲ کنم" ✍ اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺘﻲ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ: 🌹ﺇﻧَّﻤَﺎ ﻫِﻲَ اﻟﻤِﺪﺣَﺔُ ﺛُﻢَّ اﻟﺜَّﻨَﺎءُ ﺛُﻢَّ اﻹﻗﺮَاﺭُ ﺑِﺎﻟﺬَّﻧﺐِ ﺛُﻢَّ اﻟﻤَﺴﺄﻟَﺔُ؛🌹 "ﺟﺰ اﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ (ﺁﺩاﺏ ﺩﻋﺎ) ﻣﺪﺡ اﺳﺖ، ﺳپس ﺳﺘﺎﻳﺶ، ﺑﻌﺪ اﻗﺮاﺭ ﺑﻪ گناه، ﺁﻥ گاﻩ ﺩﺭﺧﻮاﺳﺖ." 🔰پس اﻭّﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺘﺎﻳﺶ، ﻣﺪﺡﺛﻨﺎﻱ اﻟﻬﻲ ﺭا ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺳپس اﻗﺮاﺭ ﺑﻪ گناه‌ کرد، ﺁﻥ ﻭﻗﺖ اﺯ ﺩﺭگاﻩِ ﺧﺪاﻭﻧﺪ چیزی ﺧﻮاﺳﺖ. ﺑﻌﻀﻲ ﻓﻘﻂ 🤲 ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻲکنند ﻭ ﻣﻲ گویند: ﺧﺪاﻳﺎ ﺧﻴﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺪﻩ! گرچه اﻳﻦ ﻫﻢ ﺧﻮﺏ اﺳﺖ، ﻭﻟﻲ اﺩﺏ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺑلکه ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻳﺪ، کجا ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ چه کسی ﻗﺮاﺭ گرﻓﺘﻪاﻳﺪ! ﺧﺪاﻱ ﻻﻳﺘﻨﺎﻫﻲ، ﺭﺏّ اﻻﺭﺑﺎﺏ، ﻣﺎلک ﻳﻮﻡ اﻟﺪّﻳﻦ، چه ﻋﻈﻤﺘﻲ ﺩاﺭﺩ! ﺁﻥ ﺧﺪاﻳﻲ که ﻭﻗﺘﻲ اﺋﻤّﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ اﻭ ﻗﺮاﺭ ﻣﻲ گرﻓﺘند، ﺭنگ اﺯ چهره اﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ پرید!
ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺎﺕ ﺁﻣﺪﻩ اﺳﺖ: اﺋﻤّﻪ، ﻫنگاﻡ ﻭﺿﻮ، ﺣﺎﻝ ﺷﺎﻥ ﻣﻨﻘﻠﺐ ﻣﻲ گﺷﺖ. ﻫﺮ چیزی ﻣﻌﻴﺎﺭﻱ ﺩاﺭﺩ ﻭ ﺃﺩﺏِ ﻣﻊ اﻟﻠﻪ ﻫﻢ ﺣﺴﺎﺏ ﺩاﺭﺩ. 🔶ﻣﺘﺄﺳّﻔﺎﻧﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺗﻼﺵ ﻣﻲ کند ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺭﺧﻨﻪ کند ﻭ ﺧﺮاﺑﻲ ﺑﻪ ﺑﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩ که ﻳکی اﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ اﺩﺏ اﺳﺖ. اﻳﻦ که اﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺧﺪاﻱ ﺧﻮﺩ، اﺩﺏ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ اﺯ ﻭاﺿﺤﺎﺕ اﺳﺖ. ✍ اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﺩﺭ ﺭﻭاﻳﺘﻲ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ: 🌹ﻣَﺎ ﺃﻛَﻞَ ﺭَﺳُﻮﻝُ اﻟﻠَّﻪِ ﻣُﺘَّﻜِﺌﺎً ﻣُﻨﺬُ ﺑَﻌَﺜَﻪُ اﻟﻠَّﻪُ ﻋَﺰَّﻭَﺟَﻞَّ ﺇﻟَﻰ ﺃﻥ ﻗَﺒَﻀَﻪُ ﻭ ﻛَﺎﻥَ ﻳَﺄﻛُﻞُ ﺇﻛﻠَﺔَ اﻟﻌَﺒﺪِ ﻭَ ﻳَﺠﻠِﺲُ ﺟِﻠﺴَﺔَ اﻟﻌَﺒﺪِ. 🌹 ⁉️ ﻗُﻠﺖُ: ﻭ ﻟِﻢَ ﺫَﻟِﻚَ؟ ﻗَﺎﻝَ: 🌹 ﺗَﻮاﺿُﻌﺎً ﻟِﻠَّﻪِ ﻋَﺰَّﻭَﺟَﻞَّ؛🌹 "ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪا اﺯ ﺁﻥ گاﻩ ﻛﻪ ﺧﺪاﻭﻧﺪ اﻭ ﺭا ﻣﺒﻌﻮﺙ کرﺩ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺧﺪاﻭﻧﺪ اﻭ ﺭا ﻗﺒﺾ ﺭﻭﺡ کرﺩ، ﻫﺮگز ﺑﻪ ﻫنگاﻡ ﻏﺬا ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺗﻜﻴﻪﻧﻜﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻮاﺭﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻨﺪگاﻥ ﻏﺬا ﻣﻲ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ." ⁉️(ﺭاﻭﻱ ﻣﻲ گوﻳﺪ) گفتم: ﻋﻠّﺖ اﻳﻦ کاﺭ چه ﺑﻮﺩﻩ اﺳﺖ؟ "ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺑﺮاﻯ ﻓﺮﻭﺗﻨﻰ ﺑﻪ پیش گاﻩ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻋﺰّﻭﺟﻞ." 🔰ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ ﻋﺪّﻩ اﻱ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺻﻮﻓﻲ پیدا ﺷﺪﻩ، گفته اﻧﺪ: ﻭﻗﺘﻲ که اﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﺪا ﺷﺪ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﺧﺪا ﺭا پیدا کرﺩ ﻭ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﺧﺪا ﻧﺰﺩیک ﺷﺪ، اﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ که ﺑﻴﻦ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺁﺩاﺑﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻫﻢ که اﺩﺏ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺳﺎﻗﻂ ﻣﻲ گرﺩﺩ؛ ﺑﻌﺪ ﻫﻢ ﻳک ﻗﺎﻓﻴﻪ اﻱ ﺩﺭﺳﺖ کرﺩﻩ اﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ گوﻳﻨﺪ: 🌾«ﺗﺴﻘﻂ اﻵﺩاﺏ ﺑﻴﻦ اﻷﺣﺒﺎﺏ؛ ﺁﺩاﺏ ﻭ اﺧﻼﻕِ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻴﻦ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ، ﺳﺎﻗﻂ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.» 🌾 ♦️ﺑﺒﻴﻦ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺗﺎ کجا ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻣﻲ کند! ﺷکلﻇﺎﻫﺮ ﻗﺸنگی ﻫﻢ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﺧﻮﺩ ﺩاﺩﻩ اﻧﺪ.
🔰 یکی اﺯ ﻋﻠﻤﺎﻱ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺩﻳﻠﻤﻲ کتاب ﺷﺮﻳﻒﻟﻄﻴﻔﻲ ﺩاﺭﺩ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺇﺭﺷﺎﺩ اﻟﻘﻠﻮﺏ، ✍ اﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ گوید: کسی ﺑﻪ ﻣﻦ گفت: ﺟﻨﻴﺪ ﺑﻐﺪاﺩﻱ ﻣﻌﺮﻭﻑ گفته که: 🌾 «ﺇﺫا ﺻﺤﺖ اﻟﻤﻮﺩّﺓ، ﺳﻘﻄﺖ ﺷﺮﻭﻁ اﻷﺩﺏ؛ 🌾 "ﻫﺮگاﻩ که ﻣﺤﺒّﺖ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ پاﻳﺪاﺭ ﺷﺪ، ﺷﺮاﻳﻂِ اﺩﺏ، ﺳﺎﻗﻂ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ." 🔶 ـ ﻳﻌﻨﻲ ﺩیگر ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ اﺯ ﺭﻭﻱ اﺩﺏ ﺭﻓﺘﺎﺭ کرد؛ چون ﻣﺤﺒّﺖ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ! ✍ اﻳﻦ ﻋﺎﻟِﻢ ﺑﺰﺭگواﺭ (ﺟﻨﺎﺏ ﺩﻳﻠﻤﻲ) ﻣﻲ گوﻳﺪ: 🌾 «ﻭ ﻫﺬا ﻏﻠﻂ» اﻳﻦ ﺣﺮﻑِ ﻏﻠﻄﻲ اﺳﺖ که اﻳﻦ ﺁﻗﺎ ﻳﺎ ﻃﺮﻓﺪاﺭاﻧﺶ ﺩﺭﺳﺖ کرده اﻧﺪ ـ اﻟﺒﺘّﻪ ﻣﻦ ﻧﻤﻲ ﺩاﻧﻢ اﻭ چنین گفته ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻟﻲ ﻗﻄﻌﺎً ﻃﺮﻓﺪاﺭاﻧﺶ ﻣﻲ گوﻳﻨﺪ ـ. ⁉️ چرا ﻏﻠﻂ اﺳﺖ؟: 🌾ﺇﺫا ﺻﺤﺖ اﻟﻤﺤﺒﺔُ ﻭ ﺧﻠﺼﺖ، ﺗﺄﻛﺪﺕ ﻋﻠﻰ اﻟﻤﺤﺐ ﻣﻼﺯﻣﺔ اﻷﺩﺏ ﻭ اﻟﺪﻟﻴﻞ ﻋﻠﻰ ﺫﻟﻚ ﺃﻥّ ﺭﺳﻮﻝ اﻟﻠﻪ ﻛﺎﻥ ﺃﻛﺜﺮ اﻟﻨﺎﺱ ﻣﺤﺒﺔ ﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻭ ﺃﻋﻈﻤﻬﻢ ﺃﺩﺑﺎ؛🌾 "ﻫﺮگاﻩ ﺩﻭﺳﺘﻰ، ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺧﺎﻟﺺ ﺷﺪ، ﻟﺰﻭﻡ ﺭﻋﺎﻳﺖاﺩﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ؛ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪا اﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻭﺳﺘﻴﺶ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺪاﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭ اﺩﺏ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ اﺯ ﻫﻤﻪ ﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﻈﻴﻢ ﺗﺮ ﺑﻮﺩ." ✍⁉️ چه کسی ﻧﺰﺩِ ﺧﺪاﻭﻧﺪ، ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺗﺮ اﺯ پیغمبر ﺑﻮﺩ، ﻭ چه کسی ﺑﻴﺶ اﺯ پیاﻣﺒﺮ ﺧﺪا ﺭا ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲ ﺩاﺷﺖ؟ 💐 ﻟﻘﺐ ﺣﻀﺮﺕ، ﺣﺒﻴﺐ اﻟﻠﻪ اﺳﺖ. ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ که ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﺩﺭﺟﺎﺕِ ﻣﺤﺒّﺖ ﺭا ﺩاﺭا ﺑﻮﺩ، ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ اﺩﺏ ﺭا ﺩﺭ ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺩاﺷﺖ، که اﺷﺎﺭﻩ کردیم ﺑﺮاﻱ ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻭ ﺗﻮاﺿﻊ ﺩﺭ ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻫنگام ﻏﺬاﺧﻮﺭﺩﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻲ ﺗکیه ﻧﻤﻲ ﺩاﺩ. ✍ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ کرد که ﺁﻳﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ: 🌷(ﻃﻪ ﻣَﺎ ﺃﻧﺰَﻟْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴﻚَ اﻟﻘُﺮْﺁﻥَ ﻟِﺘَﺸْﻘَﻰ) 🌷 "ﻣﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺭا ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻧکرﺩﻳﻢ که اﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺑﻪ ﺭﻧﺞ ﺑﻴﻔﺘﻲ." 🌹ﺑﻪ ﻫﺮﺣﺎﻝ ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﺩﺭ ﺑﺮاﺑﺮ ﺫاﺕ اﻗﺪﺱ پروردگار ﻭ ﺁﺩاﺏ ﻋﺒﺎﺩاﺗﻲ ﻫمچوﻥ ﺩﻋﺎ، ﻧﻤﺎﺯ، ﺭﻭﺯﻩ، ﺣﺞّ ﻭ ... اﻣﻮﺭ ﻣﻬﻤّﻲ اﺳﺖ که کتاﺏ ﻫﺎ اﺯ ﺁﻥ ﻣﺸﺤﻮﻥ اﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻮﺟّﻪ کاﻓﻲ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﺯ ﻃﺮﻑ ﺩیگر اﺩﺏِ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺧﺪاﻱ ﺳﻤﻴﻊ ﻭ ﺑﺼﻴﺮ ﻭ ﻣُﻨﻌِﻢ ﻭ ﻗﺎﻫﺮ ﻭ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺎ ﺭا اﺯ اﺭتکاب گناه ﺑلکه اﻧﺪﻳﺸﻪ گناﻩ ﺑﺎﺯ ﺩاﺭﺩ. ⁉️ اﻳﻦ چه اﺩﺑﻲ اﺳﺖ که ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺧﺪاﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻓکر گناﻩ ﺑﻴﻔﺘﻴﻢ ﻳﺎ ﺧﺪاﻱ ﻧﺎکرﺩﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺑﻪ گناﻩ ﺷﻮﻳﻢ ﻭ ﺑﺪﺗﺮ ﺁﻥ که ﺷﺮﻡ ﻧکنیم ﻭ اﺯ گناه اﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ پشیماﻥ ﻧﺸﻮﻳﻢ
🙏اﺩﺏ ﺩﺭ ﺭاﺑﻄﻪ ﺑﺎ پیاﻣﺒﺮ اکرﻡ، اﺋﻤّﻪ:، ﻋﻠﻤﺎ ﻭ اﻭﻟﻴﺎ🙏 🔰 اﺩﺏ ﺩیگری که ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺁﻥ ﻻﺯﻡ اﺳﺖ، ﺩﺭ ﺭاﺑﻄﻪﺑﺎ پیاﻣﺒﺮ اکرم ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩِ ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﺑﺎ پیامبر، ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭکه ﺣُﺠُﺮاﺕﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ چگوﻧﻪ ﺑﻪ ﺑﻨﺪگاﻧﺶ ﻣﻲ ﺁﻣﻮﺯﺩ ﺑﺎ پیاﻣﺒﺮ اﺯ ﺭﻭﻱ اﺩﺏ ﺭﻓﺘﺎﺭ کنند: 🌷(ﻳﺎ ﺃﻳُّﻬَﺎ اﻟَّﺬﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮا ﻻ ﺗُﻘَﺪِّﻣُﻮا ﺑَﻴﻦَ ﻳَﺪَﻱِ اﻟﻠﻪِ ﻭ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪ) 🌷 "اﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ اﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ اﻳﺪ! ﺑﺮ ﺧﺪا ﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ اﻭ ﺗﻘﺪّﻡ ﻧﺠﻮﻳﻴﺪ." ✍ ﺑﻌﺪ اﺯ اﻳﻦ ﻓﺮﻣﺎﻥ کلّیﻭ ﻓﺮاگیر، ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: 🌷(ﻻﺗَﺮﻓَﻌُﻮا ﺃﺻﻮاﺗَﻜُﻢ ﻓَﻮﻕَ ﺻَﻮﺕِ اﻟﻨَّﺒِﻲِّ ﻭ ﻻﺗَﺠﻬَﺮُﻭا ﻟَﻪُ ﺑِﺎﻟﻘَﻮﻝِ ﻛَﺠَﻬﺮِ ﺑَﻌﻀِﻜُﻢ ﻟِﺒَﻌﺾٍ ﺃﻥ ﺗَﺤﺒَﻂَ ﺃﻋﻤﺎﻟُﻜُﻢ ﻭ ﺃﻧﺘُﻢ ﻻﺗَﺸﻌُﺮُﻭﻥ)🌷 " ( ﺑﺮاﻯ ﺭﻋﺎﻳﺖ اﺩﺏ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ پیاﻣﺒﺮ ) ﺻﺪاﻯ ﺧﻮﺩ ﺭا (ﻫنگام ﺻﺤﺒﺖ) ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ اﺯ ﺻﺪاﻯ پیاﻣﺒﺮ ﻧﺒﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ اﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﺳﺨﻦ ﻧگوﻳﻴﺪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪیگر ﺑﻠﻨﺪ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ گوﻳﻴﺪ، ﻣﺒﺎﺩا ﻋﻤﻞ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺣَﺒﻂﺗﺒﺎﻩ گرﺩﺩ ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ که ﻧﻤﻰ ﺩاﻧﻴﺪ. ادامه دارد...🌴