✅ قیمت «ولّی»
به "میثم" گفتند: به "علی" دشنام بده؛ نداد.
به "طیب" گفتند: به "امام" دشنام بده؛ نداد.
به "آرمان" گفتند: به "آقا" دشنام بده؛ نداد.
💎 هر سه، به جرم ارادت به «ولی» شهید شدند.
#شهید_آرمان_علی_وردی
🌐 @moflehon
🔴 آیه ی روز :
♻️ تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
آل عمران-27
شب را در روز داخل میکنی، و روز را در شب؛ و زنده را از مرده بیرون میآوری، و مرده را زنده؛ و به هر کس بخواهی، بدون حساب، روزی میبخشی.»
نکته ها:
این آیه وآیه، قبل دوازده مرتبه نشانه هاى قدرت خدا را نام برده است تا روح توحید را در انسان شكوفا كند.
مراد از داخل كردن شب در روز ویا روز در شب، یا كم وزیاد شدن طول ساعات شب وروز در فصل هاى مختلف است ویا غروب وطلوع تدریجى. البتّه معناى اوّل روشن تر است.
نمونه قدرت نمایى خداوند در بیرون آوردن زنده از مرده، آفریدن سلّول زنده از مواد غذایى بى جان است.
گاهى از كافران مرده دل، فرزندان مؤمن و زنده دل، و از مؤمنان زنده دل، فرزندانى كافر و مرده دل ظاهر مى شود[33] كه این یكى از مصادیق آیه است.
مراد از رزق بى حساب، رزق فراوان وبى شمار است، نه آنكه حسابش از دست او خارج باشد. و ممكن است مراد آن باشد كه رزق او خارج از محاسبات شماست، و او از راهى كه گمان نمى برید رزق مى دهد.
تفاوت مردم در رزق، یكى از حكمت هاى الهى است، تا مردم به یكدیگر نیازمند بوده و تشكیل زندگى اجتماعى دهند و صفات سخاوت و ایثار و صبر و قناعت در آنان شكوفا شود. زیرا در صورت یكسان بودن، این صفات شكوفا نمى شود. امّا اگر یكى نعمتى داشت و دیگرى كمتر داشت یا نعمتى دیگر داشت، مردم براى جبران كمبودها دور هم جمع مى شوند و صفات تعاون و سخاوت از طرف دارنده نعمت، و صفات قناعت و عفّت و صبر از سوى نادار شكوفا مى شود.
33) تفسیر مجمع البیان، ج 2، ص 728.
پیام ها:
- تغییرات شب و روز و پیدایش فصل ها یكى از بركات و الطاف الهى است. «بیدك الخیر... تولج اللیل فى النهار»
- علاوه بر آفرینش، هرگونه تغییر وتدبیر به دست اوست. «تولج اللیل فى النهار»
- قدرت خداوند محدود نیست. او از مرده، زنده و از زنده، مرده خارج مى سازد. «تخرج الحىّ من المیّت و تخرج المیّت من الحىّ»
- سرچشمه لطف الهى بى انتهاست. رزق بى حساب، یعنى براى سرچشمه رزق محدودیّتى نیست. «ترزق من تشاء بغیر حساب»
💠 #حدیث روز 💠
💎 قابل توجه ثروتمندان
🔻رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله:
إِنَّ اللَّهَ (تَبَارَكَ وَ تَعَالَى) لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِكُمْ وَ لَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمَالِكُمْ.
✳️ خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمیكند؛ بلكه به دلها و اعمال شما توجه مینمايد.
📚 أمالى (طوسى)، ص ۵۳۶
•┈┈••✾••┈┈•
🔴 آیه ی روز :
♻️ ثُمَّ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ أَلَا لَهُ الْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ
انعام-62
سپس (تمام بندگان) به سوی خدا، که مولای حقیقی آنهاست، بازمیگردند. بدانید که حکم و داوری، مخصوص اوست؛ و او، سریعترین حسابگران است!
نکته ها:
در روایات آمده است كه خداوند، حساب بندگانش را به اندازه ى دوشیدن شیر یك گوسفند و در زمانى بسیار كوتاه، انجام مى دهد. (363)
از امام على علیه السلام سؤال شد: «كیف یُحاسِبُ اللّه الخلقَ على كثرتهم؟ فقال: كما یَرزقُهم على كثرتهم. فقیل: كیف یُحاسِبهم و لایرونه؟ فقال: كما یَرزقهم و لایرونه» (364) چگونه خداوند با وجود مخلوقین زیاد به حساب آنان رسیدگى مى كند؟ حضرت فرمودند: همان گونه كه آنان را روزى مى دهد. سؤال شد: چگونه حسابرسى مى كند در حالى كه او را نمى بینند؟ فرمودند: همان گونه كه روزى شان مى دهد، ولى او را نمى بینند.
سؤال: با این همه آیات وروایات بر حسابرسى سریع الهى، پس طولانى بودن روز قیامت براى چیست؟
پاسخ: بلندى روز قیامت، نوعى عقوبت است، نه به خاطر فشار كار و ناتوانى از محاسبه ى سریع. (365) (بشر كه مخلوق الهى است، در دنیاى امروز به وسیله ى كامپیوتر، در كمتر از یك دقیقه بزرگ ترین محاسبات را انجام داده و مثلا انبارها و كالاهاى آن و امور مالى مربوط به آن را بررسى و محاسبه مى نماید).
363) تفاسیر مجمع البیان و نورالثقلین.
364) نهج البلاغه، كلام 300.
365) تفسیر اطیب البیان.
پیام ها:
- بازگشت همه به سوى خداست و او یگانه قاضى قیامت است. «ردّوا الى اللَّه... له الحكم»
- مولاى حقیقى كسى است كه آفریدن، نظارت كردن، خواب و بیدارى، مرگ و بعثت، داورى و حسابرسى به دست او باشد، «الى اللَّه مولاهم الحقّ»
- همه ى مولاها یا باطلند، یا مجازى، مولاى حقیقى تنها خداوند است. «اللَّه مولاهم الحقّ» و ولایت انبیا و اولیا، پرتوى از ولایت الهى است.
- سرعت حسابرسى خداوند، از هر نوع و هر وسیله ى حسابرسى سریعتر است. «و هو أسرع الحاسبین»
- سرعت حسابرسى و رسیدگى به امور، یك ارزش و روش الهى است. «و هو أسرع الحاسبین»
💠 #حدیث روز 💠
💎خوش به سعادت این شخص
🔻امام على عليهالسلام:
طُوبى لِمَن أَخلَصَ لِلّهِ عَمَلَهُ و َعِلمَهُ و َحُبَّهُ وَ بُغضَهُ و َأَخذَهُ و َتَركَهُ وَ كَلامَهُ و َصَمتَهُ و َفِعلَهُ وَ قَولَهُ؛
✳️ خوشا به سعادت كسی كه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رهاكردن، سخن، سكوت، كردار و گفتارش را براى خدا خالص گرداند.
📚 تحف العقول، ص ۱۰۰
•┈┈••✾••┈┈•
💠 حدیث روز 💠
💎 تواضع از نگاه امام حسن عسکری (علیهالسلام)
🔻امام عسكرى عليهالسلام:
مِنَ التَواضُعِ السَّلامُ عَلى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ
❇️ سـلامكردن به هر كس كه بر او مىگذرى و
نشستن در جايى كه پايينتر از جايگاه (توست)،
نشانه تواضـع و فـروتنى اسـت.
📚 بحارالأنوار ۷۸، ۳۷۲ ح ۹
🔴 آیه ی روز :
♻️ إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِن تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا
نساء-40
خداوند (حتّی) به اندازه سنگینی ذرهای ستم نمیکند؛ و اگر کار نیکی باشد، آن را دو چندان میسازد؛ و از نزد خود، پاداش عظیمی (در برابر آن) میدهد.
******
نکته ها:
معمولاً ریشه ى ظلم، یا جهل است یا ترس، یا نیاز، یا حرص و... ولى خداوند غنى و دانا و منزّه است، پس ظلم نمى كند. به علاوه خداوند خود به عدل و احسان فرمان داده، چگونه ظلم مى كند؟ البتّه پاداش خداوند، چند برابر (ده برابر تا هفتصد برابر) است واین احسان و لطف اوست.
******
پیام ها:
- خداوند عادل است ومجازات هاى او عكس العمل كردارهاى خودماست. «ان اللّه لایظلم...»
- كیفرهاى الهى مطابق جرم، ولى پاداش هاى الهى چند برابر است. «یضاعف»
- خداوند، علاوه بر افزایش حسنات، از جانب خود نیز اجر عظیم مى دهد. «من لدنه اجراً عظیماً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣ دشمن یک #جنگ_ترکیبی را شروع کرد؛ یک جنگ ترکیبی؛ این را بنده از روی اطّلاع به شما عرض میکنم. دشمن یعنی آمریکا، اسرائیل، بعضی از قدرتهای اروپاییِ موذی و خبیث، بعضی از گروهها و گروهکها، همۀ امکاناتشان را وارد میدان کردند. همۀ امکانات یعنی چه؟ یعنی دستگاههای اطّلاعاتیشان را، دستگاههای رسانهایشان را، ظرفیّت فضای مجازیشان را، استفاده از تجربههای گذشتهشان را…
🎙 #امام_خامنه_ای 🗓 ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
#⃣ #دیدار_دانش_اموزان
#شهید_آرمان_علی_وردی
┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄
@moflehon
May 11
♥️
کمی درنگ :
باقالی فروش برای فروشش داد میزنه؛ باقالی!باقالی ...
اما هیچ جواهر فروشی برای فروشش داد نمیزنه : جواهر !جواهر ...
در کل خواستم بگم خوب که باشی نیازی به سر و صدا نیست مردم خودشون چشم دارن ✌️🤣
راستی دین فروشها هم بدون صدا و یواشکی دین فروشی می کنند مراقب باشید🙈😂🙏😍😳🤣
#امام_حسین علیه السلام
به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى شوند.
#تحف_العقول ص 245
#حجاب
#شاهچراغ
♥️
@moflehon
May 11
💠 #حدیث روز 💠
💎 توصیه حضرت امیر (ع) برای دانش آموزان
🔻امام على عليهالسلام:
عَلى المُتَعَلِّمِ أن يُدئبَ نَفسَهُ في طَلَبِ العِلمِ، و لا يَمَلَّ مِن تَعَلُّمِهِ و لا يَستَكثِرَ ما عَلِمَ
✳️ بر دانشآموز است كه خود را در طلب علم كوشا سازد و از آموختن دانش خسته نشود و دانستههاى خود را زياد نشمارد.
📚 غررالحكم: ۶۱۹۷
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon
🔴 آیه ی روز :
♻️ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ
مؤمنون-103
و آنان که وزنه اعمالشان سبک باشد، کسانی هستند که سرمایه وجود خود را از دست داده، در جهنم جاودانه خواهند ماند!
******
نکته ها:
سؤال: در بعضى آیات آمده است كه در قیامت مردم از یكدیگر سؤال مى كنند، «واَقبل بعضهم على بعض یَتسائلون» [107] و یا اهل بهشت از دوزخیان مى پرسند: چه چیز باعث شد كه شما به دوزخ در آیید؟ «ما سَلكَكم فى سقر» [108] پس چرا در آیه ى مورد بحث مى فرماید: مردم از یكدیگر سؤال نمى كنند «و لا یتسائلون» دلیل این تفاوت چیست؟
پاسخ: این دو مطلب با هم منافاتى ندارند؛ در مورد اوّل كه مى فرماید: «مردم از همدیگر سؤال مى كنند» این مربوط به پس از رسیدگى به حساب و كتاب است و درباره ى اهل بهشت و دوزخ است كه مطالبى از یكدیگر مى پرسند، ولى آیه ى مورد بحث درباره ى آغاز قیامت و زمان حساب و مرحله ى پیش از ورود مردم به بهشت یا دوزخ است كه مى فرماید: از یكدیگر سؤال نمى كنند. [109]
107) صافات، 27 ؛ طور، 25.
108) مدثّر، 42 .
109) المیزان، ج 15، ص 69 .
******
پیام ها:
- آغاز رستاخیز با نفخ صور است. «فاذا نفخ... فلا انساب»
- در قیامت، اسناد افتخار دنیوى محو مى شود. «فلا انساب بینهم»
- همه ى عمل هاى دنیوى حساب و كتاب دارند. «فمَن ثَقُلت - و مَن خَفّت»
- براى هر كارى میزانى است. «مَوازینه»
- بزرگ ترین خسارت انسان، هدر دادن عمر و استعدادهاى خویش است. «خسروا انفسهم»
- رستگاران، كسانى هستند كه براى قیامت ذخایرى داشته باشند. «هم المفلحون»
@moflehon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شبکه CNN آمریکا از آموزش صدها نفر دختر در اقلیم کردستان عراق برای اغتشاش در ایران رونمایی کرد.
#شاهچراغ
#زن_زندگی_آزادی
#اغتشاشات
@moflehon
May 11
مرغ دلم راهی قم میشود
درحرم امن تو گم میشود
عمه سادات، سلام علیک
روح عبادات، سلام علیک
سر برآستانت که می نهم حسی ناب همچون یافتن نشانی از بی نشان مدینه در وجودم می جوشد وبا خودم می اندیشم که حتی قادرم نسیم تربت دخت پیمبر رادر این آستان در آغوش گیرم .دلم داغدار بانوی بی نشان به سمتت می آید بانو تا مگر نسیمی از کویش را در فراسوی فاصله ها استشمام کنم
پس می گویم سلام بر تو ای فاطمه معصومه که تو از تبار همان نور بی نشانی .
▪️وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) تسلیت باد
💠 #حدیث روز 💠
💎 جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه (س)
🔻امام صادق عليهالسلام:
تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ
🏴 در قم بانویی از فرزندان من که نامش فاطمه (حضرت معصومه) دختر موسی (ع) است، از دنیا میرود؛ بانویی که به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت میگردند.
📚 بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۲۸
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon
🔴 آیه ی روز :
♻️ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِّلْمُؤْمِنِينَ
عنکبوت-44
خداوند، آسمانها و زمین را بحق آفرید؛ و در این آیتی است برای مؤمنان.
******
نکته ها:
غیر از خدا، هر كس و هر چیز مانند خانه عنكبوت، سست، ناپایدار و فانى است؛ امّا خداوند:
هم عالم است. «یعلم ما یدعون» (آیه قبل)
هم عزیز و حكیم است. «و هو العزیز الحكیم»
هم آفریدگار هستى است. «خلق اللَّه ...»
******
پیام ها:
- آفرینش جهان، هدفدار است؛ «بالحقّ» نگاه ما به جهان نیز باید هدفدار باشد. «لآیةً»
- مادّیون در پدیده ها متوقّف مى شوند، ولى خداپرستان از پدیده ها عبور مى كنند و به شناخت خدا مى رسند. «لآیةً»
- ایمان، از شرایط درك حقایق هستى است. «انّ فى ذلك لآیة للمؤمنین»
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon
☺️👌وقتی به کاری باور داشته باشید، فکرتان راههای انجامش را پیدا میکند.
باور داشتن به امکان وقوع مسائل، در واقع مسیر را برای کارهای خلاقانه هموار میکند.اگر به تواناییتان اعتقاد داشته باشید، میتوانید راهی پیدا کنید برای خریدن خانهای که آرزویش را داشته اید.
💯 اگر به تواناییتان اعتقاد داشته باشید، میتوانید راههایی برای مشکلاتتان پیدا کنید.
باور، آزادسازیِ نیروهای خلاقانه است و نداشتن باور، آن نیروها را بی اثر میکند.
🔵 برای رسیدن به طرز فکر خلاقانه، یاد بگیرید باور داشته باشید.
اگر اراده کنید، ذهنتان راه را پیدا خواهد کرد.
کلمهی ناممکن را از فرهنگ لغاتتان حذف کنید.ناممکن واژهی نابود کنندهایست.
⛓ فکرِ "این کار ممکن نیست"، به صورت زنجیروار، افکار منفی دیگری را هم به دنبال میآورد.
⚙ با اتکا به ایمان و باور به اینکه از عهده انجام کارها برمیآیید، قدرت خلاق به آوردید
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon
🔴 آیه ی روز :
♻️ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىَ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
توبه-33
او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!
******
نکته ها:
این آیه به همین صورت، علاوه بر این سوره در دو سوره ى دیگر نیز آمده است: سوره ى فتح، آیه ى 28 و سوره ى صفّ، آیه ى 9.
گرچه اسلام از نظر منطق و استدلال همیشه پیروز بوده است، امّا این آیه، غلبه ى ظاهرى و وعده ى حاكمیّت اسلام بر جهان را بیان مى كند. چنانكه در آیات دیگرى نیز «ظَهَر» به معناى استیلا یافتن آمده است، مثل: «اِن یظهروا علیكم یرجموكم» [49] اگر بر شما غالب شوند، سنگسارتان مى كنند. ودرباره ى كفّار آمده است: «اِن یظهروا علیكم لایرقبوا فیكم اِلاًّ و لاذمّةً» [50] اگر بر شما غالب شوند، هیچ عهد و پیمانى را مراعات نمى كنند.
از یك سو این آیه تاكنون تحقّق نیافته است و از سویى دیگر خداوند وعده ى حاكمیّت كلّى اسلام را داده و وعده اش دروغ نیست، در نتیجه همان گونه كه در روایات بسیارى آمده است، این آیه به ظهور حضرت مهدى علیه السلام اشاره دارد.
مسأله ى حضرت مهدى علیه السلام و قیام جهانى او، در روایات بسیارى از طریق شیعه و اهل سنّت آمده و در اغلب كتب حدیثى عامّه نیز مطرح شده و از مسلّمات اعتقادى مسلمانان است. هرچند برخى از جمله وهابیّت به دروغ این عقیده را مخصوص شیعه دانسته اند. [51]
امام باقرعلیه السلام فرمودند: زمانى خواهد آمد كه هیچ كس باقى نخواهد ماند، مگر اینكه به رسالت حضرت محمّدصلى الله علیه وآله اقرار خواهد كرد. [52]
در مورد حاكمیّت دین در سراسر گیتى، احادیث بسیارى است؛ از جمله از حضرت على علیه السلام روایت شده است كه در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، هیچ خانه اى و هیچ قریه اى نخواهد بود، مگر آنكه اسلام وارد آن خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. و صداى اذان هر صبح و شام در هر قریه اى شنیده خواهد شد. [53]
49) كهف، 20.
50) توبه، 8.
51) منتخب الأثر.
52) تفسیر نورالثقلین.
53) تفسیر صافى.
******
پیام ها:
- محور وپایه ى دین اسلام، حقّ است. «دین الحقّ» (همه ى ادیان آسمانى حقّند، ولى به خاطر پیدایش تحریف در آنها، حقّانیت آنها مخدوش شده است)
- حقّ بر باطل پیروز است. «لیظهره»
- اراده و حركت خود را با اراده ى الهى هماهنگ سازیم، وگرنه محو و نابود خواهیم شد. «لیظهره، ولو كره المشركون»
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon
🔰 چطور میتوانم کار بهتری انجام دهم؟😏
موفقیتهای بزرگ، سراغ کسانی میآید که استانداردهای عالیتری برای خودشان و بقیه در نظر میگیرند.
📉 چرا پیشرفت مهمترین محصول شما نباشد؟
میزان کاری که میتوانیم بکنیم، به تصور ما از تواناییمان در انجام آن کار ربط دارد.
✏️😌 هر روز، قبل از شروع به انجام کارهایتان، ده دقیقه را بگذارید روی این فکر که: "چطور می توانم کار امروزم را بهتر انجام دهم؟"
امروز برای انگیزش بیشتر چه کار کنم؟
😇 در همهی فعالیتهای انسانی، رسیدن به کمال واقعی امکان ندارد. این یعنی اینکه: پرواز فکریِ انسان برای پیشرفت، نهایتی ندارد.
مردم موفق از این راز خبر دارند؛
به همین خاطر همیشه دنبال #راههای_بهتر میگردند.
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon
🔴 #مشاورهی_شتری
💠 #ﺭﻭﺑﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺷﺘﺮﯼ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﻋﻤﻖ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﺍﺳﺖ؟ ﺷﺘﺮ گفت: ﺗﺎ #ﺯﺍﻧﻮ! ﻭﻗﺘﯽ #ﺭﻭﺑﺎﻩ داخل ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ شد، ﺁﺏ ﺍﺯ ﺳﺮﺵ ﮔﺬﺷﺖ! ﺭﻭﺑﺎﻩ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺏ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﻣﯽﺯﺩ ﻭ ﻏﺮﻕ ﻣﯽﺷﺪ، ﺑﻪ #ﺷﺘﺮ ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﯽ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮ! #ﺷﺘﺮ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ: ﺑﻠﻪ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮ، ﻭﻟﯽ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮﯼ ﻣﻦ، ﻧﻪ ﺯﺍﻧﻮﯼ ﺗﻮ!...
💠 ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ #ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ و قصد استفاده از تجربهی او را داریم ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻭ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ نیز ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ، ﻟﺰﻭﻣﺎً ﻫﺮ #ﺗﺠﺮﺑﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﯿﺴﺖ. لذا فقط از مشاور امین و متخصّص راهنمایی بخواهید.
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon
🔴 آیه ی روز :
♻️ خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
اعراف-199
(به هر حال) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر، و به نیکیها دعوت نما، و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن)!
******
نکته ها:
با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است.
«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» (393) چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» (394)
این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانى «وأمر»، هم عملى «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى این زمان. چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه اى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست. (395)
البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت المال.
وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه ى عمل به این آیه را درخواست كرد. جبرئیل پیام آورد كه «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك»، (396) از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون. اعتدال در حقوق (آیه 29)، در مصرف (آیه 31)، در زینت (آیه 32)، در عبادت (آیه 56)، در خانه سازى (آیه 74)، در اقتصاد (آیه 85) و نسبت به شیوه ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است.
393) نور، 2
394) نساء، 63
395) تفسیر فرقان
396) تفسیر مجمع البیان ؛ بحار، ج 75، ص 114
******
پیام ها:
- همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو»
- تكلیف باید به اندازه ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
- تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف»
- مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمت ها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
- هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه ى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
- مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
- در شیوه ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon
📊 برای بالا بردن کاراییمان چه کار کنیم؟
مدیران کسب و کاری که دائم تحول به وجود میآورند، همیشه از خود میپرسند: "چه کار کنیم کاراییمان بیشتر شود؟"
💫 این باعث میشود ذهنتان خلاقانه راه را پیدا کند.
رهبران رده بالا، وقت بیشتری را برای مشاوره گرفتن میگذارند تا برای مشاوره دادن.
👂انسانهای بزرگ، گوش کردن را در انحصار خود در میآورند. هر چه فرد بزرگتر باشد، بیشتر به حرف زدن تشویقتان میکند و هر چه گوچکتر باشد، دوست دارد موعظهتان کند.
یک انسان کمالیافته قبل از هر تصمیمی، میپرسد: "نظرتان دربارهاش چیست؟" چه "توصیهای میکنید؟"، "اگر در این شرایط قرار بگیریدچه کار میکنید؟"
👥 البته نباید از بقیه انتظار داشت راهِ حلهای حاضر و آماده به شما بدهند. بلکه نظرات بقیه کمکتان میکند ایدههای جدیدی در ذهنتان به وجود بیاید و خلاقیتتان بالا برود.
•┈┈••✾••┈┈•
@moflehon