eitaa logo
کارگروه کلام جدید موسسه امام صادق علیه السلام
392 دنبال‌کننده
23 عکس
18 ویدیو
12 فایل
پیشنهاد و انتقاد @mohammad_solgi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ۱ 🔵«مهم ترین چالش های الهیاتی در کلام جدید» ✅ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد حق پرست 🔸چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ _ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology _ مرکز تخصصی علم کلام🌿 @kalamcenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد حق پرست 🔘جریان بیگ بنگ ⚪️اراده ها و فیزیک کوانتوم 🔴برای دریافت فایل کامل صوتی نشست به لینک زیر مراجعه کنید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
💢 وصله‌ای ناهماهنگ استاد محمدرضایی (بعد از بیان دیدگاه ماخر و تلخیص آن در ۶ بند و سپس بیان دیدگاه شبستری و تلخیص آن در ۶ بند) : ... همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وی [مجتهد شبستری] این نظریات را دقیقا از شلایر ماخر گرفته است؛ البته شلایر ماخر نظریه تجربه دینی را با توجه به معضلات و مشکلات عصر و فرهنگ خود مطرح کرده؛ ولی جناب آقای شبستری، نظریه تجربه دینی را بدون توجه به انگیزه‌های روییده در بستر و فضای فرهنگ مسیحیت، آن را از بستر خود جدا کرد و در فضا و فرهنگ اسلامی که فاقد آن انگیزه‌هاست، مطرح ساخته که وصله‌ای ناهماهنگ شده است. اینک به انگیزه‌ها و ادله شلایر ماخر در طرح مبحث تجربه دینی اشاره می‌کنیم: ... 📔 کلام جدید با رویکرد تطبیقی، محمدرضایی، با مقدمه آیت الله العظمی سبحانی (فصل چهارم، تجربه دینی، صفحات ۱۱۳تا۱۱۶) ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد حق پرست 🔘مساله نئوداروینیسم 🔵امروز در دانشگاه های ما نئوداروینیسم ترویج می شود ⚪️برای دریافت فایل کامل صوتی نشست به لینک زیر مراجعه کنید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology @kalamcenter
۲ 📘 «کلام جدید؛ با رویکرد تطبیقی» 🔹مولف: محمد محمدرضایی 🔹تعداد صفحات: ۴۴۰ 🔹ناشر: دفتر نشر معارف 🔸این کتاب در 15 فصل تنظیم شده است و در مقدمه تفاوت کلام جدید و قدیم و فلسفه دین مورد بحث قرار گرفته است.  🔸در این کتاب رابطه عقل و دین، علم و کلام، آیا الهیات عقلانی یا اخلاقی است، انواع و اقسام تجربه دینی، تفاوت آن با وحی، مسائل هرمنوتیک و پلورالیسم، بحث شر و رابطه آن با وجود خدا و شبهاتی که امروز مطرح است مورد بحث قرار می گیرد.  🔻با توجه به اینکه در حوزه کلام جدید جای مباحثی کلامی جدید با رویکرد جدید خالی بود و بین نظر فیلسوفان اسلامی و جدید تطبیقی داده نشده ضرورت نوشتن این کتاب احساس شد و مباحثی مانند آزادی و جامعه دینی آیا جامعه دینی جامعه آزاد یا غیر آزاد است و مسائل مربوط به پیرامون مهدویت و رابطه امامت و خاتمیت نیز مطرح شده است. ⚪️آیت الله سبحانی بر این کتاب مقدمه‌ای نگاشته‌اند. فصل اول: چیستی کلام جدید و فلسفه دین و رابطه آن‌ها با یکدیگر فصل دوم: عقل و ایمان فصل سوم: اخلاق و علم کلام فصل چهارم: تجربه دینی فصل پنجم: زبان دینی فصل ششم: رابطه علم و دین فصل هفتم: هرمنوتیک فصل هشتم: پلورالیسم فصل نهم: براهین اثبات وجود خدا فصل دهم: مساله شر فصل یازدهم: شبهات جدید پیرامون خاتمیت، امامت، حکومت دینی و انتظار فصل دوازدهم: معاد ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد حق پرست 🔘جریان زیست شناسی الحادی داوکینز ⚪️داوکینز خطرناک تر از هاوکینگ 🔹برای دریافت فایل کامل صوتی نشست به لینک زیر مراجعه کنید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
به محضر مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام صلواتی هدیه کنیم🌷
✅تاکید رهبر معظم انقلاب بر ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد حق پرست ✔️پیشنهادی برای موسسه امام صادق علیه السلام 🔘جهان شناسی تطبیقی 🔹برای دریافت فایل کامل صوتی نشست به لینک زیر مراجعه کنید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد حق پرست 🔘جریان خطرناک دئیسم ⚫️هشدار برای بازخوانی این تفکر نظریه استغنا محمود از دین(نمایندگی دکتر سروش از این تفکر) ⚪️برای دریافت فایل کامل صوتی نشست به لینک زیر مراجعه کنید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
۳ 📗« کلام جدید با رویکرد اسلامی » 🔸نویسنده: عبدالحسین خسروپناه 🔸تعداد صفحات: ۵۱۲ 🔸نشر: دفتر نشر معارف 🔹کتاب کلام جدید با رویکرد اسلامی به منظور ارائه متن آموزشی برای فراگیران کلام جدید در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با این حوزه نگاشته شده است. 🌷نویسنده پس از بیان چیستی کلام جدید به چیستی دین و روش شناسی دین پژوهی می پردازد و در ادامه مهم ترین مباحث کلام جدید را نقد و بررسی می کند. عقل و دین، معرفت شناسی دینی، قبض و بسط تئوریک شریعت، قرائت های مختلف ازدین، پلورالیسم دینی و رویکرد های آن، دین و دنیا، کارکردهای دین، گفتمان ایمان دینی، تجربه دینی و عرفانی، زبان دین، علم و دین ازمهم ترین مباحث مطرح شده در این کتاب اند. 🔘در سخن آغازین این کتاب می خوانیم: «پرسش های بنادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد. پاسخگویی به این پرسش ها موجب ارضای حس کنجکاوی و جنبه عقلی انسان می شود. بدیهی است دین که پاسخگوی نیازهای همه ابعاد وجودی انسان است تفسیزی خاص از خدا، انسان وجهان هستی ارائه کرده است. از این رو انسان گذشته و بشر امروز و فردا همگی نیازمند دین اند. انسان معاصر با چالش های فروانی رو به روست که در پرتو دین پاسخ بدانها را خواهد یافت. شبهات اعتقادی که برای انسان های عصر حاضر به وجود آمده است پاسخ های متناسب با زمان جدید را می طلبد. ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 استاد حق پرست 🔘 جریان الهیات پویشی ⚪️ مطرح بودن آن در غرب و بعض کشور های اسلامی ⚫️ هشدار برای ترجمه کتب این الهیات و کرسی های تدریس دانشگاه 🔵 برای دریافت فایل کامل صوتی نشست به لینک زیر مراجعه کنید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد حق پرست 🔘ایمان و عقلانیت ⚪️فیدئیسم جدید 🔵برای دریافت فایل کامل صوتی نشست به لینک زیر مراجعه کنید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
۴ 📗«عقل و اعتقاد دینی» 🔸تعداد صفحات: ۵۳۹ 🔸نشر: طرح نو کتاب عقل و اعتقاد دینی؛ درآمدی بر فلسفه دین، نوشته مایکل پترسون، ویلیام هاسکر، بروس رایشنباخ، دیوید بازینجر؛ با ترجمه آرش نراقی و ابراهیم سلطانی ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology 👇👇👇
۴ 📗«عقل و اعتقاد دینی» 🔸تعداد صفحات: ۵۳۹ 🔸نشر: طرح نو کتاب عقل و اعتقاد دینی؛ درآمدی بر فلسفه دین، نوشته مایکل پترسون، ویلیام هاسکر، بروس رایشنباخ، دیوید بازینجر؛ با ترجمه آرش نراقی و ابراهیم سلطانی، به چندین دلیل از مهم‌ترین آثار ترجمه شده در حوزه فلسفه دین بشمار می‌رود. در زیر ضمن معرفی کتاب ضمنا به این دلایل خواهیم پرداخت. یک دلیل این که نویسندگان این اثر از جمله شاخص ترین اساتید حوزه فلسفه دین در سطح بزرگترین دانشگاه‌های جهان هستند. دلیل بعدی که بر اهمیت این اثر می‌افزاید توجه پرسش‌وار به مهم ترین مسائل حوزه فلسفه دین است که شما می‌توانید با درنگی در فهرست این کتاب آن را بخوبی ببینید. دلیل دیگر اینکه خواننده در مطالعه این کتاب با سیری کاملا هارمونیک و منظم از مسائل و پرسش های حول اندیشه دینی مطلع خواهد شد. عناوین و پرسش‌های هر فصل این اثر، هریک بصورت جدا از مهم ترین مسائل حوزه اندیشه دینی هستند و مخاطب می‌تواند با مراجعه به این اثر از آن ها به طور اجمالی و البته دقیق با خبر شود. 🔹نگاهی به فهرست و مسائل موجود در این اثر فصل ۱. تامل در باب خداوند؛ در جستجوی حقیقت غایی () فصل ۲. تجربه دینی؛ مواجهه با امر الوهی چه معنایی دارد؟ () فصل ۳. ایمان و عقل: رابطه عقل و ایمان چگونه است؟ () فصل ۴. صفات خداوند: خداوند شبیه چیست؟ () فصل ۵. براهین خداشناسی: ادله‌ای در تایید وجود خداوند () فصل ۶. مسئله شر: مسئله‌ای علیه وجود خداوند () فصل ۷. شناخت خداوند بدون توسل به برهان: آیا اعتقاد به خدا نیاز به مبنا و پایه دارد؟ () فصل ۸. زبان دین: چگونه می‌توانیم به‌نحو معناداری درباره خداوند سخن بگوییم؟ () فصل ۹. معجزات: آیا خداوند در امور زمینه دخالت می‌کند؟ () فصل ۱۰. فصل حیات پس از مرگ: آیا دلیلی برای امیدواری وجود دارد؟ () فصل ۱۱. علم و دین: آیا علم و دین با یکدیگر سازگارند یا ناسازگار؟ () فصل ۱۲. کثرت‌گرایی دینی: چگونه می‌توان تنوع ادیان را تبیین کرد؟ () فصل ۱۳. اخلاق دینی: نسبت خداوند با اخلاق () فصل ۱۴. فلسفه و آموزه‌های الهیات: آیا فلسفه می‌تواند اعتقادات دینی را وضوح بخشد؟ () فصل ۱۵. جستجوی مدام: خداوند و خطر کردن انسان () ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
💎 ۱ | رئالیسم 🔹‌‌ رئال (Real) در لغت به معنای واقعیت است و رئالیسم یعنی واقع‌نمایی. 🔸‌ رئالیسم، مکتبی ادبی – هنری است که در اواسط قرن نوزدهم میلادی، یعنی در فاصله سال‌های ۱۸۵۰ – ۱۸۸۰ در اروپا و آمریکا رواج یافت. 🔹‌‌ رئالیسم یعنی اصالت واقعیت خارجی. این مکتب به وجود جهان خارج و مستقل از ادراک انسان، قائل است. 🔸‌ ایده‌آلیست‌ها همه موجودات و آنچه را که در این جهان درک می‌کنیم، تصورات ذهنی و وابسته به ذهن شخص می‌دانند و معتقدند که اگر من که همه چیز را ادراک می‌کنم نباشم، دیگر نمی‌توانم بگویم که چیزی هست. در‌حالی‌که بنابر نظر و عقیده رئالیستی، اگر ما انسان‌ها از بین برویم، باز هم جهان خارج وجود خواهد داشت. 🔹‌‌ به‌طور‌کلی یک رئالیست، موجودات جهان خارج را واقعی و دارای وجود مستقل از ذهن خود می‌داند. 🖇 ادامه مطلب در: 🌐 wikifeqh.ir/رئالیسم_(مکتب_ادبی) ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
۲ حجاب و افسردگی؛ آیا حجاب اسلامی موجب افسردگی بیشتر می‌شود؟ David R. Hodge, Ph.D., a professor at Arizona State University: دکتر دیوید آر. هاج، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا: The general perception that hijab is an unproductive, detrimental practice is widely disseminated by media to the broader society. این تصور عمومی که حجاب یک عمل غیرمولد و زیان آور است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه منتشر می شود. to shed some light on this issue, my colleagues and I examined the relationship between veiling and depression with a diverse sample of Muslim women around the United States. برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را در میان طیف متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم. We found no support for the common belief that wearing the hijab is linked to depression. In fact, we found the opposite. ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم. Muslims who reported wearing the hijab more frequently exhibited lower levels of depressive symptoms. مسلمانانی که گزارش دادند دفعات بیشتری حجاب داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند. Put differently, wearing a veil appears to protect Muslim women from depression. به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب زنان مسلمان را در برابر افسردگی محافظت می کند. منبع: https://www.publichealthpost.org/research/hijab-can-protect-women-from-depression/ ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
(۱) دکتر محمد فنائی اشکوری سوال: کدام تاریخ فلسفه غرب را بخوانیم؟ برای مطالعه یا تدریس تاریخ فلسفه آیا تاریخ فلسفه کاپلستون بهتر است یا تاریخ فلسفه راتلج؟ پاسخ. هردو. منظور از این پاسخ طنزگونه این است که خوب است هر دو مطالعه شوند. تاریخ فلسفه کاپلستون در 1964 و راتلج بین سالهای 1993 تا 1998 منتشر شد؛ یعنی حدود 30 سال پس از کاپلستون و همچنین هر قسمت آن توسط متخصص آن قسمت تالیف شده و از این جهت قطعا امتیاز دارد. اگر امر دائر باشد بین انتخاب یکی از این دو، راتلج رجحان دارد. اما معنای این سخن این نیست که با آمدن راتلج کاپلستون بی اعتبار شده یا همه قسمت های راتلج لزوما بهتر از کاپلستون است. شاهکار کاپلستون همچنان معتبر و خواندنی است. ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
۵ 📗«فلسفه دین در قرن بیستم» 🔸 نویسنده: چارلز تالیافرو 🔸 مترجم: انشاء الله رحمتی 🔸 ناشر: انتشارات سهروردی 🔸 تعداد صفحات: ۷۰۸ 🔹 «فلسفه ی دین در قرن بیستم» (1999) علاوه بر جامعیت، بیان روشن، اطلاعات وسیع نویسنده درباره مباحث کتاب، وسعت نظر و اهتمام جدی او در به همراه کردن خواننده در تأملات فلسفی خویش از جمله ویژگی هایی است که این کتاب را به صورتی کم نظیر درآورده است. 🔹 چارلز تالیافرو هرچند خود از لحاظ فلسفی به حوزه ی تحلیلی کشورهای انگلیسی زبان، و از لحاظ دینی به سنت یهودی - مسیحی تعلق دارد. ولی در اصل، سعی وی بر این بوده است که خود را، نه صرفا به حوزه فلسفه تحلیلی محدود سازد و نه در چارچوب سنت یهودی - مسیحی محصور بماند. 🔹فهرست کتاب: 🔻فصل ۱: اعتقادات دینی 🔻فصل ۲: اعمال و آداب دینی و تصاویر واقعیت 🔻فصل ۳: قدرت الاهی 🔻فصل ۴: ماده‌گرایی، تحصل‌گرایی و خدا 🔻فصل ۵: عقل الاهی و ساختار عالم 🔻فصل ۶: تعالی امر قدسی 🔻فصل ۷: خدا، ارزش‌ها و کثرت‌گرایی 🔻فصل ۸: قرینه، تجربه و خدا 🔻فصل ۹: مسآله شر و چشم‌اندازهای خیر 🔻فصل ۱۰: خداباوری و طبیعت‌گرایی ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
ضمن عرض تبریک به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن، امشب سجده شکر بجا می آوریم که خداوند متعال توفیق سلوک، ذیل انقلاب اسلامی را به ما عنایت کرده است. ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
طلبه عصر انقلاب اسلامی.pdf
867.9K
📚به مناسبت این شب عزیز، جزوه ای از استاد طاهرزاده تحت عنوان «طلبه‌ی عصر انقلاب اسلامی» تقدیم می شود. 🔶برخی عناوین مطرح شده در فهرست این جزوه؛ 🔹راز بصیرت اولیا الهی 🔹نظر به جایگاه تاریخی حادثه ها 🔹نظر به لایه های پنهان حادثه ها 🔹برکات شناخت زمانه 🔹راز پیروزی های آینده 🔹خصوصیات تاریخی که شروع کرده ایم 🔹باز تعریفی جدید 🔹حساسیت های فهم پیچ تاریخی 🔹مسیر قرب به خدا در تاریخ جدید 🔹تفاوت سلوک الی الله در گذشته و در حال حاضر 🔹دین سکولار شده 🔹زندگی با انقلاب اسلامی و سلوک الی الله 🔹روش سلوکی شهدای بدر و احد 🔹باز تعریف شخصیت های عرفانی در ذیل انقلاب اسلامی 💠حقیقتا این جزوه قابل استفاده است، صلاح دانستید به دیگران هم برسانید🌷 ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
💎 ۲ | پارادایم 🔹‌‌ ‌واژه‌ پارادایم (paradigm) ابتدا در قرن پانزدهم به معنی الگو، مدل و نمونه به کار می‌رفت اما در دهه‌ ۱۹۶۰ تامس کوهن (kuhn thomas) واژه‌ پارادایم را به معنی یک تفکر در هر انقلاب علمی به‌کار برد. 🔸‌ "پارادایم" از کلمه یونانی "پارادیگما" گرفته شده است و در اصل واژه‌ افلاطونی است و تغییر شکل یافته‌ کلمه‌ "مُثُل" بعدها توسط مترجمان است. 🔹‌‌ ‌امروزه به معنای یک جهان‌بینی و نظریه‌ کلی است که انسان راجع به قلمروئی از هستی دارد و با توجه به آن نظریه به تفحص و بررسی جزئیات درون آن قلمرو می‌پردازد. 🔸‌ کوهن مفهوم پارادایم را در کتاب "ساختار انقلاب‌های علمی" (۱۹۶۲) به‌کار برد و آن‌را به این صورت تعریف می‌کند که پارادایم عبارت است از «دستاوردهای علمی به صورت عمومی پذیرفته شده‌ای، که برای مدتی به وسیله‌ کارورزان آن رشته، به‌عنوان مدلی برای حل مسائل رشته‌ مزبور به کار گرفته می‌شوند.» 🔹‌‌ ‌به‌طور کلی تعاریف فوق، پارادایم را چهارچوبی برای حل مسئله و معما می‌دانند که فعالیت‌های دانشمند را در همین چهارچوب، برای مفهوم‌پردازی مسائل خاص سامان می‌بخشد. 🖇 ادامه مطلب در: 🌐 wikifeqh.ir/پارادایم ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
5_4.pdf
416.8K
۳ ✅ دین و مدرنیته؛ بررسی رویکرد فروکاهشی به دین در نسبت با مدرنیته 🖊 نویسنده: 🔸 سیدمصطفی میرباباپور 🔹 ابوالفضل ساجدی 📕 منتشر شده در نشریه معرفت کلامی 🔖چکیده در عصر مدرن اگر تعارضی میان دین و مدرنیته باشد، این تعارض چگونه قابل رفع و رجوع است؟ در این تعارض برخی تقدم دین، بعضی تقدم فرهنگ مدرن و برخی نیز راهی میانه را مطرح می سازند. در نگاه آقای ملکیان، دین هم به متون دینی و هم به برداشت های انسان ها از آن متون و نیز به اعمال انسان های متدین اطلاق می شود. فهم سنتی از دین، فهم بنیادگرایانه و مبتنی بر تاریخ است که با مدرنیته سازگار نیست. از این رو وی معنویت را به منزلة دین عقلانی شده، و تفسیر مدرن از دین را به جای فهم سنتی از دین ارائه می کند. فهم سنتی از دین با برخی از مؤلفه های مدرنیته سازگار نیست. پس از آنجا که این مؤلفه ها اجتناب ناپذیرند، باید از دین فهمی ارائه دهیم که ناسازگاری با مدرنیته در آن برطرف شود. در نقد این دیدگاه باید گفت اولاً برخی از مؤلفه هایی که در دین مورد ادعای او با مدرنیته درگیر می شوند، اصولاً در ادیان یا دست کم در دین اسلام وجود ندارند و برخی دیگر که از مؤلفه های دین به شمار می روند، از پشتوانة عقلی و معرفتی برخوردارند. روش این مقاله توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
عکس یادگاری با حضرت استاد ربانی حفظه الله عصر ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology