eitaa logo
مدثر
35 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
286 فایل
محتوای دینی و جریانات مهم دینی روز ...
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 * تبیین 'حاج ابوذر روحی' محرم ۱۴۴۴*
‏فیلم از طرف خانم عباسی
🎥ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، علمدار نیامد....
یگانه: ۞ در روضه خواندن ادب کن. فکر کن اگر می‎دیدی اهل بیت علیهم السّلام که صاحب عزایند، در کنار مجلس نشسته‎اند، باز هم همین‎طور شدید روضه می‎خواندی؟ جلوی حضرت زهرا علیها السّلام هم مصیبت فرزندانش را همین‎طور جان‌سوز و جگرخراش ذکر می‎کردی؟ با این نحو روضه خواندن می‎خواهی دل صاحب مصیبت را آتش بزنی و به گریه‎اش بیندازی؟ ۞ شخصی که در ایام جوانی در زورخانه‎ای که در دولاب داشت، ضرب می‎زد و آواز می‎خواند، به هنگام پیری به مدّاحی روی آورده بود و چون سوادی نداشت، بعضی از روضه‎های سایر مدّاح‎ها و روضه‌خوان‎ها را یاد گرفته بود و می‎خواند؛ لکن به خاطر همان روحیّه‎ی زورخانه‎ای‎اش تا می‎توانست مصایب اهل بیت علیهم السّلام را رقّت‌انگیزتر و شدیدتر بیان می‎کرد تا گریه‎ی بیشتری از مستمعین بگیرد و من به شدّت از این کارش آزرده و ناراحت بودم. چند بار خواستم به او تذکّر بدهم که مؤدّبانه‎تر و مختصرتر روضه بخواند؛ امّا نشد. یک بار در حالت مکاشفه او را دیدم که تمام صورتش، حتّی مژه‎های چشم‎هایش پر از مورچه‎های سفیدی است که صورتش را می‎خورند و او دائم با ناخن‌هایش آنها را از صورتش می‎کند و به زمین می‎ریزد؛ امّا بلافاصله مورچه‎های جدیدی به جای آنها ظاهر می‎شوند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📗 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب
🌷توصیه ای برای روز تاسوعا🌷 طریقه ختم ذکر یا کاشف الکرب برای حاجت و زمان گفتن ذکر یا کاشف الکرب در کتاب منتخب التواریخ آمده است: نام مبارک حضرت قمر بنی هاشم که عباس است، به شمار ابجد می شود ۱۳۳ و آنکه می گویند: یکی از ختم های تجربه شده این است که: ۱۳۳ مرتبه این عبارت را بخوانند حاجتشان روا خواهد شد . یا کاشف الکرب عن وجه الحسین اکشف کربی بحق اخیک الحسین علیه السلام 🌷ذکر یا کاشف الکرب توسل به حضرت عباس (ذکر یا کاشف الکرب برای حاجت)🌷 بابُ الحَوائِج به معنی درگاه نیازها یا درب و راه رسیدن به حاجت‌ ها و برآورده شدن حاجات، عنوانی است که شیعیان به به سه نفر از خاندان اهل بیت داده اند. این سه نفر که با نام باب الحوائج شناخته می شوند، امام کاظم (ع)، حضرت عباس (ع) و علی اصغر (ع)‌ هستند. شیعیان بر این باورند که توسل جستن به این بزرگان و در واقع واسطه قرار دادن آنها میان خود و خداوند، باعث می شود تا خداوند به سبب حرمت و شرافت آنان، حاجت افراد را برآورده می‌کند. بر همین اساس باب الحوائج ابوالفضل العباس علیه السلام توسط شیعیان بسیار خطاب قرار داده می شود و ذکر یا کاشف الکرب که توسل به ابوالفضل العباس علیه السلام است (به خصوص در دهه اول محرم) بسیار گفته می شود 🌷از آنجاییکه صاحب کتاب منتخب التواریخ (ره) نقل نموده آن است که عباس با حروف ابجد برابر با عدد ۱۳۳ می باشد نام مبارک عباس به ابجد برابر ۱۳۳ است و اسراری در اعداد نهفته است که در علم ابجد به آن پی می برند جالب تر آنکه نام مبارک اباصالح هم با حروف ابجد برابر با عدد ۱۳۳ است و به همین علت شیعیان ۱۳۳ مرتبه ذکر یا کاشف الکرب برای حاجت را تکرار می کنند. ذکر یا کاشف الکرب به صورت زیر است : یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ اِکْشِفْ کَرْبى بِحَقِ اَخْیکَ الْحُسَیْنِ علیه السلام ای برطرف کننده غم و اندوه از چهره حسین (ع) برطرف نما غم مرا به حق برادرت حسین علیه السلام خواص ذکر یا کاشف الکرب و توسل به حضرت عباس برای گرفتن حاجت لقب ابوالفضل العباس علیه السلام ،باب الحوائج و سقاست و گمان شیعیان بر این است که هر مومن تشنه اگر چه تشنه حاجت خود باشد از امور مشروعه اگر متوسل به آن حضرت شود، سیراب خواهد شد، چه آنکه تشنه آب رحمت یا تشنه علم حق باشد، یا تشنه اولاد صالح باشد و یا تشنه حج و زیارت باشد. حسین وقتی به چهره عباس نگاه می‌کرد آرامش می‌یافت و این ذکر اشاره به همین مطلب دارد. 🌷سیّدمحمد تقى طباطبائى قمى داستانى را از مرحوم مرعشى نجفى فرمود: یکى از علماى نجف اشرف که مدّتى در قم آمده بود براى من چنین نقل کرد که : من مشکلى داشتم به مسجد جمکران رفتم درد دل خود را به محضر حضرت بقیه الله حجهّبن الحسن العسکرى امام زمان «عجل الله تعالى فرجه الشریف « عرضه داشتم و از وى خواستم که نزد خدا شفاعت کند تا مشکلم حل شود. براى همین منظور به کرّات به مسجد جمکران رفتم ولى نتیجه اى ندیدم . روزى هنگام نماز دلم شکست و عرض کردم : مولا جان ، آیا جایز است که در محضر شما و در منزل شما باشم و به دیگرى متوسل شوم ؟ شما امام من مى باشید، آیا زشت نیست با وجود امام حتّى به «علمدار کربلا قمربنى هاشم (ع ) » متوسل شوم و او را نزد خدا شفیع قرار دهم ؟! از شدت تاثر بین خواب و بیدارى قرار گرفته بودم. ناگهان با چهره نورانى قطب عالم امکان» حضرت حجّت بن الحسن العسکرى عجل الله تعالى فرجه الشریف مواجه شدم. بدون تامل به حضرتش سلام کردم. حضرت با محبت و بزرگوارى جوابم را دادند و فرمودند: نه تنها زشت نیست و نه تنها ناراحت نمى شوم به علمدار کربلا متوّسل شوى بلکه شما را راهنمائى هم مى کنم که به حضرتش چه بگویى. چون خواستى از حضرت ابوالفضل (ع ) حاجت بخواهى این چنین بگو: یا ابا الغوث ادرکنى اى آقا پناهم بده شیخ محمد حسین اصفهانى مى فرمودند: این ذکر، صحیحش این است : یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجهِ الْحُسَینِ اِکْشِفْ کَرْبى بِحَقِّ اَخیکَ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام 🌷مرحوم کشمیری در باب توسل به حضرت ابوالفضل علیه السلام می فرماید: دو رکعت نماز حاجت خوانده شود و به حضرت ابوالفضل علیه السلام هدیه شود. سپس تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها خوانده و باز ثوابش هدیه شود و سپس ۱۳۳ مرتبه خوانده شود : یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ اِکْشِفْ کَرْبى بِحَقِ اَخْیکَ الْحُسَیْنِ
من چه سهمى گرفته ‏ام و چه ميراثى برداشته ‏ام؟ آيا از عاشورا ى حسين و از كربلا ى حسين، سهمى داشته ‏ام؟ ▪️چه چيزى براى چه كسى از عاشورا باقى مانده ‏است؟ آيا حاصل عاشورا، شتك خون و زخم ‏هاى باز و داغ ‏هاى درد و خيمه‏ هاى مبهوت و اسيران آزاد و پيام‏ هاى رساست، و از آن ‏طرف حاصل‏ عاشورا، فتح شكست و غنيمت‏ هاى پشيمان و حكومت ‏هاى محكوم است؟ ▪️درست است كه عاشورا لعنت و سلام را آورد و نفرين و سلام را تقسيم كرد، ولى من هر سال حساب مى‏ کنم كه چه سهمى گرفته ‏ام و چه ميراثى برداشته‏ ام؟ آيا از عاشورا ى حسين و از كربلا ى حسين، سهمى داشته ‏ام؟ ▪️وارث، قرابت مى ‏خواهد. قرابتى بدون حائل و بدون مانع. فرزندى كه قاتل پدر باشد، ارث نمى ‏برد. فرزندى كه كافر باشد از مسلمان ارث نمى ‏برد. آيا من حسين را نكشته ‏ام؟ آيا من از آن‏چه كه فهميده ‏ام، چشم نپوشيده ‏ام و كفر نورزيده ‏ام؟ اگر من به ولايت حسين نرسيدم، اگر ابوّت اولياء را نخواستم، اگر فرزند دنيا و يا بدتر بنده‏ ى دنيا شدم و دين در وجود من شكل نگرفت و تنها بر زبانم نشست، آيا با حسين قرابتى دارم؟ آيا از عاشورا ارثى مى ‏برم و سهمى مى‏ گيرم؟ 📔 وارثان عاشورا | ص ۲۵۴
* 🎬* * شجـاعــی* *امام زمـان می گوید: من دعا می کنــم برای هــر کس که بــرای جــدم حسین گریــه کنــد و به یاد مـن باشـد به یاد غـربـت من باشــد...😭* *پیشنهاد دانلـود*
🎥سال‌ها ست که منتظرت هستیم ... خوش آمدی سردار بی سر... سری به نیزه بلند است ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه ای در ظهر تاسوعا در جوار آقا علی بن موسی الرضا علیهما السلام یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ _ ۹محرم ۱۴۴۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا امام حسین و یزید پسرعمو بودند؟ 🔷 خیر.. نسب امام حسین میرسد به هاشم و نسب یزید میرسد به امیه. امیه برده ای یهودی بود که به قبیله قریش بعنوان پسرخوانده آمده بود.. و با مادربزرگهایی زناکار 🆔 @shobhe_shenasi
🔴هیئت سکولار؟! ♦️شب عاشورا وقتی در سخنرانی هیئت،واعظ در حال صحبت در مورد مسائل سیاسی روز و دشمن شناسی بود یکی هیئتی ها فریاد زد آقا جلسه را سیاسی نکن ما برای اشک بر حسین آمده ایم نه سیاسی بازی، روضه ما را خراب نکن بگذار برای غربت حسین اشک بریزیم و ضجه بزنیم! متاسفانه تعدادی دیگر هم با او همراه شدند 🔻ناگهان اول بیاد این نقل روایی افتادم: اول لهوف، سید بن طاووس روایتی را نقل میکند که در آن پیامبر اکرم در مسجد مدینه داستان شهادت امام حسین را برای مردم تعریف میکند. همه شروع میکنند به گریه کردن، بعد پیامبر همه را توبیخ میکند با این جمله تاریخی که اتبکونه و لاتنصرونه... آیا برایش گریه میکنید و یاریش نمیدهید؟ 🔻و سپس بیاد این واقعه تلخ تاریخی افتادم ➖صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس به سال ۱۲۹۰ روز عاشورا ♦️هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای امام حسین علیه السلام بودند. عده ای زنجیر زن،عده ای سینه زن و عده ای قمه زن..... فرمانده روس اینگونه گفت: میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما میآمد !! ♦️اما جمعیت عظیم! مردم شیعه (سکولار)! عزادار فقط عزاداری و گریه کردند. زنجیر و سینه و قمه زدند به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند. 📌آری این است نتیجه اسلام سکولار،این است اسلام منهای سیاست و این چیزی است که شیعه انگلیسی به شدت به دنبال آن است و برای آن میلیاردها دلار هزینه میکند. 📌براستی در هیئتی که دغدغه حفظ نظام و امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و مردم و صدور انقلاب و نفی طواغیت زمانه و مبارزه با اسرائیل و صهیونیسم جهانی وجود نداشته باشد ابن زیاد سینه میزند، شمر اشک میریزد و یزید ضجه میزند... آری این است نتیجه بی بصیرتی و هیئت سکولار! ♦️به خودمان رجوع کنیم ببینیم ثمره اشک را چه دانستیم. رهبر انقلاب فرمود اگر به اشک و ندبه است معاویه هم اهل مدح و مرثیه بر امیرالمومنین بود. ♦️سید بن طاووس در لهوف نقل می کند که وقتی اهل بیت به کوفه رسیدند، اهل شهر به پهنای صورت اشک می ریختند. ولی مورد عتاب و نفرین حضرت زینب قرار گرفتند پس اشک به تنهایی نشانه ولایت نیست و بشرطها و شروطها که همان تبعیت از ولایت است این اشک یگانه کیمیای عالم میشود! ♦️برخی تلاش می کنند، خرجی می دهند، کار و فعالیت دیندارانه هم دارند، اما کار امام شان را پیش نمی برند. مثل اینکه امام در کربلا باشد و ما در مدینه اهل مجلس علم و خدمت رسانی به نیازمندان و سفره انعام و غیره باشیم، شوخی نیست؟ پس وقتی از صحنه حق و باطل زمان خویش غایب هستیم و در معیت ولایت، طاغوت زمان خود را، نفی و تکفیر نمیکنیم این گریه و بکاء برای ما ذره ای تقرّب الی الله ندارد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همیشه مادرها موثرند، حتی به یک اثر ماندگار هنری شیعی فرشچیان این اثر را با کیفیت‌ترین در میان تولیدات خود می‌داند. این تابلو جزو آثار هنری یونسکو می‌باشد عصر عاشورا، تابلویی اثر محمود فرشچیان، مشهور‌ترین اثر تجسمی درباره واقعه عاشورا است این تابلو به دلیل قوت هنری و غنای اثر، در کنار مضمون عاشورایی، یکی از آثار الهام‌بخش و محبوب برای شیعیان است •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سادات: *آیا علت سجده دار شدن فراز آخر زیارت عاشورا را میدانید* در عبارت سجده زیارت عاشورا می خوانیم : «اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرِینَ لَکَ عَلَى مُصَابِهِمْ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَظِیمِ رَزِیَّتِی اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ علیه السلام‏» زیارت عاشورا حدیث قدسی است و اولین کسی که از اهل بیت علیهم السلام متن زیارت عاشورا را برای عموم مردم خواند ، امام باقر علیه السلام است که فرمودند : پدرم از پدرش و ایشان از جد ما پیامبر (ص) و ایشان از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل کردند که خداوند فرمود : *السلام علیک یا أبا عبدالله* یعنی متن زیارت در بین اهل بیت علیهم السلام بوده است. روایت وارد شده که : سیدالشهدا در روز عاشورا دو بار زیارت عاشورا را قرائت کردند ، این خیلی مهم است ؛ یک بار سیدالشهدا بین نماز ظهر و عصر روز عاشورا از ابتدا تا انتهای زیارت را خواندند و یک بار از صبح عاشورا تا غروب عاشورا بنا بر مناسبتی تکه ای از زیارت عاشورا را خواندند ؛ این مطلب از یک جنبه بسیار با اهمیت است و قابل ذکر در روضه‌ هاست ، آن مرتبه ای که کامل خواندند بین الصلاتین بود ، اما یک باری را که تکه تکه خواندند تمام فرازهای زیارت عاشورا خوانده شد جز این فرازی که الان سجده دارد ، در این فراز دیگر حضرت به شهادت رسیدند . شما سجده های آیات قرآن را نگاه کنید یا سجده واجب هستند یا سجده مستحب و در تمام این موارد چه واجب و چه مستحب ، کلمه سجده در تمام این آیات ذکر شده است ، شما این فراز انتهایی زیارت عاشورا را می‌ خوانید در حالی که هیچ کلمه سجده ای در آن ذکر نشده است . و سجده مستحب هم است ، نه سجده واجب ؛ چرا بدون ذکر کلمه سجده ، ما سجده می‌ کنیم . جواب در این روایت آمده است که از ابتدا ، این فراز سجده نداشته است ، یعنی از ابتدا که این زیارت به وسیله حدیث قدسی بر پیامبر (ص) وارد شد ، سجده نداشته است و سجده آن در روز عاشورا به وجود آمده است که سیدالشهدا از صبح روز عاشورا بنا به مناسبتی فرازی از زیارت را می‌ خواندند و این فراز سجده خوانده نشد تا زمانی که آن ملعون لعین بالای سر حضرت آمد تا سر مبارک ایشان را از تن جدا کند از جلو نتوانست سر را جدا کند ، پیکر را برگرداند و سر را از قفا جدا کرد ؛ وارد شده است که وقتی پیشانی حضرت به خاک افتاد حضرت این فراز انتهایی را شروع کرد و فرمود : «اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرِینَ» و این خیلی مهم است و به این علت این فراز سجده دار شده است ؛امام در حال سجده عرضه می دارند : اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُحَمْدَ الشَّاکِرِینَ؛ هم علت سجده دار شدن مشخص است ، و هم اینکه حضرت در چه حالی بوده اند؟ نه در حالی که حضرت علی اکبر یا علی اصغرشان را از دست داده اند یا از اسب افتاده اند ، در حالی حضرت به اینجا رسیده که به پیکر بی جان حضرت رحم نمی کنند و می ‌خواهند سر حضرت را از بدن جدا کنند . در این حال حضرت شاکر و حامد خداوند است . اینجاست كه صبر سيدالشهدا، ستودنی ميباشد . *اللهم الرزقنا توفیق زیارت الحسین علیه السلام فی الدنیا* *و شفاعت الحسین علیه السلام فی الاخرة* *ان شاء الله*
شیعه بودن قاتلین امام حسین علیه السلام !!!! 🤔 : ❓تمامى قاتلين حسين در كربلا شيعه بودند . از علماى بزرگ شيعه اهل نجف در كتاب معروف خود به نام مجالس عاشورا به صراحت شيعيان امام على را قاتلان حسين و خانواده اش معرفى ميكند و اعتراف ميكند كه حتى يك نفر غير شيعه در ميان قاتلان امام حسين وجود نداشته است. ❗️❗️ 💠💠 ❕ شیخ علی آل محسن می‌گوید: «این که برخی می‌گویند: شیعیان قاتلان حسین اند در کلامشان تناقض آشکار است؛ زیرا شیعه امام حسین علیه السلام به کسی اطلاق می‌شود که از یاران و متابعین و دوستداران او باشد، چگونه ممکن است بین این معنا و جنگ و کشتن جمع شود؟ آیا شیعه امام کش می‌شود؟" 📚 للَّهِ و للحقیقة، ص ۹۷ ❕خیل عظیمی از شیعیان واقعی در عراق مورد قلع و قمع معاویه واقع شده بودند , چنان که ابن ابی الحدید از ابوالحسن مداینی روایت می‌کند: «معاویه در نامه خود به والیانش چنین نوشت: من ذمّه خود را از هر کس که روایتی در فضیلت ابوتراب و اهل بیتش نقل نماید، بری کردم. بعد از این دستور در هر منطقه بر بالای منابر شروع به سبّ و لعن علیّ علیه السلام و تبری از او و اهل بیتش نمودند. شدیدترین مردم در بلا و مصیبت، اهل کوفه بودند؛ زیرا در آن هنگام تعداد زیادی از شیعیان در آن شهر وجود داشتند. و معاویه، زیاد را والی بصره و کوفه نمود. او شیعیان را خوب می‌شناخت به همین جهت به دستور معاویه هر جا که شیعیان را پیدا می‌کرد به قتل میرسانید، و یا این که آنان را ترسانده، دست و پایشان را قطع می‌نمود، و چشمان آنان را از حدقه درآورده، به دار آویزان می‌کرد. و عده ای را از عراق تبعید نمود. لذا هیچ شیعه معروفی در عراق باقی نماند». 📚 شرح ابن ابی الحدید، ج ۱۱، ص ۴۴ ❕امام حسین علیه السلام لشکریان عمر بن سعد را به لقب شیعیان و پیروان ابو سفیان خطاب کرده می‌فرماید: «وای بر شما ای پیروان آل ابو سفیان! اگر دین ندارید و از معاد و روز بازپسین نمی هراسید در دنیای تان آزاد باشید. » 📚مقتل الحسین , خوارزمی ج ٢ ص ٣٨ _ لهوف ص ٤٥ 👌برخی از لشکریان عمر بن سعد در جواب سؤال حضرت که چرا ریختن خون مرا بر خود حلال کرده اید، گفتند: ما با تو می‌جنگیم به جهت دشمنی که با پدر تو داریم. " " نقتلک بغضا لابیک " 📚ینابیع الموده ج ٣ ص ٨٠ ❕یا مگر برخی از آن‌ها به امام حسین علیه السلام نسبت کذّاب پسر کذاب را ندادند؟ " یا کذاب ابن الکذاب " 📚تاریخ طبری ج ٣ ص ٣٢٤ _ الکامل فی التاریخ ج ٣ ص ٤٢٣ ❓ آیا برخی دیگر او را چنین خطاب نکردند که ای حسین! بشارت باد تو را به آتش جهنم؟ " یا حسین ابشر بالنار " 📚تاریخ طبری ج ٣ ص ٣٢٢ _ الکامل فی التاریخ ج ٣ ص ٤٢٥ ❓ آیا به امام حسین علیه السلام و اصحابش نگفتند: ای حسین! نماز از تو قبول نخواهد شد. " انها لا تقبل " 📚تاریخ طبری ج ٣ ص ٣٢٦ _ الکامل فی التاریخ ج ٣ ص ٤٢٥ ❕این چه شیعه ای است که چنین عبارات زشتی از زبانش نسبت به ساحت قدس مقتدا و رهبرش بیرون می‌شود؟ این تعبیرات همگی ناشی از حقد و کینه آن‌ها نسبت به اهل بیت پیامبرعلیهم السلام بوده است. ❕اگر در کلام برخی هم آمده است که شیعیان امام حسین ع را کشتند , قاعدتا مقصودشان شیعه به معنای امروزی نبوده است . 👌 براى واژه شيعه و تشيّع دو اصطلاح وجود داشته است : 🔸1. در اصطلاح نخست شيعه كسى است كه علی ع بر عثمان برتر بداند و در عين حال به خلافت شيخين یعنی ابوبکر و عمر نيز اعتقاد دارد. 🔸2. در اصطلاح دوم كه همه ما برآنيم و اصطلاح معروف و امروزی نيز همين است، شيعه عبارت از كسى است كه به جانشينى اميرالمؤمنين عليه السلام پس از رسول خدا ص و امامت اهل بيت پيامبر عليهم السلام كه دوازده امام بعد از پيامبر هستند، اعتقاد داشته باشد. ❕تشيع در قرن يكم مطابق با اصطلاح نخست رايج بوده است. شاهد اين مطلب مسيب بن نجبه است. او از دعوت كنندگان حضرت سيّدالشهداء عليه السلام به كوفه است. در شرح حال او مى‏نويسند كه وى شيعى بوده است. 👌راوى مى‏گويد: " من بيست سال با مسيّب و شيعيان زيادى در همين مسجد همنشين بودم و نديدم كه شيعيان كوفه نسبت به صحابه‏اى از اصحاب رسول خدا جز خير سخنى بگويند، مگر درباره على و عثمان. " 📚تاریخ مدینه دمشق ج ٥٨ ص ١٩٨ ❕یعنی اگر شيعيان آن وقتِ كوفه سخنى درباره صحابه مى‏گفتند، از حقّانيّت و برترى على عليه السلام نسبت به عثمان بوده است و درباره خلافت و جانشينى شيخين هيچ اشكال و سخنى نداشته‏اند. ❓آيا اينان شيعيان راستين بودند؟ هرگز اين طور نيست. اينان شيعه نبودند و اگر به آنان شيعه گفته مى‏شود، بنا بر همان اصطلاح نخست است و اگر کسی نیز سخن از تشیع قاتلین امام حسین ع سخن به میان آورد , قاعدتا مقصودش شیعه به همان معنای نخست است که مورد منازعه نیست . https://eitaa.com/joinchat/1033437372Cdc880bb49c
هر که سرباز خدا نیست نماند، برود وان که پابند وفا نیست نماند، برود علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفتند و در روز جورِ دیگر! ، سخن از اگر می خواهید بروید بود... فرمودند: آیا یاوری هست؟( ینصرنی) شب صحبت می فرمایند تا مبادا خبیثی در بین طیّب ها باشد... و روز سخن می گویند تا مبادا در بین خبیث ها کسی مانده باشد... شب غربال می فرمایند تا فقط صالحان بمانند و روز غربال می فرمایند تا فقط اشقیاء در مقابل او ایستاده باشند... ما کجاییم؟ آیا در لشکر (عج) هستیم و میل به دشمنانش داریم یا در لشکر دشمنانش هستیم و تصمیم به پیوستن به حق داریم؟! ان شاءالله اگر به حق نپیوستیم سریع وارد شویم و اگر در این لشکر هستیم با تمام وجود و با قلبی مطمئن حاضر باشیم... 💔🥀 💔 🏴